Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideIT & DigitaliseringGuide: topledere skal ruste sig til at se forbi AI-hype

Guide: topledere skal ruste sig til at se forbi AI-hype

Med rette har der været stor fokus på mulighederne i generativ AI. Med lige så stor ret er der nu fokus på teknologiens begrænsninger. Det er virksomhedsledernes opgave at erhverve sig en viden om muligheder og faldgruber, eller som minimum at engagere sig med kompetente rådgivere. Korn Ferry har opstillet en trepunktsplan for, hvordan denne vidensindsamling kan foregå i praksis. Artiklen er en del af ØU’s artikelserie om erhvervslivets brug af kunstig intelligens.

Generativ AI var en sensation, da den første version af Chat-GPT blev lanceret i november 2022. Men det er immervæk også noget tid siden nu. Teknologien er siden blevet en del af hverdagen, og dermed er der ikke længere nogen undskyldning for virksomhedsledere, der ikke forholder sig til den.

Heri ligger ikke nødvendigvis, at man for enhver pris skal implementere AI-systemer, og slet ikke at man skal gøre det her og nu. Men man skal forholde sig til både de muligheder, der allerede findes, og til dem, som sandsynligt er på vej. Rekrutteringsfirmaet Korn Ferry oplister i en guide tre praktiske skridt, topledere kan tage her i 2024.

For det første skal de suge til sig af viden om generativ AI. Konsulenthuset formulerer det sådan, at lederen skal se sig selv som en svamp for tilgængelig viden. Det handler ikke så meget om at forstå de tekniske finesser, som det handler om at kunne navigere i alt det, der er blevet sagt og skrevet i de seneste år.

Der har været meget hype, og mange af skriverierne er dybest set blot oplistning af buzzwords. Der er også egentlige fejlinformationer, og man skal ikke gå i panik, når man ser konkurrenten reklamere med, at den er begyndt at bruge kunstig intelligens. En gang imellem er den slags bragesnak, hvor man blot hæfter AI-etiketten på en ældre digital løsning.

Al denne tvivlsomme information imødegår man ved dels at søge informationer fra mere autoritative kilder, dels ved at eksperimentere i egen virksomhed.

Netop eksperimenter er udgangspunktet for det andet praktiske trin fra topledernes side. Medarbejdere og hele afdelinger skal gives et vist frirum på det felt. Virksomhederne bag AI-systemerne har indset dette, og mange af dem har installeret ”sandkassefunktioner”, hvor man kan ”lege” med funktionaliteterne. Og det skal ske uden, at man med det samme tilpasser alle sine eksisterende it-systemer, og, nok så vigtigt, uden at man bringer sikkerheden omkring interne data i fare.

Det tredje praktiske skridt er måske det mest komplicerede. Her skal lederne forholde sig til de praktiske cases, der på nuværende tidspunkt findes derude i den virkelige verden.

Disse praktiske cases kan f.eks. gå ud på, at virksomheder har sparet arbejdskraft ved at lade AI overtage simple funktioner, at chatsbots til kundeservice er blevet bedre, eller at prissætningen af virksomhedens produkter er blevet mere optimal, fordi AI-systemer har kunnet gennemskue, hvilke prisniveauer, der er gangbare i forskellige markeder og forskellige situationer.

Det kan alt sammen være meget fint. Men det kommer også med ulemper og risici. Der er under alle omstændigheder konkrete omkostninger, der skal betales. Derfor foreslås det, at man tager en tur op i helikopteren og stiller sig selv nogle overordnede spørgsmål:

Hvad er det i sidste ende, man ønsker at opnå? Hvis man f.eks. lægger vægt på troværdighed i markedet, skal man være forsigtig med at erhverve et system, der uophørligt ændrer salgspriser.

Hvilke data har man allerede? Det er spild af penge at sætte AI-systemer til at tygge sig igennem store datamængder, hvis der allerede findes simple data, der giver den viden, man har brug for.

Hvordan kan man styrke sit team, når det kommer til brugen af AI? Det oplagte svar er efteruddannelse, men det kan også handle om at nedsætte taskforces for at undersøge dette og hint eller blot at udvide medarbejdernes beføjelser til at eksperimentere.

Hvilke etiske risici er der? Man kan grine af den politiske korrekthed i svarene fra især Googles Gemini, men også fra de andre lancerede løsninger. Men det afspejler ikke blot woke normer på den amerikanske vestkyst: Enhver, som sætter AI-systemer i gang, må forholde sig til, at de uden at være eftertjekket vil fremkomme med en bred palet af injurier, racisme og andre ytringer, der ikke bare er uetiske, men også i mange tilfælde ulovlige.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind