Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 80

Guide: Bestyrelsens arbejde med risikostyring

Hvor meget skal bestyrelsen engagere sig i arbejdet med selskabets risikostyring? En hel del lyder budskabet i en artikel i det anerkendte tidsskrift ”Governance” med titlen ” Risk Oversight ”, som går tættere på bestyrelsens rolle i risikostyringen med fokus på identifikation og overvågning af de vigtigste strategiske risici.

De opstiller en praktisk model for, hvordan bestyrelsen har indrettet dette arbejde med en meget systematisk tilgang. Og man kan spørge, om bestyrelserne for Germanwing og OW Bunker måske kunne have undgået de velkendte katastrofer, hvis de havde fulgt den systematiske tilgang til risikostyringen, som her anbefales. Første overordnede skridt for bestyrelsen er, at den i forbindelse med udarbejdelse af strategiplanen skal indarbejde muligheder og risici i denne plan. Disse elementer hører uløseligt sammen, da enhver plan omfatter, at bestyrelsen tager stilling til virksomhedens overordnede risikovillighed og risikoappetit. Enhver forretning indebærer forretningsmæssige risici, og den potentielle indtjening stiger med øget risikovillighed. Men det er afgørende, at bestyrelsen har taget stilling til, hvor man vil ligge på denne skala.

Overordnet billede af risici: I forbindelse hermed er det vigtigt, at bestyrelsen danner sig et overordnet billede af de forretningsstrukturelle risici, og eventuel implementering af systemer til at håndtere disse risici. Endelig skal bestyrelsen tage stilling til den interne overvågning af risici og den løbende rapportering herom, også til bestyrelsen. Det samlede overblik kan skabes ved at anvende et såkaldt Risk Dashboard. Andet skridt er, at bestyrelsen sikrer, at den forholder sig til de vigtigste strategiske og forretningsmæssige risici, og ikke alle risici med mindre betydning. Bestyrelsen skal have fokus på et begrænset antal vigtigste risici, som kan omfatte de væsentligste usikkerheder i virksomhedens udviklingsplan. I guiden anvendes The Strategic Risk Filter til at identificere de risici, som kan have størst negative eller positive effekt på virksomheden.

Herefter kan der opstilles et Risk Map, som indeholder en tidsdimension, sandsynligheder for at hændelsen indtræffer og skønnet økonomiske effekter i form af beløbsmæssige tab eller gevinster. Som eksempel i guiden nævnes to transportvirksomheder, hvor den ene vælger at acceptere et udsving i brændstofpriserne – i form af tab eller gevinster – i forhold til budget. Men den anden sikrer sig ved at hedge det fremtidige indkøb af brændstof, hvorved sikres en velkendt afregningspris, til en velkendt omkostning.

Plan for rapportering til bestyrelsen: Det påpeges, at der således ikke er noget i vejen for, at selskabet vælger at påtage sig nogle risici, blot de overvåges og der tages action på dem, hvis de udvikler sig ud over fastsatte grænser. I guiden foreslås derfor, at der for den type risici fastsættes grænser for, hvornår der skal rapporteres til bestyrelsen, og hvornår der eventuelt skal tages actions for at inddæmme risici. Omkring udviklingen af de vigtigste risici foreslås opdeling i grønt, gult og rødt lys i den løbende overvågning. Så længe der er grønt lys behøver direktionen ikke at melde videre til bestyrelsen om udviklingen. Opstår der gult lys skal direktionen give bestyrelsen en rapportering herom. Og opstår der rød lys, på grund af en uhensigtsmæssig udvikling (eksempelvis markant stigende brændselsudgifter for det transportfirma, som ikke har hedget) skal der meldes videre til bestyrelsen, som skal tage stilling til eventuelle actions for at inddæmme risici.

I guiden gennemgås hvordan der kan opstilles ”Leading Key Risk Indicators,” hvor der både kan være tale om målbare indikatorer (eksempelvis futurepriser på brændstof) og ikke målbare indikatorer. Som eksempelvis på risikokomponenter for et togtrafikselskab nævnes sikkerhedsmæssige problemstillinger, eksempelvis risiko for togulykker, opdelt i mulige kollisioner, afsporinger og overkørsel af biler, personer eller dyr, der krydser et spor. Et element i eksempelvis afsporinger er den menneskelige faktor, eksempelvis manglende overholdelse af signaler, toghastighed, trafikregler og andre menneskelige faktorer. Omkring disse faktorer påpeges, at løbende uddannelse og eksaminer for togpersonale kan være med til at begrænse ulykker, og at det grønne, gule og røde lys udløses af udfald på disse eksaminer og måske andre tests.

Guide: Sådan laves hovedrengøring i bestyrelsen

I årene fremover vil stadig flere mindre danske selskaber sikkert sigte mod en børsnotering, enten herhjemme eller på en udenlandsk børs. I de tilfælde bliver alle teorierne om god selskabsledelse i sammensætningen af bestyrelsen pludselig virkelighed: Bestyrelser, der typisk har karakter af en tantebestyrelse eller af en professionel ejerlederbestyrelse skal transformeres til at servicere en bredspektret kreds af mindre aktionærer. SpencerStuart har udarbejdet en tjekliste til selskaber, der står over for denne transformation. Det påpeges, at tjeklisten også kan anvendes af veletablerede bestyrelser til at lave en hovedrengøring.

Som udgangspunkt har konsulenthuset tre råd:
• For det første at man starter i god tid – processen tager ofte længere tid end forudset.

• For det andet at man sigter mod en bestyrelse af begrænset størrelse. Den kan altid udvides senere, når man kommer ind i normal gænge.

• For det tredje at man tænker holistisk og lægger ud med at opgøre, hvilke kompetencer og egenskaber bestyrelsen skal rumme, frem for at bygge bestyrelsen op om en eller to på forhånd udvalgte. Herefter deler SpencerStuart processen op i tre faser, der dog langt hen ad vejen foregår samtidig:

Den første fase er at bygge, hvad man kalder en skill matrix. Her skal man altså have en oversigt over, hvilke discipliner den kommende bestyrelse skal mestre. I en børsnoteret virksomhed vil det naturligvis være relevant, at der er solid erfaring med aktiemarkedet og kommunikation med investorer, ud over de sædvanlige kompetencer som brancheerfaring og finansiel/regnskabsmæssig indsigt. Men derudover kan behovet variere meget: Nogle selskaber har brug for strategisk klarsyn, mens andre i højere grad har brug for praktiske færdigheder omkring f.eks. udenlandske markeder. Ud fra den opstillede skill matrix over de potentielle bestyrelsesmedlemmers kompetencer, kan man så ”krydse af”, indtil man er i mål. Men det er gavnligt, hvis bestyrelsen samtidig kan leve op til andre kriterier, f.eks. om diversitet. Her gælder det ikke kun køn og etniske minoriteter, men også geografisk, således at f.eks. virksomhedens hovedmarkeder er dækket.

Endvidere er det hensigtsmæssigt allerede på dette stadie at overveje hierarkiet i bestyrelsen. Hvilke kvalifikationer skal helst ligge hos formanden eller andre ledende medarbejdere?

Anden fase er at præcisere regler og normer for god selskabsledelse. Som bekendt er anbefalingerne herom ikke mere hugget i sten, end at de kan tilpasses det enkelte selskab. Der er dels en række praktiske spørgsmål, der skal afklares: Hvor ofte skal bestyrelsen f.eks. mødes, og hvor skal det foregå? Hvordan skal medlemmerne aflønnes? Oven i det er der tilsyneladende selvfølgeligheder, som man alligevel kan gøre mere eller mindre ud af, som at bestyrelsesmedlemmerne af natur skal være konstruktive. Dertil kommer det mere komplicerede: Hvad præcis skal formandens og eventuelle komiteers rolle være? Og endnu mere luftigt: Hvordan ønsker man kulturen skal være i bestyrelsesarbejdet? Skal det f.eks. være formelt eller uformelt? Ønsker man at arbejde som et hold eller mere som enkeltindivider, der kommer med input? Alt det skal spille sammen, og valget har ikke kun indflydelse på, hvem man kan tiltrække, men også hvem man ønsker at tiltrække. I denne fase skal man også overveje, hvor meget af traditionen og selskabsledelsen, man kan tage med fra den gamle verden. Der kan være værdier, som man vil bevare, selv om de strengt taget ikke følger det nye setup.

Tredje fase består i at forme og skabe ”medarbejderpleje” for bestyrelsesmedlemmerne, og at sætte en kurs for den valgte kultur i bestyrelsesarbejdet. Der skal bl.a. arrangeres sociale sammenkomster, hvor medlemmerne lærer hinanden at kende, og der skal både i udgangspunktet og hen ad vejen tilrettelægges kursusforløb, der giver de enkelte medlemmer den viden om virksomheden, de behøver, for at udnytte deres kompetencer optimalt. StuartSpencer peger afslutningsvis på, at man også kan se selve processen med at sammensætte en bestyrelse mere eller mindre fra bunden som en relevant øvelse for veletablerede bestyrelser: Den kloge bestyrelse forholder sig nemlig med jævne mellemrum kritisk til sin egen sammensætning og funktionsmåde.

Sten Thorup Kristensen

Forklaringer på, at topchefer handler kortsigtet

Det er aktiemarkedets skyld. Vi har hørt denne forklaring igen og igen, når topchefer skal forklare, hvorfor de ikke tænker mere langsigtet: I praksis bliver de bedømt på seneste kvartalsregnskab. Men en forsker fra Harvard Business School argumenterer i en rapport under projektet ”Focusing Capital on the Long Term” for, at der er tre rent psykologiske mekanismer, der helt uafhængigt af krav fra kapitalmarkederne afholder topcheferne fra at handle så langsigtet, som de gerne selv ville – eller som de siger, de gerne ville.

Jagten på sikkerhed: Psykologiske forsøg har vist, at hvis man tilbyder mennesker at vælge mellem 100 kroner nu og 200 kroner om et år, vil langt de fleste vælge det første. Det er en ekstrem risikoaversion, der stammer fra dengang vores forfædre i en meget mere bogstavelig forstand måtte kæmpe for føden hver dag. Det sidder stadig i vores gener, selv om vi i dag har en grundlæggende tryghed, der gør, at det er direkte dumt ikke at løbe kalkulerede risici. Topchefer har naturligvis denne evolutionære drift lige som alle andre, og de valgmuligheder, de ser for sig, er langt fra heller så klare som et tilbud om 100 kroner nu eller 200 kroner næste år. Derfor vil de ofte vælge den sikre vej.

Det kan imidlertid blive et alvorligt problem, hvis det, der ligner den sikre vej, i virkeligheden bare er en konservatisme, hvor man bare håber, at alt går godt, hvis man bare fortsætter, som man er begyndt. Den teknologiske udvikling giver masser af den slags situationer. Vi kan alle på stående fod komme i tanke om et antal eksempler på, at ny teknologi har kvalt gamle brancher og skabt nye. Men der er langt flere eksempler på forudsigelser om sådanne forløb, der har vist sig at være helt hen i vejret. Pointen er, at man først bagefter ved med sikkerhed om en teknologi er revolutionerende, og i givet fald på hvilken måde. Derfor må den gode topchef overkomme sin indbyggede, overdrevne risikoaversion og træffe valg, der tager højde for de forskellige mulige udfald.

Ledelsens Catch 22: Hvis børsnoterede virksomheders topchefer finder det stressende at skulle til eksamen hos sine investorer hvert kvartal, så er det endnu værre for politikerne: De kan i princippet blive testet af deres bagland – vælgerne – hver eneste dag, hvis de kommer i fokus i en sag, der kører i medierne. Og i den sammenhæng tænker vælgerne meget kortsigtet: De vil have forbedringer her og nu, og i særdeleshed vil de ikke have forringelser her og nu. Politiske ledere sidder således i ekstrem grad med det Catch 22, at det forventes at dem, at de tænker langsigtet – men at de kun forbliver ledere, hvis de tænker kortsigtet.

Løsningen er naturligvis at tænke både langsigtet og kortsigtet på en gang. Men det er nemmere sagt end gjort, og det er det også for erhvervslivets ledere. De er mindre eksponerede for løbende kritik, end politikerne er det, og deres arbejdsgivere er mindre lunefulde, end vælgerne er det. Til gengæld skal de i praksis hver dag bevise deres værd på en anden måde: Man kan være nok så meget ansat af en enig bestyrelse – hvis man ikke har respekt fra medarbejdere, kunder og andre stakeholdere, kan man i praksis ikke lede. Den respekt bliver opbygget gennem resultater, og disse må man altså skabe på kort sigt for overhovedet at få chancen for at operere langsigtet.

Det umulige eftermæle: Danmark er et fondsland, og mange fortidige erhvervsledere er kendt gennem de fonde, de oprettede, og som i dag er bidragsydere til kunst, kultur og forskning. Uden fondene ville de fortidige erhvervsikoner formentligt kun blive husket af deres nærmeste familier, om overhovedet: Af en eller anden grund bliver fremtrædende erhvervsfolk sjældnere husket i eftertiden, end f.eks. ledende politikere og betydelige kunstnerne gør det. Og hvor ligegyldigt og forfængeligt det end kan forekomme, så har mennesker altså en dyb trang til at blive husket og gå over i historien. I praksis frataget denne mulighed kan erhvervslederne lige så godt fyre alt deres krudt af i kortsigtede handlinger, i håbet om i det mindste at blive store i deres samtid, skriver Nitin Nohria i et af kapitlerne i den nævnte rapport.

Han har ikke nogen hurtig masterplan for, hvordan man overkommer de indre, psykologiske barrierer og begynder at tænke og handle mere langsigtet. Et trick giver han dog videre: At vænne sig til at tænke fra højre mod venstre i stedet for omvendt. Dermed menes, at man typisk tænker sit arbejde i en tidsmæssig rækkefølge, så den næste udfordring står nærmest og det langsigtede mål fjernest. Men man kan også, når man på arbejdet støder ind i en udfordring, begynde med at tænke over, hvordan den påvirker det langsigtede mål.

Sten Thorup Kristensen

Lederudvikling med syv forskellige profiler

De fleste programmer for lederudvikling inkluderer kandidaterne i forskellige typer af job. Men hvis han/ hun fejler i et af disse jobs, og dermed får et knæk i karrieren til skade for både sig selv og virksomheden, er det ikke nødvendigvis et signal om, at vedkommende alligevel ikke har de fornødne lederevner. Miseren kan også være opstået, fordi udfordringen ikke matchede vedkommendes sind og måde at lære på. Korn Ferry har i en analyse identificeret syv typiske profiler, som de fleste (men ikke alle) lederemner falder ind under. Kunsten for virksomhederne er så at finde poster, der matcher de respektive personlighedstyper. Poster, hvor de først og fremmest trives og kan bidrage. Men hvor de også kan stikke tåen i vandet og lære at håndtere mødet med det, der ikke umiddelbart passer til deres personlighed. Her er de syv typer:

Problemknuseren er den mest almindelige type, og også den, der er lettest at arbejde med i et traditionelt program. Han vil analysere problemet, danne sig en opfattelse af, hvordan det kan og bør løses, og undervejs nyde at inspirere og coache medarbejderne til at følge den vej, der er lagt. Problemknuseren kan således betros de fleste udfordringer af ”normal” størrelse, men er måske for meget generalist til de meget store, eller blot meget specielle, udfordringer.

Grubleren er den intellektuelle karakter, der vil undersøge udfordringen ud i de mindste detaljer, og som heller ikke viger tilbage for at stille de ubehagelige spørgsmål. Han vil også have en forkærlighed for at udtænke løsninger, der er komplicerede, og som umiddelbart kan virke kontraintuitive. Grubleren bryder sig normalt ikke om rampelys og vil derfor sjældent være egnet som topchef. Derimod kan han være en overordentligt vigtig holdspiller i f.eks. en koncerndirektion.

Bulldozeren er meget fokuseret på sine mål og bruger i forhold til de andre typer i højere grad konsekvens i daglige beslutninger, og i mindre grad analyser, for at nå disse mål. Han er ikke bange for at få snavs på hænderne. Bulldozeren er velvalgt, hvis situationen mere end noget andet kræver udholdenhed, men typisk skal – og vil – han også lære, at den kraftfulde vej ikke altid er velvalgt, og at der nogle gange skal handles med højere grader af finesse.

Mesteren vil gerne, som den klassiske helt i et eventyr, være den, der redder dagen. Han vil således stortrives ved at blive placeret i et søvnigt og konservativt miljø, som der skal pustes liv i. At mesteren er alene med sin entusiasme, og at der mangler processer og redskaber til at nå målsætningen, vil ikke blive oplevet som forstemmende, men tværtimod som befordrende. Omvendt vil mesteren have det svært i en organisation, der generelt er på vej frem over stepperne. Her vil han tabe motivation, fordi det er svært at nå den ønskede position – alene, øverst på podiet.

Søjlen er lidt som problemknuseren – bare uden så store armbevægelser og med et mere beskedent sigte. Han vil fokusere på at løfte sin organisation en tak op, og gøre det omhyggeligt og uden risiko for tilbagefald. Søjlen vil gerne have klar besked og er den, der har det sværest med tvetydige beskeder og situationer. Men dette træk skal ikke forveksles med uselvstændighed. Med en defineret målsætning er søjlen parat til at tage ansvar for, at den bliver nået.

Diplomaten er god til at læse andre mennesker, og at indrette sig efter deres måde at være på. Det kan naturligvis være særdeles nyttigt, hvis organisationens store udfordring netop ligger på det menneskelige plan, og der for eksempel er stridigheder mellem chefer, med tillidsmænd, med myndigheder eller med politikere. Hvad diplomaten naturligvis også skal lære er at forholde sig til de situationer, hvor diplomatiet ikke længere rækker, fordi problemet rækker videre end til personer, man kan kommunikere og indgå aftaler med.

Energibundtet leder primært med en kombination af stor flid og stor karisma, som kan virke dybt inspirerende på medarbejderne. Han vil også i privatlivet dyrke det usædvanlige og ukontroversielle. Kan være løsningen i mange organisationer, men kan også indebære en risiko i organisationer, der allerede fungerer godt.

Sten Thorup Kristensen

Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider 2/

Erhvervslivets betydning for samfundet, og forventningerne til den rolle, topcheferne skal spille, har ændret sig dramatisk de seneste år. I forlængelse heraf har samfundets forventninger til CEO’en også ændret sig markant. Det store spørgsmål er, hvordan nutidens topchefer udvikler de nødvendige kompetencer, så de kan leve op til de nye krav. På baggrund af interviews med 150 topchefer har headhunterfirmaet Heidrick & Struggles udarbejdet en analyse ”The CEO Report” som forsøger at besvare spørgsmålet. Konsulentfirmaet udgangspunkt er, at CEO’erne som helhed ikke har formået at tilpasse sig til de nye krav, og de har de seneste år udmøntet sig i stadig kortere åremål som topchef for virksomhederne. I denne del to af vores gennemgang af udvalgte dele af rapporten sætter vi fokus på den problemstilling, der handler om, at de stadig hurtigere ændringer i omverdenen stiller nye krav til CEO’en om at prioritere, og skille væsentligt og uvæsentligt.

Grundlæggende vurderer mange af de interviewede CEO’er, at de bruger meget tid på at forstå og forholde sig til ændringer i virksomhedens omverden, som virksomheden kan blive påvirket af. Budskabet fra Heidrick er, at toplederne ikke kun skal fokusere på speed i forandringer, men i høj grad også væsentlighed og effekter. Det påpeges, at CEO’en kan komme langt med at sikre sig en løbende rapportering om de igangværende omverdensændringer, så han har et godt beslutningsgrundlag omkring den videre prioritering. Er det noget han skal bruge tid på, eller er det ikke forhold, som får særlig stor betydning for virksomheden? Som udgangspunkt bør observerede ændringer opdeles i tekniske og fundamentale ændringer på den ene dimension. og på den anden dimension kan ændringerne ses som en evolution, der strækker sig over lang tid, eller en revolution, hvor ændringerne får stor effekt meget hurtigt. En CEO udtaler: ”You have to separate the noise and the normal stuff from the fundamental shifts, that are taking place, and then be able to determine how quickly those shifts are going to manifest or disrupt what you’re doing, versus those things that you have more time to adjust to.”

Det påpeges at de store begivenheder og megatrends ofte vil have en eller anden påvirkning på virksomheden, men at det vil afhænge meget af branche og markeder.

Eksempelvis er landbruget og fødevarevirksomheder påvirket af de geopolitiske begivenheder i relation til Ukraine og konflikten med Rusland. Inden for sundhedssektoren har Ebola-udbruddet i Afrika haft betydning, både med hensyn til eventuelle beskyttelsesforanstaltninger i de berørte lande, og virksomheder som Bavarian, der har sat ekstra fokus på udvikling af en vaccine. Det seneste halvårs styrtdyk i oliepriserne har effekt for de fleste virksomheder, hvor især energiforbrugende virksomheder kan kunne transformere lavere produktionsomkostninger til ekspansion eller nye investeringer. Nogle ændringer kan give anledning til interne justeringer i budgetter, men ikke på fundamentale forhold. Andre større ændringer kan nødvendiggøre revurdering af strategi, forretningsmodeller, kerneværdier og den overordnede mission.

Fundamentale ændringer kan også være nye krav fra virksomhedens stakeholdere. Det påpeges, at disse ofte bør tages seriøst. Ikke mindst fordi eksempelvis forbrugerkrav hurtigt kan vokse sig store på de sociale medier eller gennem bred mediedækning. Her kan både være tale om en evolution, som der ofte er tale om indenfor virksomheders fokus på CSR og mangfoldighed, eller en revolution, hvor der stilles bastante krav fra en ”larmende” stakeholdergruppe. En CEO udtaler om det at skille væsentligt fra uvæsentligt: ”You have to begin to sort out the results you’re getting. Are they a result of a broader macroeconomic or industry shift taking place, or are they more enterprice-specific?” Bundlinjen er, at CEO’en skal undgå at betragte alle omverdensændringer som vigtige og som hastesager. Det giver risiko for, at CEO’en fokuserer på de forkerte ting. Vigtigst er det altså at forsøge at forstå hvad de potentielt betyder for virksomheden, så CEO’en kan prioritere på baggrund heraf. Løbende evalueringer af de igangværende omverdensskift giver CEO’en mulighed for at fokusere og prioritere de store vigtige udfordringer.

 

Læs også første del af denne artikelserie på to artikler: Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider

Topchefen er alene på broen – næsten

”Min opgave er at støtte den adm. direktør hele vejen igennem – lige indtil den dag, hvor jeg tager ham med udenfor og skyder ham.” Det er et rådgivende udvalg under headhunterfirmaet Odgers Berndtson, der citerer en bestyrelsesformand for disse ord. Det finurlige budskab fremgår af en ny rapport , der undersøger, om der nu også stadig er hold i den gamle talemåde om, at topchefen er den ensomme kaptajn på skibets bro. Baseret på interviews med en række CEO’er og centrale aktører omkring CEO’er, er svaret et klart Ja! Alverdens tiltag om corporate governance og fordeling af ansvar mellem ejere, bestyrelsesmedlemmer og direktører har ikke ændret på, at topcheferne føler sig ensomme. Det er ikke en klage fra dem, for de er indstillede på, at det er en del af jobbet.

Der er naturligvis en række aktører, som topchefen mere eller mindre formelt kan søge vejledning og råd hos. Den mest oplagte er bestyrelsesformanden. Men som det også ligger i det indledende citat, er der samtidig en meget stærk modsætning mellem disse – også selv om begge holder sig til deres respektive roller, hvilket på ingen måde er givet. Andre relationer har tilsvarende dobbeltheder knyttet til sig.

Menige bestyrelsesmedlemmer er ofte udpeget, fordi de besidder en særlig viden på et specifikt område, og de dermed bl.a. er i stand til at klæde topchefen på over for de ansatte. Men disse samtaler mellem topchef og bestyrelsesmedlem kan godt blive anstrengte, fordi sidstnævnte også har det som en af sine opgaver at vurdere, om førstnævnte evner at forstå området og dermed lægge en passende strategi. I nogle tilfælde prøver parterne at mødes uformelt for at bløde stemningen op. Men det ændrer ikke på det grundlæggende modsætningsforhold.

Øvrige direktionsmedlemmer er for mange topchefer de foretrukne samtalepartnere, når det skal tage en fortrolig karakter. Her er topchefen som udgangspunkt ikke truet, og han/hun kan møde direktørerne med den respekt, som deres faglige indsigt på deres respektive områder berettiger til. Men her kan direktørerne nemt opleve samme ubehag, som topcheferne oplever i samtaler med bestyrelsen: at de ikke bare giver gode råd, men også er til eksamen. En underordnet direktør vil typisk holde kritik af den valgte strategi, om end nok så berettiget, i meget diplomatiske vendinger, eller helt undlade at fremkomme med den.

Eksterne rådgivere, f.eks. tidligere topfolk i erhvervslivet eller en advokat eller lignende, bliver hyppigt anvendt. Nogle topchefer opfatter det som helt nødvendigt at have en sådan ventil for at kunne klare presset i dagligdagen, endda selv om de har opbakning fra en velfungerende bestyrelse. Rådgiverne kommer dog med nogle begrænsninger: Der er på en række områder juridiske grænser for, hvad topchefen må fortælle, og disse grænser bliver mere snærende, jo tættere rådgiveren er på virksomheden. Det vil sige, at de rådgivere, som topchefen kan tale med flest emner om, alt andet lige også er dem, der har færrest forudsætninger for at komme med gode råd som svar.

Mentorer, enten i form af f.eks. en tidligere chef, der har hjulpet topchefen frem i begyndelsen af dennes karriere, eller i form af en professionel coach, er anvendt af mange – og af mange med stor tilfredshed. Blandt alle, som topchefen kan tale med, er dette en af de mindst problematiske relationer, fordi parterne aldrig er hinandens modstandere. Topchefen får på den måde lidt ”gratis” velvære. Men selv det bedste forhold mellem en mentor og en topchef ændrer ikke på, at sidstnævnte ultimativt må træffe sine store beslutninger alene.

Endelig kan venner og familie bruges lidt på samme måde som mentorerne – dog normalt kun til den del af de svære beslutninger, der vedrører noget personligt eller menneskeligt svært, og ikke det rent faglige. Topcheferne er imidlertid meget delte på dette punkt. Nogle hæger til vennerne som de bedste rådgivere, fordi de samtidig kender topchefens egen personlighed og kan vurdere, hvordan denne hører med i spillet. Andre ser netop deres venskaber som friheden fra arbejde og pligter, og kunne af samme grund ikke drømme om at involvere dem i arbejdsmæssige beslutninger.

Sten Thorup Kristensen

Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider

Erhvervslivets betydning for samfundet, og forventningerne til den rolle, topcheferne skal spille, har ændret sig dramatisk de seneste år. I forlængelse heraf har samfundets forventninger til CEO’en også ændret sig markant. Det store spørgsmål er, hvordan nutidens topchefer udvikler de nødvendige kompetencer, så de kan leve op til de nye krav. På baggrund af interviews med 150 topchefer har headhunterfirmaet Heidrick & Struggles udarbejdet en analyse ”The CEO Report” som forsøger at besvare spørgsmålet. Konsulentfirmaets udgangspunkt er, at CEO’erne som helhed ikke har formået at tilpasse sig til de nye krav, og det har de seneste år udmøntet sig i stadig kortere åremål som topchef for virksomhederne, og generelt dalende tillid til erhvervslivet i den brede offentlighed.

I undersøgelsen erkender mange af CEO’erne, at de på nogle planer ikke har udviklet sig tilstrækkeligt i forhold til omgivelsernes forventninger. De er måske nok opdateret omkring de tekniske ledelsesmæssige discipliner med henblik på at optimere forretningen. Men de kikser ofte på de forventninger, som stakeholdere og det omgivende samfund stiller. Det påpeges, at der er vanskeligt at balancere de to roller, som ikke altid er forenelige, og det rigtige ud fra den ene vinkel er ikke altid det rigtige ud fra den anden vinkel. I sidste ende handler det om at finde en balance for virksomheden, som også matcher personlige og organisationsmæssige ønsker og mål.

Ifølge Heidrick & Struggles stiller de nye udfordringer krav til CEO’en om konstant udvikling, hvor CEO’en søger at lære ud fra de daglige dilemmaer. I rapporten kaldes denne proces for ”on-the-job learning” og egenudvikling gennem ”life-cycle” of personal growth.

Af de interviewede CEO’er mener tre fjerdedele, at deres job havde ændret sig markant de seneste år, hvor især eksterne påvirkninger har vokset sig stadig stærkere, samtidig med at de interne relationer til bestyrelse, medarbejdere, aktionærer og kunder stadig skal varetages. CEO’ens vekselvirkning med omgivelserne har over en årrække udviklet sig ganske meget, ikke mindst på grund af stigende samfunds- og myndighedskrav til virksomhederne. CEO’erne skal – ud over de interne relationer – forholde til sig en stribe eksterne relationer, blandt andet erhvervspolitik, myndighedsregulering, NGO krav, samfundsansvar, mangfoldighed, naturkatastrofer, konkurrenter og ny informationsteknologi, herunder sociale netværk, som betyder, at CEO’ens ord kommer ud alle vegne meget hurtigt.

Det påpeges, at den nye transparens betyder, at alle CEO’ens beslutninger og gøremål kan googles, analyseres og rundspredes – fra flere vinkler i realtime. Det stiller krav om en anden agtpågivenhed og opmærksomhed, og det betyder, at de skal være mere parate til at interagere, influere og respondere i forhold til omverdenen. Denne øgede synlighed í forhold til omgivelserne stiller også nye krav til topchefens personlighed og ansigt udadtil. De adspurgte CEO’er vurderer, at de skal gøre sig meget mere umage med at kommunikere. Lytte, tage beslutninger og planlægge deres tid. Kravet er tillige præcise rapporter til investorer og analytikere, interviews med pressen og indfølende over for medarbejderne. Ofte giver det også anledning til at søge nye veje omkring virksomhedskulturen, organisationens værdier og team building. ”Nonetheless, CEOs are still expected to be heroic leaders who ”own the chair”, a fact of life that creates tension as companies recognize the benefits of involving more stakeholders in strategy, decision making and execution,” hedder det.

En anden del af CEO’ens nye virkelighed, oven i al det andet, er de stadig hurtigere og større ændringer i virksomhedens omverden. På den ene side er der et pres på hurtig reaktion på ændringer i omverdensforholdene, og på den anden side er det vigtigt, at det undersøges grundigt, hvad de ændrede forhold betyder for virksomheden. Mange CEO’er nævner brancheglidning med nye konkurrenter med mere effektive forretningsmodeller, teknologiske innovationer og nye markedskanaler, herunder sociale netværk, som både giver nye muligheder og nye udfordringer.

Morten W. Langer

Læs også anden del af denne artikelserie på to artikler: Den ”nye” CEO i krydsild fra flere sider 2/

Guide: Vær proaktiv om omdømmet

Virksomheder har alle dage været bekymrede for deres omdømme og forsøgt at tage godt hånd om det. Men spørgsmålet er blevet stadig vigtigere i takt med, at virksomheder er blevet globaliserede og at internettet – og især de sociale medier – har gjort det muligt at sprede dårlige nyheder med lynets hast. Derfor må også bestyrelser i langt højere grad end tidligere forberede sig på det værste. Disse forberedelser skal omfatte langt mere end at have gode advokater og kommunikationsfolk i baghånden. I seneste udgave af The Corporate Board gives en tjekliste, bestyrelsen kan følge i sit arbejde om virksomhedens omdømme:

Afgræns risikoen: En skade på omdømmet vil ofte være relateret til andre skader: Er der f.eks. et af virksomhedens produkter, der viser sig at være farligt, vil der også være betydelige omkostninger ved at trække produktet tilbage. Derfor er det vigtigt både at forstå sammenhængen og at holde skæg for sig og snot for sig – og gøre sig klart, at omdømmedelen stiller sine egne krav til handling.

Konkretiser risikoen: Et dårligt omdømme gør kun rigtigt ondt, hvis den negative holdning aflejres hos stakeholdere, man er afhængig af. Derfor må man allerede i forberedelsen spørge sig, selv hvem de vigtige stakeholdere blandt kunder, leverandører, myndigheder og så videre er. Dernæst: Hvilke faktorer kunne tænkes at påvirke disse aktørers holdning negativt? Herunder skal man også tage højde for, om ændringer i ens strategi kunne tænkes at skabe utilfredshed og vrede. Eventuelt kan man identificere indikatorer på, at omdømmet er for nedadgående hos grupper af aktører. Endelig skal man handle på den viden, man har analyseret sig frem til, og prøve at inddæmme negative holdninger. Ideelt set skal det indarbejdes i virksomhedens kultur, således at det sker automatisk.

Analyser det bestående: De fleste virksomheder har allerede en klar opfattelse af deres omdømme, og herunder skader på det. Derfor starter man ikke på bar bund. Men når man giver området ekstra og bevidst fokus, må man også finde ud af, hvad man allerede har – således at man ikke uforvarende kommer til at fjerne sunde mekanismer, og således at man omvendt netop får fjernet de usunde mekanismer, der måtte være.

Første trin i dette arbejde er at forhøre direktionen om, hvordan de i dag ser trusler mod virksomhedens omdømme, og hvordan de tager højde for det. Direktionen vil naturligvis også have en opfattelse af, hvilke stakeholdere, der er relevante. Man kan også indsamle holdninger fra disse stakeholdere samt andre, man måtte komme i tanke om. Det kan være i form af interviews. Men det kan også være i form af tilgængelige undersøgelser og holdninger, der f.eks. kommer til udtryk i analyser og på blogs. Næste trin er så ud fra dette materiale at konkretisere sit udgangspunkt: Hvordan er virksomhedens omdømme i dag? Hvilke forhold lægger de forskellige aktører vægt på? I denne fase er det også vigtigt at forstå, at omdømme er subjektivt, og at man altså skal have f.eks. sure, usaglige kommentarer på Facebook med i puljen.

Vær proaktiv: Med dette arbejde på plads bør man kunne svare på tre spørgsmål: Hvilke typer af hændelser kan man forudsige vil give en betydelig, negativ indvirkning på omdømmet? Hvilke styrkepositioner har man til at stå imod med? Og hvilke tendenser i omgivelserne kunne tænkes at ændre hele billedet, så man skal foretage den grundlæggende gennemgang på ny?

Brug den nye teknologi: En række nye softwareprodukter, der enten allerede er på markedet, eller som er på vej til det, gør det muligt at opdage skade på omdømmet tidligt. Sådanne produkter kan f.eks. gennemgå artikler i andre lande og finde subjektive beskrivelser af ens virksomhed eller produkter, og tilsvarende kan de følge sladderen på sociale medier. Ved hjælp af big data kan man også opfange subtile ændringer i forbrugernes adfærd. Det kan alt sammen forekomme omfattende, men artiklens forfattere – Henry Ristuccia og Michael Rossen – runder af med konstateringen af, at det langt fra er givet, at virksomhederne eller deres bestyrelser skal lave mere arbejde for at beskytte omdømmet. I mange tilfælde handler det blot om at prioritere anderledes og at være opmærksomme på sammenhænge mellem handlinger og omdømme.

Sten Thorup Kristensen

Bryd barrierer for bæredygtighed

CSR – eller bæredygtighed – er for længst blevet big business. Ikke blot for selskaber, der som Vestas og Novozymes direkte og her og nu lever af teknologier, der er ressourcebesparende. Men også for selskaber på andre områder, der foretager en nøgtern, strategisk analyse af fremtiden: De ønsker at gardere sig imod, at de en dag bliver ramt af ressourceknaphed. De vil heller ikke risikere, at de en dag står som the bad guys i stakeholdernes bevidsthed. Således er bæredygtighed også kommet med på bestyrelsernes dagsorden, men i mange tilfælde fortsat på et ganske primitivt stade. En rapport fra The Conference Board hjælper selskaberne til at se klarere, hvor de står i henseende til bæredygtighed, og hvordan de kommer videre derfra. Rapporten opererer med fire stadier af bæredygtighed:

1) Engagement. Selskaber i dette stadie betragter endnu mest bæredygtighed som et moralsk spørgsmål, som de håndterer i forbindelse med filantropiske tiltag og CSR. Måske har de også en uforpligtende målsætning om f.eks. at nedbringe deres CO2-udslip. Men grundlæggende producerer de stadig de samme produkter eller ydelser, som de hele tiden har gjort. Forfatterne skønner, at denne tilgang stadig er langt den mest almindelige.

2) Lidt mere ansvar. Selskaber i fase 2 kender man på, at de inden for deres branche tager ansvar for at gøre det bedst i henseende til et bæredygtighedstema. Og at de ikke bare resignerer, hvis de ikke når deres mål i første forsøg. Med et aktuelt eksempel kan der f.eks. være tale om en supermarkedskæde, der beslutter, at den vil bringe omfanget af kasserede fødevarer langt ned under den aktuelle norm. Det er ofte topchefen selv, der tager initiativet til sådanne politikker – eller som i hvert fald gør dem til sine egne.

3) Lederskab. I denne fase har selskaberne ikke blot forpligtet sig selv til at gøre noget – dette noget griber også ind i selve kernen af forretningen, således at man f.eks. investerer tungt i at udvikle nye produkter eller produktionsmetoder, der er væsentligt mere bæredygtige end de gamle, selv om disse stadig er kommercielt bæredygtige. Naturligvis er det ikke et spørgsmål om godgørenhed på aktionærernes vegne, men om at selskaberne i denne fase prøver at fremtidssikre sig og at komme øverst i deres brancher.

4) Transformation. For selskaber i fjerde stadie er bæredygtighed ikke blot noget, man beskæftiger sig med en del af tiden og på en del af forretningsområderne, men derimod er en naturlig del af hver enkelt beslutning. Det er således heller ikke længere noget, der blot hører hjemme i bestyrelse og direktion. Forfatterne kan ikke nævne eksempler på selskaber, der endeligt befinder sig på fjerde stadie. Men en del er enten født med væsentlige karakteristika, eller har tilstræbt dem. Ûber er f.eks. pr. definition bæredygtigt for så vidt dets aktiviteter går ud på at reducere antallet af tomme pladser i biler. Og den kemiske virksomhed Dupont har bevidst frasolgt forurenende forretningsområder, for i stedet at satse på bæredygtige aktiviteter.

Langt de fleste bare lidt større virksomheder befinder sig i en af de fire faser. Den første kommer man næsten automatisk op i: Selv om CSR som begreb er nyt, er det et meget gammelt fænomen, at selskaber søger et godt omdømme dér, hvor de har deres aktiviteter, og de fleste vil naturligvis også alt andet lige helst undgå at forurene. Også anden fase bliver man nemt løftet op i, efter krav fra aktivistiske aktionærer, myndigheder og andre. Det rigtigt svære begynder ved tredje fase. Her skal man træffe valg ud fra analyser, man selv har foretaget af situationen, og som man kun undtagelsesvist konkret er blevet presset til at foretage. Den svære del af personaleledelsen begynder også for alvor først på tredje stadie, selv om der også er udfordringer på dette felt i anden fase. Der findes værktøjer til at implementere en bæredygtig tankegang i organisationen. Måske mest simpelt i forhold til den tankegang, selskaberne er vant til, er bonusaflønning til ikke blot ledere, men også medarbejdere. En sådan bonus kan f.eks. gøres afhængig af selskabets placering i rankings, der relaterer til bæredygtighed. På en mere kreativ front har 3M eksperimenteret med at give medarbejderne mulighed for at afsætte 15 % af deres arbejdstid til at arbejde med at udvikle bæredygtige metoder eller produkter.

Sten Thorup Kristensen

Log ind