Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringAI: Ny æra for finansiel rapportering og revision

AI: Ny æra for finansiel rapportering og revision

Hvis man som CFO eller revisor ikke allerede er i gang med at implementere AI-løsninger i sine regnskabsmæssige arbejdsprocesser, bør man starte nu. KPMG har undersøgt markedet og forventer inden for tre år, at næsten alle virksomheder har taget skridt mod anvendelse af AI i regnskabsaflæggelse og rapportering.

Kunstig intelligens (AI) er ved at transformere finansiel rapportering og revision. Ikke kun som en teknologisk opdatering, men som et reelt paradigmeskifte.

Vi er ved at bevæge os fra den digitale tidsalder til AI-tidsalderen. KPMG har udarbejdet en rapport om netop dette, der bygger på en undersøgelse af 1.800 virksomheder i seks forskellige industrier på tværs af ti lande, herunder USA, Storbritannien, Tyskland og Japan.

Den handler om, hvordan AI-løsninger allerede er en central del af mange virksomheders værktøjskasse. Hele 72 pct. af de adspurgte virksomheder eksperimenterer med AI eller anvender det selektivt, mens 10 pct. fuldt ud har implementeret AI i deres finansielle rapportering. Det forventes, at næsten alle virksomheder (99 pct.) inden for tre år vil benytte AI i en eller anden form.

At AI får en så hurtig og massiv fremgang inden for netop dette felt, skyldes, at teknologien passer særdeles godt til arbejdet med revision og rapportering. Processer, der er tidskrævende og ofte monotone, kan effektiviseres, så der frigøres tid til opgaver af højere værdi.

Bedre arbejdsprocesser og bekymring om datasikkerhed

Der er naturligvis både godt og skidt at rapportere om AI’s indtræden i finansiel rapportering. Heldigvis mest godt.

Virksomheder, der allerede har taget teknologien i brug, oplever store forbedringer. Der er generelt øget effektivitet blandt medarbejdere, lavere omkostninger og forbedrede arbejdsprocesser f.eks. papirløs bogføring.

AI bruges blandt andet til at forudsige trends, få større indsigt i risici i realtid samt mere og bedre data, så der kan træffes mere nøjagtige beslutninger.

Selvom AI medbringer mange fordele, er der også udfordringer at løse. For virksomheder, der er i begyndelsen af deres AI-rejse, er datasikkerhed og databeskyttelse de største bekymringer.

Andre barrierer inkluderer manglende viden om teknologien, begrænset afgang til AI-ekspertise, usikkerheder om hvilke AI-projekter, man bør prioritere. Når virksomheder bliver mere avancerede i deres brug af AI, skifter udfordringerne typisk karakter. Usikkerheder vedrørende ROI og bekymringer om medarbejderes fremtid bliver mere fremtrædende. F.eks. bliver medarbejdere bekymrede for, om AI’s indtog kan føre til, at de mister deres job.

The AI-leaders: De førende virksomheder

De dygtigste virksomheder inden for brugen af AI i finansiel rapportering, skiller sig markant ud i deres tilgang til at udnytte teknologien. De gør blandt andet følgende:

Risikostyring og stærke rammer. De førende AI-virksomheder opbygger robuste governancestrukturer, der gør det muligt at håndtere potentielle risici. De investerer i tredjepartsrevision og sikrer, at deres løsninger overholder standarder og ‘best practise’. Med disse tiltag minimeres risici og virksomheden beskyttes mod fejl og sikkerhedsproblemer.

Glat implementering. Virksomhederne er proaktive i deres tilgang til AI-implementering. For at sikre en gnidningsfri overgang er ledelsen aktivt involveret i integration af nye systemer. Samtidig udvikler de klare retningslinjer for, hvordan AI bør anvendes. De træner deres medarbejdere grundigt i at forstå og anvende teknologien. Pilotprojekter bruges til at teste løsninger. Det giver virksomheden mulighed for at måle og optimere hen ad vejen.

Etik og gennemsigtighed. Det etiske grundlag for brugen af AI er en vigtig prioritet. Virksomhederne gennemgår regelmæssigt procedurer for at identificere og håndtere eventuelle etiske problemer. De arbejder tæt sammen med eksterne eksperter for at holde sig opdateret på de nyeste etiske standarder og ‘best practise’ på området. Datasikkerhed er særligt højt prioriteret, især når der arbejdes med følsomme oplysninger.

Et stærkt fundament. De førende AI-virksomheder adskiller sig desuden ved at skabe et fundament, der understøtter AI – en teknologisk infrastruktur. Det handler om at skabe en god base for AI at gro på. Udfasning af forældede systemer og introduktionen af papirløs bogføring gør data lettere tilgængelig og reducerer fejl. Disse initiativer sikrer, at AI kan integreres nemmere.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind