Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringTid til at ansætte en AI-chef i topledelsen?

Tid til at ansætte en AI-chef i topledelsen?

Det er ikke nødvendigvis den rette løsning for alle virksomheder at ansætte en AI-chef på direktionsniveau. Hvis man spørger konsulenthuset Russell Reynolds afhænger svaret af flere elementer, blandt andet hvor store ambitioner man har.

AI er allerede i gang med at forandre vores verden. Alt tyder på, at vi kun er i starten af den store omvæltning. At vi står overfor en massiv forandring, der stadig er svær helt at forestille sig.

Derfor bør man som bestyrelse og topledelse være åben og nysgerrig. Og det gælder især for virksomheder. Hvis de vil følge med forandringen, benytte den, profitere på den, kræver det investering. I ressourcer, i mennesker og i teknologi. Men hvor meget og hvordan – og hvornår?

Hvilke profiler, der er nødvendige, afhænger af virksomhedens mål og ambitionsniveau. Derfor giver det mening at tage et skridt tilbage og overveje hvilke stillinger, der bedst matcher virksomhedens overordnede strategi.

For mange virksomheder vil der allerede være en Chief Information Officer (CIO) eller en Chief Data Officer (CDO) i ledergruppen. Det naturlige spørgsmål er så, om der også bør ansættes en Chief AI Officer. Svaret på det spørgsmål afhænger af flere faktorer. Helt kort og firkantet, kan man ridse følgende scenarier op:

1) Hvis målet primært er at anvende AI til at forbedre produktiviteten, kan det være en god idé at ansætte en AI-leder med et operationelt fokus.

2) Er fokus derimod på at forbedre kundeoplevelser og interaktioner med forbrugerne, vil en AI-leder med et kommercielt fokus være det bedste valg.

3) Hvis man derimod er klar til at tage det store skridt og har ambitiøse AI-planer, kan det være den rette løsning at ansætte en Chief AI Officer i topledelsen. En, som i tæt samarbejde med CEO’en, kan arbejde strategisk for at transformere virksomheden.

Man kan også overveje disse tre AI-roller

Udover en Chief AI Officer kan det være relevant at se på andre ledende stillinger, der kan indgå i et supplerende AI-team. Her er tre mulige roller:

AI Transformationschef: Denne rolle er ideel, hvis målet er at implementere en AI-strategi på tværs af virksomheden. Stillingen kræver ikke nødvendigvis dyb teknisk AI-ekspertise, men en god forståelse af virksomheden samt erfaring med ledelse og forandringsprocesser er vigtig.

AI Produktchef: Denne person fungerer som brobygger mellem den tekniske og den kommercielle verden. Det kræver en dyb teknisk forståelse kombineret med gode kommunikationsevner. På den måde, bør man kunne omsætte teknologiske løsninger til produkter, der imødekommer forbrugernes behov.

AI Innovationschef: En mere overordnet rolle, hvor målet er at løfte virksomheden til et nyt niveau. Derfor er det vigtigt at have kendskab til både AI, virksomhedens strategi og de muligheder AI medbringer. Denne person skal kunne udfordre eksisterende tankegange og skabe en klar vision for fremtiden.

Chief AI Officer eller ej?

En Chief AI Officer er en systemtænker, der ser virksomheden oppefra og har overblikket. De forstår både kundernes behov, kender de forskellige afdelinger, og ved hvad der kræves for at udvikle og implementere AI. De har en overordnet rolle, der går ud på at samle alle enderne, og sikre at strategien drives fremad.

Derudover har en Chief AI Officer også ansvaret for at holde øje med juridiske og etiske spørgsmål. Et meget væsentligt område i en tid hvor AI-teknologi udvikler sig hurtigt, og reguleringer stadig bliver udarbejdet.

Hvis man har en ambitiøs strategi og virkelig ønsker at skabe en markedsændring, kan en Chief AI Officer være en meningsfuld ansættelse. En Chief AI Officer kan også være en god løsning, hvis man ønsker at sende et tydeligt signal om virksomhedens fremtidige retning. Rollen viser både medarbejdere og markedet, at man er seriøs omkring AI. Det kan også hjælpe med at tiltrække AI-talenter.

Dog peger Russell Reynolds på, at en Chief AI Officer nok kun er en overgangsrolle. På et tidspunkt, når AI bliver en integreret del af den daglige drift, ligesom internettet er i dag, vil behovet for en særskilt lederrolle måske forsvinde. Men den tid er ikke nu. I dag er der et stort behov for ledere, der kan håndtere transformationen og forstår teknologien i dybden.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind