Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Køb adgang
Log ud Log ind
Alle artikler

Svitzer CEO midt i geopolitiske brændpunkter: Sådan gør jeg

Toplederinterview: Indtil nu har rederiet Svitzer ikke mærket det store til den geopolitiske tolduro. Verdenshandlen ser foreløbigt ud til at stige trods toldmure. I stedet har den globale politiske usikkerhed, eksempelvis krigen i Mellemøsten, stillet Svitzers CEO overfor nye ledelsesmæssige udfordringer, fortæller han til fagredaktør Peder Bjerge. Nemlig hvordan værdier er blevet det vigtigste ledelsesværktøj i en usikker tid.

Første halvår kunne slæbebådsselskabet Svitzers CEO Kasper Friis Nilaus se en nedgang i markedet på fire til fem pct. ”Vi lever af skibe, der kommer ind og ud af havne. Og vi havde simpelthen mindre at lave. Men det fik vi tilbage i andet halvår. Jeg tror ikke, at vi skal lægge så meget i det. Der vil altid være udsving gennem året og kvartalerne. I Svitzer er vi eksponeret i forhold til 37 forskellige lande og opererer i mere end 180 havne og terminaler. Ser vi en krise? Svaret er, at

vi ikke ser meget vækst i markedet. Men vi ser heller ikke megen tilbagegang.”

Oppe i den store helikopter er det mere usikkerheden i verdenssituation, som bekymrer Svitzers CEO. Netop i dette spændingsfelt er han blevet udfordret som leder af en global virksomhed.

”De seneste to til tre år har vi oplevet stor geopolitisk usikkerhed, og det smitter i nogen grad af på vores kunder. Den usikkerhed mærker jeg også som CEO. Tidligere blev jeg oftest inddraget i beslutninger vedrørende noget operationelt og udfordringer med vores forsyningskæder

– nu handler det mere om det geopolitiske, vores mod- standskraft og korte strategiske beslutninger.”

”Der har eksempelvis været en krig i Mellemøsten de seneste to år, som heldigvis ser ud til at være forbi. Med vores tilstedeværelse i stort set hele verden, herunder i Mellemøsten, står vi i dag oftere i sådanne geopolitiske dilemmaer. I den slags situationer bliver jeg som CEO inddraget, fordi det operationelle både har et strategisk og etisk islæt over sig”, siger Kasper Friis Nilaus.

Hvordan navigerer du som topchef for en global virksomhed, der skal operere i geopolitisk ustabile regioner?

”Vi skal have en overordnet strategi, der er tydelig på, hvad skal vi opnå og hvordan. Og vi skal have fælles værdier, som alle lever efter. Værdierne er det kompas, vi bruger til at navigere efter. Vi ved, hvad vi skal gøre, når vi for eksempel taler om rettidig omhu. Det ligger indgroet i vores DNA.”

”Vi skal også have dygtige mennesker ude i operationerne. De er tæt på vores kunder lokalt og har en forståelse for lokale miljøer og kulturer. Kort sagt skal man på den ene side være meget klar på, hvad man overordnet vil som virksomhed, og på den anden side have medarbejdere med kompetencer til at træffe beslutninger alt efter, hvad de lokale forhold tilsiger.”

Kan der opstå modsætninger mellem denne uddelegering til lokale ledere og din overordnede ledelse fra kontoret i København?

”Tag nu Qatar f.eks., hvor vi har en række operationer. Her så vi angreb fra Iran på Qatar, og vi så efterfølgende et angreb fra Israel. Det er klart, at det skaber en masse usikkerhed for vores folk i farezonen. Afgørende for at kunne håndtere den situation er at have stærke værdier, hvor en af dem er, at vi tager hånd om vores folk. Vi sørger for at gøre, hvad vi kan for at overskue situationen. Vi sikrer, at vi er klar til at hjælpe, såfremt situationen eskalerer f.eks. ved at levere informationer til de berørte mennesker. I sidste instans også ved at være klar til at hjælpe dem ud af området – ved at have et kriseberedskab klart.”

Hvordan går I konkret til den opgave?

”Vi har medarbejdere, hvis opgave er at arbejde med sikkerhed – det gælder både personlig sikkerhed og sikkerhed for vores kontorer og slæbebåde. Vi har også tilknyttet eksterne sikkerhedsleverandører.  Virkeligheden er også, at vi kan forberede os nok så godt, men hvis nogen vælger at skyde missiler mod de områder, hvor vi arbejder, så ændrer situationen sig markant. Så kan det godt være, at vores planer skal justeres i forhold til den nye virkelighed. Her handler det meget om at holde medarbejderne opdaterede på situationen, så de ved, hvad de skal gøre i den konkrete situation.

Nu sejler vi ikke langfart, så vi er ikke udsat for f.eks. pirater, som man ser rundt om i nogle farvande i verden. Vi er heller ikke eksponeret i forhold til f.eks. Houthierne, der beskyder skibsfarten i Rødehavet med missiler. Vores skibe arbejder i de forskellige havne, hvor de er undergivet en beskyttelse fra de lande, de er i. Derfor er vi ikke eksponeret på samme måde som andre i den maritime industri.”

Hvad har været den største udfordring som Svitzer-chef i forhold til håndtering af de geopolitiske risici?

”Min største ledelsesudfordring har været at udarbejde en fælles global strategi og tiltag, som kan eksekveres lokalt i meget forskellige markeder og i forhold til diverse kundesegmenter. Det er en delikat balance, når Svitzer er en global virksomhed, som er afhængig af at kunne operere lokalt de steder, vi er.

Min opgave som CEO handler derfor om at kunne sætte en retning, som får os til at vokse, og gør os mere profitable. Her arbejder vi med at fremelske en kultur, som både er performanceorienteret – hvis ikke, man leverer og tjener penge, holder man ikke længe – men også er langtidsorienteret.

Svitzer har næsten 200 år på bagen, så vi arbejder meget med at sikre, at vi forbliver stærke både på kort og langt sigt. De beslutninger, vi tager i dag for at vinde morgendagens kamp, må ikke ødelægge vores langsigtede fundament.

For eksempel kan vi opleve en konkurrent komme ind i en havn. Her kunne vi vælge at sænke prisen for at udkonkurrere konkurrenten, men omvendt eroderer det også vores økonomiske fundament og mulighed for at investere i fremtiden. Måske er det bedre at slå konkurrenten på pålidelighed og grønne løsninger, som havnen efterspørger.

Endelig er styrken ved Svitzer vores mennesker. Her kan man hurtigt se, at hvis man har de dygtigste mennesker, får man også de bedste resultater. Så vi gør meget ud af at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere, herunder at skabe et arbejdsmiljø, hvor folk bliver udfordret og udvikles.

For eksempel har vi fokuseret på at blive bedre til at lytte for at forstå – forstå kunder, kolleger og markeder bedre. Det lyder måske banalt, men de fleste lytter med henblik på at beskytte sig selv eller replicere. Hvis du gør det, så er det svært at kunne vokse kontinuerligt og indfri ambitioner. Simpelthen fordi du ikke har nok blik for, hvad der er på radaren hos dine kunder, markedet og medarbejdere. Derfor arbejder vi med at fremelske en kultur, hvor vi lytter for at forstå.”

Hvordan sikrer du at den overordnede kultur fastholdes – og ikke tilpasser sig lokale forhold?

”Selvfølgelig er kultur ikke noget, man ændrer hen over natten. Det tager tid. På mange måde har vi de samme grundværdier som Mærsk. Alligevel er kulturen i Svitzer lidt anderledes. Vi er stiftet i 1833. Vi er en meget mindre virksomhed med en entreprenørånd, hvilket betyder, at der er kort fra tanke til handling hos os.

Bundlinjen er, at selvom kulturen er gammel og sund, skal man konstant sørge for, at den passer til strategien og vores mål. Vi vil gerne vokse ved at være tæt på vores kunder. Og i den verden, som vi talte om før, er der en ting, man kan være sikker på, og det er, at tingene ændrer sig konstant og hurtigt. Her er det ekstremt vigtigt, at vi er tæt på havnene og kunderne.

Ikke bare skal vi være klar til, når skibene ankommer til havnene, vi skal også være forberedt til ændringerne i markederne. Det kræver både lokalkendskab og evnen til globalt at kunne se nogle mønstre tegne sig at være klar til ændringerne.”

Med denne tætte føling med jeres marked og aktiviteten i havnene kan I vel afkode en eventuel afmatning i verdenshandlen eller stigende geopolitisk usikkerhed?

”Vi ser ikke, at tempoet går ned i verdenshandelen. Den øges stadig. Hvad, der påvirker os i den forbindelse, er, at skibene bliver større og større. De større skibe stiller stadigt større krav til os, fordi det er større klumper metal, som skal bugseres ind og ud af havnene. Kravene til vores slæbebåde vokser, ligesom det sker for havnene, som måske skal udvide deres sejlrender eller kraner.

Der er faktisk en del, som ændrer sig, selvom der ikke nødvendigvis er flere skibe, der anløber havnene. Større flader gør også skibene mere påvirkelige for vind og vejr. Vi ser, at klimaforandringerne også påvirker vores operationer. Når det blæser, skal vi bruge flere slæbebåde. Når det stormer, lukker havnene. Vi kan ikke hvile på laurbærrene og forvente, at det, vi gør, kan vi blive ved med de næste fem år. Tingene ændrer sig med større hast end før.”

Peder Bjerge

Gen-AI: Potentialet venter stadig på at blive indfriet

Hypen omkring generativ AI har ikke lagt sig. Alligevel hænger mange virksomheder fast i den eksperimenterende fase. De er endnu ikke kommet ud af starthullerne. Konsulenthuset Accenture peger på fem fokusområder, som kan hjælpe virksomheder med at realisere det enorme potentiale, der venter forude.

Umiddelbart sætter kun få spørgsmålstegn ved gen-AI’s potentiale. Til gengæld er der bred enighed om, at det potentiale er svært at indfri. Accenture har analyseret over 2.000 Gen-AI projekter, og udarbejdet en global undersøgelse blandt mere end 3.000 topledere. Kun 36 pct. af lederne i undersøgelsen angiver, at de har formået at skalere deres Gen-AI initiativer.

Blot 13 pct. oplever, at de har skabt mærkbar værdi for forretningen. Ret lave tal. Spørgsmålet er hvorfor?

Accenture peger på flere årsager til, at mange endnu ikke har knækket koden. Samtidig præsenterer de fem strategiske fokusområder, der kan hjælpe virksomheder med at bevæge sig ud af den eksperimenterende fase og skabe reel værdi.

Prioritér få, men high-impact projekter. For at lykkes med Gen-AI skal virksomheder starte med at have deres værdimæssige grundlag i orden. Det bør være CEO’en, der går forrest og sætter retningen. Ledelsens engagement er nøglen til at skabe en positiv kultur omkring AI.

Man bør fokusere på de områder, hvor teknologien kan skabe størst effekt fremfor at sprede indsatsen for bredt. Virksomheder bør derfor prioritere få, men high-impact initiativer. Initiativer, der understøtter kerneforretningen.

Samtidig kræver det, at Gen-AI integreres på tværs af hele virksomheden – ikke blot i enkelte afdelinger eller som isolerede projekter. Endelig bør der opstilles målsætninger, KPI’er på tværs af afdelinger – både finansielle og ikke-finansielle – så fremskridt kan dokumenteres.

Gentænk ‘Ways of Working’. Det næste skridt handler om selve måden, man arbejder på. Mange virksomheder står overfor markante udfordringer på talent- og kompetenceområdet. Problemets kerne er, at den teknologiske udvikling bevæger sig hurtigere, end medarbejdernes færdigheder kan følge med.

I dag investerer virksomheder typisk tre gange så meget i teknologi som i mennesker. Det skaber en ubalance mellem teknologien og de mennesker, der skal håndtere den. For at udnytte Gen-AI’s fulde potentiale bør virksomheder derfor fokusere mere på selve arbejdsstyrken. Redesigne arbejdsprocesser fra bunden, oplære medarbejdere, sørge for at de kan følge med. En meget vigtig læring er, at arbejdet udføres med den nye teknologi som en integreret samarbejdspartner – ikke som et supplement.

Opbyg en stærk digital kerne. Det tredje strategiske fokusområde handler om at opbygge en stærk digital kerne. Mange virksomheder undervurderer betydningen af dette. Men uden den forbliver selv de mest avancerede AI-løsninger afgrænsede pilotprojekter.

En stærk digital kerne bygger gerne på avancerede platforme, der kan styre komplekse workflows og skabe sammenhæng på tværs af systemer. Det handler om at etablere digitale økosystemer, hvor interne og eksterne data, applikationer og services kobles intelligent sammen.

Sæt ind på ansvarlig AI. Ansvarlig AI skaber tillid, kvalitet og bæredygtighed. Når ansvarlighed tænkes ind fra begyndelsen, øger det medarbejdertilfredshed og forbedrer kvaliteten af output. Det kræver et solidt fundament for AI governance, hvor man arbejder med etik og transparens.

Principper for ansvarlig AI bør være integreret i hele livscyklussen – fra design og udvikling til implementering og drift. En vigtig del af dette arbejde er løbende overvågning og test, der kan identificere potentielle compliance- eller biasproblemer. Derudover bør virksomheder engagere sig aktivt i samarbejder med politikere og brancheeksperter for at dele erfaringer og udvikle fælles standarder for ‘best practice’.

Indse at kontinuerlig forandring er fremtiden. Det femte og sidste fokusområde handler om forandring som koncept. I takt med at teknologien udvikler sig hurtigere og hurtigere, må virksomheder indse, at forandring ikke længere er en fase, men en konstant tilstand.

Fremtidens succes afhænger af evnen til at forandre sig i takt med teknologien. Det bliver den afgørende forskel mellem virksomheder, der accelererer, og dem, der kæmper for at følge med. For at lykkes kræver det fleksibilitet og en kultur, hvor tilpasning ses som en naturlig del af hverdagen. Virksomheder bør derfor erkende, at forandring er en topprioritet og aktivt investere i forandringskompetencer.

MAL

Sådan prioriterer de unge på nutidens arbejdsmarked

De unge generationer er kendt for, at de vægter fritid og meningsfuldhed i jobbet langt højere end tidligere generationer. Men det billede kan hurtigt vende, viser en analyse. Finanskrisen fik f.eks. generation X til at vende op og ned på sine prioriteringer, og den ændring holder den dag i dag.

I managementkredse bliver det taget for givet, at de unge generationer kommer ind på arbejdsmarkedet med helt andre prioriteringer og værdier, end de ældre generationer har navigeret efter. Men er det nu også sandt?

Det er i hvert fald noget mere nuanceret end som så, viser en analyse fra konsulenthuset Bain, baseret på surveys om holdninger til arbejde. Faktisk er det sådan, at hvis 30-årige Mathilde til de kommende påskefrokoster møder sin boomer-bedstefar, vil de to statistisk set være næsten enige i deres vurdering af, hvor vigtigt arbejde er i forhold til fritid (se grafik, hvor 1 angiver at arbejde og fritid er lige vigtigt).

Naturligvis ser bedstefar det hele i bakspejlet, og da han selv var 30 år, prioriterede han arbejdet meget højere, end Mathilde gør i dag. Men hans erfaringer og situation var også meget anderledes – dengang var det 80’erne med høj arbejdsløshed; der skulle kæmpes for sagen, og at gøre karriere var i sig selv prestigefuldt.

Nu er der tværtimod mangel på arbejdskraft, så arbejdsmarkedet er sælgers marked. Arbejdsgiverne må vise større imødekommenhed overfor ansatte og ansøgere og herunder sætte sig ind i, hvilke værdier de unge nu engang har. Det er også det vigtigste budskab i Bains rapport The working future: More human, not less. Men det kommer med en vigtig tilføjelse: Det er ikke ligefremt, hvad disse værdier så består i. Det varierer fra person til person, og det kan også hurtigt ændre sig.

En sådan ændring er sket med generation X – dem, som er født mellem 1965 og 1980, og som altså var unge i de sorgløse 90’ere og i dag typisk er i 40’erne. Også de kom i sin tid ind på arbejdsmarkedet med en erklæret mindre prioritering af arbejdet i forhold til det, de så hos deres forældre og bedsteforældre.

Men det ændrede sig brat med finanskrisen. I de seneste målinger vægter generation X i dag arbejdet en antydning højere, end boomerne gjorde i samme alder. Den betydelige arbejdsløshed lige efter finanskrisen kom som et stort chok for den dengang unge generation.

Her og nu er der ingen tvivl om, at de unge generationer lægger høj vægt på, at deres arbejde giver mening – konkret forstået således, at det berører nogle af tidens store idealistiske dagsordener, f.eks. om miljø, klima og mangfoldighed.

Men ændringen i opfattelse har en dybere dimension. Det handler i høj grad om, at samfundet er blevet rigere med den konsekvens, at hvis man ikke finder livsfylde i sit arbejde, kan man skrue ned for det og stadig have et materielt komfortabelt liv.

Dette er meget tydeligt, når man ser sammenhængen mellem indkomster og arbejdstid over tid. Da sygeplejerskerne var i konflikt og skulle illustrere deres lønniveau, var det svært både for dem selv og mange andre at begribe, at sygeplejersker arbejder relativt få timer.

Der var en forventning om, at vi alle arbejder cirka lige meget, og sådan var det da også for nogle årtier siden. Men før det havde det meget udpræget været sådan, at jo lavere timeløn, man havde, jo flere timer måtte man arbejde. De højestlønnede arbejdede allermindst.

I dag er det omvendt: Dem med de højeste indkomster arbejder også mest. Arbejde er i langt højere grad end tidligere blevet en livsstil, som man kan bekende sig til – eller lade være. Selv givet den generation, man tilhører, kan man altså komme med vidt forskellige holdninger til, hvad der er meningsfuldt. Bains betragtninger om netop dette, beskriver vi i næste udgave af Økonomisk Ugebrev Ledelse.

Sten Thorup Kristensen

 

Bestyrelser påtager sig langt større ledelsesansvar

Bestyrelsesmedlemmer forestiller sig, at de i fremtiden også vil have den praktiske lederrolle på betydeligt flere områder – herunder nogle, der som en selvfølge tidligere lå hos direktionen. Det viser en undersøgelse. Det er særligt diskussioner om CSR, bæredygtighed og omdømme, der driver udviklingen.

Det vækker ofte forargelse, når topchefer modtager eksorbitante lønninger, men forargelsen er næsten endnu større, når der er store lønforhøjelser til bestyrelsen. Det afspejler måske, at man i den brede offentlighed stadig forestiller sig, at bestyrelsen sidder i en tilbagetrukken rolle: Den skal holde øje med topledelsen, og herunder godkende dens forslag til strategi, men så heller ikke meget mere. Imidlertid er disse og andre kontrolfunktioner blevet meget mere omfattende, i takt med at myndighedernes regulering er blevet mere finmasket, og aktiemarkedet stiller krav til god selskabsledelse. Og oven i det kommer et andet element, viser en undersøgelse fra rekrutteringsfirmaet Heidrick & Struggles: Bestyrelserne er godt på vej til at overtage mange af de daglige ledelsesfunktioner, der i dag ligger i direktionen.

Større ansvar for omdømme
Konsulentfirmaet har spurgt respondenterne – dels bestyrelsesmedlemmer, dels investorer – på hvilke områder bestyrelsen i dag er øverste, praktiske ledelsesorgan, og på hvilke man vil være det i fremtiden.

Topscorerne giver næsten sig selv: Med mindre der er særlige situationer, f.eks. at virksomheden er ejerledet, er det næsten en selvfølge, at det er bestyrelsen, der sætter rammerne for ”arvefølgen” i direktionen samt for aflønningen af denne. Men det er karakteristisk, at på de fleste af punkterne forventer man stigende operationelt lederskab fra bestyrelsen. Et eksempel er virksomhedens omdømme. Her ser 27 procent i dag bestyrelsen som den faktiske ledelsesinstans, mens 53 procent forventer, at den vil være det i fremtiden.

Heidrick & Struggles tolker det som en følge af sociale medier. Hvis en virksomhed tidligere fik et omdømmeproblem, f.eks. fordi den havde ansvar for en konkret situation med forurening, var det (groft sagt) en ligefrem praktisk opgave at rydde op og iværksætte markedsføringstiltag, indtil omdømmet igen var tilfredsstillende.

I dag kan dårligt omdømme brede sig som en løbeild på Facebook og Twitter, også uden at virksomheden faktisk har gjort noget galt. Omdømmet følger tidens mere eller mindre flygtige dagsordner. Dermed bliver det en kompleks del af strategi og meget andet, som bestyrelsen har et ansvar for.

Men bestyrelsen vil også i højere grad påtage sig den praktiske lederrolle på områder, hvor begrundelsen for det er mindre konkret – f.eks. den langsigtede værdiskabelse og fastlæggelse af risikoprofil i investeringerne. Det har de fleste hidtil regnet som direktionens gebet, men det forventer de ikke at gøre i fremtiden. Måske er det en udløber af, at de stigende krav til kontrolfunktionerne har gjort det nødvendigt at finde mere konkret kvalificerede bestyrelsesmedlemmer, og når man nu har dem, kan de lige så godt overtage praktiske lederroller.

Sagen kan også være, at når kontrolansvaret er blevet mere konkret (i modsætning til tidligere, hvor det et stykke hen ad vejen var mere teoretisk), vil man også i højere grad have styr på de beslutninger, der bliver truffet, og som man senere vil blive stillet til ansvar for.

Sværere at tolke er det, om kontrolfunktionerne faktisk er blandt de få områder, som bestyrelserne i højere grad vil overlade til direktionerne. Det gælder både efterlevelse af myndighedskrav og interne kontrolprocedurer. Det er allerede i dag noget, som de fleste bestyrelser overlader til direktionerne at stå i spidsen for, men endnu flere vil gøre det i fremtiden.

Yderligere to interessante træk træder frem: For det første er diskussionen om virksomhedens formål eller meningsfuldhed ved at trænge igennem. I dag er det blot 13 procent af bestyrelserne, der tager lederskab i henseende til at opbygge en formålsdrevet kultur, men 40 procent forventer at gøre det i fremtiden. Der er til dels tale om en anden måde at sige på, at bestyrelserne tager ansvar for CSR og bæredygtighed, vurderer konsulentfirmaet.

Det andet interessante træk er, at meget få i dag tager lederskab for den digitale transformation, og ikke mange flere forventer at gøre det i fremtiden. Vi er nede omkring 10-15 procent.

Guide: Færdigheder kan læres, det kan passion ikke

At finde den rette kandidat til et lederjob handler om langt mere end blot at matche kompetencer med jobbeskrivelse. Den ekstraordinære kandidat vil det meget mere end de andre. Personen er passioneret, ambitiøs og drevet af nysgerrighed. Ifølge konsulenthuset Egon Zehnder slår ildsjælen alle dage erfaringen.

Rekruttering burde i princippet være enkelt: Man udarbejder en jobbeskrivelse, lister et sæt færdigheder – og så handler det om at finde den, der matcher bedst. Men i virkeligheden er det sjældent så sort-hvidt. Hvis man kun ansætter ud fra en fast liste af kompetencer, risikerer man at overse nogle af de vigtigste kvaliteter – som passion, ambition og drive.

Nogle gange er den kandidat, der ser perfekt ud på papiret, ikke nødvendigvis det perfekte match i praksis. Og omvendt kan den, der ikke ‘tjekker alle boksene’, vise sig at være den helt rigtige: Den person, der bringer nye perspektiver, ny energi, ild i øjnene og en oprigtig sult efter at skabe resultater. Personen, der løfter teamet – og virksomheden – til næste niveau.

Kort sagt: En tjekliste kan være et nyttigt redskab i en ansættelsesproces. Men den lidt for mekaniske, rigide fremgangsmåde kan også hurtigt blive en begrænsning. Og hvad gør man så?

Det handler om at kigge lidt dybere. Erfaring, tekniske færdigheder og anbefalinger er lette at aflæse fra et CV eller få afklaret ved et telefonopkald. Netop derfor får de ofte for stor indflydelse i en endelig vurdering.

Mens passion, nysgerrighed og ambition er sværere at definere – og endnu sværere at aflæse på papir. Selvfølgelig skal de grundlæggende ‘need to have’-elementer være på plads for, at et match giver mening. De er dog ingen garanti for, at samarbejdet vil fungere på længere sigt. Derfor handler det om at kigge lidt dybere.

Netop fordi egenskaber som ambition, ildhu og engagement kan være svære at kvantificere, lister Egon Zehnder en række ‘green flags’, som man med fordel kan holde øje med i ansættelsesprocessen.

Læringsmindset. Ambitiøse kandidater nøjes ikke i deres jobs – de vil gerne udvikle sig, udfordre status og blive bedre. De ser løsninger, hvor andre ser begrænsninger. Hvis de mangler en bestemt færdighed for at kunne løfte en opgave, skal man ikke være i tvivl: De vil hurtigt tilegne sig den.

Tilpasningsevne og ”resilience”. I en verden, hvor uforudsete udfordringer er hverdagskost, er fleksibilitet en vigtig egenskab. Kandidater med mange år i samme rolle kan nogle gange være mere fastlåste i deres arbejdsvaner. Omvendt kan en kandidat med færre års erfaring ofte være mere agil, lærevillig og sulten efter at udvikle sig. Også profiler, der har en mere varieret erfaring, er ofte bedre til at navigere i forandring.

Innovation og nye perspektiver. Friske idéer og kreative tilgange lader sig sjældent aflæse direkte på et CV – et CV fortæller, hvad en kandidat har gjort, men ikke hvordan en kandidat har båret sig ad. Derfor er det vigtigt at lytte efter, hvordan de tænker, løser problemer og omsætter idéer til handling.

Passion og engagement. Endelig er der passion og engagement – den X-faktor, der kan løfte en kandidat fra god til ekstraordinær. Det handler om den ægte sult og beslutsomhed, der driver mennesker til at gøre en forskel. For når passion og stålfasthed møder potentiale, opvejer det meget ofte tekniske færdigheder.

En god start er at spørge kandidater ind til deres karriererejse: Hvordan har de udviklet sig gennem tiden? Hvilke udfordringer har de mødt, hvordan har de håndteret dem, og hvilke færdigheder har de tilegnet sig undervejs? Svarene afslører ofte, hvilket mønster kandidaten har haft i deres udvikling – noget, der siger langt mere om fremtidig succes end en imponerende liste på et CV.

Dernæst er det vigtigt at evaluere emotionel intelligens (EQ). Særligt i lederroller er evnen til at sætte sig i andres sted, kommunikere åbent og inspirere teamet afgørende. Empati, selvindsigt og gode samarbejdsevner er ofte det, der skaber de stærkeste teams.

Et andet godt pejlemærke kan være at se på, hvad der motiverer kandidaten udenfor arbejdet. Har de passioner eller projekter, de engagerer sig i i fritiden, er der stor sandsynlighed for, at de bringer samme energi og dedikation med ind på kontoret.

Kig efter potentiale fremfor erfaring. De kandidater, der er sultne efter at lære og åbne overfor feedback, kan hurtigt tilegne sig de nødvendige færdigheder – og ofte vise sig at være de mest værdifulde medarbejdere på længere sigt.

MAL

Guide: Fem trin for at sikre enkelhed i organisationen

Trods mange tiltag for at modvirke kompleksiteten i store virksomheders organisationer, er der alligevel tendens til, at det kører skævt. Eksempelvis mellemledere, der oplever, at der kræves handling af dem. Men den slags ekstra mellemled kan have negative effekter. Topledelsen må arbejde for at forenkle forretningsprocesser i virksomhedens kultur, lyder rådet fra Heidrick & Struggles.

Gennem de seneste årtier er der taget utallige tiltag til at skabe mere enkelhed og overskuelighed i virksomhederne. I 00’erne blev Lean udbredt, og i 10’erne har agilitet været det store ideal. Oveni hører man jævnligt om mere klassiske tiltag, som at en ny topchef fjerner et ledelseslag eller to. Med denne forenklingsindsats skulle man tro, at store virksomheder blev mindre og mindre komplekse, eller at de i det mindste holdt status quo.

Men det er ikke tilfældet. Et studie fra Harvard har opgjort, at kompleksiteten i store organisationer i gennemsnit stiger med syv procent om året. Det er ikke ensbetydende med, at kompleksiteten i samfundet vokser tilsvarende: Nogle gange drukner de store virksomheder i deres eget bureaukrati, og nye og mere effektive virksomheder overtager deres plads.

Men det er naturligvis en ringe trøst for dem, der er ved at gå under. Konsulentfirmaet Heidrick & Struggles har udarbejdet en fempunktsplan , som skal hjælpe komplekse virksomheder med at forenkle:

Definer ambitionen: Enkelhed er alt andet lige godt, men der kan også være gode grunde til, at en organisation er kompleks. Så selv om bureaukrati og hierarkier kan være en byrde i hverdagen, skal man overveje, om de også er for stor en byrde. Det kan være en hjælp at undersøge, om der er absolut sammenfald mellem vision, formål og strategi. I modsæt fald er det en indikator for, at der er uhensigtsmæssig kompleksitet. Det er konstruktivt at begynde med at sætte sig et mål for at bekæmpe denne. En medicinalvirksomhed sigtede f.eks. efter, at den ville spare en mio. arbejdstimer, der reelt blot var spild.

Sæt et spejl op: Ledelsen må undersøge, hvordan kompleksiteten opstår, og hvordan den forårsager spild. Det kan f.eks. ske ved sammenligning med processer i andre virksomheder og ved interviews, undersøgelser og observationer internt. Hos nogle virksomheder indgår spørgsmål om kompleksitet i årlige personalesurveys.

Prioriter indsatsen: Efter at have identificeret, hvor i virksomheden problemerne ligger, er det tid til at lægge en strategi for, hvordan man gør noget ved dem. Uden en sådan strategi skyder man med spredehagl, og det kan have den modsatte effekt af det tilsigtede. Overordnet er der flere redskaber, man kan tage fat i. Nogle kan bestå i ændringer, der kommer fra toppen, og som virker ned gennem hele organisationen, som da Adobe afskaffede performance management. Andre redskaber vedrører de formalia, der skal overholdes, når to afdelinger interagerer, og andre igen kan være helt nede på gulvet og f.eks. tage sigte på at afskaffe procedurer, der gør daglige mø- der unødigt lange.

Sæt i værk: Det er naturligvis ikke nok at lancere strategien – den skal også implementeres i praksis. Dette kan f.eks. ske ved, at topledelsen personligt tager nogle initiativer for at vise resten af organisationen, hvordan man tænker, det konkret skal foregå. Uddannelse eller coaching af mellemledere er også en mulighed.

Gør det holdbart: Måske kan man med sin strategi nedbringe kompleksiteten her og nu med f.eks. 10 eller 20 procent. Men hvis man ikke gør andet, vil gevinsten hurtigt blive spist igen af den løbende opdrift. En opfattelse af, at kompleksitet er af det onde, skal altså rodfæstes i kulturen. Til en start kan man tage det med i formulerede værdisæt. Det har f.eks. Amazon gjort.

I henseende til den langsigtede effekt må man også se på, hvad der skaber kompleksitet i første omgang. Heidrick & Struggles nævner et par tænkte eksempler:

1) Salgschefen opretter et kommunikationsforum, der virker på medarbejdernes mobiltelefoner. Det er smart, men chefen har glemt at forholde sig til, hvilke kommunikationsfora, der findes i forvejen.

2) Den nye chef for f.eks. marketing vil dels forstå organisationen, dels vise, at han forbedrer den, så han indfø-rer nye rapporteringssystemer for medarbejderne – men uden at forholde sig til, hvordan de virker sammen med eksisterende rapporteringssystemer, og om den nye rapportering overordnet er relevant.

Sten Thorup Kristensen

Guide om AI’s skyggeside: Sådan imødegås hackerangreb

Omfanget af cyberangreb er steget dramatisk, både i antal, omfang og kompleksitet. Hvor det tidligere krævede både stor teknisk viden og betydelig tid at gennemføre sofistikerede hackerangreb, kan i dag selv nybegyndere få hjælp af AI-modeller til at begå cyberkriminalitet. Konsulentvirksomheden Oliver Wyman beskriver truslerne – og hvordan man undgår dem.

Antallet af forsøg på cyberangreb stiger støt. De kommer både oftere og i større skala. Det betyder også, at flere angreb er succesfulde. AI har ganske enkelt gjort cyberangreb langt mere tilgængelige – og dermed langt mere udbredte.

Phishing. En af de mest udbredte trusler er phishing. Grundlæggende er det svindlere, der forsøger at narre medarbejdere til at udlevere følsomme oplysninger som adgangskoder, bankdetaljer eller identitet – typisk ved at udgive sig for at være en troværdig afsender af en e-mail, besked eller et opkald. Tidligere var phishingforsøg ofte klodsede og lette at gennemskue. I dag kan AI-generere mails, beskeder og opkald være ekstremt realistiske.

Deepfakes. Ved hjælp af generativ AI kan cyberkriminelle skabe ultrarealistiske billeder, videoer og lydoptagelser, som både mennesker og systemer har svært ved at skelne fra virkeligheden. Det gør det muligt at efterligne ledere, kunder eller samarbejdspartnere med skræmmende præcision.

Oliver Wyman beskriver en hændelse, hvor en medarbejder blev narret til at overføre omkring 25 mio. USD til udenlandske konti – overbevist om, at det var virksomhedens CFO, der havde en forespørgsel. Det viste sig at være avanceret deepfake-svindel.

Selvom mange medarbejdere er trænet i at opdage klassisk phishing, er langt færre klædt på til at genkende deepfake-baserede forsøg. Det gør denne type angreb særligt farlig, fordi den udnytter menneskelig tillid.

Malware og Ransomware. En anden stor trussel er malware og ransomware – altså skadelig software, der kan ødelægge, korrumpere eller låse adgang til data og systemer. Ransomware krypterer filer og kræver ofte løsesum for at genoprette adgangen. AI gør det muligt for cyberkriminelle hurtigt at skabe nye varianter, der undgår traditionelle sikkerhedssystemer og kan lamme hele virksomheder på få timer. Derudover bliver udnyttelse af softwaresårbarheder stadig mere automatiseret. Ved hjælp af AI kan cyberkriminelle finkæmme offentlige databaser for kendte svagheder, identificere dem i virksomheders systemer og endda generere skræddersyet kode til at angribe dem.

Denial-of-service (DoS)-angreb. Her overbelaster hackere servere eller netværk med falsk trafik, så reelle brugere ikke kan få adgang. Disse angreb udføres ofte via såkaldte botnets – store netværk af kompromitterede enheder, der arbejder sammen om at lukke systemer ned.

Fælles for alle disse typer angreb er, at AI accelererer både hastigheden, skalaen og kvaliteten af dem. For virksomheder betyder det, at den digitale trussel vokser markant – og at man bør have et beredskab, der kan matche.

Sådan kan virksomheder styrke deres cyberforsvar

For at imødegå trusler drevet af AI, kræver det et intelligent, fleksibelt og proaktivt cybersecurity framework. Den helt centrale pointe er, at man bør bruge AI til at forsvare sig imod AI.

AI-drevet trusselsporing. Virksomheder bør investere i avancerede detektionssystemer, der anvender machine learning og deep learning til at identificere cybertrusler i realtid. Disse systemer kan analysere enorme mængder data, genkende mønstre og opdage selv små afvigelser, som kan indikere, at et angreb er undervejs.

Adgangskontrol. Traditionelle procedurer, hvor brugertilladelser tildeles statisk, er ikke længere tilstrækkelige. Ved at implementere AI-drevne systemer, der dynamisk tilpasser adgange baseret på adfærd og kontekst, kan virksomheder begrænse omfanget af et potentielt brud – selv hvis en hacker får foden indenfor.

Det menneskelige aspekt. Endelig må man ikke undervurdere det menneskelige aspekt. Ifølge Verizon’s 2025 Data Breach Investigation Report involverer omkring 60 pct. af alle databrud et menneskeligt element.

Derfor bør virksomheder prioritere cybersikkerhedstræning, hvor medarbejdere lærer at genkende AI-genereret indhold – som falske e-mails, stemmer eller videoer. Den slags træning øger bevidstheden og hjælper medarbejdere med at træffe informerede beslutninger, før et klik bliver til et sikkerhedsbrud.

MAL

Fem spørgsmål ved indgangen til bestyrelseskarrieren

Med en bestyrelsespost følger magt og ansvar. Og selvom der er en læreperiode, må det nyvalgte medlem straks træde i karakter og vise eksempler på sine særlige kompetencer. Her er en guide til, hvordan nye bestyrelsesmedlemmer håndterer den første vanskelige og arbejdskrævende tid.

Det er som regel modne og erfarne erhvervsfolk, der kommer i spil til bestyrelsesposter i større virksomheder. Men al begyndelse er svær, og også de første skridt i en bestyrelseskarriere bliver taget med usikkerhed.

Her er fem vigtige spørgsmål, som bestyrelseskandidaten eller det nye bestyrelsesmedlem bør stille sig selv.

Skal jeg sige ja til det første tilbud om en bestyrelsespost? Spørgsmålet kan naturligvis ikke besvares entydigt. Men som udgangspunkt bliver de fleste overraskede over, hvor meget tid bestyrelsesarbejde tager – specielt i begyndelsen, hvor man skal sætte sig ind i både arbejdsformen og den konkrete virksomhed.

Typisk er der ikke tale om arbejde, man kan udskyde til en anden gang. Advarslen betyder dog ikke, at man skal vælge en spændende mulighed fra, blot at man skal være opmærksom på, at det langt fra er nogen gratis omgang.

I vurderingen af, om man skal takke ja, kan det indgå, om man finder virksomheden så interessant, at man har lyst til at beskæftige sig med den de næste mindst 5-6 år, en bestyrelsespost typisk varer. Ligeledes kan man vurdere, om man svinger sammen med formand, topchef og bestyrelseskolleger.

Hvordan forberede jeg mig til første bestyrelsesmøde? Når man har sagt ja til en bestyrelsespost, har man naturligvis allerede lavet en grundlæggende research om virksomheden. Men med det formelle valg følger en bunke pligtmæssigt læsestof.

Hertil kommer det, man kan tilføje selv. Det kan f.eks. være studier af virksomhedens økonomiske KPI’er for at danne sit eget indtryk af, hvor virksomhedens styrker og svagheder ligger.

Det kan også være studier af, hvordan regnskabet mere præcist er stillet op. Selv om der er love og regler for den slags, varierer det fra virksomhed til virksomhed, hvordan pengestrømmene mere præcist bliver konteret. Og så kan det være besøg i virksomhedens maskinrum.

Selv om virksomhedens produktion måske er ligefrem og intuitiv, er der alligevel overraskelser, når man ser, hvordan det foregår i praksis. Møder med direktion og bestyrelsesmedlemmer er nyttige, og tillige finder mange en formel bestyrelsesuddannelse nyttig. Denne kan også være en del af introduktionsprogrammet.

Hvor meget skal jeg sige under de første møder? En almindelig menneskelig reaktion vil være, at man bruger de første møder på at lytte. Helt så beskeden behøver man dog ikke være.

Nok er man uerfaren, men man er trods alt valgt ind på baggrund af en kompetence eller egenskab. Og når denne er relevant for dagsordenen, er det godt at byde ind. På den måde får de øvrige bestyrelsesmedlemmer også hurtigere en føling med, hvad man står for.

Hvordan kan jeg øve indflydelse på bestyrelsen og virksomheden? Det er specielt et spørgsmål, der er relevant for de bestyrelsesmedlemmer, der kommer med en meget konkret ekspertise, f.eks. inden for digitalisering eller risikostyring. Her kan det mere eller mindre fra dag ét være relevant at optræde som mentor for ledelsen eller at være med til interviews med kandidater til leder- eller specialiststillinger.

Det vil dog naturligvis afhænge af virksomhedens situation. Men der er også mulighed for vigtige bidrag under selve bestyrelsesmøderne, hvor den, som kommer med en særlig ekspertise, må være med til at undervise mindre vidende kolleger, og specielt at sætte foden i døren, hvis de er ved at bevæge sig ud på et vildspor.

Hvordan håndterer jeg uenigheder og bekymringer?
Det er nemmere sagt end gjort – det er sin sag for et nyvalgt bestyrelsesmedlem at irettesætte garvede kolleger. Der er også alle mulige varianter af menneskelighed, man må tage højde for. F.eks. kan en kontant og overfladisk udmelding fra en kollega blot være et udtryk for dennes form, og alle forstår, at han i praksis accepterer nuancerne.

To ting kan være med til at dæmpe det akavede: Dels at man omhyggeligt læser bestyrelsesreferater fra i hvert fald det seneste år, så man får en føling med, hvordan de andre medlemmer agerer. Dels at man i begyndelsen fremsætter sine egne synspunkter som spørgsmål, så man ikke blankt irettesætter en kollega, men i stedet spørger ind til baggrunden for dennes synspunkter.

Download gratis White Paper om Bestyrelsesuddannelser
Download gratis White Paper om Bestyrelsesuddannelser

Aalborg Portland CEO: Min sværeste mediestorm

Toplederinterview: Søren Holm Christensen ser ikke den aktuelle økonomiske krise med nedgang i efterspørgslen som den sværeste udfordring i sin tid som topleder. Tilbage i valgkampen ved seneste Folketingsvalg kom han og industrivirksomheden pludselig i centrum i en klimakamp, der potentielt kunne have kostet den 135 år gamle industrivirksomhed livet i Danmark. For ham var det en fuldkommen uvant situation som CEO at skulle kommunikere midt i en højspændt valgkamp, fortæller han til fagredaktør Peder Bjerge.

At der er krise i byggebranchen, er Søren Holm Christensen ikke i tvivl om. Som CEO for cementproduktionen i Aalborg Portland i Norden og Baltikum kan han og medarbejderne tydeligt mærke, at efterspørgslen er for nedadgående.

”Vi har en nedgang i salget fra 2022 til 2024 på 25-30 pct. Så vi er bremset gevaldigt op. Vi har dog været begunstiget af at skulle levere til Femern-projektet (tunnel fra Lolland til Tyskland, red.). Vi har skruet på vores omkostninger, foretaget effektiviseringer og alt muligt for at holde fremdriften på resultatet”, siger Søren Holm Christensen.

”Vi så det i rimelig god tid, i 2022. Vi kom også fra et niveau, hvor vi f.eks. i to uger måtte rationere cementen, fordi byggeriet var overophedet. Reelt kom vi tilbage på et niveau, hvor vi igen havde kontrol. Men nu kan vi godt bruge vækst igen.”

I bedste fald er omsætningen lidt nede i 2025 sammenlignet med året før. Søren Holm Christensen ser et fladt marked i 2026-2027 med mulighed for svag vækst i slutningen af perioden eller i begyndelsen af 2028.

Egentlig er det lidt atypisk med den lave aktivitet – samtidig med en lav rente og vækst i byggeriet i byerne.

Alligevel er det ikke den aktuelle krise, der har presset Søren Holm Christensen til det yderste som topleder. Her skal vi tilbage til både før og under valgkampen i 2022, hvor statsministerkandidat Mette Frederiksen udtalte, at hun ville ”… hægte sig fast på Portland, før nogen får lov at lukke det” for at være en klimasynder med massiv udledning af CO2.

Lige pludselig blev thyboen smidt ud midt i en mediestorm, han aldrig havde prøvet før efter en lang karriere i den 135 år gamle virksomhed, hvor man altid havde levet efter mantraet, den der lever stille, lever godt.

Samtidig skulle Aalborg Portland have omverdenen til at forstå, at Aalborg Portland nu havde som mål at nedbringe CO2-udledningen med mere end 70 pct. med nye teknologier, der ikke var de bedste til at producere cement med.

”Allerede i 2006, da jeg var ny medarbejder i Aalborg Portland, var vi i gang med at se på det. De første CO2-kvoter kommer i 2008. I 2009 begyndte vi at arbejde med det. Så vi var i gang, men vi skulle have hastigheden op, samtidig med at vi skulle være i stand til at kommunikere, hvad det var vi ville.

Det var lidt svært, fordi vi skulle love noget, hvor vi ikke havde fuldt styr på det hele. Og det var svært for mig, for jeg havde altid arbejdet internt på Aalborg Portlandkoncernen uden at skulle tone frem eksternt i medierne. Men sammen med vores ejere besluttede vi, at nu skulle jeg som administrerende direktør stå for kommunikationen den dag, hvor DR, Børsen og TV2 kom sammen med de lokale medier.

Da var jeg lidt nervøs, da jeg stod foran spejlet om morgenen: Hvordan ville de tage imod det budskab? Ville de tro på, at vi kunne reducere vores udledning med 73 pct.?”

Hvordan håndterede du som topleder den uvante rolle?

”Jeg går som person meget op i at holde, hvad jeg lover. Jeg stammer fra Thy, hvor jeg levede de første 20 år af mit liv. Resten af tiden har jeg været her i Aalborg. Så janteloven og den nordjyske sindighed stikker dybt i mig. Det at stille mig op på en ølkasse og fortælle, at nu ville vi revolutionere cementbranchen med en CO2-reduktion på 73 pct. uden at have den endelige plan helt på plads var svært for mig som person.

Jeg fik god støtte fra vores italienske ejere, som pegede på, at hvis vi ikke sagde noget, ville vi blive misbrugt i valgkampen. Mette Frederiksens udmelding om at lænke sig til Aalborg Portlands skorstene, betød, at jo mere man kunne sige, at vi var udfordret i forhold til CO2-udledning, jo mere kunne man udfordre hende.

Så vi var tvunget op på skamlen for netop ikke at blive centrum for debatten. Det var svært sammen med den eksterne kritik fra de teknisk kyndige, om det overhovedet var muligt. Der var beskyldninger om, at vi gjorde det bare for at undgå en afgift på CO2. Så selvom vi var klar internt, var vi nødt til at kommunikere eksternt, at vi kunne og ville gøre det.

Samtidig var der slagsmålet om, hvorvidt cementindustrien skulle have en lavere afgift lokalt, fordi vi i forvejen var belagt med en EU-afgift. Det blev så under valgkampen tvistet til, at vi skulle have en rabat på afgiften i Danmark. Det spændingsfelt var svært at manøvrere i.”

Hvordan gik du så konkret til at løse den opgave – som ’stille’ nordjyde?

”Jeg har aldrig rigtig sat pris på den del af opgaven. Jeg kommer med en finansiel baggrund. Og jeg var i høj grad drevet af at arbejde med strategisk ledelse og finansiel styring sammen med at optimere processer. Jeg var vant til at arbejde på de interne linjer, og nu skulle jeg lige pludselig stå der.

Jeg tror, at det var af pligt. Jeg brændte for den virksomhed, hvor jeg dengang havde været i 17 år. Jeg synes, at det er en fantastisk vigtig virksomhed både for Aalborg og for Danmark: Har vi ikke cement, risikerer vores infrastruktur at gå i stykker. Så kan vi ikke bygge broer, veje og vindmøllefundamenter. Jeg måtte bare forsøge at forklare det, så godt som jeg nu kunne.”

Hvilke konkrete redskaber anvendte du i denne uvante kommunikation?

”Det afgørende var, at vi sammen med vores ejere havde truffet en beslutning om, at vi skulle producere cement her i Danmark. Vi ville ikke lukke på grund af et afgiftspres. Det havde ikke været et sjovt skisma at stå i. Det betød, at tråden og strategien var klar: Vi skulle arbejde for en CO2-reduktion, så vi var konkurrencedygtige med license to operate i et dansk samfund, der var optaget af klima og CO2 med et byggereglement, der forudsatte, at vi kunne det.

Bagefter fik jeg at vide fra medarbejderne, at det var rart, at der var en ledelse, som stod frem og sagde: Jo, det kan vi faktisk godt. Vi er bedre, end I tror. Vi har en plan.

Jeg forberedte mig ved at forstå til fingerspidserne, hvad vores plan var, og hvor usikkerhederne var i den. Jeg skulle helt ind i det stof. Det er det fundament, jeg stod på. Ved siden af det udarbejdede vi en kommunikationsplan med rådgivere, som støttede os.

Ved siden af dem havde vi en kommunikationsafdeling, der sikrede, at vi havde styr på drejebogen. Den bestemte, hvad der skulle siges og hvornår. Hvordan vi ville håndtere spørgsmål, når de kom, så vi ville være troværdige på den lange bane.”

Hvilke overvejelser gjorde du dig – og virkemidler anvendte du – for at virke troværdig i denne kommunikation?

”Den store udfordring var at forklare, hvad vi ville, og hvilke teknologier vi ville anvende. Men på det tidspunkt var CO2-fangst det, som optog folk mest. Og det var egentlig paradoksalt, fordi vi kom med et løfte om at spare en 1,6 mio. tons CO2, hvoraf de 1,2 mio. tons skulle spares ved egne produkter og udskiftning af fossile brændsler.

Kun de sidste 400.000 tons skulle vi reducere med CO2-fangst. Alligevel gik hele debatten på lige det. Her var det rart at være dybt inde i stoffet. De fleste vidste ikke, hvor moden CO2-fangst var som teknologi. Så det at have lavet et case study på en af vores konkurrenter, der var ret langt fremme, gjorde, at vi vidste, hvad vi talte om.

Det var vigtigt, når vi lovede resultater, som lå så langt ude i fremtiden. Så det at være dybt inde i det tekniske, var afgørende for, at jeg kunne levere budskaberne på troværdig vis.”

Hvad betød det for jer, at debatten lå lige midt i en valgkamp til Folketinget?

”Vi måtte bare erkende, at det var den bane, vi spillede på. Vi havde et afgift-hjørneflag, et teknologi-hjørneflag og et politisk hjørneflag. Vi var bare nødt til at have fokus på den bold, vi selv havde. Vi blev ved med at kommunikere, at vi havde en plan, og vi troede på, at vi kunne komme i mål med den.

Vi kunne ikke påvirke de andre ting. Men vi havde da en forhåbning om, at når man så, at vi havde en plan, så ville vi ikke blive ramt af en endnu højere afgift. Vi er den eneste virksomhed i verden med en afgift på cementproduktion. Men den landede på et niveau, hvor den sammen med den europæiske afgift var spiselig.

Var vi endt med en meget større afgift, ville cementproduktionen flytte andre steder hen, hvor man ikke skulle producere den CO2-neutralt. Importen af cement til EU er gået fra to mio. tons til 12 mio. tons fra f.eks. Tyrkiet og Nordafrika, der ikke er omfattet af de samme klima- og miljøregler.”

Peder Bjerge

Log ind