Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringGuide: Fem forskellige AI-kvalifikationer på arbejdsmarkedet

Guide: Fem forskellige AI-kvalifikationer på arbejdsmarkedet

Masser af virksomheder søger medarbejdere med forstand på AI, og masser af jobsøgere viser interesse – både for helt nye typer af jobfunktioner, men også for klassiske stillinger med et tilføjet AI-element. Imidlertid taler virksomheder og jobsøgere ofte forbi hinanden. Konsulenthuset Korn Ferry hjælper dem på vej ved at kategorisere fem jobtyper/funktioner inden for AI-universet, der aktuelt er almindelige i stillingsopslag.

AI er en realitet. Men det er også en realitet, at der for tiden er en usund hype omkring det. Er man i tvivl om dét, behøver man bare se på den mere letbenede markedsføring på internettet for at blive bragt ud af sin vildfarelse.

Mange mærkelige ting påstås at være udviklet ved hjælp af kunstig intelligens. Sælgerne ved, at det duperer forbrugerne. Desværre for de virksomheder, der faktisk arbejder seriøst med teknologien, er det også på arbejdsmarkedet, at man strør om sig med begreberne. Det gør det svært at finde de kandidater, der har de rette kvalifikationer til at udføre de opgaver, det handler om.

Den udfordring adresserer konsulenthuset i en guide, som starter med forhistorien: Da OpenAI i 2022 lancerede ChatGPT konkluderede andre it-virksomheder med det samme, at de var nødt til at gøre noget hurtigt, hvis de ikke skulle falde bagud. Det førte til øget efterspørgsel efter folk med forstand på AI. Dette er almindelig kendt.

Derimod er det mindre kendt, at denne proces stadig accelererer – ifølge Korn Ferry er der f.eks. i USA 42 pct. flere nye jobs i relation til udvikling af AI, end der var for et år siden, hvor teknologien jo ikke længere var spritny. Væksten i jobskabelsen er endnu større, når det kommer til støttefunktioner inden for f.eks. salg og økonomistyring.

Der har heller ikke været meget opmærksomhed omkring, at når der nogle gange er rekrutteringsvanskeligheder, skyldes det ikke, at der ikke er jobsøgere derude, der gerne vil arbejde med AI. Antallet af personer på LinkedIn, der nævner AI blandt deres kompetencer, er således steget med hele 142 pct. på et år.

Problemet for virksomhederne er, at disse profiler ofte er formuleret i generelle vendinger, der gør dem mere eller mindre meningsløse. At man f.eks. har ”omfattende erfaring med AI-modellering” kan dække over virkelig mange forskellige kompetencer. Korn Ferry søger at hjælpe både virksomheder og jobsøgere på vej ved at konkretisere fem kompetencesæt, som hyppigt er i spil:

1) Det bliver stadigt mere almindeligt, at virksomhederne bygger deres egne AI-modeller som modsætning til at købe sig ind på en platform. Til den opgave har man brug for nogle af de dygtigste programmører og softwareudviklere, som skal have kendskab til ikke blot opbygning af systemerne, men også til mere generelle discipliner, som cloud computing og cybersikkerhed.

2) Når den overordnede model er på plads, skal man bruge programmører med speciale i machine learning. Det er dem, der skal sørge for, at der bliver udviklet algoritmer til at fordøje data. De skal altså helt konkret kende de værktøjer, man bruger til programmering.

3) Udviklingen er endnu i et stadie, hvor mange ledere såvel som menige medarbejdere kun indser en lille del af potentialet i AI. Derfor er der brug for brobyggere. Det er folk, som har dyb indsigt i virksomhedens daglige drift, men som også har teknologisk forståelse – dels på et overordnet plan, men også på et praktisk plan, uden at de behøver at være i programmørernes superliga.

4) Der er brug for rigtig meget human intelligens for at skabe kunstig intelligens. Ifølge Korn Ferry består det mest almindelige AI-job i ”prompt engineering”. Det handler om at gøre datamængder spiseligt for AI-systemerne. Det kræver indsigt i de it-værktøjer, der anvendes, men kandidaten skal også have generelle kvalifikationer af den art, der kan beskrives med nogle klassiske ord fra jobopslag – kommunikation, kreativitet, samarbejdsevner og lignende.

5) Engang kunne man læse i jobopslag, at kandidater skulle have erfaring med at anvende tekstbehandling og/eller regneark. At ansøgere har disse kvalifikationer er i dag en selvfølge. Tilsvarende vil det nok om ikke så mange år være en selvfølge, at man har erfaring med at bruge AI-systemer.

Men der er vi ikke endnu, og det har bl.a. betydning ved rekruttering af mellemledere. Her nævner virksomhederne ofte, at ledere af ”gamle” funktioner, som marketing, økonomi eller HR, skal eller bør have erfaring med at inkludere AI-systemer i de daglige arbejdsgange.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind