Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringGuide: Opnå konkurrencefordele ved offensiv brug af AI

Guide: Opnå konkurrencefordele ved offensiv brug af AI

Generativ AI er godt i gang med at ændre processerne i mange brancher, og topledelserne i de enkelte virksomheder skal sørge for, at man følger med udviklingen. Men kravene er større end som så, for det er netop ikke nok, at man bare følger med: Man skal også se, hvordan man kan gøre det bedre end konkurrenterne for at opnå konkurrencefordele ved brugen af den nye teknologi.

”Yes!” Det må have været den spontane tanke hos mange topchefer – eller måske især finansdirektører – da ChatGPT blev præsenteret for offentligheden for to år siden. Mulighederne for at spare penge til mange interne administrative processer og kundevendte funktioner var åbenlyse.

Ved nærmere eftertanke er det imidlertid lige så åbenlyst, at også konkurrenterne kan spare penge. Dermed er man som udgangspunkt lige vidt, når det gælder det indbyrdes konkurrenceforhold. Med lavere omkostninger vil også salgspriserne alt andet lige blive konkurreret ned, og så tilfalder hele den økonomiske fordel kunderne.

Konsulentvirksomheden Boston Consulting Group (BGC) fremhæver i en guide, at det er afgørende, at topledelsen analyserer og forholder sig til, hvordan den nye teknologi kan give virksomheden en konkurrencefordel.

Jo større, jo bedre

Sværeste punkt på konsulenthusets to do-liste er at identificere de områder, hvor en sådan konkurrencefordel kan ligge. Det kan være alle steder i værdikæden. Men man skal altså holde sig for øje, at det ikke tæller i denne sammenhæng, hvis alle konkurrenter bare gør det samme.

En typisk konkurrencefordel kan opstå ud fra størrelse og volumen: Jo flere data, man har rettigheder til i forhold til konkurrenterne, jo større chance har man for succes med generativ AI. Fordi flere data også giver større indsigt i eksempelvis kundernes præferencer og adfærd.

Det giver altså også et bedre grundlag for at træffe de rigtige forretningsmæssige og strategiske beslutninger.

Store mængder data giver også fordele i virksomhedens forskning og udvikling. Her har AI evnen til at multiplicere udkommet af al viden og kreativiteten.

Eksempelvis biotekselskaber har mulighed for at øge hastigheden, hvormed mulige anvendelser af et stof bliver defineret i detaljer, så kliniske test kan indledes hurtigere end ellers.

I næste led skal man finde ud af, hvordan man anvender AI. Overordnet går det ud på at vælge, om man vil benytte et eksisterende AI-værktøj udviklet af eksterne udbydere. Eller om man vil udvikle sit eget system fra bunden. Det er langt det dyreste, men det kan også være langt det bedste.

Det er lidt af en faldgrube: Historisk er der mange eksempler på, at en relativt primitiv, men til gengæld billig, teknologisk løsning har slået de mere avancerede, men dyrere, løsninger af banen.

Når ledelsen har besvaret spørgsmålene om ”hvad”, er det tid til at beslutte ”hvornår”. Det er ikke nødvendigvis hurtigst muligt. Teknologien udvikler sig hastigt, og det kan f.eks. være, at man kan afvente, om den optimale løsning vil være tilgængelig om to-tre år – så man måske skal vente på den.

Omvæltninger i organisationen

Det kan også være et spørgsmål om, hvornår forbrugerne er rede til at tage imod AI-baserede kundedialoger eller AI-baserede ydelser. Hvornår vil de store streamingtjenester overveje, hvordan AI kan forfatte film og tv-serier? Og vil forbrugere betale for den slags?

Endelig er der spørgsmålet om, hvilke ansatte i virksomhederne, der skal føre alt dette ud i livet, når alle mulighederne i AI skal udnyttes.

Det handler ikke kun om at skaffe den fornødne arbejdskraft med de rette kvalifikationer. Anvendelsen af generativ AI kan også føre til, at hele organisationens ledelsesdiagram skal ændres, og ikke mindst at hele faggruppers selvforståelse kan ændre sig – i positiv eller negativ retning.

Eksempelvis programmørerne ser sig selv som udviklere, men også som håndværkere, der nørkler med at gøre programmerne fejlfri. Nu kan AI overtage en stor del af fejlfindingen, og så er der kun udviklingsarbejdet tilbage. Det er ikke nødvendigvis skidt, men det er under alle omstændigheder anderledes.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind