Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringCEO-guide: Seks prioriteter ved udvikling af en AI-strategi

CEO-guide: Seks prioriteter ved udvikling af en AI-strategi

Mange topledere river sig selv i håret: Det kræves af dem, at de forholder sig strategisk til en teknologi – generativ AI – der endnu er langt fra køreklar. Men fortvivl ej, lyder budskabet fra konsulenthuset PwC. Det er lige nu ikke vigtigt, at man har en fuldt færdig strategi, men derimod at man arbejder frem mod den. I denne fase er tvivlen ikke en fjende, men en ven, lyder det. Artiklen er en del af artikelserien om erhvervslivets anvendelse af kunstig intelligens.

Hvad er jeres AI-strategi? Dette spørgsmål, formuleret på forskellige måder, får topledere igen og igen fra små og store aktionærer, fra analytikere, fra kreditgivere og fra medier. Det er dog nok sjældent, at toplederne giver det korte svar, der strengt taget er det mest sandfærdige: At de endnu ikke har nogen strategi.

Generativ AI har stået højt på verdens dagsorden, siden ChatGPT så dagens lys i november 2022. Men, fremhæver PwC i en guide, den er endnu så ny, og så mange faktorer er ukendte, at det for de færreste giver mening at have nogen egentlig strategi.

Konsulenthuset anfører, at det er vigtigt, at virksomhederne ikke lader sig presse til at beslutte en strategi, før det giver mening. Indtil da skal de overveje de forskellige mulige elementer, og konsulenthuset angiver seks tvivlspunkter i prioriteret rækkefølge:

Modsætningen mellem at arbejde hurtigt og at afværge risici. Mange topledere føler sig klemt som en lus mellem to negle, idet de kan se, at kapitalen søger mod generativ AI og altså tror på dens perspektiver. Samtidig er det åbenlyst, at der er risici forbundet med teknologien. Denne modsætning skal man imidlertid tage til sig som noget, der skaber en sund dynamik, mener PwC. Men en sådan positiv dynamik forudsætter, at man er omhyggelig med sin politik for at anvende AI ansvarligt. Den sætter rammerne for den interne debat.

AI-strategien skal tilpasses den eksisterende digitale strategi. Virksomheder har haft digitale strategier i et halvt århundrede, og ofte er det påfaldende, så uambitiøse de er. Mange ting i verden foregår stadig ganske håndholdt. Derfor er det stadig relevant at lægge planer for digitalisering.

Men nu skal disse justeres efter, hvad funktioner baseret på generativ AI kunne tænkes at have brug for af data, ligesom det skal gentænkes hvilke typer af datasæt, der kan komme fra AI-systemerne.

Eksperimenter med skalering som bagtanke. Når man sætter it-folk til at udvikle noget nyt, vil de ofte begynde med at præsentere et pilotprojekt. Ikke et ondt ord om det, for der er mange dårlige erfaringer med at installere store, men uprøvede, it-systemer. Topledere skal imidlertid heller ikke uden videre acceptere, at man foreløbig kun kan lave et lille system og så se, hvordan det fungerer. Det lille og det store udelukker ikke nødvendigvis hinanden. Og tryktesten for pilotprojektet kan være, om det kan skaleres op, hvis det viser sig at være velfungerende.

Husk at høste produktivitetsgevinster. Mange investeringer er på overfladen en succes, men er alligevel fiaskoer i den forstand, at det aldrig lykkes at høste de tiltænkte besparelser – produktiviteten stiger ikke så meget som håbet. Det skyldes bl.a. psykologiske grunde, som at det er svært at fyre folk, selvom der strengt taget ikke er brug for dem. Generativ AI lokker med enorme produktivitetsgevinster, men for at de skal realiseres, må toplederne holde næsen i sporet og enten reinvestere de første gevinster, eller planlægge en reduktion af staben – eller eventuelt en kombination af begge.

Sæt medarbejderne i centrum. Undersøgelser viser, at mens toplederne er mere eller mindre enige om, at generativ AI vil betyde store ændringer i personalebehovet, er deres ansatte mere end usikre på, hvad der skal ske. Det sidste måske på grund af en menneskelig konservatisme, hvor man ikke tror på store forandringer, før man ser dem udfolde sig. Situationen er uholdbar, og toplederne bør i god tid kommunikere ned i organisationen, at det ikke bare handler om at spare lønkroner. Der kommer også nye muligheder og udfordringer.

Samarbejd med de sædvanlige samarbejdspartnere. De største virksomheder fylder meget i mediebilledet, men selv de allerstørste af dem er afhængige af det netværk af leverandører, storkunder og andre, der er med til at skabe hverdagen. I dette ”økosystem” af små og store virksomheder kan også mange af de pointelle gevinster ved generativ AI ligge begravet.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind