Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideIT & DigitaliseringFire plus ét spørgsmål fra bestyrelsen om generativ AI

Fire plus ét spørgsmål fra bestyrelsen om generativ AI

Bestyrelser har fået endnu et arbejdsfelt, hvor de skal holde øje med og inspirere den daglige ledelse. Men det er svært, når man kun har overfladisk viden om dette nye område. De første spørgsmål, der skal afklares omkring generativ AI, er dog ret enkle. Men det bliver hurtigt komplekst og risikofyldt, og der skal over en bred kam lægges an til en opgradering af viden – både i og udenfor bestyrelseslokalet, vurderer konsulenthus i ØU’s artikelserie om AI.

De fleste, inklusive topchefer og deres direktionskolleger, blev overrumplede, da ChatGPT kom frem. Pludselig var generativ AI – altså maskiner, der kan danne tekst og billeder – ikke længere fremtidsmusik. Var det svært for direktørerne, som dog har et detaljeret og dagligt opdateret billede af virksomheden og dens marked, var det endnu sværere for bestyrelsesmedlemmerne.

De vidste, at her var endnu et fokuspunkt, hvor de skal teste og inspirere den daglige ledelse. Men hvilke spørgsmål stiller man om en teknologi, som man endnu kun selv kender ganske overfladisk? McKinsey gennemgår i en guide fire vigtige spørgsmål, bestyrelsen bør stille til direktionen – plus ét, de kan stille sig selv.

Det første spørgsmål er for så vidt ligefremt: Hvordan vil generativ AI påvirke vores branche? Konsulenthuset har analyseret sig frem til, at områderne med den mest nærliggende transformation er softwareudvikling, marketing og salg, kundeservice og produktudvikling.

Altså en bred buket, som langt de fleste virksomheder har et eller flere elementer fra. Men selv om ens virksomhed ikke står i forreste frontlinje, er det ikke for tidligt at begynde at forberede sig: Når først et gennembrud kommer, kan det gå hurtigere end noget, man har oplevet før. ChatGPT selv nåede 100 mio. brugere efter blot to måneder, hvilket er det hurtigste nogensinde set for en app.

Andet spørgsmål er mere komplekst, men endnu vigtigere: Hvordan balancerer vi nye muligheder med håndtering af risici? Det blev hurtigt alment kendt, at ChatGPT nogle gange rammer helt uden for skiven. Det skimmer internettet for informationer, men hvis internettet er fuldt af vrøvl om et givet emne, kan det gå igen i svaret til ChatGPT-brugeren.

Det kan man indtil nu more sig lidt over og måske også betrygge sig ved, at maskinen langt fra er mennesket overlegent. Men det store problem er netop, at mennesker kan manipulere den kunstige intelligens. Det åbner for helt nye typer af cyberkriminalitet.

Hvordan skal virksomheden organisere generativ AI? Mange virksomheder har i forvejen erfaring med andre typer af AI. Håndteringen af dette har man typisk overladt til de hjørner af organisationen, hvor anvendelsen er relevant. For mange virksomheder vil denne model ikke kunne genanvendes ved generativ AI – hertil er det for omfattende. I stedet foreslår McKinsey at ansætte en person med centralt ledelsesansvar i forhold til arbejdet med generativ AI. Vedkommende kan eventuelt få opbakning af en arbejdsgruppe med deltagelse af relevante specialister.

Har virksomheden de fornødne kompetencer? Konsulenthuset deler dette op i tre underpunkter: Teknologi, medarbejdere og organisationens kultur. For så vidt angår det første skal man være opmærksom på, at de kommende løsninger typisk vil trække på både interne og eksterne data. Derfor går det ikke længere at have en bedaget database, der ikke taler sammen med moderne databaser.

Omkring personale med de nødvendige kompetencer kan man forudsige alvorlige mangelsituationer, når alle eller mange virksomheder skal bruge medarbejdere med samme kompetencer.

Generativ AI vil dog også overflødiggøre meget it-arbejde, så for en stor del handler det om at være parat til efteruddannelse i stor skala. Kulturelt er det naturligvis vigtigt, at man er parat til at tage noget nyt til sig. Men det kulturelle aspekt rækker videre: Medarbejderne skal også opfatte det naturligt at tage et medansvar for at undgå den nye teknologis faldgruber.

Endelig er der tillægsspørgsmålet, som bestyrelsen kan stille sig selv: Har vi – altså i bestyrelsen – kundskaber nok til at bære ansvaret for generativ AI? De fire ovenstående temaer er jo, trods alt, kun en begyndelse. Det er specielt på tech-fronten en evig diskussion, for man er for længst forbi det punkt, hvor man bare kan vælge en specialist ind. Området “den digitale verden” er alt for stort og komplekst.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind