Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 19

Guide: Sådan sikres et effektivt bestyrelsesarbejde

Hvordan sikrer bestyrelsesformanden, at bestyrelsen arbejder mest effektivt? Ifølge konsulenthuset Egon Zehnder gælder det om at tage fat i alle processer, både før, under og efter bestyrelsesmødet. De anbefaler seks veje til at få det optimale ud af bestyrelsesarbejdet.

1. Planlægning af bestyrelsesmøder.Hvor hyppigt bør bestyrelser mødes i løbet af et år? Det er ikke så ligetil, som det før har været. En stadigt hyppigere måde at gøre det på er at holde et mindre antal meget lange møder. Det vil typisk være heldagsmøder. Men når dagen er for lang og intens, bliver man træt. Man begynder at zone ud og får ikke stillet de relevante spørgsmål og taget de nødvendige diskussioner. Det kan altså let blive ineffektivt.

I stedet kan man planlægge halvdagsmøder eller endnu kortere møder, hvor man fokuserer på specifikke emner og derved begrænser antallet af heldagsmøder.

Det er også blevet en hel del nemmere at planlægge hyppigere kortere møder, da muligheden for at gøre det online er mere anvendt end tidligere. Det kan især være relevant, hvis man har et helt specifikt emne på dagsordenen, der skal tages stilling til med kort tidsfrist. Man bør altså ikke begrænse sig til at have lange kvartalsvise bestyrelsesmøder, når man nu har muligheden for at tage lidt kortere møder lidt oftere.

2. Udarbejdelse af agenda.Inden hvert bestyrelsesmøde bør udarbejdes en dagsorden. Bestyrelsesformanden bør indhente input til, hvad der skal på den agenda. Hvad rør sig, hvad er relevant, hvad skal prioriteres? Input kan komme fra andre bestyrelsesmedlemmer. Men også fra ledende medarbejdere eller aktionærer.

Det er vigtigt at udarbejde en balanceret dagsorden, hvor der skal sættes tilstrækkelig tid af til de forskellige emner. Hvis man skal skynde sig igennem en tjekliste og ikke når at komme ordentlig rundt om emnerne, nytter det alligevel ikke noget. Man bør også tage højde for spørgsmål og give plads til, at diskussionerne kan udvikle sig.

3. Hold udvalgsdebatter i de relevante udvalg. Tillid mellem bestyrelsesmedlemmerne er afgørende. I større virksomheder med bestyrelsesudvalg skal den samlede bestyrelse respektere de beslutninger, der indstilles fra de enkelte udvalg, som typisk består af medlemmer med særlige kompetencer. Af den grund bør man stole på de beslutninger, der bliver taget i de forskellige komitéer. Der bør ikke bruges tid på at diskutere dem nærmere ved bestyrelsesmøderne. Det er kort sagt spild af tid.

4. Forberedelse af materiale.For at kunne holde det mest effektive bestyrelsesmøde bør bestyrelsen klædes på med relevant information, og det skal ske før mødet. Alle bør have de påkrævede dokumenter i hænde mindst en uge før mødet. Ligeledes bør det enkelte bestyrelsesmedlem privat afsætte tid til at læse materialet igennem og forberede relevante spørgsmål.

Materialet til bestyrelsesmøderne skal også være komprimeret og tygget igennem. Direktionen bør udarbejde sammenfatninger af de mest relevante pointer og nedkoge de mere komplekse emner, så det centrale er fremhævet. Men det uddybende materiale bør også være vedhæftet, så bestyrelsesmedlemmerne selv kan bestemme, hvor meget i dybden, de har lyst til at gå.

5. Mødereferat.Man skal ikke underkende betydningen af et præcist mødereferat. Det skal tages seriøst og laves omhyggeligt og med præcision. Referatet skal fange mødets samlede essens, men også selve ordene og idéerne fra de forskellige bestyrelsesmedlemmer.

Referatet skal så vidt muligt beskrive, hvordan bestyrelsen kom frem til en beslutning, samt dokumentere eventuelle uenigheder i den proces. Hvis referatet er fyldestgørende, bør man være i stand til at forstå, hvad der er foregået, selvom man ikke selv var til stede. Bestyrelsesmedlemmer får typisk tilsendt et udkast til referat efter mødet. Her bør de omhyggeligt læse det igennem og kommentere, hvis de føler, noget er udeladt eller misforstået.

6. Den nødvendige administrative infrastruktur. Så hvordan sørger man for, at alle disse processer bliver håndhævet? Hvem er ansvarlig? Kort sagt, hvordan får man det til at ske?

Det kræver flere personer med forskellige ansvarsområder. En meget klar form for infrastruktur, som skal opbygges af medarbejdere med erfaring indenfor det lovgivningsmæssige og sekretariatet. En struktureret proces er nødvendig. Overordnet er det formanden, sammen med CEO’en, som skal sikre rapporteringsstrukturen.

MAL

CEO-guide: Seks prioriteter ved udvikling af en AI-strategi

Mange topledere river sig selv i håret: Det kræves af dem, at de forholder sig strategisk til en teknologi – generativ AI – der endnu er langt fra køreklar. Men fortvivl ej, lyder budskabet fra konsulenthuset PwC. Det er lige nu ikke vigtigt, at man har en fuldt færdig strategi, men derimod at man arbejder frem mod den. I denne fase er tvivlen ikke en fjende, men en ven, lyder det. Artiklen er en del af artikelserien om erhvervslivets anvendelse af kunstig intelligens.

Hvad er jeres AI-strategi? Dette spørgsmål, formuleret på forskellige måder, får topledere igen og igen fra små og store aktionærer, fra analytikere, fra kreditgivere og fra medier. Det er dog nok sjældent, at toplederne giver det korte svar, der strengt taget er det mest sandfærdige: At de endnu ikke har nogen strategi.

Generativ AI har stået højt på verdens dagsorden, siden ChatGPT så dagens lys i november 2022. Men, fremhæver PwC i en guide, den er endnu så ny, og så mange faktorer er ukendte, at det for de færreste giver mening at have nogen egentlig strategi.

Konsulenthuset anfører, at det er vigtigt, at virksomhederne ikke lader sig presse til at beslutte en strategi, før det giver mening. Indtil da skal de overveje de forskellige mulige elementer, og konsulenthuset angiver seks tvivlspunkter i prioriteret rækkefølge:

Modsætningen mellem at arbejde hurtigt og at afværge risici. Mange topledere føler sig klemt som en lus mellem to negle, idet de kan se, at kapitalen søger mod generativ AI og altså tror på dens perspektiver. Samtidig er det åbenlyst, at der er risici forbundet med teknologien. Denne modsætning skal man imidlertid tage til sig som noget, der skaber en sund dynamik, mener PwC. Men en sådan positiv dynamik forudsætter, at man er omhyggelig med sin politik for at anvende AI ansvarligt. Den sætter rammerne for den interne debat.

AI-strategien skal tilpasses den eksisterende digitale strategi. Virksomheder har haft digitale strategier i et halvt århundrede, og ofte er det påfaldende, så uambitiøse de er. Mange ting i verden foregår stadig ganske håndholdt. Derfor er det stadig relevant at lægge planer for digitalisering.

Men nu skal disse justeres efter, hvad funktioner baseret på generativ AI kunne tænkes at have brug for af data, ligesom det skal gentænkes hvilke typer af datasæt, der kan komme fra AI-systemerne.

Eksperimenter med skalering som bagtanke. Når man sætter it-folk til at udvikle noget nyt, vil de ofte begynde med at præsentere et pilotprojekt. Ikke et ondt ord om det, for der er mange dårlige erfaringer med at installere store, men uprøvede, it-systemer. Topledere skal imidlertid heller ikke uden videre acceptere, at man foreløbig kun kan lave et lille system og så se, hvordan det fungerer. Det lille og det store udelukker ikke nødvendigvis hinanden. Og tryktesten for pilotprojektet kan være, om det kan skaleres op, hvis det viser sig at være velfungerende.

Husk at høste produktivitetsgevinster. Mange investeringer er på overfladen en succes, men er alligevel fiaskoer i den forstand, at det aldrig lykkes at høste de tiltænkte besparelser – produktiviteten stiger ikke så meget som håbet. Det skyldes bl.a. psykologiske grunde, som at det er svært at fyre folk, selvom der strengt taget ikke er brug for dem. Generativ AI lokker med enorme produktivitetsgevinster, men for at de skal realiseres, må toplederne holde næsen i sporet og enten reinvestere de første gevinster, eller planlægge en reduktion af staben – eller eventuelt en kombination af begge.

Sæt medarbejderne i centrum. Undersøgelser viser, at mens toplederne er mere eller mindre enige om, at generativ AI vil betyde store ændringer i personalebehovet, er deres ansatte mere end usikre på, hvad der skal ske. Det sidste måske på grund af en menneskelig konservatisme, hvor man ikke tror på store forandringer, før man ser dem udfolde sig. Situationen er uholdbar, og toplederne bør i god tid kommunikere ned i organisationen, at det ikke bare handler om at spare lønkroner. Der kommer også nye muligheder og udfordringer.

Samarbejd med de sædvanlige samarbejdspartnere. De største virksomheder fylder meget i mediebilledet, men selv de allerstørste af dem er afhængige af det netværk af leverandører, storkunder og andre, der er med til at skabe hverdagen. I dette ”økosystem” af små og store virksomheder kan også mange af de pointelle gevinster ved generativ AI ligge begravet.

Sten Thorup Kristensen

Roccamore-stifter: Mine ansatte skal have ja-hatten på

Interview om ledelseserfaringer: Grundlæggeren af skomærket Roccamore, Frederikke Antonie Schmidt, har en systematisk proces til at sikre de rigtige medarbejdere til virksomheden. Hun vil have ansatte, som ejer deres deadline og deres arbejdsopgaver. ”De skal råbe højt, hvis de ikke kan nå det eller udføre dem. Siger de ikke noget, hvis de ikke kan løse opgaverne, flyder tingene”. Og så skal de have ja-hatten på: ” Kort sagt skal de kunne finde løsninger i stedet for at se begrænsninger”, siger hun i lederinterview med fagredaktør Peder Bjerge.

Frederikke Antonie Schmidt tøver overhovedet ikke, da hun bliver bedt om at fremhæve de fire vigtigste ledelseserfaringer, hun har gjort sig gennem karrieren, der har slået mærket Roccamore fast i det danske modelandskab:

”Den første må være at finde et værktøj, der gør dig i stand til at ansætte folk, som ikke er ligesom dig”, siger hun for næsten i samme åndedrag at levere den næste vigtige ledelseserfaring: ”Den næste er at stole på sin egen mavefornemmelse, selvom du ikke kan forklare hvorfor.” Som den tredje fremhæver hun, at det vigtigste ved ledelse er, at det aldrig nogensinde handler om hende som leder: ”Man kan også udtrykke det som, at man som leder skal sætte andre i centrum”.

Den sidste ledelseserfaring handler om at være bevidst om, at folk vil have mulighed for at påvirke deres egen arbejdsdag og de projekter, de har ansvaret for: ”Selvbestemmelse er med til at skabe accountability”.

I forhold til din første ledelseserfaring, hvordan har du selv fundet frem til det bedste redskab til at ansætte medarbejdere? ”Jeg anvender en talenttest, fordi jeg fra starten vidste, at jeg ikke er særlig god til at navigere mellem hvilke mennesker, der ville være dygtige i virksomheden kontra de mennesker, jeg kan lide. Og jeg var ikke interesseret i at ansætte folk, som jeg kun har det sjovt sammen med. Jeg har brug for folk, som både kan løfte deres opgaver, og som jeg godt kan lide. Jeg har brug for den kombination.

Jeg fandt frem til den talenttest, som er ret fed. Den er bygget op om, at alle mennesker har 32 talenter, hvor de tolv mest markante er de vigtigste.

Og efter at have anvendt den test gennem efterhånden mange år kan jeg ret hurtigt gennemskue, hvad det er for mennesker, der har det rigtige fit til Roccamore. De har alle de samme tre talenter. Jeg ved af erfaring, at dem, der ikke har de talenter, heller ikke synes, at det er sjovt at være her. Eller også arbejder de ikke godt nok.

Samtidig har jeg matchet mine og virksomhedens behov, så jeg kan ret hurtigt se, når vi har tomme huller. Hvis der er nogle, som siger op, flytter eller ikke længere er en del af virksomheden, har jeg et overblik over, hvem der smutter, og hvem er det, vi har brug for nu. Jeg skal have hele pladen fuld. Ellers ender det med tunnelsyn, hvor det bare bliver en omgang mennesker, som synes, at vi alle sammen er fede, og at det bare er verdens bedste idé at lave lige det der.”

Hvilke tre talenter er det, som er afgørende for at passe ind i virksomheden? ”Det vigtigste er den, som hedder responsible. At man er ansvarlig eller accountable. De mennesker er dem, som ejer deres deadline og deres arbejdsopgaver. De råber højt, hvis de ikke kan nå det eller udføre dem. Ikke-responsible mennesker siger ikke noget, hvis de ikke kan løse opgaverne. De lader tingene falde.

Og du kan gå rundt og lege detektiv for at finde ud af hvornår og hvordan. Og hvorfor er det ikke lavet? Det er nok noget af det mest stressende, jeg nogensinde har prøvet, da jeg skulle forsøge at opdage, hvad andre mennesker ikke har gjort. Det er meget mere roligt at arbejde sammen med folk, der har styr på deres ting. Det er ikke så vigtigt, at vi arbejder perfekt eller når alting, men det er afgørende, at vi har kommunikationen omkring det.

Det andet talent hedder organizing, som jeg selv betegner evnen til at navigere i det kaos, som en vækstvirksomhed altid er. De synes, at det er sjovt. Det er evnen til at kapere mange forskellige informationer, som kommer ad mange forskellige kanaler på samme tid. Og det kan alle i Roccamore.

Det skal de kunne. Ellers vil de blive overvældet over alle de mange projekter, vi har gang i, og de mange informationer, som kommer parallelt. De, der ikke kan det, bliver stressede over, at der hele tiden kommer noget nyt. Og de kan aldrig være helt sikre på, hvad der skal til for at gennemføre projekterne, fordi de hele tiden ændrer sig.

Det sidste er et positivt talent. Der er seks forskellige positive talenter. Det er ligegyldigt, hvilket af dem du har, bare du har ét af dem. Det handler om at have en ja-hat. Hvis jeg kommer til dig med en opgave eller et eller andet går i stykker fem minutter i lukketid, skal du kunne finde ja-hatten frem: Ja, det finder vi en løsning på. Kort sagt skal du kunne finde løsninger i stedet for at se begrænsninger.”

Som din anden ledelseserfaring siger du, at man skal stole på sin mavefornemmelse, selvom man ikke kan forklare hvorfor. Hvordan har du lært det? ”I starten af Roccamore gjorde jeg rigtig mange ting, og tog rigtig mange beslutninger baseret på, hvad jeg troede, andre mennesker ville synes var det rigtige at gøre. Det gik altid galt. Efter noget tid kunne jeg simpelthen ikke rumme følelsen af, at når ting gik galt, ville det have fungeret, hvis jeg i stedet havde gjort tingene på min måde.

Det var jo mig, der bestemte, så jeg kunne for pokker bare gøre det på min egen facon. Min måde virker for mig. Men det tog noget tid til at have nok selvtillid til at turde kunne det. Jeg er ikke uddannet til at drive virksomhed. Så i begyndelsen havde jeg en forventning om, at det ville jeg ikke vide nok om. Der var nok andre, som vidste bedre. Det lyder logisk. Men realistisk set er det kun dig selv, som ved, hvad der fungerer for dig og din virksomhed.

Jeg har senere læst mig til, at mavefornemmelse er den del af din hjerne, som ikke har adgang til sprog. Det er faktisk ikke din mave, men din hjerne, som prøver at fortælle dig noget. Men fordi den ikke har adgang til ord, kan den ikke formulere en tanke. I stedet anvender den følelser gennem dit nervesystem. Derfor er en ubestemmelig mavefornemmelse lige så valid som formulerede tanker.”

Hvem forsøgte du at kopiere i stedet for at følge din egen mavefornemmelse? ”Jeg kopierede nærmest alle, jeg kunne komme i nærheden af, som havde prøvet at bygge virksomheder op. Jeg mødtes med utroligt mange mennesker i begyndelsen, fordi jeg ville hente inspiration til, hvordan jeg skulle gøre.” Hvad mener du med den tredje ledelseserfaring: God ledelse handler ikke om dig? ”Et eksempel var en dag, der var virkelig hård. Mit privatliv var messed-up. Jeg kom på arbejde og skulle så rumme et andet menneskes behov for at snakke om, at hun var bange for at tage sin hund med til dyrlægen.

Jeg kan huske, at jeg under den samtale tænkte: for fuck’s sake, kan du ikke bare få styr på det der? Det kommer ikke mig ved! Men det gør det jo.

Jeg er leder, og det er mit ansvar at rumme min ansattes behov. Det var jo ikke en lang samtale. Vi brugte ikke mange timer på det. Men jeg oplever ret ofte, at en af de ting, en leder skal kunne, er at rumme de andre menneskers behov først.

Jeg forestiller mig, at det er lidt det samme som at være mor. Jeg er ikke selv mor, men jeg tænker, at det er lidt i samme retning. Det kan være enormt hårdt at høre på andre have det slemt i forhold til den ene opgave, de har ansvaret for: Vil du gerne høre lidt om de 48 opgaver, jeg har liggende på mit bord?

Men at sige det kan man ikke tillade sig som leder. Du er nødt til at leve med, at der ikke er nogle, som kommer og klapper i hænderne over det, du præsterer. Specielt når du samtidig er ejer, er der aldrig nogensinde nogle af de andre, der siger ”godt arbejde” til mig. Det er altid mig, der skal sige det til dem. Det tog lidt tid, men nu har jeg fundet fred med det. Det er ikke mine medarbejdere, som skal validere mig. Det er mig, som skal validere dem. Jeg skal ikke finde den bekræftelse hos dem. Den må jeg få et andet sted.”

I forhold til samtalen om hunden kunne man argumentere for, at den samtale ikke har sin plads på en arbejdsplads. ”Det kan man sagtens, det er bare ikke en særlig venlig måde at tale til et andet menneske på. Hun vil føle sig afvist. I en virksomhed som vores handler det meget om, at vi er fælles om at styre den her båd. Og hvis man sætter nogle ud på spidsen på den måde, føler de sig ikke som en del af fællesskabet. Som leder er det ikke op til mig at vurdere, hvor vigtigt det er for dig. Min opgave er at rumme det.”

Kan du uddybe din ledelseserfaring om accountability? ”For mig har det været ret naturligt, at de folk, som skal løse opgaverne, er med fra starten. Hvis de er med til at sætte retningen fra starten, tager de mere ejerskab for det, end hvis de bare fik udstukket opgaven. Hvis du ikke kan forklare mig, hvorfor jeg skal gå til højre, jamen så går jeg ikke til højre. Så nemt er det. Det er meget barnligt, men det illustrerer meget godt, hvorfor det er vigtigt at give folk det nødvendige ejerskab.”

Peder Bjerge

Guide: Spørgsmål om bæredygtighed enhver CEO bør stille

Bæredygtighedsagendaen er overordnet superenkel. Vi har et stort problem, der skal løses. Dykker man ned i det, bliver det hurtigt meget komplekst. Der er ikke en simpel løsning. Det kræver vision og pragmatik. Konsulenthuset Bain & Company har listet tre kritiske spørgsmål, alle CEO’er bør stille.

Klimakrisen vil medføre store forandringer af to grunde: For det første vil vi blive nødt til at tilpasse os den nuværende situation ved aktivt at bidrage til at bremse klimaforandringer. For det andet kræver det store investeringer at forhindre alvorligere kriser i fremtiden. Videnskaben er altså klar: At håndtere klimakrisen kræver en kombination af nye teknologier, politikker og ændringer i adfærdsmønstre.

Mindre end 40 pct. af virksomhederne ser ud til at nå deres bæredygtighedsmål. Det handler om vandforbrug, affaldsreduktion og bevarelse af biodiversitet. Bain har talt med tusindvis af topledere rundt omkring i verden, der erkender deres rolle i at tackle klimakrisen. De ved godt, at de skal handle. Men bekymringen er stor.

Mange ledere føler, at de præsenteres for alt for enkle løsninger på en ekstremt kompleks problemstilling. Der eksisterer en voksende kløft mellem virksomheders offentlige løfter om klimamål og deres evne til at opfylde dem. Faktisk halter de fleste store virksomheder bagefter. Hele tre ud af fire ledere mener, at de ikke reelt har integreret bæredygtighed i deres forretning.

Det er ikke altid nemt at skulle forene kortsigtet profit med miljømæssige og sociale forpligtelser. Derfor er flere ledere blevet skeptiske og har nærmest fået allergi overfor det forenklede billede af bæredygtighed, der temmelig firkantet lover nye muligheder og højere afkast.

Hvad skal man så gøre ved alt dette? At træffe afgørende og kloge beslutninger om bæredygtighed kræver en blanding af vision og pragmatisme. Man kan starte med at stille tre spørgsmål til næste strategimøde:

1. Hvad bidrager vi positivt med i verden, og hvad er vores formål som virksomhed? Debatten om bæredygtighed bør ikke kun være defensiv og handle om, hvad man ikke gør ’godt nok’. Den bør også handle om ’impact’, det unikke aftryk man sætter på verden, i positiv forstand. Langsigtede planer bør være rodfæstede i netop dette.

2. Hvilken pris betaler menneskeheden for vores vækst?Et ubehageligt, men afgørende spørgsmål. Hvis man forstår, hvad disse omkostninger er, og hvad de potentielt kan blive i fremtiden, bliver det også nemmere at formindske eller kompensere for dem.

3. Hvad vil stå i vejen for os, og hvad vil vi løbe tør for?Knaphed og mangel er allerede noget, der tales meget om. Alle eventuelle risici, klimaforandringerne kan skabe, bør identificeres. Især når det kommer til mangel på råmaterialer og arbejdskraft.

Dagsordenen bør indeholde teknologi, politik og adfærd

Det er vigtigt, at man arbejder med bæredygtighedsdagsordenen på de tre forskellige niveauer: Teknologi, politik og adfærd. Det vil kræve en kombination af de tre at tackle de udfordringer, vi står overfor.

Teknologi: Mange ledere sammenligner fejlagtigt omkostningerne ved ældre velkendte teknologier med omkostningerne ved helt nye grønne teknologier. Man bør huske på, at der er konkurrencemæssige fordele at hente ved at innovere og at blive markedsleder på et nyt felt. Samtidig vil omkostninger over tid falde, når man finder ud af at optimere og effektivisere den nye teknologi.

Politik: Nogle grønne teknologier vil kræve det rette lovgivningsmæssige miljø at vokse i. Derfor bør det være på agendaen at samarbejde som branche for at skabe nogle politiske rammer, som giver mening for branchen. Hvis man forsøger at formindske sit aftryk ved nye teknologier og innovative løsninger, bør man sørge for, at der er de rette forhold politisk til at det kan lade sig gøre.

Forbrugeradfærd: Mange ledere tror fejlagtigt, at forbrugeradfærd er en konstant, og at forbrugere ikke vil og ikke kommer til at ville betale ekstra for mere bæredygtige løsninger. Men forbrugernes adfærd er altid i forandring. Research viser, at forbrugere forventer at betale mere for bæredygtige produkter de kommende år, og nogle gør det allerede. Tendensen går klart den vej. Jo mere, forbrugere kan se klimakonsekvenser med deres egne øjne, jo mere bekymrede bliver de, og jo mere vil de betale for klimavenlige løsninger.

MAL

Guide: Her er topledernes ti vigtigste udfordringer

Konsulenthuset McKinsey har interviewet mere end 2500 erhvervsledere verden over, om hvordan de ser fremtiden, og hvor de ser de største udfordringer. De har indsnævret deres resultater til ti vigtige brændpunkter, som alle virksomheder bør forholde sig til.

1. En hurtigere, mere fleksibel og stærkere organisation. Konsulenthusets research viser, at halvdelen af virksomhederne er uforberedte på de udfordringer, der ligger på lur. Netop nu, i en særdeles uforudsigelig og ustabil omverden, har det stor betydning, at man er to skridt foran, når det kommer til eksterne kriser. Det kan nemt være afgørende, når det kommer til overlevelse og succes.

2. Hybridarbejde: Den nye balance mellem ’in-person’ og ’remote’.Efter corona har ni ud af ti virksomheder taget hybridmodellen til sig, altså et miks mellem hjemmearbejde og ”på kontoret”. De fleste er glade for denne udvikling, da den tilbyder frihed og fleksibilitet. Til gængæld mangler der struktur og støtte omkring modellen: hvilke arbejdsopgaver udføres bedst, når man er fysisk til stede sammen? Og hvad er konsekvensen af, at man alligevel gør det online?

3. Mere AI. Mere end to tredjedele af virksomhederne forventer at investere yderligere i AI over de kommende år. De virksomheder, der går forrest, har implementeret AI i blandt andet HR-processer, organisatoriske strukturer og anvender det til at optimere ways-of-working.

4. Nye måder at tiltrække og fastholde medarbejdere. Flere medarbejdere er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved deres arbejdsliv. De tjekker ind med sig selv for at se, om det liv, de lever, stemmer overens med deres mål og værdier. Det betyder også, at de stiller højere krav til deres job. Så hvis man vil holde fast i sine dygtigste medarbejdere, kræver det skræddersyede løsninger til deres individuelle ønsker.

5. Øget kompetencekløft. Selvom nye teknologier er en afgørende del af virksomhedernes fremadrettede strategi, så føler kun fem pct. af virksomhederne, at de besidder de nødvendige færdigheder til at omsætte strategierne til virkelighed. Man bør prioritere opbygningen af en integreret enhed bestående af mennesker, processer og teknologi for at lukke kompetencekløften og sætte virksomheden i front.

6. Få mest ud af talentet.Undersøgelsen viser, at blot fem pct. af medarbejderne står for hele 95 pct. af værdiskabelsen i en virksomhed. Især i et stramt jobmarked er det derfor afgørende at placere toptalenterne i de mest kritiske stillinger, hvor deres potentiale kan skabe den største værdi. Dette involverer ofte at relokere dem strategisk.

7. Inspirerende og motiverende lederskab.Den nuværende ledelsesstil er under forandring. I dag står ledere overfor et større ansvarsområde, der strækker sig over økonomi, bæredygtighed og medarbejdernes trivsel. At være en effektiv leder indebærer, at man altid er opdateret om, hvad der foregår omkring én, og at man har fingeren på pulsen. Det kræver en høj grad af selvbevidsthed og evnen til at inspirere og motivere.

8. Manglende fremskridt med mangfoldighed. Virksomheder med en mangfoldig ledelse præsterer bedre end dem, der scorer bundkarakterer på diversitet. De seneste år er flere og flere virksomheder også begyndt at arbejde seriøst med mangfoldighed, lighed og inklusion. Møder bliver afholdt og Initiativer iværksat. Alligevel er der stadig en kløft mellem det, man siger, man vil gøre, og det, der faktisk bliver gjort. Der er stadig lang vej til det reelle mangfoldige og inkluderende arbejdsmiljø, som de fleste stræber efter. Det kræver en systematisk indsats, ikke enkeltstående initiativer.

9. Mental sundhed. 90 pct. af virksomhederne tilbyder deres medarbejdere muligheden for at dyrke mere mindfulness gennem f.eks. yogatimer, medlemskab til meditationsapps eller ekstra fridage. Til trods for dette forbliver mental sundhed og trivsel et alvorligt problem. Kernen i udfordringen er, at der forsøges at symptombehandle. Man bør i stedet komme ned til roden af problemet og finde frem til de underliggende årsager. Selvom det er mere komplekst på kort sigt, vil en sådan tilgang på lang sigt give betydelige fordele.

10. Effektivitet (eller mangel på samme). Effektivitet har genindtaget toppen af dagsordenen. Omverdenslandskabet er under forandring, hvilket kræver tilpasning af interne strukturer. Uden risikerer man ineffektivitet, og det kan blive dyrt. Et fladt hierarki er ofte at foretrække, så informationer nemt kan rejse fra top til bund og omvendt. Roller og ansvar skal stå klokkeklart, så alle ved præcis hvad de er ansvarlige for, og hvem de rapporterer til.

MAL

Selvkørende AI bliver den næste store innovation

Om få år vil AI-systemer ikke bare kunne levere mere eller mindre nyttige informationer, oversættelser og guides. De vil også kunne planlægge komplekse processer og f.eks. sige til, hvis de behøver mere viden om et eller andet. Den næste generation af såkaldte autonome AI systemer kan blive en endnu større revolution, end generativ AI er i dag. Men denne gang er det muligt for virksomhederne at forberede sig i god tid.

Den benovelse, som generativ AI blev mødt med ved introduktionen i 2022, har for længst fortaget sig. For er der i virkeligheden tale om noget, som med nogen rimelighed kan betegnes som intelligens? Det er uden tvivl nyskabende, at blandt andet ChatGPT kan finde informationer fra flere kilder og give en samlet fremstilling af dem. Men grundlæggende er det stadig blot en søgemaskine. Og brugeren skal selv forholde sig til, om det, der bliver fundet frem, er sandt eller falskt.

Men et nyt teknologispring er på vej, skriver Boston Consulting Group (BCG) i en artikel. Og denne gang kan det vise sig at være den store revolution: Med såkaldt autonom AI vil systemerne ikke længere blot levere en mellemregning, som måske kan bruges. De vil i højere grad kunne levere færdige løsninger ved selv at finde ud af, hvordan mellemregninger kan sættes sammen til noget brugbart.

BCG fremhæver, at hvor de fleste virksomheder blev overraskede over, at generativ AI pludselig var en realitet, har de muligheden for at forberede sig på autonom AI. Konsulenthuset vurderer, at den næste generation AI vil være på markedet om tre til fem år.

For at forstå autonom AI kan man forestille sig en fabrik, der fremstiller noget relativt simpelt, f.eks. kartoner til drikkevarer. Fabrikken registrerer nye kundebehov. Og ud fra dette input kommer udviklere op med løsninger, som vurderes på kvalitet og omkostninger. Herefter sættes en produktionslinje op, og der indkøbes råvarer og tjenesteydelser i form af f.eks. transport.

Den tænkte virksomhed anvender måske allerede i dag AI flere steder i processen. Men med autonom AI vil den få et samlet svar på, hvad den skal gøre fra start til slut. Systemerne vil også selv kunne afgøre, hvilke andre teknologier eller anden software, der skal anvendes.

Antag at den samme tænkte virksomhed har brugt fokusgrupper til at afgøre hvilke produktserier, der skal satses på. Rigtige, levende mennesker er inviteret ind og har kommenteret, hvordan de oplevede forskellige løsninger. For tiden eksperimenteres med at lade generativ AI overtage i hvert fald dele af dette arbejde. Hvis virksomheden f.eks. vil opdatere sit valg af farver til nyeste mode, kan den, i stedet for at indkalde fokusgruppen, bede ChatGPT fortælle om, hvordan de påtænkte farvenuancer opleves i forskellige sammenhænge. Alene sociale medier og blogs indeholder enormt kildemateriale, når det kommer til smag, mode og livsstil.

Men her er den generative AI’s mangler i forhold til kildekritik en ulempe. Systemerne kan finde materiale at arbejde med, men de kan ikke se svaghederne i dette materiale. Det vil autonom AI kunne, og her vil systemerne sige til, hvis de mener, at det er relevant at skaffe bedre data, f.eks. gennem meningsmålinger.

Fire handlemuligheder

Selvom systemer baseret på autonom AI endnu ligger nogle år ude i fremtiden, er der ting, som virksomhederne kan gøre allerede nu.

For det første kan man undersøge, om der er relevante løsninger indenfor autonom AI under udvikling, og i givet fald overveje et samarbejde med udviklerne. Sådan øger man sandsynligheden for at være på forkant.

For det andet kan virksomheder også begynde at indrette deres it-systemer på, at de ikke bare skal bidrage med data til AI – informationsstrømmen skal også kunne gå den anden vej, så autonom AI vil kunne sende forespørgsler og kommandoer til de eksisterende systemer.

For det tredje kan man så småt begynde at tage højde for, hvad autonom AI vil betyde for behovet for arbejdskraft i fremtiden. Serviceydelser, der i dag forekommer komplekse, og som kræver højt kvalificeret arbejdskraft, kan om ti år være en stangvare, der bliver spyttet ud af en computer.

Endelig for det fjerde kan man begynde at overveje de etiske implikationer, den nye teknologi vil medføre.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Ekspertråd til den nye generation af CFO’er

Det internationale konsulenthus Heidrick & Struggles har interviewet 42 økonomidirektører og spurgt dem, hvad der kræves for at lykkes i CFO-rollen. I bund og grund alle de ting, de gerne selv ville have vidst, da de først begyndte i CFO-karrieren.

CFO’en bør i dag tilgå emner, som ikke tidligere har fået samme opmærksomhed, blandt andet bæredygtighed og samfundsansvar. Også teknologi kommer til at spille en endnu større rolle, end den allerede gør. Fordi data er bredt tilgængelige nu, er der mindre fokus på at udarbejde dem og større fokus på at anvende dem. Derudover bør man have en fleksibel tilgang til sit lederskab. Konsulenthuset Heidrick & Struggles har samlet hovedpunkterne fra deres interviews og kogt dem ned til otte punkter:

1) Relationer og kommunikation. Forventningen til CFO’ens eksterne og interne kommunikationsevner er klart større end tidligere. Både i kvalitet og kvantitet. I forhold til kvantitet bør CFO’en sætte tid af til at opbygge relationer til investorer, bestyrelsesmedlemmer, direktion, etc. Det er et område, der bør prioriteres.

Derudover skal man gøre sig klart, hvem man kommunikerer med. Vær transparent og ligefrem. De færreste har brug for den helt detaljerede tekniske forklaring. Forenkl tingene og hold det simpelt. Hvis man gerne vil forbedre sine kommunikationsevner, kan man med fordel hyre en coach. At kunne formidle er en nødvendighed som CFO.

2) CEO’ens højre hånd. Som CFO er det uhyre vigtigt, at man har et positivt forhold til sin co-pilot, CEO’en. Der bør opbygges gensidig tillid gennem ærlighed og åbenhed. Man er et team. Alligevel skal man som CFO være i stand til at udfordre CEO’en og fungere som sparringspartner. En basal måde at fremme relationen på er at have kontor tæt op ad hinanden, så man har mulighed for at tale sammen ofte og også have en uformel og personlig jargon.

3) Samarbejde med bestyrelsen. Ens rolle til bestyrelsesmøder som CFO er at bidrage til diskussioner, forklare ting, komme med forslag. Ens vigtigste dagsorden er dog at muliggøre datadrevne beslutninger. Det er ens job at formidle relevant information til bestyrelsen, så den kan have bedre diskussioner og dermed tage bedre beslutninger. Det handler meget om at forenkle. Skabe maksimal effekt på minimal tid. Ingen bestyrelse har nogensinde bedt om flere sider at læse.

4) Det handler ikke kun om tal. I dag er CFO’en både økonomiansvarlig og strategisk leder. Hvor det tidligere stort set kun handlede om tallene, er det nu i meget højere grad en kommerciel tankegang, der lægges vægt på. Man bør have en strategisk tilgang, kende den sektor man arbejder i ud og ind – generelt at have det store overblik. Man kan ikke bare sidde med næsen i tallene.

5) Kompetencegabet. Når man starter i sit første CFO-job, er chancen for, at man er fuldt påklædt til at varetage alle de nye funktioner, tæt på nul. Der vil være mangler i værktøjskassen, og det er også ok. En af de første prioriteter bør være at få udfyldt hullerne i de kompetencer, man har brug for for at være succesfuld i jobbet. Vælg et par af de mest presserende emner på agendaen og dyk ned i dem.

6) Team og talent. En af de første opgaver som ny CFO er at sørge for, at man har det rette team omkring sig. Vurder den nuværende talentpulje og sæt kursen for, hvordan den skal se ud fremover. En del af at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere afhænger af ens lederevner.

Empati, ydmyghed, autenticitet står stærkt hos en respekteret leder. Ledelsesstilen har også ændret sig meget hos denne generation. Tidligere var den mere hierarkisk, hvor den nu er fokuseret mere omkring teamwork, hvor lederen nærmere fungerer som træner for et hold.

7) Digitalisering og tech. Fordi teknologi ligger som grundsten i de fleste finansielle aktiviteter, er det et naturligt ansvarsområde for CFO’en. At se på hvordan teknologi bedst muligt kan øge effektivitet, reducere omkostninger, fremdrage skarpere og hurtigere indsigter. Man bør have en sund forståelse af systemer og processer samt et klart overblik. Nysgerrighed på nye teknologier, og at man er åben overfor anvendelse af dem, blandt andet AI, er en vigtig ingrediens for fremtidens CFO’er.

8) ESG. ESG er et andet område, der ofte ryger under CFO’ens paraply. Grunden er, at ESG-mål smelter sammen med de finansielle mål: energiforbrug, udledninger, medarbejderrelaterede KPI’er. I nogle virksomheder er rollen som ESG-ansvarlig integreret i CFO’ens rolle, i andre tilfælde videregiver CFO’en data til en bæredygtighedsansvarlig. Uanset, er ESG ikke længere kun et punkt på dagsordenen, men bør være en integreret del af forretningen.

MAL

Sådan bør topledelsen navigere i æra af global usikkerhed

Verden er meget omskiftelig, og derfor er det vanskeligt at planlægge. Det, der fungerede tidligere for virksomheden, er ikke længere nødvendigvis tilstrækkeligt, skriver konsulenthuset Spencer Stuart om den turbulente tid, vi lever i. Hvis man vil overleve, må man ændre mindset. Og det er bestyrelsens opgave at få det til at ske. Her er tre konkrete greb til at gå i gang.

Geopolitiske spændinger, valutasvingninger og inflation, hastige teknologiske fremskridt samt en øget risiko for brud på cybersecurity. Det eksterne miljø er mildt sagt ustadigt. De risici, virksomheder står overfor nu, er grundlæggende anderledes, end de har været før – og de skifter med større hastighed end nogensinde. Den nye verden, med nye udfordringer, kræver nye ’actions.’

Konsekvenserne kommer til at ramme bredere, end man tidligere har set. Man kan ikke ignorere tendenserne, selvom man som virksomhed fokuserer nationalt. Det er ikke længere et spørgsmål om ’hvis’ noget sker, men rettere ’når’ det vil ske.

Alle bør gennemgå risici og forberede sig. Derfor bør bestyrelser gå forrest, støtte og vejlede deres adm. direktører. De skal være proaktive i at overvåge og mindske eksterne risici. Man gør klogt i at være på forkant. Hvis man blot reagerer henad vejen, er man allerede bagud. Spencer Stuart beskriver tre greb, som bestyrelser kan gå i gang med:

1) Udvid og prioriter risikobegrebet yderligere. Det, der sker udenfor virksomheden, er lige så vigtigt, som det der sker indenfor virksomheden. Eksterne risici bør altså være et fast punkt på dagsordenen på hvert bestyrelsesmøde. Man bør definere og prioritere de vigtigste risikoområder, som der løbende tjekkes op på. Også mellem bestyrelsesmøderne bør CEO’en holde bestyrelsen opdateret på, hvordan situationen ser ud, og hvis der er kritiske udfald.

Derudover kan det være en fordel at ændre i sammensætningen af bestyrelsen. Hive nye kompetencer ind. For eksempel en ekspert på et særligt risikofyldt område. En ekspert kan tilbyde grundig vejledning og viden, som vil være uvurderlig, især hvis emnet er meget komplekst.

Hertil bør man være meget konkret med, hvem der har ansvaret for at overvåge de forskellige risici:

Hvem har det overordnede ansvar i bestyrelsen og hvem har det daglige ansvar i driften?

2) Opbyg et netværk af informationsstrømme. I dag er der en tendens til, at virksomheder udelukkende stoler på offentlige kilder for at forstå, hvad der foregår i verden omkring dem. I en tid, hvor det eksterne miljø spiller så afgørende en rolle, virker det mærkeligt, at der ikke investeres mere i opdateret og pålidelig ekstern information. Kort sagt bør man forbedre sine informationsstrømme. Det kan man blandt andet gøre ved at opbygge et netværk af eksterne rådgivere med specialiseret ekspertise. Disse rådgivere kan tilbyde ægte indsigt og stå til rådighed for opfølgende spørgsmål.

Selvom det ikke er usædvanligt at søge hjælp udefra, er det stadig sjældent at have specialister tilknyttet til at belyse emner som cybersikkerhed, geopolitik eller klimaforandringer – ikke desto mindre vil det give en klar fordel, da man kan navigere bedre. Dette er ikke kun en god idé under en specifik krise, men også som forarbejde, hvor eksperterne kan være med til at belyse potentielle risici og give mulighed for at forberede sig.

3) Forbedre CEO’ens økosystem. Udover at være velinformeret, skal CEO’en være superfleksibel, klar til at rykke hurtigt, træffe vanskelige beslutninger og være parat til at justere kursen, når det er nødvendigt.

Det kan betyde, at topledelsen og CEO’en selv skal tænke ud af boksen og måske endda skabe nye stillinger, så de kan følge med markedet. Eksempelvis kan man oprette en Chef for Geopolitik. Ligesom da rollen som Chef for Bæredygtighed blev en del af ledergruppen for at tage hånd om den voksende miljøagenda. Det er også en mulighed at dele ansvaret for forskellige risici imellem flere ledere. Hvordan den øverste ledelse arbejder sammen, bliver også ved med at udvikle sig. De dygtigste ledelsesteams i dag er agile med horisontale strukturer – det er altså langt fra de gamle, mere lukkede og hierarkiske metoder.

Det her er et afgørende øjeblik for bestyrelser, en tid hvor det er vigtigt at stille nogle svære spørgsmål. Er der fuld forståelse af de risici, der kommer udefra? Hvordan de påvirker virksomheden? Og hvilke nye kompetencer skal hentes ind for at kunne håndtere dem?

MAL

Jan Johan Kühl: ikke nok at skøjte hen over isen

 

Som leder af kapitalfonden Polaris fremhæver Jan Johan Kühl vigtigheden af at være tæt på den egentlige forretning i de virksomheder, Polaris investerer i. Og det handler om meget mere end blot at nærlæse alle nøgletal, understreger han overfor Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Som uindviet læser kunne man let forledes til at tro, at kapitalfonde først og fremmest ser på nøgletallene i de virksomheder, de investerer i. Selvfølgelig er tallene vigtige, men ifølge Jan Johan Kühl, managing partner i Polaris, er der andre faktorer, som er lige så afgørende. Måske endda meget vigtigere.

”Som den første ledelseserfaring vil jeg fremhæve som meget væsentlig transparens eller ærlighed. For mig handler det at skabe tillid primært om at være ærlig og om at kunne stå ved det, man foretager sig. Med Polaris driver jeg en forretning baseret på tillid. Vi producerer ikke fysiske produkter som sådan. Vi er jo bare en flok mennesker. Og hvis du ikke finder virksomheder, som vil investeres i, har vi ingen forretning. Det er en meget fundamental ting, at dem du har med at gøre, har tillid til dig.

Nu er tillid jo godt. Men det er ikke nok at have tillid, man er også nødt til at vise tillid. Det udelukker ikke, at vi gerne vil være meget tæt på de forretninger, vi køber ind i. Vi lever af at give virksomhederne, vi investerer i, mange frihedsgrader, men også at følge dem meget tæt. Det har også været min erfaring, at måden, man får ting til at flytte sig på, er ved at være meget tæt på og have rimeligt styr på forretningen. Netop det vil jeg fremhæve som min anden vigtigste ledelseserfaring. Det dur simpelthen ikke at skøjte hen over det.”

Handler det om at dykke helt ned i virksomhedens nøgletal? ”Nej, det er bredere end tallene. Da vi ejede Babysam, havde jeg selv fået tre børn og var ude i forretningen. Det, vi oplevede der, var måske meget lavpraktisk, men det vender jeg jo tilbage til og bruger meget aktivt for at finde ud af, hvordan man kunne øge salget. Man skal være tæt på den måde, virksomheden fungerer – og ikke kun forstå tallene men på alle parametre. Man skal tale med medarbejderne. Da vi overtog Molslinjen, var vi faktisk selv holdt op med at bruge den. Det var blevet for dyrt at tage den. Men da jeg så rejste med dem for første gang i tre-fire år, kunne jeg mærke den stemning, der var ombord: god service og fine medarbejdere. Jeg kunne mærke, at maskinen kørte. Og det kan den kun, hvis de ansatte er fuldt til stede. Det kan man som investor kun mærke ved at være der, helt tæt på.

Min pointe er, at det at være tæt på, handler om meget mere end tallene. Jeg reagerer f.eks., hvis jeg hører, at der er problemer med en kunde. Selvfølgelig kan kunden være galt på den. Så ved jeg det. Men de færreste folk gør noget væsen ud af en sag, hvis der ikke er et eller andet om det. Det er også med til at skabe respekt blandt kunderne for virksomheden, at de bliver taget alvorligt.

Inden jeg kom til Polaris havde jeg faktisk i 12 år drevet to virksomheder som direktør (Icopal og Monarflex, red.). Inden da har jeg været strategikonsulent og oprindeligt aktieanalytiker. Så jeg har stået på den anden side af hegnet. Jeg har både prøvet den strategiske, operationelle og finansielle side og kender den konsulentmæssige værktøjskasse.”

Hvad er den tredje ledelsesmæssige erfaring, som du vil fremhæve som vigtig? ”Det er en gammel traver i forhold til ledelseshåndværket, nemlig at få de rigtige mennesker med om bordet. Man kan snakke meget om det her. Men når det virkelig spiller, kan man mærke, at der er kraft i det. En af mine kolleger udtrykte det sådan, at når vi kom ud fra møder, var vi kommet frem til beslutninger, som han selv ikke ville have overvejet.

Det er den store fordel ved at være sammen i en gruppe, som bare fungerer godt og er med til at præstere noget, som hver enkelt ikke ville have været i stand til, fordi vi spiller hinanden gode. Her skal man være opmærksom på, at det ikke kun er på samme niveau, men også op og nedefter i organisationen, op mod bestyrelse og ned blandt medarbejderne.”

Så det handler om at sammensætte det rigtige hold? ”Ja, men også at få det til at spille rigtigt sammen. Og når det ikke spiller rigtigt på holdet, kan man også mærke det. Når der er knas i maskinen, når der er ting, man ikke vil diskutere. Så sidder man bare i hver sin lille silo og holder på sit. Det er afgørende, at man får alle ting op på bordet, diskuterer dem og kommer frem til en konklusion.

Min fjerde pointe handler om at have mod og retning. Altså at have modet til at sige: nu er det så det, vi gør. Medmindre, der er bred konsensus om tingene, er det i sidste ende en leders opgave at træffe beslutningen om, hvilken retning man skal tage. Og det gælder, uanset hvilken lederrolle man har i en organisation, at man har modet til at træffe beslutninger.”

Så skal man vel også have fat i de folk, der sidder med fingrene nede i de praktiske processer, for at få det rigtige beslutningsgrundlag? ”Ja, det er meget vigtigt. Det har også den fordel, at de får mærket efter, hvilket miljø deres direktør arbejder i. Det giver lederne lige under den øverste ledelse en klar fornemmelse for, hvilken retning der bliver sat fra bestyrelsens side. Og hvilke forventninger der ligger. Det har meget stor værdi. Den anden fordel er, at bestyrelsen omvendt også får mulighed for at føle dem lidt på tænderne.” Men handler det i sidste ende ikke om Stalins sandhed, tillid er godt, kontrol er bedre? ”Jo måske, men det skal ikke forstås som kontrol-kontrol. I stedet skal det forstås som en mulighed for at udfordre gængse sandheder, at man får set på andre parametre i forretningen end bare tallene. Tag med sælgerne ud til kunderne eller gå en tur gennem produktionen. Eller som med Molslinjen, rejs med færgen. Her fornemmer man meget hurtigt, om der er styr på forretningen, om stemningen er god eller ej.”

I forhold til din tredje ledelseserfaring, nemlig at sammensætte det bedste hold og få dem til at spille rigtigt sammen, hvad gør man konkret, når det så ikke fungerer? ”Der er mange måder at gøre det på. Det ene er at få skabt den rigtige ramme; du kan kalde det ledelsesmøder eller fora, hvor man får talt tingene igennem. I Polaris har vi to niveauer. Vi har et egentligt ledelsesmøde hver mandag, hvor vi får talt forretningen igennem. En gang om måneden tager vi så helt op i helikopteren, hvor vi ser på nogle lidt mere overordnede bevægelser i markedet og vores retning gennem dem. Det er der nemlig en fare for, at man kan komme til at glemme det i det daglige.

Samtidig skal man lige huske det, man kan kalde stuegangen, hvor man får fulgt op på folk løbende. Det har en værdi, at man indimellem lige tjekker ind hos de forskellige. Det kan være, når man er ude at rejse sammen.

For mig er det næsten aldrig et formelt møde. Det er mere sådan noget med at høre, om der nu er styr på det. Så man lige får mærket efter, hvor de forskellige er. Og det handler ikke bare om at kontrollere, om de nu har fået eller gennemgået salgstallene fra sidste uge. I stedet går det mere på at høre, hvad der bliver arbejdet på lige nu.

Ved siden af det, er vi gode til at tage emner og udfordringer op i plenum, fordi det har en værdi, at man tager op sammen, hvad der giver bekymringer. Så det gælder om både at have fora, hvor man struktureret følger op på de forskellige ting, og det at tage en stuegang, hvor der lidt mere ustruktureret bliver mærket efter, hvordan det går med de forskellige. Det sker måske ikke hver uge, men det gør det ikke mindre vigtigt. Ud over det, er der også alle de bløde ting, hvor man sammen laver noget udenfor forretningen for at få den nødvendige lim.”

Så pointen er, at man ikke må glemme det mere bløde til fordel for de hardcore tal? ”Ja, man skal have respekt for, at uanset om folk står ude ved maskinerne eller sidder ved skrivebordene, har de noget konkret at byde ind med. Da jeg var direktør, var der meget at hente ved bare at stå og vende tingene sammen med en maskinoperatør, der ofte også har tanker om, hvordan tingene kunne gøres anderledes. Uanset hvor, man befinder sig i organisationen, gør man sig umage med det, man nu gør. Som oftest har folk en faglig stolthed, som gør det værdifuldt at få deres input. Ofte er det noget, de undrer sig over: Hvorfor kommer ordrerne altid for sent? Eller hvorfor stiller man ikke tingene derover? Meget tit er det input, som kan være med til at gøre tingene bedre og mere effektivt.”

Som din ledelseserfaring nr. fire nævnte du mod og retning: Er det fordi man som leder altid skal træffe beslutninger på mere eller mindre ufuldstændigt grundlag? ”Du kan sige, at selvom man har partnerskaber og bestyrelser, er der tidspunkter, hvor man skal give svar på, hvad det er vi skal gøre. En eller anden skal sige, at det er så det vi gør. Det mod skal man finde. Når det så går galt, og det gør det indimellem, så er det let at se, hvor det peger henad.”

Peder Bjerge

Log ind