Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 77

Guide: Når bestyrelsen er dysfunktionel

Medgivet, vi gør det selv mange gange her i Økonomisk Ugebrev Ledelse: Vi skriver om tjeklister for bestyrelsens arbejde med forskellige emner, idet vi tager det for givet, at bestyrelsen fungerer nogenlunde ideelt. Det sidste er langt fra altid tilfældet, anføres det i en artikel fra Harvard Business Review . Faktisk, når man spørger bestyrelsesmedlemmerne, er der forbløffende få af dem – langt under halvdelen – der svarer bekræftende på spørgsmål om, hvorvidt bestyrelsen forstår den helt grundlæggende værdiskabelse og de langsigtede strategiske udfordringer for virksomheden.

Hvor er bestyrelsens loyalitet? Artiklens forfattere konkluderer, at inden man går i gang med tjeklisterne, må man forholde sig til det helt grundlæggende: Ligger bestyrelsesmedlemmernes primære loyalitet i virksomheden? Vil medlemmerne vise den omhyggelighed, situationen kræver? Det sætter igen spørgsmålstegn ved nogle af de kriterier, man vælger bestyrelsesmedlemmer efter i disse år.

Eksempelvis bevirker hele diskussionen om mangfoldighed, hvor relevant den end er, at andre hensyn end virksomhedens bedste kommer ind i billedet. Ligeledes kan det være uhensigtsmæssigt, at virksomhederne vælger ud fra en pulje af personer, der har gjort det til en karriere at være bestyrelsesmedlemmer, men som ikke nødvendigvis har de fornødne kompetencer og arbejdsevne til at sidde i bestyrelsen i mere end nogle få virksomheder.

Man kan nemlig hurtigt få for mange generalister i en bestyrelse. Som Don Lindsay, CEO i det canadiske mineselskab Teck Resources, citeres for i artiklen: ”Et af de store problemer med generalister i bestyrelsen, der ikke har naturlige interesser i industrien, er, at det kan tage lang tid at overbevise dem om at træffe vigtige beslutninger.”

Humlen er, at en bestyrelse frem for alt skal træffe langsigtede beslutninger, og man kan kende en dysfunktionel bestyrelse på det, den ikke gør. For det ikke branchekyndige bestyrelsesmedlem vil det ofte være fristende at forfalde til kortsigtede og lettere tilgængelige beslutninger, f.eks. om gennemføre besparelser, der vil pynte i regnskaberne efter få kvartaler.

Det langsigtede strategiske overblik kan også forsvinde i magelighed eller dårlig organisation. Nogle har forsøgt at håndtere denne trussel ved at fastsætte (dog uformelle) mål for, hvor meget tid bestyrelsesmedlemmerne skal bruge uden for bestyrelseslokalet på at sætte sig ind i virksomhedens grundlæggende vilkår. Buddene spænder fra to til fem dage om måneden.

Forfatterne mener, at det er mere givtigt at fokusere på kvaliteten end kvantiteten af dette arbejde, og nævner Carlsbergs succesrige konkurrent Interbrew som et eksempel: I begyndelsen af 90’erne blev hele selskabets bestyrelse inviteret på en uges ophold i Kina. Det var på et tidspunkt, hvor selskabet ikke havde aktiviteter i landet og heller ikke var lige ved at få det. Man havde blot forudset, at det ville komme, og bestyrelsen skulle forstå landet. Tiltaget bar tilsyneladende frugt. Nogle år senere købte man to kinesiske bryggerier og sidder i dag på 9 % af ølmarkedet.

Dialog med store investorer En anden mulighed for at holde bestyrelsen til den strategiske ild ligger i en dialog med de store investorer. De må formodes at have gjort sig kvalificerede tanker om fremtiden for den virksomhed, de har investeret i. Og med den tiltagende aktionæraktivisme viser mange af dem også, at de insisterer på at blive hørt.

Det er dog ikke en proces uden faldgruber, for investoren kan naturligvis også være kortsigtet og ønske et quick fix, der pynter på de kommende kvartalsregnskaber. I vidt omfang kan man kende de i denne sammenhæng gode investorer på, at de i dialogen ikke ønsker at trumfe deres vilje omkring konkrete beslutninger igennem, men at de primært vil vende deres egne tanker og sikre sig, at bestyrelsen faktisk tænker strategisk.

Et synspunkt, der måske på dansk grund vil være kontroversielt, er, at virksomhederne skal lønne deres bestyrelsesmedlemmer bedre. Dette som en modydelse for den tid, bestyrelsen forventes at bruge på at sætte sig ind i strategien. Denne anbefaling indebærer dog også, at medlemmerne kan sidde i færre bestyrelser, og i øvrigt at aflønningen bør tilrettelægges som resultatløn efter langsigtede parametre.

Sten Thorup Kristensen

Sådan arbejder den effektive bestyrelse

De bedste bestyrelser anvender i gennemsnit dobbelt så mange arbejdsdage som den almindelige bestyrelse, konkluderer Harvard Business Review i en artikel med overskriften ”How the Best Board Directors Stay Involved”. Artiklen er baseret på samtaler med bestyrelsesmedlemmer, McKinsey har gennemført. Et af budskaberne er, at de bedste bestyrelsesmedlemmer anvender flere kræfter på at forstå virksomheden, og at det er en balanceakt, hvor meget tid, de kan bruge på det ekstra arbejde. Svaret lyder, at det ikke kun handler om at bruge mere tid på bestyrelsesarbejdet, men at det i højere grad handler om at ændre samspillet mellem direktion og bestyrelse.

Engagement mellem bestyrelsesmøderne: Det påpeges, at det effektive bestyrelsesmedlem også bruger tid mellem bestyrelsesmøderne på at være opdateret om virksomhedens marked og særlige branchetendenser. Det kan blandt andet ske ved, at selskabet løbende sender information om udviklingen i virksomheden og dens omverden. Det giver samtidig mulighed for at spare tid på bestyrelsesmøderne, hvis alle i bestyrelsen er opdateret om udviklingen. Den løbende dialog mellem bestyrelse og direktion kan udbygges til at gå begge veje. Eksempelvis ved at de enkelte bestyrelsesmedlemmer giver løbende indspark til direktionen med overvejelser og idéer. Dette vil dog være mest relevant i situationer, hvor virksomheden er særligt udfordret.

Engagement i strategi undervejs: Bestyrelsens deltagelse i strategiarbejdet er de seneste år blevet tillagt stadig større betydning. Det er ikke længere kun direktionen, som kommer med et færdigstrikket oplæg. I artiklen fremhæves, at det er vigtigt at bestyrelsesmedlemmer med ledelseserfaring inddrages meget tidligt i strategiprocessen. Hensigten er at sikre en samarbejdsmodel, hvor alle gode ideer kommer på bordet. Fra start skal bestyrelsen også være villig til at stille de svære spørgsmål: ”Hvilke virksomheder skal selskabet eje?”, ”Hvilke virksomheder skal selskabet ikke eje?” Og ”skal denne virksomhed overhovedet eksistere?”

Engagement i talentudvikling: Traditionelt har talentudvikling været placeret på topchefen eller HR-chefens bord. Men det anses i dag for at være så vigtigt et område, at bestyrelsen bør involvere sig mere i denne opgave. Mange bestyrelser deltager på den måde, at de en eller to gange årligt mødes med de fremmeste talenter i virksomheden for at møde dem. Men den nyeste udvikling går videre herfra:

For det første begynder bestyrelsesmedlemmer i stigende omfang at agere mentorer for virksomhedernes talenter, hvilket også giver et langt bedre indblik i deres styrkesider og udviklingsmuligheder. For det andet anvendes bestyrelsesmedlemmer i stigende omfang som et supplement til headhunterfirmaet: Hvis bestyrelsesmedlemmer har arbejdet sammen med gode folk, så ved de, hvad de kan, og hvilke resultater, de har leveret.

Engagement ude i marken: En tendens er også, at udvalgte bestyrelsesmedlemmer får særlige opgaver inden for afgrænsede udviklingsområder eksempelvis cybersecurity, risikostyring og CSR. Det udvalgte bestyrelsesmedlem dykker ned i området, sammen med de udvalgte funktionschefer, og han bliver ”bestyrelsens øjne og øre” på netop dette fokusområde. Det påpeges, at bestyrelsesmedlemmet måske nok kan komme med gode ideer, men at der går en vigtig snitflade til at blande sig i det operationelle.

Engagement med de ”hårde spørgsmål”: Det fremhæves, at det kan være nyttigt at have erhvervsfolk i bestyrelsen med erfaring fra den samme branche. Det giver bestyrelsen mulighed for at udfordre og samspille med direktionen i spørgsmål, hvor der kræves brancheindsigt. Det fremhæves også, at der højst bør være 1-2 bestyrelsesmedlemmer med brancheerfaring. Problemet med brancheerfaringer er, at bestyrelsen kan blive fanget i gammeldags opfattelser af, hvordan dynamikkerne i branchen er, og hvordan man tjener penge. Opfattelser, som kan være under hastig forandring. Og netop i denne situation er det vigtigt, at der er ”udenforstående” som kan stille de dumme og farlige spørgsmål, som gør op med fasttømrede forestillinger.

Topchefen skal være den nye pressetalsmand

Siemens topchef, Joe Kaeser, vil foreløbig selv være talsmand og kommunikationschef for koncernen. Han har indtil videre selv overtaget det direkte ansvar for afdelingen for koncernkommunikation, efter at den hidtidige leder er gået af. Dermed understreger Joe Kaeser hvor vigtig han anser kommunikationen, både udadtil og indadtil, for at være for en topchef.

Men dermed bidrager han også til at skærpe en diskussion, som pågår i mange virksomheder: I hvor høj grad skal topchefen selv med sin person tegne virksomheden over for dens mange stakeholdere? Diskussionen er ikke ny, men den er blevet mere aktuel.

På den ene side gør en del danske virksomheder i stadig mindre grad som Joe Kaeser. De er præget af en stærk tendens til, at opgaven med at udtale sig til offentligheden på virksomhedens vegne skal skubbes over på pressetalsmænd eller koncerndirektører for kommunikation. Dels synes topchefer sandsynligvis, at de har nok at se til, og dels vil der internt ofte være et pres fra kommunikationsfolk, der skal berettige deres (høje) løn og gerne vil profilere sig.

Også for de bestyrelser, der får en stadig mere kontrollerende rolle, og som beskæftiger sig mere med strategi end tidligere, kan der opstå en (nogle gange ubevidst) skepsis over for topchefer, der vil føre sig frem i medierne.

Skader medierne den personlige branding?

Nogle topchefer kan også mene, at det skader deres personlige branding, hvis de skal træde frem og forholde sig til kontroversielle spørgsmål – sådan som for eksempel daværende Lego-chef og nuværende bestyrelsesformand Jørgen Vig Knudstorp netop ikke gjorde, da Lego blev kritiseret for ikke at sælge klodser til den kinesiske kunstner Ai Weiwei.

Men på den anden side skal virksomheden optræde i en stadig mere turbulent medievirkelighed, hvor topchefen kan og bør bruge sin autoritet til at forklare virksomhedens handlinger over for både politikere, medarbejdere og kunder.

Den amerikanske pr-ekspert Richard Edelman foreslår simpelthen i dette interview med konsulentfirmaet McKinsey, at topchefer redefinerer deres rolle og bliver Chief Engagement Officers, hvis vigtigste rolle det er at overbevise både medarbejdere, kunder og offentlighed om deres virksomheders betydning.

Men det vil, erkender Richard Edelman, indebære, at topchefer skal lære at henvende sig til et nyt publikum, som er meget anderledes end for eksempel de analytikere, som mange efterhånden er godt trænede i at tale med. De skal, som han formulerer det, ”play the outside game, not the inside game”.

Erhvervslivet har for stor indflydelse Han peger på, at i USA mener 65 % af befolkningen, at det store erhvervsliv har for stor indflydelse: ”Det er et klart signal om, at vi må holde op med insider-spillet i Bruxelles, London og Beijing. Vi må spille outsiderspillet og tale med mennesker i ægte samtaler, ændre vores policy når det er nødvendigt, og først derefter optræde som advokater for særlige synspunkter.”

Netop i en tid, der er præget af stigende politisk populisme, og hvor politikere som Donald Trump i USA og Marine Le Pen i Europa repræsenterer menneskers frygt for den måde, som globalisering og teknologi ændrer verden på, er det vigtigt at topchefer tydeligere markerer, hvad deres virksomheder kan gøre for resten af verden.

Og det rigtigt interessante er, ifølge Richard Edelman, at CEO’er faktisk har en særlig god chance for at slå igennem over for offentligheden i disse år. Mens tilliden til regeringer og andre institutioner er vigende i mange lande, så er tilliden til topchefer overordnet set stigende. Se for eksempel Edelmans anerkendte, internationale, såkaldte Trust Barometer .

Især i en række udviklingslande som Mexico, Indonesien, Kina og Indien er der stigende tillid til erhvervsliv og topchefer. Ifølge Edelman-barometret for 2016 mener syv ud af ti af undersøgelsens 33.000 respondenter i 28 lande mener, at topchefer skal være personligt synlig, når det gælder diskussion af finansielle resultater mens hele otte ud af ti mener, at de skal være synlige, når det gælder samfundsspørgsmål.

Måske udnytter Joe Kaeser et slags window of opportunity for topchefer, der tør og vil træde frem. Måske kan det også få en stribe store danske virksomheder til at genoverveje deres kommunikationspolitik.

Morten A. Sørensen

Guide: Transformativ CEO i en ny digital verden

CEO’ens rolle i den nye verden er kompleks: Han skal både forsvare markedspositioner i den ”gamle” forretningsverden samtidig med, at han skal stå for en transformation af virksomheden til den nye verden: Enten ved at forsvare sig mod nye disrupte forretningsmodeller eller selv hoppe med på vognen som disrupter.

I en gennemgang fra konsulenthuset Heidrick & Struggles med titlen ” Leading Transformation: Five imperatives for CEO’s ” beskrives fem af de nøgleopgaver, som CEO’en bør tage sig af for at være med fremme som transformator til den nye verden. Bundlinjen er: Skal man vinde, kræver det konstant transformation.

CEO’er spørger disse år sig selv, når de ser hvad der sker omkring dem i traditionelle industrier, der bliver angrebet af disruptive forretningsmodeller: Kan det ske for os? Hvordan kan vi disrupte vores egen industri, og kan vi skabe en ny? Drivkræfterne er velkendte, blandt andet smartere maskiner (robotter og kunstig intelligens), #D Printing, smart phones, smarte fabrikker og såkaldt hyberconnection, altså trenden mod at alt bliver koblet sammen af internet.

Rolle 1: CEO’en skal på samme tid forsvare sin markedsposition i den ”gamle” industri, blandt andet ved at effektivisere sig til lavere omkostninger, samtidig med at der udvikles nye ventures baseret på disruptive forretningsmodeller med ekstra høj værditilvækst.

Rolle 2: Investér balanceret i både kortsigtet og langsigtet forretningsudvikling. Det påpeges, at den succesfulde CEO investerer både i håndtering af de helt kortsigtede udfordringer samtidig med, at der tænkes i at skabe en platform for virksomhedens langsigtede udvikling. Det påpeges, at investorer helst vil se kortsigtede høje afkast, hvor de langsigtede investeringer jo påvirker bundlinjen negativt på kort sigt. Løsningen er, at CEO’en grundigt forklarer investorer og andre interessenter rationalet bag de langsigtede investeringer.

Rolle 3: Accepter at en vinderstrategi i dag er holdbar kortere tid end tidligere. Arbejdet med strategi er ikke længere noget bestyrelsen og den daglige ledelse tager en tørn med hvert tredje eller hvert femte år. Arbejdet med strategi er en løbende proces, som hele tiden skal tilpasses den nye virkelighed. Dermed bliver virksomhedens evne og vilje til forandring lige pludselig lige så vigtigt som strategien. Evner virksomheden ikke at tilpasse sig hurtigt til nye markedsvilkår er det næsten lige meget, at den tidligere strategi er skarp og velgennemtænkt. Det betyder også, at CEO’en skal skabe grundlag for ud-af-boksen innovation og en kultur i organisationen, som ikke modarbejder forandringer.

Rolle 4: Definer et varigt formål som et kompas. Alle i en virksomhed ønsker at blive forbundet med noget meningsfuldt og positivt i relation til, hvad virksomheden beskæftiger sig med. Et velartikuleret formål fungerer ikke som strategi, men giver en fornemmelse af, hvorfor man er der, og hvor man er på vej hen – og altså også en slags rettesnor for CEO’en og den øvrige organisation – ikke mindst i tider, hvor der sker store forandringer. Netop dette overordnede formål sikrer også, at organisationen ikke føler, at man er et sejlskib, der tilfældigt bliver kastet rundt i en urolig sø.

Rolle 5: Tiltræk de unikke talenter. For virksomhedens udvikling gør det en stor forskel, om man formår at tiltrække gode talenter og enestående talenter. Ofte er det CEO’ens evne til at skabe passion, energi, drive og visioner, som er afgørende for, om organisationen opfattes som attraktiv og kan tiltrække de ypperste talenter.

I gennemgangen påpeges det, at tidens topchefer de seneste år har måttet indstille sig på en helt ny virkelighed, og at det grundlæggende ændrer profilen på den ”optimale” topchef. Det, der kaldes ”den fjerde industrirevolution”, har de seneste år for alvor taget fat, idet nye digitale teknologier nu er ved at nå ud i den brede del af erhvervslivet og almindelige forbrugere. Det har ændret spillereglerne på flere dimensioner.

Morten W. Langer

Byggesten til en innovativ virksomhed

Nogle topledere, eksempelvis afdøde Steve Jobs fra Apple, bliver kendte for at være innovative helt ind i sjælen. Men omvendt behøver topchefen ikke være innovativ, for at virksomheden skal være det.

På dansk grund har f.eks. Lars Rebien Sørensen i Novo Nordisk og Niels Jacobsen i William Demant gennem mange år stået i spidsen for virksomheder, der har skabt svimlende milliardværdier på innovation. Men uden at de to topledere selv – i hvert fald udadtil – er kendte for personligt at være mere innovative end folk er flest.

Så måske er det i virkeligheden slet ikke vigtigt, at topchefen selv skal besidde en innovativ kraft, men blot at han/hun forstår den, og dyrker den i sin organisation.

En undersøgelse fra rekrutteringsvirksomheden Korn Ferry indikerer, at det faktisk er tilfældet, eller i hvert fald, at der på dette felt sker en nuanceret vekselvirkning mellem topleder og medarbejdere. Det viser sig, at de topledere som er højt ranket inden for innovation, målt på deres virksomheders faktuelle performance, bag sig har en betydeligt højere andel af innovative medarbejdere end den gennemsnitlige virksomhed.

For at kunne nå denne konklusion skal Korn Ferry naturligvis have et redskab til at måle innovativ kraft hos den enkelte medarbejder. Selskabet beskriver dette redskab i en artikel . Og med det redskab i hånden kan virksomheder også se, hvilke egenskaber de selv skal lægge vægt på hos ansøgere, hvis målet er at blive mere innovative.

Sagen er, at vi alle har en intuitiv fornemmelse for, hvad det vil sige at være innovative. Men den intuitive fornemmelse holder ikke i sig selv. For det er eksempelvis ikke nok, at en medarbejder har en stærk impuls til at gå nye veje. Vedkommende skal også kunne skelne mellem gode og dårlige veje, og man skal have udholdenheden til at stå igennem skuffelser og tilbageslag. Korn Ferry finder, at den innovative kraft består af fire forskellige egenskaber:

Kreativitet er det, man typisk forbinder med innovation. Det indebærer at få nye ideer – men også mere end det. Nemlig nysgerrighed, mental fleksibilitet, evnen og viljen til at tilpasse sig ændrede vilkår og forståelse for virksomhedens produkter og strategi. Kreativiteten er ofte drevet af, at personen bliver mere motiveret af udfordringer end de fleste andre – at den spontane impuls ikke er at forlige sig med dårligdommene, men at finde spændende veje uden om dem.

Samarbejde er måske noget, man i mindre grad forbinder med den innovative, som – i hvert fald i mytologien – ofte er den ensomme ulv, der i lang tid mest bliver venligt latterliggjort. Denne karakter findes også. Men i sidste ende er innovationen værdiløs, hvis ikke den kan bringes videre ud i organisationen, ligesom det i en udviklingsproces også er vigtigt at kunne tage imod kritik og ændringsforslag; selv når disse ikke er venligt formuleret. Derfor er kommunikative evner, sociale kompetencer, empati og endda ydmyghed ofte er en del af det innovative sind.

Mod er igen en af de egenskaber, som mere klassisk bliver forbundet med innovation. Udviklingsarbejde foregår altid under den risiko, at det hele kan blive kasseret igen, hvis det viser sig ubrugeligt, eller hvis man bliver overhalet af interne eller eksterne konkurrenter. Hvortil kommer, at nye ideer ofte vil blive latterliggjort. Det er imidlertid Korn Ferrys erfaring, at mod ikke blot er noget, man enten har eller ikke har i sig. Til en vis grad kan ledere lære det. Er de i en innovativ organisation, vil de hen ad vejen blive bedre til at håndtere risici.

Handlekraft (her valgt som mest rammende oversættelse af execution) giver næsten sig selv – men skal alligevel huskes. De fleste innovative virksomheder har givetvis oplevet, at ideer, set i bakspejlet, er blevet udført senere end ønsket og muligt, fordi de ”hang fast” blandt udviklerne. Der skal altså være nogle på holdet, som ser hele processen frem til målstregen for sig, og som ikke underkender de sidste led i kæden.

Måske ikke mindst af denne grund er det at lancere arbejde i grupper også det første af Korn Ferrys råd til virksomheder, der gerne vil være mere innovative. De øvrige råd fokuserer mest på at give plads til kreativiteten og intellektuelle processer – noget, som måske ikke falder naturligt i det organisatoriske hierarki.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Advarsler, bestyrelsen bør tage alvorligt

I en artikel i tidsskriftet Board & Directors fremhæves det, at bestyrelsens agtpågivenhed ofte blive sløret, efter at man i bestyrelsen har samarbejdet i mange år og lært at kende hinanden personligt og måske også socialt. Så kan der ofte være tendens til, at den gode dømmekraft sættes ud af spillet, når og hvis det begynder at ”lugte mærkeligt”, eller man begynder at undre sig over tingene.

Bundlinjen er, at bestyrelsen kan komme i en situation, hvor den ikke tager nødvendige drøftelser af forhold, som faktisk burde drøftes i bestyrelsen. Ifølge gennemgangen bør de enkelte bestyrelsesmedlemmer være opmærksomme på selv små advarselssignaler, ikke mindst hvis der er mange af dem. Anbefalingen er, at man overvejer, hvor advarselssignalerne kan føre hen, og hvad der potentielt er worst case på lidt længere sigt.

I artiklen fremhæves følgende mulige advarselssignaler, som bestyrelsen tidligt bør forholde sig til, og som man bør holde løbende øje med:

Problemstillinger omkring kultur, etik og integritet, som de synes burde adresseres. Men hvor det ikke sker, fordi formanden eller CEO’en ikke gør noget ved det.

Uafhængighed for bestyrelsesmedlemmer. Har et eller flere bestyrelsesmedlemmer konsulentopgaver for selskabet eller for nogle af de store aktionærer, som kan give interessekonflikter, der skaber uklarhed om, hvor den egentlige loyalitet ligger?

Familiemedlemmer som ansatte eller konsulenter i virksomheden. Det påpeges, at rigtigt uafhængige bestyrelsesmedlemmer næppe vil finde en sådan konstruktion hensigtsmæssig.

Ét bestemt bestyrelsesmedlem er næsten altid fraværende. Synes der at være et mønster i at ét bestemt bestyrelsesmedlem ofte er fraværende, når der skal tages vanskelige beslutninger, er det også en indikation på, at dette medlem ikke er indstillet på at tage ansvar.

Bestyrelen har ingen afløser på plads til at efterfølge CEO’en.

Bestyrelsen giver bonus til direktionen, selvom selskabet giver underskud.

Bestyrelsen beslutter investeringer i nye forretningsområder, som ikke har relation til nuværende forretninger eller selskabets kompetencer.

Dysfunktionelle bestyrelser udløser typisk også en stribe advarselssignaler, som kan være manglende villighed til at udskifte svage daglige ledelser. Eksempelvis når den daglige ledelse gang på gang misser udmeldte performancemål, og ledelsen ikke evner at forudsige, hvor virksomheden indtjeningsmæssigt bevæger sig hen.

Advarsler om en svag daglig ledelse kan også være følgende signaler:

Et stadig mere anstrengt forhold til virksomhedens långivere. Den daglige ledelse opbygger et stadig mere anstrengt forhold til virksomhedens långivere ved at være uvillig til at levere data om, hvordan salg og lønsomhed udvikler sig. En udvikling, der på sigt kan besværliggøre virksomhedens kreditmuligheder, fordi samarbejdet ikke er tillidsfuldt.

Manglende evne hos CEO og/eller CFO til at besvare basale spørgsmål om økonomien. Kan den daglige ledelse ikke besvare spørgsmål på bestyrelsesmødet om finansielle forhold, som cash positionen, tilgodehavender, omsætning, gældsforpligtelser, må det anses for at være et problem.

CEO’en blokerer muligheder hos bestyrelsesmedlemmerne til at interagere parvis eller under CEO’ens tilstedeværelse.

CEO’en overrasker på selve bestyrelsesmødet med nye dagsordenspunkter eller beslutningsforslag. CEO’en forsøger på den måde at begrænse bestyrelsens mulighed for at drøfte vigtige problemstillinger og at tage beslutninger på et velinformeret grundlag.

Ukritisk kultdyrkelse omkring CEO’en. Er der opstået en kult omkring CEO’en, så denne ikke får kritisk modspil, og fremmer CEO’en denne kultdyrkelse ved kun at ansætte eftersnakkere i ledelsestemaer, er det også et advarselssignal. En sådan kultdyrkelse kan afspore enhver konstruktiv drøftelse af, hvordan ledelsesmæssige problemstillinger håndteres.

I gennemgangen fremhæves det, at bestyrelsen i stressede situationer – når det først er gået galt – skal agere med endnu større præcision end ellers, da ressourcerne er mere knappe og råderummet er mindre. Oveni kommer presset fra, at bestyrelsen sikkert er under tidspres, har begrænset likviditet, mindre tålmodighed for aktionærerne, mindre offentlig opbakning og muligvis taber intern viden på grund af medarbejderflugt. Ikke mindst i denne situation bør bestyrelsen kigge på sig selv og vurdere om medlemmerne er de rette til at vende skuden.

Morten W. Langer

Guide: Sådan spotter du den stærke leder

Chefer møder ofte negative bedømmelser fra såvel over- som underordnede. Det er populært tilskrevet den såkaldte ”Peter-effekt”, opkaldt efter Sankt Peter. Den tilsiger, at folk bliver forfremmet når de klarer et job godt, med det resultat at deres karrieres højdepunkt vil være på det niveau, hvor de netop ikke længere udmærker sig som noget særligt, og måske endda klarer sig dårligt. Her bliver de typisk hængende, med det resultat at mange chefer er middelmådige eller derunder.

At undgå Peter-effekten er en udfordring ikke blot for en bestyrelse, der skal vælge en adm. direktør. Men også når den adm. direktør f.eks. skal vælge en underordnet direktør. Hvordan spotter man hvem ud af et antal kandidater, som alle har klaret deres nuværende job fortrinligt, og som også ved, hvad der skal til for at håndtere et ledelsesansvar på et højt niveau? SpencerStuart har udviklet en metode, der ifølge konsulenthuset selv giver højere sikkerhed for, at den udvalgte har det stærke ledelsesgen. Rekrutteringsfirmaet kalder målet ExI (executive intelligens), og i en artikel beskrives de fem komponenter, det er sammensat af:

Business-intelligens: Evnen til at stille spørgsmål ved underliggende forudsætninger, at forudse uønskede konsekvenser og i praksis at kunne skelne overordnede målsætninger fra delmål. Uden denne evne vil kandidaten risikere at overse eller fejlfortolke vigtig information i en beslutningsproces og have sværere ved at begå sig i uvant situation. Det kan blive en hindring for at nå langsigtede målsætninger.

Kontekst-intelligens: Evnen til at forstå underliggende dagsordner, at forstå brede og/eller flertydige perspektiver samt at forstå de konsekvenser, som udefrakommende problemer og muligheder har for organisationen. Med lav kontekst-intelligens risikerer kanidaten at fejlbedømme en kompliceret situation, og ikke mindst at overse bevægelser i virksomhedens omegn, f.eks. fra kunder eller konkurrenter, der samler momentum i markedet.

Interpersonel-intelligens: Evnen til at ræsonnere balanceret og empatisk, at se og forstå personers mentale tilstand og agere efter det, samt at forudse følelser og reaktioner på konkrete beslutninger. Dette er vigtigt for at kunne samarbejde og at formidle og praktisk implementere beslutninger i virksomheden. Fraværet af interpersonel intelligens vil desuden indebære en risiko for, at kandidaten vil spænde ben for sig selv og virksomheden ved utilsigtet at sige noget, som vækker vrede og modstand.

Indlærings-intelligens: Evnen til at bemærke og acceptere ny information, at forholde sig til alvorlig kritik og at forstå sine egne særheder og præferencer, samt i hvilken retning disse påvirker ens beslutninger. Uden dette kan personen bliver betragtet som uvillig til at lytte, hvilket kan blive særligt giftigt i forhold til medarbejdere af en anden kultur. Der vil desuden være en forøget risiko for, at kandidaten overser væsentlige faktorer i forbindelse med en beslutning.

Konceptuel-intelligens: Evnen til at identificere mønstre i ikke-systematiserede informationer, til at udvikle nye koncepter ud fra komplekse informationer og til at se en enkelt samlet løsning, der omslutter mange små problemer og udfordringer. Den konceptuelle intelligens er den vigtigste parameter i strategisk tænkning og i henseende til at lede store forandringsprocesser uden at fortabe sig i detaljer.

Eksempel på anvendelse af Exl SpencerStuart nævner, i anonymiseret form, et eksempel på anvendelsen af ExI. Et eksempel, som i disse år også vil være relevant i mange danske virksomheder: Et direktionsmedlem havde med stor succes kørt et program, hvor besparelser havde vendt en negativ bundlinje til et plus. Da han imidlertid havde beskedne kommunikative evner, konkluderede bestyrelsen, at han nok var handlekraftig og dygtig til at udføre en konkret opgave, men ikke nogen stor strateg eller personaleleder. En ExI-test indikerede imidlertid noget andet, og SpencerStuart anbefalede bestyrelsen og topchefen at lade ham få et strategisk ansvar. Dermed fik han en fortjent mulighed for at udbygge sit samarbejde med ledergruppen, og for virksomheden vigtigst: Den undgik at diskvalificere en mulig kandidat til senere at træde i stedet for topchefen.

Sten Thorup Kristensen

Robotter overtager flere af topchefens funktioner /2

Velkendt er det, at robotter forandrer vores samfund. Men hidtil har der været mest fokus på, hvordan erhvervsvirksomheder kan anvende robotter til at effektivere produktion og logistik. Det nye er, at robotter nu også begynder at påvirke almindelige menneskers dagligdag og toppen af erhvervslivet, og den måde ledelserne løser opgaver på. I det følgende gennemgår vi del 2 af McKinsey Quarterly artiklen ”Four fundamentals of workplace automation” hvor vi bragte første del i seneste udgave af Økonomisk Ugebrev Ledelse.

2) Redefinering af arbejdspladser og forretningsprocesser: Ifølge analysen kan kun 5 % af de traditionelle jobs automatiseres fuldstændigt. Men til gengæld kan 60% af alle jobfunktioner automatiseres med 30% eller mere af de sædvanlige processer. Med andre ord kan ganske mange jobfunktioner delvist automatiseres, men det kræver, at jobbet redefineres, og at processen laves om.

Det påpeges, at gevinsten langt fra er en simpel besparelse af arbejdsløn, men i mange tilfælde også, at arbejdet gøres både hurtigere og bedre, mens den frigjorte arbejdskraft kan anvendes i mere værdiskabende processer. Eksempelvis kan advokater anvende læsemaskiner til at gennemgå dokumenter for at finde de mest relevante domme eller andet materiale til at forberede retssager. Et andet eksempel er, at salgsmedarbejdere i langt højere grad kan automatisere udpegning af relevante kundeemner, og måske oven i købet finde de allerede mest relevante potentielle købere gennem automatiseret analyse.

3) Robotternes betydning for højindkomstjobs: 
Traditionel viden går på, at automatisering og robotter stort set kun vil gå ud over lavtlønsjobs, og at højtlønnede akademikerjobs ikke er i farezonen for at blive overtaget af robotter. Forskningen bag denne analyse afslører dog, at denne opfattelse ikke er korrekt: Konklusionen lyder, at mange funktioner blandt de højestlønnede, blandt andet fysikere, finansfolk og topchefer, kan automatiseres og delvist overtages af robotter.

McKinsey-folkene estimerer, at en femtedel af den tid, CEO’en anvender i jobbet, kan automatiseres. Opgaverne, der kan effektiviseres med eksisterende teknologi, handler blandt andet om at gennemgå og analysere rapporter for at tage velinformerede beslutninger, forberedelse af opgaver for ansatte og gennemgå statusrapporter for virksomheden og dens marked. Modsat vil mange arbejdsopgaver blandt lavtlønnede ikke kunne automatiseres, eksempelvis hjemmepleje, gartnere og vedligeholdelsesarbejder på ejendomme.

4) Fremtidens kreativitet og meningen med livet: Evner som det kreative og menneskelige følelser er grundlæggende menneskelige egenskaber, som er vanskelige at automatisere. Analyserne viser, at disse evner ikke er nødvendige i rigtig mange jobfunktioner. Ifølge analyser kræver kun 4% af arbejdspladserne i USA’s økonomi kreative evner på et gennemsnitligt niveau. I 29% af arbejdspladserne er der brug for menneskelige følelser og empati for andre mennesker.

Ifølge McKinsey viser disse resultater, at når mange jobfunktioner på sigt vil kunne automatiseres, så giver det også grundlag for at skabe flere meningsfulde jobs, som ikke kan overtages af robotter. Som eksempel nævnes at finansielle rådgivere kan effektivisere processen omkring at forstå kundernes økonomiske forhold, hvorved de kan anvende mere tid på at udvikle gode løsninger for kunderne. Indretningsarkitekter vil kunne spare tid på at måle op og bestille materialer, og mere tid på at designe innovative løsninger. Konklusionerne viser også, at myndigheder og organisationer allerede nu må begynde at overveje, hvordan man sikrer, at der udvikles nye jobfunktioner og arbejdsprocesser, så effektiviseringerne anvendes til at gøre tingene bedre, og så der også udvikles nye jobs til at kompensere tabet af arbejdspladser andre steder.

Første del af McKinseys artikel behandles her: C-suitens funktioner redefineres af robotter

Sådan får ledelsen succes med transformationen

Virksomheder skal hele tiden transformere sig til aktuelle markedsudsigter. Det kan blandt andet betyde, at der skal trædes på bremsen under økonomiske kriser, og at der igen skal trædes på speederen ved positive udsigter. Eller man skal tilpasse sig ændringer i markedet på grund af en ny aggressiv konkurrent eller endda disruptive forretningsmodeller på grund af ny teknologi. Tranformationerne ser altid godt ud på plancherne til investorpræsentationer. Men i praksis er det kun hver fjerde af dem, der er succesfulde – i den forstand, at de giver virksomheden et både kort- og langsigtet forspring i forhold til konkurrenterne, viser en analyse fra Boston Consulting Group. I en analyse fra konsulenthuset opstilles seks principper, der kan hjælpe med til at få transformationer til at lykkes:

Medarbejderne skal forstå det: En planlagt transformation bliver ofte udtrykt i tal, typisk finansielle målsætninger. Det er også helt berettiget, bl.a. fordi det er inspirerende for investorer og bestyrelsesmedlemmer. Men de menige medarbejdere bliver ikke inspirerede af at vide, hvad de skal nå, men hvorfor de skal nå det. Ideelt set skal denne overordnede begrundelse for transformationen være synlig i alle delmål og konkrete initiativer, og ledelsen skal også være bevidst og vedholdende om det i al kommunikation ned i organisationen, mens transformationen står på.

Dosér medarbejdernes energi: Mange ansatte har oplevet, at ledelsen flere gange inden for kort tid har lanceret organisationsændringer eller lignende som en afgørende historisk begivenhed. På den måde har ledelsen mistet troværdighed, og medarbejderne opgiver at give den en ekstra skalle for at få det nye til at fungere. I en verden, hvor transformationer kommer som perler på en snor, må ledelsen derfor ikke præsentere hver enkelt som en sprint medarbejderne skal igennem, men snarere som en triatlon-match, hvor man er bevidst om, at der er tre forskellige discipliner, man skal igennem og have kræfter til.

Få kompetencerne på plads: En stor del af de transformationer, virksomheder går igennem, handler om at gøre ting på helt nye måder. Det kan f.eks. være funktioner, der bliver digitaliseret, men det kan også være, at man har rystet posen og organiseret sig på en helt ny måde. Sådanne transformationer stiller et stort krav til virksomhedens interne kompetencer. Der skal ikke nødvendigvis være flere af dem, men det er vigtigt, at de er de rigtige steder i virksomheder. Derfor er det vigtigt, at man gør sig klart hvilke kompetencer, der er kritiske, og hvordan man sørger for, at de er til stede.

Fremelsk en agil kultur: ”Agil” er et af tidens modeord inden for management. Man kan diskutere, om der virkelig er noget nyt i det, og om der er større behov for at være let på fødderne end tidligere. Men i hvert fald skader det jo ikke. Virksomheder, der hurtigt kan reagere på ændringer i omgivelserne, er ofte kendetegnet ved en høj grad af decentralisering. Medarbejderne bliver betroet et stort ansvar, og de har relativt få lag af ledere over sig. Men agilitet handler for en stor del også om medarbejdernes individuelle mentalitet. De skal kunne lide udfordringer og turde løbe risici. For så vidt tager det tid at blive mere agil – det er noget, der skal opbygges gennem rekrutteringspolitikken over en årrække.

Introducer forandringsledelse: Noget af det, som ofte får transformationer til at gå galt er, at ledelsen også selv opfatter dem som historiske milepæle. Man planlægger forløbet fra start til slut. Men dermed begynder man også på bar bund næste gang, der er behov for en transformation. Derfor kan det være nyttigt at bygge forandring ind i organisationen, som et princip, et ideal eller en realitet. Det kan f.eks. ske ved at have en afdeling eller et tværgående netværk, der beskæftiger sig med transformationer – med udførelsen af dem, og med at give inspiration til, hvad den næste kan bestå i.

Hav fokus på læring: Specielt hvis man har indstillet sig på, at transformationer er et genkommende fænomen, er det vigtigt, at kulturen i virksomheden er gearet til læring. Det kan man tilstræbe på flere måder. F.eks. ved formelt og uformelt at anerkende medarbejderne, når de styrker deres viden, eller ved at etablere en central funktion, som virker til at skabe lærende netværk på tværs af organisationen.

Sten Thorup Kristensen

Log ind