Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 81

Guide: De største risici ved skift af topchef

En af de globale trends i bestyrelsesarbejdet består i, at man i højere grad end tidligere har arvefølgen i direktionen på plads. Med en række opsigtsvækkende udskiftninger af topchefer de seneste år har i hvert fald toppen af dansk erhvervsliv vist, at man er med på denne mode. Det er bestemt også en fordel, dels at være forberedt på pludseligt frafald fra den eksisterende topchef, dels at holde øjnene åbne for om der var en anden, der kunne udfylde strategien bedre. Men det er også en opgave, der indebærer risici.

Konsulenthuset Korn Ferry identificerer i rapporten ”The Risky Business of CEO Succession” nogle af disse risici, og vi beskriver her de væsentligste. Analysearbejdet er baseret på samtaler med 13 erfarne CEO’s og bestyrelsesmedlemmer fra Australien og New Zealand. Så det er ikke sådan, at konklusionerne er statistisk signifikante. Til gengæld er respondenternes argumenter interessante.

1. Den potentielle afløser bliver ofte fundet uden tilstrækkeligt hensyn til strategi og markedsvilkår: I de fleste bestyrelser bruger man naturligvis meget tid på at diskutere begge emner. Men netop deri ligger en risiko for, at man tager det for selvfølgeligt, når man skal lede efter en ny CEO. I praksis kan bestyrelsesmedlemmerne have forskellige vurderinger af hvilken fase i strategien, man er i gang med, eller hvordan det ligger med trusler og muligheder fra markedet.

2. Man kommer for sent i gang: Den risiko kommer højt op på ranglisten, alene fordi respondenterne synes at være nogenlunde enige om, at man slet ikke kan komme for tidligt i gang. I nogle virksomheder, f.eks. Pepsico, er det endda fast procedure i forbindelse med ansættelser på højt niveau, at man samtidig sætter navn på en mulig afløser.

3. Den siddende CEO forstyrrer processen: De fleste bestyrelsesmedlemmer i Korn Ferrys panel var enige om, at det var deres opgave at sætte navn på en mulig afløser til topchefen. Derimod er der en del uenighed om, hvor meget den siddende topchef skal involveres i forarbejdet. Faren er, at topchefen føler sin position truet eller ønsker at fremtidssikre egen strategi, frem for at følge bestyrelsens ønske om justeringer.

4. Fravalgte direktører forlader selskabet: En god proces involverer også at gennemgå de interne kandidater, typisk markante personer lige under topchefen. Men det indebærer en stor risiko, hvis man ender med at konkludere, at de ikke har evnerne til at træde det sidste trin op ad stigen. Det kan få dem til at søge væk. Derfor må der under processen være tæt dialog med de pågældende, så de ikke føler sig vragede. I bedste fald når de også selv til den konklusion, at det tjener dem bedst at forblive i næstøverste lag.

5. Forkert brug af professionelle rådgivere: Lidt i forlængelse af 4: Såvel bestyrelse som topchef kan nemt komme til at lægge interne og eksterne i forskellige bunker – de første føler man, at man allerede kender, så professionelle kandidater kun bliver hyret til at finde de sidste. Men det er vigtigt, at alle kandidater, interne såvel som eksterne, bliver målt og vejet efter samme skabelon.

6. Arbejdet i direktionen bliver forstyrret: Måske den situation, som Novo Nordisk blev fanget i op til Kåre Schultz’ fratræden. Når først man diskuterer en efterfølger, og de menige direktionsmedlemmer fornemmer at et skifte kommer tæt på, begynder de at indstille sig på de ændringer, der ofte følger med et topchefskifte. Det gælder ikke blot de mulige afløsere til topchefen, men også de andre direktører, der f.eks. kan udsætte handlinger til den forventede nye mand eller kvinde har sat sig i den bedste stol.

7. Manglende kobling til formandens fratrædelse: Ideelt set skal der gå mindst et år fra en ny topchef er tiltrådt, til formanden bliver skiftet ud. Det skal man holde sig for øje. Perioden kan dog være kortere, hvis den nye topchef er rekrutteret internt.

De øvrige syv risici, Korn Ferry havde på bruttolisten, vurderer færre end 20 % er væsentlige. Det er i nogle tilfælde lidt overraskende. F.eks. er der ingen, der ser det som en alvorlig risiko, at nogle af aktionærerne begynder at blande sig i, hvem der ideelt set kunne være ny topchef.

Man ser det åbenbart også kun som en marginal risiko, at den valgte kandidat ikke er klar til at træde til. En pointe, der omvendt viser, at ingen forventer stor loyalitet fra en direktør, der får et bedre tilbud fra en anden virksomhed.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Få styr på risikokulturen

Udefra set var det nogle forholdsvis simple problemer med risikostyringen, der væltede læsset for OW Bunker. De kunne have været løst, og så havde virksomheden overlevet, om end det formentligt stadig var gået hårdt ud over aktiekursen. De bestyrelsesmedlemmer, der blev sat ind efter børsnoteringen, er formentlig blevet fanget på mellemhånd i deres uvidenhed om problemerne og den reelle risikokultur. Forløbet ligner således det, man har set i erhvervsskandaler over hele verden: Det egentlige problem har ikke ligget i, at det var for svært at gardere sig mod risiko. Det har ligget i, at direktionen bare har valgt at tage de store risici, og at bestyrelsen ikke har indset dette. Det har bragt fokus på et nyt begreb: Risikokultur.

Uden at forstå, hvordan den daglige ledelse og nøglepersoner i virksomheden tænker og handler i praksis i forhold til risici, har det formelle setup til risikostyring begrænset værdi. Det er en meget vanskelig disciplin at håndtere en risikokultur, fordi den netop ikke kan sættes op på formler. Men Matteo Tonello fra The Conference Board giver i en blog på Harvard Law School fem råd til, hvordan virksomhederne kan komme i gang:

Hold øje med trenden: Mens man endnu er langt fra en konsensus eller norm om, hvordan risikokultur skal håndteres, er der mange instanser, der arbejder med spørgsmålet. Dette arbejde må bestyrelsen følge. Instanserne omfatter f.eks. konsulenter, intern og ekstern revision, advokater, institutionelle investorer og aktivistiske investorer. Også myndighederne er begyndt at røre på sig med konkrete krav. De britiske myndigheder har f.eks. krævet, at eksterne revisorer skal erklære, at der efter deres viden ikke er forhold omkring risikoen, som bestyrelsen ikke viser den tilstrækkelige opmærksomhed.

Find benchmarks: Som ved al risikohåndtering er det et vilkår, at man må definere en tilstand, der er tilfredsstillende: Man kan i praksis ikke bruge resurserne på at eliminere enhver mikroskopisk risiko. Det er en god ide at finde et benchmark. Disse er det endnu småt med i henseende til risikokultur, og det vil også variere fra land til land og branche til branche, hvad man gør i henseende til risikokultur. Men myndighederne er f.eks. begyndt at komme med udtalelser om, hvad de forventer af virksomhederne.

Langt stærkere intern revision: En traditionel tilgang, hvor den interne revision foretager stikprøver af risikohåndteringen på udvalgte områder, har ikke afværget skandalerne. Derfor er der efter Matteo Tonellos opfattelse behov for, at bestyrelse og direktion i samarbejde går ”radikalt” hårdere til værks. Der skal defineres områder, hvor man ønsker vished for niveauet for risikotagning, og det skal ikke kun tjekkes ved stikprøver. Eksperter arbejder stadig med modeller for, hvordan en optrappet indsats kan ske i praksis.

Pas på med den amerikanske jura: Et tveægget sværd i risikostyringen er, at hvis en bestyrelse af bedste vilje bygger avancerede systemer for at undgå risici, så risikerer den at komme i klemme i det amerikanske retssystem: Når den har defineret en risiko, kan en modparts advokat altid argumentere for, at den har været for sløset med at eliminere eller begrænse samme risiko. Har man aktiviteter i USA, skal man være meget opmærksom på dette paradoks. Selv om det er en særlig amerikansk problemstilling, opfordrer Matteo Tonello også andre landes myndigheder til at være opmærksomme på, at de krav, man sætter op, ikke kommer til at straffe dem, der i virkeligheden er de gode i klassen.

Hold topchefen ansvarlig: Selv om det ofte har vist sig at være topchefen, der er roden til selve problemet, når der er en uhensigtsmæssig risikokultur i en virksomhed, kan det ikke være anderledes, end at det er samme topchef, der har ansvaret for, at alt er i orden. Dette skyldes bl.a., at det er topchefen, der skal sørge for, at virksomhedens ressourcer bliver allokeret optimalt. Men det vil styrke processen, hvis også en anden i topledelsen – f.eks. en risikochef eller en finansdirektør – står som ansvarlig i rapporteringen til bestyrelsen. Desuden skal bestyrelsen have informationer, der sætter den i stand til at vurdere, om de allokerede ressourcer til risikostyringen, herunder til at vurdere risikokulturen, er tilstrækkelige.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Fra tjek på anbefalinger til god adfærd/ 2

Hvornår følger en selskabsbestyrelse en god governance praksis, og hvornår gør den det ikke? En organisation kan have de allerbedste governancestrukturer med tilhørende dokumentation og overholdelse af anbefalinger, men alligevel kan bestyrelsen være dysfunktionel på grund af adfærdsmæssige uhensigtsmæssigheder.

I en syv siders guide gennemgår rådgivningsfirmaet Brown Governance under overskriften ”Boardroom Behaviours and Governance”, hvordan selskabets bestyrelse har testet sin egen adfærd. Økonomisk Ugebrev Ledelse gennemgik den første del af guiden, og fortsætter her med en gennemgang af årsager til, at bestyrelser nogle gange er dysfunktionelle:

For det første peges på, at bestyrelser ofte består af topchefer og andre selvstændige, der er vant til at lede andre. De er vant til at lede et team, og de er ikke vant til at indgå i et team af ligeværdige. Heri ligger en naturlig udfordring. Bestyrelser tager beslutninger som et kollektiv, og der er ofte skabt et grundigere beslutningsgrundlag, end det er tilfældet i den daglige operationelle forretning, hvor beslutningerne ofte tages hurtigere og mere intuitivt. Sikring af en klar arbejdsdeling mellem daglig ledelse og bestyrelse, kan være med til at løse de fleste problemstillinger, påpeges det.

For det andet påpeges, at medlemmers deltagelse i bestyrelsen af de forkerte årsager også kan give problemer. Mange siger ja til at sidde i en bestyrelse, hvor de egentlig ikke hører hjemme. Det kan være fordi der ikke var andre ved hånden, stolthed ved at sidde i en bestyrelse, eller ønsket om at kontrollere en organisation. Rådet lyder, at man skal tage en meget ærlig debat med sig selv, når man tilbydes en bestyrelsespost, om hvorvidt man har den rette profil, den nødvendige tid og en god kemi med den øvrige bestyrelse.

For det tredje er en svag bestyrelsesformand et problem for bestyrelsens funktionalitet. Det påpeges, at en stærk, kompetent og moden formand er afgørende for, om en bestyrelse kommer til at fungere godt. Uden en indsigtsfuld og imødekommende styring af bestyrelsesmøderne glider bestyrelsesmøderne hurtigt over i noget, der enten kan ende med magtkampe eller blot dårlig styring. Som afgørende byggeklodser for den gode formand nævnes en god relation til CEO’en, kompetent ledelse af bestyrelsen, respekt fra medlemmer og daglig ledelse, og en god fornemmelse af hvad rollen indebærer.

Endelig påpeges det, at en svag bestyrelsesformand ofte vil være ødelæggende for bestyrelsesarbejdet. Uden en indsigtsfuld og moden styring af bestyrelsesmøderne kan de hurtigt udvikle sig til magtkampe eller en ustruktureret dialog om de forkerte ting. Igen skal man passe på at sige ja til en formandspost, hvis man ikke føler sig klædt på til det. Ved udpegning af en formand bør der blandt andet lægges vægt på følgende: en god relation til CEO’en, kompetencer til at lede bestyrelsen, respekt fra medlemmerne og den daglige ledelse, samt en personlig fornemmelse af, hvad det kræver at være formand.

Undgå faldgruberne I guiden gennemgås også, hvad man proaktivt kan gøre for at undgå nogle af faldgruberne: For det første peges på, at der ikke kun skal fokuseres på strenge fagkompetencer ved en nyudpegning til bestyrelsen. Personlige og adfærdsmæssige kompetencer skal også passe ind i bestyrelsen. Hvis det først kikser grelt på de sidstnævnte kompetencer, er det meget vanskeligt at gøre noget ved det. For det andet bør netop personlig adfærd og karaktertræk indgår i bestyrelsens årlige evaluering, hvor direktion og de andre bestyrelsesmedlemmer svarer på anonyme spørgeskemaer. For det tredje bør en del af bestyrelsens ”efteruddannelsesbudget” også fokusere på de bløde værdier og hvordan man får bestyrelsesmøderne til at fungere med gode interpersonelle relationer. Endelig nævnes det, at selskabets governancestrukturer bør fremme en effektiv nomineringsproces, så det sikres, at der tages hensyn til alle de nødvendige kompetencer, faglige såvel som menneskelige.

Manglende HR-indsigt hæmmer talentudvikling

Blandt de 20 største danske erhvervsvirksomheder er der kun ét bestyrelsesmedlem med HR-kompetencer i en enkelt bestyrelse, viser en gennemgang af bestyrelsernes sammensætning. Det kan medføre, at der i topledelsen ikke er det nødvendige fokus på at udvikle og fastholde talenter, og dermed kan virksomheden risikere, at det vigtigste ”råstof” for virksomhedens fremtid ikke kan fastholdes, vurderer Heidrick & Struggles. ”Enhver bestyrelse bør i dag have talentudvikling højt oppe på dagsorden. Det skal sikre, at der i den øverste ledelse er det helt nødvendige fokus på arbejdet med, hvordan ledertalenterne udvikles, dyrkes og flyttes rundt i organisationen.

Talentudvikling er ikke kun en opgave for HR-afdelingen. Hele topledelsen skal tage ansvaret for at tiltrække og fastholde dem, der har lederpotentiale. Og dette arbejde bør være lige så målrettet som enhver anden proces, bestyrelsen arbejder med,” siger Nina Nærby, grundlægger og administrerende direktør i Leadership Advisor Group, Copenhagen.

Opgørelsen af HR-kompetencer i danske bestyrelser indgår i en ny stor europæisk undersøgelse fra Heidrick & Struggles. Undersøgelsen viser, at 92 % af bestyrelsesmedlemmerne mener, at det er vigtigt, at bestyrelsen og direktionen forholder sig til talentudviklingen og deltager aktivt i processen. 55 % af dem mener, at deres bestyrelse faktisk har god fokus på dette.

”En bestyrelse skal til enhver tid have et fuldkomment overblik over, hvilke kompetencer, topledelsen besidder — og hvilke kompetencer, der bliver behov for fremover. De skal matche virksomhedens strategi og ændringer i omverdensforholdene. Når der ikke er HR-stærke kompetencer i bestyrelserne, skal bestyrelsesformændene som minimum kunne stille de rigtige spørgsmål til direktionen om dette emne. Det skal sikre, at ledertalenterne plejes og fastholdes,” siger hun.

Nina Nærby vurderer, at bestyrelserne godt ved, at de hænger bagefter med CEO succession, for de bruger i snit blot to timer på det om året. ”Det er alt for lidt tid og betyder, at man for sent stiller skarpt på at have de rigtige CEO talenter klar,” siger Nina Nærby. Hun påpeger desuden at den manglende indsigt på HR-området betyder, at kun de færreste ved hvilke krav, de kan stille til den HR-ansvarlige.

”En dygtig HR-direktør er livgivende for enhver organisation og vil altid spille en stor rolle i det daglige arbejde med at fastholde og tiltrække ledertalenter. Men når bestyrelserne ikke har nok HR-tyngde, formår de ikke at udfordre HR-funktionen. Det skader ofte talentudviklingen, og i sidste ende koster det på både top- og bundlinien,” siger Nina Nærby.

Morten W. Langer 

Guide: Bestyrelsens arbejde med risikostyring

Hvor meget skal bestyrelsen engagere sig i arbejdet med selskabets risikostyring? En hel del lyder budskabet i en artikel i det anerkendte tidsskrift ”Governance” med titlen ” Risk Oversight ”, som går tættere på bestyrelsens rolle i risikostyringen med fokus på identifikation og overvågning af de vigtigste strategiske risici.

De opstiller en praktisk model for, hvordan bestyrelsen har indrettet dette arbejde med en meget systematisk tilgang. Og man kan spørge, om bestyrelserne for Germanwing og OW Bunker måske kunne have undgået de velkendte katastrofer, hvis de havde fulgt den systematiske tilgang til risikostyringen, som her anbefales. Første overordnede skridt for bestyrelsen er, at den i forbindelse med udarbejdelse af strategiplanen skal indarbejde muligheder og risici i denne plan. Disse elementer hører uløseligt sammen, da enhver plan omfatter, at bestyrelsen tager stilling til virksomhedens overordnede risikovillighed og risikoappetit. Enhver forretning indebærer forretningsmæssige risici, og den potentielle indtjening stiger med øget risikovillighed. Men det er afgørende, at bestyrelsen har taget stilling til, hvor man vil ligge på denne skala.

Overordnet billede af risici: I forbindelse hermed er det vigtigt, at bestyrelsen danner sig et overordnet billede af de forretningsstrukturelle risici, og eventuel implementering af systemer til at håndtere disse risici. Endelig skal bestyrelsen tage stilling til den interne overvågning af risici og den løbende rapportering herom, også til bestyrelsen. Det samlede overblik kan skabes ved at anvende et såkaldt Risk Dashboard. Andet skridt er, at bestyrelsen sikrer, at den forholder sig til de vigtigste strategiske og forretningsmæssige risici, og ikke alle risici med mindre betydning. Bestyrelsen skal have fokus på et begrænset antal vigtigste risici, som kan omfatte de væsentligste usikkerheder i virksomhedens udviklingsplan. I guiden anvendes The Strategic Risk Filter til at identificere de risici, som kan have størst negative eller positive effekt på virksomheden.

Herefter kan der opstilles et Risk Map, som indeholder en tidsdimension, sandsynligheder for at hændelsen indtræffer og skønnet økonomiske effekter i form af beløbsmæssige tab eller gevinster. Som eksempel i guiden nævnes to transportvirksomheder, hvor den ene vælger at acceptere et udsving i brændstofpriserne – i form af tab eller gevinster – i forhold til budget. Men den anden sikrer sig ved at hedge det fremtidige indkøb af brændstof, hvorved sikres en velkendt afregningspris, til en velkendt omkostning.

Plan for rapportering til bestyrelsen: Det påpeges, at der således ikke er noget i vejen for, at selskabet vælger at påtage sig nogle risici, blot de overvåges og der tages action på dem, hvis de udvikler sig ud over fastsatte grænser. I guiden foreslås derfor, at der for den type risici fastsættes grænser for, hvornår der skal rapporteres til bestyrelsen, og hvornår der eventuelt skal tages actions for at inddæmme risici. Omkring udviklingen af de vigtigste risici foreslås opdeling i grønt, gult og rødt lys i den løbende overvågning. Så længe der er grønt lys behøver direktionen ikke at melde videre til bestyrelsen om udviklingen. Opstår der gult lys skal direktionen give bestyrelsen en rapportering herom. Og opstår der rød lys, på grund af en uhensigtsmæssig udvikling (eksempelvis markant stigende brændselsudgifter for det transportfirma, som ikke har hedget) skal der meldes videre til bestyrelsen, som skal tage stilling til eventuelle actions for at inddæmme risici.

I guiden gennemgås hvordan der kan opstilles ”Leading Key Risk Indicators,” hvor der både kan være tale om målbare indikatorer (eksempelvis futurepriser på brændstof) og ikke målbare indikatorer. Som eksempelvis på risikokomponenter for et togtrafikselskab nævnes sikkerhedsmæssige problemstillinger, eksempelvis risiko for togulykker, opdelt i mulige kollisioner, afsporinger og overkørsel af biler, personer eller dyr, der krydser et spor. Et element i eksempelvis afsporinger er den menneskelige faktor, eksempelvis manglende overholdelse af signaler, toghastighed, trafikregler og andre menneskelige faktorer. Omkring disse faktorer påpeges, at løbende uddannelse og eksaminer for togpersonale kan være med til at begrænse ulykker, og at det grønne, gule og røde lys udløses af udfald på disse eksaminer og måske andre tests.

Guide: Sådan laves hovedrengøring i bestyrelsen

I årene fremover vil stadig flere mindre danske selskaber sikkert sigte mod en børsnotering, enten herhjemme eller på en udenlandsk børs. I de tilfælde bliver alle teorierne om god selskabsledelse i sammensætningen af bestyrelsen pludselig virkelighed: Bestyrelser, der typisk har karakter af en tantebestyrelse eller af en professionel ejerlederbestyrelse skal transformeres til at servicere en bredspektret kreds af mindre aktionærer. SpencerStuart har udarbejdet en tjekliste til selskaber, der står over for denne transformation. Det påpeges, at tjeklisten også kan anvendes af veletablerede bestyrelser til at lave en hovedrengøring.

Som udgangspunkt har konsulenthuset tre råd:
• For det første at man starter i god tid – processen tager ofte længere tid end forudset.

• For det andet at man sigter mod en bestyrelse af begrænset størrelse. Den kan altid udvides senere, når man kommer ind i normal gænge.

• For det tredje at man tænker holistisk og lægger ud med at opgøre, hvilke kompetencer og egenskaber bestyrelsen skal rumme, frem for at bygge bestyrelsen op om en eller to på forhånd udvalgte. Herefter deler SpencerStuart processen op i tre faser, der dog langt hen ad vejen foregår samtidig:

Den første fase er at bygge, hvad man kalder en skill matrix. Her skal man altså have en oversigt over, hvilke discipliner den kommende bestyrelse skal mestre. I en børsnoteret virksomhed vil det naturligvis være relevant, at der er solid erfaring med aktiemarkedet og kommunikation med investorer, ud over de sædvanlige kompetencer som brancheerfaring og finansiel/regnskabsmæssig indsigt. Men derudover kan behovet variere meget: Nogle selskaber har brug for strategisk klarsyn, mens andre i højere grad har brug for praktiske færdigheder omkring f.eks. udenlandske markeder. Ud fra den opstillede skill matrix over de potentielle bestyrelsesmedlemmers kompetencer, kan man så ”krydse af”, indtil man er i mål. Men det er gavnligt, hvis bestyrelsen samtidig kan leve op til andre kriterier, f.eks. om diversitet. Her gælder det ikke kun køn og etniske minoriteter, men også geografisk, således at f.eks. virksomhedens hovedmarkeder er dækket.

Endvidere er det hensigtsmæssigt allerede på dette stadie at overveje hierarkiet i bestyrelsen. Hvilke kvalifikationer skal helst ligge hos formanden eller andre ledende medarbejdere?

Anden fase er at præcisere regler og normer for god selskabsledelse. Som bekendt er anbefalingerne herom ikke mere hugget i sten, end at de kan tilpasses det enkelte selskab. Der er dels en række praktiske spørgsmål, der skal afklares: Hvor ofte skal bestyrelsen f.eks. mødes, og hvor skal det foregå? Hvordan skal medlemmerne aflønnes? Oven i det er der tilsyneladende selvfølgeligheder, som man alligevel kan gøre mere eller mindre ud af, som at bestyrelsesmedlemmerne af natur skal være konstruktive. Dertil kommer det mere komplicerede: Hvad præcis skal formandens og eventuelle komiteers rolle være? Og endnu mere luftigt: Hvordan ønsker man kulturen skal være i bestyrelsesarbejdet? Skal det f.eks. være formelt eller uformelt? Ønsker man at arbejde som et hold eller mere som enkeltindivider, der kommer med input? Alt det skal spille sammen, og valget har ikke kun indflydelse på, hvem man kan tiltrække, men også hvem man ønsker at tiltrække. I denne fase skal man også overveje, hvor meget af traditionen og selskabsledelsen, man kan tage med fra den gamle verden. Der kan være værdier, som man vil bevare, selv om de strengt taget ikke følger det nye setup.

Tredje fase består i at forme og skabe ”medarbejderpleje” for bestyrelsesmedlemmerne, og at sætte en kurs for den valgte kultur i bestyrelsesarbejdet. Der skal bl.a. arrangeres sociale sammenkomster, hvor medlemmerne lærer hinanden at kende, og der skal både i udgangspunktet og hen ad vejen tilrettelægges kursusforløb, der giver de enkelte medlemmer den viden om virksomheden, de behøver, for at udnytte deres kompetencer optimalt. StuartSpencer peger afslutningsvis på, at man også kan se selve processen med at sammensætte en bestyrelse mere eller mindre fra bunden som en relevant øvelse for veletablerede bestyrelser: Den kloge bestyrelse forholder sig nemlig med jævne mellemrum kritisk til sin egen sammensætning og funktionsmåde.

Sten Thorup Kristensen

Lederudvikling med syv forskellige profiler

De fleste programmer for lederudvikling inkluderer kandidaterne i forskellige typer af job. Men hvis han/ hun fejler i et af disse jobs, og dermed får et knæk i karrieren til skade for både sig selv og virksomheden, er det ikke nødvendigvis et signal om, at vedkommende alligevel ikke har de fornødne lederevner. Miseren kan også være opstået, fordi udfordringen ikke matchede vedkommendes sind og måde at lære på. Korn Ferry har i en analyse identificeret syv typiske profiler, som de fleste (men ikke alle) lederemner falder ind under. Kunsten for virksomhederne er så at finde poster, der matcher de respektive personlighedstyper. Poster, hvor de først og fremmest trives og kan bidrage. Men hvor de også kan stikke tåen i vandet og lære at håndtere mødet med det, der ikke umiddelbart passer til deres personlighed. Her er de syv typer:

Problemknuseren er den mest almindelige type, og også den, der er lettest at arbejde med i et traditionelt program. Han vil analysere problemet, danne sig en opfattelse af, hvordan det kan og bør løses, og undervejs nyde at inspirere og coache medarbejderne til at følge den vej, der er lagt. Problemknuseren kan således betros de fleste udfordringer af ”normal” størrelse, men er måske for meget generalist til de meget store, eller blot meget specielle, udfordringer.

Grubleren er den intellektuelle karakter, der vil undersøge udfordringen ud i de mindste detaljer, og som heller ikke viger tilbage for at stille de ubehagelige spørgsmål. Han vil også have en forkærlighed for at udtænke løsninger, der er komplicerede, og som umiddelbart kan virke kontraintuitive. Grubleren bryder sig normalt ikke om rampelys og vil derfor sjældent være egnet som topchef. Derimod kan han være en overordentligt vigtig holdspiller i f.eks. en koncerndirektion.

Bulldozeren er meget fokuseret på sine mål og bruger i forhold til de andre typer i højere grad konsekvens i daglige beslutninger, og i mindre grad analyser, for at nå disse mål. Han er ikke bange for at få snavs på hænderne. Bulldozeren er velvalgt, hvis situationen mere end noget andet kræver udholdenhed, men typisk skal – og vil – han også lære, at den kraftfulde vej ikke altid er velvalgt, og at der nogle gange skal handles med højere grader af finesse.

Mesteren vil gerne, som den klassiske helt i et eventyr, være den, der redder dagen. Han vil således stortrives ved at blive placeret i et søvnigt og konservativt miljø, som der skal pustes liv i. At mesteren er alene med sin entusiasme, og at der mangler processer og redskaber til at nå målsætningen, vil ikke blive oplevet som forstemmende, men tværtimod som befordrende. Omvendt vil mesteren have det svært i en organisation, der generelt er på vej frem over stepperne. Her vil han tabe motivation, fordi det er svært at nå den ønskede position – alene, øverst på podiet.

Søjlen er lidt som problemknuseren – bare uden så store armbevægelser og med et mere beskedent sigte. Han vil fokusere på at løfte sin organisation en tak op, og gøre det omhyggeligt og uden risiko for tilbagefald. Søjlen vil gerne have klar besked og er den, der har det sværest med tvetydige beskeder og situationer. Men dette træk skal ikke forveksles med uselvstændighed. Med en defineret målsætning er søjlen parat til at tage ansvar for, at den bliver nået.

Diplomaten er god til at læse andre mennesker, og at indrette sig efter deres måde at være på. Det kan naturligvis være særdeles nyttigt, hvis organisationens store udfordring netop ligger på det menneskelige plan, og der for eksempel er stridigheder mellem chefer, med tillidsmænd, med myndigheder eller med politikere. Hvad diplomaten naturligvis også skal lære er at forholde sig til de situationer, hvor diplomatiet ikke længere rækker, fordi problemet rækker videre end til personer, man kan kommunikere og indgå aftaler med.

Energibundtet leder primært med en kombination af stor flid og stor karisma, som kan virke dybt inspirerende på medarbejderne. Han vil også i privatlivet dyrke det usædvanlige og ukontroversielle. Kan være løsningen i mange organisationer, men kan også indebære en risiko i organisationer, der allerede fungerer godt.

Sten Thorup Kristensen

Forklaringer på, at topchefer handler kortsigtet

Det er aktiemarkedets skyld. Vi har hørt denne forklaring igen og igen, når topchefer skal forklare, hvorfor de ikke tænker mere langsigtet: I praksis bliver de bedømt på seneste kvartalsregnskab. Men en forsker fra Harvard Business School argumenterer i en rapport under projektet ”Focusing Capital on the Long Term” for, at der er tre rent psykologiske mekanismer, der helt uafhængigt af krav fra kapitalmarkederne afholder topcheferne fra at handle så langsigtet, som de gerne selv ville – eller som de siger, de gerne ville.

Jagten på sikkerhed: Psykologiske forsøg har vist, at hvis man tilbyder mennesker at vælge mellem 100 kroner nu og 200 kroner om et år, vil langt de fleste vælge det første. Det er en ekstrem risikoaversion, der stammer fra dengang vores forfædre i en meget mere bogstavelig forstand måtte kæmpe for føden hver dag. Det sidder stadig i vores gener, selv om vi i dag har en grundlæggende tryghed, der gør, at det er direkte dumt ikke at løbe kalkulerede risici. Topchefer har naturligvis denne evolutionære drift lige som alle andre, og de valgmuligheder, de ser for sig, er langt fra heller så klare som et tilbud om 100 kroner nu eller 200 kroner næste år. Derfor vil de ofte vælge den sikre vej.

Det kan imidlertid blive et alvorligt problem, hvis det, der ligner den sikre vej, i virkeligheden bare er en konservatisme, hvor man bare håber, at alt går godt, hvis man bare fortsætter, som man er begyndt. Den teknologiske udvikling giver masser af den slags situationer. Vi kan alle på stående fod komme i tanke om et antal eksempler på, at ny teknologi har kvalt gamle brancher og skabt nye. Men der er langt flere eksempler på forudsigelser om sådanne forløb, der har vist sig at være helt hen i vejret. Pointen er, at man først bagefter ved med sikkerhed om en teknologi er revolutionerende, og i givet fald på hvilken måde. Derfor må den gode topchef overkomme sin indbyggede, overdrevne risikoaversion og træffe valg, der tager højde for de forskellige mulige udfald.

Ledelsens Catch 22: Hvis børsnoterede virksomheders topchefer finder det stressende at skulle til eksamen hos sine investorer hvert kvartal, så er det endnu værre for politikerne: De kan i princippet blive testet af deres bagland – vælgerne – hver eneste dag, hvis de kommer i fokus i en sag, der kører i medierne. Og i den sammenhæng tænker vælgerne meget kortsigtet: De vil have forbedringer her og nu, og i særdeleshed vil de ikke have forringelser her og nu. Politiske ledere sidder således i ekstrem grad med det Catch 22, at det forventes at dem, at de tænker langsigtet – men at de kun forbliver ledere, hvis de tænker kortsigtet.

Løsningen er naturligvis at tænke både langsigtet og kortsigtet på en gang. Men det er nemmere sagt end gjort, og det er det også for erhvervslivets ledere. De er mindre eksponerede for løbende kritik, end politikerne er det, og deres arbejdsgivere er mindre lunefulde, end vælgerne er det. Til gengæld skal de i praksis hver dag bevise deres værd på en anden måde: Man kan være nok så meget ansat af en enig bestyrelse – hvis man ikke har respekt fra medarbejdere, kunder og andre stakeholdere, kan man i praksis ikke lede. Den respekt bliver opbygget gennem resultater, og disse må man altså skabe på kort sigt for overhovedet at få chancen for at operere langsigtet.

Det umulige eftermæle: Danmark er et fondsland, og mange fortidige erhvervsledere er kendt gennem de fonde, de oprettede, og som i dag er bidragsydere til kunst, kultur og forskning. Uden fondene ville de fortidige erhvervsikoner formentligt kun blive husket af deres nærmeste familier, om overhovedet: Af en eller anden grund bliver fremtrædende erhvervsfolk sjældnere husket i eftertiden, end f.eks. ledende politikere og betydelige kunstnerne gør det. Og hvor ligegyldigt og forfængeligt det end kan forekomme, så har mennesker altså en dyb trang til at blive husket og gå over i historien. I praksis frataget denne mulighed kan erhvervslederne lige så godt fyre alt deres krudt af i kortsigtede handlinger, i håbet om i det mindste at blive store i deres samtid, skriver Nitin Nohria i et af kapitlerne i den nævnte rapport.

Han har ikke nogen hurtig masterplan for, hvordan man overkommer de indre, psykologiske barrierer og begynder at tænke og handle mere langsigtet. Et trick giver han dog videre: At vænne sig til at tænke fra højre mod venstre i stedet for omvendt. Dermed menes, at man typisk tænker sit arbejde i en tidsmæssig rækkefølge, så den næste udfordring står nærmest og det langsigtede mål fjernest. Men man kan også, når man på arbejdet støder ind i en udfordring, begynde med at tænke over, hvordan den påvirker det langsigtede mål.

Sten Thorup Kristensen

Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider 2/

Erhvervslivets betydning for samfundet, og forventningerne til den rolle, topcheferne skal spille, har ændret sig dramatisk de seneste år. I forlængelse heraf har samfundets forventninger til CEO’en også ændret sig markant. Det store spørgsmål er, hvordan nutidens topchefer udvikler de nødvendige kompetencer, så de kan leve op til de nye krav. På baggrund af interviews med 150 topchefer har headhunterfirmaet Heidrick & Struggles udarbejdet en analyse ”The CEO Report” som forsøger at besvare spørgsmålet. Konsulentfirmaet udgangspunkt er, at CEO’erne som helhed ikke har formået at tilpasse sig til de nye krav, og de har de seneste år udmøntet sig i stadig kortere åremål som topchef for virksomhederne. I denne del to af vores gennemgang af udvalgte dele af rapporten sætter vi fokus på den problemstilling, der handler om, at de stadig hurtigere ændringer i omverdenen stiller nye krav til CEO’en om at prioritere, og skille væsentligt og uvæsentligt.

Grundlæggende vurderer mange af de interviewede CEO’er, at de bruger meget tid på at forstå og forholde sig til ændringer i virksomhedens omverden, som virksomheden kan blive påvirket af. Budskabet fra Heidrick er, at toplederne ikke kun skal fokusere på speed i forandringer, men i høj grad også væsentlighed og effekter. Det påpeges, at CEO’en kan komme langt med at sikre sig en løbende rapportering om de igangværende omverdensændringer, så han har et godt beslutningsgrundlag omkring den videre prioritering. Er det noget han skal bruge tid på, eller er det ikke forhold, som får særlig stor betydning for virksomheden? Som udgangspunkt bør observerede ændringer opdeles i tekniske og fundamentale ændringer på den ene dimension. og på den anden dimension kan ændringerne ses som en evolution, der strækker sig over lang tid, eller en revolution, hvor ændringerne får stor effekt meget hurtigt. En CEO udtaler: ”You have to separate the noise and the normal stuff from the fundamental shifts, that are taking place, and then be able to determine how quickly those shifts are going to manifest or disrupt what you’re doing, versus those things that you have more time to adjust to.”

Det påpeges at de store begivenheder og megatrends ofte vil have en eller anden påvirkning på virksomheden, men at det vil afhænge meget af branche og markeder.

Eksempelvis er landbruget og fødevarevirksomheder påvirket af de geopolitiske begivenheder i relation til Ukraine og konflikten med Rusland. Inden for sundhedssektoren har Ebola-udbruddet i Afrika haft betydning, både med hensyn til eventuelle beskyttelsesforanstaltninger i de berørte lande, og virksomheder som Bavarian, der har sat ekstra fokus på udvikling af en vaccine. Det seneste halvårs styrtdyk i oliepriserne har effekt for de fleste virksomheder, hvor især energiforbrugende virksomheder kan kunne transformere lavere produktionsomkostninger til ekspansion eller nye investeringer. Nogle ændringer kan give anledning til interne justeringer i budgetter, men ikke på fundamentale forhold. Andre større ændringer kan nødvendiggøre revurdering af strategi, forretningsmodeller, kerneværdier og den overordnede mission.

Fundamentale ændringer kan også være nye krav fra virksomhedens stakeholdere. Det påpeges, at disse ofte bør tages seriøst. Ikke mindst fordi eksempelvis forbrugerkrav hurtigt kan vokse sig store på de sociale medier eller gennem bred mediedækning. Her kan både være tale om en evolution, som der ofte er tale om indenfor virksomheders fokus på CSR og mangfoldighed, eller en revolution, hvor der stilles bastante krav fra en ”larmende” stakeholdergruppe. En CEO udtaler om det at skille væsentligt fra uvæsentligt: ”You have to begin to sort out the results you’re getting. Are they a result of a broader macroeconomic or industry shift taking place, or are they more enterprice-specific?” Bundlinjen er, at CEO’en skal undgå at betragte alle omverdensændringer som vigtige og som hastesager. Det giver risiko for, at CEO’en fokuserer på de forkerte ting. Vigtigst er det altså at forsøge at forstå hvad de potentielt betyder for virksomheden, så CEO’en kan prioritere på baggrund heraf. Løbende evalueringer af de igangværende omverdensskift giver CEO’en mulighed for at fokusere og prioritere de store vigtige udfordringer.

 

Læs også første del af denne artikelserie på to artikler: Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider

Log ind