Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringHvilken rolle får mennesker i en AI-fremtid?

Hvilken rolle får mennesker i en AI-fremtid?

Mens AI gør sit indtog i erhvervslivet, slår internationalt konsulenthus fast, at mennesker og AI ikke bør ses som konkurrenter, men derimod som samarbejdspartnere. Til gengæld tyder det på, at virksomhederne endnu ikke er klar til at gå ’all-in’ på AI.

Kunstig intelligens (AI) fungerer som katalysator for forandring. Dens indflydelse på erhvervslivet og samfundet som helhed har potentiale til at fremkalde et paradigmeskifte. De fleste har efterhånden indset, at de nok ikke kommer uden om en fremtid, hvor AI spiller en rolle. Der er også store gevinster at hente, og både potentialet og anvendeligheden er bred, skriver KornFerry.

Det synes klart, at AI ikke skal anvendes til at erstatte mennesker. I stedet vil arbejdsopgaverne ændre sig, og AI vil understøtte og forstærke de menneskelige evner. AI kan håndtere rutineopgaver og levere indsigt, baseret på store datamængder, hvilket frigør tid for mennesker til mere komplekse og kreative opgaver.

Inden vi i samfundet kommer til dette punkt, er der dog behov for at integrere AI i virksomhederne. Som med enhver anden forandring står de over for en udfordring: at tilpasse sig den nye virkelighed.

Det adskiller dem, der er på forkant, fra dem, der sakker bagud. Konsulenthuset har gennemført en international undersøgelse blandt 240 CEO’er og ledende medarbejdere om, hvordan de forbereder sig på skiftet til AI. Ud fra deres svar kan man udlede et klart billede af AI’s påvirkning på fremtidens arbejde. Her er hvad de havde at sige:

AI er uundgåelig
I løbet af de næste 12 til 24 måneder forventes det, at adm. direktører vil fokusere yderligere på at integrere AI-løsninger med det formål at øge produktiviteten og reducere driftsomkostningerne. Andre vil rette deres opmærksomhed mod at opnå en bedre markedsposition og stå stærkere end deres konkurrenter ved at skabe merværdi for kunder. Selvom AI stadig er i sin spæde start, hvor virksomheder udforsker og tester teknologien, er der en klar tendens mod, at AI snart bliver en nødvendighed. Integrationen af AI bevæger sig derfor fra at være en perifer overvejelse til at spille en central rolle i virksomhedernes strategi og drift.

Ikke konkurrenter – samarbejdspartnere
Mennesket vil bevare den centrale rolle i en verden med AI. Selvom AI har potentiale til at automatisere mange opgaver, vil målet være at støtte op om medarbejdere – ikke konkurrere med dem. Det væsentlige er altså, at mennesker og AI kommer til at arbejde sammen, idet mennesker vil bruge AI som et værktøj i deres hverdag.

Vi vil se en ændring i opgaverne, der udføres – rutineopgaver og håndtering af data vil blive varetaget af AI. Mens opgaver, der bedst løses af menneskers kognitive evner, såsom beslutningstagning, strategisk planlægning og kreativ tænkning, vil forblive i menneskets hænder.

En transformationskløft, der skal lukkes
De fleste adm. direktører er enige om, at deres arbejdsstyrke endnu ikke er fuldt klar til integration af AI. Der er stadig behov for uddannelse og omstilling. Næsten 44 pct. af de undersøgte mener, at medarbejderne skal udvikle nye færdigheder for at ruste sig til et arbejdsliv, hvor AI spiller en væsentlig rolle.

Derudover mangler mange virksomheder stadig den konkrete plan for at støtte og hjælpe deres medarbejdere med at tilpasse sig den nye AI-virkelighed. Medarbejderne har manglende viden og færdigheder inden for AI, og nogle udviser modstand mod projektet. Mange virksomheder er altså endnu ikke er klar til at foretage det store skift.

Før man kører fuld skrue på projektet, er det afgørende at forberede virksomheden til forandring gennem uddannelse og oplæring. Det indebærer at lære medarbejderne at udnytte AI-værktøjer til planlægning, beslutningstagning og kreativitet.

Derudover bør der lægges vægt på at fremme en positiv AI-kultur, hvor AI ses som et hjælperedskab og ikke en konkurrent. Det kræver en mentalitetsændring, hvor AI betragtes som et værktøj, der forstærker menneskelige evner og frigiver tid til mere værdifulde opgaver.

Det er uundgåeligt, at AI træder ind i erhvervslivet med sit betydelige potentiale for vækst, effektivitet og innovation. Det vigtigste budskab er, at mennesker og AI ikke bør ses som konkurrenter, men derimod som naturlige samarbejdspartnere. Mennesker vil fortsat spille en uundværlig rolle på arbejdspladsen ved at anvende deres kognitive evner til at maksimere AI’s potentiale.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind