Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 26

Ukraine: Vigtige erfaringer fra krisestyring skal i brug igen

For de fleste virksomheder blev coronakrisen ikke så slem, som man frygtede ved dens udbrud. Men det er ikke givet, at det går på samme måde i forbindelse med krigen i Ukraine. Nøgtern realisme, også om det værst tænkelige, er vigtig, når en krise rammer virksomheden. Russel Reynolds genopfrisker i den anledning erfaringerne fra marts 2020.

Coronakrisen skabte en generation af topledere med førstehåndserfaring i akut krisestyring. Den erfaring bliver der nu brug for igen, hvor følgevirkningerne af krigen i Ukraine skal håndteres. På den måde kan det virke overflødigt, når Russel Reynolds i en artikel bringer en opsamling af de gode råd til bestyrelser og topledere fra marts 2020. Men omvendt er der måske nogle ting, vi allerede har fortrængt. Alle virksomheder fik travlt med at sikre deres medarbejdere, eller i det mindste give dem mulighed for at sikre sig selv. Rejsebranchen måtte imødese den nedtur, der også indfandt sig, mens leverandører af elektronik til hjemmekontorer omvendt skulle forberede sig på et stort mersalg. Imellem de to yderpunkter var det mere mudret, og der var mange overraskelser. Der gik måneder, før man indså, at logistikoperatører og ejendomsmæglere ikke stod til tab, men tværtimod til historisk høj indtjening. Der gik endnu længere tid, før man indså, at hele industrier ville komme til at lide under mangel på råvarer og komponenter.

Det er altså farligt at lulle sig ind i en forestilling om, at man bare skal gøre det samme en gang til, også selv om der igen er stærke følelser i spil. Og det menneskelige hensyn til medarbejderne går igen. I hvert fald i de virksomheder, der har aktiviteter i de krigsførende lande og deres nabolande.

Også denne gang vil der komme både positive og negative overraskelser. Der er altså en udvikling, der skal følges og reageres på. Så her er konsulenthusets anbefalinger til topledelserne, inklusive bestyrelserne, delt op i tre hovedpunkter.

Hold klare kommunikationslinjer: Under en krise er det endnu vigtigere end ellers, at den interne kommunikation fungerer optimalt. De tre vigtigste linjer at holde åbne er mellem CEO og bestyrelsesformand, mellem CEO og resten af bestyrelsen, og mellem bestyrelsesformand og resten af bestyrelsen. I nogle tilfælde kan det være relevant med flere møder, eller flere samtaler mellem CEO og formand. Men afhængig af situationen i virksomheden kan det også være, at man netop skal holde sig til de planlagte møder i kalenderen. Det er vigtigt, at man ikke spilder tid med at dele uvæsentlige informationer.

I den sammenhæng skal man også være opmærksom på de chefer nede mod pyramidens bund, der ser ting, som de og deres afdelinger ekstraordinært kan gøre for virksomheden eller f.eks. ukrainerne. Formand og CEO må sortere i disse henvendelser.

For især formanden er der en udfordring mere: Under en krise, der også har stor betydning for den valgte strategi, kan det være fristende at give en hjælpende hånd med den daglige ledelse. Det kan også godt være relevant, men i udgangspunktet er det bedst, at bestyrelsen holder sig til sin normale kontrol- og støttefunktion.

Hold blikket på det lange sigte og vær realistisk:
For langt de fleste kom krigen som en stor overraskelse. At starte den forekommer at være et irrationelt træk fra Putins side. Måske er der stadig en mere eller mindre erkendt opfattelse af, at den nok snart stopper igen, og at verden vender tilbage mod noget mere normalt.

Men det er også vigtigt at drage den læring, at worst case-scenariet ikke bare er en teoretisk mulighed – det kan være det, der bliver virkelighed. Det gælder også i de kommende uger, måneder og år. Topledere må være realistiske om de ulykker, der i værste fald kan ramme deres virksomheder som følge af krigen.

Vær opmærksom på kulturen: En krise afslører altid noget om personer og organisationer. Folk vil se, hvilke virksomheder der formår at gøre en forskel. De samme dynamikker gælder i selve ledelsen. Bestyrelsen får lejlighed til at se, hvem i direktionen og øvrige ledelseslag, der går foran og er konstruktive, når det brænder på. Internt i bestyrelsen vil det blive afsløret, hvilke medlemmer der formår at løfte sig over daglige trakasserier – og hvem der netop ikke formår dette.

Sten Thorup Kristensen

Topbanner CEO Udsyn
Download gratis White Paper om CEO-Udsyn 2025 til 2030

Danske C20-selskaber langsomme med årsregnskaber

Danske C20-selskaber halter en lille måned efter deres amerikanske kolleger med offentliggørelse af årsregnskaberne. De hjemlige efternølere med årsregnskaber bebuder, at de vil rykke fremad i kalenderen, fremgår det af artikel fra DIRF.

Mens de hurtigste danske selskaber kommer med årsrapport i slutningen af februar, er en række store amerikanske selskaber allerede på banen i slutningen af januar. Eksempelvis den amerikanske aluminiumsgigant Alcoa med hovedkvarter i New York er parat med regnskabstallene til aktionærer og investorer allerede den 10. januar, mens den danske smykkevirksomhed Pandora er parat midt i marts.

I snit er de store danske virksomheder i C20-indekset en lille måned senere end deres amerikanske kolleger i Dow Jones Industrial, viser DIRF’s kortlægning. Men der er bevægelse fremad herhjemme, lyder meldingen fra flere danske selskaber. Samtidiger det vurderingen, at amerikanernes tradition for hurtighed med tallene sætter sit præg på kvaliteten i negativ retning.

”Udgangspunktet er, at markedet vil have så meget information som muligt, så hurtigt som muligt, og så ofte som muligt,” siger William Demants Stefan Ingildsen, økonomidirektør og Senior Vice President, Finance. William Demant er den næstsidste i C20- rækken af regnskaber og kommer i år med sine tal 9. marts, hvor såvel børsmeddelelsen som den fulde årsrapport frigives.

”Vi har valgt ikke at deltage i det uofficielle kapløb, der er mellem de store selskaber om at komme først. Omvendt har vi heller ikke lyst til at ligge sidst og vil nok fremadrettet flytte os til en lidt hurtigere regnskabsaflæggelse,” siger Stefan Ingildsen.

Dow Jones-kalenderen for regnskaber går i år fra 10. januar til februar, mens den danske regnskabskalender for C20’erne går fra 21. januar til 15. marts, hvor en af fondsbørsens alleryngste, Pandora, lukker og slukker for 2010. Aluminiumsgiganten Alcoa nyder altid stor opmærksomhed, fordi selskabet åbner regnskabsballet.

Samme ekstra opmærksomhed oplever man i danske Novozymes, som i år var først på banen: ”Det giver ekstra attention fra analytikere, investorer og journalister. Det er en lille fordel,” lyder det fra Benny Loft, finansdirektør i Novozymes. ”Udviklingen er primært drevet af os selv – ikke af et aktionærpres. Men for os er der én hovedårsagtil at få gjort tallene op hurtigt: Vi lukker det bagudrettede og kan holde fokus fremad,” siger Benny Loft, der ”slet ikke kan forstå selskaber, som venter til langt ind i februar” med regnskabet. Aktiestrateg Michael Drøscher Jørgensen fra Nykredit Markets siger til DIRF: ”De amerikanske virksomheder er generelt meget hurtigt på banen med regnskab. Informationsniveauet hos de amerikanske virksomheder er dog generelt meget lavt. En tabel med regnskabstal og så nogle få kommentarer. De danske selskaber er meget sent på banen i forhold til de amerikanske, men er dog blevet markant hurtigere inden for de seneste par år.

Eksempelvis aflagde Mærsk konsekvent årsregnskab den 30. marts i ”gamle dage”. De er nu på banen ”allerede” den 23. februar. Så bevægelsen er den rigtige vej for de danske selskaber. Og så holder de et bedre informationsniveau.

Ifølge Michael Drøscher er timingen ikke afgørende. Men: ”Et tidligt regnskab signalerer, at der er godt styr på butikken, og at ledelsen har fingeren på pulsen. Eller at der er tale om en meget simpel forretningsmodel. Kommer et selskab meget sent med regnskab, vil investorernes fokus herpå måske være lidt mindre p.g.a ”metaltræthed” i forhold til at holde fokus på den samlede regnskabssæson.”

Skrappe krav i Danmark

Frank Thinggaard er professor ved Erhvervsøkonomisk Institut på Aarhus School of Business and Social Sciences, og mener man skal skelne mellem datoen for årsregnskabs meddelelsen og datoen for den fulde årsrapport. Den fulde årsrapport kommer ofte lidt senere end årsregnskabsmeddelelsen. Men godt halvdelen af de børsnoterede danske selskaber kommer med en fuld rapport samtidig med meddelelsen. Måske ligger en af forklaringerne på, hvorfor vi er langsommere i Danmark her.

Vi har haft restriktive udstederforpligtelser på Københavns Fondsbørs, som sagde, at årsregnskabs- meddelelsen skulle være så komplet, at der ikke senere ved den fulde rapport måtte fremkomme ny information, der væsentligt kunne påvirke kurserne. Derfor er de fleste årsregnskabsmeddelelser i Danmark enten fulde årsrapporter eller meget fyldestgørende, hvor typisk kun noter og ledelsesberetning mangler,” siger Frank Thinggaard.

Gert Jonassen: Her er mine fem vigtigste ledelseserfaringer

Adm. direktør i Arbejdernes Landsbank, Gert Jonassen, fortæller her om sine ledelseserfaringer. ”Min chef sagde, at han godt kunne lide, at jeg var ærlig, men han så også gerne, at jeg modererede mit sprog. Som chef skal man være sig selv. Du behøver ikke opføre dig anderledes, bare fordi du har den og den titel”, fortæller han til fagredaktør Peder Berge.

”Når man har den erfaring og alder, jeg har, og har været her i banken i så mange år, får man selvfølgelig meget med under armen”, lyder det fra Gert Jonassen, CEO i mere end 15 år for Arbejdernes Landsbank, der her fortæller om sine erfaringer tilbage fra tiden som ”kontorchef”.

1. Vær tydelig om mål og ambitioner
”En af de ting, der meget tidligt gjorde et stort indtryk på mig, var, da jeg var omkring de 30 år og skulle søge jobbet som kontorchef for vores edb-afdeling. Her skulle jeg skrive en jobansøgning. Men jeg var i tvivl om, hvad jeg skulle skrive i den ansøgning. De kendte mig jo i forvejen. I stedet skrev jeg om, hvad målene var med afdelingen, jeg ville være chef for: Hvad var formålet? Hvad skulle vi opnå? Forløbet lærte mig, at da jeg så fik jobbet, ville jeg fortælle de gode kolleger, hvad det var, jeg havde solgt mig selv på. Så jeg rundsendte min ansøgning til dem, så de kunne se, hvad jeg havde sendt ind, og hvad jeg havde sagt under samtalen. Efter det tænkte jeg egentlig ikke så meget mere over det. Vi arbejdede løs på at nå målene. Efter et års tid eller halvandet kom en af mine kolleger, Henrik, hen til mig og sagde: Gert, nu har vi fikset din to-do-liste. Skal vi ikke sætte os nogle nye mål?

Jeg havde slet ikke tænkt over, at det, at alle klart vidste, hvad vi skulle løbe efter, var en stor fordel. Det var min første ledelseserfaring i forhold til, hvad det er, der skal til for at få succes. Det er simpelthen at sætte klare mål. Ofte kan man tænke: Jamen, det må da være logisk for alle. Men nej, det er ikke logisk i alle folks hoveder. Netop derfor er det vigtigt, at man sammen sætter mål for, hvad man gerne vil opnå sammen.

Da jeg skrev ansøgningen i sin tid, var målene ikke en top-down-ting, hvor jeg dikterede dem. Det var noget, vi var fælles om. Jeg sad med holdet i forvejen, da jeg fik ansvaret.

En anden vigtig pointe i den sammenhæng er, at man skal sørge for, at det er enkelt og lige til at gå til. Lad være med at smide alle mulige buzzwords ned over det. Og lad være med at komme med 15 mål. Det bliver noget tåge-noget. Lav to, tre eller fem mål, hvor det er tydeligt, hvad det for nogle must-win-battles, vi skal igennem for at få succes.

Da jeg f.eks. blev direktør i banken i 2004, begyndte jeg som det første at adressere, hvad bankens udfordringer var. Vi var på mange måder en god bank. Vi havde en masse kapital og gode folk ombord. Vores udfordring var, at vi ingen nye forretninger fik. Kunderne kendte os ikke. Vi havde kundeafgang syv år i træk på det tidspunkt. Den udvikling skulle vi have vendt.

Så den første opgave var at sætte et ledelseshold. Vigtigheden af det kommer jeg tilbage til senere. Da det var gjort, satte vi os ned for at se, hvilke klare mål vi skulle sætte for at skabe de nødvendige forretninger. Da vi havde fastsat strategien, tog vi fat i bankens 130 chefer, hvor vi gav dem adgang til frit at skrive på tre kæmpe friser om, hvad vi havde opnået, og hvad vi gerne ville opnå.

Over en weekend kogte vi det ned til kernen af en strategi, som vi lagde i 2006, altså hvor vi skulle være som bank tre til fire år efter. Det gav en enorm forandring i banken, fordi alle vidste, hvor vi skulle hen med at udvikle banken. Det har vi gjort hver tredje eller femte år, og jeg synes, at vi har gjort det godt de sidste 15-17 år.”

2. Ansæt folk, der er dygtigere end dig selv
”Når man skal vælge sit hold, skal det være med omtanke. Selvfølgelig skal man vælge folk, der kan deres fagområde, og hvad det nu måtte være. Men sæt dig det mål at ansætte folk, som er dygtigere, end du selv er. Det har jeg altid selv gjort. Omgiver man sig med gode folk, så kan man godt have en halvdårlig dag selv.

En anden, jeg har mødt, som altid har sagt det samme, er Michael Mortensen fra Huskompagniet. Ham mødte jeg engang i Horsens. Han var gået ud af Folkeskolen uden gode skolekarakter under armen og havde bare knoklet som en sindssyg for at bygge et firma op, som senere blev solgt for en milliard eller mere. En selfmade og meget inspirerende person, hvis eneste krav til nye medarbejdere var, at de skulle være dygtigere end ham.

Han stillede det samme krav til sine folk, nemlig at de skulle gøre det samme. Måske kan de nye folk være en fare for ens egen stol. Men gør virksomheden det godt, er det til alles fordel. Se det i stedet som en fordel, at du får nogle dygtige folk ind til din virksomhed.”

3. Holdet skal fungere
”Det bringer mig til mit tredje punkt, nemlig at en af de allervigtigste værdier som leder er, at virksomheden fungerer som et hold. Efter en så lang karriere, hvor jeg har været i banken i 46 år, kan jeg mærke, når et hold ikke virker. Jeg har selv oplevet, hvordan det er, når et hold ikke virker: Der er murren i krogene. Det bliver ineffektivt. Løsningerne bliver dårligere. Det fører ingen steder.

Men fungerer holdet, og alle bidrager med alt, hvad de kan, kommer man virkelig fremad. For tre år siden gjorde jeg, nu hvor jeg har nået en moden alder, mine overvejelser om, hvordan vi bygger en ny organisation op til tiden efter min tid som direktør. Ikke fordi jeg er blevet træt, men det er vigtigt at gøre sig de overvejelser. Der må ikke komme et ledelsesmæssigt vakuum.

Så vi udnævnte fem vicedirektører for tre år siden. Det var dygtige folk. De havde forskellige baggrunde. Når jeg kiggede på dem samlet, komplementerede de hinanden godt i driften af banken.

Jeg samlede dem til et møde og sagde: Tillykke med det. I er nu vicedirektører og en del af den gruppe, hvor man vil rekruttere direktørerne fra. Men der er en ting, som I skal leve op til: I skal evne at arbejde sammen som et hold. Kan I ikke det, diskvalificerer I jer på forhånd.

Men der var en, som ikke fungerede på holdet. Det gik bare ikke, selv der ikke var noget i vejen fagligt. I dag har vedkommende også fået et godt job et andet sted. Så på den måde er jeg ret tydelig med at markere vigtigheden af at være en holdspiller. Det vil jeg rigtigt gerne bringe videre i banken, nemlig vigtigheden af at få holdet til at fungere. Og fungerer det ikke, så vær ikke bleg for at erkende det og lav det om.”

4. Vær åben
”De næste punkter er mere ovre i det personlige. Jeg har altid været enormt åben som person, med at vise tillid, men til gengæld forventer jeg det også den anden vej. Det at spille med en helt åben bog er for mig alfa og omega. Jeg kan huske, hvad der er blevet sagt og alle skal kende dagsordenen. Vi har f.eks. lavet nogle meget store transaktioner som at købe os ind i Vestjysk Bank for et par år siden. Den proces kørte et halvt år med tæt på 100 mand involveret i banken. Vi fik en enorm værdi og ro ud af at være så åbne om det hele internt, fordi alle vidste, hvad målet med arbejdet var. Og det var en kæmpesucces at få det til at lykkes.

Jeg har altid ført en åben – ifølge nogle måske for åben – dialog, men for mig har det fungeret. Selvfølgelig bliver jeg skuffet ind i mellem, men sådan er livet. Det tager ikke optimismen fra mig, fordi jeg har en oplevelse af, at hvis alle ved, hvad der foregår, er det også fem gange nemmere at få folk til at bakke det op og være en del af det.

Tag nu f.eks. det, at i privaten har vi sygdom meget tæt på. Det får folk at vide. Jeg spiller med åbne kort. Og det er ikke for at få 15 mand til at klappe mig på skuldrene og have ondt af mig. Det har jeg ikke brug for. Men det er vigtigt, at folk omkring mig ved, at det kan være grunden til, at jeg hænger med næbbet. Det er ikke, fordi de laver et dårligt stykke arbejde. Der er en anden grund. Det gør det hele bare nemmere.”

5. Vær dig selv
”Min sidste værdi handler om at være tro mod sig. Lad være med at tro, at fordi du nu er blevet direktør, skal du tage en bestemt rolle på dig.

Når jeg f.eks. er blevet interviewet til en avis, glæder det mig, når mine kolleger siger til mig, at de kan se, at journalisten rent faktisk har talt med mig. Jeg er jo fra Brønshøj, så sproget er sgu lidt markant. F.eks. ligger der på et eller andet avislager en dødssyg artikel, hvor jeg erklærede, at internettet var noget opreklameret pis. Som IT-direktør var det ikke den mest hensigtsmæssige udtalelse, men nettet fungerede ikke dengang. Det var for langsomt.

Jeg var glad for, at min chef dengang sagde, at han godt kunne lide, at jeg var ærlig, selv om han gerne så, at jeg modererede mit sprog. Men det ligger mig meget på sinde at være mig selv. Du behøver ikke opføre dig anderledes, bare fordi du har den og den titel.”

Ikke alle døgnets timer tilhører firmaet

Hele to danske topchefer er kommet i fornemt selskab med McKinseys seneste bogudgivelse CEO Excellence. CEO Flemming Ørnskov fra det schweiziske medicinalfirma Galderma og Kasper Rørsted fra Adidas er blandt de 67 nøje udvalgte topchefer, som McKinsey beskriver som ”ekstraordinære”. I bogen fortæller de historier om deres erfaringer, og bogen zoomer ind på seks sæt af tankegange, der går igen og igen. 

Da McKinsey & Company startede arbejdet med den netop udkomne bog CEO Excellence, lagde de ud med at kigge på data for 7800 CEO’s fra 3500 selskaber i 70 forskellige lande og 24 forskellige brancher for at identificere de topchefer, der havde haft den største succes i deres ansættelse.  

Derefter begyndte processen med at skære ned og finde frem til de bedste og vigtigste topchefer, der havde gjort en ekstraordinær indsats og forskel og finde nogle fælles tankesæt blandt de deltagende. 

Bogen er dermed ikke kun inspiration til andre CEO’s til, hvordan de kan udfylde deres job, men i lige så høj grad til bestyrelser, der skal ansætte en CEO eller en gang imellem bør spørge sig selv, om de giver virksomhedens CEO de optimale arbejdsbetingelser.  

Lær at sige nej 

Det endte med 67 topchefer, blandt dem Mary Barra fra GM, Peter Brabeck-Letmathe fra Nestlé, Ken Chenault fra American Express, Jamie Dimon fra JPMorgan Chase, Herbert Hainer fra hans tid som topchef i Adidas, Reed Hastings fra Netflix, Marillyn Hewson fra Lockheed Martin, Kaz Hirai fra Sony, Satya Nadella fra Microsoft og Peter Voser fra Shell. 

Bogen bygger videre på arbejde, McKinsey & Company tidligere har lavet, men denne gang er det især topchefer selv og deres historie, der bliver lagt vægt på.  

Og så altså også danske Flemming Ørnskov fra det schweiziske medicinalfirma Galderma, hvor han overtod chefstolen i 2019. Før det var han topchef i Shire plc, og tidligere har han arbejdet i Bayer, Bausch & Lomb og Novartis. 

I bogen deler han ud af sin egen filosofi, blandt andet om, hvor meget af hans tid jobbet kræver, og hvor vigtigt det er også at kunne sige nej. 

”Det er meget vigtigt for mig, at ikke hver eneste time på dagen behøver at tilhøre virksomheden. Jeg synes ikke, jeg bliver en god administrerende direktør på den måde. Få balance i dit liv og hold dig i form, for CEO-jobbet er mentalt og fysisk trættende og tidskrævende.”  

For at få denne balance siger han:  

“Det, jeg skulle lære, var at sige nej. Når nogen ringer til mig og siger: ”Vil du være hovedtaleren på den næste konference” eller ”Vil du ikke gøre det her et andet sted?’ eller ”Lad os spise en middag”, så føles det ubehageligt i starten at sige nej, fordi folk mener det på en venlig måde. Men at sige høfligt nej er vigtigt. Derefter er det centrale, hvordan jeg bruger de timer, jeg har sagt ja til, så produktivt som muligt.” siger Flemming Ørnskov fra Galderma i bogen. 

Adidas og kriser 

En anden dansker får også lidt plads i bogen, selv om det er hans forgænger i direktørstolen, der er mest fokus på. Og det handler om at håndtere kriser, specielt i den tyske sport-koncern Adidas.  

Herbert Hainer, adm. direktør for Adidas fra 2000-2016, har denne filosofi. 

“Det er lige meget, hvor svære tider er, der er altid en verden efter en krise. Selvom situationen ser dyster ud, så tro på dig selv og dine folk og bevar en positiv holdning, Lad ikke dig selv eller virksomheden blive påvirket for meget af ukontrollerbare omstændigheder.” 

Og hans filosofi bliver fulgt op af den nuværende direktør, danskeren Kasper Rørsted. 

“En krise kan faktisk være det bedste tidspunkt at lave radikale forandringer på. Man kan være dogmatisk og sige, ”Vi skal ikke gøre det her mere”, uanset om det er at skære ned på unødvendige rejser, udnyttelse af digitale kanaler eller noget andet. Det er en tid og mulighed til at rykke to eller tre år frem, hvor du ellers ville have været.” 

Time management 

Og der er rift om topchefens tid, så meget, at bøger om at effektivisere tiden næsten altid ligger på bestseller-listerne. 

US Bancorps Richard Davis udtrykker sin filosofi på denne måde i bogen: 

”Hvis du medbringer ethvert problem til hvert møde, vil dagen begynde at hobe sig op på dig. Du skal bare tage alt, som det er, og isolere det og håndtere det prioriteret. Medarbejderne vil hurtigt begynde at se, at du er disciplineret og fokuseret.” 

Blandt kvaliteterne hos den gode topchef er, at de ikke ansætter ja-sigere, der snakker chefen efter munden. Eller hold-spillere, der går op i at skabe enighed og demonstrerer, at de er en del af holdet. 

For Jamie Dimon fra JPMorgan Chase er definitionen af en god holdspiller næsten den modsatte. 

”Den bedste holdspiller er den, der rækker hånden op og siger: ‘Jeg er ikke enig, for jeg tror ikke dette er i kundens eller virksomhedens bedste interesse.” siger han i bogen. 

Følelser og menneskelighed 

Andrew Wilson fra Electronic Arts mener, at folk i dag ser til administrerende direktører for mere end professionel vejledning: de leder efter personlig, spirituel og filosofisk støtte. Det er vigtigt at vise menneskelighed for at inspirere folk. 

Han giver et eksempel. Under et pandemisk zoom-opkald med syv tusinde ansatte satte han opkaldet på pause for at lave et papirfly til sin fem-årige søn, der lige var gået ind i lokalet.  

“Det tog tredive sekunder. Bagefter rakte folk ud og sagde: Tak. Du har lige givet os tilladelse til at være forældre og til at bruge tiden.”  

“Når du taler med gode administrerende direktører, er de ting, jeg hører om, ikke, hvor stor virksomheden er, hvor høj aktiekursen er, hvor mange penge de tjener. Det er, hvordan de får deres folk til at føle. Det er arven enhver stor leder bør efterlade sig.” siger han i bogen CEO Excellence fra McKinsey & Coimpany. 

Carsten Koch: Her er mine fem vigtigste ledelseserfaringer

Tidligere minister og ex-direktør for Danske Invest og formand for By & Havn, Carsten Koch, deler sine fem vigtigste ledelseserfaringer med Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge. Han påpeger, at selvom teams-møder via PC’en måske nok er effektive, så er det vigtigt at holde fysiske møder, da det giver et helt andet kreativt udbytte, eksempelvis i forbindelse med brainstorms.

Selvom Carsten Koch som tidligere skatteminister og senere sundhedsminister har bestridt et par af landets højeste politiske poster, medregner han dem ikke selv som de vigtigste for hans udvikling som leder. ”Det skal man ikke lægge for meget vægt på. Når man er minister, har man ikke mange ressourcer til at gå ind og være praktisk leder af ministeriet. Det er departementschefen, som har den funktion. De fleste ministre bruger ikke meget tid på detailledelse”, siger han.

I stedet fremhæver Carsten Koch sine otte år som direktør for Danske Invest og senere to år som direktør for Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) og hans bestyrelsesposter, blandt andet som bestyrelsesformand for By & Havn, som vigtigste kilder til hans ledelseserfaring.

”Den væsentligste determinant for Danske Invests markedsandel var Danske Banks markedsandel. I den periode, jeg var der, var alle investeringsforeninger knyttet til deres moderbanker. Og rådgiverne i bankerne rådgav faktisk kun om de foreninger, som de selv arbejdede sammen med.

Så vi gjorde ikke meget ud af salget, da det var bestemt udefra (banken, red.). Salgsstrategi var ikke noget, vi tog os meget af bortset fra de utallige medlemsmøder, hvor jeg var landet rundt og holde foredrag. Vi koncentrerede os i stedet om at sikre det størst mulige investeringsafkast som det mest centrale. Også regnskab og kontrol prægede virksomheden, og det har sat sig sine spor hos mig i forhold til ledelse. For LD var det endnu mere tydeligt, da der slet ikke var mulighed for indbetalinger fra kontohaverne.”

1. Du er ikke den klogeste i virksomheden
”Noget af det vigtigste, jeg har taget med mig fra Danske Invest og LD, er den erfaring, at jeg ikke skal tro, at jeg er den klogeste i den her virksomhed. Det er medarbejderne. Så derfor, lad dine medarbejdere få en lang og tillidsfuld snor, for du kan som leder ikke være ekspert på samme niveau som dem. Det gælder regnskab og forskellige former for asset management. Og det skal de have rum til. Det er utroligt vigtigt, at man giver medarbejderne lang snor og mulighed for at lave fejl. Samtidig er det utroligt vigtigt, at man lytter til dem. Det har jeg været meget optaget af, og det har jeg også rigtigt gode erfaringer med.”

2. Kommunikation går begge veje
”Og det hænger tæt sammen med min næste vigtige ledelseserfaring, nemlig at al kommunikation er tovejs. Du kan blive rigtig klog af at lytte til dine medarbejdere, som også kan blive klogere af at høre dine overordnede betragtninger og angivelse af den overordnede retning. Men vigtigst er, at du som leder kan blive rigtigt klog af at lytte til dem. Den overbevisning er bl.a. præget af en bog, jeg læste, dengang jeg var i Danske Invest, nemlig Aligning the Stars (forfatterne er Jay W. Lorsch og Thomas J. Tierney, red.), der handlede om, hvordan man leder en virksomhed med højtuddannede specialister, som har meget dyb viden på fagområder, man ikke selv kommer i nærheden af at have. Det kræver en meget open minded holdning til tingene.

Jeg ved godt, at det ikke længere er moderne, men det kan dog godt bruges også i dag: Jeg lagde i Danske Invest og LD meget vægt på, at vi holdt fysiske møder, hvor man sad og brainstormede sammen. Her gælder det om at motivere medarbejderne til at tænke nyt og komme med idéer. Efter min mening sker det bedst med et fysisk møde.

Jeg ved godt, at den moderne tilgang med videomøder over Teams kan være praktisk i nogle sammenhænge. Men i virksomheder med mange forskellige hjerner, som skal arbejde sammen, er det faktisk utroligt vigtigt, at man fokuserer meget på de fysiske møder. Det giver rigtigt meget godt. Min erfaring er, at mange problemer løser sig selv, når man drøfter det i et forum, hvor de folk er med, som sagerne vedrører.

Det at kommunikere åbent er nok det, jeg har lært mest af i min tid som minister. Jeg har observeret, at der var ministre både før og efter min tid, som har en anden personlighed, der ikke er befordrende. Der er nogle, som, når de bliver ministre, bliver meget optaget af at markere deres magt specielt overfor oppositionen.

Jeg havde omvendt et utroligt godt samarbejde med oppositionen, da jeg var skatteminister. Jeg holdt løbende møder med den, hvor der var en rigtigt god stemning. Det giver rigtigt meget at have et godt forhold, hvor man taler frit. Jeg forstår simpelthen ikke ministre, der går den modsatte vej med den mest nødtørftige kommunikation, både til politikerkollegerne og ned i organisationen. Jeg havde omvendt rigtigt gode erfaringer med åben kommunikation som skatteminister i en mindretalsregering, hvor man var afhængig af andres partiers stemmer. Det har jeg siden brugt i mange sammenhænge.”

3. Plads til at begå fejl
”Som sagt var vi i Danske Invest og LD låst inde i forhold til salgsfunktionen. Den var ikke så vigtig. Der skulle blot være et godt samarbejde med banken. I dag er der meget større frihed i forhold til salg. Der skal man som investeringsforening i højere grad ud for at sælge sin service. Nu har jeg senest siddet i bestyrelsen for Maj Invest, som har en helt anden position, fordi de ikke har en enkelt bank, som de er bundet op på.

Tværtimod måtte de så ud og få samarbejdsaftaler med bankerne. Det var et arbejde i sig selv, som man også må bruge mange ressourcer på. Min tid i Danske Invest minder på den måde meget om min tid som direktør i LD (Lønmodtagernes Dyrtidsfond, red.), hvor man også alene var fokuseret på at få de størst mulige afkast på sine investeringer.

Det kræver, at medarbejderne skal have mulighed for at begå fejl ved at ramme de forkerte papirer. Det skal de have mulighed for. Der skal være meget stor tålmodighed i forhold til fejl. Det er kreative folk med stor selvtillid, ofte med rette. Det skal man respektere.”

4. Du lever kun i kraft af dine medarbejderes kompetencer
”Du skal som øverste leder have en ret klar vision for virksomheden. Men den skal være sådan, at også medarbejderne kan forstå den, og synes den er god. De fleste visioner for virksomheder bør komme i et samarbejde med de ansatte. Selv om man er CEO, er man ikke konge af noget som helst. Man lever kun i kraft af medarbejdernes kompetencer, og det er dem, der skal udfoldes mest muligt.

Det indebærer, at medarbejderne skal have rige muligheder for at efteruddanne sig. De skal have gode muligheder for at få den efteruddannelse, når det passer for dem i deres karriere og privatliv.

Som CEO skal man forstå, at man er bindeleddet mellem bestyrelsen og medarbejderne, så det gælder om at kunne kommunikere åbent, så linjen er åben mellem de to. Det er utroligt vigtigt, at man har tillid begge veje, både nedad og opefter. Folk skal kunne regne med dig fra begge sider. Også nu, hvor jeg sidder i bestyrelser, lægger jeg meget vægt på at tale åbent med den operative ledelse.”

5. Konkurser forandrer tankegang
”Jeg var med i en start-up i den finansielle sektor, der gik konkurs. Det var fandeme hårdt. Vi fik heldigvis udredt det økonomiske, så der ikke var nogen, som tabte noget særligt på os.

Jeg vil sige, at der er en fordom rundt omkring, at går man konkurs, så har man nok lavet noget, som er uldent i kanten. Den opfattelse findes i visse dele af befolkningen, som bare ikke kender til den slags. Men det er saftsuseme hårdt at gå konkurs, og det kan sagtens ske, selv om man både arbejder hårdt og er dygtig uden at have snydt nogen som helst for noget. Men der er sådan en aura af, at det er man nok selv ude om.

Jeg vil ikke anbefale nogen at udsætte sig for det, heller ikke en personlig konkurs, som jeg dog langt fra har prøvet, men på en måde kan det være meget sundt at prøve en konkurs med et selskab. Det bidrager til, at man får indsigt i forhold, man oftest ikke kender noget til.

Man kan sige, at når man begynder at nærme sig den situation, hvor man må erklære virksomheden konkurs, begynder man at tænke på en anden måde. Det er en helt ny øvelse at arbejde på, man ikke er vant til, når det kører godt. Man lærer simpelthen at tænke i nogle nye baner, som kan være meget fornuftige at kende. Efter den oplevelse har man mere respekt for kreditorerne.

Men man skal også huske ikke at forskelsbehandle kreditorerne inden konkursen, for det kan nemt ske i den fase, hvor det hele er lige ved at brase sammen. Så er der måske nogle kreditorer, som man i højere grad synes skal have noget, fordi de har ydet noget ekstra. Men det kan give betydelige problemer bagefter. Her skal man passe på.”

Peder Bjerge

Sådan prioriterer de unge på nutidens arbejdsmarked

De unge generationer er kendt for, at de vægter fritid og meningsfuldhed i jobbet langt højere end tidligere generationer. Men det billede kan hurtigt vende, viser en analyse. Finanskrisen fik f.eks. generation X til at vende op og ned på sine prioriteringer, og den ændring holder den dag i dag.

I managementkredse bliver det taget for givet, at de unge generationer kommer ind på arbejdsmarkedet med helt andre prioriteringer og værdier, end de ældre generationer har navigeret efter. Men er det nu også sandt?

Det er i hvert fald noget mere nuanceret end som så, viser en analyse fra konsulenthuset Bain, baseret på surveys om holdninger til arbejde. Faktisk er det sådan, at hvis 30-årige Mathilde til de kommende påskefrokoster møder sin boomer-bedstefar, vil de to statistisk set være næsten enige i deres vurdering af, hvor vigtigt arbejde er i forhold til fritid (se grafik, hvor 1 angiver at arbejde og fritid er lige vigtigt).

Naturligvis ser bedstefar det hele i bakspejlet, og da han selv var 30 år, prioriterede han arbejdet meget højere, end Mathilde gør i dag. Men hans erfaringer og situation var også meget anderledes – dengang var det 80’erne med høj arbejdsløshed; der skulle kæmpes for sagen, og at gøre karriere var i sig selv prestigefuldt.

Nu er der tværtimod mangel på arbejdskraft, så arbejdsmarkedet er sælgers marked. Arbejdsgiverne må vise større imødekommenhed overfor ansatte og ansøgere og herunder sætte sig ind i, hvilke værdier de unge nu engang har. Det er også det vigtigste budskab i Bains rapport The working future: More human, not less. Men det kommer med en vigtig tilføjelse: Det er ikke ligefremt, hvad disse værdier så består i. Det varierer fra person til person, og det kan også hurtigt ændre sig.

En sådan ændring er sket med generation X – dem, som er født mellem 1965 og 1980, og som altså var unge i de sorgløse 90’ere og i dag typisk er i 40’erne. Også de kom i sin tid ind på arbejdsmarkedet med en erklæret mindre prioritering af arbejdet i forhold til det, de så hos deres forældre og bedsteforældre.

Men det ændrede sig brat med finanskrisen. I de seneste målinger vægter generation X i dag arbejdet en antydning højere, end boomerne gjorde i samme alder. Den betydelige arbejdsløshed lige efter finanskrisen kom som et stort chok for den dengang unge generation.

Her og nu er der ingen tvivl om, at de unge generationer lægger høj vægt på, at deres arbejde giver mening – konkret forstået således, at det berører nogle af tidens store idealistiske dagsordener, f.eks. om miljø, klima og mangfoldighed.

Men ændringen i opfattelse har en dybere dimension. Det handler i høj grad om, at samfundet er blevet rigere med den konsekvens, at hvis man ikke finder livsfylde i sit arbejde, kan man skrue ned for det og stadig have et materielt komfortabelt liv.

Dette er meget tydeligt, når man ser sammenhængen mellem indkomster og arbejdstid over tid. Da sygeplejerskerne var i konflikt og skulle illustrere deres lønniveau, var det svært både for dem selv og mange andre at begribe, at sygeplejersker arbejder relativt få timer.

Der var en forventning om, at vi alle arbejder cirka lige meget, og sådan var det da også for nogle årtier siden. Men før det havde det meget udpræget været sådan, at jo lavere timeløn, man havde, jo flere timer måtte man arbejde. De højestlønnede arbejdede allermindst.

I dag er det omvendt: Dem med de højeste indkomster arbejder også mest. Arbejde er i langt højere grad end tidligere blevet en livsstil, som man kan bekende sig til – eller lade være. Selv givet den generation, man tilhører, kan man altså komme med vidt forskellige holdninger til, hvad der er meningsfuldt. Bains betragtninger om netop dette, beskriver vi i næste udgave af Økonomisk Ugebrev Ledelse.

Sten Thorup Kristensen

Hent vores gratis White Paper om Talent-og karriereudvikling

White Paper om Talent- og Karriereudvikling

Derfor lægger dansk CEO kritisk rapport åbent frem

Den globale minegigant Rio Tinto med danske Jakob Stausholm i spidsen har som noget helt usædvanligt fremlagt en konsulentrapport om, hvor dårligt arbejdsmiljøet er i virksomheden. Og det er virkelig dårligt, bl.a. med udbredt mobning. I stedet for at forsøge at gå under radaren, har selskabets ledelse valgt tage livtag med problemerne. Det kan gøre det nemmere at tiltrække både investorer og medarbejdere.

De fleste større virksomheder gennemfører jævnligt undersøgelser af medarbejdernes tilfredshed. En bredere offentlighed hører næsten kun om disse undersøgelser, når der er fremgang i arbejdsglæden. Så enten bevæger verden sig mod et zenit af vidunderlige arbejdspladser, eller også går ledelserne stille med dørene, når tilfredsheden falder.

Lad os tage for givet, at det sidste er tilfældet (selv om det ikke udelukker, at arbejdspladser også er blevet bedre). En topledelses naturlige instinkt vil tilsige den at gå stille med sine fiaskoer og endnu mere stille, hvis der også er regulære svigt fra ledelsens egen side.

Men er det den rigtige vej at gå?
Ved at holde det beskidte vasketøj skjult, undgår man selvfølgelig noget dårlig PR her og nu. Men omvendt, ved at udstille dårligdommene for alverden, sender ledelsen det ultimative signal om, at den vil gøre noget for at løse problemerne.

Det er den jo nødt til, når nu disse problemer er kendt for alverden. Det er et positivt signal ikke bare til investorerne, men i nok så høj grad til nuværende og kommende medarbejdere, som det er blevet sværere at fastholde og rekruttere – og som jo nok kender sandheden alligevel.

Et af verdens største mineselskaber, britisk/australske Rio Tinto, der har den tidligere Mærsk-chef Jakob Stausholm som CEO, har valgt den radikale løsning at fortælle åbent om, hvor dårlig en arbejdsplads virksomheden er for de næsten 50.000 medarbejdere. For en meget stor del af dem har det i perioder været meget ubehageligt at møde på arbejde fremgår det af en eksternt udarbejdet rapport, der for nylig blev offentliggjort.

”Oplysningerne i denne rapport er dybt foruroligende for mig og må også være det for alle andre, der læser dem. Jeg giver min dybfølte undskyldning til alle på holdet, nu og i fortiden, som har lidt på grund af denne adfærd. Det er ikke sådan et selskab, vi vil være. Jeg føler skam og enorm fortrydelse, ved at have erfaret omfanget af mobning, sexchikane og racisme i Rio Tinto”, udtalte Jakob Stausholm i den medfølgende pressemeddelelse.

Mineselskaber har et notorisk dårligt ry. Når menneskeheden forbruger naturressourcerne hurtigere, end det er bæredygtigt på langt sigt, er det konkret dem, som graver mineralerne op af jorden og tjener på det. Ofte er det tilmed sket uden den store omtanke for hverken den lokale natur eller de lokale samfund. Den bebrejdelse har også lydt specifikt mod Rio Tinto.

Samtidig foregår arbejdet ofte ved, at medarbejderne bliver udsendt og arbejder i en mine i f.eks. nogle måneder, før de igen vender tilbage til hjemmet. Det indebærer, at medarbejderne arbejder koncentreret i mange uger, og i de få fritimer sover de – eller keder sig. I den stemning opstår nemt gnidninger. Endvidere har mineselskaberne traditionelt en maskulin kultur, på den dårlige måde.

Mineselskaber kan ikke undværes
Men verden kan ikke bare ekskludere mineselskaberne. Mange af de mineraler, de udvinder, er for det første helt nødvendige for den grønne omstilling. For det andet er selskaberne nøglespillere i henseende til at øge bæredygtigheden i udvindingen generelt.

Derfor – og for at sikre tilgængelig arbejdskraft – har mineselskaberne både en interesse i og en mulighed for at tage deres plads i det gode selskab af ordentlige, samfundsansvarlige virksomheder. Og det er den bestræbelse, Jakob Stausholm har reageret på med den usædvanlige bodsgang i al offentlighed.

Rapporten viser, at 12 procent af medarbejderne i Rio Tinto har oplevet racisme indenfor de seneste fem år. Generelt rammer det især de udsendte medarbejdere, men der er en stor koncentration af racisme mod visse lokale grupper af medarbejdere – f.eks. aboriginals i Australien. En stor del af racismen er måske en variant af et endnu mere udbredt problem, nemlig mobning. Det har hele 52 procent af medarbejderne oplevet. Jakob Stausholm har lovet, at der bliver iværksat konkrete initiativer for at skabe et bedre arbejdsmiljø i virksomheden.

Sten Thorup Kristensen

Cybersikkerhed – stil de rigtige spørgsmål

Bestyrelser skal behandle truslen om cyberangreb forretningsmæssigt og ikke teknologisk. Det er ikke længere kun store multinationale selskaber, der risikerer at blive udsat for et cyberangreb, der kan lamme virksomheden i lang tid og koste dyrt, set i relation til virksomhedens størrelse. Den danske regering har optrappet sine advarsler og hjælp til virksomheder om at sikre sig, de store konsulenthuse skærper deres fokus, og fra KPMG lyder rådet nu til bestyrelserne, at de skal stille andre og mere direkte spørgsmål til ledelsen i virksomheden. 

Når topledelserne i virksomhederne bliver spurgt, hvordan de griber muligheden an af et cyberangreb, svarer de fleste: “Der er en plan” og “Det er højt på bestyrelsens dagsorden.”  

Men hos konsulenthuset KPMG har de ligesom mange andre steder med bekymrede miner kunnet konstatere en kraftig optrapning af cyberangreb, både i antal og i den professionalisme, hvormed de er udført. Og det får nu konsulenthuset til at ændre sin rådgivning. 

Direkte spørgsmål 

”Bestyrelsen bør i stedet stille ledelsen nogle mere direkte spørgsmål, der fordrer nogle mere direkte svar. Eksempelvis bør bestyrelsen spørge både ledelsen, og sig selv, hvor forberedt virksomheden er på at stå over for en fire-til seks ugers afbrydelse af driften som følge af et cyberangreb? Hvordan vil det påvirke kundeservicen? Hvad vil det betyde for leverandører og samarbejdspartnere? Kan virksomheden honorere de kommende lønudbetalinger? Er der penge til at betale leverandører? Og hvordan vil en eventuel afbrydelse påvirke virksomhedens lovgivningsmæssige og juridiske forpligtelser?” 

Sådan lyder et uddrag af rækken af konkrete spørgsmål, som virksomheden bør stille sig selv og besvare på en fyldestgørelse måde for bestyrelsen, lyder det fra KPMG i en ny stor rapport med titlen Cyber Security Considerations 2022, hvor KPMG opstiller otte vigtige punkter, der alle anses for at være elementer i enhver virksomheds overvejelse af, hvordan truslen om cyberangreb skal tackles. 

Corona-pandemien medførte en voldsom stigning af antallet af hjemmearbejdspladser, hvoraf mange er kommet for at blive. Medarbejderne er blevet digitalt engagerede, og ifølge KPMG står en så hyperforbundet verden over for voksende cyberrisici på flere globale fronter. Cyberkriminelle bruger stadigt mere sofistikerede værktøjer og teknologier, hvilket udvider den udfordring, organisationer står over for med at sikre og opbygge skræddersyet cyberforsvar og -support. 

Direkte spørgsmål 

Også den danske regering nærer samme frygt, og ikke mindst en stigende frygt i kølvandet på den russiske invasion af Ukraine. Derfor lancererede regeringen i starten af marts måned nye initiativer, der skal dæmme op for truslen fra cyberangreb. 

Med invasionen er der nu god grund til at øge opmærksomheden på cybersikkerheden hos danske virksomheder, lyder det fra erhvervsministeren, der blandt andet lancerede en pulje på 50 mio. kr. til at styrke sikkerheden i små og mellemstore virksomheder. Tidligere undersøgelser har nemlig vist, at 40 pct. af de danske små og mellemstore virksomheder har et for lavt sikkerhedsniveau i forhold til deres risiko.  

”Den russiske aggression er en god anledning til at øge opmærksomheden på cybersikkerhed i de danske virksomheder. Vi har tidligere set, hvordan det kan få store konsekvenser for danske virksomheder, hvis man bliver ramt af et cyberangreb, og vi ved, at russiske hackere før har rettet computermusen mod vestlige mål. Derfor vil jeg gerne opfordre alle danske virksomheder til at tage et ekstra kig på cybersikkerheden. Og så er jeg glad for, at vi også kan give en ekstra hånd til de virksomheder, der har brug for hjælp til at øge sikkerheden.” siger erhvervsminister Simon Kollerup. 

Debat om forretningen 

Også hos Deloitte er der større fokus på cybersikkerhed, og her råder de også bestyrelser til at se på forretningen – ikke på de teknologiske løsninger. 

”Mange bestyrelsesmedlemmer har jo en alder, hvor de ikke er vokset op i en digital verden. Men det her er en forretningsmæssig diskussion, ikke en teknisk diskussion. Løsningen er teknologier, men det er eksempelvis en diskussion om, hvor kommer de største trusler fra. Jeg oplever ofte en frygt hos bestyrelsesmedlemmer for, at det her forstår de ikke. Når vi så fortæller dem, at det er en forretningsmæssig diskussion, bliver de helt lettet. Og det er en supervigtig vej ind i det for bestyrelserne, for så kan alle være med” siger Mette Louise Kaagaard, leder af Risk Advisory i Deloitte Danmark. 

Og af netop samme grund advarer hun mod, at problemerne eller opgaven bliver skubbet ind til IT-afdelingen, der så skal tage de store tunge beslutninger og præsentere dem i et sprog fyldt med IT jargon, som bestyrelsesmedlemmer måske har svært ved at følge med i. 

Nøglepunkter 

Nogle af nøgletiltagene i KPMG’s rapport handler blandt andet om at overveje og diskutere følgende spørgsmål. 

  • Lav en overgang fra traditionel sikkerhedstænkning omkring fortrolighed og tilgængelighed af data, og begynd at tænke på at sikre integritet og robusthed. 
  • Engager vigtige organisatoriske interessenter til at forpligte sig til en sikkerhedsstrategi, der kan beskytte organisations- og kundedata, håndtere risici og er følsom over for kort- og langsigtede forretningsprioriteter. 
  • Omformuler tænkningen på ledelsesniveauet, når den vedrører sikkerhed ved at fokusere på praktiske virksomhedsrisici frem for omkostninger og hastighed. 
  • Tænk mindre på operationelle nøglepræstationsindikatorer (KPI’er) og nøglerisikoindikatorer (KRI’er), og fokuser på temaer og tendenser i de underliggende data: typer hændelser, interne og eksterne programhuller og datarelaterede aktiviteter, der er i gang, planlagt eller afventer godkendelse. 
  • Opbyg relationer med nøgleforretningsområder ved at øge bevidstheden om, hvor hurtigt de kan nå målene ved at integrere sikkerhed i forhold til, hvad de kan miste i tilfælde af et brud. 

Hele KPMG-rapporten kan læses her 

https://home.kpmg/dk/da/home/indsigt/2022/02/cybersikkerhedsovervejelser-2022.html 

 Henrik Denta 

Peter Hermann: Her er mine fem vigtigste ledelseserfaringer

Topdanmarks CEO Peter Hermann fortæller her om sine fem vigtigste ledelseserfaringer til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge. Blandt andet siger han om vigtigheden af åben og ærlig kommunikation: ”Det er trist at se medarbejdere blive afskediget, fordi deres ledere ikke har været ærlige eller gode nok til at gøre opmærksom på forhold, der krævede forbedring.”

”Ledelse er et fag som alle andre, der skal holdes ved lige og trænes, uanset hvor langt man er kommet i sin karriere.” Denne sætning er meget sigende for Peter Herman, CEO i Topdanmark, og hans tilgang til det at være leder for en af Danmarks største finansielle virksomheder.

1. Åben og ærlig
”En af de vigtigste ledelseserfaringer, jeg har gjort mig gennem tiden, er, at man skal være åben og ærlig overfor dem, man arbejder sammen med. Direkte og konkret feedback er den bedste måde at hjælpe alle på, uanset om det drejer sig om én selv, medarbejderne eller virksomheden som helhed. Det er trist at se medarbejdere blive afskediget, fordi deres ledere ikke har været ærlige eller gode nok til at gøre opmærksom på forhold, der krævede forbedring.

Er man som leder åben og ærlig, tror jeg, at medarbejderne også giver bedre feedback, så man selv kan forbedre sig. Det betyder også, at man som leder kan hjælpe dem til en anden adfærd, uddannelse eller noget helt andet. Det synes jeg faktisk, at man skylder sine medarbejdere. Gør man det, er jeg sikker på, at man i dialog kan nå til gode løsninger, som gør, at man passer bedre sammen i en verden, som er i konstant forandring.

Min tilgang til ærlighed hænger helt sikkert sammen med, at min far var dommer i Højesteret. Som højesteretsdommer får man et våbenskjold med et motto, og på min fars våbenskjold stod netop ordene ’åbenhed og ærlighed’. Det har nok præget mig en hel del under min opvækst, og til tider har mine forældre måske endda været bekymrede for, om jeg var for ærlig f.eks. overfor mine lærere i skolen.”

2. Forstå forretningen og dens værdikæder
”Jeg har altid gået meget op i at forstå forretningen og dens værdikæder. For mig handler det om, at de rigtigt gode ledere er mere end bare dygtige indenfor deres eget fag. De formår også at bidrage til og præge andre områder af organisationen.

Vi lever i en tid, hvor vores verden er blevet mere kompleks. Derfor er vi også mere afhængige af hinanden på tværs af virksomheden, hvor succes så meget desto mere afhænger af en team-indsats. Ser man på virksomheder i verden, er der en tendens i retning af tværgående organisationsformer frem for de funktionsopdelte siloer.

Det er netop fordi, synergierne opstår i mødepunkterne mellem de forskellige funktioner, og det er også her, man finder de bedste løsninger frem for at orientere sig efter de enkelte siloer.

Alle i en virksomhed arbejder i virkeligheden med noget større. Så hvis man som leder har en bedre forståelse for, hvad man kan gøre for at sikre, at input kommer ind på den bedst mulige måde, gør man det nemmere for ens egne medarbejdere at levere et bedre og hurtigere output til de personer, som skal aftage det. Har man denne forståelse for værdikæderne, bliver man en bedre sparringspartner på tværs af virksomheden.

Som sagt i en verden, hvor virksomheder bliver mere matrix-baserede, er det ikke nok at agere op og ned. De fleste chefer begynder med at have fokus på deres medarbejdere, for senere at finde ud af, at det er en god idé at lede opefter for at skabe sig ro for den irriterende chef ovenover.

Ikke desto mindre vil jeg mene, at i vores moderne verden er det mindst lige så vigtigt at lede til siden. Det er lige præcist på den måde, værdikæderne kommer til at hænge sammen, så kunderne får det bedst mulige produkt, der passer for dem og ikke bare i forhold til den enkelte silo internt i virksomheden.

Nu er jeg jo uddannet aktuar, hvor det handler om detaljerne i den højere forsikringsmatematik, men på et tidspunkt begyndte jeg at interessere mig for ledelse. Det blev jeg frarådet: Det skal du ikke som aktuar. Men jeg begyndte ved siden af at læse en HD i ledelse for at vise min leder, at jeg rent faktisk mente det. Men også for at blive klogere på de andre elementer end de hardcore matematiske.

I den forbindelse fik jeg i PFA, hvor jeg arbejdede dengang, mulighed for at komme ind i nogle roller, hvor jeg fik en større forståelse af, at hvis jeg nu kunne hjælpe dem med at levere input, kunne jeg være med til at forbedre vores egne forhold. Jeg har altid haft en naturlig interesse for at finde ud af, hvad det egentlig er for en virksomhed, jeg er en del af.”

3. Det rationelle er ikke nok
”Du er nødt til at forstå, at det ikke kun er de rationelle argumenter, som vinder. Som leder er det ikke nok kun at have fokus på resultatorienteret ledelse. Ofte skal der både bruges hjerne og hjerte. Det er en af de ting, som jeg har måttet lære på den hårde måde.

Engang som ung leder fik jeg en analyse, som skulle beskrive, hvordan jeg var som leder. Personanalysen viste, at jeg havde en masse ideer og fokus på resultater. Men hjertet var ikke så stort. Gennem tiderne har jeg fundet ud af, at rationaliteten er drivkraften for mig. Det hænger også meget godt sammen med min uddannelse som aktuar. Men man er bare nødt til at huske, at det ikke er drivkraften for alle. Følelser og værdier kan være en meget større motivationsfaktorer for nogle.

Så det er ikke kun de rationelle argumenter, som kan vinde. Der er rigtigt meget mellem himmel og jord. Mange, ikke bare i de yngre generationer, leder efter formålet med det, vi arbejder med. Og skal man forstå, hvad det er, der driver ens team, er man nødt til at forstå, at det ikke er nok at komme med rationelle argumenter. Skal du som leder skabe sammenhængskraft, er du nødt til at tale til både hjerne og hjerte.”

4. Drøm stort
”En erfaring, som jeg selv rigtigt godt kan lide, er, at man skal turde drømme stort. Jeg er overbevidst om, at det kun er gennem store ambitioner, man kan flytte ting. Det er sådan med den komplekse verden, at de forandrer sig med stor hastighed, uanset om det gælder teknologi, bæredygtighed eller kultur. Det kan være mange ting, som forandrer sig hurtigt. Her skal man turde være meget ambitiøs.

Hvis vi skulle have mødtes på mit kontor, ville den første plakat, du ville se på min væg, være et citat fra Michelangelo (italiensk kunster, 1475-1564, red.), der peger på, at den største fare ikke er, at vi sigter for højt og rammer forbi, men at vi sigter for lavt og når målet. Det er selvfølgelig superanstrengende til tider. Men det er også det, der gør, at vi når nye højder, som vi ikke havde troet var mulige.

Et eksempel, der illustrerer det meget godt, er i forhold til cykeltyverier. Det tager lang tid at behandle, fordi der er meget interaktion med kunden frem og tilbage. Hvis man siger, at det vil man nedbringe med 25 procent, så begynder man allerede at regne på, hvor man kan skære lidt i de forskellige processer. Men det giver et helt andet resultat, hvis man begynder med at sige, at det hele må maksimalt tage to timer, før kunden står med pengene i hånden. Går man til noget med høje ambitioner, tvinger du også nogle mennesker til at tænke ud af boksen. Måske er det anstrengende, men der kommer også ekstremt meget energi ud af at nå endnu bedre resultater.”

5. Løft dig over detaljerne
”Denne hænger lidt sammen med den foregående. Når man nu som leder er ambitiøs med høje mål, skal man også huske at fokusere på det vigtigste. Her vil jeg igen pege på aktuarstudiet, hvor der er meget matematik og mange detaljer. Hvis man begraver sig i detaljerne, kan man nemt miste overblikket og tiden til at kunne spotte de vigtige muligheder og de store synergier.

Det er noget, som jeg stadig kæmper med, nemlig at jeg gerne vil være med overalt. Jeg vil gerne være med til at sparre med idéer og have meninger, men jeg er trods alt blevet bedre til at løfte blikket og fokusere på, hvad der er det vigtige i det her. Og så kan det godt være, at du ikke vinder alle slagene, men du vinder krigen.

Jeg tror, at jeg i min tidligere tid som leder måske var for forhippet på, at alle detaljerne skulle forstås. Nu fokuserer jeg mere på, hvor det er, vi skal hen. Jeg tror, at der er mange ledere, som ligesom mig har skullet lære det, fordi de er blevet ledere, fordi de var gode til deres fag. Man er nødt til at huske, at det at være leder er noget andet end at være den bedste specialist.”

Peder Bjerge

Log ind