Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 91

Derfor klarer familiefirmaet sig bedre

Såvel danske som internationale undersøgelser indikerer, at familieejede virksomheder generelt klarer sig bedre end ikke-familieejede virksomheder. Studier fra IMD1 tyder på, at bl.a. følgende forhold er medvirkende til den familieejede virksomheds relative succes: For det første fokus på ”value for money”, bl.a. fordi familiens gode navn og rygte er knyttet til virksomheden. For det andet hurtige beslutningsveje idet ledelseshierarkiet er kendt og erkendt. For det tredje at man tænker langsigtet, idet man ikke er afhængig af korttidsresultater. For det fjerde at man forbliver innovativ. Og for det femte har en stærk følelse for loyalitet mod medarbejdere og lokalsamfund.

Governancestrukturen: De meget klare ejerforhold gør, at den familieejede ofte ejerledede virksomhed har nogle klare styrker. Den virksomhedsleder,  som  selv  har  skabt  sin  virksomhed, har ofte uden at være sig det bevidst også skabt en kultur og en holdning, som mange andre virksomheder med rette burde misunde ham. Ledelse ved nærvær og engagement. Ved direkte kontrol og ved at uddele ris og ros i direkte sammenhæng med handlingen, der udløser den. Eksemplerne i Danmark er mange.

Carsten Stenos bog fra 2012, ”De virkelige helte”, giver et godt billede af de ejerledede, familieejede, virksomheder. Svagheder opstår ofte i forbindelse med generationsskifte. Eksemplerne herpå er desværre mange. I en række tilfælde ønsker børnene ikke at overtage virksomheden og i for mange tilfælde hvor de gør, går generationsskiftet galt. Manglende forretningsmæssige kompetencer hos næste generation fører ofte til, at det ikke går. Og det er ofte svært at se objektivt på sine børns styrker og svagheder kombineret med en grad af forkælelse i opdagelsen. Det ses også, at aktierne spredes mellem flere børn, således at der ikke længere er en klar magtstruktur. Det fører ofte til stridigheder og går ikke sjældent ud over virksomheden.

Strukturens effektive anvendelse: Mange familievirksomheder har en meget uformel organisation. Det betyder, at beslutninger ofte præges af ejerens holdninger og følelser. Så længe ejeren kan drive virksomheden effektivt og overskue virksomheden, kan det opfattes som en styrke. Men det vendes til en betydelig svaghed, når virksomheden vokser, eller når ejeren ikke længere har tilstrækkelig energi og engagement.

Andre eksempler er ansættelse af en administrerende direktør, medens ejerlederen bliver såkaldt arbejdende bestyrelsesformand. I 80 til 90 % af tilfældene går det galt. Ejerlederen vil reelt stadig være til stede og være den egentlige daglige leder, medens direktøren har svært ved at finde sin rolle. Erkende at han er nummer to, og at kulturen i virksomheden ikke kan ændres, så længe ejeren stadig er med. Samtidig med at det kan være svært at forstå og acceptere, at mange beslutninger træffes på et tilsyneladende spinkelt og irrationelt grundlag.

Opfyldelse af interessenternes forventninger: Så længe interessenterne begrænses til de direkte ejere har familievirksomheden ved den direkte kontakt en stor grad af forventnings opfyldelse. Men de samme forhold som nævnt ovenfor virksomheden vokser, mindre energi med årene, ekstern ledelse og manglende heldigt generationsskifte vil være forhold, som skaber dårligere økonomiske resultater og også ofte utilfredsstillende samarbejdsforhold.

Familievirksomheden har klart sin styrke under det direkte ejerskab. Magter ejeren og familien ikke at udvikle virksomheden med en mere formel organisation, er risikoen for lukning betydelig. Desværre er det nok tilfældet for alt for mange af de danske familieejede virksomheder. De lever og dør med stifteren. De ”ti bud” på næste side kan være til hjælp for at undgå,  at virksomheden får en alt for kort levetid.

Teddy Wivel

Årshjulet: Det gode møde og formandens rolle

Bestyrelsen er en helhed – et team. Med individuelle kompetencer, men hvor det er det samlede resultat, som tæller. Bestyrelsen arbejder gennem sine møder, og mødernes forberedelse og gennemførelse vil sammen med bestyrelsens samlede kompetencer være de elementer, som skaber den samlede effektivitet. Afgørende for en given bestyrelses resultater vil være:

  • Årsplanen, der sikrer, at de relevante emner bliver behandlet i årets løb
  • Forretningsplanen, som er bestyrelsens ”ruteplan” for fremtiden
  • En rapportering, som giver bestyrelsen et relevant og pålideligt beslutningsgrundlag
  • Materiale, som udsendes før bestyrelsesmøderne, der sikrer velforberedte medlemmer
  • Dagsordenen for bestyrelsesmødet, som sikrer det rigtige forløb og tidsdisponering
  • Bestyrelsesformandens ledelse af mødet, således at tiden anvendes effektivt.

Forretningsplanen og rapporteringen vil blive behandlet i senere artikler.

Det gode møde

Der er ingen gylden regel for antallet af bestyrelsesmøder, eller hvor lang tid et møde må vare. Bestyrelsen skal gøre sit arbejde under de omstændigheder, som virksomheden befinder sig i. Men som nævnt er mødernes effektivitet afgørende. Forudsætningerne for det gode – og dermed effektive møde – sammensætter sig af:

  • Det har sammenhæng med planen – årshjulet
  • Dagsordenen er sammensat så de enkelte punkter får den opmærksomhed og tid, som de fortjener. Det vil være hensigtsmæssigt at arbejde med en standarddagsorden
    som en del af bestyrelsens forretningsorden
  • Materialet som bestyrelsen har modtaget er tilpasset arbejdet i bestyrelsen
  1. Det er udsendt i så god tid, at medlemmerne har en reel mulighed for at sætte sig grundigt ind i indholdet
  2. Det har et afpasset omfang, så det giver de væsentlige oplysninger uden unødige detaljer
  • Formandens ledelse af mødet er effektivt – se nedenfor
  • Referatet af mødet kommer indenfor få dage – maks. en uge – efter mødet og med klare aftaler om, hvem der gør hvad og med tidsfrister.

Formandens rolle

Kvaliteten af formanden er afgørende for en bestyrelses effektivitet. Formandens opgaver kan variere fra selskab til selskab, og det er en god idé, at der er klare aftaler om disse opgaver i forhold til den daglige ledelse. Grænsen mellem bestyrelse og direktion kan ikke fastlægges generelt, men afhænger af de konkrete forhold og tilstedeværende kompetencer. Overordnet er dette formandens opgaver:

  • Planlægning af bestyrelsens arbejde og fordeling af opgaverne på året. Herunder sikring af at forretningsordenen afspejler opgaverne, og at de har fundet deres rigtige plads i årshjulet. Planlægningen sker i tæt samarbejde med den daglige ledelse.
  • Kontakt til den daglige ledelse. Det er hensigtsmæssigt, hvis bestyrelsens kontakt til direktionen går gennem formanden. Det skal ikke nødvendigvis være forbudt for andre at henvende sig til direktionen, men der må ikke opstå tvivl om bestyrelsens samlede holdning.
  • Relevant materiale til bestyrelsesmøderne
  • Styring af bestyrelsesmøderne herunder:
    1. At dagsordenen tidsmæssigt overholdes, så de sidste punkter også får den nødvendige behandling.
    2. Sikre at alle kommer til orde – og at ikke nogle få dominerer
    3. Klar konklusion
    4. Referat og opfølgning
  • Tage initiativ til vurdering af bestyrelsens kompetencebehov og sammensætning. Ved at være opmærksom på ovenstående kan bestyrelsen tage fat på arbejdet for det nye år.

Ejerlederens ti bud

Følgende ti gode råd er udarbejdet til ejerlederen, der ved, han er den bedste til at drive sin virksomhed. Men forandringer i omverden skaber krav om fornyelse. Den, der har skabt en blomstrende virksomhed, vil oftest være i stand til også at gøre fornyelsen med. Men ikke altid uden hjælp.

• Pas på, at hverdagens problemer ikke skygger for overblikket og strategien
• Når virksomheden vokser, bliver der behov for en mere formel organisation (og måske en bestyrelse)
• Hav respekt for andres meninger – ellers ender man med at være omgivet af ja-sigere
• Uddelegér – giv kompetence og ansvar
• Lav en liste over de væsentligste risici (maks. 5), og hvordan de er sikret/afdækket
• Sørg for at måle (og rapportere) det, der er vigtigt for de forretningsmæssige resultater
• Hav en plan for fremtiden – for såvel det ledelsesmæssige som det økonomiske generationsskifte
• Vær opmærksom på ændringer i omverdenen, der giver ændringer i forretningsgrundlaget
• Hav respekt for lovgivning og regler
• En god økonomi giver frihed til at handle

Ejerlederne er bedre end deres rygte

De, der ejer og driver deres egen virksomhed, beskyldes for at være ringe ledere, tøve med vækst og være for dårlige til innovation. Men kritikken rammer i vid udstrækning ved siden af, skriver journalist og forfatter Carsten Steno i denne kommentar.

Han er en af Danmarks mest erfarne erhvervsjournalister og var gennem en årrække ansat som chefredaktør på ErhvervsBladet, som han fortsat skriver for. Carsten Steno har skrevet ”De virkelige helte – et portræt af ejerlederkulturen i Danmark”.

De danske ejerledere er bedre til at drive virksomhed end eksperterne siger. Eksperterne beskylder ejerlederne for at tøve med vækst og være for dårlige til innovation. De kritiseres også for at være inkompetente ledere. Men kritikken rammer ved siden af. Det tør jeg godt fastslå på baggrund af den research, jeg har foretaget i forbindelse med udgivelsen af min bog ”De virkelige Helte”, et portræt af ejerlederkulturen. Her argumenterer jeg for, at ejerlederne udgør et overset vækstpotentiale i dansk erhvervsliv.

Ejerledere er vækstorienterede. For det første er de fleste ejerledere vækstorienterede. Undersøgelser, som jeg har gennemført fire år i træk blandt  et repræsentativt udsnit af ejerledere i min tid som chefredaktør på ErhvervsBladet, viser, at fire ud af fem ejerledere ønsker vækst simpelthen for at sikre virksomhedernes fremtid. Det bekræftes i en aktuel undersøgelse foretaget i forbindelse med min bogudgivelse. Den viser også, at fire ud af ti er interesserede i at få fremmedkapital ind. Tre ud af fire har planer liggende, der kan realisere væksten. Når de i disse år ikke altid gennemfører dem, skyldes det dårlige markedsudsigter eller vanskelige finansieringsvilkår.

Ejerledere gode til innovation. For det andet er ejerledere bedre til innovation, end forskerne siger. De bygger ofte deres kritiske undersøgelse af de mindre virksomheders innovationsevne på deres manglende udviklingsbudgetter. Men sådan kan man ikke måle. Ejerlederne tager udgifterne over driften. De prøver sig frem med begrænsede ressourcer. Fordi de er tæt på kunderne i processen, kommer de tit frem til overraskende løsninger. Jeg giver en lang række eksempler på det i min bog. Den indiskfødte iværksætterforsker, Saras Sarasvathy, der regnes blandt USA´s førende, har kaldt fænomenet for ”effectuation” Hun har studeret de 30 mest succesfulde amerikanske iværksættere og ejerledere for at finde ud, hvorfor de lykkes. Hun når frem til, at deres succes primært skyldes deres kunderelationer og evner til ”prøve sig frem”.

Ejerledere leder på deres egen måde. For det tredje er ejerledere ikke dårligere ledere. De leder bare på deres egen måde. Undersøgelser viser at de typisk opfylder tre af managementprofessor Ichak Adizes fire betingelser for succesfuld ledelse af virksomheder. De har for det første det nødvendige entreprenør gen i sig, hvor de ser en forretningsmulighed og gennem praktiske løsninger evner at udnytte den. Ejerlederne er ligeledes gode integratorer. De formår at samle en flok af medarbejdere omkring sig og skabe entusiasme for deres projekt. De er også målrettede producenter. Det administrative gen er knapt så stærkt repræsenteret. Men heldigvis begynder stadig flere ejerledere at indse, at de i sådanne situationer må supplere deres kompetencer med ledelseskapacitet udefra.

Ejerlederne er begyndt at lytte. Det er også lidt af en myte, at ejerledere ikke tager gode råd til sig. Jeg påviser i min bog, at stadig flere ejerledere benytter sig af mentorer. Men de lytter helst til folk, der ligesom dem selv er ejerledere og forstår deres særlige situation. Ejerledere har som bekendt formuen på spil i deres virksomhedsdrift og kan ikke bare løbe af pladsen som en ansat direktør, hvis der opstår problemer. I bestyrelsesarbejdet, som flere ejerledere nu inddrager ”professionelle” i, er det vigtigt at få fastlagt ejerlederens mål i et ”ejervilje-dokument”. Hvis det f. eks. er ejerledernes primære mål med at drive virksomhed at sikre en god tilværelse for sig selv og familien, skal det nedfældes, og bestyrelsesmedlemmernes indsats måles på den baggrund.

Ejerlederne er attraktive opkøbsmål. At ejerlederne faktisk driver gode virksomheder har mange kapitalfonde fået øjnene op for. De overtager i disse år en lang række ejerledede virksomheder. Samtidig viser praksis, at investeringselskaber, som det LD-ejede Industriudviklng, der investerer som minoritetsaktionær i ejerledede virksomheder, er kommet ud med særdeles gode resultater over en årrække.

Samlet repræsenterer ejerlederne et vækstpotentiale, som kan udnyttes bedre. Men det kræver bedre rammevilkår – bl.a. på det skattemæssige område. Desuden skal ejerlederne anerkendes politisk og det skal gøres ”ærefuldt” for dem at give stafetten videre, når det bliver nødvendigt at supplere med nye ledelseskompentecer.

Man kommer ikke langt med at hævde, som de økonomiske vismænd i deres seneste rapport, at ejerlederne ikke duer til noget og helst burde overtages af store børsnoterede koncerner.

Ærefuldt, men ikke uden risiko

10 vigtige spørgsmål du bør overveje, før du takker ja til en bestyrelsespost.

De fleste opfatter det som en ærefuld opgave at blive tilbudt en bestyrelsespost. Men husk at gennemføre et sundhedstjek på selskabet og bestyrelsen, før du siger ja tak.

Sådan sagde forfatteren Derek Higgs, der udgav den anerkendte Higgs Report i 2003. Rapporten indeholder en due diligence checkliste for nye bestyrelsesmedlemmer. Han understregede, at listen ikke er udtømmende, så den skal opfattes som en hjælp til bestyrelseskandidater.

Ifølge Higgs bør bestyrelseskandidaten som minimum stille sig selv følgende spørgsmål:

1. Hvordan er selskabets aktuelle finansielle situation, og hvordan har de økonomiske resultater været de seneste tre år? Man kan starte med at nærlæse de seneste års
regnskaber. For at få indblik i den aktuelle situation bør man tage en snak med bestyrelsesformanden og få en indikation af årets forventede resultat i forhold
til tidligere forventninger.

2. Hvad er de største forretningsmæssige risici? For at kunne vurdere et selskab, er det vigtigt at kende de største forretningsmæssige risici. Er der stor afhængighed af enkelte store kunder eller leverandører. Er der særlige myndighedsreguleringer, som selskabet er
afhængigt af. Hvad er de største konkurrencemæssige udfordringer.

3. I hvor høj grad følger selskabet nationale anbefalinger om corporate governance?
Man bør undersøge selskabets holdning til corporate governance, og om den stemmer overens med ens egen opfattelse af, hvordan åbenheden bør forvaltes.

4. Hvis selskabet ikke klarer sig specielt godt, hvordan er muligheden for at vende udviklingen, og har jeg den nødvendige tid, ønske og kompetence til at bidrage til denne proces? Befinder virksomheden sig i en vanskelig finansiel eller markedsmæssig situation, vil det ofte kræve mere tid og ressourcer af bestyrelsen end normalt.

5. Hvem sidder i direktionen og i bestyrelsen. Hvad er deres baggrund, deres resultater og hvor mange år har de siddet i bestyrelsen? Har man tillid til, at der sidder de rette personer i bestyrelsen. Har de enkelte bestyrelsesmedlemmer de kompetencer, selskabet har brug for. Hvor stor er bestyrelsen i antal personer, findes der bestyrelseskomiteer og hvordan er forholdet mellem bestyrelsesformanden og resten af bestyrelsen og den adm. direktør?

6. Hvem ejer selskabet, dvs. hvem er selskabets hovedaktionærer, og har ejerstrukturen ændret sig over årerne. Hvordan er selskabets og bestyrelsens holdning og relation til aktionærerne? Det har betydning for bestyrelsesarbejdet, at bestyrelsen har reel  kompetence og beslutningskraft, og at den ikke konstant majoriseres af en hovedaktionær.

7. Har bestyrelsen haft en åben dialog med aktionærerne. Har selskabet grundigt overvejet og fuld klarhed omkring de kompetencer, den viden og de erfaringer, der er brug for, for at fuldende bestyrelsens sammensætning? Hvordan arbejder bestyrelsen med at finde nye bestyrelsesmedlemmer. Søges efter nye medlemmer i det personlige netværk, eller er søgningen en systematisk proces, som tager udgangspunkt i en klar og veldefineret kompetenceprofil.

8. Hvilken forsikringsdækning for erstatningsansvar er der for bestyrelsen, og hvad er selskabets politik for at holde bestyrelsesmedlemmer skadesløse eller dække eventuelle erstatninger? Har jeg den fornødne viden, færdigheder, erfaring og tid til at bidrage positivt til bestyrelsesarbejdet i denne virksomhed?

9. Har jeg tid til at passe et bestyrelsesarbejde? Det er flot at have en bestyrelsespost på CV’et. Men det er næppe særligt sjovt, hvis man ikke føler, at man bidrager konstruktivt til selskabets fremdrift. Også tiden kan blive et problem, hvis man har mange andre jern i ilden. Fondsbørsen anbefaler, at topdirektøren ikke påtager sig mere end tre eksterne bestyrelsesposter.

10. Er der noget i den måde virksomheden bliver drevet på og beskæftiger sig med, som bekymrer mig eller som jeg ikke kan stå inde for, både i relation til finansielle, forretningsmæssige risici og personlige etiske overvejelser?

Sådan forbedres bestyrelsens performance

En guide til bedre performance for selskabet og en bedre udnyttelse af bestyrelsens ressourcer.

Selvom der er kommet langt mere fokus på bestyrelsens arbejdsform og skærpede ansvar de seneste år, er det langt fra alle bestyrelser, som har ændret på tingene. I de større selskaber med professionelle bestyrelser er arbejdsmetoderne under hastig forandring, og der sættes nye normer for uafhængighed, gennemsigtighed og ansvar.

Bestyrelseskandidater ser sig bedre for end tidligere, før de siger ja tak til en ny bestyrelsespost. Og for siddende bestyrelsesmedlemmer skal der mindre til, før de siger farvel og tak til at sidde i bestyrelsen for konkrete selskaber på grund af vigende tillid til ledelsen eller formanden.

Men det er langt fra alle bestyrelser, som har indrettet arbejdet efter de nye vilkår. Det amerikanske konsulentfirma Furr Resources vurderer, at der grundlæggende findes tre arketyper på bestyrelser:

Den traditionelle, gammeldags bestyrelse befinder sig i fase ét og ved effektivisering af de interne arbejdsprocesser kan bestyrelsesarbejdet rykke over i fase to for at slutte i fase tre.

Fase ét er som nævnt den gammeldags bestyrelse, som konsulentfirmaet kalder „Mighty Proud to Be There“. Betegnelsen dækker over, at bestyrelsesmedlemmerne mest sidder der af ceremonielle årsager, hygger sig i hinandens selskab og værdsætter den offentlige profilering, der ligger i at sidde i selskabets bestyrelse. Til gengæld for det ærefulde hverv og bestyrelseshonoraret læner bestyrelsen sig meget op af den gældende ledelsestænkning og stiller ikke proaktive spørgsmål til ledelsens oplæg og forslag.

Med den forstærkede fokus på selskabsledelse og de større erhvervsskandaler i Europa og USA, har en stor andel af de traditionelle bestyrelser i fase ét flyttet sig til fase to, som betegnes som et „plateau“ på vej mod toppen.

Efter Enron, Tyco, Parmalat og Ahold er mange bestyrelser blevet opmærksomme på deres juridiske ansvar og de pligter, som fastsættes i lovgivningen. Med andre ord er de begyndt at følge lovens ord og ånd mere stringent. Bestyrelsesmøderne varer længere, der stilles mere nærgående spørgsmål til regnskabsrapporteringen, bestyrelsen ønsker mere information af direktionen, og mange bestyrelser reduceres i størrelse, så de bliver mere handlekraftige.

Konsulentfirmaet vurderer, at bestyrelsen på stadie to ikke er blevet specielt mere effektiv, selvom den arbejder hårdere og anvender mere tid. Bestyrelsen har endnu ikke taget næste skridt, som går ud på at involvere sig i mere proaktive, strategiske overvejelser. Men hvordan kommer bestyrelsen videre herfra, for at komme til fase tre, der kaldes „High performance“? Konsulentfirmaet peger på otte vigtige skridt for at nå fase tre, og hvor resultatet meget vel kan være bedre performance for selskabet og en bedre udnyttelse af bestyrelsens ressourcer.

Trin 1: De rette kompetencer i bestyrelsen: Budskabet om det første trin lyder sådan:“First get the right people on the bus, the wrong people off the bus, and the right people in the right seats.“

Den første opgave er altså at definere de kompetencer, bestyrelsen har brug for. De rigtige personer er dem, der med deres kompetencer kan understøtte organisationen i at opfylde selskabets mission, vision og strategi, baseret på organisationens værdisæt. Kompetencer kan både omfatte faglig indsigt, personlig attitude og gennemslagskraft.

De „rigtige“ personer er de langsigtede visionære tænkere. De lægger også vægt på kortsigtede resultater, og de er komfortable med nuancer i den finansielle rapportering. De besidder nogle af de specifikke kompetencer, som der konkret er brug for på det aktuelle stade, hvor organisationen befinder sig:

Personer med erfaring fra internationale markeder, med komplekse fusioner og opkøb eller med erfaring fra udvikling af en organisation til et stade, hvortil den faktisk aspirerer.

Men hvordan ændrer man „who is on the bus“ i bestyrelsen? Svaret er: at involvere hele bestyrelsen i en fair proces, hvor man forsøger at tegne det ideelle billede af den fremtidige bestyrelse. Konsulentfirmaet vurderer, at det skaber opbakning til en langsigtet forandringsplan for bestyrelsen, at den selv deltager i planlægningen. Planen bør omfatte forventede pensioneringer, hvordan der skal skabes frie „sæder“ til de nye kompetencer, og udskiftningerne kan godt gennemføres over flere år.

I denne proces sker det også, at bestyrelsesmedlemmer ser, hvad der kræves af de fremtidige bestyrelsesmedlemmer, og det får dem til selv at meddele, at de ønsker at trække sig tilbage indenfor en årrække.

Trin 2: Definér bestyrelsens rolle i en mere strategisk og helhedsorienteret sammenhæng: Hvordan anvender bestyrelsen sin tid? De fleste bestyrelser anvender mest tid på at kigge på historisk performance eller drøfte rapporter, som har med kortsigtede forhold at gøre. Ifølge forfatterne bekræfter bestyrelsesmedlemmer, at de bruger mest tid på at overvåge historisk performance og gennemgå ledelsens strategiske planer.

Budskabet er, at bestyrelsen bør anvende mere tid på fremtiden og gå mere aktivt og selvstændigt ind i strategiprocessen. Bestyrelsen kan på den måde blive et konkurrencemæssigt og strategisk aktiv for virksomheden, så den er med til at skabe merværdi. Bestyrelsesmedlemmer, som kan og vil gøre en forskel, gør deres hjemmearbejde meget grundigt, og ofte er de visionære tænkere inden for deres egen industri.

Omkring Governance hedder det, at bestyrelsen ikke bør delegere dette emne til husadvokaten. Det ville være at give op overfor en af de allervigtigste opgaver. Bestyrelsen skal tage stilling til, hvordan den vil finde nye bestyrelsesmedlemmer og evaluere og videreuddanne sig selv.

Trin 3: Gennemfør målinger af, hvor godt bestyrelsen løser sin opgave og lever op til sit ansvar og pligter.

Bestyrelsen forventer, at organisationen måler sin performance. På samme måde bør bestyrelsen måle sin egen performance. Ifølge forfatterne sker det ofte, at formanden eller direktøren har hentet nogle spørgeskemaer på nettet, som medlemmerne udfylder, hvorefter de bliver lagt til den adm. direktør, som sammenfatter resultaterne til fremlæggelse på næste bestyrelsesmøde. Ofte er konklusionen, at det går ganske godt, og at der ikke er anledning til at ændre på den gældende arbejdsform.

Det foreslås, at bestyrelsen hyrer en ekstern rådgiver til at hjælpe med at sikre en effektiv evalueringsproces, og som kan give bistand til at lukke „huller,“ måske ud fra lignende problemstillinger i andre bestyrelser.

Rådgiveren kan også hjælpe med at opstille nogle målsætninger for bestyrelsens fremtidige arbejdsform, som den kan arbejde hen imod. Erfaringen er, at det virker motiverende på mange bestyrelsesmedlemmer, at de kan se fremskridt i arbejdsform, effektivitet og resultatet af deres arbejde.

Trin 4: Hæv overliggeren og hent hjælp udefra Bestyrelsen skal ofte være den udfarende kraft, for at løfte virksomhedens og ledelsens ambitionsniveau. Stærke topdirektører med mange år i virksomheden vil søge selv at bestemme farten og ambitionsniveauet, når det gælder udvikling af virksomheden. Mange topledere vil ofte søge de sikre løsninger, som de kender. Det kan dæmme op for en nødvendig fornyelse i organisation, strategi og forretningsudvikling.

Er der ikke tilstrækkelig uafhængighed og selvstændig „magt“ i bestyrelsen, er der risiko for, at direktionen føler sig magtfuldkommen og sat ud over målsætningen om år efter år at yde det bedste.

Det handler om, hvilket mind set, der findes i bestyrelsen og topledelsen. Er der ikke det rigtige mind set i bestyrelsen, er der risiko for, at de dygtigste og mest visionære bestyrelsesmedlemmer siger farvel og tak. Men hvordan skaber bestyrelsen grundlaget for en ændring af en konservativ og støvet ledelsestænkning?, spørger forfatterne.

For det første skal bestyrelsen klart og tydeligt kommunikere til de enkelte bestyrelsesmedlemmer, hvad der forventes af dem. Denne forventning skal stemmes af med medlemmerne, før de kommer ind i bestyrelsen.

For det andet skal bestyrelsen bakke op om topledelsen, hvis den vil „spille med“. Bestyrelsen bør sikre den nødvendige efteruddannelse af ledelsesgruppen og eventuelt hente hjælp udefra.

Trin 5: Genopfind bestyrelsesmøderne

Hvordan skaber man ny energi i bestyrelsesarbejdet? Det handler om at sætte fokus på, hvordan tiden anvendes. Anvendes tiden på at drøfte, hvordan bestyrelsen faktisk anvender tiden bedst, hvordan status er omkring successionsplanlægning, og om organisationskulturen understøtter selskabets strategi? Eller anvendes tiden på, at direktionen fremlægger indholdet i rapporter, som før møderne er fremsendt til bestyrelsesmedlemmerne? Hvis der ikke kræves noget af medlemmerne andet end passiv lytten til rapporter, som de allerede har læst, så vil de fleste velforberedte bestyrelsesmedlemmer kede sig bravt.

Indgå en aftale om, at bestyrelsesmedlemmerne før møderne har læst det fremsendte materiale. Gennemgang af rapporterne skal herefter kun ske undtagelsesvist på udvalgte punkter, eller hvis medlemmer ønsker konkrete punkter til diskussion i bestyrelsen. Udredninger og diskussioner af mere specialiserede emner og problemstillinger bør så vidt muligt ske i en bestyrelseskomite, som fremlægger de færdige overvejelser for den samlede bestyrelse.

Trin 6: Genovervej informationsformatet

Hvordan er det skriftlige materiale, som fremsendes til bestyrelsesmedlemmerne før bestyrelsesmødet? Består det af de rapporter, som direktionen allerede har anvendt som udgangspunkt for operationelle beslutninger?

Hvis bestyrelsen i det fremsendte materiale sættes til at læse hundredevis af sider interne rapporter om operationelle problemstillinger, er der stor risiko for, at bestyrelsen også interesserer sig mere for dagligdags emner. Også selvom det slet ikke er bestyrelsens bord. Samtidig er det spild af medlemmernes tid, hvis de skal bruge fire timer søndag aften på at gennemlæse disse rapporter. Direktionen bør udarbejde en kortfattet gennemgang med de vigtigste hovedpunkter, så materialet kan læses på under én time. Skal der tages stilling til større beslutninger, bør gennemgangen opsummere problemstillingen, vurderinger for og imod den foreslåede løsning suppleret med to eller tre alternative løsningsmodeller. Denne opstillingsform kan både anvendes ved beslutninger om større anlægsinvesteringer, opkøb af virksomheder, større strategiske skift og næsten alle andre problemstillinger, bestyrelsen skal tages stilling til.

Trin 7: Ændre normen for bestyrelsesarbejdet

Hvad er den gængse norm i bestyrelsesarbejdet? Efter hvor lang tid i bestyrelsen er det OK for nye bestyrelsesmedlemmer at blande sig i debatten? Er det i orden at stille spørgsmål til direktøren, eller er det bedst at ringe efter bestyrelsesmødet? Udfordrer bestyrelsen topdirektøren på bestyrelsesmødet? Samles bestyrelsesmedlemmerne på parkeringspladsen efter bestyrelsesmødet og siger ting, som de burde have sagt på selve bestyrelsesmødet?

Det handler om bestyrelsens adfærdskodeks, og om bestyrelsesmedlemmernes indbyrdes interaktion. Denne adfærdsnorm kan være meget afgørende for, om bestyrelsen får taget de „rigtige“ og mest hensigtsmæssige beslutninger. Eller om tingene bliver fejet ind under gulvtæppet, fordi der ikke er rum for en åbenhjertig diskussion. Bestyrelsesformanden har det formelle og reelle ansvar for samarbejdsformen i bestyrelsen, og for at der bliver taget „effektive“ beslutninger.

Adfærden bør omfatte: At alle deltager i debatten, at der fokuseres på emnet, lad være med at afbryde hinanden, sig hvad der skal siges (og ikke på parkeringspladsen), have en positiv attitude, og erkend når det er tid til at ændre synspunkt, lyder forfatternes råd.

Trin 8: Tag fat i problemerne, som ellers fejes under gulvtæppet

Forfatterne vurderer, at der virkelig er mulighed for forbedringer i bestyrelsesarbejdet ved at gøre „rent under gulvtæppet“ – efter at tingene er blevet fejet ind under det i årevis. Men hvad ligger der under gulvtæppet: Blander formanden sig for meget i den daglige drift? Optager en gruppe bedsteforældretyper bestyrelsessæderne? Er der bestyrelsesmedlemmer, som ikke længere bidrager? Går topdirektøren i defensiven, hver gang bestyrelsen stiller spørgsmål? Forfatterne mener, at der kan frigøres uendelige mængder energi til bestyrelsesarbejdet, hvis disse barrierer for et effektivt bestyrelsesarbejde “renses bort”.

Gem ikke private noter fra bestyrelsesmødet

Det kan være lige så vigtigt ikke at gemme private noter fra samme bestyrelsesmøde, som det er at udarbejde et fyldestgørende referat.

Sådan lyder rådet i artiklen ”Best Practices for Documenting Board meetings” i tidsskriftet The Corporate Board (2010), som vi tidligere har beskrevet i ugebrevet.

Overordnet er det vigtigt, at der er konsistens og sammenhæng i beskrivelsen af bestyrelsens arbejde fra referat til referat. Er der uklarheder eller modsigelser, vil det svække troværdigheden af referaterne, eventuelt i en retssag. Af samme grund frarådes det, at bestyrelsesmedlemmer gemmer private noter om bestyrelsesrelaterede emner.

Nogle vurderer, at private noter kan beskytte det medlem, som har udarbejdet noterne. Men for bestyrelsen som helhed kan det af flere årsager svække dens stilling i en erstatningssag.

For det første er private noter ikke godkendt af hele bestyrelsen, men afspejler kun én persons opfattelse af begivenhederne. Derfor kan noterne være baseret på forvrængning eller misforståelser.

For det andet kan de private noter være ufuldstændige, fordi medlemmet har været uopmærksom eller deltaget i debatten.

For det tredje kan konflikter mellem det formelle bestyrelsesreferat og private noter svække tilliden til begge beskrivelser. Det giver samtidig en advokat mulighed for at spille bestyrelsesmedlemmerne ud mod hinanden i en eventuel retssag.

Det nævnes, at mange bestyrelsesmedlemmer skriver private noter som forberedelse til næste bestyrelsesmøde, når det skriftlige materiale gennemgås. Men disse noter bør altså ikke gemmes efter mødet, hedder det.

I stedet er det meget vigtigt, at hvert enkelt bestyrelsesmedlem nøje vurderer om udkastet til bestyrelsesreferat er fyldestgørende og afspejler alle væsentlige begivenheder på bestyrelsesmødet. Med andre ord bør alle vigtige forhold i private noter tillige fremgå af bestyrelsesreferatet, hvorved disse vurderinger får formel karakter.

Checkliste for bestyrelsesreferatet: Det anbefales, at bestyrelsesreferatet som minimum indeholder følgende oplysninger:

Hvem deltager i bestyrelsesmødet: Referatet bør omfatte en oversigt over navne på alle deltagere i bestyrelsesmødet, også deltagere fra direktionen, eksterne eksperter og andre gæster. Derved klargøres det, hvem der har fået hvilken information. Forlader visse personer lokalet i kortere tid, bør det også nævnes i referatet. Også ved telefonkonferencer bør det oplyses, hvem der deltager.

Hvornår er mødet afholdt: Ved at oplyse om sted og tidspunkt for afholdelse af bestyrelsesmødet, er det muligt bagefter at få overblik over, hvor meget tid bestyrelsen har anvendt på at leve op til sit ansvar og sine pligter. Det bør også fremgå med hvor lang tidsfrist, mødet er indkaldt.

Hvilken type bestyrelsesmøde: I referatet bør oplyses, om der er tale om et ordinært bestyrelsesmøde, et ekstraordinært møde eller et møde i en bestyrelseskomite. Er der tale om et strategiseminar eller et hasteindkaldt møde med et særligt punkt på dagsordenen, eksempelvis en større transaktion.

Hvilke relevante informationer har bestyrelsen fået leveret som basis for drøftelsen på bestyrelsesmødet: Det bør fremgå, hvilket baggrundsmateriale bestyrelsen har fået udleveret som forberedelse til mødet. Kopi af materialet bør vedhæftes bestyrelsesreferatet. Har et eller flere bestyrelsesmedlemmer udtrykt kritik af materialet, eksempelvis over at der er mangelfuldt, skal det fremgå af referatet.

Bestyrelsens drøftelse af alternativer: Referatet bør indeholde en præcis redegørelse for bestyrelsens drøftelser af alternative løsninger. Det viser, at den ikke bare ukritisk har besluttet direktionens oplæg. Samtidig bør der være dokumentation, som underbygger de forskellige vurderinger. Endelig bør der indgå en vurdering i referatet, som sandsynliggør, hvorfor beslutningen er den bedste løsning for selskabet og dets aktionærer.

Dokumentation af uenighed i bestyrelsen: Det bør fremgå, hvis en eller flere bestyrelsesmedlemmer har andre synspunkter end flertallet. Det bør også fremgå, hvis en eller flere bestyrelsesmedlemmer ikke føler sig godt nok informeret til at kunne træffe en beslutning.

Sådan vurderes risikoen for bestyrelsesansvar

 

Hvad ser forsikringsselskaberne efter ved tegning af bestyrelsesansvarsforsikringer.

Hvordan vurderer forsikringsselskabet risikoen for en „skade“ ved tegning af bestyrelsesansvarsforsikringer. Eller sagt på en anden måde: Hvornår skal bestyrelsesmedlemmer være særligt opmærksomme på, at de er i risikozonen for en „sag“ og for at blive ramt privat på pengepungen.

Vi gennemgår her listen med checkpunkter, som forsikringsselskaberne typisk gennemgår ved nytegning af en bestyrelsesansvarsforsikring.

Kun sjældent bliver der sagt nej til at tegne en forsikring for bestyrelsen. Men det er helt normalt, at der er meget stor forskel på præmien fra virksomhed til virksomhed.
Den afhænger først og fremmest af de aktuelle risici for konkurs eller andre „skader“, som den pågældende virksomhed vurderes at have.

Hovedparten af alle anmeldte „skader“ – eller rettere sagt krav mod bestyrelsen kommer fra aktionærer i forbindelse med en konkurs eller store økonomiske tab. Derfor undersøger forsikringsselskaberne først og fremmest konkursrisikoen. Der kigges på brancher med særlig stor konkursrisiko. Eksempelvis biotek, teknologi og andre nye virksomheder antages at have større risici end fremstillingsvirksomhed.

Erstatningskrav mod bestyrelsen kommer typisk i tilfælde, hvor aktionærer mener, at bestyrelsen med nogle beslutninger har skabt uforholdsmæssige store tab for virksomheden. Så længe virksomheden ikke er gået konkurs, kan bevisbyrden imidlertid
være meget svær at bære for aktionærerne, som har lagt sag an mod bestyrelsen.

Her er hovedpunkterne på checklisten:

Regnskabsanalyse: Netop på grund af fokus på konkursrisiko er første skridt normalt en grundig regnskabsanalyse af de seneste tre års regnskaber. Analysen
er både en gennemgang af udvikling i driftsindtjening, soliditet og likviditetsforhold. Der bliver dykket ned i en vurdering af valgte regnskabsprincipper, og det checkes ikke mindst om regnskabets noter gemmer på vigtige oplysninger om selskabets finansielle
forhold.

Hvis alle advarselssignaler allerede blinker, vil det være vanskeligt at tegne forsikringen. Også selve ledelsesberetningen analyseres m.h.t. brancheforhold
og risikobeskrivelse.

Sammensætning af ledelsen: Det kortlægges, hvem der sidder i direktion og bestyrelse. Hvad er de pågældende personer kendt for, og hvor sidder de ellers i bestyrelse eller direktion. Ofte er der mest fokus på ændring i ledelsen eller i revision. Hvilke signaler ligger der eksempelvis i, at bestyrelsesformanden er udskiftet for nylig, hvis det er tilfældet.

For de børsnoterede selskaber kigges der typisk på, hvad selskabet har af holdninger til sammensætning af bestyrelsen, herunder selvevaluering. „Der findes også en gruppe personer i gråzonen, som vi helst ikke vil tegne en forsikring,“ siger Bente Burlin.

• Organisation, herunder datterselskaber: Der er meget fokus på, om selskabet har aktiviteter i USA. Det er ofte begrundelsen for, at der overhovedet bliver tegnet en forsikring. I mange selskaber med amerikanske datterselskaber stiller  bestyrelsesmedlemmer krav om at få en forsikring for overhovedet at sige ja til posten.

• Ejerstruktur: Der lægges også stor vægt på ejerskabet. Familiedominerede selskaber betaler ofte en højere risikopræmie, fordi der tit er sammenfald mellem hovedejer, bestyrelse og daglig ledelse. Det giver mindre uafhængig kontrol af direktionen, og der
kan gå længere tid, før der bliver trukket i håndbremsen.

Normalt ses mere positivt på selskaber, hvor der er medejerskab af private equity fonde, der gennem medejerskabet bidrager med professionelle kompetencer og – om nødvendigt – mere kapital.

Omstruktureringer og opkøb: Er virksomheden meget aktiv med omstrukturering, opkøb og frasalg – eller planlægges den slags aktiviteter, betyder det også en højere risikopræmie for forsikringen. Typisk spørges virksomheden, om der foreligger planer
om den slags transaktioner, så forsikringsselskabet kan tage højde for det i risikovurderingen.

Den effektive bestyrelsesformand

Bestyrelsesformanden er holdleder og ansvarlig for at holdet fungerer.

Den engelske Higgs Report med corporate governance-anbefalinger indeholder en huskeliste for bestyrelsesformanden i børsnoterede selskaber. Vi gennemgår her listens hovedpunkter, som også langt hen ad vejen kan anvendes af bestyrelsesformanden i ikke-børsnoterede selskaber.

Som det fremgår af listen, lægger Higgs meget vægt på formandens rolle som holdleder og som ansvarlig for at holdet fungerer – mere end at holder spiller „godt“. Det fastslås, at bestyrelsesformanden er den centrale figur, som har ansvaret for at skabe et velfungerende samarbejde i bestyrelsen som helhed og at de enkelte bestyrelsesmedlemmer fungerer, så de bidrager tilfredsstillende til bestyrelsesarbejdet.

Bestyrelsesformandens opgaver:

1. Lede bestyrelsesmøderne og fastsætte dagsordenen: Den bør tage hensyn til alle bestyrelsesmedlemmers opfattelse af, hvad der er vigtige emner og udfordringer at drøfte. Punkterne på dagsordenen bør først og fremmest pege fremad og fokusere på strategiske emner mere end formelle beslutninger om forhold, som uden videre kan delegeres videre til direktionen.

2. Sikre at bestyrelsesmedlemmerne modtager præcis, aktuel og klar information om selskabets udvikling: Formanden skal sikre, at bestyrelsen løbende får aktuel information om virksomhedens udvikling og resultater, så den har det rette grundlag for at tage de nødvendige og sunde beslutninger og give direktionen gode pejlemærker.

3. Styre bestyrelsens arbejde, så der er tilstrækkelig tid til at drøfte komplicerede eller påtrængende problemstillinger: Formanden bør på forhånd forberede den slags møder ved formøder med direktionen. Det nævnes, at det er vigtigt, at direktionen har den fornødne tid til at analysere og overveje afgørende problemstillinger, og at den ikke stilles overfor urealistiske deadlines for beslutningstagning.

4. Tage initiativ til at skabe et grundigt og formelt introduktionsprogram for nye bestyrelsesmedlemmer.

5. Tage initiativ til løbende at sikre en opkvalificering og efteruddannelse af de enkelte bestyrelsesmedlemmer og direktører. Det er formandens ansvar at sikre, at bestyrelsen og direktionen fungerer effektivt enkeltvis og som et team.

6. Sikre at performance for hele bestyrelsen og for de enkelte bestyrelsesmedlemmer bliver evalueret mindst én gang om året og motivere til, at alle medlemmer deltager aktivt i bestyrelsesarbejdet.

7. Sikre en effektiv kommunikation til aktionærerne og sikre, at bestyrelsesmedlemmerne udvikler en forståelse af de største aktionærers synspunkter.

Krav til bestyrelsesformanden: Higgs fremhæver, at den „effektive“ bestyrelsesformand bør:

– Leve op til den højeste standard for integritet og sandfærdighed.

– Sætte dagsordenen, stilen og tonen i bestyrelsens arbejde for at sikre en effektiv beslutningstagning og for at fremme en konstruktiv debat.

– Fremme effektive relationer og åben kommunikation, både udenfor og indenfor i bestyrelsen, med direktionen og den øvrige bestyrelse.

– Opbygge en effektiv og komplementerende bestyrelse, gennemføre udskiftninger og planlægge succession i bestyrelsen under hensynstagen til bestyrelsen og aktionærernes godkendelse.

– Leve op til den højeste standard for corporate governance og søge at overholde anbefalingerne, hvor det er muligt.

– Sikre en klar struktur og effektive bestyrelseskomiteer. – Sikre en effektiv udførelse af bestyrelsens beslutninger.

– Etablere et nært forhold til den administrerende direktør, blandt andet ved at sikre støtte og rådgivning under hensynstagen til direktørens ansvarsområde.

– Sikre et sammenhængende lederskab af selskabet, herunder repræsentere selskabet udad til og forstå aktionærernes synspunkter.

Familiefirmaer taber ofte fordelene på gulvet

En af de største udfordringer for familiefirmaer er at planlægge og sikre generationsskiftet.

Det kræver især omtanke og forberedelse at sikre selskabet en „sund“ overdragelse fra stifteren til næste generation i familien eller til en ekstern ledelse eller nye ejere. I en analyse skriver konsulentfirmaet Spencer Stuart, at de familieejede selskaber er en stærk økonomisk kraft i samfundet. Hovedparten af erhvervslivets underskov, både herhjemme og i udlandet, består af ejerledede og familieejede selskaber. Disse selskaber står bag en meget betydelig del af erhvervslivets samlede vækst og skabelse af nye arbejdspladser.

Tidsskriftet Business Week konkluderede på baggrund af en analyse, at familiefirmaer har en overvældende konkurrencefordel i kraft af familiens stærke engagement som ejere af selskabet. Ifølge undersøgelsen overhalede familiefirmaerne de ikke-familieejede med flere længder, både når det gælder omsætningsvækst og forrentning af egenkapitalen.

Salgsvæksten for de to grupper var henholdsvis 23,4 procent og 10,8 procent årligt. Og egenkapitalen blev forrentet med henholdsvis 15,6 procent og 11,2 procent. Men hvorfor har det familieejede selskab ofte større succes end andre? Af forklaringer nævnes dels, at familiens navn og gode rygte står på spil, og firmaets succes er nærmest en personlig ting. Stifterne og deres familie har typisk en passion for virksomheden, som det kan være svært at opnå i det ikke familieejede selskab. Med familiens ære på spil vil familien ofte sætte firmaets interesser forud for egne privatøkonomiske interesser.

Samtidig har den familiekontrollerede virksomhed ofte mindre „bureaukrati“ og færre formalistiske beslutningsprocesser, og det giver større handlefrihed og evne til hurtigere at udnytte nye muligheder. Endelig har den familieejede virksomhed langt bedre mulighed for at forfølge langsigtede målsætninger. „With an eye more on long term growth and profitability than quarterly swings in the stock price, family leaders tend to reinvest in the company and make decisions with a view to sustaining the organisation’s health and viability over the long haul,“ hedder det i konsulentfirmaets guide med overskriften „Time for an outsider.“

Konsulentfirmaet mener nemlig også, at familiefirmaet – trods de mange styrker – har store udfordringer med store indbyggede risici. Udfordringen opstår i forbindelse med et pludseligt eller forventet generationsskifte, hvor stifteren må overlade roret til næste generation eller til andre. Ofte betyder denne overgang, at firmaet ikke overlever eller ryger ud i en krise. Et stort problem kan blive familiestridigheder om ejerskabet og om firmaets fremtidige udviklingsretning.

FLS var typeeksempel på familieproblem. Det nævnes, at et sådan opgør kan blive livstruende for virksomheden. Et af de bedste eksempler er udviklingen i FLS Industries i sidste halvdel af 90erne, hvor de tre familiegrene i „FLS-Klanen“ helt tydeligt ikke var enige om, hvad der skulle ske. Hertil kommer det generelle problem, der opstår, hvis dele af familien ønsker at sælge selskabet for at få kontanter på bordet, mens andre dele af familien vil beholde selskabet.

Konsulentfirmaet fremhæver, at en af de mest almindelige undladelser i familieejede selskaber er at sikre, at den næste topledelse er parat til at tage over. Det kan i familien udløse et dramatisk slagsmål mellem forskellige fløje, som hver især gør krav på magten.

Ifølge analysen ønsker de fleste ejerledere, at et medlem af familien viderefører selskabet. Men i realiteten sker det kun i under halvdelen af tilfældene. Mange selskaber må altså se sig om i tide efter en ny topchef, som kommer udefra, og det kan være en meget vanskelig proces. Det nævnes, at stifteren måske uformelt har sat en ekstern lederkandidat i position til at overtage ledelsen af selskabet. Men det fremhæves, at det er vigtigt, at bestyrelsen, familien og den øvrige ledergruppe er blevet taget i ed. Og at der ikke efter stifterens bortgang alligevel opstår magtkampe, fordi der er uenighed om, hvorvidt stifterens „udkårne“ alligevel ikke har de fornødne kompetencer, viden og erfaring.

Det pointeres også, at den nye topchef skal kunne håndtere de strategiske udfordringer, selskabet står overfor, eksempelvis omkring ekspansion på nye markeder. Konsulentfirmaet foreslår, at der nedsættes et familieråd, som løbende drøfter firmaets ledelsesforhold omkring et generationsskifte eller et pludseligt dødsfald. Et familieråd skal sikre enighed i familien, før den går til selskabets bestyrelse, som typisk også vil have eksterne medlemmer.

Log ind