Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 33

Guide: Topledere bør fokusere på regler og etik omkring AI

Artikelserie om kunstig intelligens: Da Chat GPT ud af den blå luft blev lanceret i november 2022, måtte myndigheder over hele verden omgående til at tænke i ny regulering. Regulativer og lovforslag er nu begyndt at dukke op. De bærer præg af at være i en tidlig fase. Men virksomhederne gør klogt i at følge med i arbejdet, for selv uden lovgivning skal de forholde sig til samme etiske og praktiske problemer.

Transparens er et positivt ladet ord, som – med større eller mindre selvindsigt – bliver brugt i mange organisationer. Desværre står det langt hen ad vejen i modsætning til den nye dagsorden, der er på bordet i direktions- og bestyrelseslokaler: Kunstig intelligens.

Det ligger i begrebet, at maskinerne kan gennemskue mønstre, som mennesker ikke ser, og ofte er maskinerne heller ikke i stand til at forklare deres ejere, hvad der foregår. De kan kun give bundlinjen. Derfor kan den kunstige intelligens komme til at diktere nogle praksisser, som virksomheden ikke ønsker at bruge, og som også er ulovlige.

Det kan f.eks. være tilfældet i HR-arbejdet, hvor maskinen kan diskriminere mod køn eller etniciteter. Det er topledelsens opgave at holde øje med, at den slags ikke sker, og her kan det være værd at kigge på den lovgivning mod regulering af kunstig intelligens, der er begyndt at dukke op.

Fire niveauer for risiko

Et amerikansk advokatfirma med speciale i selskabsledelse gennemgår i en guide på Harvards governance blog eksempler på sådan lovgivning – eller i nogle tilfælde er det blot notater og lignende fra myndigheder, der som bekendt også er blevet taget på sengen og i hast skal finde ud af, hvordan de regulerer dette område.

Her i EU er The Artificial Intelligence Act på vej gennem systemet. Første udkast blev faktisk udsendt allerede i april 2021, det vil sige halvandet års tid inden det store gennembrud for generativ AI.

Det var trods alt kendt, at AI ville blive stort engang i fremtiden. Fremtiden kom blot hurtigere end forventet. I lovteksten deles risikoen ved AI-systemer op i fire kategorier: Uacceptabel, høj, begrænset og minimal. De to første er naturligvis de to mest relevante.

Uacceptabel risiko er, når borgernes sikkerhed, borgerrettigheder eller levebrød er i fare. For så vidt angår borgerrettigheder må AI-systemer f.eks. ikke sættes til at genkende folk i det offentlige rum. Risikoen regnes som høj, når det angår følsomme systemer. Sætter man AI til at regulere trafiksystemer, skal man f.eks. være meget sikker på, at de ikke indimellem kortslutter. Det samme gælder ved AI i sundhedssektoren.

I USA formulerede Det Hvide Hus i oktober 2022 ”Blueprint for an AI Bill of Rights”. Alene retorikken siger noget om den alvor, området bliver betragtet med – begrebet bill of rights hentyder til de ni paragraffer i den amerikanske forfatning, der sikrer de helt basale borgerrettigheder, som i dag mestendels er selvfølgelige, men som var revolutionerende, da de blev forfattet.

Rettigheder og principper

Blueprintet taler om fem grundlæggende rettigheder i henseende til AI: 1) Borgerne skal beskyttes mod usikre og ineffektive systemer. Dette skal sikres gennem omfattende høringsrunder og tests inden lanceringen. 2) AI-systemerne må ikke diskriminere på baggrund af køn, etnicitet, seksualitet osv. 3) Elementer, der forhindrer misbrug af følsomme data om borgerne, skal være bygget ind i systemerne. 4) Borgerne skal have det at vide, når de kommunikerer med eller bliver sagsbehandlet af et AI-system. 5) Hvor det er rimeligt, skal borgeren have mulighed for at fravælge AI, og tillige undervejs i en proces med AI at forlade denne og blive betjent af et menneske.

På lovgivningsfronten var amerikanerne også i gang i god tid inden, at nogen havde hørt om Chat GPT. Et stort lovforslag blev lanceret denne sommer, og dette altså under indtryk af den teknologiske revolution i henseende til generativ AI.

Lovforslaget har fem fokuspunkter: 1) Beskyttelse af national sikkerhed og økonomisk tryghed for lønmodtagere. 2) Støtte af udviklingsarbejde, der skal forhindre misbrug og utilsigtet ansvarspådragelse. 3) Beskyttelse af valghandlinger og promovering af sociale ordninger. 4) At afklare hvilke informationer myndigheder og borgere har brug for om AI-systemer og 5) Støtte til amerikanske virksomheder inden for AI.

Sten Thorup Kristensen

Jens Aaløse: ”Kun i høj sø kan man se, hvem der svømmer uden tøj”

Managing director og partner i Maj Invest, Jens Aaløse, har før Maj Invest været topleder i blandt andet TDC og SAS, mens begge virksomheder stod midt i voldsomme forandringer i deres markeder. Det har givet nogle klare erfaringer om, hvad der virker i ledelse, og hvad der ikke virker. Han fortæller her om sine ledelseserfaringer til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

57-årige Jens Aaløse har været leder, siden han var 24. Med mere end et kvart århundredes ledelseserfaringer at trække på finder managing director og partner i Maj Invest Jens Aaløse disse fire erfaringer særligt afgørende:

”Som den første vil jeg sige, at ledelse er en faglighed. Det lyder som en banalitet. Men der er rent faktisk en værktøjskasse, man skal kunne håndtere. Noget, jeg ikke var helt bevidst om, da jeg blev leder første gang. Det var mere noget med, at det var spændende at skulle udvikle andre mennesker for at nå resultater gennem dem.

Det var noget diffust. Det, jeg har lært, er, at i den værktøjskasse er der mange redskaber, man skal mestre. Jeg har haft fokus på dem gennem alle årene, og – måske lyder det som banaliteter. Men det er at sætte retning, bygge ejerskab, facilitere samarbejde og sikre, hvem der har ansvaret.” Den anden vigtige erfaring, han har gjort sig som leder, er vigtigheden af at kunne kommunikere effektivt.

”Ledelseskommunikation kan aldrig overvurderes. Da jeg var ung leder i SAS, lærte jeg, hvor vigtigt det er at kunne kommunikere overfor store grupper af medarbejdere. Det skulle vi sandt for dyden også dengang (1998-2006, red.), hvor jeg lærte, at du er nødt til både at kunne kommunikere både til hovedet og til hjertet.

Hvis du ikke kan det, får du ikke arme og ben til at bevæge sig. Hvis man f.eks. kun taler om unit cost, som vi var nødt til at reducere med x antal procent, ellers kunne vi ikke konkurrere med ex. Ryanair, forstod piloterne det udmærket, men kabinepersonalet havde brug for, at du også talte til hjertet.”

Den tredje vigtige ledelseserfaring, Jens Aaløse fremhæver, er præget af hans tid i SAS og TDC.

”Der var meget modvind for begge virksomheder, hvor jeg lærte, at det er i høj sø, at du kan se, hvem der svømmer uden tøj på.

Alle kunne godt se, at der dengang skulle ske forandringer i SAS og i TDC. I den situation bliver det ekstremt transparant, hvem der kan skabe værdi, altså svømmer med tøj på.”

”Den fjerde vigtige ledelseserfaring er kontinuerligt at søge feedback fra dine omgivelser. Jeg synes, at for mange ledere både på mit eget niveau og nyuddannede glemmer det. Selv vil jeg sige, at jeg har rigeligt med dem, som taler mig efter munden. Jeg har lært, at det er afgørende både at strukturere og facilitere kritisk feedback fra både medarbejdere, andre chefer og bestyrelse. Det har jeg brug for, så jeg holder mig skarp.”

I denne serie har Martin Thorborg henvist til, at han som ny leder prøvede at efterligne Mærsk McKinney-Møller. Og det gik ikke godt. Hvordan finder man som leder den rigtige værktøjskasse? ”Jeg er helt enig i, at hvis du ikke kan lede dig selv, kan du heller ikke lede andre. Man skal have tilstrækkelig selvindsigt. Når jeg nævner vigtigheden at kunne sætte retningen, handler det jo om at kende den del af sig selv, der kan se ud i fremtiden.

I bund og grund handler det om at kunne tillade sig selv at drømme. Det er også en del af ledelsesrollen: Tænk hvis jeg nu kunne anvende det mandat, jeg har fået, til at flytte virksomheden herfra og derhen. Det handler for mig om at være tro mod sig selv.

Når jeg taler om at skabe ejerskab, går det meget på det personlige. Jeg er som udgangspunkt enormt krævende, men også et positivt og optimistisk menneske. Jeg insisterer på, at vi er her som individuelle mennesker. Her er jeg enig med Martin, at det er ens personlighed, som er vigtig. Det er for mig den, som bringer fagligheden i spil og ikke omvendt. Jeg tror ikke, at der er ret mange ledere, som lykkes som kopier af andre. Omvendt tror jeg heller ikke, at der er ret mange, som holder over tid, hvis de kun henter inspiration hos sig selv.

Her forandrer verden sig for meget til, at man kan skabe resultater uden at opsamle den nødvendige indsigt og inspiration i sin omverden. For mig er det en balance. Det er ikke det samme som, at man skal kopiere andre. Men man kan godt lade sig inspirere af dem for at finde en variant af det, som passer ind i ens egen personlighed.”

Hvem har du lært mest af?
”Igen lyder det som et simpelt svar, men jeg har lært meget af min hustru. Hun har arbejdet i Kræftens Bekæmpelse i rigtig mange år, hvor hun har kørt sorggrupper for børn, som har mistet søskende og forældre til kræft. Det bruger jeg dagligt, for uanset, hvilke ledelseserfaringer jeg måtte stå overfor, er det intet i forhold til de udfordringer, de børn står overfor.

De har ikke selv valgt. Jeg har selv valgt at blive leder, så jeg har selv aktivt valgt mine udfordringer. Man kan selvfølgelig ikke direkte sammenligne de to, men for mig er de børn en kæmpe inspiration, når man ser på, hvad de skal kunne overkomme som i en alder af otte år at have mistet sin mor eller far til kræft, så fyldes jeg med ydmyghed, taknemmelighed og inspiration

I din anden ledelseserfaring taler du om at kunne tale til både hjerne og hjerte. At tale til hjernen er praktisk talt at hive et excel-ark frem med alle de rationelle argumenter. Men hvordan går man rent praktisk til opgaven med at kommunikere til hjertet, følelserne? ”Hvis vi skal bruge situationen i SAS dengang, bliver du som leder nødt til at oversætte tallene til, hvad det betyder for medarbejderne. Hvis jeg nu siger at kan vi flytte vores unit cost – for nu at vælge to tal – fra 21,8 pct. til 16,4 pct. Piloterne ser hurtigt, at det er en 25 pct. forbedring, men du er nødt til at forklare for andre medarbejdere, hvad det så betyder for den service, der skal leveres overfor kunderne. Altså: lykkes det for os at reducere vores unit cost, betyder det, at selskabet tjener flere penge. Det betyder, at vi kan investere flere penge i nye produkter, som kabinepersonalet skal tilbyde vores passagerer. Du er nødt til at oversætte de finansielle forbedringer til noget, som betyder noget for dem i deres hverdag.

Det kan være nye produkter, men det kunne også være mere miljøvenlige fly. Ikke for at det skal blive freudiansk, hvor alt handler om at undgå noget eller at opnå. Men ved at nedbringe omkostninger undgår vi at miste kunder til f.eks. Ryanair og opnår et bedre produkt. Som leder skal du kunne kommunikere dette i en sammenhæng, så det både appellerer til cockpittet og til kabinen for at bruge denne metafor.”

”Det handler om at erkende kommunikation altid sker på modtagernes præmis. Man skal lære at forstå, hvem dit publikum er.

Du skal erkende, hvad det er for nogle omgivelser, du skal arbejde med, når du står til et stormøde.

Du er nødt til at være bevidst om, hvem du taler til i stedet for at fokusere på, hvad du gerne vil sige. Det er noget, man skal lære. Alt for sjældent ser jeg ledere, der aktivt beder om feedback på deres præstation på et stormøde, investormøde eller bestyrelsesmøde.”

Den amerikanske general Petraeus udtalte på et tidspunkt, at han forfremmede en officer efter at have set ham holde overblikket, mens alt var kaos. Det er vel grundlæggende det samme, du taler om i din 3. ledelseserfaring? ”Ja, 100 pct. Så er vi tilbage til det, som der skal være i værktøjskassen for en moderne leder. Jeg har ikke brug for ledende medarbejdere omkring mig, som her i 2023 bare fortæller mig, at det også er svært, fordi renten og inflationen er steget. Og at den globale forbrugertillid er faldende og mere af den slags. Hvis de ikke går skridtet videre med at vise, hvad man så skal gøre, har de ikke svarene på, hvad vi skal gøre i det nye marked. Det betyder, at de er nogle af dem, der forsøger at svømme uden tøj på. Det vi oplever nu, hvor en række forudsætninger ændrer sig, var noget, jeg oplevede ret tidligt i min karriere. Jeg ved godt, at COVID-19 nu er noget, som hele verden har forstået. Det var ekstremt, ja, men i SAS for 15 år siden skulle vi forholde os til faren for ebola. Lige pludselig var der en islandsk askesky. Kan du huske 11. september?

Så jeg kommer fra en verden, hvor vi fik det ene chok efter det andet. Og i all fairness har jeg kunnet levere på trods af det. Så i dag er det relativt nemt for mig at se, hvem der svømmer uden tøj, når bølgerne går højt. Underforstået: det er nok ikke dem, som tager ansvar, når der er modvind.

I forhold til din fjerde ledelseserfaring hvordan fremmer man en kultur, hvor den øverste leder også får den negative feedback? ”Jeg tror, at jeg er ret eksplicit i forhold til det, jeg gerne vil have: I må gerne fortælle mig, når jeg gør det godt, men det er ikke det, der driver mig. Jeg er vokset op med elitesport, hvor en træner hele tiden fortæller dig, hvor du kan blive bedre. Da jeg dyrkede triatlon, kunne det være forslag om, at jeg ændrede lidt på mit cykelstyr for at kunne være mere effektivt. Så det behøver ikke være en kæmpe konfrontation.”

Peder Bjerge

Hvilken rolle får mennesker i en AI-fremtid?

Mens AI gør sit indtog i erhvervslivet, slår internationalt konsulenthus fast, at mennesker og AI ikke bør ses som konkurrenter, men derimod som samarbejdspartnere. Til gengæld tyder det på, at virksomhederne endnu ikke er klar til at gå ’all-in’ på AI.

Kunstig intelligens (AI) fungerer som katalysator for forandring. Dens indflydelse på erhvervslivet og samfundet som helhed har potentiale til at fremkalde et paradigmeskifte. De fleste har efterhånden indset, at de nok ikke kommer uden om en fremtid, hvor AI spiller en rolle. Der er også store gevinster at hente, og både potentialet og anvendeligheden er bred, skriver KornFerry.

Det synes klart, at AI ikke skal anvendes til at erstatte mennesker. I stedet vil arbejdsopgaverne ændre sig, og AI vil understøtte og forstærke de menneskelige evner. AI kan håndtere rutineopgaver og levere indsigt, baseret på store datamængder, hvilket frigør tid for mennesker til mere komplekse og kreative opgaver.

Inden vi i samfundet kommer til dette punkt, er der dog behov for at integrere AI i virksomhederne. Som med enhver anden forandring står de over for en udfordring: at tilpasse sig den nye virkelighed.

Det adskiller dem, der er på forkant, fra dem, der sakker bagud. Konsulenthuset har gennemført en international undersøgelse blandt 240 CEO’er og ledende medarbejdere om, hvordan de forbereder sig på skiftet til AI. Ud fra deres svar kan man udlede et klart billede af AI’s påvirkning på fremtidens arbejde. Her er hvad de havde at sige:

AI er uundgåelig
I løbet af de næste 12 til 24 måneder forventes det, at adm. direktører vil fokusere yderligere på at integrere AI-løsninger med det formål at øge produktiviteten og reducere driftsomkostningerne. Andre vil rette deres opmærksomhed mod at opnå en bedre markedsposition og stå stærkere end deres konkurrenter ved at skabe merværdi for kunder. Selvom AI stadig er i sin spæde start, hvor virksomheder udforsker og tester teknologien, er der en klar tendens mod, at AI snart bliver en nødvendighed. Integrationen af AI bevæger sig derfor fra at være en perifer overvejelse til at spille en central rolle i virksomhedernes strategi og drift.

Ikke konkurrenter – samarbejdspartnere
Mennesket vil bevare den centrale rolle i en verden med AI. Selvom AI har potentiale til at automatisere mange opgaver, vil målet være at støtte op om medarbejdere – ikke konkurrere med dem. Det væsentlige er altså, at mennesker og AI kommer til at arbejde sammen, idet mennesker vil bruge AI som et værktøj i deres hverdag.

Vi vil se en ændring i opgaverne, der udføres – rutineopgaver og håndtering af data vil blive varetaget af AI. Mens opgaver, der bedst løses af menneskers kognitive evner, såsom beslutningstagning, strategisk planlægning og kreativ tænkning, vil forblive i menneskets hænder.

En transformationskløft, der skal lukkes
De fleste adm. direktører er enige om, at deres arbejdsstyrke endnu ikke er fuldt klar til integration af AI. Der er stadig behov for uddannelse og omstilling. Næsten 44 pct. af de undersøgte mener, at medarbejderne skal udvikle nye færdigheder for at ruste sig til et arbejdsliv, hvor AI spiller en væsentlig rolle.

Derudover mangler mange virksomheder stadig den konkrete plan for at støtte og hjælpe deres medarbejdere med at tilpasse sig den nye AI-virkelighed. Medarbejderne har manglende viden og færdigheder inden for AI, og nogle udviser modstand mod projektet. Mange virksomheder er altså endnu ikke er klar til at foretage det store skift.

Før man kører fuld skrue på projektet, er det afgørende at forberede virksomheden til forandring gennem uddannelse og oplæring. Det indebærer at lære medarbejderne at udnytte AI-værktøjer til planlægning, beslutningstagning og kreativitet.

Derudover bør der lægges vægt på at fremme en positiv AI-kultur, hvor AI ses som et hjælperedskab og ikke en konkurrent. Det kræver en mentalitetsændring, hvor AI betragtes som et værktøj, der forstærker menneskelige evner og frigiver tid til mere værdifulde opgaver.

Det er uundgåeligt, at AI træder ind i erhvervslivet med sit betydelige potentiale for vækst, effektivitet og innovation. Det vigtigste budskab er, at mennesker og AI ikke bør ses som konkurrenter, men derimod som naturlige samarbejdspartnere. Mennesker vil fortsat spille en uundværlig rolle på arbejdspladsen ved at anvende deres kognitive evner til at maksimere AI’s potentiale.

MAL

6 typer ansatte: Nogle opbygger værdi, andre ødelægger

I gennemsnit er mere end halvdelen af medarbejderne i virksomheder relativt uproduktive – og det er dyrt. For at tackle problemet har konsulentfirmaet McKinsey identificeret seks forskellige medarbejderarketyper, og hvordan de forskellige typer bedst motiveres. Fra de meget utilfredse medarbejdere i den ene ende af spektret til ’stjerneskuddene’ i den anden ende.

Som topleder er det vigtigt at forstå, at ens medarbejdere ikke er ens, når det kommer til, hvad der holder dem til ilden, motiverer dem, engagerer dem og holder dem dedikerede. Ifølge McKinsey bør man gøre brug af differentierede motivationsstrategier til forskellige typer af medarbejdere. Konsulenthuset gennemgår seks forskellige medarbejderarketyper.

1) Dem med det ene (eller begge) ben ude af døren.
Den allermest utilfredse medarbejdertype er dem, der er tæt på at søge andre steder hen. De udgør i gennemsnit omkring 10 pct. af medarbejderstaben. En af de største risici er, at værdifulde medarbejdere begynder at føle sig mindre værdsat og ryger ned i denne gruppe. Derfor bør man som leder sikre sig, at talenter føler sig anerkendt. Helt grundlæggende bør man også sørge for, at kompensationspakker og medarbejderfordele er på niveau med markedet.

2) Dem der forstyrrer. Denne gruppe er den mest skadelige for virksomheden. De udgør i gennemsnit omkring 11 pct. af medarbejderne. De er uengagerede, utilfredse, og de holder det ikke for sig selv. De udtrykker åbent deres negative følelser for deres job og virksomheden og forstyrre deres kollegaer. De siger ikke op, men udøver ’quiet quitting’. De er energivampyrer, der suger motivationen ud af deres kollegaer.

Som leder bør man identificere denne adfærd og forstå, at den er baseret på mistillid til lederne og virksomheden grundlagt af en følelse af, at deres behov ikke bliver tilgodeset. Karriereudvikling er afgørende for medarbejdere i denne gruppe. De skal føle, at virksomheden gerne vil investere i dem. Derudover kan det være en idé at ændre rolle, team, samarbejdspartner eller lignende.

3) Dem, der kun lige opfylder mindstekravene. Tættere på midten findes den medarbejdertype, som er lettere uengageret og præsterer i den lave ende af gennemsnittet.

I modsætning til den forstyrrende medarbejdergruppe hiver de dog ikke andre ned. Men de hiver heller ikke andre op. De er ikke proaktive og vil til enhver tid sætte sig selv før virksomheden. De udfører kun lige det, der forventes af dem. De udgør omkring en tredjedel af medarbejderne. Sammenlagt med de to ovenstående grupper udgør de sammen over halvdelen af en typisk virksomheds arbejdsstyrke.

For denne gruppe er fleksibilitet og autonomi afgørende. De skal selv styre deres arbejdsgang – micromanagement kan få dem til at tabe modet yderligere. Ledere kan derudover kortlægge potentielle karriereveje og ansvarsområder. Det kan sikre, at medarbejderne ser fremtidsmuligheder.

4) Dem med to eller flere jobs. ’Polyworkers’ er den populære term for fuldtidsmedarbejdere, der arbejder med to eller flere jobs samtidig. De udgør omkring 5 pct. af medarbejderne i denne internationale undersøgelse. Fænomenet er sandsynligvis mindre udbredt i Danmark, da det kun er en mulighed for medarbejdere, der arbejder 100 pct. remote.

5) Dem der går den ekstra mil. Pålidelige medarbejdere, der udfører deres opgaver godt og grundigt, udgør omkring 38 pct., og de repræsenterer derved virksomhedens kerne. De er tilfredse, dedikerede og går gerne udover det, der forventes af dem for virksomheden. De motiveres af meningsfuldt arbejde, fleksibilitet og en kultur, hvor man hjælper og støtter op om hinanden. Yderligere kompensation motiverer ikke denne gruppe af medarbejdere, men uretfærdighed demotiverer dem.

6) Dem der skaber ekstraordinær værdi og løfter andre. Toptalentet i virksomheden. De sjældne medarbejdere. De udgør omkring 4 pct. af medarbejderne, og de er superengagerede. De er ikke kun ekstra produktive selv, men spreder deres positive engagement til andre som ringe i vandet. Derudover er de tilpasningsdygtige og robuste. De har fundet mening med deres arbejde, hvilket motiverer dem i deres hverdag. Det er meget vigtigt, at ledere beskytter denne gruppe fra en for høj arbejdsbyrde og begrænser antallet af projekter, de er involveret i.

De har nemlig øget risiko for at blive udbrændte grundet deres engagement. Derudover bør ledere anerkende den værdi disse stjernemedarbejdere skaber ved blandt andet individualiseret feedback og ros, samt fokusere på at snakke karriereudviklingsmuligheder med dem.

MAL

Guide: Opnå konkurrencefordele ved offensiv brug af AI

Generativ AI er godt i gang med at ændre processerne i mange brancher, og topledelserne i de enkelte virksomheder skal sørge for, at man følger med udviklingen. Men kravene er større end som så, for det er netop ikke nok, at man bare følger med: Man skal også se, hvordan man kan gøre det bedre end konkurrenterne for at opnå konkurrencefordele ved brugen af den nye teknologi.

”Yes!” Det må have været den spontane tanke hos mange topchefer – eller måske især finansdirektører – da ChatGPT blev præsenteret for offentligheden for to år siden. Mulighederne for at spare penge til mange interne administrative processer og kundevendte funktioner var åbenlyse.

Ved nærmere eftertanke er det imidlertid lige så åbenlyst, at også konkurrenterne kan spare penge. Dermed er man som udgangspunkt lige vidt, når det gælder det indbyrdes konkurrenceforhold. Med lavere omkostninger vil også salgspriserne alt andet lige blive konkurreret ned, og så tilfalder hele den økonomiske fordel kunderne.

Konsulentvirksomheden Boston Consulting Group (BGC) fremhæver i en guide, at det er afgørende, at topledelsen analyserer og forholder sig til, hvordan den nye teknologi kan give virksomheden en konkurrencefordel.

Jo større, jo bedre

Sværeste punkt på konsulenthusets to do-liste er at identificere de områder, hvor en sådan konkurrencefordel kan ligge. Det kan være alle steder i værdikæden. Men man skal altså holde sig for øje, at det ikke tæller i denne sammenhæng, hvis alle konkurrenter bare gør det samme.

En typisk konkurrencefordel kan opstå ud fra størrelse og volumen: Jo flere data, man har rettigheder til i forhold til konkurrenterne, jo større chance har man for succes med generativ AI. Fordi flere data også giver større indsigt i eksempelvis kundernes præferencer og adfærd.

Det giver altså også et bedre grundlag for at træffe de rigtige forretningsmæssige og strategiske beslutninger.

Store mængder data giver også fordele i virksomhedens forskning og udvikling. Her har AI evnen til at multiplicere udkommet af al viden og kreativiteten.

Eksempelvis biotekselskaber har mulighed for at øge hastigheden, hvormed mulige anvendelser af et stof bliver defineret i detaljer, så kliniske test kan indledes hurtigere end ellers.

I næste led skal man finde ud af, hvordan man anvender AI. Overordnet går det ud på at vælge, om man vil benytte et eksisterende AI-værktøj udviklet af eksterne udbydere. Eller om man vil udvikle sit eget system fra bunden. Det er langt det dyreste, men det kan også være langt det bedste.

Det er lidt af en faldgrube: Historisk er der mange eksempler på, at en relativt primitiv, men til gengæld billig, teknologisk løsning har slået de mere avancerede, men dyrere, løsninger af banen.

Når ledelsen har besvaret spørgsmålene om ”hvad”, er det tid til at beslutte ”hvornår”. Det er ikke nødvendigvis hurtigst muligt. Teknologien udvikler sig hastigt, og det kan f.eks. være, at man kan afvente, om den optimale løsning vil være tilgængelig om to-tre år – så man måske skal vente på den.

Omvæltninger i organisationen

Det kan også være et spørgsmål om, hvornår forbrugerne er rede til at tage imod AI-baserede kundedialoger eller AI-baserede ydelser. Hvornår vil de store streamingtjenester overveje, hvordan AI kan forfatte film og tv-serier? Og vil forbrugere betale for den slags?

Endelig er der spørgsmålet om, hvilke ansatte i virksomhederne, der skal føre alt dette ud i livet, når alle mulighederne i AI skal udnyttes.

Det handler ikke kun om at skaffe den fornødne arbejdskraft med de rette kvalifikationer. Anvendelsen af generativ AI kan også føre til, at hele organisationens ledelsesdiagram skal ændres, og ikke mindst at hele faggruppers selvforståelse kan ændre sig – i positiv eller negativ retning.

Eksempelvis programmørerne ser sig selv som udviklere, men også som håndværkere, der nørkler med at gøre programmerne fejlfri. Nu kan AI overtage en stor del af fejlfindingen, og så er der kun udviklingsarbejdet tilbage. Det er ikke nødvendigvis skidt, men det er under alle omstændigheder anderledes.

Sten Thorup Kristensen

Fremtidens leder: 2025-CEO’en er ærlig og modig

Hvad kommer til at adskille fremtidens CEO fra nu­tidens CEO? Dette spørgsmål har optaget konsulent­huset Korn Ferry, som igennem de seneste par år har talt med adskillige CEO’er verden over om, hvad det vil kræve at være leder i fremtiden. Seks grundlæggende elementer går igen, på tværs af lande og industrier.

1) Led med formål. I dag er det ikke længere blot en mu­lighed, men en nødvendighed, at lede med formål. Både kunder, medarbejdere og andre interessenter forventer, at deres CEO er drevet af en dybere mening og har en klokkeklar vision, som de stræber efter at realisere.

Fremtidens CEO’er bør dermed være i stand til at for­ene virksomhedens mål med en større samfundsmæssig vision. Derved står de bedre rustet til at tiltrække og fast­holde talentfulde medarbejdere og opbygge dybere rela­tioner til kunder og interessenter.

2) Grib enhver mulighed. Kriser og udfordringer op­stå fra det ene øjeblik til det andet, og de kræver ofte om­gående handling. At være lynhurtig til at takle det ufor­udsete er afgørende, men ikke tilstrækkeligt. Det handler også om at gribe de muligheder, der kan opstå i kølvandet på disse udfordringer.

I virkeligheden bør forandringer betragtes som mu­ligheder for transformation. Det kræver, at man holder hovedet koldt og sindet åbent, selv når man står over for ukendt territorium. Man bør se den konstante turbulens som en chance for at omforme og genopfinde sig selv. Det handler om at bevare fleksibilitet, åbenhed og en positiv indstilling over for de udfordringer og muligheder, der dukker op undervejs.

3) Vær ærlig. En ærlig CEO har større succes med at engagere medarbejdere og opbygge tillid. Desværre kan direktører nogle gange virke mindre menneskelige, sær­ligt på grund af det følelsestomme corporate-sprog, der ofte bruges. For at opnå ægte engagement hos medarbej­dere er det nødvendigt at være mere autentisk og ægte i kommunikationen. Faktisk viser forskning, at en virksom­heds succes i høj grad afhænger af menneskelig ledelse. En leder, der motiverer sit team, skaber en arbejdskultur, hvor medarbejdere føler sig værdsat og inspirerede til at yde deres bedste.

For at opnå dette, skal man tale fra hjertet, tale med mennesker – ikke til, og vigtigst af alt, lytte og reagere på de bekymringer og idéer, der kommer fra ens medarbejdere.

4) Tag modige beslutninger. Som fremtidig leder er det afgørende at have modet til at træffe store og svære beslutninger. Evnen til at tage hurtige beslutninger vægtes højt, da tempoet, hvormed tingene sker i dag, er næsten overvældende. Det betyder, at ledere ikke altid vil have adgang til den sædvanlige mængde data, de er vant til at basere deres beslutninger på.

I stedet vil beslutningstagning i stigende grad skulle baseres på en vision og en forståelse af mulighederne i sigte. Dette kræver ikke kun mod, men også tillid til beslut­ningsprocessen. Det kræver, at man tror på sin evne til at analysere situationen og stoler på sin intuition.

5) Prioritér samarbejde og sammenhold. Fremti­dens ledere vil blive nødt til at stole mere på deres team end nogensinde før. I en hurtigt skiftende verden kan in­gen CEO klare sig alene. Man bør arbejde på at nedbry­de hierarkier og opbygge stærkere relationer til sit team. En nøglekomponent bliver evnen til at sammensætte det rette ledelsesteam og uddelegere så meget ansvar som muligt. Det kommer til at være afgørende for at frigive det fulde potentiale i virksomheden.

Derudover er det også vigtigt at åbne for samarbejde med andre, herunder konkurrenter, der står over for lignen­de udfordringer, virksomheder fra andre industrier og in­novative start-ups, der bringer nye perspektiver og idéer på bordet. Læring fra andre og samarbejde på tværs af græn­ser kan være en uvurderlig kilde til viden og innovation.

6) Vær dig selv. Fremtidens ledere vil i endnu højere grad blive bedømt ud fra deres autenticitet. Det indebæ­re at være ærlig omkring sine svage punkter og uperfekt­heder, og erkende, at man ikke altid har svarene, men at man er villig til at lære. Dette kræver, at man som CEO er parat til at være åben, menneskelig og tro mod sig selv.

Den nye generation af CEO’er er mere varme, ægte og frygter ikke at tale fra hjertet. De viser sårbarhed og er i stand til at udvise empati, ydmyghed og selvbevidsthed, alt sammen mens de arbejder målrettet på at opnå resul­tater. Det er ikke længere tilstrækkeligt at være en “corpo­rate machine”.

MAL

Ledelsen bør fokusere på det arbejde, kun de kan udføre

Kaotiske foranderlige tilstande i geopolitik, makro­økonomi og omverdensforhold har fået topledere til at fokusere kortsigtet og gå mere praktisk til værks. Men i det lange løb er det en dårlig strategi, vurderer konsulenthuset Heidrick & Struggles.

Den øverste ledelse er blevet meget mere involveret i den praktiske udførelse af det daglige arbejde. I en sådan pe­riode kan det være svært for ledere at sætte tempoet ned i det operationelle og tænke langsigtet – strategisk. Ikke desto mindre er denne tænkning kernen i det øverste le­delsesteams arbejde.

Nu er det tid til at træde et skridt tilbage, genstarte og trække sig ud af den umiddelbare arbejdsrytme. Ledere bør fokusere på de opgaver, som kun de kan udføre, se længere ud i fremtiden og sørge for at positionere deres virksomhed. Det kræver ofte en ændring i arbejdsgangen og et stærkere fokus på de centrale ansvarsområder, som kun ledelsesteams kan håndtere, nemlig: vision og stra­tegi, ressourceallokering, ekstern kommunikation, kultur, personligt lederskab, talent- og teamudvikling samt orga­nisatorisk ansvar.

Vision og strategi. Ledelsesteamets ansvar er at se på fremtiden. De bør være klokkeklare omkring virksomhedens formål og vision. Det er dem, der skal holde fast i den kurs, der er lagt. De kan og bør ikke løbe efter de lavthængende frugter fra dag til dag. De skal holde fokus og styre virksom­heden i den rette retning. Det kræver at tænke langsigtet, tre til fem år ud i fremtiden, for at positionere virksomhe­den. Ledelsesteamet fungerer som det fyrtårn, der guider virksomheden og sikrer, at den forbliver på rette kurs.

Ressourceallokering. Ressourceallokering er det punkt, hvor strategi møder eksekvering. Hvor snak bliver til handling. Her gælder det for ledelsesteamet om at bak­ke den lagte strategi op ved at prioritere midlerne i over­ensstemmelse hermed. Og netop prioritering er nøgleor­det her. Man kan nemlig ikke gøre alt på en gang.

Det er lige så vigtigt at afgøre, hvad man ikke bør inve­stere ressourcer i, som det er at beslutte, hvor ressour­cerne skal fokuseres. Ledelsesteamet bør sætte tid af til løbende at analysere indvirkning og afkast for at sikre, at ressourcerne anvendes, hvor der er størst mulig effekt.

Ekstern kommunikation. At formidle virksomhedens historie er en afgørende opgave for ledelsen. Det er deres ansvar at sikre, at investorer og andre interessenter har en klar forståelse af virksomhedens formål og værdier. Kommunikationen bør være enkel, direkte og frem for alt autentisk. Helst bør den komme fra CEO’en selv, da det opfattes personligt og troværdigt.

Kultur. Kultur spiller en afgørende rolle i at definere, hvilken type virksomhed man er. Den kulturelle identitet påvirker på mange måder, hvordan virksomheden fun­gerer og trives. Alle virksomheder har en kultur, uanset om dens ledere er bevidste om det eller ej. Kulturen dan­nes naturligt gennem de værdier, adfærd og normer, der udvikler sig i virksomheden over tid. Det er dog ledelses­teamets opgave at tage kontrol over denne kultur, define­re den i klare termer og fungere som rollemodeller.

Personligt lederskab. Et vigtigt træk hos ledelsesteam­et er deres passion for det, de laver. Denne passion smit­ter af på andre og skaber positivt momentum. Ledere, der brænder for deres arbejde, inspirerer og motiverer med­arbejdere til at yde deres bedste. De bedste ledere forstår deres medarbejdere, deres styrker og svagheder. De priori­terer at lytte til dem, at forstå deres behov og bekymringer. Denne evne til at skabe relationer og kommunikere effek­tivt gør det muligt for ledere at motivere og engagere deres team på en måde, der fremmer fælles mål og succes.

Team- og talentudvikling. At lægge en strategi og prioritere talentudvikling bør ligeledes være på ledelsens agenda. Det indebærer ikke blot at sørge for, at medar­bejdere er effektive i deres nuværende rolle, men også at identificere og dyrke deres fremtidige potentiale. Ledere bør se talentudvikling som en strategisk investering, der er tæt knyttet til virksomhedens overordnede mål. Talent­udvikling handler også om at udfordre og støtte medar­bejdere i deres personlige og professionelle vækst. Dette kan omfatte uddannelse, mentorordninger, muligheder for at påtage sig nye udfordringer og meget mere.

Organisatorisk ansvar. Den øverste ledelse har det ultimative ansvar. Og det er vigtigt at de står på mål for det. Som øverste leder bør man se på virksomheden, som var den sin egen. Den anskuelse vil gøre, at man forplig­ter sig og tager ansvar, både for fortiden og, allervigtigst, fremtiden.

MAL

Sunstone-chef: Træk ikke seksløberen for tidligt

Toplederinterview: Skal du som leder skabe vækst i teknologivirksomheder kræver det, at medarbejder­ne har et klart billede af, hvor den bagvedliggende forretning reelt tjener pengene, lyder det fra Søren Lemonius, Sunstone Life Science Ventures. Han be­skriver sine tre vigtigste ledelseserfaringer for Øko­nomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Søren Lemonius, general partner i Sunstone Life Science Ventures, frem­hæver tre ledelseserfaringer, som har vist sig afgørende for at få succes med de virksomheder, han har været med til at lede, både som operationel leder og som bestyrel­sesmedlem.

Som det første fremhæver han vigtigheden af at kom­munikere mål og formål til medarbejderne. Lykkes det at få medarbejderne til at forstå, hvor pengene faktisk bliver tjent, sker der noget magisk.

Som det andet er der tit mere at vinde end tabe ved at undgå at falde for fristelsen til at trække seksløberen og fyre kompetente, men besværlige, medarbejdere. Ofte sidder de medarbejdere på uvurderlig viden.

Endelig som den tredje ledelseserfaring understreger han vigtigheden af evnen til at træffe beslutninger på et ufuldstændigt grundlag, hvis man sørger for at afdække sig mod både de kendte og ukendte risici.

Hvorfor fremhæver du som den vigtigste ledelseserfaring, at alle medarbejdere forstår, hvad mål og formål er?

”I teknologivirksomheder har man som leder ofte medarbejdere, der er superfagligt dygtige indenfor et do­mæne, du intet kender til og derfor ikke kan give dem et fagligt modspil. Er du leder eller bestyrelsesmedlem i virk­somheder, der f.eks. arbejder med forskning og udvikling, skal du forstå, at de ofte hviler på meget forskellige faglige discipliner.

Det eneste ledelsesredskab, der trækker folk i den samme retning og sikrer et element af selvorganisering, er målforståelse: hvad er det, vi prøver at opnå? Jo mere kompleks, opgaven bliver, og jo flere faglige kompetencer, der er inde over, jo vigtigere bliver det at skabe den klare vision om, hvad det er vi prøver at udvikle. Det blev super­tydeligt for mig, da jeg som biolog blev leder i et ingeniør­firma.”

Hvordan sikrer du, at de meget forskellige medarbejdere forstår mål og formål?

”Forudsætningen for at få sat klare mål er, at man er i stand til at kommunikere det klart. Det indebærer at se på målet ud fra mange forskellige kontekster. I virkeligheden handler det mere om at skabe et billede end at opsætte et mål. Og du skal kunne sætte dig ind i, hvad det betyder for interessenterne, at vi når målet. Ultimativt handler det om at få medarbejderne til at forstå målet ud fra hver deres virkelighed.

Det kan virke abstrakt, når man taler om det på den måde, men det er afgørende for at få medarbejderne med dig. Det bliver rigtigt stærkt, hvis du formår at kommuni­kere et fælles mål, hvor du aktualiserer og synliggør målet, så det taler både til produktionsmedarbejderne og lederne.

Hvis du f.eks. taler til en gruppe på fem superkom­petente fagmedarbejdere, men med hver deres snævre fagkompetencer, har du ikke nogen forudsætninger for at tale deres sprog. Det har været en vigtig erkendelse for mig, at det med at forstå elektronikingeniører eller pro­grammører ender galt.

Du kan ikke matche deres kompetencer. I stedet er du i din kommunikation nødt til at belyse målet fra mange vink­ler, så du ikke risikerer, at de hver især forstår målet for­skelligt. Du skal have gjort klart for dem, hvad den bagved­liggende forretning er: altså hvor det er, vi tjener pengene.

Hvis alle forstår det, bliver det først rigtigt stærkt. Der sker et eller andet magisk, når alle medarbejdere grund­læggende forstår forretningen og begynder at hjælpe hinanden med at styrke der, hvor pengene bliver tjent. Så begynder du at få folk, der siger: Vi kunne også gøre sådan her. Så tjener vi flere penge.

I samme situation blev det klart for mig, hvad der er min anden læring om ledelse, at det oftere er lettere at forsø­ge at få eksisterende ressourcer til at fungere end at skifte dem ud. I management-verdenen er det god latin at skaffe sig af med de medarbejdere, der ikke præsterer godt nok.

Og det er der selvfølgelig et element af sandhed i, men har du med meget fagtunge kompetencer at gøre, bliver det meget vigtigt at forstå, hvordan får jeg den her totalt introverte nørd, der er alt andet end en holdspiller, til at fungere frem for blot at fyre ham og efterfølgende stå med et meget større problem.

Som ung leder er man måske mere til fals for den hur­tige løsning fremfor den mere besværlige fremgangsmå­de. Men jeg lærte, at hvis man formår at skabe en stærk forståelse af mål, er det med til at trække også de mere besværlige folk i den rigtige retning.”

Handler det så om at træde ud af rollen som leder for i stedet at optræde som coach?

”Det handler om at involvere sig for at få den pågæl­dende til at fungere optimalt sammen med andre perso­ner. Og at turde gøre det. Det er klart, at indimellem er den bedste løsning en udskiftning på holdet. Men min er­faring er, at alternativet altid er en overvejelse værd frem for at trække seksløberen og udskifte vedkommende.

Ofte kan det lade sig gøre. Der er som regel et rum for at finde andre løsninger, der ligger ud over at erstatte en medarbejder, der sidder med en dyb kompetence inden for et fagområde. Og det er altid værd at udforske. Det kan involvere coaching eller at finde en anden rolle til ved­kommende. Husk på, at det ofte er meget svært at finde en anden medarbejder til at træde ind i en funktion, hvor der har været en anden person før dem.”

Du fremhæver den tredje vigtige ledelseserfaring: vig­tigheden af at kunne tage beslutninger og stå ved dem? Umid­delbart betragtet er det vel noget, enhver leder skal kunne.

”Særligt i teknologivirksomheder med en høj grad af udvikling kan du studere dig selv ihjel. Du kan risikomi­nimere i en uendelighed. Ofte er udviklingsprocesser for­bundet med en række usikkerhedsmomenter, så du er simpelthen nødt til at acceptere, at der er risici forbundet med de beslutninger, der er forudsætningen for, at virk­somheden eller projektet bevæger sig frem mod målet.”

Hvis præmissen er, at man som leder må leve med, at man skal kunne tage beslutninger på ufuldstændigt grundlag, hvordan sikrer man så, at man har oddsene med sig?

”Her er du nødt til at have nogle processer, der sikrer, at du har afdækket dig i forhold til de risici, du kender til. Du skal være sikker på, at du har overvejet de risici, som er indeholdt i det forløb, det drejer sig om. Samtidig er du nødt til at have tænkt over, hvordan du er eksponeret i forhold til de risici, du ikke kender.

Den første type risici er som oftest kendt af virksomhe­den som en del af de erfaringer, den har gjort sig historisk. Den eneste måde at håndtere de ukendte risici på, er at teste produkter eller systemer op imod virkeligheden for at opdage, hvad du ikke har været opmærksom på fra start. Jeg er stor tilhænger af det, man på moderne dansk kalder rapid-prototyping, hvor man konstant tester ufærdige pro­dukter. Men igen, heller ikke det vil give dig et fuldstændigt beslutningsgrundlag. Måske for NASA, men ikke i vores vir­kelighed. Og det skal du som leder lære at leve med.”

Med risikoen for at have truffet forkerte beslutninger som noget, man må acceptere som leder følger vel også, at man som leder sikrer, at en forkert beslutning kan ændres med mindst mulige omkostninger?

”Der er et par niveauer i det her. For det første skal du skabe et arbejdsmiljø, så du bliver konfronteret med det så hurtigt som muligt. Medarbejderne skal føle sig til­strækkeligt involveret og hørt til, at de siger til, når de før­ste røde lamper begynder at blinke. Så du som leder kan genoverveje, om beslutningen er de risici værd.”

Hvilke af de tre ledelseserfaringer har sikret dig succes gennem karrieren?

”Den første. Jeg er uddannet cellebiolog, og jeg endte med at have en rolle som leder i en ingeniørvirksomhed, FOSS. Virksomheden var i min fortolkning bygget på bl.a. respektløshed overfor, hvor svære tingene er. Man havde nogle vidunderlige genier gående rundt nede i en kælder, som kom med nogle vilde ideer, som man så gik i gang med.

Når jeg fik en rolle som leder blandt ingeniører, var det fordi, jeg var i stand til at italesætte teknologiske løsninger. Senere blev jeg headhuntet til en batterivirksomhed, Danio­nics, som intet havde med biologi at gøre. Årsagen var min evne til at finde ud af, hvad der skal komme ud af et produkt her og derefter skabe en fælles forståelse af produktet, som gjorde, at medarbejderne havde lyst til at byde ind.

Den evne har skabt i hvert fald den første del af min kar­riere. Den anden ledelseskompetence følger naturligt der­efter, fordi du kommer til at sidde overfor ti unikke men­nesker, hver med fantastiske talenter og fagkompetencer, hvor en af dem måske fungerer bedst alene i en kælder. Her står du så med problemet, om vi så skal skaffe os af med vedkommende eller skal vi forsøge at få det til at virke.

Og man kan faktisk godt få det til at virke, hvis man afholder sig fra at forsøge at proppe det ind i specifikke personlighedsprofiler eller mærkelige teorier over, hvor­dan et team skal skrues sammen.”

Peder Bjerge

Guide: Sådan vil AI revolutionere salg og kundepleje

Relationen mellem virksomheder og nuværende og potentielle kunder er blandt de områder, hvor kon­sulenthuset McKinsey forventer stor værdiskabelse ved brug af kunstig intelligens (AI). Det vil ske i alle de situationer, hvor virksomheder og kunder ikke er på bølgelængde, og hvor parterne misforstår hinanden. Bedre kundeforståelse kan opnås med nogle relativt enkle redskaber, som ikke nødvendigvis er dyre, hed­der det i ØU’s artikelserie om AI-anvendelsen i ledelse.

Helt siden internettets barn­dom har det stået klart, at mar­ketingverdenen aldrig ville blive den samme igen. Men de nye muligheder i AI omkring kundeforståelse, kundenær­hed og dialog er stadig underligt uforløst for de fleste.

Konsulenthuset forudser i en ny rapport, at generativ AI kan vise sig at være ”the missing link”, der vil kvalitets­forbedre moderne salg og kundepleje, så den groft sagt bliver lige så god som før internettets tid. Men uden at blive lige så dyr, som den var dengang.

Før internettets tid bestod marketing groft sagt af to komponenter: Dels bred reklame, dels den personlige kon­takt mellem salgsrepræsentanter og eksisterende såvel som potentielle kunder. Begge dele fungerede godt – men var umådeligt dyrt. Da internettet kom til, lokkede det med en verden, hvor kontaktprisen i forhold til reelt interesse­rede kunder var langt lavere, og hvor kunderne selv kunne søge mange af de informationer, de havde brug for.

Vi ved alle, hvordan det er gået. Kontaktprisen er ble­vet lavere. Men det er også åbenlyst, at mange annoncer stadig rammer ved siden af den relevante målgruppe. For­brugerne på deres side rykker sig selv i håret af frustration over at skulle diskutere med fjerne callcentre eller, endnu værre, chatbots. Det er her, generativ AI kommer ind i bil­ledet. Den kan sørge for, at kontakten mellem virksomhed og kunde bliver langt mere præcis. Konsulenthuset ser især forbedringer på tre kontaktpunkter:

For det første vil chatbots blive bedre til at håndtere in­dividuelle klager og forespørgsler. Kunden vil måske stadig ikke opleve det som menneskelig kontakt, men bare det, at spørgsmål bliver besvaret og problemer løst vil være en stor forbedring. Samtidig vil chatbots i højere grad fremstå med virksomhedens stil og ”tone” på tværs af sproggrænser.

For det andet vil rigtige levende medarbejdere, der agerer på virksomhedens vegne, blive langt bedre stillet i bestræbelserne på at imødekomme kunden ved at kunne trække på AI. F.eks. vil det ikke længere være nødvendigt at bruge standardiserede manuskripter (altså salgstaler). Disse manuskripter kan tilpasses helt ned til den enkelte kunde. Medarbejderen kan også finde løsninger på proble­mer, kunden fortæller om, allerede mens de taler sammen.

For det tredje vil efterbehandlingen af kontakten med kunden, uanset hvordan den er foregået, blive me­get mere meningsfuld. Der kan på kort tid genereres re­suméer af kontakten og indgåede aftaler. Over tid kan den generative AI give et overblik over, hvilke tilgange til mar­kedet og kunderne, der fungerer bedst.

Alt dette er ikke bare teori. Selv om generativ AI endnu er en teknologi i sin spæde barndom er mange virksomhe­der begyndt at bruge den. McKinsey fortæller således om en ikke-navngivet virksomhed med 5000 ansatte i salg og kundeservice. Her har anvendelsen af generativ AI bety­det, at hver medarbejder kunne afslutte 14 pct. flere sager pr. timer, og antallet af krav fra kunderne om at tale med en chef faldt med 25 pct.

Måske især det sidste siger noget om, hvor stor en kva­litetsforbedring i kundekontakten generativ AI allerede på dets endnu primitive stadie, kan give.

Lave omkostninger

Og der er en god nyhed mere: I hvert fald en stor del af det er billigt. Ifølge konsulenthuset står salg, marketing og kundepleje, sammen med intern it, it-systemudvikling og produktudvikling, for 75 pct. af den værdiskabelse, der kan forventes fra generativ AI. For salg og marketing er det gevinster, der kommer af en meget lille investering på henholdsvis ca. 5 og 10 pct. af outputtet.

Kundeservicedelen er dog noget dyrere: Her forventes omkostninger på op mod 40 pct. af den merværdi, der bli­ver skabt. Samtidig skulle konkurrence i markedet i alle til­fælde gerne betyde, at det i sidste ende er kunderne, der høster forskellen mellem værdiskabelse og omkostninger­ne. Det vil motivere virksomhederne til at gå efter billige løsninger. Men rent teknologisk vil de under alle omstæn­digheder have muligheden for at gøre deres kunder glade.

Sten Thorup Kristensen

Log ind