Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Køb adgang
Log ud Log ind
Alle artikler

Velliv CEO: Vi har lært meget om krisestyring

Toplederinterview: Uanset hvor slemt det står til, skal du som øverste ledelse udstråle ro, understreger Kim Kehlet Johansen, CEO i pensionskæmpen Velliv. Det lærte han på den hårde måde som del af topledelsen i SEB Pension under finanskrisen, der hev flere finansielle virksomheder med i faldet. I dag oplever Velliv primært den usikre og volatile økonomiske situation blandt kunder, hvor flere går ned med stress og andre psykiske sygdomme, fortæller han til fagredaktør Peder Bjerge.

Krise eller usikkerhed til trods indbetaler lønmodtagere hver eneste måned til deres pensionsordninger. Og med en fortsat høj beskæftigelse i Danmark rammes pensionsforsikringsselskaber som Velliv ikke direkte af usikkerhed om eksempelvis toldkrigen, siger Kim Kehlet Johansen.

Han fremhæver den voldsomme økonomiske nedtur under finanskrisen 2007-2009 som den største ledelsesmæssige udfordring, han har haft under sin karriere som topchef. De voldsomme kursfald på finansmarkederne kunne potentielt få det økonomiske fundament til at erodere under hans daværende arbejdsgiver SEB Pension, hvor han var Matematisk direktør.

Mens det stod allerværst til, lærte han, hvor vigtigt det var – som del af den øverste ledelse – at bevare roen, i hvert fald udadtil – ligegyldigt, hvor usikker man selv måtte være midt i det finansielle virvar.

”I de 40 år, jeg har været i branchen, er der ingen tvivl om, at den store økonomiske og finansielle krise i 2008 var enormt udfordrende. Pensionsselskaberne var dengang centreret omkring produkter, hvor selskaberne garanterede en bestemt pension til kunderne og derfor bar investeringsrisikoen.

Sådan er det jo ikke I dag, hvor det normalt er kunderne, der bærer investeringsrisikoen. Finanskrisen var en reel 100 års krise, og der er ingen tvivl om, at mange pensionsselskaber var udfordret i den periode.

Situationen i 2008 krævede en helt anden risikostyring end i dag, fordi krisen ultimativt kunne have lukket pensionsselskaber, ligesom den lukkede banker.

Jeg mener – hånden på hjertet, at vi er rigtigt dygtige til at drive pensionsselskaber i Danmark. Det er en kombination af, at vi generelt har nogle fornuftige regler at arbejde indenfor, at vi er dygtige pensionshåndværkere, og generelt har et samfund, der er baseret på tillid og ordentlighed.

Især vil jeg fremhæve branchens fokus på risikostyring som en primær årsag til, at udfordringer ikke blev til egentlige problemer. Men det var en ekstrem udfordrende tid, og det var en voldsom, men lærerig, krise at komme igennem”, siger Kim Kehlet Johansen.

Hvis du havde stået i samme situation i dag, hvad ville du gøre anderledes?

”Jeg ville egentlig i bred forstand gøre de samme ting, men nok være endnu mere opmærksom på at iværksætte beredskabet tidligere, baseret på den erfaring, jeg nu har med kriser.”

Hvordan gik du som leder konkret til at håndtere en så voldsom krise, som de færreste havde forudset?

”Man skal huske, at vi løbende træner og forbereder os til denne type af kriser. Det ligger meget i branchens DNA. Det har været en del af pensionsbranchen siden starten af 2000, hvor der er blevet arbejdet med styring af og sammenhængen mellem aktiver og passiver, og dermed med at forholde sig til, hvad der vil ske, når renterne falder og stiger, og hvordan det påvirker solvensen, når aktierne styrtdykker osv.

Så vi startede heldigvis ikke på bar bund. På den ene side var vi derfor godt forberedt i 2008. Men styrken af krisen kunnet man ikke forudsige, og det pressede og gennembrød også nogle af de diger, vi havde bygget. Men fordi vi har arbejdet med risiko i mange år, kom vi tørskoet i land.

I modsætning hertil var der tale om en operationel krise, da COVID-19 pludselig ramte os i 2020. Her arbejdede vi os mere metodisk fra A til B. Hvordan fortsætter vi driften, når medarbejderne alle arbejder hjemmefra? Hvordan sikrer vi, at alle medarbejdere får den rigtige og tilstrækkelige information osv.

Det er en metodisk øvelse, der meget handlede om, at have et beredskab klar, hvor du har trænet og tænkt over, hvad udfordringer består i, hvis de ting sker. Og det er det gode ved kriser. De klæder os bedre på til at håndtere den næste, der helt sikkert rammer lige så ubelejligt som de forrige.” Hvad lærte du konkret af finanskrisen? ”Jeg lærte på den ene side at have styr på fagligheden – at have et hold af dygtige mennesker, der forstår, hvad der påvirker forretningen. På den anden side handler det om som leder at være tydelig omkring, hvad det er vi kan påvirke og, hvad vi ikke kan påvirke.

Vi kunne f.eks. ikke påvirke, at Lehmann Brothers gik ned, og vi kunne ikke påvirke, at vi blev hjemsendt under COVID-pandemien i 2020. Men vi kan påvirke, hvordan vi italesætter, og hvordan vi kommer igennem det.

Som CEO kan jeg sige klart til medarbejderne: ”Vi kommer igennem det, fordi vi gør sådan og sådan.” Det handler om at være meget tydelig om hvad vi gør og i hvilken rækkefølge.

Det handler også om at udstråle ro og overblik. Her hjælper mange års erfaring i erkendelsen af, at det ikke nytter noget, at jeg render rundt med håret strittende. Det kan godt være, at jeg er urolig, men udadtil er det afgørende, at jeg udviser ro.

Der bliver kigget på manden på broen, og det bidrager langt fra positivt, hvis jeg viser uro og angst. De følelser må jeg gemme, til jeg sidder på vej hjem i bilen.”

Hvilke faggrupper er vigtigst at tage med ind over under en krise?

’Det er afgørende, at du er omgivet af mennesker, som ved, hvad der foregår. Netop her bliver det afgørende at have det rigtige hold med de nødvendige faglige kompetencer med sig, som du som CEO kan trække på. Under finanskrisen var det finansmedarbejderne og investeringsfolk sammen med aktuarer, som virkeligt forstod de finansielle sammenhænge.

Under COVID-krisen var det it-folk, som kunne overskue og håndtere, at alle vores medarbejdere kunne komme til at arbejde hjemmefra. Kort sagt er det nogle forskellige kompetencer, man er nødt til at trække på afhængig af krisens karakter og årsag.”

Ved din tiltræden som CEO i Velliv blev der peget på, at du blev hentet ind som ”oprydder” for at få styr på virksomheden?

”Jeg har godt hørt, at det er perceptionen i markedet. Det er ikke sådan, jeg ser på det. Jeg overtog en på mange måder meget stærk forretning. Men der er jo altid punkter, hvor man finder ud af, at der kan vi gøre det bedre.

Sådan er det alle steder, og det arbejder vi superhårdt med. Jeg har altid haft det sådan, at jeg gerne vil aflevere end stærkere forretning end jeg overtog. Sådan har jeg det også i Velliv, hvor det især handler om at drive en forretning til fordel for vores kunder.”

Hvordan ser du de aktuelle udfordringer for Velliv?

”Man skal huske, at vi ligger med et afkast på ni pct. i 2025 Det er et rigtigt fornuftigt afkast, som jeg tror, alle ville have solgt 2025 for, da vi i april var otte pct. nede. Jeg kan sagtens forstå, at man som f.eks. produktionsvirksomhed ser den geopolitiske krise have en anden karakter. Det handler om toldmure, leverancer og mere til.

For os handler den økonomiske krise om to spor:

Den ene handler om, hvordan den økonomiske udvikling rammer kundernes investeringer. Her gælder det dels om at have robuste og verificerede produkter, og så om det gode håndværk som jeg kommer tilbage til igen og igen. Faglighed er en hjørnesten i at levere resultater og god kundeservice.

Det andet spor drejer sig om den usikkerhed, som opstår hos vores kunder, når der er mere larm, støj og usikkerhed i verden. Vi oplever i disse år en større usikkerhed om mere eksistentielle forhold i livet. Kunderne er usikre, selvom arbejdsløsheden er lav.

Den usikkerhed er medvirkende til, at alt for mange bliver ramt af mentale lidelser som f.eks. stress, udbrændthed osv. Det oplever vi på vores forsikringsdækninger, hvor langt flere bliver ramt af psykiske udfordringer.

For at hjælpe kunderne gennem de vanskelige perioder i livet gør vi i dag meget mere ud af at tage vores kunder i hånden og hjælpe dem gennem det forløb, som ligger foran dem for at komme tilbage til et godt sted i livet. Det hjælper ikke bare kunderne, det hjælper også vores virksomhedskunder, og der er også en gevinst i det for Velliv, når vi kan hjælpe kunderne frem til en raskmelding.

Peder Bjerge

Survey: Sådan ser CEO’erne på fremtiden

CEO’er i dag er anderledes end tidligere. De er mere selvsikre, mindre kontrollerende og meget bevidste om den situation, de står i – en verden, hvor forandring er ‘the new normal’. Konsulenthuset Egon Zehnder har gennemført en global undersøgelse blandt 1.235 CEO’er, som viser, at trods tumult og konstante benspænd, føler de sig bedre klædt på til at møde fremtiden end tidligere.

I en tid præget af geopolitisk ustabilitet og økonomisk usikkerhed står verdens topledere overfor en stor opgave. Men selvom verden ændrer sig med stigende hastighed, føler lederne sig bedre klædt på til at navigere i uforudsigeligheden. I stedet for at lade sig lamme af udfordringerne, lærer de at tilpasse sig. Egon Zehnders globale undersøgelse viser, at hele 92 pct. mener, at evnen til at tilpasse sig bør dyrkes på et helt nyt niveau.

For at forstå, hvad disse CEO’er tænker om fremtiden, har Egon Zehnder stillet dem elleve centrale spørgsmål. Svarene giver tilsammen et aktuelt indblik i, hvad der optager CEO’erne. Hvor de ser de største udfordringer, og hvor de ser de største muligheder.

1) Er de globale udsigter for velstand stigende eller faldende? Hele 72 pct. af CEO’erne vurderer, at de globale økonomiske udsigter enten vil forværres eller stagnere. Mange peger dog på, at de i dag føler sig bedre klædt på til at håndtere situationen, end de gjorde for blot et år siden.

2) Bør erhvervsledere spille en rolle i at forme global velstand? Her er der næsten fuld enighed. 97 pct. af de adspurgte CEO’er mener, at lederskabet rummer et ansvar for at give tilbage til samfundet. De ser deres position som en mulighed for at gøre en positiv forskel. En forpligtelse til at tage del i løsningen af de store samfundsproblemer.

3) Hvad er den vigtigste ‘valuta’ for succes? Her topper agilitet og evnen til at tilpasse sig. 59 pct. af lederne peger netop på dette som den vigtigste ‘valuta’ for succes. En god strategi afhænger af virksomhedens evne til at kunne reagere hurtigt, justere kursen og tilpasse sig, når omgivelserne igen igen ændrer sig.

4) Hvilke ændringer implementerer du for at sikre fremtidig velstand? Der er tre klare fokusområder: innovation (53 pct.), AI-investeringer (44 pct.) og udvikling af talent (42 pct.). CEO’erne arbejder målrettet med at fremtidssikre deres virksomheder ved at kombinere teknologi og mennesker.

5) Hvor kritiske er de forskellige udfordringer for din virksomhed? Toppen af bekymringslisten er tydelig: geopolitisk ustabilitet og økonomisk usikkerhed fylder mest hos de fleste CEO’er. Men også AI’s indflydelse og udviklingen af medarbejdere og kompetencer fremstår som presserende emner.

6) Hvor ser du størst potentiale for nye partnerskaber? Når det kommer til nye samarbejder og vækstmuligheder, ser de fleste CEO’er potentialet tættest på hjemmemarkedet – men også Asien nævnes som et område med store muligheder.

7) Hvor forberedt er din virksomhed på fremtidens udfordringer? Sammenlignet med sidste år føler CEO’erne sig markant bedre forberedt på den kompleksitet, de står overfor. Erfaringerne fra de seneste års turbulens har gjort mange mere robuste – de ved, at forandringerne er blevet en konstant, og de har lært at være i det.

8) Hvordan balancerer du kortsigtet og langsigtet fokus? De fleste beskriver det som en kontinuerlig balancegang. Det handler om at kunne reagere hurtigt på akutte udfordringer uden at miste det strategiske blik for fremtiden. Mange CEO’er indrømmer dog, at det kortsigtede fylder mest lige nu.

9) Som CEO i disse uforudsigelige tider, hvad er så vigtigst? 92 pct. af CEO’erne mener, at evnen til at tilpasse sig skal tages til et helt nyt niveau. Det handler om at være fleksibel. At kunne anerkende, at fremtiden er uforudsigelig. Navigere i gråzoner og stadig træffe modige beslutninger.

10) Hvilke færdigheder betyder mest i dag som CEO? Nysgerrighed og åbenhed står som de mest eftertragtede ledelseskompetencer. CEO’erne peger også på, at evnen til at lytte og inkludere forskellige synspunkter er afgørende.

11) Hvem er den bedste sparringspartner til at diskutere og håndtere fremtidige udfordringer? Når presset stiger, vender de fleste sig mod deres egne folk. 75 pct. peger på deres lederteam som deres vigtigste sparringspartner, tæt fulgt af andre CEO’er (43 pct.). Færre anser bestyrelsen (28 pct.) eller bestyrelsesformanden (23 pct.) som den, de først ville gå til for sparring.

MAL

Guide: Sådan arbejder en topklassebestyrelse

Bestyrelser har en række bundne opgaver i relation til overvågning, regnskaber og compliance. Men den slags punkter på dagsordenen er bagudrettede, så jo mere effektivt, kan man kan behandle dem og kommer videre til at tale om fremtiden, jo bedre er det for selskabet.

Der kan gives mange gode råd om, hvordan bestyrelser løser de forskellige opgaver bedst muligt. Konsulenter kan ofte påvise, at større indsats på et givent område isoleret vil give positivt udbytte. Men hvis en større indsats på ét område betyder mindre indsats på et andet, kan bundlinjen ende med at være negativ.

Bestyrelser må altså selv foretage en benhård prioritering, og herunder engang imellem sige, at nok er nok, selv om man også kunne argumentere for, at mere debat og information ville være bedre. Men i sidste ende er ét forhold meget afgørende: hvordan bestyrelsen håndterer den helt overordnede opgave med at disponere den samlede møde- og forberedelsestid. Det ser ud til at være meget betydningsfuldt for selskabet.

Konsulentfirmaet Russel Reynolds har på baggrund af input fra 750 bestyrelsesmedlemmer kortlagt, hvordan bestyrelserne bruger deres tid, og hvilke resultater der er kommet ud af de forskellige tilgange til prioritering af opgaverne.

På grundlag af denne kortlægning har konsulentfirmaet identificeret et antal topklassebestyrelser. De kalder det guldmedaljebestyrelser: De er kendetegnet ved, at medlemmerne selv anser dem for særligt effektive, samtidig med, at selskaberne faktisk performer blandt de bedste i deres peer groups.

Russel Reynolds skriver , at guldmedaljebestyrelserne ikke bruger mere tid på bestyrelsesarbejdet, end andre bestyrelser gør. Men der er store forskelle på, hvordan tiden bliver brugt.

Af guldmedaljebestyrelserne angiver 69 procent strategisk arbejde (herunder opfølgning) som værende blandt deres vigtigste opgaver. I alle bestyrelser er tallet 59 procent. Også det at følge muligheder for store opkøb, og at planlægge ”arvefølgen” i direktion, optager guldmedaljebestyrelserne langt mere end gennemsnittet af bestyrelser.

Omvendt er det kun en meget lille del, nemlig 11 procent af guldmedaljebestyrelserne, der anser gennemgang af regnskabsmeddelelser som en af deres vigtigste opgaver. I alle bestyrelser var tallet 17 procentpoint højere.

Også revision og compliance er meget lavere prioriterede emner hos guldmedaljebestyrelserne end hos andre bestyrelser. Russel Reynolds betoner, at det ikke er fordi man ”pjækker” fra disse obligatoriske opgaver. Man får dem altså blot overstået hurtigere.

Og hvad kan den almindelige bestyrelse så lære af de bedste? Konsulentfirmaet har samlet fire konkrete råd:

Genfokuser arbejdet: Sammenfattende kan man sige, at guldmedaljebestyrelser bruger relativt mere tid på at se fremad. Det giver mening, da svaret på kommende udfordringer i henseende til ændringer i markedet, i direktionen eller blandt konkurrenterne kun undtagelsesvist findes ved at se i bakspejlet. Så øvrige bestyrelser kan bruge det som en overordnet målestok at prioritere de opgaver, der handler om fremtiden.

Giv plads til debat: En af hemmelighederne ved høj effektivitet er, at samarbejdet fungerer godt, også ved bagudrettede, men nødvendige, opgaver. Tag regnskabsaflæggelser som eksempel. Gennemgangen bliver hurtigere, hvis de medlemmer, der har kritik, trygt og hurtigt kan fremkomme med den. Det kræver igen, at man giver plads til hinanden og til en åbenhjertig debat. Kritik skal være konstruktiv, og den skal også opfattes som sådan af dem, kritikken er rettet mod.

Giv klart feedback til de andre medlemmer: En stemning, der indbyder til åbenhjertig debat, kommer naturligvis ikke af sig selv. Den forudsætter, at man engang imellem taler ud og definerer hinandens roller. Det kan foregå under årlige evalueringer. Russel Reynolds er ikke nogen fan af firkantede evalueringer baseret på spørgeskemaer, men mener i stedet, at formanden eller et erfarent bestyrelsesmedlem skal sætte tid af til grundige samtaler med hvert enkelt medlem.

Medlemmerne skal være nærværende: Bestyrelsesmedlemmer er ofte travle mennesker, og de kan, når de kommer til møderne, være mentalt optaget af problemer i andre selskaber, de beskæftiger sig med. Men det må de prøve at lægge fra sig. For møderne bliver meget mere effektive, når alle medlemmerne deltager med fuld tilstedeværelse. At mobiltelefoner skal stilles på lydløs og lægges til side, bør være en selvfølge.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Særlige udfordringer for familieejede virksomheder

Mange familieejede virksomheder har problemer med generationsskifte, viser en undersøgelse. Blandt andet er det vanskeligt at vurdere objektivt, om næste generation besidder de nødvendige kompetencer. Man må også på andre områder træffe svære valg om, hvad der vigtigst – familien eller virksomheden.

Regelsæt om god selskabsledelse blev udformet med særlig tanke for børsnoterede virksomheder, sekundært andre virksomheder med flere eksterne ejere. Men også familieejede virksomheder har brug for god ledelse, og de fylder meget mere i samfundsøkonomien, end man får indtryk af i medierne. Eksempelvis i EU står familieejede virksomheder bag næsten halvdelen af jobskabelsen.

Konsulenthuset Russel Reynolds har i et studie af 242 familieejede virksomheder i otte europæiske lande, herunder Danmark, identificeret, hvor det særligt kniber med at få den gode selskabsledelse til at leve op til idealerne.

Der ses særligt tre udfordringer:
For det første er det svært for den reelle leder i en familieledet virksomhed at overdrage den til næste generation. Det ønsker de fleste, men flere ting står i vejen. Nogle gange er der stridigheder i familien, eller medlemmerne frygter, at en strid skal bryde ud, når de diskuterer arvefølgen. Derfor bliver denne diskussion fortrængt, og i stedet sker lederskiftet ofte på en uhensigtsmæssig måde.

Men selv hvis der er fodslag i familien, lurer en fare: Man kan ikke nødvendigvis objektivt vurdere, om arvingen også er kompetent til at tage over. Mennesker holder jo almindeligvis af deres børn, og overvurderer måske på den konto podernes evner.

Konsulentfirmaet ser det som en barriere i henseende til generationsskifterne, at familiemedlemmer ofte fylder relativt meget i de familieejede virksomheders bestyrelser. Især når man nærmer sig et lederskifte er et større antal uafhængige medlemmer, og specielt sådanne, der selv har erfaring som CEO, en god ide.

For det andet kæmper mange familier for at bevare kontrollen over deres virksomhed. Dette ønske om kontrol vil være en barriere, hvis der er brug for mere kapital, eller hvis en fusion med en konkurrent er den forretningsmæssigt optimale vej at gå.

For det tredje handler det ikke blot om at bevare den praktiske ledelse eller ejerskabet i familien. Det er også i en bredere forstand et ønske at bevare familiens ånd i virksomheden. For at opnå det, kan man fra en tidlig alder oplære unge familiemedlemmer, og giver dem ofte en plads i bestyrelsen. En bestyrelsespost kan også være en god læreplads, men governancemæssigt er det ikke optimalt, blandt andet fordi der ikke bør være overtal af familiemedlemmer i bestyrelsen.

Sammensætningen af bestyrelserne er et kapitel for sig. Selv om der ofte er ét familiemedlem, der har kontrol over virksomhedens drift, har størstedelen konkluderet, at det er optimalt at adskille funktionerne formand og CEO – uanset hvilken af disse, det dominerende familiemedlem sidder på. Adskillelsen indebærer den fordel, at formanden har ryggen fri til at tænke på familiens langsigtede interesser.

Bestyrelserne er ofte relativt små og medlemmerne har ofte relativt få specifikke kompetencer, som supplerer ejerlederens egne kompetencer. Et andet karakteristisk træk er, at de uafhængige medlemmer får lov til at sidde betydeligt længere tid, end de gør i børsnoterede selskaber. Dette forklares med, at det er svært at finde de rette personer, der passer ind i familiens tankegang, og som er parate til at påtage sig den på nogle måder svære opgave at have formel magt over familiemedlemmer, som alle ved sidder med den reelle magt.

Hvad skal vi med kvinder…
Danmark skiller sig på nogle punkter ud i undersøgelsen. Relativt mange danske familieejede virksomheder har uafhængige formænd, nemlig 30 procent. Formændene tenderer også til at være forholdsvis unge, nemlig i gennemsnit 59 år, hvor man specielt i Sydeuropa oftere sætter en ældre patriark fra familien på den post.

For så vidt angår de menige medlemmer, der er rekrutteret uden for familien, er de danske virksomheder blandt dem, som oftest benytter lejligheden til at hyre en udlænding, og dermed at få et internationalt perspektiv på sagen. Derimod er et kvindeligt perspektiv tilsyneladende ikke efterspurgt herhjemme. Kun 11 procent af eksterne bestyrelsesmedlemmer er kvinder, mod 35 procent i undersøgelsens øvrige otte lande.

Forsvaret går digitalt: Hvad kan andre brancher lære?

Forsvarsindustrien står overfor en kæmpe opgave. IT-investeringer har haltet gevaldigt bagefter, og den digitale transformation synes at være en uoverskuelig opgave. Men løses, det skal den. Konsulenthuset Roland Berger peger på en vej fremad for den digitalt forældede industri. En vej fremad, som andre brancher højst sandsynligt kan lære noget af.

Europas forsvarsindustri er ved at vågne op. Efter mange år med begrænsede midler tegner de kommende år anderledes. Massiv investering i sikkerhed og forsvar drevet af et stigende politisk fokus på Europas egen kapacitet.

Men den manglende investering gennem årtier har efterladt industrien i ringe stand. Fragmenterede processer og outdated IT-infrastruktur – særligt ERP-systemerne har for længst har overskredet udløbsdatoen. Vedligeholdelsen bliver stadigt dyrere, og kompetencerne til at holde de aldrende systemer i drift bliver vanskeligere at finde.

Fordi systemerne er så forældede, er transformationsopgaven blevet dét større – den er blevet uoverskuelig og kompleks – og nedprioriteret. Derfor er digitalisering en kritisk faktor, hvis sektoren skal gøre sig håb om at grave sig ud af sin dvaletilstand.

En ny rapport, udarbejdet af Roland Berger i samarbejde med SAP, peger på en vej fremad for forsvarsindustrien – med anbefalinger, der ikke kun gælder denne sektor, men som også rummer vigtige indsigter for andre brancher, der står overfor lignende udfordringer.

Store forandringer på vej

Det er på tide at tage skridtet videre mod en mere digital fremtid. I bund og grund handler det meget om at få ryddet ordentligt op fra start af. Bygge et solidt fundament, som man kan arbejde videre med. Ikke lappeløsninger og ad-hoc projekter, men simpelthen starte fra bunden med en gennemgående digital transformation.

En af de vigtigste opgaver i en sådan transformation er standardisering og harmonisering. Processer bør struktureres og strømlines for at bygge et ordentligt grundlag for en succesfuld digitalisering.

Men hvordan standardiserer man processer i en industri som forsvaret? Forsvarsindustrien har nogle helt særlige karaktertræk, som godt kan være udfordrende at arbejde med. Høj kompleksitet, ofte projektbaseret arbejde og omfattende regulering. Især sidstnævnte fylder meget ligesom de særlige krav til sikkerhed, compliance, sporbarhed og overholdelse af national lovgivning.

Elementer, som gør, at ikke alt kan standardiseres. Der findes dog et stort potentiale i at identificere de områder, hvor standardisering giver mening. Mange støttefunktioner som finans, regnskab, indkøb og HR bør relativt nemt kunne strømlines, da de er brancheuafhængige.

Vejen frem er altså en struktureret gennemgang af processer. Hvor kan man standardisere? Hvor skal tages hensyn til branchespecifikke processer? På den måde kan man skabe et stærkere grundlag for skalering og effektivisering.

Når man taler om digital transformation i forsvarsindustrien, er der ingen vej udenom cyber- og datasikkerhed. Robust datasikkerhed er helt enkelt grundlaget for enhver digital satsning – især i en sektor, hvor følsomme oplysninger og nationale interesser er på spil.

Derfor er det afgørende, at myndigheder og tilsyn inddrages fra starten. Forskellige lande har forskellige krav. Det er essentielt at sikre, at alle løsninger overholder nationale regler og standarder.

I Europa betyder det blandt andet overholdelse af GDPR og hensyntagen til initiativer som Gaia-X, der skal styrke datasuverænitet og tillid på tværs af grænser. Samtidig bliver kvaliteten af data et centralt konkurrenceparameter. Høj datakvalitet er helt afgørende for at kunne udnytte nye teknologier som AI og avanceret analyse på en effektiv og sikker måde.

Det vigtigste skridt er at erkende, at tiden til at handle er nu. Man kan ikke tage skyklapper på, og håbe på det bedste. Digital transformation er ikke længere et spørgsmål om ‘hvis’, men ‘hvordan’. Uden en målrettet digital indsats bliver det næsten umuligt at håndtere de stigende geopolitiske forandringer og den voksende kompleksitet, som forsvarsindustrien står overfor.

Vejen frem handler om at skabe struktur og sammenhæng. Standardisering og harmonisering er to nøgleord, der skal sikre, at organisationer kan arbejde mere effektivt, udnytte data bedre og træffe hurtigere beslutninger. Det betyder ikke, at alt skal ensrettes – tilpasning bør ske dér, hvor særlige krav gør det strategisk nødvendigt.

MAL

Guide: Sådan skabes en topledelse i verdensklasse

Mange topledelser fungerer ikke optimalt. Et tydeligt symptom er manglen på interne diskussioner, skriver McKinsey. Hvis topchefen ikke bliver sagt imod eller tager imod konstruktiv kritik, og diskuterer og argumenterer med lederteamet, har man højst sandsynligt ikke en topchef, der udnytter sit fulde potentiale.

Med en high-performing topledelse kommer man langt. De er mere effektive, præsterer stærkere økonomisk og klarer sig generelt bare bedre.

Virkeligheden er, at dysfunktionelle ledelsesteams er langt mere udbredte, end man skulle tro. Ifølge Harvard Business Review er næsten 75 pct. af tværfunktionelle teams dysfunktionelle. Og jo længere op i hierarkiet man kommer, desto større bliver konsekvenserne for virksomheden og resultaterne, når samarbejdet halter.

Men hvad kræver det egentligt at skabe et high-performing ledelsesteam? Og hvilke konkrete greb kan CEO’en tage i brug? Det kræver både dedikation og disciplin. Det er en kontinuerlig proces, som starter ud med at danne sig et overblik. Forstå, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør.

McKinsey har identificeret fire kerneområder, som har betydning for topledelsens præstation: Helhed, alignment, eksekvering og sammenhængskraft. Ved at analysere de fire områder kan man danne sig et overblik over topledelsens tilstand. Dermed har man et solidt udgangspunkt for at styrke samarbejdet.

Helhed. Det første område handler om topledelsen som en enhed – altså hvordan teamet er sat sammen og fungerer i praksis. En stærk topledelse kræver en klar struktur. Alle bør vide præcis, hvilken rolle, de spiller. Hvad der forventes af dem. Når roller og ansvar er uklare, opstår der hurtigt forvirring. Det bliver nemmere at undgå at tage ejerskab og gnidninger opstår lettere.

Derfor handler det om at skabe tydelige rammer. Hver leder bør kende sin rolle i samarbejdet – både hvad de bidrager med, og hvordan deres beslutninger påvirker resten af teamet. Det skaber mere ansvarlighed.

Samtidig er det vigtigt at huske, at forskellighed og mangfoldighed er styrkende faktorer. En topledelse med forskellige perspektiver, erfaringer og kompetencer træffer bedre beslutninger.

Alignment. Det næste område har med alignment at gøre – altså om teamet faktisk trækker i samme retning. Der bør være klarhed om retningen, og at alle reelt er committed til den. Det lyder enkelt. Men i praksis kan det være her, mange teams snubler.

Når der ikke er fælles forståelse for mål og prioriteringer, risikerer man, at afdelinger arbejder mod hinanden i stedet for med hinanden. Ressourcer spildes på interne kampe, og energien bruges på at beskytte egne interesser fremfor at skabe fælles resultater.

Derfor handler alignment om at sikre, at alle er enige om, hvad der er vigtigst – og at man fokuserer energien på de samme kampe. En topledelse med tydelig retning og fælles mål holder hinanden ansvarlige og står stærkere som helhed.

Eksekvering. Det tredje område handler om, hvor god topledelsen reelt er til at få ting til at ske. Her handler det ikke kun om at være dygtigst hver især, men om at kunne levere som ét samlet hold. Det kræver, at man tør tage de svære samtaler. Adressere ‘elefanten i rummet’, give hinanden ærlig, konstruktiv feedback.

Det forudsætter psykologisk sikkerhed – et miljø, hvor man kan udfordre hinanden og byde ind med kritik, uden at det opleves som et personligt angreb. Når topledelsen formår at skabe en sund feedbackkultur og byder sunde konflikter velkommen, bliver eksekveringen markant stærkere.

Sammenhængskraft. Det sidste område handler om sammenhængskraften i topledelsen – det, der holder teamet kørende på den lange bane. Det har at gøre med, hvordan man omgås hinanden i hverdagen. Om der er en positiv energi i samarbejdet. En high-performing topledelse bygger på tillid og ægte relationer – hvor man kan være sig selv, dele bekymringer og samtidig udfordre hinanden.

Det kræver, at man lærer hinanden at kende på et mere personligt plan – ikke kun som kollegaer. Når man forstår hinandens værdier, motivationer og formål, bliver det tydeligt, hvorfor folk handler, som de gør.

Det styrker dynamikken og sammenhængskraften i teamet. Det er den lim, der binder det hele sammen. Derfor bør man som CEO aktivt skabe plads til det: arbejdsdage på kontoret, fælles frokoster eller samtaler, der ikke handler om KPI’er. For når relationer er stærke, bliver samarbejdet mere bæredygtigt.

MAL

De første syv sekunder af dit jobinterview er afgørende

Mødet med den – forhåbentligt – kommende arbejdsgiver kan være en følsom sag. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i, hvem man konkret skal møde. En vigtig detalje er også, at man skal give sig tid til at betragte den fysiske indretning af virksomheden, ligesom hvis det var et hjem, man besøgte. Og så er de første syv sekunder ved dit jobinterview afgørende, hedder det.

Du har sikkert prøvet situationen: Du ankommer til et jobinterview, og umiddelbart er der noget, der distraherer dig. Det kan være noget så banalt som antallet af personer i lokalet. Eller du finder en af de tilstedeværende særligt tiltrækkende eller det modsatte.

Du føler måske, at det kun er en lille distraktion, som der hurtigt bliver lagt låg på – men så tager du overvejende sandsynligt fejl. Forskning viser, at det første indtryk bliver dannet i løbet af blot syv sekunder. Her afgør man, om den, man står overfor, er sympatisk, udfarende, kompetent og så videre. Og det gælder begge veje. Så firmaets folk danner sig også et indtryk af dig de første syv sekunder.

Naturligvis kan det første indtryk justeres i løbet af et bekendtskab. Men det bliver det ikke i løbet af en jobsamtale, og slet ikke hvis der i løbet af de syv sekunder har væ-ret en let akavet situation, som er velegnet til at bedømme andre menneskers personlighed.

Netop derfor er det vigtigt at være godt forberedt, også på det personlige plan, inden man træder ind i mødelokalet til en jobsamtale, fremhæver Korn Ferry i en guide .

Nedbring risikoen
Man kan ikke helt afværge risikoen for, at samtalen begynder skævt. Men man kan nedbringe risikoen for det. Det gælder, uanset om det handler om første job i karrieren eller en direktørstilling. Rekrutteringsfirmaet giver syv tips til, hvad forberedelsen kan bestå i.

Hvem skal du møde? Du skal ikke lade dig spise af med en melding om, at du skal møde et udvalg. Måske vil den rekrutteringsansvarlige umiddelbart undre sig over, at du spørger til navn og stilling på de tilstedeværende. Men det er almindelig høflighed at oplyse det. Du kan også spørge, om der er noget særligt, du skal vide om de deltagende fra virksomhedens side.

Gør dit hjemmearbejde. Google og sociale medier giver rigelige muligheder for at researche på dem, du skal møde. Hvor har de gået i skole? Hvad har de lavet tidligere ikarrieren? Har de været involveret i offentlige kontroverser? Har du fælles bekendte med dem?

Søg efter fælles interesser. Måske har nogle af de deltagende gået på samme skole som dig, eller de deler samfundsinteresser eller interesse for sportsgrene. I så fald giver det dig en chance for at åbne samtalen et positivt sted. Det skal dog være ærligt, pointerer Korn Ferry – hvis man prøver at foregive en stærk interesse for et eller andet, vil det som regel blive spottet. Det ligger til den menneskelige natur at have antennerne ude, når man møder en fremmed.

Undersøg selskabet. Igen er google og sociale medier en stor hjælp. Vær også sikker på, at du som minimum har læst alt under menupunktet ”om” samt de seneste pressemeddelelser på hjemmesiden. For børsnoterede virksomheder er det også muligt at finde de seneste regnskaber og fondsbørsmeddelelser.

Hvis du kan finde noget, du ærligt kan relatere til, vil det også være en god måde at starte samtalen på. Det kan lyde banalt, men hvis f.eks. virksomheden p.t. er udfordret af et større sagsanlæg, og du tidligere har arbejdet med noget tilsvarende, er der straks fælles fodslag.

Se dig omkring i lokalet. Når man går ind i mødelokalet, vil man måske føle det naturligt og høfligst først at fokusere på de personer, man skal møde. Men man efterlader sig selv sårbar, hvis man ikke giver sig selv mulighed for at orientere sig i lokalet. Hvordan er det indrettet? Hvilken kunst hænger på væggene?

Omkring høfligheden i det fremhæver Korn Ferry, at man vil gøre det samme, hvis man første gang går ind i et andet menneskes hjem, og der vil det faktisk virke uhøfligt ikke at gøre det. Interiøret kan også være det emne, man åbner samtalen med, f.eks. hvis man (igen ærligt) kan lide kunsten på væggene eller det, der bliver serveret.

Tilsvarende kan personlig fremtræden og familierelationer også blive en del af samtalen. Men her skal man være mere på listefødder, og som gæsten i rummet skal man ikke tage initiativ til at gå ud ad den bane. Derimod kan man naturligvis følge med, hvis en af de andre gør det.

Sten Thorup Kristensen

Kvinder i ledelse: Sådan kæmpede vi os frem til toppen

Konsulenthuset SpencerStuart har snakket med 85 kvindelige topledere om deres syn på, hvad der var afgørende for deres succes med at nå frem til ledelsestoppen. Virksomheder skal særligt fokusere på at fremme kvinder i de funktioner, hvorfra de fremtidige ledere typisk hentes, lyder en af erfaringerne.

Mange virksomheder har målsætninger om at få flere kvinder ind i topledelsen. Men det har vist sig at være nemmere sagt end gjort. Der er færre kvinder end mænd at rekruttere fra. Men det er ikke i sig selv nogen god grund til at give op.

For også andelen af kvinder, der kommer ind i rekrutteringsgrundlaget til en fremtidig lederposition, er som regel lavere end for mændene. Så problemet opstår allerede i bunden af en virksomheds hierarki, og altså der, hvor man fem eller ti år senere finder kandidaterne til en stilling i direktionen.

SpencerStuart har undersøgt, hvor barriererne konkret ligger. Det er sket ved interviews med 85 kvinder, der faktisk har nået direktionsniveauet. Hvilke udfordringer har de særligt måttet kæmpe med, og omvendt, hvad har i særlig grad fungeret for dem? Rekrutteringsfirmaet uddrager fire konklusioner:

”Sponsorer” virker. Går man ud i en gennemsnitlig virksomheder, vil man finde flest kvindelige mellemledere i støttefunktioner såsom HR, kommunikation og til dels regnskab. Desværre er disse ledelsesposter sjældent et springbræt til at blive direktører. Dem henter man i stedet fra funktioner, hvor lederskabet har direkte indflydelse på virksomhedens resultatopgørelse.

Skal man med tiden have flere kvinder ind i direktionen, skal man altså styrke deres karriereforløb i funktioner som f.eks. operations og salg. Her er ”sponsorater” eller mentorer fra mandlige ledere overordentligt effektive. Det peger hele 79 procent af kvinderne i undersøgelsen på – som noget, der har været vigtigt for dem. Til sammenligning peger næsten ingen på formelle lederprogrammer som vigtige for dem.

”Sponsorer” er her mere end blot mentorer, der inspirerer og rådgiver. De repræsenterer også i konkrete sammenhænge ”klienten”, og de bruger deres netværk til at fremme dennes karriere.

Ubevidst kønsbias står i vejen. Hele 86 procent af de kvindelige direktører mener, at de undervejs mod toppen havde mødt større eller mindre forhindringer i form af mænd, som drog forkerte slutninger om deres ambitioner og ønsker, alene ud fra deres køn. Næsten lige så mange mener at have mødt eksempler på, at der reelt var forskellige standarder for mænd og kvinder.

Meget af det er velment, som når mandlige ledere ikke har villet risikere at såre unge kvindelige aspiranters følelser. Andet er mere patroniserende, som antagelser om kvindens familiemæssige prioriteringer. Under alle omstændigheder er det noget, der kan bekæmpes ved åbenhed og samtale. Det er dog ikke blevet nemmere efter MeeTo, der har gjort mænd mere forsigtige med, hvordan de agerer overfor kvindelige underordnede.

Resultater og netværk. En virksomhed kan naturligvis ikke få en direktørkandidat ud af en kvinde, der ikke selv spiller med, og næsten alle kvindelige direktører ser det som en af de vigtigste faktorer i deres karrierer, at de viste resultater. Altså ikke bare at de leverede resultater, men også at de sørgede for, at der var opmærksomhed på det.

Netop i den sammenhæng er personlige netværk vigtige, både deltagelse i ledelsesnetværk og deltagelse i andre sociale aktiviteter med overordnede og ligestillede. Mange kvinder ser det som en udfordring, at fælles aktiviteter uden for arbejdstiden er meget mands-orienteret, eksempelvis deltagelse i fodboldkampe, som ofte er mest tiltrækkende for mænd.

Planlæg karrieren. Uanset hvilket køn, man har, vil det ofte styrke en karriere, at man i store træk planlægger, hvor man vil hen. Sådan planlægning nævner da også omkring halvdelen af direktørerne som vigtig for dem.

Men det kan også være et tveægget sværd på den måde, at mænd måske mere generelt sigter mod at komme så højt op, som de kan, mens kvinder oftere vil tage sigte efter en synlig position pænt højt oppe i hierarkiet, men ikke i dets top. Dermed kan de lande på en af de poster, der er en blind vej i henseende til at blive CEO, f.eks. som HR-direktør.

At der skulle være en sådan kønsforskel er måske blot en fordom, men under alle omstændigheder skader det ikke, hvis virksomheden på en eller anden måde taler med sine unge lederaspiranter af begge køn om, hvad de ønsker sig af fremtiden, og hvordan specifikke karrierevalg vil åbne for nogle muligheder, men lukke for andre.

Whitepaper - bestyrelsesnetværk
Download gratis whitepaper om Bestyrelsesnetværk og redskaber

Svitzer CEO midt i geopolitiske brændpunkter: Sådan gør jeg

Toplederinterview: Indtil nu har rederiet Svitzer ikke mærket det store til den geopolitiske tolduro. Verdenshandlen ser foreløbigt ud til at stige trods toldmure. I stedet har den globale politiske usikkerhed, eksempelvis krigen i Mellemøsten, stillet Svitzers CEO overfor nye ledelsesmæssige udfordringer, fortæller han til fagredaktør Peder Bjerge. Nemlig hvordan værdier er blevet det vigtigste ledelsesværktøj i en usikker tid.

Første halvår kunne slæbebådsselskabet Svitzers CEO Kasper Friis Nilaus se en nedgang i markedet på fire til fem pct. ”Vi lever af skibe, der kommer ind og ud af havne. Og vi havde simpelthen mindre at lave. Men det fik vi tilbage i andet halvår. Jeg tror ikke, at vi skal lægge så meget i det. Der vil altid være udsving gennem året og kvartalerne. I Svitzer er vi eksponeret i forhold til 37 forskellige lande og opererer i mere end 180 havne og terminaler. Ser vi en krise? Svaret er, at

vi ikke ser meget vækst i markedet. Men vi ser heller ikke megen tilbagegang.”

Oppe i den store helikopter er det mere usikkerheden i verdenssituation, som bekymrer Svitzers CEO. Netop i dette spændingsfelt er han blevet udfordret som leder af en global virksomhed.

”De seneste to til tre år har vi oplevet stor geopolitisk usikkerhed, og det smitter i nogen grad af på vores kunder. Den usikkerhed mærker jeg også som CEO. Tidligere blev jeg oftest inddraget i beslutninger vedrørende noget operationelt og udfordringer med vores forsyningskæder

– nu handler det mere om det geopolitiske, vores mod- standskraft og korte strategiske beslutninger.”

”Der har eksempelvis været en krig i Mellemøsten de seneste to år, som heldigvis ser ud til at være forbi. Med vores tilstedeværelse i stort set hele verden, herunder i Mellemøsten, står vi i dag oftere i sådanne geopolitiske dilemmaer. I den slags situationer bliver jeg som CEO inddraget, fordi det operationelle både har et strategisk og etisk islæt over sig”, siger Kasper Friis Nilaus.

Hvordan navigerer du som topchef for en global virksomhed, der skal operere i geopolitisk ustabile regioner?

”Vi skal have en overordnet strategi, der er tydelig på, hvad skal vi opnå og hvordan. Og vi skal have fælles værdier, som alle lever efter. Værdierne er det kompas, vi bruger til at navigere efter. Vi ved, hvad vi skal gøre, når vi for eksempel taler om rettidig omhu. Det ligger indgroet i vores DNA.”

”Vi skal også have dygtige mennesker ude i operationerne. De er tæt på vores kunder lokalt og har en forståelse for lokale miljøer og kulturer. Kort sagt skal man på den ene side være meget klar på, hvad man overordnet vil som virksomhed, og på den anden side have medarbejdere med kompetencer til at træffe beslutninger alt efter, hvad de lokale forhold tilsiger.”

Kan der opstå modsætninger mellem denne uddelegering til lokale ledere og din overordnede ledelse fra kontoret i København?

”Tag nu Qatar f.eks., hvor vi har en række operationer. Her så vi angreb fra Iran på Qatar, og vi så efterfølgende et angreb fra Israel. Det er klart, at det skaber en masse usikkerhed for vores folk i farezonen. Afgørende for at kunne håndtere den situation er at have stærke værdier, hvor en af dem er, at vi tager hånd om vores folk. Vi sørger for at gøre, hvad vi kan for at overskue situationen. Vi sikrer, at vi er klar til at hjælpe, såfremt situationen eskalerer f.eks. ved at levere informationer til de berørte mennesker. I sidste instans også ved at være klar til at hjælpe dem ud af området – ved at have et kriseberedskab klart.”

Hvordan går I konkret til den opgave?

”Vi har medarbejdere, hvis opgave er at arbejde med sikkerhed – det gælder både personlig sikkerhed og sikkerhed for vores kontorer og slæbebåde. Vi har også tilknyttet eksterne sikkerhedsleverandører.  Virkeligheden er også, at vi kan forberede os nok så godt, men hvis nogen vælger at skyde missiler mod de områder, hvor vi arbejder, så ændrer situationen sig markant. Så kan det godt være, at vores planer skal justeres i forhold til den nye virkelighed. Her handler det meget om at holde medarbejderne opdaterede på situationen, så de ved, hvad de skal gøre i den konkrete situation.

Nu sejler vi ikke langfart, så vi er ikke udsat for f.eks. pirater, som man ser rundt om i nogle farvande i verden. Vi er heller ikke eksponeret i forhold til f.eks. Houthierne, der beskyder skibsfarten i Rødehavet med missiler. Vores skibe arbejder i de forskellige havne, hvor de er undergivet en beskyttelse fra de lande, de er i. Derfor er vi ikke eksponeret på samme måde som andre i den maritime industri.”

Hvad har været den største udfordring som Svitzer-chef i forhold til håndtering af de geopolitiske risici?

”Min største ledelsesudfordring har været at udarbejde en fælles global strategi og tiltag, som kan eksekveres lokalt i meget forskellige markeder og i forhold til diverse kundesegmenter. Det er en delikat balance, når Svitzer er en global virksomhed, som er afhængig af at kunne operere lokalt de steder, vi er.

Min opgave som CEO handler derfor om at kunne sætte en retning, som får os til at vokse, og gør os mere profitable. Her arbejder vi med at fremelske en kultur, som både er performanceorienteret – hvis ikke, man leverer og tjener penge, holder man ikke længe – men også er langtidsorienteret.

Svitzer har næsten 200 år på bagen, så vi arbejder meget med at sikre, at vi forbliver stærke både på kort og langt sigt. De beslutninger, vi tager i dag for at vinde morgendagens kamp, må ikke ødelægge vores langsigtede fundament.

For eksempel kan vi opleve en konkurrent komme ind i en havn. Her kunne vi vælge at sænke prisen for at udkonkurrere konkurrenten, men omvendt eroderer det også vores økonomiske fundament og mulighed for at investere i fremtiden. Måske er det bedre at slå konkurrenten på pålidelighed og grønne løsninger, som havnen efterspørger.

Endelig er styrken ved Svitzer vores mennesker. Her kan man hurtigt se, at hvis man har de dygtigste mennesker, får man også de bedste resultater. Så vi gør meget ud af at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere, herunder at skabe et arbejdsmiljø, hvor folk bliver udfordret og udvikles.

For eksempel har vi fokuseret på at blive bedre til at lytte for at forstå – forstå kunder, kolleger og markeder bedre. Det lyder måske banalt, men de fleste lytter med henblik på at beskytte sig selv eller replicere. Hvis du gør det, så er det svært at kunne vokse kontinuerligt og indfri ambitioner. Simpelthen fordi du ikke har nok blik for, hvad der er på radaren hos dine kunder, markedet og medarbejdere. Derfor arbejder vi med at fremelske en kultur, hvor vi lytter for at forstå.”

Hvordan sikrer du at den overordnede kultur fastholdes – og ikke tilpasser sig lokale forhold?

”Selvfølgelig er kultur ikke noget, man ændrer hen over natten. Det tager tid. På mange måde har vi de samme grundværdier som Mærsk. Alligevel er kulturen i Svitzer lidt anderledes. Vi er stiftet i 1833. Vi er en meget mindre virksomhed med en entreprenørånd, hvilket betyder, at der er kort fra tanke til handling hos os.

Bundlinjen er, at selvom kulturen er gammel og sund, skal man konstant sørge for, at den passer til strategien og vores mål. Vi vil gerne vokse ved at være tæt på vores kunder. Og i den verden, som vi talte om før, er der en ting, man kan være sikker på, og det er, at tingene ændrer sig konstant og hurtigt. Her er det ekstremt vigtigt, at vi er tæt på havnene og kunderne.

Ikke bare skal vi være klar til, når skibene ankommer til havnene, vi skal også være forberedt til ændringerne i markederne. Det kræver både lokalkendskab og evnen til globalt at kunne se nogle mønstre tegne sig at være klar til ændringerne.”

Med denne tætte føling med jeres marked og aktiviteten i havnene kan I vel afkode en eventuel afmatning i verdenshandlen eller stigende geopolitisk usikkerhed?

”Vi ser ikke, at tempoet går ned i verdenshandelen. Den øges stadig. Hvad, der påvirker os i den forbindelse, er, at skibene bliver større og større. De større skibe stiller stadigt større krav til os, fordi det er større klumper metal, som skal bugseres ind og ud af havnene. Kravene til vores slæbebåde vokser, ligesom det sker for havnene, som måske skal udvide deres sejlrender eller kraner.

Der er faktisk en del, som ændrer sig, selvom der ikke nødvendigvis er flere skibe, der anløber havnene. Større flader gør også skibene mere påvirkelige for vind og vejr. Vi ser, at klimaforandringerne også påvirker vores operationer. Når det blæser, skal vi bruge flere slæbebåde. Når det stormer, lukker havnene. Vi kan ikke hvile på laurbærrene og forvente, at det, vi gør, kan vi blive ved med de næste fem år. Tingene ændrer sig med større hast end før.”

Peder Bjerge

Log ind