Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringSelvkørende AI bliver den næste store innovation

Selvkørende AI bliver den næste store innovation

Om få år vil AI-systemer ikke bare kunne levere mere eller mindre nyttige informationer, oversættelser og guides. De vil også kunne planlægge komplekse processer og f.eks. sige til, hvis de behøver mere viden om et eller andet. Den næste generation af såkaldte autonome AI systemer kan blive en endnu større revolution, end generativ AI er i dag. Men denne gang er det muligt for virksomhederne at forberede sig i god tid.

Den benovelse, som generativ AI blev mødt med ved introduktionen i 2022, har for længst fortaget sig. For er der i virkeligheden tale om noget, som med nogen rimelighed kan betegnes som intelligens? Det er uden tvivl nyskabende, at blandt andet ChatGPT kan finde informationer fra flere kilder og give en samlet fremstilling af dem. Men grundlæggende er det stadig blot en søgemaskine. Og brugeren skal selv forholde sig til, om det, der bliver fundet frem, er sandt eller falskt.

Men et nyt teknologispring er på vej, skriver Boston Consulting Group (BCG) i en artikel. Og denne gang kan det vise sig at være den store revolution: Med såkaldt autonom AI vil systemerne ikke længere blot levere en mellemregning, som måske kan bruges. De vil i højere grad kunne levere færdige løsninger ved selv at finde ud af, hvordan mellemregninger kan sættes sammen til noget brugbart.

BCG fremhæver, at hvor de fleste virksomheder blev overraskede over, at generativ AI pludselig var en realitet, har de muligheden for at forberede sig på autonom AI. Konsulenthuset vurderer, at den næste generation AI vil være på markedet om tre til fem år.

For at forstå autonom AI kan man forestille sig en fabrik, der fremstiller noget relativt simpelt, f.eks. kartoner til drikkevarer. Fabrikken registrerer nye kundebehov. Og ud fra dette input kommer udviklere op med løsninger, som vurderes på kvalitet og omkostninger. Herefter sættes en produktionslinje op, og der indkøbes råvarer og tjenesteydelser i form af f.eks. transport.

Den tænkte virksomhed anvender måske allerede i dag AI flere steder i processen. Men med autonom AI vil den få et samlet svar på, hvad den skal gøre fra start til slut. Systemerne vil også selv kunne afgøre, hvilke andre teknologier eller anden software, der skal anvendes.

Antag at den samme tænkte virksomhed har brugt fokusgrupper til at afgøre hvilke produktserier, der skal satses på. Rigtige, levende mennesker er inviteret ind og har kommenteret, hvordan de oplevede forskellige løsninger. For tiden eksperimenteres med at lade generativ AI overtage i hvert fald dele af dette arbejde. Hvis virksomheden f.eks. vil opdatere sit valg af farver til nyeste mode, kan den, i stedet for at indkalde fokusgruppen, bede ChatGPT fortælle om, hvordan de påtænkte farvenuancer opleves i forskellige sammenhænge. Alene sociale medier og blogs indeholder enormt kildemateriale, når det kommer til smag, mode og livsstil.

Men her er den generative AI’s mangler i forhold til kildekritik en ulempe. Systemerne kan finde materiale at arbejde med, men de kan ikke se svaghederne i dette materiale. Det vil autonom AI kunne, og her vil systemerne sige til, hvis de mener, at det er relevant at skaffe bedre data, f.eks. gennem meningsmålinger.

Fire handlemuligheder

Selvom systemer baseret på autonom AI endnu ligger nogle år ude i fremtiden, er der ting, som virksomhederne kan gøre allerede nu.

For det første kan man undersøge, om der er relevante løsninger indenfor autonom AI under udvikling, og i givet fald overveje et samarbejde med udviklerne. Sådan øger man sandsynligheden for at være på forkant.

For det andet kan virksomheder også begynde at indrette deres it-systemer på, at de ikke bare skal bidrage med data til AI – informationsstrømmen skal også kunne gå den anden vej, så autonom AI vil kunne sende forespørgsler og kommandoer til de eksisterende systemer.

For det tredje kan man så småt begynde at tage højde for, hvad autonom AI vil betyde for behovet for arbejdskraft i fremtiden. Serviceydelser, der i dag forekommer komplekse, og som kræver højt kvalificeret arbejdskraft, kan om ti år være en stangvare, der bliver spyttet ud af en computer.

Endelig for det fjerde kan man begynde at overveje de etiske implikationer, den nye teknologi vil medføre.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind