Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 5

Guide: Ti grundlæggende regler for at skabe stærk vækst

Konsulenthuset McKinsey har analyseret vækstmønstrene hos de 5000 største børsnoterede selskaber og kommet op med en plan – ti initiativer, som kan guide virksomheder mod større vækst. Jo flere tiltag, en virksomhed mestrer, desto større er belønningen. Desværre er det kun mindre end halvdelen af virksomhederne, der mestrer mere end tre af initiativerne, og kun 8 pct. lykkedes med mere end fem.

1) Konkurrencefordelen er vigtigst. For at opnå en konkurrencemæssig fordel er det afgørende, at fundamentet er i orden: en stærk og skalérbar forretningsmodel. Det handler først og fremmest om at sikre sin position i markedet med en unik forretningsmodel som udgangspunkt.

2) Udnyt trends. Man bør prioritere hurtigt voksende og profitable markeder. Hoppe med på trenden, når vækstkurven går opad. Hvis man allerede er etableret i et attraktivt opadgående marked, bør man fortsætte med at investere her for at holde sig foran konkurrenterne. Oplever man derimod udfordringer og stagnation på sit nuværende marked, bør man omlægge sine ressourcer hurtigst muligt.

3) Undgå at blive en efternøler. Det er ikke tilstrækkeligt blot at følge med markedet – man bør overgå det. Overgå sine konkurrenter. Konsulenthusets analyse viser, at det at vokse hurtigere end gennemsnittet i sin branche kan give op til fem procentpoint ekstra i årligt afkast. Man bør derfor undgå at sakke bagud og blive en efternøler.

4) Boost kerneforretningen. Det er afgørende at have fokus på sit primære marked. En sund kerneforretning er fundamentet for succes. Uden en velfungerende grundstamme er det usandsynligt, at man kan vokse stærkt. Faktisk lykkedes det kun én ud af seks virksomheder med under gennemsnitlig vækst i deres kerneforretning at overgå konkurrenterne.

5) Se ud over kernen. McKinseys undersøgelse viser, at gennemsnitligt 80 pct. af en virksomheds vækst stammer fra dens kerneforretning, mens de resterende 20 pct. kommer fra sekundære industrier eller nye markeder. Dog varierer denne fordeling afhængigt af sektor. Virksomheder, der ekspanderer til tilstødende industrier, opnår i gennemsnit 1,5 procentpoint højere årligt afkast end deres branchefæller.

6) Voks hvor der er synergi. Når man ser ud over sin kerneforretning, bør man fokusere på områder, hvor der er klare synergier. Udvidelse til nært beslægtede segmenter kan give op til to ekstra procentpoint i vækst. Lighedspunkter mellem eksisterende og nye segmenter er til gengæld afgørende, da de indikerer, om en virksomhed er en naturlig ejer eller ej.

7) Bliv en lokal helt. Det er afgørende at vinde på sit hjemmemarked. Ligesom det er vanskeligt at vokse, hvis kerneforretningen ikke trives, er det usandsynligt at øge væksten, hvis man ikke klarer sig godt på sit lokale marked. McKinseys undersøgelse viser, at kun én ud af fem virksomheder med vækst under medianen i deres lokale region formåede at overgå deres konkurrenter. Derfor bør virksomheder prioritere at blive lokale helte, før de overvejer ekspansion til nye markeder.

8) Gå globalt. Udvidelse til internationale markeder kan være en kraftfuld vækststrategi, hvis man har en konkurrencefordel, der kan overføres internationalt. Ifølge McKinseys undersøgelse kom cirka halvdelen af væksten blandt virksomhederne fra markeder uden for deres hjemregioner. For succesfuldt at udvide er det derfor afgørende at have en klar og skalérbar konkurrencefordel. Uden denne fordel vil virksomheder sandsynligvis finde det svært at konkurrere med lokale aktører, der har dyb forståelse for det lokale marked.

9) Opkøb med en struktureret tilgang. Kombinationen af organisk vækst og regelmæssige opkøb står stærkest. Ifølge McKinseys forskning står M&A for cirka en tredjedel af omsætningsvæksten. Strukturerede opkøbere – virksomheder, der gennemfører mindst to små eller mellemstore opkøb om året med et klart tema – overgår ofte deres konkurrenter.

10) Det er okay at skære ned for at vokse. For at fremme vækst kan det være nødvendigt at trimme sin portefølje. Virksomheder, der anvender ‘skære ned for at vokse’-metoden, sælger ofte ud i et eller to år, men formår da at vokse konsekvent i de øvrige år. Virksomheder bør derfor overveje at beskære porteføljen periodisk ved at sælge langsomt voksende dele og investere i nye, mere lovende områder og på den måde optimere deres ressourcer.

MAL

Sådan håndteres tilbud om højere løn fra en anden virksomhed

Med det stramme arbejdsmarked bliver der stadigt kortere mellem de situationer, hvor vigtige medarbejdere lader sig friste af tilbud fra andre virksomheder. Også selvom de er glade for deres eksisterende job. Sådan en situation er prekær, og hvis medarbejderen går efter det bedste fra alle verdener – højere løn hos den nuværende arbejdsgiver – skal det håndteres med finfølelse. Konsulentfirmaet Korn Ferry vejleder om, hvordan man håndterer det.

Alle bare lidt større virksomheder kender det: En vigtig medarbejder, måske en leder, meddeler, at han eller hun har fået tilbudt job i en anden virksomhed. Og selv om det måske ikke bliver sagt direkte, er det indlysende, at en stor del af attraktionen ved det nye job er en højere løn.
Nu står virksomheden med et problem, som alt andet lige har en simpel løsning, nemlig forhøjelse. Men det afstår arbejdsgivere ofte fra, for alt andet er ikke lige: En lønforhøjelse til én medarbejder kan skabe uro blandt kollegerne, der måske vil lade sig inspirere til selv at kræve mere i løn. Og en medarbejder, der aktivt søger job, eller tager stilling til tilbud udefra, er alligevel ofte på vej væk, så lønforhøjelsen vil kun hjælpe i få måneder. Desuden føles det simpelthen forkert at lade sig presse til at give en lønforhøjelse.
Men med den store knaphed på arbejdskraft, er spillet ændret: Virksomheder er i højere grad motiverede til at hæve lønnen for en vigtig medarbejder på vej ud. Men det fordrer også en større professionalisme fra de medarbejdere, det handler om. Grundlæggende udnytter de en styrkeposition for arbejdstagerne, hvilket i sig selv er efter bogen i en markedsøkonomi. Men hvis de også misbruger styrkepositionen, kan det skade dem senere i karrieren.
Korn Ferry kommer i en guide med fire konkrete råd til, hvordan medarbejdere håndterer en situation, hvor den nuværende og en eventuel kommende arbejdsgiver prøver at overbyde hinanden. Eller hvor muligheden for en sådan situation foreligger.

Vær proaktiv. Et tilbud om en bedre lønnet stilling kommer sjældent helt ud af det blå. De fleste er opmærksomme på det, hvis de er særligt værdifulde, eller hvis arbejde tilsvarende deres eget bliver markant bedre aflønnet andre steder. Dermed har medarbejderen også muligheden for at tage det op med sin arbejdsgiver, allerede inden et konkret tilbud udefra kommer. Denne samtale med arbejdsgiveren skal være planlagt og gennemtænkt, og ikke komme efter en spontan indskydelse en dag, hvor medarbejderens merværdi har været særligt tydelig.

Vær transparent – et stykke hen ad vejen. Når man har modtaget et tilbud fra en anden virksomhed og skal forklare det til sin nuværende arbejdsgiver, skal man huske, at denne nu står i en vanskelig situation. Det skal altså gøres med finfølelse. Arbejdsgiveren har en berettiget forventning om, at man spiller med nogenlunde åbne kort. Men omvendt kan arbejdsgiveren også blive frastødt af, hvad han må opleve som et råt krav om flere penge.
Det handler altså meget om ordvalg – man kan f.eks. vedkende sig, at man er tiltrukket af muligheden for højere løn, men at man også er glad for sit nuværende job, så man er åben for at finde en løsning.

Overvej jobtilbuddet i sin helhed. En signifikant lønstigning vil altid friste. Men det handler om at holde hovedet koldt og overveje et jobtilbud udefra i en bredere sammenhæng. Giver det bedre eller ringere karrieremuligheder i fremtiden? Er arbejdsindholdet mere interessant? Har tilbudsgiveren et godt ry? Hvis man tager imod et job, som man hurtigt bliver træt af, og som man derfor vil søge væk fra igen, vender spillet til egen ulempe: Så står man med dårligere kort på hånden ved næste jobskifte.

Vær klar til både et ja og et nej. Når man spiller sin eksisterende og en alternativ arbejdsgiver ud mod hinanden, har det nogle eftervirkninger, som man skal være opmærksom på. Mest simpelt skal man være klar til, at den nuværende arbejdsgiver måske afviser at gå ind i lønforhandling. Så er man næsten nødt til at skifte job.
Men heller ikke hvis arbejdsgiveren tilbyder mere i løn, er alt fryd og gammen. Arbejdsgiveren vil have opfattet signalet om, at man er åben for et jobskifte.
Man kommer således ikke udenom, at der – selv om der intet moralsk forkert er ved at forholde sig til tilbud fra anden side – er tale om et tillidsbrud i forhold til den nuværende arbejdsgiver, der måske i højere grad vil satse på andre medarbejdere og tildele dem attraktive opgaver og bedre karrieremuligheder. Der er altså nogle skår, der skal klinkes, og den proces kan godt være langvarig.

Sten Thorup Kristensen

Fokus bør nu rettes mod chefers adfærdskriminalitet

Især i mediebranchen har flere ledende chefer på det seneste mistet jobbet og blevet kasseret på grund af deres adfærd over for medarbejderne. Den fulde størrelse af omfanget kendes endnu ikke, men allerede nu er problemet for stort til, at en bestyrelsen kan ignorere det.

”Hvis vi forsigtigt anslår, at 10-20 procent af mandlige ledere i hierakiske strukturer og organisationer er i kategorien ”ude af trit med sig selv og virkeligheden”,  så får vi et problem, hvis disse generelt erklæres som uegnet til menneskekontakt.”

Sådan lyder det fra headhunter Lars Esholdt, der har skrevet en række bøger og artikler inden for ledelsesfaget. Han har i tre år arbejdet for det norske Ministerium for Handel og Industri i forbindelse med sikring af mangfoldighed i statsejede norske selskaber.

Han mener ikke, at det løser problemet med de utilpassede mænd at skyde al skylden på dem. På sigt skal der findes veje til at videreudvikle både mænds og også kvinders adfærd på arbejdspladsen.

Samfundsmandat

”De udnyttende mandlige magtpersoner skal lære, for ellers bør de fjernes. Det helt centrale er magtforholdet, som eksisterer mellem en chef og en underordnet. En upassende forbindelse i denne akse er ikke acceptabel, fordi de fleste mennesker ønsker at gå på jobbet for at arbejde. Dette er et ansvar, som hviler på ledernes skuldre. Lederne er vigtige kulturbærere og signalgivere for en organisation” siger Lars Esholdt.

Han mener, at bestyrelser og bestyrelsesformanden må tage strukturerede initiativer for at kunne monitorere værdier og adfærd. Bestyrelsen har nu et klart samfundsmandat til at handle, og dette bør de gøre. I Norge har man taget skridt i denne retning, og løbende gennemføres der undersøgelser for at tage pulsen på samfundskritiske temaer i virksomhederne.

”Whistleblower direktivet fra EU er mange steder indført i Norge, hvilket gør det muligt for en intern varsler at informere om kritiske forhold i den pågældende virksomhed.På samfundsplan har vi generelt været mere optaget af for eksempel økonomisk kriminalitet, men fokus må nu også rettes mod adfærdskriminalitet–ellers kommer der flere ofre.”

Staten må føre an

Han mener, at i virksomheder, hvor staten har et ejerskab, bør det ligge lige til højrefoden. Statens udstillingsvindue bør være et eksempel til efterlevelse, og headhuntere må generelt være mere optaget af at forstå de værdidrivere, som karakteriserer de enkelte ledere. Det kræver, at man får solidt greb om individets egentlige historie i tillæg til CV, præstationer og karrieremotivation. I de selskaber, hvor staten har ejerinteresser, må der være et skærpet fokus, fordi dette er en fremragende måde for politikerne at videreformidle og demonstrere det samfund, som ønskes. Hvis staten ikke fører an på dette område, hvem skal så?

”Lederskab må afspejle tiden og ikke fortiden, og dette skal gælde på samtlige arbejdspladser i Danmark, også indenfor medie- og musiklivet.” siger Lars Esholdt.

Han peger på, at Hans Engell fik et nyt job efter at have udvist dårlig dømmekraft, men måske kommer han igen en dag som politiker. Han gjorde op for sig og betalte prisen.

”Mange af de mænd, som nu udrenses fra arbejdslivet, kan også have udviklingspotentiale gennem en erkendelsesrejse, men problemet er at fastslå, hvornår de er ”friskmeldte”. De kan risikere at få en evigtvarende dom, og i så fald bryder vi med et afgørende princip om, at mennesker kan forandre sig til det bedre.”

”Vi kan godt vælge at ”gå efter manden” og ikke bolden, men det er at lukke øjnene for virkeligheden. For faktum er, at det, vi observerer og er vidne til, er resultatet af mange års fortielser og ukultur. Det giver mening at spørge sig selv, om bestyrelserne har sovet på vagten, men nu er det tid til enten at vågne op eller at blive afløst af mere tidssvarende og måske yngre ressourcer,” siger headhunter Lars Esholdt.

Henrik Denta

Interview med magasin-direktør – fra konkurs til kreativitet

Toplederinterview: Da Magasin du Nords ejere gik konkurs tilbage i 2021, var adm. direktør Peter Fabricius’ største svendestykke som topleder at sikre selve virksomheden en god vej videre frem, fortæller han i interviewet med Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder K. Bjerge. Konkursen førte ham og virksomheden ud på en ny rejse – fra stramt styret datterselskab til nye muligheder for kreativt selv at udvikle virksomheden. Selskabet, der efter konkursen blev overtaget af tyske ejere, har de seneste tre regnskabsår givet et driftsoverskud (EBITDA) på over en halv milliard kr.

Ifølge Magasin du Nords adm. direktør Peter Fabricius skal man som leder hele tiden være klar på, at ledelse ikke er en statisk størrelse:

”Vi tilpasser altid ledelse til det problem, vi forsøger at håndtere. I stedet for at tale om strategisk ledelse, er den i mit tilfælde mere situationsbestemt. Det vil sige, at den afhænger af, hvilke problemer, jeg forsøger at løse.

Helt grundlæggende arbejder jeg bedst med analyse af, hvad der foregår. For mig er det vigtigt at have tal på de ting, så det er sort på hvidt. Det giver en ordentlig og grundig tilgang til det, som man kan konkludere på i fællesskab. Samtidig arbejder jeg med, at der altid er flere øjne på det, vi arbejder med. Bare lige for at sikre, at vi rammer rigtigt. Måske er det ikke det, som man traditionelt betegner som ledelse, men for mig er det fundamentet, der altid skal være på plads.

Når vi taler om ren ledelse, arbejder jeg bedst med at sætte vide rammer, som den enkelte leder helst selv skal udfylde. Jeg deler så mange informationer som muligt med dem om, hvad jeg gerne vil have, hvorefter den enkelte leder selv må konkludere, hvad det konkret betyder for ham eller hende. Jeg er ikke en micro-manager. Det vil ikke fungere i vores organisation. Jeg forventer til gengæld, at de kommer tilbage med en refleksion på de ting, der er blevet sagt.”

Men hvis I står i en økonomisk usikker kriselignende situation, bliver rammerne så ikke meget mere snævre for, hvad din ledergruppe kan foretage sig?

”Det kommer an på, hvilket område, de har. Det er klart, at står vi i en krise, og det har vi gjort nogle gange, rykker vi tættere sammen. Meget hurtigt. Således at vi holder flere møder, nogle gange dagligt, hvor vi får en præcis update på, hvor vi er.

Behovet for at koordinere bliver akut, når det f.eks. er en covid-krise, hvor vores butikker pludselig bliver lukket. Her er det klart, at vi hver dag skal have et fuldstændigt overblik: Hvor mange penge har vi? Hvad kan vi aftale med vores leverandører? Hvad er situationen? Hvad gør vi med medarbejderne? Hvad siger regeringen? Alt det her.

Det har været måden, vi har håndteret det på. Og den, synes jeg egentlig, har vist sig at være meget robust. Her bliver ledelse mere centralt funderet, som f.eks. når vi er blevet solgt. Eller hvis vores ejere går konkurs, hvad vi også har været ude for i flere omgange. Senest med vores ejere fra Debenhams (britisk butikskæde), der meget pludseligt gik konkurs i 2021.

Det, jeg lærte mest af dengang, var, at man hele tiden skal huske, at der også kommer en tid efter konkursen. Man er nødt til at gøre sig pinligt bevidst om, at du kan godt stå mellem modstridende interesser i forhold til ejerne, fordi du har et ansvar, du har skrevet under på overfor kreditorer, leverandører og mere til. Det er meget, meget vigtigt, at vi som lederteam kan se os selv i øjnene, når alting er landet. Når man har skrevet under på noget, og er ansvarlig juridisk, kan man ikke bare lige lave den ene eller anden løsning, som man tror holder.

Man skal have for øje, hvad juraen kan holde til, og hvad man selv kan være med til.”

Hvis vi ser bort fra det juridiske, hvordan oplever du, at kravene til dig som leder blev skærpet med Debenhams’ konkurs?

”Man er nødt til at forsøge at indgyde de ansatte så meget sikkerhed som muligt. Du skal sørge for at skabe en så robust plan som overhovedet muligt. Ellers kan medarbejderne ikke have tillid til ledelsen. Og det arbejdede vi selvfølgelig intenst med. Husk på, at en god plan for vores forretning i allerhøjeste grad er afgørende for vores egen overlevelse. Den fik vi ret hurtigt etableret. Samtidig holdt vi en tæt dialog i managementteamet om de ting, vi kunne tale om.

Det er jo klart, at på daværende tidspunkt som CFO var der også ting, jeg ikke kunne dele med andre. Men det, man så kan dele, skal man dele, så de andre er så godt klædt på som muligt, og så de har de informationer, de skal bruge for at passe på deres del af forretningen. Det forudsætter, at man har en plan, og det havde vi. Hvis man ikke har en plan, så er det en helt anden situation.”

Hvordan håndterede du kommunikation i forhold til medarbejdere, kunder og leverandører i den situation, hvor det kunne gå alle veje?

”Vi forsøgte at fortælle fuldstændig sandfærdigt, at der isoleret set ikke var problemer i vores forretning. Og vi fandt også ret hurtigt ud af to ting: Enten kunne ejerne rejse nye penge, eller også blev vi solgt. Det sidste havde vi jo prøvet før. Og da vi alligevel er en ret selvstændig virksomhed, skulle det såmænd nok blive godt. Og det var det, vi kommunikerede.

Situationen er en helt anden, hvis man selv har underskud med at drive sin butik. I den situation kan man ikke gøre meget andet end at fortælle, hvad man regner med at kunne gøre. Men vi stod et andet sted. Kunderne havde tillid til os. Og fordi vi selv havde en god plan, var det lettere for os at håndtere turbulensen omkring os. Vi sørgede for at have en meget tæt dialog med vores samarbejdspartnere, der forstod præcis, hvor vi stod. Vi har altid holdt de ting, vi har lovet dem. Så længe, man gør det, så stabiliserer skibet sig ret meget i søen.”

Hvordan oplevede du konkursen som topleder – og kunne du tage noget positivt med derfra?

”Det var en af de større lektier, både fagligt og personligt. Jeg kom ind i en ganske anden rolle og indlæringskurve, fordi jeg blev direktør på Magasin efter salget. Den omgang var mit personlige svendestykke. Så har der været nogle positive oplevelser, jeg også har lært rigtig meget af. F.eks. overtagelsen af vores ejendomme. Orkestreringen af tilbagekøbet var en kæmpe milliardhandel for os, som landede rigtig godt. Ikke en krise, men en meget stor transaktion.”

Hvad var det vigtigste, du lærte i det forløb?

”Det var, hvad der egentlig er muligt. Og hvordan man gennemfører så stor en handel, og vide hvordan man skal sætte barren og reflektere over vores økonomi i et helt andet lys. Altså udvide rammerne for den der måske lidt stereotype tanke, man godt kan have, når man har været et datterselskab, hvor moderselskabet dikterede meget præcist, hvad der blev forventet. Når man så bliver sat fri, sprudler de kreative idéer.

Både som CEO og som virksomhed finder man ud af, at når vi kan gøre det, kan vi gøre mange andre ting. Vi lærte at udvikle vores virksomhed inden for nogle videre rammer, end vi før havde haft. Det har været meget gavnligt, fordi vi begyndte at finde på alt muligt spændende.

Du får stimuleret din kreativitet i organisationen enormt meget: Nu er f.eks. vi lige i gang med at åbne vores første stand-alone-butik i Hillerød i et meget mindre format end et normalt stormagasin. Kan vi lykkes med det?

Alligevel får vi det gjort. Vi får det eksekveret. Vi aftaler åbningsdato. Det er hurtigt. Det viser for mig, hvor meget vi kan som virksomhed, hvis man vil det. Det er et udtryk for den kreativitet, vi fik frigjort, da vi gennemførte den store ejendomstransaktion.”

Du fik i virkeligheden bedre mulighed for at drive forretning, da du blev ”sat fri”?

”Der indtraf en kæde af reaktioner. Min første indgang til det var, at vi skulle prøve at se, om vi kunne stå økonomisk meget stærkere end tidligere. I den forbindelse var det klart, at vores ejendomme er vores brand. Så det er en rigtig skidt ting at have dem på andres hænder.”

Hvad var de vigtigste ledelsesredskaber for dig som CEO under krisehåndteringen?

”Her vil jeg gå tilbage til, at man er nødt til at lave sin analyse, sit risikoscenarie. Du skal finde ud af, hvad der kan ske her i den pågældende situation: Sørg for at have en stærk økonomisk plan. Du skal arbejde på at beskytte virksomheden så meget som muligt, og så hurtigt som muligt. For man ved jo ikke, hvor lang tid man er i en krise.

Så jo hurtigere man reagerer, jo hurtigere man laver sin analyse og sin plan ud fra den, jo bedre står man ledelsesmæssigt. I en sådan krise er det først og fremmest økonomi, der tæller. Den, der er mest robust, vinder.

Det er mindre vigtigt, om man nu får snakket med den ene eller den anden. Man skal vælge sine kampe, og det er en hård prioritering. Man skal skynde sig for at få maksimeret sit finansielle beredskab. For alle spørgsmålstegn, der dukker op, skal der være en plan B.

Det kræver selvfølgelig, at man som CEO har et indgående kendskab til virksomheden. Det havde jeg med mange år i virksomheden. Så jeg kunne ret hurtigt se nogle scenarier, som måske ikke var 100 pct. i virksomhedens interesse.”

Peder Bjerge

Konkurrencen om AI skærpes med Europa som taber

Kampen om at udvikle den dominerende Large Language Model (LLM) intensiveres. Elon Musks virksomhed Grok har på få måneder rejst milliarder i et forsøg på at overgå rivalerne Gemini, Claude, ChatGPT og Llama. Men slaget er langt fra færdigt, intet er afgjort. Finanshuset ING har gennemgået den nuværende status i AI-kapløbet

USA sidder for tiden på de fem bedste sprogmodeller. Det skyldes blandt andet tilgængeligheden af computerkraft og størrelsen af investeringer: De er større end noget andet sted. Dermed vil USA sandsynligvis fortsætte med at være anfører på AI-markedet i den nærmeste fremtid.

Dermed vil USA også være bedre rustet end Europa til at høste de fordele, som AI fører med sig. Det er især produktivitetsforbedringer, det handler om. Allerede nu er der forskel i produktiviteten mellem USA og Europa til USA’s fordel. Og det ser ud til, at kløften kun vil vokse sig større de kommende år, i takt med at AI bliver implementeret og gevinster realiseret. Det er meget uheldigt for europæisk konkurrenceevne, hvor EU-bureaukratiet er begyndt at se problemet med den seneste rapport fra Draghi om planøkonomiske indsatser.

Men hvorfor halter Europa allerede bagud i AI-ræset?

Daniel Ek og Mark Zuckerberg har påpeget, at lovgivning er en af grundene til, at Europa ikke har lige så mange førende tech-virksomheder. Hvis Europa kan lægge sin lovgivning tættere op ad USA, vil det være bedre rustet til at drage fordel af AI.

Finanshuset mener, at regulering ikke er den eneste vigtige forskel mellem USA og Europa:

For det første er det amerikanske arbejdsmarked mindre stift. Det gør det lettere for amerikanske virksomheder at reducere arbejdsstyrken og mindre omkostningstungt at investere i teknologi, der kan erstatte arbejdskraft.

For det andet er der mere privatkapital investeret i nye teknologier i USA. Omvendt er det sværere at investere på tværs af grænserne i EU.

For det tredje spenderer den amerikanske regering meget mere på AI end de europæiske støtteordninger.

Det er klart, at de amerikanske reguleringer og initiativer også har ulemper og risici, men de forklarer, hvorfor USA er bedre positioneret til at profitere af AI end Europa. Der findes for tiden fem avancerede LLM’er:

  • OpenAI’s GPT-4
  • Anthropics Claude 3.5
  • Googles Gemini 1.5
  • Metas Llama 3.1
  • xAI’s Grok-2

Alle fem modeller har krævet milliardinvesteringer for at nå dette niveau. Vi snakker beløb på 5-10-15 mia. USD. De kommer blandt andet fra giganterne Microsoft, Amazon og Google. Men dette er kun begyndelsen.

De store investeringer, der allerede er lagt, markerer nemlig ikke slutningen på finansieringen af LLM’er, men er snarere en advarsel om, hvor langt der er igen. Det er værd at bemærke, at OpenAI’s Sam Altman har sagt, at der er et investeringsgab på 7 billioner USD, der skal efterkommes, for at generativ AI kan nå sit fulde potentiale.

Selvom 7 billioner USD kan virke overdrevet, er det meget sandsynligt, at LLM’er fortsat vil tiltrække milliarder i investeringer de kommende år. Det er derfor ikke overraskende, at Alphabet, Amazon, Meta og Microsoft har forpligtet sig til at investere næsten 200 mia. USD i år (op fra 130 mia. USD sidste år).

Denne investering er primært rettet mod opførelsen af datacentre og køb af chips, som er nødvendige for at træne og implementere LLM’er. Selvom disse investeringer viser, at generativ AI har stort potentiale, medfører mere investering også større risiko. Og det kan tage år, før investeringerne giver afkast. Hvis investeringerne fører til overkapacitet (dvs. for meget computerkraft), kan det skabe betydelige risici for virksomhederne.

Omvendt er store investeringer i computerkraft gode nyheder for AI-startups. Mens de store tech-virksomheder producerer computerkraft (den nødvendige processorkraft og lagerkapacitet til at køre applikationer, behandle data og udføre komplekse beregninger), forbruger startups blot denne kapacitet, da de ikke har ressourcerne til at udvikle deres egen.

I de kommende måneder er det sandsynligt, at kløften i AI-fremskridt vil blive større både mellem lande og virksomheder. For virksomhederne er det endnu ikke klart, hvem der vil blive den dominerende aktør inden for sprogmodeller. USA er dog klart i en førende position.

MAL

Fem tegn på at en lederkandidat har resultatintelligens

Hvilke egenskaber skal der til for at en topchef er i stand til at løse en særlig vanskelig problemstilling, der kræver nytænkning og risikovilje? Rekrutteringsfirmaet Russel Reynolds gennemgår fem karakteristika for topchefen eller mellemlederen, der besidder disse evner.

Resultatintelligens hos toplederen er vigtig i en koncern, især hvis den står over for en større strategisk transformation. Rekrutteringsfirmaet Russel Reynolds løfter i en guide sløret for hvad man ser på, når man skal finde en lederaspirant med høj resultatintelligens. Der er fem parametre:

1. Kandidaten har en klar og definerbar vision for, hvad der skal ske, og deler derudfra udfordringen op i de komponenter, der skal til for at nå målet. Undervejs i processen følger han hyppigt op for at sikre sig, at alt går, som det skal.

2. Kandidaten er ensporet i sin bestræbelse på at få, hvad der skal til for at nå målet. Det kan være flere penge, flere medarbejdere eller noget tredje. Kandidaten vil således ofte være kendt som den, der laver larm, og som – måske til kollegers fortrydelse – alligevel bliver belønnet med de ønskede ressourcer.

3. Kandidaten sætter sig grundigt ind i, hvilke normer og regler der gælder. Men han undersøger samtidig, hvilke af dem, der kan bøjes, og hvilke som er mest hæmmende for at nå slutmålet.

4. Kandidaten søger de nødvendige samarbejdspartnere – og kun dem. Andre bliver sorteret fra, også selvom de har status, og omgivelserne presser på for, at de skal have en plads i projektet. Kandidaten er villig til at tage dette slagsmål og at være mål for kritik.

5. Kandidaten er realistisk ved evalueringer. Han ser et tilbageslag eller regulært nederlag i øjnene – men lader sig blot ikke stoppe af det. I stedet starter en intens søgning efter en anden vej, der vil føre frem til det ønskede mål.

Ud fra disse parametre kan bestyrelsen stille spørgsmål til en kandidat. Hvis situationen er, at virksomheden er trængt af nye konkurrenter eller ny teknologi, vil et oplagt første spørgsmål være, hvordan kandidaten vil gribe denne udfordring an. Det gode svar er, at han vil analysere situationen, herudfra definere en målsætning, og så igen ud fra dette vurdere, hvad der skal til for at nå den. Det dårlige svar vil være generaliserende og ukonkret.

Eksemplet Musk
For Russel Reynolds, der har et amerikansk udgangspunkt, er Elon Musk det store eksempel på høj resultatintelligens. I disse år går en stor del af hans tid med, hvad der ligner et vanvittigt projekt om at etablere en koloni på Mars. Men, som det påpeges: Hvis man nu engang har den vision, så er det den rigtige rækkefølge at sige det lige ud, og ud fra det begynde i det små og arbejde med omkostningseffektive raketopsendelser og så videre.

Og manden har haft succes med det før: I dag er fintech et buzzword og noget, som vi alle regner for en realitet. Men i 2000, da Elon Musk blev medejer af Paypal, virkede det endnu abstrakt for de fleste, at en nystiftet virksomhed ville konkurrere med en verden af giganter i den finansielle sektor. Paypal er aldrig blevet dominerende som andre netbaserede virksomheder er det i deres nicher. Men det overlevede blandt andet dot.com-krisen, og med et par hundrede mio. brugere har selskabet det stadigvæk godt.

Fem råd, hvis du går efter karrierevej nummer to

Utallige er historierne om folk, hvis karriere pludselig stopper brat, fordi selskabets bestyrelsen ønsker fornyelse i virksomheden. Men som tidligere topleder bør man ikke forlade sig på, at en heldig tilfældighed også kommer til én med nye spændende  tilbud, eksempelvis en anden lederstilling eller bestyrelsesposter. Man bør i stedet for grundigt forberede et karriereskifte

”The great resignation” er over os: Efter pandemiens har erhvervsfolk over hele verden skiftet job som aldrig før. Men hvordan det end er, betyder manglen på arbejdskraft, at der ikke bare er større muligheder for at skifte spor i karrieren. Der er også et behov for, at flere end ellers viser denne fleksibilitet og gør sig parat til enten at skifte branche, eller at skifte til en anden lederrolle end tidligere.

Konsulentfirmaet Korn Ferry giver fem råd til dem, der går efter en ”karrierevej nummer to”:

Overvej det grundigt og sæt et klart mål: Mange store karrierespring opstår mere eller mindre tilfældigt, fordi man får tilbudt eller bliver gjort bekendt med en konkret ny jobmulighed. Men man er bedre stillet ved at give det en solid overvejelse: Hvad er det, man søger? Hvad giver motivation og arbejdsglæde? Og hvad er det ultimative mål med karriereskiftet? Det sidste bør stå som en ”nordstjerne” for bestræbelserne, mener Korn Ferry.

Træk på brede netværk: Intuitionen vil nok umiddelbart tilsige, at man går stille med overvejelser om et stort jobskifte. Men det er kun et stykke hen ad vejen en hensigtsmæssig taktik. Ved at dele nogle af overvejelserne med kolleger, branchefæller, coaches, rekrutteringsfirmaer og andre kan man være heldig at sætte gang i kæder af begivenheder, der i sidste ende fører til det nye job. Det er også godt at tale med personer, der har erfaring med den type jobs, man sigter efter, om, hvad arbejdet indebærer.

Lav research og hæv dit kompetenceniveau: Dem, som skifter branche, vil ofte bagefter erfare, at deres viden om den nye branche forinden var beskeden. Typisk vil man mangle viden om, hvilke muligheder, der er – man kender måske de største aktører, men ikke de mindre, og man kender heller ikke alle nicherne omkring branchen. Den slags kan man søge sig frem til på nettet. Og her kan man også finde indikationer på, hvilke kvalifikationer, der er efterspurgt. Disse kvalifikationer kan man så søge udbygget, eksempelvis gennem deltagelse i kurser.

Gennemgå dit CV: Når man har godt gang i karrieren, kan det være vanskeligt at gentænke sit CV. Erfaringen er jo, som den er. Men man skal gøre indsatsen, for skifter man karrierespor, vil man også henvende sig til en ny målgruppe, der er interesseret i andre ting. Man kan eventuelt lave flere versioner af CV’et, som fremhæver forskellige kompetencer, og afprøve, hvordan de virker – hvilke spørgsmål, de giver anledning til hos modtagerne.

Gentænk dit brand: Det er ikke bare de konkrete punkter på CV’et, der skal gentænkes, men hele det, man kunne kalde det personlige brand. Det handler ikke om at lyve eller at fremstille et skønmaleri af sig selv. Men hvis man f.eks. er CFO og ønsker sig en karriere som CEO, vil bestyrelserne ikke være interesserede i, hvor dygtig man har været til at holde orden på den nuværende arbejdsgivers finanser. De vil være interesserede i, hvordan man håndterer personaleledelse og strategisk arbejde.

 

Bestyrelser for kommunale selskaber skal klædes bedre på

Landets kommuner ejer typisk en lang række selskaber inden for forsyning, affald og miljø, samt institutioner inden for undervisning og kultur, som har hver deres bestyrelse. Ofte bliver hovedparten af sæderne i disse bestyrelser besat af valgte kommunalpolitikere, som altså skal fungere som bestyrelsesmedlemmer. Men det er en risikabel affære at sende lokalpolitikere ud i bestyrelserne, uden en uddannelse i ryggen, skriver Peter Agergaard fra Board Education i dette indlæg

I det private erhvervsliv er det noget nær utænkeligt, at en stor dansk virksomhed ansætter en person uden de rette kompetencer og uden ledelseserfaring i en chefstilling. Ligeledes ses der meget på de enkelte bestyrelsesmedlemmers fagkompetencer. Men frem for alt er det afgørende, at alle bestyrelsesmedlemmer kender noget til arbejdet i en bestyrelse, arbejdsprocesserne, formalia og har kendskab til deres personlige ansvar.

Men når det gælder besættelsen af posterne i kommunale bestyrelse bliver posterne ofte fordelt på baggrund af mandatfordelingen ved det seneste kommunalvalg og efter en konstitueringsaftale. Der er altså tale om et puslespil, der skal gå op. Og en række personer, der skal udfylde de nødvendige ansvarsområder.

Det er problematisk, for det betyder, at politikere i en del tilfælde hverken har det erfaringsgrundlag eller de kompetencer, der gør, at de er klædt på til at tage stilling til komplekse problemstillinger og eksempelvis store anlægsinvesteringer.

Der kan også opstå et dilemma for politikeren, der på den ene side er valgt til at varetage virksomheden og bestyrelsens interesser, og på den anden side er folkevalgt. Det er ikke altid de samme interesser, og det kræver en vis professionalisme at skille tingene ad og vide, hvor man har det formelle ansvar.

En bestyrelsespost indebærer et ansvar og stiller store krav til den enkelte. Det er ikke blot en netværksfremmende tilføjelse til det politiske CV. Enhver bestyrelsespost kræver kompetencer, som man ikke nødvendigvis har på forhånd.

Det rette match er afgørende
Når udpegningsretten ligger hos kommunerne og partierne, bliver kravet til og ansvaret for at sikre, at man tildeler den rette kasket til den rette politiker endnu større. Det kan nogle gange se ud som om, at det er tilfældighederne, der råder, når fordelingen sker. Kommunalbestyrelsen må og skal vælges ind, fordi de brænder for det forestående kommunale arbejde.

Derfor bliver det også kommunernes og partiernes ansvar at sikre, at de enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer enten allerede har eller hurtigt tilegner sig de rette kompetencer, der følger med de poster, de skal varetage. Det vil både gavne institutionen, den demokratiske repræsentation og den enkelte. Derfor er et øget fokus på kompetencer og det rette match nødvendigt – og løsningen kan blive, at flere lokale og regionale politikere får en bestyrelsesuddannelse.

Bestyrelsesuddannelser vil professionalisere bestyrelsesarbejdet
Hvis flere politikere får mulighed for at tage en bestyrelsesuddannelse, vil det både styrke fagligheden hos den enkelte politiske repræsentant og være med til at udvikle de personlige kompetencer, der i lige så høj grad er en del af bestyrelsesarbejdet. Det er ikke nødvendigvis nemt at indtræde i en selvejende institutions bestyrelse som politiker, og man må skelne mellem politiske interesser og varetagelsen af institutionens interesser.

Som bestyrelsesmedlem er man først og fremmest en del af en ledelse, der har mål og ambitioner for institutionen, og sekundært er man en repræsentant for byrådet. Med en uddannelsesmæssig ballast vil politikere blive bedre klædt på til at indtræde i landets bestyrelser, og det vil styrke professionaliseringen af bestyrelsesarbejdet, når politikere for fremtiden skal være en del af store beslutningsprocesser, der kan påvirke alt fra velfærdsområderne til erhvervstiltag, forsyning og grøn omstilling.

Indlægget er skrevet af Peter Agergaard fra BOARD EDUCATION, som udbyder bestyrelsesuddannelser rettet mod bestyrelsesmedlemmer i kommunale bestyrelser og institutioner. Læs mere på www.board-governance.com

Guide: Evaluering af CFO’ens styrker og svagheder

Hvad kendetegner de mest succesfulde CFO’er, og hvilke udfordringer kæmper mange stadig med? Konsulenthuset Egon Zehnder giver svarene – og guider til, hvordan tidens CFO’er kan leve op til en rolle i rivende udvikling.

CFO-rollen møder stigende krav og udfordringer i takt med, at virksomhedernes omverdensforhold bliver mere komplekse og digitaliserede. For at kunne imødekomme dem er det afgørende at forstå, hvad der kendetegner en succesfuld CFO. Hvad skiller de bedste fra resten?

Svaret ligger i de kompetencer, der ofte skal styrkes – de områder, hvor mange CFO’er halter efter, men som kan være nøglen til succes.

Vigtige styrker

Styrker og svagheder hos den nuværende eller en potentiel CFO bør identificeres for at sikre, at de kan leve op til forventningerne. Konsulenthuset ser, at disse kompetencer er særligt vigtige for en succesfuld CFO – ikke kun for den daglige drift, men også for deres evne til at drive virksomheden fremad strategisk og digitalt:

1) Strategisk overblik: Dygtige CFO’er udmærker sig ved at have et langsigtet overblik. De lægger strategi, planlægger ud i fremtiden og indtænker virksomhedens overordnede formål. De forudser markedstendenser og forbereder sig på fremtidige udfordringer og muligheder.

2) Ledelse og motivation: Effektive CFO’er er gode til at opbygge og lede teams. De motiverer deres medarbejdere og dyrker et arbejdsmiljø, der værner om samarbejde og respekt på alle niveauer i virksomheden.

3) Finansiel ekspertise: Kernen i en CFO’s arbejde er og bliver finansiel indsigt. Fra komplekse datamodeller til omfattende budgetstyring og rapportering.

4) Tilpasningsevne og innovation: De bedste CFO’er er dem, der hurtigt tilpasser sig nye omstændigheder og bruger innovative løsninger til at takle udfordringer. De holder virksomheden robust og konkurrencedygtig.

Almindelige udfordringer

Selv de bedste CFO’er har områder med plads til forbedring. For at sikre konstant udvikling og stærk ledelse er det vigtigt at identificere disse svagheder og tage hånd om dem. I dagens finansielle landskab er der særlige udfordringer, som kræver ekstra fokus. Nedenfor er listet de mest almindelige områder, hvor CFO’er typisk kan styrke deres ballast:

1) Modstand mod forandring: Nogle CFO’er kan have svært ved at følge med tidens hurtige tempo. At skulle håndtere forandringer, konstant udvikling og nye teknologier er blevet en del af jobbet. Og hvis CFO’er finder det udfordrende, bør virksomheder bistå dem i form af kontinuerlig læring og støtte i at holde sig opdateret på nye tendenser. For det er et ’must have’ at være forandringsparat.

2) Kommunikationsproblemer: En CFO bør kunne kommunikere komplekse emner og data på en let og forståelig måde, så der ikke opstår misforståelser. Det kan afhjælpes med kommunikationstræning, hvis det ikke ligger naturligt til en som person.

3) Teknologiforskrækket: Man kommer til at hæmme effektiviteten, hvis man ikke benytter sig af de nye teknologier, der er til rådighed i dag. Man bør fremme en kultur for teknologisk innovation og tilbyde træning i finansielle værktøjer.

At vælge den rette kandidat…

… er altså ikke blevet nemmere de seneste par år.

I takt med, at kravene vokser, bliver puljen af kandidater, der kan leve op til forventningerne, mindre. Den ideelle CFO bevæger sig fra at være tekniske finanseksperter til at skulle påtage sig bredere ansvarsområder. Rollen har været under markant udvikling de seneste mange år – og er det på mange måder stadig.

8 ud af 10 CFO’er fortæller, at de har oplevet en betydelig ekspansion i deres opgaver og ansvar de seneste fem år. CFO’erne skal altså kunne agere bredere og have en mere fleksibel indstilling til deres job. Derfor bør man være grundig og omhyggelig med sin ansættelsesproces. Den bliver mere kompleks.

For at finde den rette kandidat er det vigtigt at inkludere detaljerede interviews med scenariebaserede spørgsmål. Løbende performanceevalueringer er også nødvendige for at sikre, at CFO’en fortsat udvikler sig og ikke hænger fast i fortidens løsninger. Evalueringerne sørger for, at CFO’ens rolle løbende tilpasses virksomhedens skiftende behov. Det er nøglen til effektiv finansiel ledelse.

MAL

Log ind