Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulIT & DigitaliseringUddannelse som AI-case: Balance mellem fordele og ulemper

Uddannelse som AI-case: Balance mellem fordele og ulemper

Uddannelsesinstitutioner og kursusvirksomheder frygter, at generativ AI skal gøre det nemmere for eleverne at snyde sig til eksamensbeviser og diplomer. Men de undervurderer de positive muligheder i uddannelsessektoren, vurderer finanshuset Morgan Stanley. AI-teknologi vil også kunne spare mange arbejdstimer, som dermed kan overføres til selve undervisningen.

Uddannelsesinstitutioner har i mange år ligget i et våbenkapløb med digital teknologi. Den giver ikke bare eleverne bedre muligheder for at søge informationer. Den giver dem også bedre mulighed for at snyde ved prøver og eksaminer. Svaret har været programmer og processer, der skal fange plagiering.

Set fra den vinkel er generativ AI blot endnu en oprustning i våbenkapløbet. Nu kan de studerende med lethed frembringe unikke tekster, som ikke umiddelbart er kopiering. Den automatiske reaktion fra mange uddannelsesinstitutioner har været at forbyde generativ AI, i hvert fald under eksaminer.

Meget på spil

Men uddannelsesinstitutionerne er for hurtige på aftrækkeren, skriver finanshuset i en analyse. Om Morgan Stanly har ret eller tager fejl er en interessant case. Den illustrerer, hvor meget der er på spil, og hvorfor virksomheder eller brancher ikke kan afgøre, hvad man stiller op med den nye teknologi.

Uddannelse og læring foregår ikke bare på offentlige skoler, gymnasier og universiteter, som vi kender det i Danmark. I udlandet tæller uddannelsessektoren også private universiteter, foruden masser af virksomheder, der mod betaling tilbyder f.eks. diplomuddannelser og kurser i alt mellem himmel og jord. Morgan Stanley skønner, at den globale uddannelsesbranche i 2025 kan generere merværdi for 200 mia. USD alene ved at anvende generativ AI.

En stor del af beløbet fremkommer ved besparelser. Eksempelvis er generativ AI også et aktiv på uddannelsesinstitutionernes side i det digitale våbenkapløb: Der bliver brugt oceaner af tid på at kontrollere for plagiater, men dette arbejde vil nye systemer, baseret på kunstig intelligens, kunne gøre hurtigere og bedre.

Virtuelle assistenter vil kunne tage over i mange andre praktiske funktioner, f.eks. at besvare de mange spørgsmål, som nye studerende eller kursister naturligt vil have. Men værdien kommer ikke kun gennem besparelser. Den nye teknologi giver også mulighed for at skabe helt nye ydelser, som vil være til gavn for både eleverne og deres nuværende eller kommende arbejdsgivere. Endnu i dag modtager mange virksomheder kun eksamensbeviset fra ansøgere for at sikre sig, at det faktisk findes, og at ansøgeren faktisk har gennemført uddannelsen.

Hvad uddannelsen reelt har givet af relevante kundskaber er svært at gennemskue ud fra eksamensbeviset. Det står foran en ændring: Med generativ AI vil uddannelsesinstitutionen kunne tilpasse en målrettet beskrivelse af eleven/kursisten til en hvilken som helst potentiel arbejdsgivers behov.

Også uddannelsesinstitutionerne selv agerer halvt i blinde i dag, når det gælder om at holde sig opdateret om ny viden, forskning og empiriske resultater. Uddannelsesinstitutioner vil kunne få stor glæde af at lade generativ AI tygge sig igennem de myriader af nye data og oplysninger, der hele tiden bliver genereret – med henblik på at holde sig opdateret og eventuel tilrette undervisningsmaterialet, så det er aktuelt.

Morgan Stanley understreger, at man heller ikke skal være blind for de problemer, som generativ AI kan skabe for uddannelsesinstitutioner. Budskabet er blot, at sektoren generelt endnu tillægger disse problemer for stor vægt i forhold til de positive muligheder, der også er.

Som i så mange andre brancher gælder det også for ”uddannelsesbranchen”, at det på langt sigt er usandsynligt, at man overhovedet har en valgmulighed. Nogle fremmelige kursusvirksomheder er allerede begyndt at eksperimentere med mulighederne i generativ AI, og alle andre kan blive tvunget til at følge trop, hvis de ikke vil tabe i konkurrencen og komme til at fremstå stadigt mere gammeldags og irrelevante.

Morgan Stanley hæfter sig også ved det generelle billede på tværs af brancher. Finanshuset skønner, at næsten halvdelen af alle jobfunktioner i løbet af få år vil blive ændret som følge af generativ AI. Det er usandsynligt, at denne megatrend går forbi de virksomheder og institutioner, der skal udstyre os alle med kundskaber, lyder det.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Man har talt om kunstig intelligens (AI) i flere år, men først efter den store interesse for ChatGPT, der nærmest dukkede op ud af ingenting, er AI blevet hvermandseje og noget, vi kan beslutte at implementere allerede i morgen – hvis vi har ressourcerne til det og en plan for, hvordan vi bedst får udbytte af det.
Nogen sagde, at internettet kun var en døgnflue. De fik ikke ret. Nu siger nogen, at kunstig intelligens er en døgnflue. De får næppe heller ret!


Artikler i temaet:

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind