Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 95

Arbejdsgivere opfatter MAB’ere som en gevinst

En bestyrelse er virksomhedens øverste ledelse, og man sidder der, fordi der er en forventning om, at man har noget at byde på.

En bestyrelse er ikke en uformel klub. En bestyrelse er virksomhedens øverste ledelse, og man sidder der, fordi der er en forventning om, at man har noget at byde på. Det betyder for det enkelte bestyrelsesmedlem også, at man kan dokumentere sine kompetencer og bringe dem aktivt og ansvarligt i spil i bestyrelsesarbejdet. Det gælder for alle bestyrelsesmedlemmer, også de medarbejdervalgte, skriver Birgitte Meisner Nielsen, tidligere souschef for HR og arbejdsmiljø i Dansk Erhverv (nu administrerende direktør for Fonden Esrum Kloster & Møllegaard) i dette indlæg om arbejdsgiverens ønsker til de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.

Det er ærgerligt, når Nyhedsbrev for Bestyrelsers undersøgelse peger på, at man som medarbejdervalgt medlem ikke oplever sig klædt ordentligt på i forhold til blandt andet budget og strategi. For man indgår faktisk på lige fod med resten af bestyrelsen.

Dansk Erhverv ser flere fordele ved at have medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer. Først og fremmest den indsigt, man besidder som medarbejder og del af den daglige drift i organisationen.

Det kan være en uvurderlig indsigt, som kan lette eksempelvis implementeringen af strategiske indsatsområder. Virksomhedens direktør har brug for sparring på strategiske tiltag og forandringsprocesser, hvad enten sådanne handler om produktudvikling, markedet eller organisationsændringer.

Unikt kendskab til medarbejderne: Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer kan bid- rage med et unikt kendskab til, hvad medarbejderne vil tænke om disse ændringer, og hvad deres bekymringer konkret vil gå på. Vil de være bekymret for at blive afskediget, at mangle de rette kompetencer eller værktøjer eller andet? Alt sammen viden, som kan lette i forberedelsen af større organisatoriske tiltag og ændringer.

Vi ved dog også, at en del medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer kan have svært ved at trænge igennem med deres holdninger. Det hænger sandsynligvis sammen med den lidt komplekse situation.

Virkeligheden er jo den, at direktøren på et bestyrelsesmøde beretter om direktionens dispositioner over for bestyrelsen – herunder medarbejderen – som i den situation er en del af virksomhedens øverste ledelse. Når mødet er slut, og hverdagen melder sig, er rollerne vendt om igen. Med andre ord – som medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem skal man kunne forvalte at have disse to kasketter på. Det kan være vanskeligt, men det er nu engang en del af opgaven. Det er en udfordring, som går igen i undersøgelsen.

Udsagn som ”at man ikke bliver set ned til, når man stiller spørgsmål”, ”at MAB’erne kan fremsætte kritiske kommentarer uden at blive banket på plads bagefter” og ”selv bidrage til udviklingen” peger på, at det ikke bare sådan lige kører af sig selv.

To af de problemer, som nævnes i undersøgelsen, og som kan gøre det vanskeligt for medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer at fungere godt i bestyrelsesarbejdet, er ”hvis man ikke tør sige noget” og ”sproget”. Og det er ikke uvæsentlige pointer. Dem skal vi tage alvorligt.

Ingen tvivl om egne evner: Som medarbejderrepræsentant er man nødt til ikke at tvivle på egne evner, og om man kan magte opgaverne. For erfaringen viser, at langt de fleste medarbejderrepræsentanter kan bidrage positivt til bestyrelsesarbejdet og virksomhedens udvikling. Men man skal også acceptere, at man måske starter i en bestyrelse, hvor de andre medlemmer kender hinanden i forvejen og har udviklet deres eget sprog. Det er ikke ond vilje. Der bruges bare ikke så mange ord på de enkelte sager. Tommelfingerreglen er her: er du i tvivl, så spørg. Det har du pligt til. Du kan jo ikke underskrive noget, du ikke har forstået.

En professionel ledelse kræver en professionel bestyrelse og vice versa. Den direktion eller topledelse, som bestyrelsen betror den daglige ledelse, kan gøre mere gavn og volde større skade end nogen anden enkeltparameter. Omdømmeværdien for virksomheden er omfattende – det har selvfølgelig en effekt på bestyrelsen.

Med andre ord – ud fra den klassiske antagelse om, at bestyrelsens vigtigste opgave overhovedet er at vælge den rette daglige topleder og at give vedkommende den rette sparring, så bør bestyrelsesarbejde være høj prioritet for alle bestyrelsesmedlemmer, også de medarbejdervalgte.

Virksomheder mere bekymrede for omdømme

Lige efter finanskrisen var hovsa-ændringer i lovgivning eller regulering det risikoscenarie, erhvervslivets bestyrelser frygtede mest. I dag frygter bestyrelserne i højere grad alvorlige skader på virksomhedernes omdømme, viser en ny stor undersøgelse om bestyrelsernes arbejde med risikohåndtering. Tendensen slog igennem allerede sidste år, hvor 66 % pegede på omdømmet, såkaldt reputation risik, som et af de primære områder for bekymring, mens 59 % pegede på reguleringsmæssige forhold. Men i år er billedet endnu mere udpræget med procentandele på henholdsvis 69 og 61.

Tendensen synes at bidrage til at styrke virksomhedernes interne revisionsafdelinger. I hvert fald er det hele to tredjedele af bestyrelsesmedlemmerne i undersøgelsen, der vil udbrede den interne revisions ansvarsområde, og lige så mange vil udvide staben på området. I forhold til denne udvikling spiller den eksterne revisor kun en mindre rolle: Mindre end 40% regner med at købe flere tjenesteydelser udefra, og kun ganske få vil helt outsource området. En fjerdedel påtænker at øge hyppigheden af revisioner, hvad end den foretages af interne eller eksterne revisorer.

Danske selskaber følger international norm Undersøgelsen fra EisnerAmper LLP er foretaget blandt bestyrelsesmedlemmer i amerikanske virksomheder. Men Brian Christiansen, partner i PwC med ansvar for risk management-afdelingen, mener, at noget tilsvarende kan spores herhjemme. Det er i hvert fald erfaringen fra den globale undersøgelse om samme emne, som revisionshuset selv har gennemført: De danske respondenters besvarelser afviger ikke meget fra den internationale norm.

Det er da heller ikke noget tilfælde, at respondenterne i virksomheder med globale aktiviteter svarer det samme, uanset hvor deres hovedsæde ligger. ”Problemet ved at få ridser i omdømmet er, at det stort set er globalt med det samme. Mange siger, at der er flere og flere risici i verden. Men spørgsmålet er, om der vitterligt er det, eller om vi bare har et bedre kendskab til dem. Det handler ikke så meget om den virksomhed, der må hjemkalde nogle produkter med defekter. Det glemmer forbrugerne ofte hurtigt. Det er mere de store moralske dilemmaer, som ved olieudslip og lignende. Det er ikke, fordi der er kommet mere af den slags end tidligere. Nyheden spredes bare hurtigere – først og fremmest fordi der er kommet bedre teknik til at sprede det. Men dem, der følger virksomhederne, er også blevet bedre til at finde disse informationer,” siger Brian Christiansen.

Brian Christiansen peger også på et andet forhold, der gør, at omdømmet har støt voksende betydning. ”Efterhånden som verdens borgere bliver rigere og får de basale behov dækket, har de også råd til at tillægge de produkter, de køber, noget emotionelt. Men det er også afhængigt af, hvad de sælger. Hvis man laver medicin, legetøj eller andre ting tæt på hjertet eller med livet som indsats, så er der andre krav til etik og god opførsel, end hvis man laver mobiltelefoner eller computere. Hvis man laver unikke produkter dér, kan man stort set slippe af sted med hvad som helst,” siger han.

Forbrugertilfredshed i bred forstand Dykker man ned i tallene i undersøgelsen fra EisnerAmper LLP, fremgår det, at den største bekymring for omdømmet netop ligger ved forbrugernes tilfredshed i en bred forstand; det vil sige inklusive produkternes sikkerhed. Herefter kommer, at svindel eller anden uetisk adfærd skal tilsværte virksomhedens ry, og herefter igen om en bølge af negativ omtale, som ikke er knyttet til virksomhedens egne handlinger. Det kan f.eks. ske som følge af en politisk strømning, der får selve virksomhedens forretningsområde til at fremstå i et negativt lys. Derimod er der få, der er bekymret for, om miljømæssige spørgsmål skal skade omdømmet.

Efter omdømme og ændringer i lov og regulering handler det tredjevigtigste risikoområde for bestyrelsesmedlemmerne om topledelsen – at der er en arvefølge på plads. Også dette emne er rykket lidt op på dagsordenen, ifølge undersøgelsen. Et emne, der omvendt glider hastigt ned ad listen, er outsourcing. Her synes virksomhederne at have vænnet sig til den livlige flytning af produktion og serviceydelser. I hvert fald bliver dette sidste område nu kun regnet som et af de store risikoområder blandt 14 % af respondenterne.

Sten Thorup Kristensen

Retspraksis: Domstole skærper bestyrelsesansvaret

Bestyrelsesansvarsforsikringer og erstatningskrav.

Advokat Kjeld Søgaard har skrevet om det skærpede bestyrelsesansvar.  Artiklerne kommer blandt andet ind på følgende: Har familiemedlemmer i bestyrelsen lempeligere ansvar end andre. Kan man bare forlade bestyrelsen, når skuden begynder at „synke.“ Og forventede tendenser indenfor bestyrelsesansvaret.

Endnu indtil midten af 1980erne var bestyrelsesansvarsforsikringer her i landet sjældne. Dette hang utvivlsomt sammen med, at domstolene havde anlagt en meget lempelig bedømmelse af bestyrelsesmedlemmers ansvar, og at der i øvrigt af samme grund ikke ofte blev rejst sådanne krav.

Situationen ændredes brat i 1987, da et investeringsselskab brød sammen med et tab på 75 mio. kr. Konkursboet rettede et krav mod bestyrelsen på dette beløb for bl.a. dårlig ledelse af selskabet. Sagen blev forligt i 1990 med en samlet erstatning på 9,5 mio. kr.

Sammenbruddet af Nordisk Fjer i 1990 accelererede udviklingen. Og det medførte sammen med en række andre erhvervsskandaler, at især store erhvervsvirksomheder begyndte at tegne bestyrelsesansvars forsikringer.

Ansvarsforsikringerne medførte også, at der var penge til rådighed for utilfredse aktionærer og kreditorer, når det gik galt. Udviklingen hænger også sammen med de domme, som med Højesteret i spidsen indenfor de seneste år er afsagt, og hvor ansvaret er blevet skærpet i forhold til tidligere.

Dommene, som gennemgås i senere artikler, viser, at der også er behov for tegning af bestyrelsesansvarsforsikringer til mindre eller små erhvervsvirksomheder.  Forsikringsselskaberne har en betydelig interesse i, at disse forsikringer får en større udbredelse i erhvervslivet. Det vil nemlig give en bedre risikospredning og dermed på sigt et mere stabilt præmieniveau til glæde for alle forsikringstagerne.

Erstatningskrav i mindre virksomheder

Historien viser, at der selv i mindre erhvervsvirksomheder hurtigt kan oparbejdes underskud af relativ betydelig størrelse. Erstatningskrav vedrørende bestyrelsesansvar er typisk i millionklassen.

I en bestyrelsesansvarssag vedrørende et handelsforetagende, der efter en rekonstruktion hurtigt nåede en omsætning på over 100 mio. kr., men meget kort efter gik konkurs med en underbalance på 15 mio. kr., rejste konkursboet et krav mod bestyrelsen på underbalancen.

Sagen er under forligsforhandlinger med krav om betaling af et ikke uvæsentligt beløb. Sagen illustrerer, at man som bestyrelsesmedlem meget hurtigt kan komme i betydelige økonomiske vanskeligheder. Det må derfor anbefales, at det også overvejes at få tegnet bestyrelsesansvarsforsikringer selv i mindre virksomheder eller at gøre det til en betingelse, at der tegnes en sådan, hvis man skal indtræde i bestyrelsen.

Det sidste er det ikke ualmindeligt, at professionelle bestyrelsesmedlemmer stiller krav om. Den seneste domspraksis viser også, at bestyrelsesmedlemmer ikke længere kan forvente at blive dækket af en eventuel advokatforsikring. I erstatningsansvarsloven gives der uforsikrede medansvarlige adgang til efter en rimelighedsvurdering at krybe i ly af en forsikrets ansvarsforsikring.

I sagen om en professionel fodboldklub (beskrevet i UB nr. 04/2004) gav Højesteret adgang til, at de uforsikrede efter denne bestemmelse kunne vælte det økonomiske ansvar over på en advokats ansvarsforsikring. I en senere sag (Kingsrødsagen)
var bestemmelsen også påberåbt af to uforsikrede bestyrelsesmedlemmer.

Men Højesteret gav ikke adgang til, at de kunne benytte advokatens forsikring. Højesteret anfører blot, at „karakteren af de ansvarspådragende forhold“ ikke gav anledning til en friholdelse.
Man må antage, at Højesteret har set med alvor på, at bestyrelsen ikke søgte at sikre selskabet, siden der ikke blev givet friholdelse.

Resultatet er, at ikke-forsikrede bestyrelsesmedlemmer ikke uden videre fremover kan regne med, at et advokatbestyrelsesmedlems ansvarsforsikring vil redde dem.

Bestyrelsens ti væsentligste fejl

I bogen “Bestyrelsen for fremtiden” skitserer forfatterne 10 vigtige fejl i bestyrelsesarbejdet.

Når bestyrelsen kikser med at løse opgaven tilfredsstillende, skyldes det ofte en slags systemfejl, hvor man på forhånd kunne sige, at bestyrelsesarbejdet var ved at køre af sporet. Selvfølgelig sker det også, at velfungerende og dygtige bestyrelser ikke formår at løse opgaver på grund af dårlige konjunkturer eller andre eksterne forhold.

I bogen „Bestyrelsen for fremtiden“ af Åge Dragsted og Jens Otto Kjær Hansen gennemgås „Bestyrelsens 10 væsentligste fejl,“ som vi her gengiver i redigeret form.

1. Konfliktskyhed: Bestyrelser har ofte tendens til at vige udenom uenighed og undgå beslutninger, der opleves som kontroversielle. Måske mangler bestyrelsen mod til at sige fra, når direktionen forelægger beslutninger til efterretning, som burde været drøftet
i bestyrelsen på forhånd. Det kan også være beslutninger i bestyrelsen, hvor der ikke foreligger et tilstrækkeligt beslutningsgrunlag, men hvor ingen gør vrøvl.

2. Manglende indsigt: Enkelte bestyrelsesmedlemmer kan være indsat mere på grund af personlige relationer end faglige kompetencer. Et bestyrelsesmedlem bør afdække nogle af de specifikke kompetencer, som virksomheden har brug for. Det kan være
særlig indsigt i virksomhedens forretningsområde eller medlemmer med finansiel indsigt, indsigt i salg og markedsføring eller international erfaring.

3. Klikedannelse: Der kan let opstå en klike med formandskabet og den adm. direktør, som kører deres eget løb, og som ikke anvender bestyrelsen som andet end et formelt organ. Opposition undertrykkes eller fryses ud. Der er i disse tilfælde risiko for, at kliken går langt for at skjule egne fejltagelser og sætter hensynet til egen indflydelse over hensynet til virksomhedens trivsel og udvikling.

4. Manglende samarbejde: Hvis direktøren mener, at han kan det hele selv, er der risiko for, at direktøren ikke søger bestyrelsens råd, hverken kollektivt på møderne eller individuelt hos bestyrelsesmedlemmer med særlig indsigt. I dette tilfælde anser den adm. direktør nærmest bestyrelsen som en formalitet og inddrager den kun, hvor han er nødt til det.

5. Forkert ledelse: Virksomheden og dens omverden ændrer sig hele tiden. Og det er ikke sikkert, at en tidligere ellers succesfuld direktør vedbliver at have den rigtige profil som topchef for virksomheden. De fleste virksomheder udvikler sig og gennemgår forskellige faser i en livscyklus. Den dygtige direktør i en mindre udviklingsvirksomhed er ikke nødvendigvis den rette mand i en større, veletableret virksomhed med begrænset vækst.

6. Utilstrækkeligt forberedt ekspansion: Bestyrelsen skal passe på med at gå ind i nye forretningsområder, den ikke kender særligt godt, eller vedtage betydelige investeringer, som ikke er tilstrækkeligt undersøgt, herunder de foreliggende risici. Det er afgørende at sætte sig ind i markedsforholdene og trække på eksterne eksperters rådgivning. Især er der risici ved fusioner og opkøb, som sker på basis af for optimistiske forventninger om synergi og andre gevinster.

7. Overbelåning: Bestyrelsen risikerer i en optimistisk ekspansionsiver gennem låntagning at skabe en uhensigtsmæssig afhængighed af banken. Virksomheden
kan miste sin handlefrihed og blive meget sårbar overfor større renteudsving. Adskillige gange har vi set kriseramte virksomheder blive tvunget til at sælge ud af arvesølvet efter pres fra bankerne.

8. Svigtende overvågning: Bestyrelsen har et selvstændigt ansvar for at overvåge udviklingen i markedsforholdene. Er overvågningen utilstrækkelig, kan bestyrelsen risikere for sent at erkende, at produkter, produktionsteknologi, efterspørgselsmønster eller konkurrenceforhold har ændret sig markant. En for sen erkendelse af den slags markedsændringer vil ofte betyde, at selskabet taber konkurrencekraft.

9. Svigtende kontrol: Risikoen er, at bestyrelsen nærer en næsten ubegrænset tillid til den adm. direktør. Hans dømmekraft har måske vist sig at være helt rigtig gang på gang, og bestyrelsen vurderer måske hans forslag mere ud fra tillid til hans person end ud fra en nøgtern analyse af forslagenes indhold. De seneste års erhvervsskandaler har netop sat fokus på vigtigheden af interne kontroller, som ikke kun styres af topdirektøren, men hvor bestyrelsen har betydelig indflydelse, og hvor bestyrelsen også får rapportering om tingenes tilstand fra andre end direktionen.

10. Egenrådighed: Bestyrelsen anser måske sig selv for kompetent og ufejlbarlig, måske ledet af en ærekær formand. Man erkender og indrømmer måske ikke egne fejltagelser og lytter ikke gerne til råd.

Bestyrelsen har ansvaret for årsrapporten

Årsrapporten er et af årets vigtigste ledelsesdokumenter.

I dette indlæg peger kommunikationsrådgiver Henning Rostung på bestyrelsens ansvar for selskabets årsrapport. Han giver samtidig en hjælpende hånd ved at opstille en oversigt over de områder, særligt de mest aktuelle, man især bør være opmærksom på som bestyrelsesmedlem.

Årsrapporten er et af årets vigtigste ledelsesdokumenter. Derfor er der gode grunde til at ofre rapporten opmærksomhed og bruge tid på den. Det er der nemlig andre, der gør. Enten fordi de skal læse den (medejere, banken, myndigheder m.fl.), eller også fordi
de interesserer sig for virksomheden (medarbejdere, samarbejdspartnere, konkurrenter m.fl.).

Som bestyrelsesmedlem bør man starte med at læse bestyrelsens og direktionens erklæring om rapporten og dens regnskab, også selv om den nok er magen til sidste år. Der står vigtige ord om bestyrelsens ansvar, og det er nyttigt at holde sig for øje. Og læg mærke til, at ledelsens erklæring kommer før revisors.

Årsregnskabsloven giver selvfølgelig også god hjælp til at lave et ordentligt regnskab. Den beskriver dog kun krav, ikke muligheder og naturlige indsatsområder i en kommunikationssammenhæng. Her er nogle vigtige punkter til arbejdet med årsrapporten i
den forestående sæson:

Virksomhedens mission og strategi: Er det muligt gennem årsrapporten at forstå, hvad virksomheden gør? Hvad lever den af? Dens forretningsidé? Hvor den er nået til? Og hvordan den regner med at komme videre? Hvordan skabes værdierne i virksomheden?

• Virksomhedens værdi: Kommer det til udtryk, hvad den er god til? Hvilke evner (kompetencer), der findes i organisationen? Og hvorfor den kan være en interessant samarbejdspartner? Eller måske værd at købe?

• Relationer til interessenter: Beskriv hvordan virksomheden spiller sammen med de vigtigste stakeholders, særligt kunder, medarbejdere, banker, ejere, branchen og det omgivende samfund.

• Succeserne: Hvad er ledelsen glad for (og hvad er ikke lykkedes)?
• Udfordringer: Alle virksomheder har vanskeligheder at tumle med. Den dygtige ledelse viser overblik over, hvilke udfordringer, man står over for. Og viser, hvordan der arbejdes med dem. Det er ikke troværdigt at lade som om, alt er lyserødt

Krise skaber nye muligheder for innovation

Økonomisk krise og markedsafmatning bør bestemt ikke få erhvervsvirksomheder til at skrue ned for innovationsindsatsen. Snarere tværtimod, siger den anerkendte professor i innovation og entrepreneurship, Murray B. Low fra Columbia University i New York i dette interview med Nyhedsbrev for Bestyrelser, hvor han blandt andet peger på afgørende forudsætninger for at skabe en innovationskultur. Han underviser på Institut for Selskabsledelses Executive Education-uddannelse.

Skal erhvervsvirksomheder omtænke organiseringen af deres innovationsindsats under økonomiske afmatningsperioder, som vi ser i disse år?

Verden er under voldsom forandring og også virksomhedernes markeder. Så det korte budskab er, at man skal fokusere meget på innovation – eller lade være og dø. Hvis man fortsætter med at gøre tingene på samme måde som i dag, så er man ude af business om 3-4 år. På den anden side kan tider, som vi ser nu, give enorme nye muligheder for de innovative virksomheder.

Hvorfor er der så mange større erhvervsvirksomheder, der ikke er gode til at udvikle deres forretning, og hvor de ofte overhales af mindre innovative virksomheder på afgrænsede områder?

I større modne virksomheder har topledelsen tendens til at have mindre fokus på innovation, og det går ud over den langsigtede vækst. Og i nogle tilfælde sygner de hen på grund af manglende fornyelse. Spørgsmålet er, hvad ledelserne kan gøre for at undgå at tabe væksten og overvinde den sædvanlige tendens til at tabe innovationskraft, når de bliver større.

Hvorfor opstår der problemer med fornyelse i de store virksomheder?

Problemet opstår i transformationen fra lederskab med fokus på entrepreneurship til professionelt generelt lederskab. Det unge selskab går typisk mest op i udvikling af en ny forretningsmodel og har den unge virksomheds friskhed og dynamik. I senere udviklingsfaser har virksomheden brug for en anden type ledelse, der har sin styrke indenfor processer, opskalering af virksomheden til at blive større og generelt management. Der er altså brug for, at topledelsen har sin styrke indenfor ledelse og execution, som bliver den dominerende tænkning i det nye lederskab. Det kommer til gengæld til at gå ud over entreprenørtænkningen.

Hvordan opnår man den gode balance mellem generel ledelse og entrepreneurship?

Det er netop det interessante og relevante spørgsmål, som jeg underviser i. Altså hvordan skaber man en ”great business”. I bund og grund handler det om at skabe grobund for kreativitet i medarbejderstaben. Hvordan fremmer man kreativitet til at udvikle nye succesfulde forretningsmodeller og processer, som øger virksomhedens konkurrenceevne? Alle medarbejdere bør deltage i denne tænkning.  Men det er også klart, at nogle ansatte tænker mere som en entrepreneur end andre. Den dygtige topchef identificerer disse talenter i entrepreneurtænkning, og placerer dem i omgivelser, hvor de har mulighed for at udnytte deres evner.

Hvordan skal topledelsen konkret gøre det?

I virkeligheden kan man sammenligne det med, at topledelsen skal opføre sig som venturekapitalister. De råder over kapitalressourcer og skaber de rette rammer for de dygtige entrepreneurs. Topledelsen har også til opgave at overvåge og vurderer de overordnede risici ved at gå ind i forskellige innovationsprojekter, og sikre at ressourcerne prioriteres rigtigt. De skal også guide entrepreneuren, og sikre at han har adgang til de nødvendige kapital og kompetenceressourcer.

Men udgør det ikke en barriere for management, at innovation som regel indebærer store risici for, at der ikke kommer noget ud af det?

Vi ved jo, at ni ud af ti innovations projekter for nye entrepreneurer ikke munde ud i noget kommercielt. Og det skal man også vide i de større virksomheder, som ønsker at have fokus på innovation. Man kan sige, at ledelsen skal lære at kunne håndtere og forholde sig til fejlslagne projekter som en naturlig del  af processen. Det er en vigtig del af hele mind settet, at man også lærer af sine fejltagelser.

Hvordan kan ledelsen organisere de mest innovative kræfter i virksomheden?

Virksomhederne kan organisere det på mange måder. De vigtige innovative drivkræfter findes både internt i virksomheden og udenfor. Internt kan det være organiseret i særlige enheder, der konkurrerer om ressourcerne. Det kan også være ustruktureret, eksempelvis som i Google, hvor alle medarbejdere motiveres til at anvende en bestemt procentandel af deres arbejdstid til at udtænke eller udvikle ideer eller projekter, som kan gavne virksomheden. I GE stilles der krav til cheferne i de enkelte virksomheder om at fremlægge tre store ideer hvert år, og det er en del af deres jobbeskrivelse.

En af de nye eksterne kanaler til innovation er open source innovation, hvor virksomheder eksempelvis sender i udbud i åbne netværk på internettet?

I stigende omfang sender virksomheder innovationsopgaver i udbud til eksterne virksomheder eller privatpersoner for at få gode ideer eller få løst veldefinerede udviklingsprojekter. Der kan være særlige udfordringer for virksomheden, som kan målrettes dem, der er bedst til at forholde sig til problemstillingen, for eksempel kunderne. Omtrent halvdelen af Proctor & Gambles nye produkter kommer fra eksterne kilder, eksempelvis kunder, leverandører og samarbejdspartnere.

Gælder dine tanker for innovation også for mindre og mellemstore virksomheder, som vi har flest af i Danmark?

Tænkningen gælder bestemt også for mindre virksomheder, hvor det alt andet lige er lettere at fastholde den innovative tænkning på grund af den mindre størrelse. Samtidig er de mindre virksomheder mere fleksible og tilpasningsvillige. Men det er også klart, at virksomheden skal have overskud og risikoressourcer til at tage chancer. Det stiller også krav til mentale ressourcer, hvor ejerlederen, der arbejder 80 timer om ugen, ikke har overskud til denne tænkning. Så størrelsen er ikke det afgørende, men det er måske nok vanskeligere at finde det nødvendige overskud. Til gengæld har mindre virksomheder  en mulighed for at komme fremad via partnerskaber og samarbejder.

Ejerlederen bestemmer altid i sidste ende

Bestyrelsen i den ejerledede virksomhed er for så vidt en selvmodsigelse. Ejeren har som udgangspunkt ikke brug for nogen til at varetage sine interesser. Det kan han eller hun godt selv finde ud af. Dertil kommer, at den traditionelle opdeling hvor bestyrelsen ansætter en direktion ikke gælder her. Hvis bestyrelse og direktion bliver uenige, vil det være bestyrelsen, der må gå. Alle, der har erfaring fra bestyrelsesarbejde i en ejerledet virksomhed, ved dette og har indrettet arbejdsmetoder og holdninger efter det, hedder det i denne lektion af bestyrelsesskolen.

Bestyrelsen fungerer her reelt mere som et såkaldt advisory board, altså som en slags rådgivende organ, men alligevel med bestyrelsesansvar efter selskabs lovgivningen. Situationen ændrer sig imidlertid over tid. Ejerlederen fratræder i den daglige ledelse og træder ofte ind i bestyrelsen som formand, og derefter ansættes en administrerende direktør. Der gennemføres måske et helt eller delvis generationsskifte med børnene, som så også ønsker at komme til orden på den ene eller anden måde. Der er nu tale om, at bestyrelsen ikke længere alene skal varetage ejerlederens, men flere ejeres interesser. Endvidere har de ansvaret for en kompetent administrerende direktør.

Situationen kan være vanskelig af to grunde, som hænger sammen:

  • For det første vil ejerlederen ofte have svært ved at erkende sin nye rolle og vil sit sæde i bestyrelsen til trods direkte eller indirekte blande sig i den daglige drift.
  • For det andet er det vanskeligt at fastholde en kvalificeret administrerende direktør, som ikke får lov til at agere som sådan. Dertil kommer, at det ofte er vanskeligt for en direktør især hvis den pågældende ikke har erfaring fra familievirksomheder at forstå kulturen og sammenhængen mellem virksomheden og familien. Generelt kan man ikke lave strategi i en familievirksomhed uden at inddrage familiens holdninger og ønsker.

Ofte vil der kun være bestyrelsen til at løse og fastholde en løsning. Men der er normalt ikke kun én løsning. De konkrete forhold må tages i betragtning, og følgende elementer vil ofte være nødvendige at tage stilling til:

  • Der bør etableres ejeraftaler (tidligere kaldet aktionæroverenskomster), som sikrer det formelle grundlag for den fremtidige beslutningsstruktur, herunder opgavefordelingen mellem bestyrelsens eksterne medlemmer og den tidligere ejer.
  • Der bør etableres et kommunikationsforum, hvor man sikrer, at alle aktionærer kan komme til orde. Mødeleder bør være et eksternt medlem af bestyrelsen og ikke den ”gamle” ejerleder.
  • Der bør udarbejdes en skriftlig aftale om ejerlederens rolle og Den bør afstemmes med den administrerende direktør. Samtidig skal det aftales, hvorledes fremtidige konflikter løses, når (ikke hvis) der sker brud på aftalen.
  • Der skal ske en fysisk adskillelse. Den tidligere ejerleder skal eventuelt ikke længere have kontor i virksomheden. Skal han det, skal det ikke være hans ”gamle” kontor, men placeres så det er med til at visualisere hans nye rolle.
  • Bestyrelsen skal løbende være opmærksom på signaler om, hvordan dagligdagen fungerer i Ikke mindst om den tidligere ejerleder stadig kan udfylde sin rolle eller om helbredsmæssige forhold gør det nødvendigt at korrigere aftalen.

Netop i de tilfælde hvor der gennemføres et generationsskifte skal man være opmærksom på, at de ”nye” ejere også vil udvikle sig over tid. Fra at være nye måske taknemmelige og afventede vil de over tid stille større og større krav til information og indflydelse. Bestyrelsens rolle nærmer sig således rollen i virksomheden med mange ejere, men her ofte med en meget direkte kontakt til ejerene og ofte med involvering af store følelser. Følelserne for familievirksomheden, men også blandet med jalousi, grådighed og ønske om indflydelse.

Jo længere væk man sidder fra dagligdagen og indflydelsen, jo ”klogere” vil man ofte være på, hvorledes den skal ledes. Bestyrelseskontrakten, som har været omtalt i en tidligere artikel, bør tilpasses den nye situation. Det er nu vigtigere end nogensinde, at bestyrelsesmedlemmerne er uafhængige og selvstændige. Hvis de eksterne bestyrelsesmedlemmer mister integritet og tillid, mister de også muligheden for at varetage rollen som ”mellemmænd”.

Størst ansvarsrisiko ved manglende spørgelyst

Bestyrelsen har et ansvar for at føre tilsyn og kontrol med direktionen.

Bestyrelsesmedlemmer udsætter sig generelt for stor ansvarsrisiko ved ikke at stille de nødvendige uddybende spørgsmål til selskabets direktion.

En bestyrelse i en virksomhed udsætter sig normalt for størst risiko, hvis den ikke fører den fornødne kontrol med direktionen. Bestyrelsen er nødt til at have tillid til direktionen. Men bestyrelsen holder jo normalt kun møder en gang hver anden eller tredje måned. Derfor får bestyrelsen normalt kun oplysninger, som direktionen vælger at videregive.

Bestyrelsen skal føre tilsyn. Men bestyrelsen har ansvaret for, der føres ordentligt tilsyn med direktionen. Det betyder ikke, at bestyrelsen har ansvaret for alt, hvad direktionen gør. Hvis direktøren tager af kassen, og bestyrelsen ikke har grund til at tro det, så hæfter bestyrelsen ikke for det.

Men bestyrelsen har ansvar for at føre tilsyn med direktionen. Og hvis man ikke gør det ved at stille de nødvendige spørgsmål, kan bestyrelsen ifalde ansvar.

Problemstillingen er særlig aktuel i ejerledende virksomheder. I en ejerledet virksomhed sidder bestyrelsen der ofte, fordi den skal være der. Da ejerlederen også bestemmer i dagligdagen har han selvfølgelig større råderum, og det kan være selektivt, hvad ejerlederen vælger at tage op i bestyrelsen.

De enkelte bestyrelsesmedlemmer skal passe på med at anvende en bestyrelsesansvarsforsikring som sovepude. Det kan man ikke bruge den til. Men bestyrelsesansvar bliver normalt først bliver relevant, når selskabet går konkurs, og det derefter afsløres, at bestyrelsen måske har sovet i timen.

Alternativet er jo, at der hvor selskabet ikke går konkurs, men hvor bestyrelsen forinden bliver opmærksom på problemerne med mangelfuld rapportering, hvor konsekvensen kan blive , at direktøren fyres.

Ethvert selskab med en bestyrelse bør overveje en bestyrelsesansvarsforsikring. Man bør selvfølgelig forholde sig til, hvad det koster. Og så skal man også gøre sig klart, at der ofte er begrænsninger i dækningen, eksempelvis omkring risici i USA. I mange tilfælde vil forsikringsselskabet ikke dække krav, som kan rejses i USA.

Bestyrelsesansvaret bevæger sig dog hele tiden. Med den danske Culpa-regel er udgangspunktet, at grænsen mellem det hændelige og det uagtsomme bestemmes af en eventuel afvigelse fra et anerkendt adfærdsmønster, og den slags adfærdsnormer kan som bekendt ændres over tid.

Netop det er sket det seneste tiår efter de amerikanske og europæiske erhvervsskandaler og anbefalinger for god selskabsledelse. I erhvervslivet er der sat ekstra meget fokus på en klar og entydig arbejdsdeling mellem bestyrelse og direktion, om etablering af risikostyringssystemer og rapportering herom, samt om evaluering af direktionens resultater og præstationer.

De enkelte bestyrelsesmedlemmer har en række forsvarsmekanismer, som ved mistanke om uregelmæssigheder eller mangelfuld oplysning om selskabets udvikling kan tages i brug.

For det første kan bestyrelsesmedlemmer kræve indkaldelse til ekstraordinære møder. For det andet kan man kræve revisors deltagelse på bestyrelsesmødet.

For det tredje kan man slippe for ansvar ved at nedlægge sit hverv og fortælle relevante personer eller myndigheder, hvorfor man gør det. Men det hjælper ikke at blive væk fra møderne.

Artiklen er baseret på en tidligere artikel med advokat John Korsø Jensen 

Ansvarssager: Her gik det galt for bestyrelsen

 

Når bestyrelsen fejler – konkrete eksempler.

Denne gennemgang af tidligere ledelsesansvarssager er skrevet af tidligere advokat Andreas F. Brandt fra Bech-Bruun. Med udgangspunkt i konkrete retssager beskriver han, hvor bestyrelsen skal være særligt opmærksom på at leve op til sit ansvar og undgå at ifalde erstatningsansvar. Det er tale om tidligere afsagte domme, hvor retspraksis i bestyrelsesansvaret siden kan være skærpet.

Det juridiske udgangspunkt er dog ikke ændret i mange år: De danske regler, der regulerer bestyrelsens arbejde, opgaver, pligter og ansvar beskriver ikke disse i detaljer. Tværtimod.
Derfor har domstolene i vidt omfang været med til at trække grænserne for, hvornår et bestyrelsesmedlem overholder sine forpligtelser, og hvornår et bestyrelsesmedlem ifalder ansvar.

Sag 1, Padborg Koloniallager A/S
Såfremt direktionen træder ved siden af og bestyrelsen burde have opdaget det eller endda forhindret det, har bestyrelsen ikke opfyldt sine pligter og kan derfor ifalde ansvar. Dette var tilfældet i sagen om Padborg Koloniallager A/S fra 1979. I familieaktieselskabet var formanden for bestyrelsen både direktør i virksomheden og bestyrelsesmedlem. Hans hustru var hovedaktionær i selskabet, og bestyrelsen bestod af faderen og familiens
3 børn.

Over en periode på 16 år havde faderen lånt beløb mellem 100.000 og 250.000 kr. af selskabet. Dette var i strid med forbuddet mod lån til bestyrelsesmedlemmer og aktionærernes familie. Selskabet trådte i likvidation og faderens bo kunne ikke betale lånet tilbage. Retten begrunder det således:

“De sagsøgte [børnene], der intet har foretaget sig for at føre tilsyn med selskabets virksomhed og som blot ved en gennemlæsning af selskabets regnskaber kunne være blevet bekendt med det ulovlige lån, findes ved denne tilsidesættelse af deres pligter som bestyrelsesmedlemmer at have pådraget sig ansvar over for likvidationsboet for, at der ved likvidationens indtræden forelå et ulovligt lån, der ikke kunne inddrives.“

Hvis børnene skulle have undgået ansvar, skulle de have kontrolleret, at selskabet ikke i strid med aktieselskabslovens regler havde ydet et ulovligt aktionærlån til deres far. Bestyrelsen er ansvarlig for og skal kontrollere, at direktionen handler korrekt. Det er således bestyrelsens ansvar, at bogføringen sker i overensstemmelse med loven, og at formueforvaltningen i selskabet er betryggende.

Sag 2, Juletræsdommen
Hvis bestyrelsen træffer beslutninger, som medfører, at selskabet begår en retsstridig handling, vil bestyrelsen som udgangspunkt ifalde ansvar. Et eksempel herpå findes i „Juletræsdommen“, hvor to selskaber havde påtaget sig at passe en juletræsproduktion
for en forpagter, der havde forpagtet jorden af ejeren. Begge selskaber havde samme bestyrelse. Forpagtningsaftalen blev opsagt.

På trods heraf fortsatte forpagteren og de to selskaber med at skove juletræer og sælge dem uden afregning til ejeren af jorden. Ejeren af jorden fremsendte løbende indsigelser til
såvel forpagteren som selskaberne og også til selskabernes bestyrelser. Både direktøren og bestyrelsesformanden i de to selskaber var derfor bekendt med ejerens indsigelser.

På denne baggrund kom Højesteret frem til at både direktøren og bestyrelsesformanden burde have indset, at selskabernes handlinger i denne forbindelse var retsstridige, og at bestyrelsen derfor burde derfor have taget skridt til at bremse dem. På denne baggrund var både direktøren og bestyrelsesformanden (der var advokat) ansvarlig for ejerens tab.
Hvis bestyrelsesmedlemmerne skulle have undgået ansvar, burde de have stoppet selskabernes retsstridige handlinger, da de blev opmærksomme herpå.

Sag 3, Dokoff
Denne sag handler om bestyrelsens manglende tilsyn med direktionen. I de to Dokoff selskaber bestod bestyrelserne i begge selskaber af de samme tre medlemmer.
A, der var advokat og bestyrelsesformand, B, der var studerende og menigt bestyrelsesmedlem, og C, der var bestyrelsesmedlem og direktør med ret til at
tegne begge selskaber.

Den studerende B tog initiativ til et bestyrelsesmøde, der blev afholdt den 18. februar 1987, hvor B oplyste, at direktøren disponerede over selskabets midler til egen vinding. Bestyrelsesformanden afviste dette, og tilkendegav at uenigheden mellem B og direktøren
var et udslag af manglende kommunikation. Som konsekvens heraf trak B sig ud af bestyrelsen. Dagen efter iværksatte A en revisorundersøgelse.

Denne kunne dog ikke forventes afsluttet før en måned efter, da selskabets bogføring ikke var foretaget for flere måneder. En uge efter bestyrelsesmødet udtrådte A ligeledes af
bestyrelsen. På dette tidspunkt var A blevet klar over, at bogføringen langt fra var ajour, at der manglede bilag for afholdte udgifter, at direktøren havde handlet i strid med selskabets formål, at en betydelig del af selskabets midler henstod på en bankkonto (som
direktøren disponerede direkte over) og at en sikkerhed som ifølge direktøren var stillet for selskabets investorer aldrig var blevet oprettet.

Direktøren var naturligvis ansvarlig for selskabernes tab. Den studerende B blev ikke holdt ansvarlig for tabene, han havde ageret korrekt ved at træde ud af bestyrelsen. A, der som nævnt var bestyrelsesformand og advokat blev holdt ansvarlig. Højesterets bemærkninger
i denne forbindelse er bemærkelsesværdige.

Højesteret anførte, at der måtte fremstå en så nærliggende risiko for, at direktøren ville misbruge sin dispositionsadgang i selskaberne, at bestyrelsesformanden havde handlet uagtsomt ved at træde ud af bestyrelsen og dermed lade direktøren ene tilbage i ledelsen af selskabet uden særskilt underretning til selskabernes investorer.

Advokaten blev således erstatningsansvarlig for selskabernes tab, som opstod ved
direktørens misbrug af selskabernes midler resten af året. Det, der er så bemærkelsesværdigt ved dommen er, at advokaten blev holdt ansvarlig for tab, der først
opstod efterfølgende som følge af direktørens misbrug.

Advokaten skulle som bestyrelsesformand for at undgå ansvar enten 1) have kontrolleret direktionen på en sådan måde, at misbruget ikke kunne være opstået, eller 2) have sat en stopper for direktørens misbrug på tidspunktet, hvor B bragte oplysninger frem for bestyrelsen eller 3) have sat en stopper for misbruget ved at orientere aktionærerne og selskabets kreditorer herom på tidspunktet, hvor han trådte ud af bestyrelsen.

Sag 4, Den professionelle fodboldklub
I sagen om den professionelle fodboldklub blev det fastslået, at bestyrelsen har pligt til at sikre, at selskabets kapitalberedskab til enhver tid er forsvarligt i forhold til selskabets drift. Her bestod bestyrelsen af 5 medlemmer, hvoraf en var advokat. På et bestyrelsesmøde
i marts 1989 blev årsregnskabet for 1988 fremlagt ifølge hvilket selskabet havde et betydeligt tab.

Det kunne endvidere af årsregnskabet konstateres, at selskabet havde tabt hele egenkapitalen. Den 4. april 1989 afholdtes der igen bestyrelsesmøde i selskabet og her blev fremlagt et resultatbudget, hvoraf fremgik, at selskabet ikke kunne videreføres
uden yderligere tab. Højesteret kom frem til, at bestyrelsens medlemmer først på tidspunktet for fremlæggelsen af resultatbudgettet den 4. april 1989 burde
have indset, at det var uforsvarligt at fortsætte driften af selskabet.

Bestyrelsesmedlemmerne blev således gjort ansvarlige for kreditorernes tab, der var opstået i perioden fra den 4. april 1989 og frem til selskabets konkurs den 5. januar 1990.
Bestyrelsesmedlemmerne skulle for at undgå ansvar have trukket i nødbremsen den 4. april 1989, da de blev klar over, at selskabet ikke kunne overleve, og at det således var uforsvarligt at fortsætte driften og blot øge gælden i selskabet og dermed blot øge kreditorernes tab.

Sag 5, Sven Jakobsen Maskinfabrik A/S
En anden sag om samme spørgsmål er sagen om Sven Jakobsens Maskinfabrik A/S. Her blev en del af selskabets kreditorer den 3. marts 1993 oplyst om selskabets finansielle problemer. I brevet blev de pågældende kreditorer bedt om henstand i en periode.

Resultatet var således en stille betalingsstandsning. Den 6. august 1993 gik selskabet konkurs. En bank, der ikke var blandt de oplyste kreditorer, anlagde herefter sag mod selskabets bestyrelsesformand (der var advokat), med påstand om at denne var ansvarlig for de tab, banken havde lidt fra den stille betalingsstandsnings indtræden til at banken opdagede selskabets problemer.

Højesteret kom frem til, at bestyrelsens forventning om, at selskabets finansielle problemer kunne løses ikke var urealistisk på tidspunktet for den stille betalingsstandsnings
indtræden, og bestyrelsen havde ikke anledning til at ændre denne forventning før end efter banken blev bekendt med selskabets økonomiske situation.

Bestyrelsen havde således ikke ved at fortsætte driften på tidspunktet for den stille betalingsstandsnings indtræden forøget bankens risiko for at lide tab. Derfor
kunne bestyrelsesformanden ikke holdes ansvarlig for bankens tab.

 

 

Log ind