AI, kunstig intelligens, har fået meget opmærksomhed – rigtig meget. Men for mange virksomheder er det stadig svært at finde den reelle værdi i anvendelsen. Konsulenthuset Boston Consulting Group ser på, hvordan de dygtigste topledere og virksomheder formår at høste frugterne.
Masser af erhvervsvirksomheder har investeret, ansat medarbejdere og lanceret pilotprojekter inden for AI. Men kun 26 pct. af virksomhederne har endnu fundet ud af at bruge AI til at skabe faktisk merværdi.
Undersøgelsen viser, at det samlede aktionærafkast er 60 pct. højere, og de opnår 40 pct. højere afkast på investeret kapital. Disse virksomheder excellerer også på ikke-finansielle faktorer, såsom indsendte patenter og medarbejdertilfredshed. De er AI top-performers, og de har seks karakteristiske træk, der adskiller dem fra andre.
1) De fokuserer både på kerneforretning og støttefunktioner. En almindelig misforståelse er, at AI’s værdi hovedsageligt ligger i at effektivisere og reducere omkostninger i støttefunktioner. Men faktisk ligger den største værdi i kerneforretningen. Her genererer topperformers 62 pct. af værdien.
2) De er mere ambitiøse. Forventningerne til vækst fra AI i 2027 er for topperformers 60 pct. højere end andre virksomheder. Derudover forventer de at reducere omkostninger med næsten 50 pct.
Tre fjerdedele af de mest visionære virksomheder fokuserer på innovation i kerneforretningen. Til sammenligning gør kun 10 pct. af andre virksomheder det – og hvis de overhovedet bruger AI, er det primært til at forbedre produktiviteten.
3) De investerer strategisk i nogle få højt prioriterede muligheder. Topperformers forfølger i gennemsnit ca. halvt så mange muligheder som andre. De fokuserer altså kun på de mest lovende initiativer og forventer mere end dobbelt så stort afkast af investeringen i 2024 sammenlignet med andre virksomheder.
4) De benytter AI både til at reducere omkostninger og skabe indtægter. Næsten 45 pct. af topperformers anvender AI til at reducere omkostninger på tværs af afdelinger, sammenlignet med kun 10 pct. af andre virksomheder.
5) De fokuserer mere på mennesker og processer end på teknologi. Topperformers investerer 10 pct. af deres ressourcer i algoritmer, 20 pct. i teknologi og data og 70 pct. i mennesker og processer, hvilket ifølge BCG er de vigtigste faktorer der understøtter succes.
6) De har meget hurtigt rettet fokus mod Gen AI. Topperformers bruger både prædiktiv AI og Gen AI – og de er hurtigere til at indsluse det, hvilket åbner op for muligheder inden for content creation og sammenspil mellem andre værktøjer og platforme.
7 trin mod AI-værdi
Top-performers baner vejen for AI, men andre virksomheder kan stadig nå at indhente dem. Efter at have set på tilgangen til ekstra værdiskabelse hos de førende virksomheder, har BCG samlet en række råd til, hvordan man hurtigt og effektivt kan skabe værdi af AI:
1) Topledelsen skal gå forrest og sætte en modig strategi. Man bør være forberedt på at støtte op om initiativerne over flere år.
2) For at maksimere den potentielle værdi af AI bør man udvikle en afbalanceret portefølje af initiativer. Det kan omfatte effektivisering af daglige processer, transformation af hele forretningsfunktioner og nye forretningsmodeller.
3) Fokusér på få initiativer med stor effekt. Start eventuelt med implementering af ét til tre tiltag med høj ROI, der er lette at implementere.
4) Man bør sikre, at den nødvendige infrastruktur for disse initiativer er til stede. Især med hensyn til IT-systemer og adgang til data.
5) Identificér, hvor der mangler viden, og investér i at lukke en eventuel kløft. Det kan være nødvendigt først at fokusere på teknologiske og datarelaterede udfordringer, men kompetencer relateret til mennesker og processer er også vigtige.
6) Sørg for, at implementeringen fokuserer på hele transformationen – både mennesker og processer. Dette inkluderer at udvikle nye arbejdsmetoder, talenter, forny processer og forbedre beslutningstagning.
7) Sørg for at sikre ansvarlig implementering af AI i alle initiativer ved at skabe gennemsigtighed, kontrol og ansvar. Dette hjælper med at overholde etiske retningslinjer og lovkrav samt håndtere forretningsrisici.
MAL