Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 96

Generationsskifte i den ejerledede virksomhed

Bestyrelsesskolen: For alle bestyrelser er det en væsentlig opgave at være opmærksom på bevarelse af ledelseskraften i virksomheden. I den ejerledede virksomhed er problematikken mere kompliceret end i andre virksomheder. Virksomheden vil ofte udgøre det væsentligste økonomiske fundament for ejerlederen og familien. Så selvfølgelig er virksomheden et væsentligt element i generationsskiftet, hedder det i denne lektion af Bestyrelsesskolen.

Meget forenklet kan man sige, at med en sund og velindtjenende virksomhed vil ejeren og familien altid have mulighed for at vælge mellem forskellige alternativer ved et generationsskifte. Virksomheden kan sælges, eller der kan indsættes en ny ledelse, og ejeren kan definere sin rolle om, hvordan han gerne vil ”gå til hånde” i fremtiden eller andre alternativer. Men desværre udskydes en stillingtagen til problematikken ofte – oftest af mere følelsesmæssige årsager. Det betyder, at man ikke får adskilt de to afgørende elementer i den ejerledede virksomheds generationsskifte: Det ledelsesmæssige generationsskifte og det økonomiske generationsskifte.

Det ledelsesmæssige generationsskifte: Uden en til stadighed kompetent ledelse af virksomheden vil de økonomiske konsekvenser langt overstige, hvad der kan udskydes eller spares i skatter og afgifter. Man kan sige, at det økonomiske generationsskifte er underordnet det ledelsesmæssige. Når planerne er lagt for det ledelsesmæssige generationsskifte, er det opgaven at finde den økonomisk mest fordelagtige løsning.

Men netop erkendelsen om det ledelsesmæssige generationsskifte kan være en vanskelig sag. Hvornår er det på tide for ejerlederen at overlade roret til en ny og frisk ledelse? Familie eller en ekstern direktør. Det er vanskeligt for de fleste at forestille sig et liv uden den virksomhed, som man selv har bygget op, og som har udgjort kernen i ens tilværelse i det meste af ens arbejdsliv. Det betyder da også, at mange skyder overvejelser om generationsskifte fra sig og om ikke reelt så i praksis forestiller sig, at de lever evigt.

Når så omstændighederne – helbredsproblemer eller svigtende indtjening i virksomheden – tvinger dem til en stillingtagen, er det ofte for sent. Det er helt afgørende, at ejerlederen gør sig sin egen holdning klar. Og her må bestyrelsen hjælpe ved at få emnet sat på dagsordenen med jævne mellemrum.

Mange forestiller sig, at de kan ”trække sig tilbage” til bestyrelsen og så ansætte en direktør eller lade en søn eller datter overtage ledelsen. Der er da også eksempler på, at det er gået godt. Nok primært fordi der har været den rigtige kemi mellem den pågældende og den nye daglige ledelse. Men den overvejende hovedregel er, at det går galt. Man kan ikke holde sig til bestyrelsesarbejdet, når man har levet et helt liv tæt på virksomheden.

Golf og rejser er ikke nok

Drømmen om at spille golf eller rejse bliver hurtigt noget, man må erkende ikke kan fylde ens liv. For ejerlederen er der reelt kun to muligheder. Træk dig helt ud, eller find en organisationsform, hvor du fortsat er en del af virksomhedens daglige liv på en naturlig og acceptabel måde. Også her kan bestyrelsen medvirke ved at sikre, at der udarbejdes klare aftaler om arbejdsfordelingen mellem bestyrelsesformanden og direktøren. Og når grænsen overskrides – for det gør den helt sikkert – hjælper med at få tingene sat på plads.

En direktør vil naturlig nok søge at skubbe den tidligere leder væk fra dagligdagen, men det er reelt en umulig opgave. Så længe denne stadig færdes i virksomheden, vil organisationen stadig opfatte ham som den reelle leder. ”Hvad gør han?” ”Er han enig med den nuværende ledelse?” ”Lad os vente og se hvad der sker.”

I forbindelse med det økonomiske generationsskifte, hvor der kan være behov for en ekstraordinær finansiering eventuelt i en eller anden form for ansvarlig fremmedkapital, er det vigtigt, at bestyrelsen sammen med ejerlederen har samlet alle disse forskellige hensyn i en samlet strategi.

Det kan efter finanskrisen være forbundet med vanskeligheder at finansiere et generationsskifte. Her vil en sund virksomhed naturligvis være mere enkel at finansiere, og især hvis bestyrelsen har sørget for en løbende kommunikation med sine finansielle samarbejdspartnere. Kendskab til virksomheden og et højt informationsniveau gennem løbende dialog og kontakt er væsentlige faktorer.

Årshjulet: den omvendte strategiproces

September er for mange bestyrelser den måned, hvor virksomhedens strategi får et eftersyn som forløber for budgettet for det kommende år. Mens de større virksomheder med en direktion og bestyrelse nødvendigvis må køre en mere formel strategiproces, vil den typiske mindre og mellemstore – ofte ejerledede – virksomhed ikke have tradition for – eller ressourcer til – at køre en sådan proces, hedder det i denne lektion i Bestyrelsens Årshjul.

Det er imidlertid lige så vigtigt i disse virksomheder, at målsætning og handlingsplaner er formulerede i et sådant omfang, at organisationen kan arbejde om samme mål. Mens det også i de store virksomheder er vigtigt, at planen er enkelt og klart formuleret, er det endnu vigtigere i den mindre virksomhed. Klart formulerede mål og planer samt rapporteringsskemaer er en del af vejen til succes.

Ofte findes planen i hovedet på indehaveren, og den vises mere i det daglige på den måde, hvorpå man arbejder. Men der behøves ikke en meget lang strategiproces for at få disse planer skrevet ned måske bare på nogle få A4 ark. En væsentlig forskel til de større selskaber med en flerhed af ejere er ofte også, at ejerfamiliens holdninger, ønsker og personlige mål vil være en uadskillelig del af planen i disse virksomheder.

Det vil også ofte være sådan, at planerne i de små og mellemstore virksomheder vil være mere handlingsorienterede og dermed mindre ”strategiagtige”.

Dette er en helt naturlig konsekvens af kulturen i disse virksomheder, hvor den praktiske hverdag fylder meget, men hvor man også er meget ændringsparate på grund af størrelse og korte beslutningsveje. Ofte vil en ”omvendt” strategiproces være relevant, startende med en risikovurdering af de aktuelle forhold som inspiration til, hvor det vil være relevant at igangsætte tiltag. Nedenstående risikospørgsmål vil kunne hjælpe:

1. Hvad er de fem væsentligste forretningsmæssige risici, og hvad er der gjort for at styre dem?

2. Har virksomheden klart formulerede mål for hele virksomheden og for eventuel delaktivitet?

3. Er de formuleret på en måde, så de kan forstås af dem, der skal gennemføre dem?

4. Og er det gjort klart, hvad der kan gå galt?

5. Hvordan vil man løbende kontrollere de ting, der kan gå galt?

6. Hvordan rapporteres de afgørende nøgletal til styring?

7. Har man sikret sig, at de personer, der skal gribe ind, også får den relevante information og i rette tid, så de kan nå at gribe ind, før det går galt?

8. Har man afdelinger eller filialer adskilt fra hovedvirksomheden, og er der en tilstrækkelig kontrol med disse?

9. Dette kan være særlig relevant i relation til udenlandske aktiviteter.

10. Hvorledes kontrolleres de miljømæssige forhold?

11. Er virksomheden underkastet lovgivning med væsentlige økonomiske implikationer?

12. Er der etableret tilstrækkelige styrings og interne kontrolforanstaltninger for alle væsentlige forretningsområder?

13. Er der tilstrækkelig forsikringsdækning på de områder, hvor man har fundet det mest hensigtsmæssigt at forsikre?

14. Har vi en særskilt opfølgning på investeringer og andre projekter?

Denne omvendte tilgang til strategiarbejdet vil ofte opleves som mere konkret og nærværende. Det betyder ikke, at man nødvendigvis springer over formulering af mission og vision, men disse mere diffuse begreber kan formuleres i det efterfølgende stykke arbejde. En bestyrelse med eksterne medlemmer kan her være til uvurderlig hjælp, nemlig ved at gå ind i udformningen af selve planen. Man kan her se stort på en opdeling af arbejdet mellem direktion og bestyrelse. I den ejerledede virksomhed er bestyrelsen reelt ansat af ejerne til at hjælpe med kompetencer, som ikke findes i virksomheden. Og dette kan meget vel omfatte formuleringen af en strategi/forretningsplan.

Det er vigtigt, at planen omfatter handlingsplaner og finansielle mål (budgetter). Og frem for alt skal den være konkret, klar og så kort formuleret som muligt.

En hensigtsmæssig opdeling kan være:

  • Mål på 1 til 3 års sigt – herunder mission og vision
  • Handlingsplaner på personniveau
  • Væsentlige risici
  • Rapporteringsaftaler
  • Budget (såvel drift som balance og likviditet)
  • Direktionens og bestyrelsens årshjul til opfølgning Alt i alt ikke mere end 10 sider og eventuelt udformet på powerpoint slides.

En sådan plan opleves som nærværende for ejerlederen og kan kommunikeres klart i de fleste organisationer.

Det siges ofte, at det er bedre med en middelmådig strategiplan, der gennemføres, end med den perfekte plan, som aldrig kommer til udførelse. Det afgørende – ja hele formålet med planen er, at der sker handlinger, som fører frem til det ønskede mål.  For at realisere hovedmålene er det afgørende, at planerne formuleres på personniveau, og at der etableres systemer, som følger op på planerne. Det er derfor en ufravigelig del af strategiplanen, at den bindes sammen med handlingsplaner og med en tæt opfølgning.

Ejerlederne er bedre end deres rygte

Ejerledere er vækstorienterede.

De, der ejer og driver deres egen virksomhed, beskyldes for at være ringe ledere, tøve med vækst og være for dårlige til innovation. Men kritikken rammer i vid udstrækning ved siden af, skriver journalist og forfatter Carsten Steno i denne kommentar.

Han er en af Danmarks mest erfarne erhvervsjournalister og var gennem en årrække ansat som chefredaktør på ErhvervsBladet, som han fortsat skriver for. Carsten Steno har skrevet ”De virkelige helte – et portræt af ejerlederkulturen i Danmark”.

De danske ejerledere er bedre til at drive virksomhed end eksperterne siger. Eksperterne beskylder ejerlederne for at tøve med vækst og være for dårlige til innovation. De kritiseres også for at være inkompetente ledere. Men kritikken rammer ved siden af. Det tør jeg godt fastslå på baggrund af den research, jeg har foretaget i forbindelse med udgivelsen af min bog ”De virkelige Helte”, et portræt af ejerlederkulturen. Her argumenterer jeg for, at ejerlederne udgør et overset vækstpotentiale i dansk erhvervsliv.

For det første er de fleste ejerledere vækstorienterede. Undersøgelser, som jeg har gennemført fire år i træk blandt et repræsentativt udsnit af ejerledere i min tid som chefredaktør på ErhvervsBladet, viser, at fire ud af fem ejerledere ønsker vækst – simpelthen for at sikre virksomhedernes fremtid. Det bekræftes i en undersøgelse foretaget i forbindelse med min bogudgivelse.

Den viser også, at fire ud af ti er interesserede i at få fremmedkapital ind. Tre ud af fire har planer liggende, der kan realisere væksten. Når de i disse år ikke altid gennemfører dem, skyldes det dårlige markedsudsigter eller vanskelige finansieringsvilkår.

For det andet er ejerledere bedre til innovation, end forskerne siger. De bygger ofte deres kritiske undersøgelse af de mindre virksomheders innovationsevne på deres manglende udviklingsbudgetter. Men sådan kan man ikke måle. Ejerlederne tager udgifterne over driften. De prøver sig frem med begrænsede ressourcer. Fordi de er tæt på kunderne i processen, kommer de tit frem til overraskende løsninger.

Jeg giver en lang række eksempler på det i min bog. Den indiskfødte iværksætterforsker, Saras Sarasvathy, der regnes blandt USA´s førende, har kaldt fænomenet for ”effectuation” Hun har studeret de 30 mest succesfulde amerikanske iværksættere og ejerledere for at finde ud, hvorfor de lykkes. Hun når frem til, at deres succes primært skyldes deres kunderelationer og evner til ”prøve sig frem”.

For det tredje er ejerledere ikke dårligere ledere. De leder bare på deres egen måde. Undersøgelser viser at de typisk opfylder tre af managementprofessor Ichak Adizes fire betingelser for succesfuld ledelse af virksomheder. De har for det første det nødvendige entreprenør gen i sig, hvor de ser en forretningsmulighed og gennem praktiske løsninger evner at udnytte den.

Ejerlederne er ligeledes gode integratorer. De formår at samle en flok af medarbejdere omkring sig og skabe entusiasme for deres projekt. De er også målrettede producenter. Det administrative gen er knapt så stærkt repræsenteret. Men heldigvis begynder stadig flere ejerledere at indse, at de i sådanne situationer må supplere deres kompetencer med ledelseskapacitet udefra.

Ejerlederne er begyndt at lytte. Det er også lidt af en myte, at ejerledere ikke tager gode råd til sig. Jeg påviser i min bog, at stadig flere ejerledere benytter sig af mentorer. Men de lytter helst til folk, der ligesom dem selv er ejerledere og forstår deres særlige situation.

Ejerledere har som bekendt formuen på spil i deres virksomhedsdrift og kan ikke bare løbe af pladsen som en ansat direktør, hvis der opstår problemer. I bestyrelsesarbejdet, som flere ejerledere nu inddrager ”professionelle” i, er det vigtigt at få fastlagt ejerlederens mål i et ”ejervilje-dokument”.

Hvis det f. eks. er ejerledernes primære mål med at drive virksomhed at sikre en god tilværelse for sig selv og familien, skal det nedfældes, og bestyrelsesmedlemmernes indsats måles på den baggrund. Ejerlederne er attraktive opkøbsmål. At ejerlederne faktisk driver gode virksomheder har mange kapitalfonde fået øjnene op for. De overtager i disse år en lang række ejerledede virksomheder.

Samtidig viser praksis, at investeringselskaber, som det LD-ejede Industriudvikling, der investerer som minoritetsaktionær i ejerledede virksomheder, er kommet ud med særdeles gode resultater over en årrække. Samlet repræsenterer ejerlederne et vækstpotentiale, som kan udnyttes bedre.

Men det kræver bedre rammevilkår – bl.a. på det skattemæssige område. Desuden skal ejerlederne anerkendes politisk og det skal gøres ”ærefuldt” for dem at give stafetten videre, når det bliver nødvendigt at supplere med nye ledelseskompetencer. Man kommer ikke langt med at hævde, som de økonomiske vismænd i deres seneste rapport, at ejerlederne ikke duer til noget og helst burde overtages af store børsnoterede koncerner.

Bestyrelsen indgår aftale med ejeren

Det bliver mere og mere almindeligt, at der i forbindelse med sammensætningen af en bestyrelse udformes en bestyrelsesaftale. Den kan have forskelligt indhold, og den er selvfølgelig afhængig af ejerforhold og behov. Især i den ejerledede virksomhed er der mere tale om et ansættelsesforhold mellem direktion (ejerlederen) og bestyrelse, end en bestyrelse, som overvåger en direktion. Opstår der uenighed, vil det ofte være sådan, at det er direktionen (ejeren), der kan fyre bestyrelsen og ikke bestyrelsen, der kan fyre direktøren. Hvordan en sådan aftale kan indrettes, kigger vi nærmere på i denne lektion i ”Bestyrelsesskolen”.

Herhjemme har der ikke været tradition for at arbejde med en ansættelsesaftale for bestyrelsesmedlemmer. Men flere og flere virksomheder vælger denne løsning. Det skyldes ikke mindst, at stadig flere såkaldt ejerledede virksomheder har indset værdien af en eller flere eksterne medlemmer i deres bestyrelser. For bestyrelsesmedlemmet må det foretrækkes, at der er to såkaldt eksterne medlemmer i bestyrelsen. Det vil styrke i forhold til ejerne, hvis der skulle opstå den ene eller anden form for meningsforskel.

En bestyrelsesaftale vil være en fordel for både ejerne og bestyrelsesmedlemmerne og den rummer i hvert fald fire fordele:

  • Det giver en naturlig baggrund for en drøftelse af forventningerne til hinanden, vs. både ejernes indstillinger til at lukke andre ind i beslutningsprocessen på den ene side, og med hvilke kompetencer bestyrelsesmedlemmet kan bidrage til værdiskabelsen på den anden side.
  • Det giver en regulering ved fremtidige eventuelle uenigheder herunder regulerer en senere fratrædelse – hvad enten det skyldes uenighed eller en naturlig udskiftning.
  • Det giver klare aftaler om f.eks. bestyrelsesmedlemmer kan påtage sig opgaver ud over bestyrelsesarbejdet og betingelserne herfor.
  • Det giver klare aftaler om honorering.

Indholdet af sådanne aftaler vil være forskellige afhængig af den konkrete virksomhed. Men der bør i hvert fald tages stilling til følgende forhold:

  • Bestyrelsen har en forretningsorden, som respekteres af ejeren/lederen.
  • Mindst to eksterne bestyrelsesmedlemmer (én kan gå i en tilvænningsperiode).
  • Bestyrelsen involveres i alle større beslutninger.
  • Bestyrelsen informeres løbende om virksomhedens resultater.
  • Der afholdes regelmæssige møder og mindst ét årligt strategimøde.
  • Betingelser ved eventuelle konsulentopgaver, herunder honorering samt habilitet i forhold til bestyrelsens behandling af sager, hvor enkelte medlemmer har været involveret i udarbejdelse af beslutningsgrundlag.
  • Der er klar aftale om honorar.
  • Tegning af eventuel bestyrelsesansvarsforsikring.
  • Samarbejdet tages op til vurdering med aftalte intervaller.
  • Der er aftale om varighed og forhold ved opsigelse.

Aftalen bør følges op af regelmæssige vurderinger af bestyrelsens arbejde og dens værdiskabelse for virksomheden. Det betyder således regelmæssige selvevalueringer af bestyrelsen.

Aftalen løser ikke alle fremtidige problemer, men den medvirker til forventningsafstemning før indtræden i bestyrelsen, og den giver klare regler for udtræden.

Eksempel på en bestyrelsesaftale

Starten på bestyrelsesaftale kan se sådan ud: ”Aftale om bestyrelsespost i Familieeje A/S.

  1. Aftalens parter: Aftalen indgås mellem fabrikant Eneejer i sin egenskab af/som repræsentant for hovedaktionærerne i Familieeje A/S og Direktør Videnstærk.
  1. Baggrund: Baggrunden for aftalen er fabrikant Eneejers ønske om, at tilføre den kompetence som Direktør Videnstærk besidder inden for især eksport, internationalisering, marketing samt generel virksomhedsledelse til bestyrelsen i Familieeje A/S. Ud over Direktør Videnstærk er det aftalt, at bestyrelsen vil bestå af fabrikant Enejer, dennes hustru og søn samt yderligere et bestyrelsesmedlem, der ikke i  øvrigt er knyttet til virksomheden eller familien, men som besidder kompetencer, som virksomheden har behov for. Det er aftalt, at dette bestyrelsesmedlem skal varetage hvervet som formand for bestyrelsen.”

 

Årshjulet: Det gode møde og formandens rolle

Bestyrelsen er en helhed – et team. Med individuelle kompetencer, men hvor det er det samlede resultat, som tæller. Bestyrelsen arbejder gennem sine møder, og mødernes forberedelse og gennemførelse vil sammen med bestyrelsens samlede kompetencer være de elementer, som skaber den samlede effektivitet. Afgørende for en given bestyrelses resultater vil være:

  • Årsplanen, der sikrer, at de relevante emner bliver behandlet i årets løb
  • Forretningsplanen, som er bestyrelsens ”ruteplan” for fremtiden
  • En rapportering, som giver bestyrelsen et relevant og pålideligt beslutningsgrundlag
  • Materiale, som udsendes før bestyrelsesmøderne, der sikrer velforberedte medlemmer
  • Dagsordenen for bestyrelsesmødet, som sikrer det rigtige forløb og tidsdisponering
  • Bestyrelsesformandens ledelse af mødet, således at tiden anvendes effektivt.

Forretningsplanen og rapporteringen vil blive behandlet i senere artikler.

Det gode møde

Der er ingen gylden regel for antallet af bestyrelsesmøder, eller hvor lang tid et møde må vare. Bestyrelsen skal gøre sit arbejde under de omstændigheder, som virksomheden befinder sig i. Men som nævnt er mødernes effektivitet afgørende. Forudsætningerne for det gode – og dermed effektive møde – sammensætter sig af:

  • Det har sammenhæng med planen – årshjulet
  • Dagsordenen er sammensat så de enkelte punkter får den opmærksomhed og tid, som de fortjener. Det vil være hensigtsmæssigt at arbejde med en standarddagsorden
    som en del af bestyrelsens forretningsorden
  • Materialet som bestyrelsen har modtaget er tilpasset arbejdet i bestyrelsen
  1. Det er udsendt i så god tid, at medlemmerne har en reel mulighed for at sætte sig grundigt ind i indholdet
  2. Det har et afpasset omfang, så det giver de væsentlige oplysninger uden unødige detaljer
  • Formandens ledelse af mødet er effektivt – se nedenfor
  • Referatet af mødet kommer indenfor få dage – maks. en uge – efter mødet og med klare aftaler om, hvem der gør hvad og med tidsfrister.

Formandens rolle

Kvaliteten af formanden er afgørende for en bestyrelses effektivitet. Formandens opgaver kan variere fra selskab til selskab, og det er en god idé, at der er klare aftaler om disse opgaver i forhold til den daglige ledelse. Grænsen mellem bestyrelse og direktion kan ikke fastlægges generelt, men afhænger af de konkrete forhold og tilstedeværende kompetencer. Overordnet er dette formandens opgaver:

  • Planlægning af bestyrelsens arbejde og fordeling af opgaverne på året. Herunder sikring af at forretningsordenen afspejler opgaverne, og at de har fundet deres rigtige plads i årshjulet. Planlægningen sker i tæt samarbejde med den daglige ledelse.
  • Kontakt til den daglige ledelse. Det er hensigtsmæssigt, hvis bestyrelsens kontakt til direktionen går gennem formanden. Det skal ikke nødvendigvis være forbudt for andre at henvende sig til direktionen, men der må ikke opstå tvivl om bestyrelsens samlede holdning.
  • Relevant materiale til bestyrelsesmøderne
  • Styring af bestyrelsesmøderne herunder:
    1. At dagsordenen tidsmæssigt overholdes, så de sidste punkter også får den nødvendige behandling.
    2. Sikre at alle kommer til orde – og at ikke nogle få dominerer
    3. Klar konklusion
    4. Referat og opfølgning
  • Tage initiativ til vurdering af bestyrelsens kompetencebehov og sammensætning. Ved at være opmærksom på ovenstående kan bestyrelsen tage fat på arbejdet for det nye år.

Ejerlederens ti bud

Følgende ti gode råd er udarbejdet til ejerlederen, der ved, han er den bedste til at drive sin virksomhed. Men forandringer i omverden skaber krav om fornyelse. Den, der har skabt en blomstrende virksomhed, vil oftest være i stand til også at gøre fornyelsen med. Men ikke altid uden hjælp.

• Pas på, at hverdagens problemer ikke skygger for overblikket og strategien
• Når virksomheden vokser, bliver der behov for en mere formel organisation (og måske en bestyrelse)
• Hav respekt for andres meninger – ellers ender man med at være omgivet af ja-sigere
• Uddelegér – giv kompetence og ansvar
• Lav en liste over de væsentligste risici (maks. 5), og hvordan de er sikret/afdækket
• Sørg for at måle (og rapportere) det, der er vigtigt for de forretningsmæssige resultater
• Hav en plan for fremtiden – for såvel det ledelsesmæssige som det økonomiske generationsskifte
• Vær opmærksom på ændringer i omverdenen, der giver ændringer i forretningsgrundlaget
• Hav respekt for lovgivning og regler
• En god økonomi giver frihed til at handle

Derfor klarer familiefirmaet sig bedre

Såvel danske som internationale undersøgelser indikerer, at familieejede virksomheder generelt klarer sig bedre end ikke-familieejede virksomheder. Studier fra IMD1 tyder på, at bl.a. følgende forhold er medvirkende til den familieejede virksomheds relative succes: For det første fokus på ”value for money”, bl.a. fordi familiens gode navn og rygte er knyttet til virksomheden. For det andet hurtige beslutningsveje idet ledelseshierarkiet er kendt og erkendt. For det tredje at man tænker langsigtet, idet man ikke er afhængig af korttidsresultater. For det fjerde at man forbliver innovativ. Og for det femte har en stærk følelse for loyalitet mod medarbejdere og lokalsamfund.

Governancestrukturen: De meget klare ejerforhold gør, at den familieejede ofte ejerledede virksomhed har nogle klare styrker. Den virksomhedsleder,  som  selv  har  skabt  sin  virksomhed, har ofte uden at være sig det bevidst også skabt en kultur og en holdning, som mange andre virksomheder med rette burde misunde ham. Ledelse ved nærvær og engagement. Ved direkte kontrol og ved at uddele ris og ros i direkte sammenhæng med handlingen, der udløser den. Eksemplerne i Danmark er mange.

Carsten Stenos bog fra 2012, ”De virkelige helte”, giver et godt billede af de ejerledede, familieejede, virksomheder. Svagheder opstår ofte i forbindelse med generationsskifte. Eksemplerne herpå er desværre mange. I en række tilfælde ønsker børnene ikke at overtage virksomheden og i for mange tilfælde hvor de gør, går generationsskiftet galt. Manglende forretningsmæssige kompetencer hos næste generation fører ofte til, at det ikke går. Og det er ofte svært at se objektivt på sine børns styrker og svagheder kombineret med en grad af forkælelse i opdagelsen. Det ses også, at aktierne spredes mellem flere børn, således at der ikke længere er en klar magtstruktur. Det fører ofte til stridigheder og går ikke sjældent ud over virksomheden.

Strukturens effektive anvendelse: Mange familievirksomheder har en meget uformel organisation. Det betyder, at beslutninger ofte præges af ejerens holdninger og følelser. Så længe ejeren kan drive virksomheden effektivt og overskue virksomheden, kan det opfattes som en styrke. Men det vendes til en betydelig svaghed, når virksomheden vokser, eller når ejeren ikke længere har tilstrækkelig energi og engagement.

Andre eksempler er ansættelse af en administrerende direktør, medens ejerlederen bliver såkaldt arbejdende bestyrelsesformand. I 80 til 90 % af tilfældene går det galt. Ejerlederen vil reelt stadig være til stede og være den egentlige daglige leder, medens direktøren har svært ved at finde sin rolle. Erkende at han er nummer to, og at kulturen i virksomheden ikke kan ændres, så længe ejeren stadig er med. Samtidig med at det kan være svært at forstå og acceptere, at mange beslutninger træffes på et tilsyneladende spinkelt og irrationelt grundlag.

Opfyldelse af interessenternes forventninger: Så længe interessenterne begrænses til de direkte ejere har familievirksomheden ved den direkte kontakt en stor grad af forventnings opfyldelse. Men de samme forhold som nævnt ovenfor virksomheden vokser, mindre energi med årene, ekstern ledelse og manglende heldigt generationsskifte vil være forhold, som skaber dårligere økonomiske resultater og også ofte utilfredsstillende samarbejdsforhold.

Familievirksomheden har klart sin styrke under det direkte ejerskab. Magter ejeren og familien ikke at udvikle virksomheden med en mere formel organisation, er risikoen for lukning betydelig. Desværre er det nok tilfældet for alt for mange af de danske familieejede virksomheder. De lever og dør med stifteren. De ”ti bud” på næste side kan være til hjælp for at undgå,  at virksomheden får en alt for kort levetid.

Teddy Wivel

Ejerlederne er bedre end deres rygte

De, der ejer og driver deres egen virksomhed, beskyldes for at være ringe ledere, tøve med vækst og være for dårlige til innovation. Men kritikken rammer i vid udstrækning ved siden af, skriver journalist og forfatter Carsten Steno i denne kommentar.

Han er en af Danmarks mest erfarne erhvervsjournalister og var gennem en årrække ansat som chefredaktør på ErhvervsBladet, som han fortsat skriver for. Carsten Steno har skrevet ”De virkelige helte – et portræt af ejerlederkulturen i Danmark”.

De danske ejerledere er bedre til at drive virksomhed end eksperterne siger. Eksperterne beskylder ejerlederne for at tøve med vækst og være for dårlige til innovation. De kritiseres også for at være inkompetente ledere. Men kritikken rammer ved siden af. Det tør jeg godt fastslå på baggrund af den research, jeg har foretaget i forbindelse med udgivelsen af min bog ”De virkelige Helte”, et portræt af ejerlederkulturen. Her argumenterer jeg for, at ejerlederne udgør et overset vækstpotentiale i dansk erhvervsliv.

Ejerledere er vækstorienterede. For det første er de fleste ejerledere vækstorienterede. Undersøgelser, som jeg har gennemført fire år i træk blandt  et repræsentativt udsnit af ejerledere i min tid som chefredaktør på ErhvervsBladet, viser, at fire ud af fem ejerledere ønsker vækst simpelthen for at sikre virksomhedernes fremtid. Det bekræftes i en aktuel undersøgelse foretaget i forbindelse med min bogudgivelse. Den viser også, at fire ud af ti er interesserede i at få fremmedkapital ind. Tre ud af fire har planer liggende, der kan realisere væksten. Når de i disse år ikke altid gennemfører dem, skyldes det dårlige markedsudsigter eller vanskelige finansieringsvilkår.

Ejerledere gode til innovation. For det andet er ejerledere bedre til innovation, end forskerne siger. De bygger ofte deres kritiske undersøgelse af de mindre virksomheders innovationsevne på deres manglende udviklingsbudgetter. Men sådan kan man ikke måle. Ejerlederne tager udgifterne over driften. De prøver sig frem med begrænsede ressourcer. Fordi de er tæt på kunderne i processen, kommer de tit frem til overraskende løsninger. Jeg giver en lang række eksempler på det i min bog. Den indiskfødte iværksætterforsker, Saras Sarasvathy, der regnes blandt USA´s førende, har kaldt fænomenet for ”effectuation” Hun har studeret de 30 mest succesfulde amerikanske iværksættere og ejerledere for at finde ud, hvorfor de lykkes. Hun når frem til, at deres succes primært skyldes deres kunderelationer og evner til ”prøve sig frem”.

Ejerledere leder på deres egen måde. For det tredje er ejerledere ikke dårligere ledere. De leder bare på deres egen måde. Undersøgelser viser at de typisk opfylder tre af managementprofessor Ichak Adizes fire betingelser for succesfuld ledelse af virksomheder. De har for det første det nødvendige entreprenør gen i sig, hvor de ser en forretningsmulighed og gennem praktiske løsninger evner at udnytte den. Ejerlederne er ligeledes gode integratorer. De formår at samle en flok af medarbejdere omkring sig og skabe entusiasme for deres projekt. De er også målrettede producenter. Det administrative gen er knapt så stærkt repræsenteret. Men heldigvis begynder stadig flere ejerledere at indse, at de i sådanne situationer må supplere deres kompetencer med ledelseskapacitet udefra.

Ejerlederne er begyndt at lytte. Det er også lidt af en myte, at ejerledere ikke tager gode råd til sig. Jeg påviser i min bog, at stadig flere ejerledere benytter sig af mentorer. Men de lytter helst til folk, der ligesom dem selv er ejerledere og forstår deres særlige situation. Ejerledere har som bekendt formuen på spil i deres virksomhedsdrift og kan ikke bare løbe af pladsen som en ansat direktør, hvis der opstår problemer. I bestyrelsesarbejdet, som flere ejerledere nu inddrager ”professionelle” i, er det vigtigt at få fastlagt ejerlederens mål i et ”ejervilje-dokument”. Hvis det f. eks. er ejerledernes primære mål med at drive virksomhed at sikre en god tilværelse for sig selv og familien, skal det nedfældes, og bestyrelsesmedlemmernes indsats måles på den baggrund.

Ejerlederne er attraktive opkøbsmål. At ejerlederne faktisk driver gode virksomheder har mange kapitalfonde fået øjnene op for. De overtager i disse år en lang række ejerledede virksomheder. Samtidig viser praksis, at investeringselskaber, som det LD-ejede Industriudviklng, der investerer som minoritetsaktionær i ejerledede virksomheder, er kommet ud med særdeles gode resultater over en årrække.

Samlet repræsenterer ejerlederne et vækstpotentiale, som kan udnyttes bedre. Men det kræver bedre rammevilkår – bl.a. på det skattemæssige område. Desuden skal ejerlederne anerkendes politisk og det skal gøres ”ærefuldt” for dem at give stafetten videre, når det bliver nødvendigt at supplere med nye ledelseskompentecer.

Man kommer ikke langt med at hævde, som de økonomiske vismænd i deres seneste rapport, at ejerlederne ikke duer til noget og helst burde overtages af store børsnoterede koncerner.

Ærefuldt, men ikke uden risiko

10 vigtige spørgsmål du bør overveje, før du takker ja til en bestyrelsespost.

De fleste opfatter det som en ærefuld opgave at blive tilbudt en bestyrelsespost. Men husk at gennemføre et sundhedstjek på selskabet og bestyrelsen, før du siger ja tak.

Sådan sagde forfatteren Derek Higgs, der udgav den anerkendte Higgs Report i 2003. Rapporten indeholder en due diligence checkliste for nye bestyrelsesmedlemmer. Han understregede, at listen ikke er udtømmende, så den skal opfattes som en hjælp til bestyrelseskandidater.

Ifølge Higgs bør bestyrelseskandidaten som minimum stille sig selv følgende spørgsmål:

1. Hvordan er selskabets aktuelle finansielle situation, og hvordan har de økonomiske resultater været de seneste tre år? Man kan starte med at nærlæse de seneste års
regnskaber. For at få indblik i den aktuelle situation bør man tage en snak med bestyrelsesformanden og få en indikation af årets forventede resultat i forhold
til tidligere forventninger.

2. Hvad er de største forretningsmæssige risici? For at kunne vurdere et selskab, er det vigtigt at kende de største forretningsmæssige risici. Er der stor afhængighed af enkelte store kunder eller leverandører. Er der særlige myndighedsreguleringer, som selskabet er
afhængigt af. Hvad er de største konkurrencemæssige udfordringer.

3. I hvor høj grad følger selskabet nationale anbefalinger om corporate governance?
Man bør undersøge selskabets holdning til corporate governance, og om den stemmer overens med ens egen opfattelse af, hvordan åbenheden bør forvaltes.

4. Hvis selskabet ikke klarer sig specielt godt, hvordan er muligheden for at vende udviklingen, og har jeg den nødvendige tid, ønske og kompetence til at bidrage til denne proces? Befinder virksomheden sig i en vanskelig finansiel eller markedsmæssig situation, vil det ofte kræve mere tid og ressourcer af bestyrelsen end normalt.

5. Hvem sidder i direktionen og i bestyrelsen. Hvad er deres baggrund, deres resultater og hvor mange år har de siddet i bestyrelsen? Har man tillid til, at der sidder de rette personer i bestyrelsen. Har de enkelte bestyrelsesmedlemmer de kompetencer, selskabet har brug for. Hvor stor er bestyrelsen i antal personer, findes der bestyrelseskomiteer og hvordan er forholdet mellem bestyrelsesformanden og resten af bestyrelsen og den adm. direktør?

6. Hvem ejer selskabet, dvs. hvem er selskabets hovedaktionærer, og har ejerstrukturen ændret sig over årerne. Hvordan er selskabets og bestyrelsens holdning og relation til aktionærerne? Det har betydning for bestyrelsesarbejdet, at bestyrelsen har reel  kompetence og beslutningskraft, og at den ikke konstant majoriseres af en hovedaktionær.

7. Har bestyrelsen haft en åben dialog med aktionærerne. Har selskabet grundigt overvejet og fuld klarhed omkring de kompetencer, den viden og de erfaringer, der er brug for, for at fuldende bestyrelsens sammensætning? Hvordan arbejder bestyrelsen med at finde nye bestyrelsesmedlemmer. Søges efter nye medlemmer i det personlige netværk, eller er søgningen en systematisk proces, som tager udgangspunkt i en klar og veldefineret kompetenceprofil.

8. Hvilken forsikringsdækning for erstatningsansvar er der for bestyrelsen, og hvad er selskabets politik for at holde bestyrelsesmedlemmer skadesløse eller dække eventuelle erstatninger? Har jeg den fornødne viden, færdigheder, erfaring og tid til at bidrage positivt til bestyrelsesarbejdet i denne virksomhed?

9. Har jeg tid til at passe et bestyrelsesarbejde? Det er flot at have en bestyrelsespost på CV’et. Men det er næppe særligt sjovt, hvis man ikke føler, at man bidrager konstruktivt til selskabets fremdrift. Også tiden kan blive et problem, hvis man har mange andre jern i ilden. Fondsbørsen anbefaler, at topdirektøren ikke påtager sig mere end tre eksterne bestyrelsesposter.

10. Er der noget i den måde virksomheden bliver drevet på og beskæftiger sig med, som bekymrer mig eller som jeg ikke kan stå inde for, både i relation til finansielle, forretningsmæssige risici og personlige etiske overvejelser?

Sådan forbedres bestyrelsens performance

En guide til bedre performance for selskabet og en bedre udnyttelse af bestyrelsens ressourcer.

Selvom der er kommet langt mere fokus på bestyrelsens arbejdsform og skærpede ansvar de seneste år, er det langt fra alle bestyrelser, som har ændret på tingene. I de større selskaber med professionelle bestyrelser er arbejdsmetoderne under hastig forandring, og der sættes nye normer for uafhængighed, gennemsigtighed og ansvar.

Bestyrelseskandidater ser sig bedre for end tidligere, før de siger ja tak til en ny bestyrelsespost. Og for siddende bestyrelsesmedlemmer skal der mindre til, før de siger farvel og tak til at sidde i bestyrelsen for konkrete selskaber på grund af vigende tillid til ledelsen eller formanden.

Men det er langt fra alle bestyrelser, som har indrettet arbejdet efter de nye vilkår. Det amerikanske konsulentfirma Furr Resources vurderer, at der grundlæggende findes tre arketyper på bestyrelser:

Den traditionelle, gammeldags bestyrelse befinder sig i fase ét og ved effektivisering af de interne arbejdsprocesser kan bestyrelsesarbejdet rykke over i fase to for at slutte i fase tre.

Fase ét er som nævnt den gammeldags bestyrelse, som konsulentfirmaet kalder „Mighty Proud to Be There“. Betegnelsen dækker over, at bestyrelsesmedlemmerne mest sidder der af ceremonielle årsager, hygger sig i hinandens selskab og værdsætter den offentlige profilering, der ligger i at sidde i selskabets bestyrelse. Til gengæld for det ærefulde hverv og bestyrelseshonoraret læner bestyrelsen sig meget op af den gældende ledelsestænkning og stiller ikke proaktive spørgsmål til ledelsens oplæg og forslag.

Med den forstærkede fokus på selskabsledelse og de større erhvervsskandaler i Europa og USA, har en stor andel af de traditionelle bestyrelser i fase ét flyttet sig til fase to, som betegnes som et „plateau“ på vej mod toppen.

Efter Enron, Tyco, Parmalat og Ahold er mange bestyrelser blevet opmærksomme på deres juridiske ansvar og de pligter, som fastsættes i lovgivningen. Med andre ord er de begyndt at følge lovens ord og ånd mere stringent. Bestyrelsesmøderne varer længere, der stilles mere nærgående spørgsmål til regnskabsrapporteringen, bestyrelsen ønsker mere information af direktionen, og mange bestyrelser reduceres i størrelse, så de bliver mere handlekraftige.

Konsulentfirmaet vurderer, at bestyrelsen på stadie to ikke er blevet specielt mere effektiv, selvom den arbejder hårdere og anvender mere tid. Bestyrelsen har endnu ikke taget næste skridt, som går ud på at involvere sig i mere proaktive, strategiske overvejelser. Men hvordan kommer bestyrelsen videre herfra, for at komme til fase tre, der kaldes „High performance“? Konsulentfirmaet peger på otte vigtige skridt for at nå fase tre, og hvor resultatet meget vel kan være bedre performance for selskabet og en bedre udnyttelse af bestyrelsens ressourcer.

Trin 1: De rette kompetencer i bestyrelsen: Budskabet om det første trin lyder sådan:“First get the right people on the bus, the wrong people off the bus, and the right people in the right seats.“

Den første opgave er altså at definere de kompetencer, bestyrelsen har brug for. De rigtige personer er dem, der med deres kompetencer kan understøtte organisationen i at opfylde selskabets mission, vision og strategi, baseret på organisationens værdisæt. Kompetencer kan både omfatte faglig indsigt, personlig attitude og gennemslagskraft.

De „rigtige“ personer er de langsigtede visionære tænkere. De lægger også vægt på kortsigtede resultater, og de er komfortable med nuancer i den finansielle rapportering. De besidder nogle af de specifikke kompetencer, som der konkret er brug for på det aktuelle stade, hvor organisationen befinder sig:

Personer med erfaring fra internationale markeder, med komplekse fusioner og opkøb eller med erfaring fra udvikling af en organisation til et stade, hvortil den faktisk aspirerer.

Men hvordan ændrer man „who is on the bus“ i bestyrelsen? Svaret er: at involvere hele bestyrelsen i en fair proces, hvor man forsøger at tegne det ideelle billede af den fremtidige bestyrelse. Konsulentfirmaet vurderer, at det skaber opbakning til en langsigtet forandringsplan for bestyrelsen, at den selv deltager i planlægningen. Planen bør omfatte forventede pensioneringer, hvordan der skal skabes frie „sæder“ til de nye kompetencer, og udskiftningerne kan godt gennemføres over flere år.

I denne proces sker det også, at bestyrelsesmedlemmer ser, hvad der kræves af de fremtidige bestyrelsesmedlemmer, og det får dem til selv at meddele, at de ønsker at trække sig tilbage indenfor en årrække.

Trin 2: Definér bestyrelsens rolle i en mere strategisk og helhedsorienteret sammenhæng: Hvordan anvender bestyrelsen sin tid? De fleste bestyrelser anvender mest tid på at kigge på historisk performance eller drøfte rapporter, som har med kortsigtede forhold at gøre. Ifølge forfatterne bekræfter bestyrelsesmedlemmer, at de bruger mest tid på at overvåge historisk performance og gennemgå ledelsens strategiske planer.

Budskabet er, at bestyrelsen bør anvende mere tid på fremtiden og gå mere aktivt og selvstændigt ind i strategiprocessen. Bestyrelsen kan på den måde blive et konkurrencemæssigt og strategisk aktiv for virksomheden, så den er med til at skabe merværdi. Bestyrelsesmedlemmer, som kan og vil gøre en forskel, gør deres hjemmearbejde meget grundigt, og ofte er de visionære tænkere inden for deres egen industri.

Omkring Governance hedder det, at bestyrelsen ikke bør delegere dette emne til husadvokaten. Det ville være at give op overfor en af de allervigtigste opgaver. Bestyrelsen skal tage stilling til, hvordan den vil finde nye bestyrelsesmedlemmer og evaluere og videreuddanne sig selv.

Trin 3: Gennemfør målinger af, hvor godt bestyrelsen løser sin opgave og lever op til sit ansvar og pligter.

Bestyrelsen forventer, at organisationen måler sin performance. På samme måde bør bestyrelsen måle sin egen performance. Ifølge forfatterne sker det ofte, at formanden eller direktøren har hentet nogle spørgeskemaer på nettet, som medlemmerne udfylder, hvorefter de bliver lagt til den adm. direktør, som sammenfatter resultaterne til fremlæggelse på næste bestyrelsesmøde. Ofte er konklusionen, at det går ganske godt, og at der ikke er anledning til at ændre på den gældende arbejdsform.

Det foreslås, at bestyrelsen hyrer en ekstern rådgiver til at hjælpe med at sikre en effektiv evalueringsproces, og som kan give bistand til at lukke „huller,“ måske ud fra lignende problemstillinger i andre bestyrelser.

Rådgiveren kan også hjælpe med at opstille nogle målsætninger for bestyrelsens fremtidige arbejdsform, som den kan arbejde hen imod. Erfaringen er, at det virker motiverende på mange bestyrelsesmedlemmer, at de kan se fremskridt i arbejdsform, effektivitet og resultatet af deres arbejde.

Trin 4: Hæv overliggeren og hent hjælp udefra Bestyrelsen skal ofte være den udfarende kraft, for at løfte virksomhedens og ledelsens ambitionsniveau. Stærke topdirektører med mange år i virksomheden vil søge selv at bestemme farten og ambitionsniveauet, når det gælder udvikling af virksomheden. Mange topledere vil ofte søge de sikre løsninger, som de kender. Det kan dæmme op for en nødvendig fornyelse i organisation, strategi og forretningsudvikling.

Er der ikke tilstrækkelig uafhængighed og selvstændig „magt“ i bestyrelsen, er der risiko for, at direktionen føler sig magtfuldkommen og sat ud over målsætningen om år efter år at yde det bedste.

Det handler om, hvilket mind set, der findes i bestyrelsen og topledelsen. Er der ikke det rigtige mind set i bestyrelsen, er der risiko for, at de dygtigste og mest visionære bestyrelsesmedlemmer siger farvel og tak. Men hvordan skaber bestyrelsen grundlaget for en ændring af en konservativ og støvet ledelsestænkning?, spørger forfatterne.

For det første skal bestyrelsen klart og tydeligt kommunikere til de enkelte bestyrelsesmedlemmer, hvad der forventes af dem. Denne forventning skal stemmes af med medlemmerne, før de kommer ind i bestyrelsen.

For det andet skal bestyrelsen bakke op om topledelsen, hvis den vil „spille med“. Bestyrelsen bør sikre den nødvendige efteruddannelse af ledelsesgruppen og eventuelt hente hjælp udefra.

Trin 5: Genopfind bestyrelsesmøderne

Hvordan skaber man ny energi i bestyrelsesarbejdet? Det handler om at sætte fokus på, hvordan tiden anvendes. Anvendes tiden på at drøfte, hvordan bestyrelsen faktisk anvender tiden bedst, hvordan status er omkring successionsplanlægning, og om organisationskulturen understøtter selskabets strategi? Eller anvendes tiden på, at direktionen fremlægger indholdet i rapporter, som før møderne er fremsendt til bestyrelsesmedlemmerne? Hvis der ikke kræves noget af medlemmerne andet end passiv lytten til rapporter, som de allerede har læst, så vil de fleste velforberedte bestyrelsesmedlemmer kede sig bravt.

Indgå en aftale om, at bestyrelsesmedlemmerne før møderne har læst det fremsendte materiale. Gennemgang af rapporterne skal herefter kun ske undtagelsesvist på udvalgte punkter, eller hvis medlemmer ønsker konkrete punkter til diskussion i bestyrelsen. Udredninger og diskussioner af mere specialiserede emner og problemstillinger bør så vidt muligt ske i en bestyrelseskomite, som fremlægger de færdige overvejelser for den samlede bestyrelse.

Trin 6: Genovervej informationsformatet

Hvordan er det skriftlige materiale, som fremsendes til bestyrelsesmedlemmerne før bestyrelsesmødet? Består det af de rapporter, som direktionen allerede har anvendt som udgangspunkt for operationelle beslutninger?

Hvis bestyrelsen i det fremsendte materiale sættes til at læse hundredevis af sider interne rapporter om operationelle problemstillinger, er der stor risiko for, at bestyrelsen også interesserer sig mere for dagligdags emner. Også selvom det slet ikke er bestyrelsens bord. Samtidig er det spild af medlemmernes tid, hvis de skal bruge fire timer søndag aften på at gennemlæse disse rapporter. Direktionen bør udarbejde en kortfattet gennemgang med de vigtigste hovedpunkter, så materialet kan læses på under én time. Skal der tages stilling til større beslutninger, bør gennemgangen opsummere problemstillingen, vurderinger for og imod den foreslåede løsning suppleret med to eller tre alternative løsningsmodeller. Denne opstillingsform kan både anvendes ved beslutninger om større anlægsinvesteringer, opkøb af virksomheder, større strategiske skift og næsten alle andre problemstillinger, bestyrelsen skal tages stilling til.

Trin 7: Ændre normen for bestyrelsesarbejdet

Hvad er den gængse norm i bestyrelsesarbejdet? Efter hvor lang tid i bestyrelsen er det OK for nye bestyrelsesmedlemmer at blande sig i debatten? Er det i orden at stille spørgsmål til direktøren, eller er det bedst at ringe efter bestyrelsesmødet? Udfordrer bestyrelsen topdirektøren på bestyrelsesmødet? Samles bestyrelsesmedlemmerne på parkeringspladsen efter bestyrelsesmødet og siger ting, som de burde have sagt på selve bestyrelsesmødet?

Det handler om bestyrelsens adfærdskodeks, og om bestyrelsesmedlemmernes indbyrdes interaktion. Denne adfærdsnorm kan være meget afgørende for, om bestyrelsen får taget de „rigtige“ og mest hensigtsmæssige beslutninger. Eller om tingene bliver fejet ind under gulvtæppet, fordi der ikke er rum for en åbenhjertig diskussion. Bestyrelsesformanden har det formelle og reelle ansvar for samarbejdsformen i bestyrelsen, og for at der bliver taget „effektive“ beslutninger.

Adfærden bør omfatte: At alle deltager i debatten, at der fokuseres på emnet, lad være med at afbryde hinanden, sig hvad der skal siges (og ikke på parkeringspladsen), have en positiv attitude, og erkend når det er tid til at ændre synspunkt, lyder forfatternes råd.

Trin 8: Tag fat i problemerne, som ellers fejes under gulvtæppet

Forfatterne vurderer, at der virkelig er mulighed for forbedringer i bestyrelsesarbejdet ved at gøre „rent under gulvtæppet“ – efter at tingene er blevet fejet ind under det i årevis. Men hvad ligger der under gulvtæppet: Blander formanden sig for meget i den daglige drift? Optager en gruppe bedsteforældretyper bestyrelsessæderne? Er der bestyrelsesmedlemmer, som ikke længere bidrager? Går topdirektøren i defensiven, hver gang bestyrelsen stiller spørgsmål? Forfatterne mener, at der kan frigøres uendelige mængder energi til bestyrelsesarbejdet, hvis disse barrierer for et effektivt bestyrelsesarbejde “renses bort”.

Log ind