Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler

Ny Sydbank-chef vil ændre bankens ledelseskultur

I sidste instans handler ledelse – krise eller ej – om at være der for de mennesker, man har ansvaret for. Den lektie lærte Sydbanks nye CEO i et engelsk fængsel med hårde kriminelle. I et interview med Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge løfter han sløret for den nye ledelseskultur, der skal bære Sydbank gennem et usikkert marked.

I 2017 mødte Mark Luscombe, Sydbanks nye koncernchef, John McLaughlin, en mand han betegner som sit forbillede, når det gælder god ledelse. Luscombe besøgte fængslet HMP Oakwood, der er et af fire britiske fængsler drevet af G4S-koncernen, og hvor McLaughlin var indsat som chef for at rydde op.

”De første to år, hvor G4S kørte fængslet, var det det værst performende fængsel i England”, siger Luscombe.

Men John McLaughlin fik ryddet op ved at vise de indsatte tillid. ”Han lykkedes med at flytte det til det bedst performende fængsel i England. Og nøglen til det er, at han interesserer sig for andre mennesker. Det, synes jeg, var en kæmpe læring. Nemlig at god ledelse er ikke noget, man skaber for sig selv, men det, man er for andre mennesker.”

Netop den pointe er fundament for Mark Luscombes tilgang til ledelse i et usikkert marked, som bankerne sammen med resten af erhvervslivet står i lige nu. Han er dog uenig i, at Danmark står midt i en krise, som i vores nabolande. Men han medgiver, at situationen herhjemme er usikker:

”Vi kan godt nok se, at regnskaberne fra de danske virksomheder viser lidt svaghedstegn. Men vi er jo ikke begyndt at se nogen som helst stigning i antallet af konkurser. Der er jo heller ikke noget i bankernes regnskaber, der indikerer problemer hos erhvervskunderne.

Man kan være bekymret for, hvornår den svage europæiske økonomi begynder at slå igennem i Danmark. Vi ved heller ikke, hvad den nye amerikanske præsident vil indføre af handelsrestriktioner. Samtidig er der en forventning om en stejlere rentekurve på sigt i USA, hvor vi ikke kender konsekvenserne for dansk økonomi.

Vi ser en usikkerhed hos forbrugerne: På trods af en stigende realløn øger danskerne ikke deres forbrug. Det har konsekvenser for detailhandlen.”

Hvad er så de ledelseserfaringer, der er mest relevante for et marked præget af usikkerhed?

”Det vigtigste er kundetilfredshed. Uanset om det går godt eller skidt. Man kan godt have et dårligt kvartal, man kan måske også have et dårligt år. Men hvis kunderne er glade, så har man stadig et godt fundament at stå på. Men klarer du dig dårligt finansielt, og dine kunder heller ikke er glade, så har du et problem. Så det er det primære for mig.”

Men det vil alle virksomheder og deres chefer jo skrive under på. Hvorfor skulle det være anderledes i Sydbank?

”Ja. Måske. Alle vil sige det. Men jeg er ikke sikker på, at alle har indrettet sig på en måde, der understøtter det udsagn. Jeg vil give dig et eksempel: I Sydbank har vi en aflønningspolitik, hvor vi giver variabel aflønning. Men det er et meget lille element, hvor langt fra alle medarbejdere får det. Det er et bevidst valg. Vi vil ikke give incitamenter til at træffe kortsigtede eller opportunistiske beslutninger.

Vores aflønningspolitik skal understøtte et langsigtet fokus. Vi kalder os selv en relationsbank. I det ligger der, at man har noget, der strækkes over tid. Og hvis du agerer opportunistisk i din tilgang til kunderne, har du ikke relationen i lang tid.

Jeg har arbejdet i en amerikansk virksomhed, hvor den variable aflønningskomponent fyldte mere. I min optik harmonerer det ikke med at tænke langsigtet på kundetilfredshed, fordi det incitament, du giver dine medarbejdere, tilsiger en mere kortsigtet tidshorisont.”

Hvilke andre geværgreb kan man anvende til at sikre kundetilfredshed?

”Vi har jo kommet med en ny strategi, hvor ledelseskultur og ledelsesadfærd er ret vigtige komponenter. Selvfølgelig kan man læse vores nye strategi med en vis skepsis. Det kan jeg godt forstå, for man kan ikke forvente, at læseren umiddelbart forstår, hvilke tanker der ligger bagved, og hvordan den bliver italesat internt.

Vi har valgt at formulere det som ”værdi for alle gennem rådgivning og relationer”. Og tankesættet bag den er, at forudsætningen for at kunne levere et godt afkast til vores ejere er loyale kunder. Det forudsætter, at vores medarbejdere er glade.

Så afgørende for os er at sikre, at vores medarbejdere trives og synes, at det her er en fantastisk arbejdsplads.

Der ligger en kæmpestor ledelsesmæssig opgave. Så i den nye strategi har vi valgt at sætte fokus på at sige, hvad det er for en ledelseskultur, vi skal have i banken, der kan understøtte det her.”

Hvordan vil du ændre bankens ledelseskultur?

”Skinnerne er lagt i forhold til selve bankdriften. Det har jeg ikke tænkt mig at ændre på. Til gengæld vil jeg arbejde med ledelseskulturen. Sammen med resten af direktionen og vores niveau to-områdedirektører sætter vi fokus på, hvad vil det sige at være leder i Sydbank.

Tag nu vores områdedirektør for Tyskland: Hvad er hans primære ansvar? Er det at drive forretningen i Tyskland, eller er det at være en del af den øverste koncernledelse i Sydbank og være med til at drive Sydbank?

Jeg gør meget ud af, at alle vores områdedirektører skal være med, når vi er samlet. Og så kan det godt være, at de skal sidde på møder og høre om noget, de ikke har noget at gøre med i hverdagen. Men de skal stadig interessere sig for det og forstå det, fordi de er en del af den øverste ledelse i banken.”

Hvorfor er det skifte i ledelseskulturen nødvendigt i forhold til din forgængers kurs?

”Det er ikke et strategisk skifte, men et kulturskifte i forhold til den måde, som banken er blevet ledet på, op til jeg overtog jobbet. Det har været det rigtige for den tid, som Sydbank har været igennem. I starten af 2010 kunne du tale om en bank i tæt på krise, hvor man var nødt til at have en central styring af banken.

Vi er nødt til at lægge endnu flere beslutninger ud decentralt. Der er nødt til at være endnu mere autonomi i de enkelte dele af organisationen. I forvejen har vi en relativt flad organisation i Sydbank. Men vi er faktisk nødt til at lægge endnu flere beslutninger ud. Vi er nødt til at have en kultur, hvor man kan tale sammen på tværs, uden at det skal forbi direktionen.

Det sikrer agilitet og eksekveringskraft. Hvis organisationen er for hierarkisk inddelt, går dialogen opad og ikke til siden. Vi har i den her nye strategi sat virkelig meget fokus på det her, vi kalder samarbejde på tværs.

Det kræver, at du har nogle ledere, der er parat til at træffe beslutninger og også har tillid til, at deres medarbejdere kan gøre det samme. Men man skal også være bevidst om, at når der er stor autonomi ude i organisationen, så stiller det ret store krav til de ledelsesmæssige kompetencer, der er.”

Hvilke krav mener du specifikt?

”Man kan ikke bare sige, at når jeg har uddelegeret beslutningskompetencen, er jeg en dygtig leder. Og det var så det. Nej, det er ansvarsforflygtigelse. At uddelegere beslutningskompetence stiller krav til at følge op, at kunne motivere og i forhold til at kunne coache.

Men også i forhold til ens eget reaktionsmønster i den situation, hvor der bliver lavet en fejl. Fordi det er nu engang sådan, at når du uddelegerer beslutningskompetence, så bliver der også lavet fejl. Og dine reaktioner som leder på det er enormt afgørende for, hvorvidt den, der har begået fejlen, vil være indstillet på at træffe beslutninger alene igen.

Hvis det første, du gør, er at give dem et gok i nødden, vil de i hvert fald blive mere risc adverse næste gang. Skal du undgå det, skal du italesætte en fejl rigtigt. I de 3-4 måneder, jeg har haft ansvaret, har vi haft nogle enkeltsager, hvor vi af forskellige grunde har tabt penge.

Mit reaktionsmønster hver gang har været at sige: Godt, ved vi, hvor fejlen er begået? Min pointe er, at vi skal lære af det for at sikre, at det ikke sker igen. Vi skal netop ikke begynde at gokke nogen i nødden.

Vi skal ikke være en matrix-organisation, men vi skal være i stand til at arbejde på tværs på en måde, hvor vi har tillid til, at medarbejderne kan arbejde mere autonomt. Og det skal vi have indrettet vores ledelseskultur efter.”

Hvor ser du de afgørende forskelle på en matrix-organisation og der, hvor du vil hen?

”Jeg har prøvet at arbejde i en matrix-organisation. Den kommer med nogle fordele, men den kommer også med nogle kæmpe ulemper. I et matrix-univers skal du altid forholde dig til, hvilken af dine to referencer, som er den vigtigste. Hvis de to chefer ikke er enige om retningen, efterlader det dig som medarbejder med et stort problem.

Den hører en anden tid til. Den agile organisation er i min optik en mere dynamisk størrelse, hvor du har et team, der går på tværs, så du får noget af det, som en matrix-organisation har, men det er et mere dynamisk setup. Og det tror jeg mere på.”

Peder Bjerge

AI: Fire økonomiske fremtidsscenarier

Fremkomsten af kunstig intelligens (AI) minder meget om internettets revolution i slutningen af 1990’erne. Dengang vakte internettet stor begejstring og blev betragtet som “the next big thing”. Om AI kommer til at have samme økonomiske effekt er stadig for tidligt at sige noget om. Til gengæld har Rabobank opstillet fire mulige scenarier for markedets modtagelse af AI. Nogle mere optimistiske end andre.

Selvom hypen omkring AI er stor, er det for tidligt at bekendtgøre, hvordan det vil forandre vores samfund. Der er mange usikkerheder og mange ubekendte faktorer. Flere initiativer befinder sig stadig i deres spæde faser. Mange forretningsmodeller er endnu ikke fuldt udformede.

Teknologien har langt fra nået sit fulde potentiale. Sandheden er, at det stadig kan tage årtier, før man kan drage endelige konklusioner om AI’s reelle indflydelse. Finanshuset har i den forbindelse udarbejdet fire mulige fremtidsscenarier for AI.

Produktivitet og efterspørgsel stiger.

I det første scenarie antages, at der vil blive foretaget store investeringer i AI. Det vil blive udbredt hurtigt og anvendt af mange – produktiviteten vil stige. AI vil især hjælpe med vejledning og beslutningstagning, hvilket kommer til at gøre det muligt for en større del af arbejdsstyrken at udføre opgaver og træffe beslutninger, der tidligere var forbeholdt eksperter.

Det vil fjerne dyre flaskehalse og generelt transformere den måde, man tænker på menneskelig ekspertise. Nogle ekspertområder vil blive irrelevante, mens andre vil få endnu større værdi. Samlet set vil den menneskelige ekspertise blive udvidet til en bredere gruppe, hvilket forbedrer både lighed og produktivitet – og skaber en radikal omstrukturering af arbejdsmarkedet.

Alt i alt antages det, at AI-revolutionen både vil øge produktiviteten og reducere uligheden, hvilket giver virksomheder mulighed for at producere og sælge flere varer og tjenester. Det vil sætte økonomien på en højere vækstrate og åbne op for større potentiale på lang sigt.

Produktivitet stiger, efterspørgsel hænger efter.

I det andet scenarie antages det stadig, at AI-værktøjer øger produktiviteten. Dog sker implementering i meget højt tempo med en meget stejl læringskurve. AI-værktøjer bliver hurtigt tilgængelige til lave priser, hvilket betyder, at der ikke kommer det forventede boom i AI-investeringer, som i første scenarie.

Mange opgaver, der tidligere krævede menneskelig kreativitet, bliver i stedet overtaget af ChatGPT-lignende værktøjer. De medarbejdere, der ender med at miste deres job, har svært ved at finde nye kvalificerede stillinger. Deres færdigheder bliver forældede.

Der er dog stadig job i sektorer, der er mindre påvirket af AI, såsom servicejobs. Men mange vil ende i lavere betalte jobs. Nogle vil drage fordel af AI, men størstedelen vil ikke opleve de store gevinster.

Efterspørgsel stiger, produktivitet hænger efter.

Scenarie tre trækker paralleller til internetrevolutionen i slutningen af 1990’erne, hvor store investeringer og hurtig udvikling af teknologi skabte stor optimisme. Ligesom i det første scenarie ser vi store investeringer og en stigning i efterspørgslen. Men på trods af dette kæmper virksomhederne for at finde de nødvendige ressourcer til at imødekomme den stigende efterspørgsel.

AI bidrager endnu kun begrænset i store dele af økonomien. Den samlede produktivitet viser sig kun at stige marginalt. Selvom generativ AI er spændende og sjovt at eksperimentere med, er teknologien stadig upålidelig og indebærer en vis risiko.

Den kan dog sagtens bruges til kreative opgaver, hvor der er mennesker involveret. Men realiteten er, at anvendelse af AI er langt mere udfordrende, end man oprindeligt havde forudset. Som resultat er udrulningen af AI begrænset til et mindre antal sektorer og jobs.

Stagnation.

I dette relativt dystopiske scenarie fører fremkomsten af AI ikke til et produktivitetsboom, men derimod til en forværring af samfundsmæssig ulighed. Teknologien er nyttig, men dens gevinster er fordelt ujævnt. Det giver en konkurrencefordel til et begrænset antal virksomheder og en lille del af arbejdsstyrken – dem, der fuldt ud forstår at udnytte AI.

Som følge heraf mister mange arbejdstagere deres tidligere beskæftigelse og tvinges til at finde ringere betalte jobs i andre sektorer. Der er en voksende kløft mellem dem, der drager fordel af AI, og dem, der ikke gør. Det skaber social utilfredshed og uro, som ender i reguleringer, der begrænser den videre udbredelse af AI.

MAL

Guide: Sådan fastholder virksomheden de vigtigste ansatte

Efter coronakrisen er der opstået en uventet bølge af opsigelser fra de ansatte. For mange virksomheder kan det blive yderst problematisk. Men mange af dem famler i blinde: De tror, at lidt mere i lønposen eller løfter om karrieremuligheder gør tricket. I virkeligheden er det først og fremmest social sammenhængskraft, herunder anerkendelse fra chefen, medarbejderne efterspørger.

Som topleder eller mellemleder er det vigtigt, at du løbende gør dig overvejelser om, hvad du kan gøre for at fastholde de mest værdifulde medarbejdere. Altså dem, der kan være svære at erstatte, ikke mindst i det aktuelle meget pressede arbejdsmarked, hvor usædvanligt mange forlader deres jobs. Endda ofte selvom de ikke har et andet job på hånden.

McKinsey gennemgår i en guide det, de kalder ”The great attrition”, altså den store nedslidning. Pointen er, at de virksomheder, der ikke formår at dæmme op for afgangen, kan få store problemer.

Og mange virksomheder famler virkelig i blinde. De forsøger sig med lønforhøjelser eller ekstraordinære bonusser. Det er naturligvis noget, medarbejderne godt kan lide, men det har ikke nødvendigvis den store fastholdende effekt – måske endda tværtimod.

Man kan filosofere over, hvad der har udløst tendensen. En del af det skyldes givetvis, at nogle medarbejdere vitterligt er blevet rigere – nogle har oplevet brat stigende boligformuer, andre har fået ”helikopterpenge” eller på anden måde netto haft en større indkomst end sædvanligt, mens hjælpepakkerne var i kraft.

En anden faktor, som givetvis spiller ind, er, at folk, mens de har arbejdet hjemme, har haft tid og anledning til eksistentielle overvejelser over, hvad de vil med deres liv. Konsulenthuset har i en undersøgelse spurgt arbejdsgivere og lønmodtagere, hvad de mener kan udløse en opsigelse fra de ansattes side. Arbejdsgiverne angiver naturligt nok lav løn, dårligt helbred og et ønske om avancement som de stærkeste bevæggrunde.

Men hvad arbejdsgiverne derefter nævner, lyder mest af alt som et ekko af et overfladisk jobopslag: De tror, at f.eks. udviklingsmuligheder og muligheden for hjemmearbejde har stor betydning.

Begge disse faktorer rangerer imidlertid lavt, når man spørger medarbejderne selv. Hvad de i stedet lægger vægt på er især accept og anerkendelse – fra virksomheden såvel som fra chefen personligt. Også en blød kvalitet som følelsen af at høre til og samhørighed, lægger de stor vægt på.

Det er altså netop den slags, som ikke bare er svært for en chef at håndtere, men som også kan være personligt ømtåleligt – få bryder sig om at erkende, at de ikke er afholdte af deres medarbejdere. Men det er ikke desto mindre det, som virksomhederne og deres ledere må arbejde med, hvis de vil undgå at risikere en situation med alvorlig mangel på arbejdskraft.

McKinsey foreslår nogle konkrete spørgsmål, man kan stille sig selv i HR-afdelinger og ledergrupper. Her er nogle eksempler:

Har vi ubehagelige chefer? En chef kan aldrig kun være flink, men det er særdeles ukonstruktivt, hvis han eller hun bare lader dårligt humør gå ud over medarbejderne. Nøgternt set kan det at være skarp og ligefrem motivere nogle medarbejdere til at foretage handlinger, som chefen ønsker. Men lige nu skal man altså mere end sædvanligt overveje, om en sådan ledelsesstil i længden kan blive for dyr.

Hvor stærk var kulturen før pandemien? Mange virksomheder forlader sig givetvis på, at når medarbejderne vender tilbage til kontorerne og til hverdagen i det hele taget, genopstår de gamle fællesskaber. Men hvor stærke var disse fællesskaber egentlig? Måske har mange af de medarbejdere, der siger op for tiden, konkluderet, at det sociale liv på arbejdspladsen ikke havde stor værdi.

Består relationen til medarbejderne kun i transaktioner? Meget er sagt og skrevet om bonusaflønning, og det er ikke et instrument, der skal smides ud med badevandet. Men man skal undgå, at ledelsen ikke består af andet. Hvis en ny problemstilling udløser en ny bonusordning, og ikke andet, anerkender man nok problemstillingens tilstedeværelse, men man sender også det signal til medarbejderne, at de kun er aftalepartnere – ikke en del af noget vigtigt og socialt.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Bestyrelsesformandens fem nye roller

En bestyrelsesformand skal kontrollere, at virksomhedens direktør og alle medarbejderne præsterer. Men formanden har på samme tid også ansvaret for, at hele bestyrelsen præsterer på et højt niveau, og det gør formanden bedst ved at kende sine fem pligter som formand, skriver konsulenthus i en guide til bestyrelsesformændene.

Enhver ambitiøs bestyrelsesformand bør kende og efterleve de fem vigtigste måder for en formand at bedrive sit job på. Det skriver konsulenthuset Lambay Group i en guide, de kalder Deeper Dive, hvor de gennem en række interviews forsøger at samle de bedste råd til bestyrelsesformanden.

Tilgængelig: Rådene er ikke prioriteret, men det første råd kan godt læses som det vigtigste, nemlig altid at være tilgængelig eller ”på vagt”, som analysen kalder det. Det krav gælder naturligvis også for en ansat direktør. Men for formanden er kravet eller rådet noget anderledes, idet de skal tilpasse sig andres tidskrav. Er der en krise, er det direktionens tidskrav, man skal tilpasse sig. Og det kræver både mentalt og fysisk engagement. Formanden skal her være fysisk til stede oftere og forventes at gøre mange ting som bestyrelsesformand, som man sjældent bliver bedt om at gøre som en almindelig direktør.

Formidleren: De dage, hvor en formands hovedopgave blot var at afvikle bestyrelsesmøder, er for længst forbi. I stedet er rollen som bindeled mellem ledelsen og bestyrelsen blevet vigtigere. ”Du er en ambassadør mellem de to”, hedder det. Formanden deltager også i møder mellem udvalgsformænd og deres afdelingschefer i ledelsen. “Det er disse grænseflader, der er så vigtige i dag, og det lægger ekstra byrder på bestyrelser”. Synspunktet understøttes af en anden formand: ”Engang var formanden en slags ledende direktør, og de gjorde ikke meget mere end at behandle sagerne. Rollen hænger nu sammen mellem ledelsen og bestyrelsen”.

Evaluerer præstationerne: En styrket kontrol af bestyrelsens sammensætning kombineres i dag med et stigende behov for løbende uddannelse, og det kræver også, at kravene til evaluering stiger. Og selvom metoderne til at evaluere arbejdet og indsatsen varierer, er formanden i sidste ende ansvarlig for at sikre, at bestyrelsen holdes ansvarlige for deres præstationer. Et selskab fornyede for nylig bestyrelsens evalueringsproces ved at hente en rådgiver ind til at foretage interviews, udarbejde en rapport og arbejde med hvert enkelt medlem for at lave en personlig udviklingsplan.

”Folk kan altid blive fornærmet over forskellige ting. På denne måde handler det om at blive bedre og løfte vores bestyrelse til det næste niveau. For mig som formand er det uvurderligt. Det er et fantastisk dokument, det giver mig en række ting, jeg kan arbejde med”, siger en formand. Generelt har bestyrelsesformanden i dag et lige så stort ansvar for at styre bestyrelsens præstationer som den administrerende direktør har for at styre udførelsen af hans eller hendes ledelsesteam.

Vær synlig: Ledelse har altid været en del af formandens rolle, men denne egenskab er blevet vigtigere og vigtigere. Det er ikke længere usædvanligt, at bestyrelsesformænd er aktive overfor aktionærer, hjælper med at kickstarte vigtige strategiske initiativer, eller træder til som formand for et centralt udvalg på et kritisk tidspunkt.

En formand siger, at ledelse også handler om at deltage i alle udvalgsmøderne. ”Mit fremmøde er virkelig værdsat af udvalgsformændene. Og jeg får stor indsigt i bestyrelsens detaljerede arbejde. Det er vigtigt at sikre, at der findes kontinuitet gennem alle udvalgene. Og hvis der opstår et spørgsmål, kan jeg bistå ud fra det, der kunne have været diskuteret på andre udvalgsmøder”.

Dirigenten: Ligesom en dirigent skal få det bedste frem i et orkester, gælder det også for formanden om at få det bedste frem i en bestyrelse. Den beslutningstagning, erfaring og dygtighed, som medlemmer hver især bringer til bestyrelsesmøderne, skal bringes frem på en måde, hvor bestyrelsens mangfoldighed viser sin styrke.

En formand udtrykker det på denne måde. ”Jeg spørger gerne hvert medlem om deres syn på forskellige emner. Jeg spørger, om de har brug for flere oplysninger? Hvad der bekymrer dem? Det er nyttigt, for det er ikke alle medlemmer, der løfter stemmen til møderne. Og det kan gøre det svært for ledelsen at uddrage konklusioner”.

Tre principper: Sådan opbygges en stærk bestyrelsesdynamik

For mere end et årti siden formulerede Deloitte tre principper, som de kaldte bestyrelsens ABC: Attitude, Behavior, Candor – og nu, mange år senere, er disse principper stadig relevante. En bestyrelse, der er dynamisk, harmonisk og fungerer godt som helhed, er stærkere rustet til at klare strabadserne forude.

Mange forskellige faktorer skal være opfyldt for at skabe en succesfuld bestyrelse. Det er ikke nok, at bestyrelsesmedlemmerne har de rette færdigheder og erfaringer. At deres CV’er er imponerende, at de er behagelige mennesker.

Bestyrelsen bør sammensættes af personer med unikke kompetencer, der komplementerer hinanden og skaber et stærkt samlet team. Det kræver de rette dynamikker og et harmonisk samarbejde. Deloitte koger det ned til ‘The ABC of board room dynamics’, som handler om, at bestyrelsesmedlemmerne besidder den rette attitude, adfærd og åbenhed for at kunne fungere optimalt sammen.

Når disse principper praktiseres konsekvent, leder det meget ofte til en bedre performende bestyrelse. For mere end et årti siden blev disse principper udarbejdet. Det faktum, at de stadig er lige så relevante i dag som dengang, understreger både enkelheden og styrken i principperne.

Attitude

Attituden er fundamentet for samarbejdet. Bestyrelsesmedlemmernes indstilling spiller en afgørende rolle for, hvordan samarbejdet kommer til at udfolde sig. Hvor effektivt arbejdet bliver. En nysgerrig og åben attitude kan fremme konstruktive samtaler og åbne for nye idéer.

Omvendt kan en negativ indstilling lukke ned for emner, skabe dårlig stemning og ende ud i, at man får truffet nogle ringe beslutninger. Det er derfor vigtigt, at medlemmerne har en positiv og løsningsorienteret indstilling.

Samtidig skal man være opmærksom på ikke at falde i fælden med at blive en ‘pleaser’ – en, der altid søger at behage andre og undgå konflikter. Selvom det kan virke tiltalende at undgå uenigheder, fører medløberi sjældent til noget positivt.

Bestyrelser, der undgår at tage konfrontationer, risikerer at miste muligheden for at diskutere vigtige emner.

Dette er en udfordring, som mange bestyrelser står overfor, og derfor er det vigtigt at finde en balance, hvor uenigheder håndteres konstruktivt uden at gå på kompromis med den nødvendige kritiske diskussion.

Adfærd

Adfærd er betinget af attitude. Som eksempel nævner Deloitte, at en eftertænksom attitude kan fremme adfærd, der sætter fokus på risikorelaterede problemer. Mens en holdning baseret på integritet kan sikre, at virksomheden overholder høje etiske standarder.

Bestyrelsens kemi som helhed spiller også en stor rolle for, hvordan gruppen agerer. Det er derfor vigtigt, at der er gensidig respekt mellem medlemmerne. Respekt for hinandens erfaringer, perspektiver og styrker.

Hvis medlemmerne ser værdien i hinandens forskelligheder og arbejder godt sammen, kan bestyrelsen træffe bedre beslutninger. Det er grundlæggende for at kunne udnytte bestyrelsens fulde potentiale.

Derudover er det afgørende, at bestyrelsesmedlemmerne ikke bare læner sig op ad hinanden. Men at de har modet til at stille de svære spørgsmål, tænke kritisk og engagere sig i åbne diskussioner. Når medlemmerne kommer med forskellige perspektiver og tør udfordre hinandens synspunkter, bliver der truffet bedre beslutninger.

Åbenhed

Åbenhed i en bestyrelse bygger på et fundament af tillid og troværdighed. Dette kræver en kultur, der fremmer ægte dialog og respekt, og hvor medlemmerne er villige til at lytte og lære af hinanden. Tillid er helt centralt i denne proces. Det starter med at skabe en kultur, der bygger på formål, integritet og gensidig respekt.

Bestyrelsesmedlemmer, der udviser empati og er pålidelige, spiller en vigtig rolle i at opbygge denne tillid. Når man har tillid til hinanden, er man også mere villig til at dele vigtige oplysninger og tage kritiske diskussioner op.

Når bestyrelsesmedlemmer føler sig trygge, kan de kommunikere åbent, modtage feedback og være mere modtagelige for andre synspunkter. Det skaber et miljø, hvor alle kan bidrage konstruktivt.

MAL

Guide: Kunsten at sælge bæredygtighed

Når virksomheder køber ind, er bæredygtighed et af de vigtigste kriterier. Mere end nogensinde før. De skal nå ambitiøse bæredygtighedsmål, og omverdenen skriger på grønne løsninger. Alligevel har mange leverandører endnu ikke indset, hvor kritisk det står til, og lever ikke helt op til de krav, som deres kunder stiller. Bain & Company har lavet en undersøgelse blandt 500 B2B-købere og -sælgere. Den identificerer fire centrale områder, der kan hjælpe virksomheder med at optimere salget af bæredygtige produkter og tjenester.

Bæredygtighed er nu rykket op som den tredjevigtigste prioritet, når virksomheder køber ind. Mere end en tredjedel af virksomhederne fortæller, at de er villige til at skifte leverandør, hvis bæredygtighedskravene ikke bliver opfyldt. Og næsten 60 pct. siger, at de vil være villige til at gøre det inden for tre år.

Desværre ser det ud til, at leverandørerne ikke rigtig har opfattet dette. Selvom 85 pct. af leverandørerne rapporterer, at de integrerer en vis grad af bæredygtighed i deres produkter og tjenester, mener kun 27 pct. af dem, at de har stor viden om deres kunders faktiske bæredygtighedsbehov. Der er altså en kommunikationskløft, som bør indsnævres.

Det kræver, at leverandørerne kan forstå deres kunder, handle hurtigt og være mere systematiske i deres tilgang til bæredygtighed. Disse fire handlinger kan hjælpe virksomheder med at ændre og accelerere, hvordan de sælger bæredygtige produkter og tjenester:

1) Brug data til at blive klog på de bæredygtige kunder. Virksomheder bør systematisk identificere de kundesegmenter, der er mest interesserede i bæredygtighed. Kortlæg al nødvendige data omkring dem: Hvor meget de forbruger, hvor stor vægt de lægger på bæredygtighed, hvilke specifikke aspekter af bæredygtighed de er mest optagede af, og hvilke mål de har sat.

Det kan f.eks. være emissionsmål, cirkularitet, biodiversitet, gennemsigtighed eller sociale aspekter. Først når man har den slags detaljeret forståelse af kunderne, kan man tage næste skridt.

2) Skab en bæredygtig Value Proposition. Efter at have segmenteret kunderne og blevet klogere på dem, kan man gå i gang med at kreere en Value Proposition. Det betyder, at de bæredygtige aspekter skal oversættes til konkrete fordele for kunderne. At formidle bæredygtighedens sande værdi til kunderne er afgørende. Salgsteamet skal nemt kunne kommunikere værdien på en måde, der passer til den enkelte kunde.

Kunder har ry for at overvurdere, hvad de er villige til at betale. Men Bains undersøgelse viser, at næsten 50 pct., er villig til at betale 5 pct. mere eller derover. Kun 6 pct. sagde, at de ikke ville betale ekstra. Der er altså villighed til at betale en vis merpris.

Problemet ligger i, at kunderne har meget lidt forståelse for, hvad de betaler ekstra for. To tredjedele fortalte, at de har en lav eller gennemsnitlig forståelse af, hvad der retfærdiggør prisen på deres leverandørers bæredygtige tilbud. 45 pct. mener ikke, at deres leverandører tydeligt angiver den økonomiske gevinst af investeringen. Det begrænser deres vilje til at betale ekstra.

3) Styrk dit salgsteam. At sælge bæredygtige produkter og tjenester kræver andre færdigheder og værktøjer end salg på traditionel vis. Sælgerne skal virkelig forstå, hvordan deres tilbud kan støtte kundernes bæredygtighedsagenda. Det betyder, at virksomheder skal udstyre deres salgsstyrker med den rette viden og digitale værktøjer. Indtil nu har virksomheder ikke taget denne tilgang, da kun 35 pct. henvender sig specifikt til bæredygtighedsbevidste kunder.

4) Udnyt alle veje til værdiforøgelse.

Bæredygtige produkter og tjenester hjælper ikke kun kunderne med at nå deres bæredygtighedsmål. De giver også kunderne nye måder at skabe værdi på. Blandt andet ved at hjælpe dem med at opnå øgede markedsandele, skifte til mere attraktive kundesegmenter, opnå højere profitmarginer eller opkræve en premiumpris.

Virksomheder bør derfor huske at tilpasse deres pris til den samlede værdi, som de tilbyder kunderne. For mange kunder vil bæredygtighed alene ikke retfærdiggøre en højere pris. Men når kunden forstår et produkts samlede værdi, kan man retfærdiggøre en prisforhandling.

MAL

Bestyrelsen skal holde sig i baggrunden, når virksomheden kommer i modvind i pressen

Det kan være svært for bestyrelse og direktion at holde hovedet koldt, når virksomheden pludselig bliver angrebet i pressen og på sociale medier – både hvis kritikken er rimelig, og hvis den er misforstået. Men tålmodighed, åbenhed og ærlighed er ikke desto mindre måden at håndtere det på, lyder det fra et rekrutteringsfirma.

Det er sjældent, at mindre og mellemstore virksomheder for alvor bliver ramt af kritik i pressen. Den ”fornøjelse” er i de fleste tilfælde forbeholdt de større og børsnoterede virksomheder.

Men så meget mere overraskende er det, når det alligevel sker. Og det kan også være hårdere end tidligere, fordi de sociale medier, der er kommet til,virker som en mikrofon. Især nå man er uvant med processen, kan det være svært at holde hovedet koldt, når bruger efter bruger skriver negative kommentarer om virksomheden – ofte uden at have sat sig mere end overfladisk ind i, hvad sagen går ud på.

Derfor er det godt at have forberedt sig mentalt på den dag, hvor kritikken hagler ned over virksomheden. Korn Ferry gennemgår i en artikel på siden “Dealing With A Media Crisis” nogle gode regler for, hvordan man håndterer en holmgang med pressen.

Ifølge rekrutteringsfirmaet skal man ikke lade sig kyse af det ændrede mediebillede med sociale medier. Spillereglerne er grundlæggende de samme, som de hele tiden har været.

En mulig begynderfejl for den virksomhed, der ikke er vant til at tale med pressen, er, at bestyrelsesformanden kommer på banen. For ham/hende er det en naturlig reaktion, at angrebet er så alvorligt, at den formelt set øverst ansvarlige i virksomheden skal håndtere det. Men det kan sende et dårligt signal til omverdenen og herunder i særdeleshed til eksterne investorer. De kan se det som en mistillid til den daglige ledelse, når bestyrelsesformanden udtaler sig.

Generelt set er rådet til virksomheder, der bliver ramt af mediekritik, enkelt: Vær åben og ærlig. Det kan være kontra-intuitivt, hvis det faktisk er tilfældet, at virksomheden har begået en alvorlig fejl, og man helst vil feje den ind under gulvtæppet. Men netop i det tilfælde gør det allermindst ondt værre, hvis virksomheden lukker sig som sig selv. Altså: Jo hurtigere, man kan synke spyttet og erkende sine fejl, jo bedre står man i mediestormen – også selv om det hele ser negativt ud, mens det står på.

I andre tilfælde er kritikken urimelig eller misforstået, eller virksomhedens fejl er hændelig. I det tilfælde vil rygmarvsreaktionen være vrede og afvisning. Men igen: Den slags kommer man ingen vegne med. Det bedste råd er stadig tålmodigt at forklare journalister og vrede borgere på sociale medier, hvorfor virksomheden har gjort, som den har gjort, og herunder at fremhæve, hvad man har lært og vil gøre anderledes fremover.

Sten Thorup Kristensen

Retsvæsenets juryer kan lære virksomheder noget om mødekultur

Juryens arbejdsform går stik imod mange af de tiltag, virksomheder forsøger sig med for at undgå, at møder kommer til at sluge alt for meget tid. Men konceptet har bevist sit værd og gennem 800 år sikret rå beslutningskraft, selv i de mest penible situationer.

Møder kan være godt, gammeldags træls, når f.eks. diskussionen kommer ud på et sidespor, eller når en eller flere deltagere kommer med deres egne dagsordner. Mangt og meget har virksomheder gjort for at undgå alt for meget tidsspilde på den konto. Typisk arbejder man med faste tidsrammer, der skal tvinge deltagerne frem mod en konklusion, og i nogle sammenhænge skal deltagerne også stå op, så de ikke bliver fristet til at blive ved i det uendelige, bare for hyggens skyld.

Det kan alt sammen være udmærket. Men klummeskriveren Bartleby i The Economist peger på et mødekoncept, der er gået i en helt anden retning, men som ikke desto mindre har leveret solide resultater siden senmiddelalderen.

Der er tale om de juryer, man bruger i de angelsaksiske retsvæsener, og som også har påvirket hverdagen i bl.a. danske domstole.

Formen opstod i England i det 12 århundrede og blev oprindeligt brugt til at afgøre nabostridigheder om f.eks. skel. Siden blev den også taget i anvendelse i strafferetten.

Kendetegnende for konceptet er, at juryen har en meget klart defineret opgave. Som Bartleby bemærker: Den skal afgøre, om den tiltalte er skyldig eller ej, og den kan ikke vælge at dreje temaet til f.eks. at handle om, hvorvidt den omhandlede forseelse overhovedet burde være strafbar, eller om det var bedre at indrette retsvæsenet på en anden måde.

Til sammenligning: Hvor mange gange er det ikke sket i en virksomhed, at mødedeltagere har undveget den problemstilling, de havde på bordet, ved at begynde at diskutere noget andet?

En anden ting er det med varigheden. Den er der ikke lagt begrænsninger på. Begrænsningen ligger alene i, at deltagerne skal løse det problem, de har fået forelagt.

Og så er er antallet af deltagere. Det har været 12 helt fra starten i Henrik 2.’s tid, hvilket er en indikation for, at man gennem tiden har fundet dette antal passende som en afvejning mellem to hensyn – at få forskellige tilgange til problemstillingen, og at forsamlingen skal være overskuelig. Også de danske nævningeting i landsretterne havde indtil 2008 12 deltagere. Nu er tallet dog sat ned til 9.

En ting mere om sammensætningen: Man er omhyggelig med udvælgelsen. Deltagerne skal komme fra forskellige sider af samfundet, og de må ikke forud være tilbøjelige til at nå en bestemt konklusion.

Sidst, men ikke mindst, gør man sig umage med at præsentere sagens forskellige fakta og synsvinkler for juryen. Det sker i form af vidneudsagn og advokaternes fremlæggelser under retssagen.

Af en række forskellige grunde er jury-formen sjældent fuldt ud anvendelig ved møder i en virksomhed. Men måske kan man i forskellige sammenhænge lade sig inspirere af dens bestanddele.

Og engang imellem kan man vælge at bruge hele pakken. Det kan for eksempel være, hvis virksomheden skal flytte til nye og større lokaler. Det vil have betydning for alle ansatte.

Direktionen kan finde en håndfuld muligheder, som opfylder de strategiske behov, og som ligger inden for den økonomiske ramme, og derefter sætte en ”jury”, sammensat af ansatte på forskellige niveauer og fra forskellige afdelinger, til at blive enige om, hvilken løsning der er bedst.

Sten Thorup Kristensen

Atea-CEO: Ledelse står overfor ukendt digital udfordring

Toplederinterview: Det afgørende ledelsesredskab i en krise er en høj grad af tillid til, at organisationens ledelsesteam kan operere decentralt og fleksibelt, understreger Kathrine Forsberg, CEO for den danske del af IT-koncernen Atea. Men eftervirkningerne af pandemikrisen stiller også topledere over for en digital udfordring, som de færreste endnu har fundet ud af at håndtere. Og mere hjemmearbejde skaber generel risiko for, at kvinderne bliver endnu mindre synlige, og at de mister momentum i forfremmelserne, fortæller hun Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Kathrine Forsberg er ikke i tvivl om, hvad der i nyere tid har præget hende mest som topchef og givet hende ledelseserfaring afgørende for den situation, virksomheden står i med stor økonomisk og geopolitisk usikkerhed:

”Min største udfordring som leder var lige efter, at jeg blev administrerende direktør for Atea i Danmark den 1. marts 2020. Det var i runde tal efter 10-11 dage, inden Mette Frederiksen lukkede hele landet ned. Så når vi taler om at håndtere pludselige kriser, blev jeg jo kastet ind i en sådan som ansvarlig for 1.400-1.500 medarbejdere.

I Atea Danmark var vi 165 ledere med alt fra folk, jeg kunne sende hjem med det samme, til andre, som det var problematisk at sende hjem. Det var ikke et problem med mange af vores stabsfunktioner. Men vi drifter jo også samfundskritiske infrastruktursystemer, som f.eks. lægevagten og nødopkald til 112.

Der var altså en masse medarbejdere, jeg ikke bare kunne sende hjem. Vi sælger også IT-udstyr, som bruges i en lang række virksomheder, nogle af dem samfundskritiske. Også her kunne vi ikke lukke for salget i de kommende måneder.

Kort sagt var der ikke nogen ”one size fits all”. Jeg kunne ikke som topleder – og meget ny på posten – træffe én beslutning, der passede på hele organisationen. Det ville ikke fungere. Den erfaring har været en af mine vigtigste som topchef i de kriser, vi har stået i, og også i de usikre tider, vi står i nu.

Det er afgørende at have en høj grad af tillid både til medarbejdere og til alle de ledere, man har i sin organisation. Lige fra ledere i første linje til mellemledere og op til direktionen. Det var en stor udfordring for mig, i hvor høj grad jeg var nødt til at give slip på beslutningskraften og overgive beslutningerne til den enkelte leder.

I krisesituationer – pandemien som et eksempel – er der ikke standardløsninger. Ja, vi kunne sende nogle medarbejdere hjem, mens vi på et lager måtte overlade det til en lokal leder at indrette lageret i zoner, så arbejdet kunne fortsætte.

Min pointe er, at i kriser er man som CEO nødt til at kunne uddelegere beslutninger og have is i maven samt tilstrækkelig tillid til at give slip på den topstyring, som for de fleste ville være det instinktive valg. Den erfaring, som nød lærte mig, vil jeg helt sikkert tage med mig i den nuværende situation.”

Hvorfor er erfaringerne fra pandemien relevant i dag, hvor vi står i en helt anden krise?

”Jeg tror, det er relevant, fordi det var første gang, jeg blev kastet ud i så stor en krise. Og når vi kigger på det danske samfund, uanset om du taler om det offentlige eller det private, var det vel første gang, vi som samfund blev ramt af en krise, som krævede helt nye ledelsesredskaber, som vi ikke var forberedt på.

Det var første gang, i hvert fald for mig som topleder, at jeg blev testet i, hvordan jeg og organisationen håndterer en pludselig opstået krise, som kræver noget helt andet af os. At have tillid til sine ledere og i højere grad uddelegere beslutninger er simpelthen en nødvendig ledelsesmæssig kompetence i dag, når vi står med de geopolitiske udfordringer, vi har. Uanset om det handler om krig i Europa eller den grønne omstilling.

Selvfølgelig er der udfordringer, hvor man kan tage et strategisk view med planer og strategier, men når f.eks. forsyningskæderne pludselig bliver afbrudt af et skib, der ligger på tværs i Suezkanalen, eller der er uro over en mulig kinesisk invasion af Taiwan – altså geopolitiske forhold – hvordan navigerer vi i det?

Du kan ikke planlægge for alt, og det rammer forretningen forskelligt. I min situation har det i høj grad været en afgørende forandring at lægge mange beslutninger ud til vores ledere i organisationen med de nødvendige kompetencer og have tillid til, at de træffer de rigtige beslutninger.” Er det krisen du lærte mest af fagligt som leder? ”Ja, jeg lærte ekstremt meget af den krise. Ud over det, jeg har nævnt om uddelegering og tillid til mange ledere, som jeg jo som ny øverste chef ikke kendte så godt. At tro på, at de virkelig kunne eksekvere, det har jeg lært meget af.

Også de efterfølgende konsekvenser, altså omkring det ændrede arbejdsliv vi har i dag med den hybride arbejdsplads. Vi står i en helt anden arbejdssituation end for fem år siden med balancen mellem folk, der arbejder hjemme, og dem på kontoret, eller hvor de nu arbejder fra. Det har fundamentalt ændret, hvad vi som ledere skal håndtere efter pandemien.”

Hvilke udfordringer stiller det dig overfor som leder?

”De ledelsesmæssige udfordringer, som optager mig lige nu, handler om, hvordan vi fastholder en virksomhedskultur, når flere arbejder hjemmefra. Noget andet, jeg er optaget af, er, hvordan man spotter talenter på distancen. Alle os, der har gået på CBS eller taget en ledelsesuddannelse, er opdraget til at holde øje med, hvem der kommer tidligt på kontoret eller arbejder længe.

Typisk er det dem, der er meget synlige, som bliver forfremmet. Men nu har vi en helt anden måde at arbejde på, hvor mange er væk. Så hvordan sikrer vi, at deres præstationer også bliver anerkendt? Hvordan giver vi dem en karriere på lige fod med dem, der er på kontoret 50 timer om ugen?

Samtidig viser undersøgelser, at det ofte er kvinderne, der benytter sig af hjemmearbejde. Kombinerer du det med vores manglende evne til at få øje på talenter på distancen, hvad betyder det så for kvindernes mulighed for forfremmelse? Udfordringen er at udvikle en ledelseskultur, hvor vi bliver bedre til at spotte high performance hos dem. Vi skal undgå, at det kun er de synlige, der løber med forfremmelser og lønforhøjelser.”

Hvordan løser du selv den udfordring? Du kan se, at virksomheder i stigende grad kræver, at medarbejderne kommer tilbage på arbejdspladserne.

”Vi ser en høj produktivitet, uanset om folk arbejder på kontoret eller hjemme. Selvfølgelig er der steder, hvor det kan svipse. Men jeg har egentlig tillid til, at mine ledere har styr på, at de fastsatte mål bliver nået, men jeg er bekymret for, at især kvinderne bliver overset. ’

Jeg har ikke det fulde svar på den udfordring. Alle os ledere er opvokset med en anden tilgang til ledelse. Jeg bruger meget tid på at drøfte det med kolleger, fordi det er en ledelsesmæssig kompetence, vi endnu ikke mestrer helt. Selvfølgelig har vi KPI’er til at måle præstationer, men jeg tror, vores ledelseskultur stadig er bundet til synlighed.”

Hvad er for dig de vigtigste ledelsesredskaber til at håndtere en krise eller økonomisk usikker situation, som vi aktuelt står i?

”Nu er Atea en salgsvirksomhed, så det absolut vigtigste for mig som leder er nærhed til vores kunder. Når der opstår en krise, rammer den ikke kun os – den rammer hele samfundet. Og eftersom Atea er leverandør til både private virksomheder og offentlige institutioner, kan vi mærke den bredt. Derfor er nærhed til kunderne første prioritet.

Først og fremmest gælder det om at finde ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe vores kunder i situationen. Kun ved at være tæt på kunderne er vi både synlige for dem og i stand til at bistå dem bedst muligt med de udfordringer, de står overfor. Jo tættere du er på kunderne, jo bedre kender du deres forretning, og jo stærkere relationer bygger du op over tid. Det betyder, at vi hurtigere og mere kvalificeret kan hjælpe dem. Sådan er det bare.

For det andet er det afgørende at have en strategisk fleksibilitet. Ja, det er godt at have en strategi, så vi ved, hvor vi er på vej hen, men en krise betyder, at vi kan blive ramt af uventede hændelser. Det kan være en pandemi, cybersikkerhedstrusler eller geopolitiske forhold. I alle tilfælde har vi brug for strategisk fleksibilitet, så vi konstant kan prioritere ud fra, hvad der er vigtigst for vores kunder.

Vi anvender bl.a. et analyseredskab, der hedder CIO Analytics, hvor vi får svar fra mere end 1.000 IT-beslutningstagere i Norden. Her kunne vi se i 2024, at mens den grønne omstilling længe har været øverst på dagsordenen, er det nu cybersikkerhed, der topper IT-beslutningstagernes agenda. Igen handler det om at kunne agere fleksibelt og hurtigt i forhold til kundernes behov.

Mit tredje vigtige ledelsesredskab er at lægge beslutninger ud til lederne i første linje og tro på deres evne til at eksekvere. Når det handler om, hvad der er bedst for kunderne og markedet, er det dem, der er tættest på, som har de bedste forudsætninger for at træffe de rigtige beslutninger.”

Peder Bjerge

Log ind