Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 22

Sådan prioriterer de bedste CEO’er i 2023

Hvilke tendenser optager verdens topledere netop nu? Det har McKinsey kortlagt i en omfattede undersøgelse: Tre tendenser fylder mest på topchefernes agenda, nemlig digital disruption, makroøkonomisk usikkerhed og geopolitiske brændpunkter.

Konsulentfirmaet McKinsey har spurgt CEO’er for verdens største virksomheder, hvilke trends der har størst indflydelse på deres arbejde i 2023. Tre emner får markant højere prioritet end andre, nemlig 1) nye disruptive digitale teknologier, 2) risikoen for langvarig høj inflation og makroøkonomisk afmatning og 3) eskalering af den geopolitiske situation.

Her gennemgås de tre højest prioriterede temaer i CEO’ernes håndtering af situationen:

Digital disruption. Digitale teknologier er fortsat i førersædet ved topledelsens vigtigste prioriteringer. Især tre punkter bliver fremhævet som fokusområder:

1) Anvende ’advanced analytics’ til at skabe konkurrencefordele. Der er stadig store fordele at høste ved at se dybere ind i anvendelsen af data. Lanceringen af ChatGPT er blot et eksempel på de endnu uanede muligheder, der ligger gemt her. Der ses et kæmpe potentiale i bedre forbrugerindsigter, fremtidsforudsigelser og anbefalinger til beslutningstagere.

2) Forbedre cybersikkerhed, da truslen om cyberangreb er stigende. Man bør overveje modernisering af sin interne og eksterne infrastruktur, udføre løbende kontrol af cybersikkerheden og optræne medarbejdere til at være mere opmærksomme på eventuelle brud.

3) Automatisere arbejde og processer, da manuelt arbejde bør undgås, hvor det kan undgås. Herunder reducere administrative opgaver og dermed optimere processer. Kort sagt, mindske rugbrødsarbejde ved brug af teknologi.

Makroøkonomisk usikkerhed. Høj inflation og generel stor makroøkonomisk usikkerhed har fået CEO’er til at skære ned på omkostninger samtidig med at gribe de muligheder, nedturen byder på. Fokus har været:

1) Reducere driftsomkostninger, da virksomheder bør agere tidligt for at mindske omkostninger, før den faktiske nedtur, og det giver grundlag for at komme stærkere ud af krisen end deres konkurrenter. På den måde står de meget stærkere, når markedet vender igen.

2) Redesigne produkter og services for at tiltrække nye kunder og holde på de eksisterende. Det giver mening at gå offensivt til værks, når resten af verden fokuserer defensivt. 3) Revurdere antagelser for at undersøge om de økonomiske og strategiske antagelser stadig holder stik – og hvis de ikke gør, justere strategien derefter. At være omstillingsparat og tilpasse sig det omskiftelige marked er altafgørende. CEO’er bør revurdere deres strategi løbende.

Geopolitisk uro. Der er konsensus blandt CEO’erne i opfattelsen af det geopolitiske landskab som værende på vej ind i en ny æra. Man bør have en gameplan klar med flere potentielle scenarier for, hvad der sker i de mest presserende brændpunkter. Tre fokuspunkter for CEO’erne er: 1) Mere compliance. Mange virksomheder udvider og forbedrer deres screening af kunder og samarbejdspartnere.

2) Robust leverandørnetværk. De dygtigste CEO’er har allerede adresseret de faldgruber, der er i deres forsyningskæde. Næste skridt er løbende at optimere og sikre, at forsyningskæden og netværket af leverandører er robust, modstandsdygtig og tilpasset omstændighederne.

3) Overvågnings- og varslingssystemer. Succesfulde ledere ved, at man bør have effektive varslingsindikatorer. Evnen til at handle hurtigt i krisetider kan potentielt vende en trussel til en mulighed.

Talent, Ways of Working, Klima
De næste dagsordenener, som også ses som vigtige, er:

Talent. Efter flere år med fokus på at hjælpe medarbejdere igennem pandemien og andre udfordringer, er det nu tid til igen at fokusere på medarbejderperformance og dermed intensivere vurderingen af arbejdsindsatsen.

Ways of Working. Derudover forventer man også at medarbejdere i 2023 vil være mere fysisk til stede, både hos kunder og på kontor. Grunden hertil er, at det i sidste ende er godt for både medarbejdere og kunder – det øger mentorskab, bygger fællesskab, kickstarter innovation og skaber en stærkere følelse af mening på arbejdspladsen.

Klimaforandringer. CEO’er er stadig interesserede i at skabe positive resultater på klimafronten. Især hvis der kan genereres omsætning på den grønne omstilling, altså hvor det giver mening både økonomisk og miljømæssigt at sætte ind.

Morten W. Langer

Toplederinterview: ”Hold fast i din kerne som topleder”

Stifter af fintech startup MyMonii, Louise Ferslev, arbejder dagligt med at finde balancen mellem de opgaver, der dræner hende for energi, og de, der booster hende med ny kraft og kreativitet. I dette interview fortæller hun om sin vej fra iværksætter til at være leder for en fintech i fuld fart frem, og om betydningen af at holde fast i sin kerne. Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge har interviewet.

Louise Ferslev har lige som så mange andre iværksættere fundet sin egen vej fra at være en enmandshær som iværksætter til at være leder for en organisation. Hun har stiftet virksomheden MyMonii, der udbyder en app, som vil gøre det underholdende for børn og unge at lære værdien af penge. Her har virksomheden formået at ændre sit marked fra et B2B, nemlig de danske banker, til et B2C, forbrugerne. Appen er netop lanceret på det tyske marked.

Måske er det mere korrekt at skrive, at hun er på vej til at finde sin egen måde at være leder på. Ruten mod det mål går over et excel-ark over de opgaver, der giver hende ny energi og de, der bare skal af vejen for, at hun kan komme videre med den startup, hun stiftede for syv år og tre måneder siden. Her har hun lært, at noget af det vigtigste for hende som leder af en startup med flere medarbejdere er at holde fast i sin personlige kerne.

Hvor langt henne i din startups levetid gik du fra at være iværksætter til at være leder? ”Det er et godt spørgsmål, fordi man er i virkeligheden allerede leder, når den første medarbejder bliver ansat. Hvis jeg skal prøve at lave en skillelinje, så var det nok, da vi blev en seks stykker. Men allerede med den første ansættelse får man et ansvar for, at vedkommende får sin løn, udvikler sig og har det godt på arbejdspladsen.

Det er først indenfor de sidste par år, at jeg har følt CEO-rollen meget. Årsagen er, at virksomheden er kommet til et stadie, hvor tingene virker. Meget har stabiliseret sig, mens der er andre forhold, hvor processerne skal optimeres, fordi der er krav til, at vi er mere effektive på forskellige punkter. Så jeg vil sige, at CEO-rollen sådan begyndte at kravle ind over det hele. Det handler bl.a. om finansielle ting, altså forhold man typisk ikke elsker som iværksætter, men som man er nødt til at have styr på.”

Hvad er det for ting, du som leder ikke elsker?
”For mit vedkommende handler det meget om driftsopgaver, som er lidt usynlige. Det er i hvert fald, hvad jeg kalder dem inde i mit eget hoved. Det kan være at tjekke, om bogføringen nu er, som den skal være. Om omsætningen nu er rigtig, eller om at forberede materiale til bestyrelsen. Altså ting, som ikke rigtig giver noget kick eller som gør, at virksomheden rykker sig fremad. Men det er nogle forhold, som man er nødt til at få lavet. Og det er nogle opgaver, som vokser og vokser i omfang. Samtidig er de svære at give til andre, når man nu er i den rolle, hvor man har skabt en virksomhed som iværksætter.”

Hvordan oplevede du forandringen?
”Det kommer snigende, synes jeg. Når noget virker i en startup, skal man som iværksætter gå efter at sørge for, at det kommer til at virke endnu bedre. Det handler bl.a. om den strategiske retning for virksomheden. Min rolle er som stifter at få nye idéer, sætte ting i gang og undersøge, hvilke er de klogeste at gå efter og finde argumenterne hvorfor. Forsøge at teste idéerne af og trække i land, hvis der er noget, som ikke virker.

Samtidig skal jeg prøve at fordele opgaverne i teamet alt efter hvem, der synes, hvad er det sjoveste. Den rolle kan jeg virkelig godt lide. Men så er der opgaver, som pludselig popper op som f.eks. en medarbejder, der efter mange år her har fundet et nyt job eller vil starte deres eget. De skal bare videre. Og så står man der og siger fuck: hvordan får vi det nu til at hænge sammen?

Samtidig skal man, når man nu er en virksomhed, som stadig ikke er i plus, også sørge for at hente kapital og sørge for løn til alle medarbejdere. Alt sammen sætter det et pres, som nok er lidt anderledes end at være leder i en stor etableret virksomhed. Som iværksætter har man konstant den usikkerhed hængende over sig, i hvert fald i de tidlige stadier.”

Hvordan gik du til opgaven med at opbygge de nødvendige kompetencer, der kræves af en dagens leder? ”For nogle år siden begyndte HR-opgaver at lande hos mig, og selvom jeg godt kan lide at arbejde sammen med andre mennesker, er det ikke noget, som falder mig naturligt. Her prøvede jeg i nogle måneder at påtage mig en lederrolle, hvor jeg gjorde meget ud af at udfylde rollen på en måde, der ifølge andre skulle være den rigtige.

Men det blev på en eller anden måde noget, jeg tog på mig. Det virkede meget unaturligt for mig at gøre det på en anden måde end min egen. Det kan ende med at blive noget rigtigt skidt, hvis man prøver at gøre alle glade. Også selvom de fleste – på trods af hvad de nu måtte sige – bare gerne vil have, at jeg er mig selv. De kom jo med fra starten, fordi de godt kunne lide mig.

Jeg har i hvert fald lært som noget af det vigtigste, at det gælder om at være sig selv så meget som muligt. Og det handler om at være ærlig og transparant. Hvis nogen stiller alt for mange krav til, at jeg skal ændre mig som leder, hvor jeg ved, at det er for store ændringer fra den jeg er, er jeg begyndt at sige fra: Jeg er leder på den her måde. Jeg er ikke skolet til at være på den anden måde. Jeg er leder for at sætte ting i værk, og det er derfor, at vi som virksomhed er til stede i dag. Jeg er selvfølgelig villig til at skære kanterne til, men jeg er nødt til at være tro mod det, der er kernen i mig.”

Der er skrevet tykke bøger om, hvordan man finder sig selv som leder. Hvad gjorde du? ”Det har jeg aldrig haft problemer med. I min familie er det altid noget, som vi har snakket meget om. Vi har altid talt meget om følelser og livet. Hvad der skal til for at være glad. Alt det, som sker inderst inde. Så det med kernen har jeg, og den ved jeg godt, hvordan jeg holder fast i. Eller rettere jeg ved, hvor den er. Som da jeg forsøgte at være en såkaldt rigtig leder, kunne jeg mærke: hey, det her dur ikke. Det endte bare med at blive værre af, at jeg forsøgte at være en anden end den, jeg er.”

Har det været afgørende for selskabets udvikling?
”Jeg tror, at det har haft en betydning. Jeg har tænkt meget over, hvilke opgaver, jeg er god til, og hvilke jeg ikke er så god til. Og jeg har sådan nogle excel-ark over, hvilke opgaver der dræner mig, ja eller nej. Jeg noterer, om de giver mig ny energi eller tapper de mig for energi. Det er ikke noget, som andre ser, men som jeg bruger for mig selv.

F.eks. er der lige nu nogle meget tunge driftsopgaver, som jeg ikke kan uddelegere, og som tager ret meget af min tid. Det er den klassiske med, at man har startet noget og har fuld knald på med energi. Og rollen passer bare rigtig godt. Men så er der bare så mange driftsopgaver, der gør, at forretningsudviklingen og partnerskaberne bliver skubbet lidt til side.

Så lige nu tænker jeg rigtigt meget over, hvordan jeg kan få tid til opgaver, der også giver mig energi, så jeg ikke kun laver noget, som bare holder virksomheden flydende. Det går lidt tilbage til det, vi talte om tidligere, nemlig de usynlige driftsopgaver.

Selvom det tager rigtig lang tid, er der ingen andre end mig selv, som lægger mærke til, at det bliver gjort. Så lige pludselig har jeg brugt tre dage på sådan noget, hvor ingen rigtigt har følt, at jeg har lavet noget, men jeg har stået for alle de der baggrundsting, der skal til for at holde virksomheden kørende.”

Hvilke af dine evner har bidraget særligt til jeres udvikling? ”Jeg er meget vedholdende, og det skal man være, hvis man gerne vil bygge en virksomhed op og arbejde på, at den en dag giver overskud eller bliver solgt. Det er altafgørende, at man ikke giver op i de hårde perioder. Det er noget, jeg ved, at jeg har, og som mine nærmeste og min forretningspartner siger er noget, de lægger mærke til ved mig. Det er vigtig del af min personlighed.

Ud over det er der nogle store beslutninger, der også har gjort en positiv forskel. Vi var jo en B2B-virksomhed til at starte med. Vi var partner med Nets, en kæmpestor virksomhed, hvor vi fik det hele på plads, så vi kunne gå live ud til brugerne. Vi tog ud til alle bankerne i Danmark og præsenterede vores løsning for dem. Og Arbejdernes Landsbank sagde ja til, at vi byggede og vedligeholdt deres lommepenge-app. Det var et langt sejt træk at komme i mål med det, men når jeg beslutter mig for at få noget igennem, så er der meget stor sandsynlighed for, at jeg kommer i mål med det.

Var Nets og Arbejdernes Landsbank de afgørende partnerskaber for jer? ”Ja, adgangen til Nets’ teknologi var afgørende for, at vi kunne komme ud til bankerne ret nemt. Og Arbejdernes Landsbank var også virkelig en god case, men vi kunne ikke få flere banker ind. Så det stoppede der. Da vi så gik B2C har vi haft to forskellige partnere, hvor den sidste partner har været afgørende for, at vi nu kunne komme ind på det tyske marked. Det er også en stor deal for os. Det er vigtigt for os at få vores navn ud i Tyskland, fordi det er så stort et marked. Her har vi en udfordring foran os. Men der er også allerede dukket mange nye muligheder op for os.”

Peder Bjerge

Iværksætter: det lærte jeg af at se afgrunden foran mig

Efter en truende konkurs for seks år siden har Thor Grabow i dag fået sin virksomhed Linolie & Pigment på ret kurs igen. Han beretter om, hvad han lærte af den truende konkurs og krisehåndteringen: ”Det var den helt rigtige vej at gå at få en bestyrelse”, fortæller han til Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge.

I 2016 fik iværksætteren Thor Grabow et ufrivilligt kursus i krisehåndtering: ”Jeg havde ikke overblik over økonomien. Jeg var evig og altid i produktionen, hvor jeg brugte det meste af min tid på at udvikle produkterne.”

Hans virksomhed Linolie & Pigment A/S i Haderslev var dengang økonomisk så hårdt presset, at den var på randen af konkurs. Hans bank gav ham en sidste chance for at redde virksomheden: Hvis han kunne få sine kreditorer til at lade ham arbejde gælden af, ville banken også støtte virksomheden igen.

”Ellers var det bare ærgerligt. Men heldigvis ville kreditorerne godt være med på planen.”

Når han i dag ser tilbage på den krise, der kunne have lukket hans virksomhed og sendt medarbejderne ud i arbejdsløshed, er det uundgåeligt at spørge sig selv, om det dengang var alle anstrengelserne værd? Hertil lyder svaret: ja.

Men spørger man Thor, om han ville gøre det hele igen, vil svaret være et nej. Også selv om Haderslev-virksomheden i dag har sorte tal og vokser med kunder som de franske stilikoner Louis Vuitton og Christian Louboutin.

Men det kommer vi tilbage til.
Hvad har den oplevelse lært dig som iværksætter og leder om krisehåndtering? ”For det første har jeg lært, at selv om produkterne er vigtige, må man ikke glemme økonomien. Og så har jeg forstået værdien af at lære at give slip. Særligt ved at benytte medarbejdernes kompetencer de rigtige steder og give dem ansvaret for hver deres områder.

Det er bydende nødvendigt, fordi ellers kan man ikke fuldføre alle opgaver godt nok. Derfor har det også været afgørende for mig at ansætte dygtige folk, vise dem den tillid, de har brug for, og lære dem, at de fleste opgaver kan de sagtens klare uden, at jeg nødvendigvis skal blande mig. Så skal de nok vokse med opgaven.”

Hvad har været det vigtigste redskab for dig i den krise? ”Først og fremmest kreativitet. Men også fleksibilitet og hastighed, altså evnen til at omstille sig hurtigt. At kunne se nye muligheder var tvingende nødvendigt, når man står med kniven for struben, som vi gjorde for seks år siden.

Samtidig var det for mig en drivkraft, at guillotinen står lige foran næsen på én. Når det går op for én, at man har kurs lige mod afgrunden, får man rigtigt travlt med at få rettet kursen op. Omvendt, når man står med et langt perspektiv, før det måske går galt, så sker der ikke rigtigt noget. Noget af det værste var med mine børn, der dengang hellere ville flytte over til deres mor, fordi jeg hele tiden var på arbejde. Det vigtigste er familien. Den skal hænge sammen før alt andet. Hvis den ikke gør det, kommer man ud i en helt anden og alvorligere krise.”

Er der nogle af de ting, du lærte under krisen for seks år siden, som du i dag kan trække på i den krise, som byggeriet og boligmarkedet, nogle af dine markeder, nu står i? ”Ja, vi er som virksomhed nødt til at se længere frem, efterhånden som skuden er blevet større og tungere at navigere med. Vi er simpelthen nødt til at være mere fremsynet end før, da vi var en mindre virksomhed. Hvor det før var angsten for guillotinen, der drev mig, har jeg en større ansvarsfølelse i dag end dengang.

Jeg føler mig forpligtet til at sikre, at mine medarbejdere har et godt arbejde, også i morgen. Så ansvaret er ikke blevet mindre. Selvfølgelig er der også økonomien at tage hensyn til. Men den er der ro omkring igen. Som det ser ud nu og her kan vi dog ikke mærke nedgangen i byggemarkedet.

Har du på noget tidspunkt været tæt på at opgive det hele? ”Ja, det har været tæt på mange gange. Spørger du mig i dag, om jeg ville gøre det igen, ville svaret faktisk være et nej. Kampen for virksomhedens overlevelse var for hård, og med de ting, jeg har givet afkald på i den tid, synes jeg der har været for store ofringer i form af privatliv og ikke mindst familietid.

Da jeg begyndte, ville jeg egentlig bare gerne sikre, at håndværket fik lov at leve videre, og at der var ordentlig maling på markedet til danskerne. Men dét altid at skulle levere linoliemaling af høj kvalitet, indebærer også, at man i den grad må knokle i produktionen. Der er meget andet interessant i livet, som jeg også gerne ville have haft plads til i mit liv end virksomheden.

Hånden på hjertet, så kunne jeg have fået et meget mere harmonisk liv, hvis jeg havde valgt at leve mere simpelt. Men jeg havde intet valg, fordi jeg simpelthen var ustoppelig, og jeg kunne kun følge min passion, fordi jeg dengang var fuldstændig solgt til håndværket og ikke mindst produktet.”

Var det under den truende konkurs, at du var ved at kaste håndklædet i ringen? ”Nej, ikke den gang, for jeg vidste ikke, hvad jeg ellers skulle. Jeg kunne ikke andet end at kæmpe. Jeg var jo bundet økonomisk. Var jeg gået ned, var jeg endt med en stor gæld, så den skulle jo arbejdes af på en eller anden måde. Det hele var så hektisk. Jeg havde så svært ved at finde timer nok. Så ind i mellem kunne jeg sidde ved brændeovnen, vi dengang havde i værkstedet, og spørge mig selv, hvad det egentlig var, at jeg havde gang i.

Men jeg kunne ikke se, hvordan jeg skulle komme ud af det med ansvar overfor familie, medarbejdere og banken, hvor jeg havde lånt en masse skejser. Samtidig havde jeg det også forfærdeligt med faren for, at selve håndværket kunne ende med at dø. Det var også dér, at jeg besluttede mig for at få en bestyrelse ind over. Og det viste sig også at være den helt rigtige vej at gå.

I dag er jeg da glad for, at vi overlevede. Jeg er også blevet glad for at lære, hvordan man bliver en god leder og driver en sund virksomhed ordentligt. Det er altså en kunst, når man som jeg gerne vil holde fast i, at det skal være et håndværk og ikke en industrivirksomhed. Du kan se virksomheden som en flyvemaskine, der flyver, selv om den ikke er bygget færdig endnu. Vi er stadig ved at konstruere den. Det er rigtigt spændende at være med til.”

Hvordan har det været at bevæge dig fra at være iværksætter til at træde ind i rollen som egentlig leder? ”Den overgang kom, da vi i 2020 omdannede virksomheden til et aktieselskab. Da jeg gik fra at være en enkeltmandsvirksomhed, skulle jeg vælge, om det skulle være som et anpartsselskab eller et aktieselskab. Jeg valgte det sidste, fordi i et aktieselskab har man en aktiv bestyrelse. Samtidig var jeg meget omhyggelig med, hvem jeg ville have siddende i min bestyrelse. Det var rigtig vigtigt, at det var nogle mennesker, som kunne sparke røv på en ordentlig måde, så jeg kunne lære noget af dem.

Jeg havde brug for at vide mere for at kunne udvikle mig som leder i stedet for at blive stående i produktionen. Det var et meget bevidst valg fra min side. I dag har vi lige fået Connie Damgaard ind som formand for bestyrelsen sammen med to andre erfarne erhvervsfolk. Og det er helt fantastisk, hvad det har betydet for mig. De er lykkedes med at få mig sparket ind på kontoret, så jeg ikke render rundt i produktionen længere.

Det har så krævet, at jeg har fået ansat en driftsleder til produktionen. Her er kunsten at holde den nødvendige afstand. Jeg har i hvert fald skullet vænne mig til, at jeg ikke bare lige kunne rende ned og sige: ’Hvorfor gør du sådan? Du skal jo gøre sådan og sådan.’ Det har været en proces for mig at lære, at jeg skal holde snitterne for mig selv.

Man kunne være tilbøjelig til at tro, at jeg savner at være i produktionen, når jeg nu tilbringer det meste af min tid på kontoret. Men det gør jeg faktisk ikke, for jeg har udlevet den del af min passion. Før var jeg meget optaget af at have håndværket i mine egne hænder, men i dag nyder jeg at give min viden videre til mine medarbejdere og lade dem vokse med opgaven.

Det har bidraget til, at driften af virksomheden og ikke mindst min hverdag er blevet langt mere struktureret. Før kunne jeg være i gang med at blande farver og modtage en opringning fra en byggeplads, hvor de havde problemer. Så ville jeg typisk slukke maskinen, køre derud og først komme tilbage, når problemerne var løst.

Det betød, at jeg kom sent tilbage til en fabrik, hvor maskinerne først skulle rengøres, og før den opgave var færdig blev klokken hurtigt et eller to om natten. Den måde at drive virksomhed på har jeg heldigvis fået ændret markant, da det bestemt ikke er en hverdag, som jeg savner. Tværtimod nyder jeg, at jeg kan tilbringe langt mere tid med min familie og fordybe mig i andre interesser end mit arbejde.”

Hvilke ledelsesredskaber var de vigtigste for, at du fik succes? ”Det altafgørende har været at få en bestyrelse, som har sparket mig i den rigtige retning. Men også at jeg har fået foretaget de rigtige ansættelser i virksomheden. I dag har vi fået nogle gode medarbejdere, der kan bære virksomheden fremad. De er så godt selvkørende, at det har ændret det hele for mig.”

Peder Bjerge

foto: Linolie & Pigment på Facebook

Tvede: ”Jeg er en Gandalf. Det er ikke mig at lede mennesker”

Gennem de seneste årtier har Lars Tvede været med til at stifte en lang række startup-virksomheder. Alligevel undgår han helst at have noget som helst at gøre med personaleledelse. Hvorfor? Det løfter han sløret for i dette lederinterview med Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge, hvor han også fortæller, at hans oplevelse er, at traditionelle corporate-typer i startup virksomheder ofte er en kæmpe skuffelse.

Forfatteren, iværksætteren og investoren Lars Tvede er ikke en god chef. Den dom er ikke afsagt af tidligere medarbejdere eller arbejdstilsynet. Næh, det er såmænd hans egen konklusion. Men hvordan håndterer serieiværksætteren ansvaret for medarbejderne i de mange virksomheder, han har været med til at sætte i verden gennem de seneste årtier?

For at få svaret på det spørgsmål skal læserne en lille tur forbi den britiske forfatter Tolkiens eventyr Ringenes Herre. Men inden da indleder Lars Tvede interviewet med denne sætning:

”Ledelsesopgaven har jeg interesseret mig ekstremt meget for, og jeg har lært rigtig meget om den, selvom jeg ikke er den, som leder personalet.”

Hvornår kommer du frem til den erkendelse?
”Da jeg lavede min første startup, mens jeg var studerende, vidste jeg det jo ikke. Vi var to mennesker, der importerede containere. I mit næste job var vi tre, så her var der ikke ledelsesopgaver som sådan. Her var jeg på gulvet for at eksekvere. Her var det 99 pct. taskorienteret og én pct. ledelsesfokus. Men senere i mit liv oplevede jeg at stifte virksomheder, hvor vi blev mange mennesker. Her fandt jeg bare ud af, at det med at lede mennesker i det daglige ikke er mig.

Jeg var med til at starte en virksomhed sammen med Willy Beckmann, der var iværksætter med virkelig gode resultater på sit CV. Han fortalte mig, at man ikke kan ansætte andre til at køre egne startups. Og det, har jeg i nogen grad erfaret, er sandt. Men alligevel er det lykkedes mig at slippe afsted med det – med overvejende gode resultater.

Hvad får dig til at sige, at personaleledelse ikke er noget for dig?

”Det er min personlighed. Jeg er det, man kalder en funktionel introvert. Når jeg har et startup projekt, er jeg ekstremt fokuseret på det, der skal opnås, og hvordan jeg skal opnå det. Men der opstår alle mulige issues, som ikke har noget med opgaven at gøre.

Det har jeg meget svært ved at forholde mig til, fordi hvorfor gør de ikke bare det, jeg har sagt? Det er ikke, fordi jeg ikke kan være personaleleder; jeg finder det bare mentalt anstrengende. Det trætter mig, mens de andre opgaver, altså de taskorienterede, giver mig energi. De er så spændende. Den slags kan jeg arbejde 70 timer om ugen med uden at blive den mindste smule træt. Mens jeg bliver helt vildt træt af personaleledelsesopgaver.”

Så du er iværksætteren, der hurtigst muligt sætter en anden til at være daglig leder med ansvar for medarbejderne, mens du selv koncentrerer dig om de opgaver, der giver ny energi? ”Ja, eksempelvis i virksomheden Supertrends, som jeg stiftede, er jeg bestyrelsesformand og ikke direktør. Det er et eksempel på, at det er lykkedes mig at få en rigtig god ledelse ind i en startup. Der er nogen af dem, jeg har arbejdet sammen med, som kalder mig Gandalf. Da jeg hørte det, tænkte jeg, at hvis det har noget at gøre med, hvor gammel jeg ser ud, er jeg ikke så glad for det.

Men det, de sagde, var, at jeg normalt er væk, og så lige pludselig kommer jeg med en eller anden fed idé, et godt projekt eller har landet en kunde. I fodbold kalder man den rolle på holdet en sweeper eller libero.”

Men personaleledelse er jo mere end medarbejdersamtaler og at forhandle løn. Det handler også om at finde de rigtige talenter, så virksomheden kan vokse og udvikle sig i den rigtige retning. ”Selvom jeg er funktionel introvert, er jeg god til at netværke. I mit liv har jeg mødt utroligt mange interessante mennesker, som jeg stadig har kontakt med. Her kigger jeg med jævne mellemrum efter, om der er noget, vi kan lave sammen. Og det kan både være at tilknytte dem til en organisation, jeg har startet, eller at vi kan udvikle noget sammen.

Jeg bidrager operationelt til salg. Men også her har jeg min rolle. Salg består af tre elementer: Der er salgsåbning, den midterste fase og afslutningen. Her tænker jeg på, hvor man sælger noget relativt komplekst, hvor du skal have flere samtaler og møder for at gennemføre salget.

Åbningen kan bestå i, at jeg står på en scene og taler til en masse mennesker. Her kan jeg henvise til, at Mette står klar dernede ved udgangen. Mettes rolle er at samle henvendelserne op, sørge for at få aftalt møder og sendt noget materiale til de interesserede. Skulle jeg i stedet for Mette stå klar ved udgangen, ville der gå for meget tabt, fordi jeg ikke er særlig velegnet til den del af salgsprocessen.

Det tager noget tid at finde ud af, hvor man selv er fremragende, og hvor man er forfærdelig. Jeg læste bl.a. på Landbrughøjskolen, hvor jeg under studiet kom til færre og færre af forelæsningerne, fordi jeg havde meget lettere ved at læse end at lytte. Især i starten og ind i mellem senere kom jeg til forelæsninger, hvor en eller anden forelæste om integralregning.

De første ti minutter lyttede jeg, indtil jeg tabte tråden og begyndte at fantasere om at bygge et hus i Spanien eller kiggede på pigerne. Efter de forelæsninger kunne man komme ned til underviser og stille spørgsmål. Så gik jeg som regel ned og spurgte til der, hvor jeg tabte tråden.

Selvom vi stod en halv meter fra hinanden, tabte jeg den ofte igen og begyndte at fantasere om det hus på Mallorca. Det fik mig til at reflektere over, at jeg har en anden måde at lære på end de fleste andre. Så jeg holdt op med at komme til forelæsningerne, hvad der gav mig mere tid, så jeg parallelt kunne begynde at læse på Handelshøjskolen.

Samtidig fik jeg kapacitet til at starte virksomheder som en tredje aktivitet. Den selvforståelse er ekstremt vigtig. Relativt sent begyndte jeg at tage personlighedstests på internettet, og nu kan jeg bedre forstå, hvorfor nogle ting dræner mig for energi, mens andre giver mig mere overskud.”

Hvordan går du til opgaven med at skaffe dig den plads i dine startups? ”Det kræver, at man er god til det, man er bedst til, så folk gerne vil lege med én. Jeg fandt ud af, at jeg er god til at få idéer og forklare folk, hvorfor de idéer var gode. Jeg er også god til at forklare noget, som er komplekst, så folk forstår det. Derfor er der folk, som gerne vil lytte, og ud af dem, er der nogen, som gerne vil med.

Det svære er så at sammensætte det team, der kan eksekvere på det, så jeg kan komme videre til min Gandalf-rolle og måske at stifte nye virksomheder. Og indtil videre er det blevet til 13 virksomheder.

Det vigtigste er, at folk får en god oplevelse med dig. Selvom det ikke er alle projekter, jeg har været med i, som er gået godt, skal de folk, som har arbejdet sammen med mig, synes, at det var en god oplevelse. I iværksættermiljøet er der nemlig en særlig type mennesker, som ikke laver andet end at arbejde for startup virksomheder.

Nogle af dem er stifterne af startups, mens de andre vælger at arbejde der. De sidste kalder jeg guns-for-hire, ligesom gunslingers i det vilde vesten. De lever i en helt anden kultur end dem, som er gode i den nålestribede corporate-verden.

Ansætter man de traditionelle corporate-typer til en startup, er det ofte en kæmpe skuffelse. Lad os sige, at du har en startup med 15 ansatte, hvor du får en person ind, som kommer fra at have ansvaret for 200 medarbejdere i en kæmpe virksomhed. Ofte tænker du: ’Hold da op. Kæmpe ære.’

Men som regel er det en kæmpe fuser. Det har jeg selv prøvet flere gange. Mange andre iværksættere fortæller præcist det samme. Selvfølgelig kan det nogle gange lykkes, men virkeligheden er, at hverdagen i etablerede virksomheder er ekstremt anderledes end i startups.

Arbejder du som leder i en stor koncern, er din kalender fyldt på forhånd af personale-, budget- og orienteringsmøder mm. I en startup har du derimod en tom kalender samtidig med, at der er uendelig meget, der skal gøres. Men du skal selv finde på det. Og virker printeren ikke, må du selv fikse den.

Omvendt, arbejder du med startups, opfører dig ordentligt og i øvrigt leverer noget værdifuldt, uanset om det går godt eller dårligt, vil de gunslingers, som er så afgørende for succes, gerne arbejde med dig igen.”

Hvorfor går man i den fælde med at hente folk ind fra corporate? ”For det første tror man, at de har noget information, man ikke selv har, fordi de sidder i kæmpe systemer, som burde være langt mere professionelt end det, man selv er i gang med. Det har de også, nogle gange.

For det andet tror man ofte, at de er megadygtige, siden de kunne kæmpe sig op til at have så stort et ansvar for budgetter og personale.”

Peder Bjerge

foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Mikkel Bjergsø: Sådan oplevede jeg mit livs værste krise

Stifteren af det verdenskendte bryggeri Mikkeller, Mikkel Bjergsø, kom sidste år ud i en shitstorm, der fik ham til at tvivle på den virksomhed, han havde skabt og drevet frem. Han fortæller Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge om den svære tid og omkostningerne ved at være perfektionist som iværksætter og leder.

Om noget er Mikkel Bjergsø indbegrebet af Mikkeller, det danske mikrobryggeri, han stiftede sammen med Kristian Klarup Keller i 2006. Her mere end 16 år senere har Mikkeller åbnet barer i de fleste verdensdele, bl.a. i Tallinn, hvor Økonomisk Ugebrev fangede Mikkel Borg Bjergsø i telefonen, mens han ventede på sit fly hjem til København.

ØU: Hvor har du oplevet de største hindringer eller kriser som leder? ”Det var, da jeg skulle bygge en organisation, fordi jeg var så involveret i virksomheden. Jeg syntes dengang, at det var ekstremt svært at afgive beslutningskraft; at tro på, at jeg kunne finde folk, som arbejdede i samme retning som mig. Det har været den største hæmsko for Mikkeller. Jeg er så skideperfektionistisk, at det næsten er umuligt at gøre det godt nok.

Det hører jeg også fra ansatte: at det kan være svært at føle, at man kan gøre mig tilfreds. Jeg forventer, at de skal yde 110 pct., fordi jeg selv yder 120 pct. Og jeg ved godt, at det kan man ikke forvente, fordi en ansat får sin løn for at gå på arbejde. Selvfølgelig vil de gerne gøre det godt. Men de har jo ikke det samme incitament til at gå de ekstra skridt.”

Så kulturen er dig?
”Jamen det er rigtigt. I Mikkeller lever vi på stoltheden over vores brand og produkter. Og det har gennemstrømmet alle mine ansatte, at de har været stolte over at arbejde her. Det er et brand, som får ret meget opmærksomhed. Brandet Mikkeller er stærkere end selve virksomheden, og det skaber en særlig kultur. Igen er det mig, som skal gå forrest. Hvis jeg viser stolthed over vores produkter og barer, smitter det forhåbentligt også af.”

Hvordan oplevede du den MeToo-shitstorm, I var ude i forbindelse med anklager om sexisme og dårligt arbejdsmiljø? ”Vores stolthed fik et knæk sidste år, da vi var ude i den MeToo-kritik. Det var ekstremt hårdt, fordi det var en direkte kritik af noget, som jeg har skabt og er stolt af. Når der så kommer den slags kritik udefra, blev jeg meget i tvivl: er brandet og virksomheden i virkeligheden det, jeg selv tror, at det er?

Det tror jeg dog stadig, at det er. Nu er det også kommet på afstand. Men dengang var jeg meget i tvivl om det hele – altså om det var en pissegod virksomhed, som en masse gode mennesker var stolte over at arbejde for. Eller om det bare var noget, jeg havde bildt mig selv ind. Det var ikke en god tid, for nu at sige det mildt.”

Var det følelsen af at være magtesløs overfor kritikken? ”Ja. Nu er Mikkeller, uanset hvad man mener om det, meget personificeret med mig. Heldigvis blev der sidste år ikke rettet direkte anklager mod mig, fordi jeg faktisk havde opført mig ordentligt. Men alligevel var det jo mig, der stod for skud og blev trukket ind i medier for at forsvare mig.

I manges øjne var det jo mig, der havde skabt en dårlig kultur. Det gjorde det ekstra hårdt, når jeg egentlig følte, at jeg ikke havde gjort noget galt. Jo, jeg blev anklaget for, at jeg burde have opdaget det og gjort noget for at stoppe det. Men fakta var, at jeg ikke kendte til de klager. Og så er det svært at gøre noget.

Men når det så er sagt, så tager jeg det på mig. Fordi i sidste ende er det mit ansvar, at tingene fungerer, som de skal; fordi det er min virksomhed. Jeg har selvfølgelig også gjort de ting, der skulle gøres for at rette op på tingene, så det ikke kommer til at ske igen. Jeg ønsker aldrig nogensinde at stå i en sådan situation igen.”

Har du nogensinde været ved at kaste håndklædet i ringen? ”Jeg var tæt på det sidste år. Der var jeg tæt på at løbe væk fra det hele. Man kan faktisk sige, at det har jeg jævnligt: Er livet det værd at arbejde så hårdt og have så mange søvnløse nætter? Nu har jeg de seneste år prioriteret at se mine børn. Men de første mange år så jeg ikke meget til dem. Jeg var altid ude at rejse. Jeg har ofte tænkt, at hvor ville det være fedt bare at være skolelærer: At tage på arbejde kl. otte og komme hjem kl. 16, og så var det ligesom det.

Men jeg er også kommet til den erkendelse, at jeg bare ikke er den type. Jeg har et eller andet mærkeligt drive, hvor jeg altid skal præstere noget ekstra.

Så selv om det har en masse omkostninger, og selv om jeg en gang imellem har lyst til at sige: ’for Satan, nu gør jeg noget andet’, vil det ikke være det rigtige.

Jeg prøvede det i 2020, hvor jeg ansatte en ekstern CEO for at kunne trække mig fra den daglig ledelse. Men det lykkedes ikke, bl.a. fordi jeg ikke kunne acceptere en anden rolle i virksomheden. Også selv om jeg mest havde lyst til at sætte mig på en strand i Thailand efter 16 års arbejde. Jeg må erkende, at lige så længe Mikkeller eksisterer, skal jeg være en stor del af den.”

Er der samarbejder eller partnerskaber, som har været afgørende for, at du fik succes med Mikkeller? ”Der er mange eksempler. Jeg tror meget på, at succes er bygget på partnerskaber og at arbejde sammen med de rigtige mennesker på de rigtige tidspunkter. Det har jeg været meget bevidst om. Men jeg har også haft en del held.

Engang var der en af sælgerne i Mikkeller, som kender mig rigtigt godt, der sagde, at Mikkellers største styrke er min evne til at få folk til at bidrage til virksomheden. Et eksempel er, at vi lavede en øl til Noma, dengang den var blevet kåret til verdens bedste restaurant. Det var en ekstrem gevinst i forhold til vores brand, at vi kunne det. Også SAS og andre har bedt os om at lave øl kun til dem.”

Er de partnerskaber noget, som SAS og Noma har taget initiativ til? ”De første år var det meget mig, som gjorde det. Vi var relativt ukendt. Indenfor vores verden er der noget, der hedder collaborations, hvor man laver øl sammen med andre bryggerier. Det er en kæmpe ting i dag, men jeg lavede nogle af de første i verden sammen med to amerikanske bryggerier, der dengang var blevet kåret som nr. et og to i verden.

Jeg var bare lige startet, men skrev til dem ud fra devisen, at man altid kan få et nej: ’Hej, skal vi ikke lave en øl sammen?’ De sagde begge to ja, og jeg tog til USA for at brygge sammen med dem. Og når de to bedste bryggerier brygger en øl, hvor der står Mikkeller på, er der et helt andet kendskab til vores navn både i USA og resten af verden. Nu er Mikkeller et af de kendte bryggerier, så nu får vi mange henvendelser. Jeg prøver også at give noget tilbage på alt det, jeg har fået ud af at arbejde sammen med andre folk. Når det gælder SAS, var det dem, som henvendte sig til os, om vi ville lave en øl til dem.

Nu har vi fået en kontrakt med Warner Brothers om at lave en Game of Thrones-øl. Igen var det dem, som henvendte sig til os.”

Der er et meget langt stykke vej fra at være ene mand med et bryggerianlæg til det, I er i dag. Er der ledelsesbeslutninger, som har været afgørende for dig på den vej? ”Det er svært at sige, for jeg har bare ansat de mennesker, som jeg selv syntes havde det, der skulle til. I Mikkeller gjorde jeg det – som jeg tror, er meget normalt – at jeg ansatte mine venner, altså dem som stod tættest på. Og det fungerede rigtigt godt i mange år.

Men det er jeg gået væk fra nu, hvor jeg prøver at hente folk baseret på deres kompetencer, og ikke fordi de tilfældigvis stod der. Det er noget, alle virksomheder som min går igennem på et eller andet tidspunkt. Det er måske ikke den rigtige måde at gøre tingene på. Bare fordi man er en god bartender, er man måske ikke den bedste til at sørge for logistik.”

Hvor lang tid gik der, før du udviklede dig fra iværksætter til leder? ”Jeg startede virksomheden sammen med en partner i begyndelsen af 2006, efter han gik ud af virksomheden i 2007, fortsatte jeg alene, hvor jeg også havde et fuldtidsjob som skolelærer ved siden af. Min første ansatte fik jeg i 2009, hvor vi kørte et parløb indtil maj 2010, hvor jeg åbnede min første bar i Victoriagade på Vesterbro. Her var jeg nødt til at ansætte min medarbejder nr. to som bartender. Her skiftede virksomheden karakter.”

Hvordan oplevede du den forandring?
”For mig var det ikke vigtigt at have en virksomhed med ansatte. Det var heller ikke min spidskompetence. Jeg er uddannet skolelærer og har ikke gået på CBS eller sådan noget. Jeg har ingen uddannelse inden for at drive virksomhed. Så det var selvfølgelig en udfordring at skulle have ansvaret for andre.

Jeg er ekstremt perfektionistisk, så det var meget svært for mig at afgive kontrol. Man skal jo kunne stole på, at en ansat kunne gøre tingene ordentligt. Det synes jeg var lidt svært, så jeg brugte meget tid på at tjekke, om de nu også gjorde det ordentligt. Det har egentligt præget min karriere i Mikkeller, at det var svært for mig at afgive kontrollen.”

Peder Bjerge

foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix

Yael Bassan: ”Hvad er et godt liv – for de ansatte og for mig?”

CEO og ejer af Copenhagen Bicycles, Yael Bassan, blev kastet hovedkulds ind i sin fars virksomhed, da han døde. I dag, syv år senere, har hun skabt en succes, der lever af at leje cykler ud til turisterne gennem ho­vedstadens hoteller. Læs Yael Bassans beretning om, hvad hun lærte om ledelse, som fortalt til Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge. ”Jeg vil kun samarbejde med ordentlige mennesker”, siger hun.

Egentlig var Yael Bassan uddannet jour­nalist uden den store viden om at drive den cykelforretning, hendes far havde stiftet. Men efter fa­rens død stod hun overfor valget mellem journalistik eller at blive selvstændig. Efter hun havde gjort sin bachelorop­gave færdig i 2015, valgte Yael Bassan livet som selvstændig og overtog så ledelsen af den virksomhed, der var bygget op omkring at udleje cykler gennem hoteller og en cykelfor­retning i Nyhavn, der også tilbød guidede ture i København.

I dag koncentrerer Copenhagen Bicycles sig om at ud­leje godt 1.500 cykler til turister gennem hoteller.

Hvor langt henne i virksomhedens levetid var I, da du blev leder?

”Jeg blev kastet direkte ud i det, fordi min far døde, og der var ingen planer for, hvad der så skulle ske. Dengang blev jeg fra den ene dag til den anden chef for 11 medar­bejdere uden at vide noget som helst. Så det var noget med at spørge medarbejderne, hvad de lavede, og hvad de fik i løn. Så måtte jeg stole på, at det, de sagde, var rig­tigt. Det var helt kaos. Og jeg vidste ingenting ud over det, min far havde fortalt mig, hvor han havde alting i hovedet. Her var det en fordel, at jeg er uddannet journalist. Det hele var lidt hardcore. Egentlig havde jeg nok foretrukket at starte op alene.”

Hvorfor var det en fordel at være uddannet journalist i den situation?

”Jeg skulle indsamle viden. Jeg skulle stille de rigtige spørgsmål for at finde ud af, hvad det var, jeg ikke vidste. Jeg skulle lære det hele på en gang: lederskab, økonomi, bogføring, jura, HR og alt andet skulle jeg have greb om meget hurtigt. Og jeg var bare 25 år gammel, så det var hårdt. Oven i det skulle jeg også arrangere min fars begra­velse, skrive min bacheloropgave, sælge hans hus, og jeg skulle også lige komme mig over chokket over hans død.

Jeg var lige flyttet sammen med en ny kæreste og hav­de også hold i ryggen. Der var mange ting på en gang, men alt det med virksomheden var hårdt nok i sig selv.”

Hvordan fandt du ud af at være leder? Det er jo ikke nød­vendigvis noget, der falder en naturligt pludselig at være chef for 11 medarbejdere.

”Jeg vil sige, at det at lede falder mig ret naturligt, men det er megasvært at lede medarbejdere, når man ikke ved noget. Det tog mange år at få den nødvendige viden. Plus jeg var bare 25 år, kvinde og fuldstændig ny i jobbet. Så det var svært at få autoritet. Den skulle bygges op fra grunden. Men når det er sagt, er min lederstil heller ikke diktatorisk, men mere lad-os-gøre-det-her-sammen-leder­stilen. På den måde har det ikke være svært. Udfordringen har mere ligget i at skulle skabe tillid til, at jeg faktisk gerne ville alle det bedste.

Det er f.eks. vigtigt for mig, at de også får et godt liv. Lige som jeg tænker meget over, hvilket liv jeg selv ger­ne vil have handler, det for mig også om, hvilket liv mine medarbejdere gerne vil have. Under corona inviterede jeg mine mekanikere ud på rødvin, hvor vi fik vi en lang snak om, hvad vi sammen mente, at det gode liv var.

Det var bl.a. på baggrund af den snak, at jeg valgte at lukke den butik, vi havde åbnet på Hovedbanegården. Det gav dem et langt friere liv, fordi de ikke skulle være i bu­tikken på et særligt tidspunkt, men kunne arrangere deres mødetid ud fra deres familie. Hvis f.eks. børnene har haft en hård morgen, kan man bruge lidt mere tid med dem i stedet for at skulle stresse ud ad døren.”

Er der andre faktorer, som har været afgørende?

”Jeg vil sige, at sparring har hjulpet meget. Men ud over det har det også været vigtigt som leder at spørge sig selv: Hvilket liv vil jeg gerne have? Hvordan vil jeg have det på den her arbejdsplads? Hvilke mennesker vil jeg helst hyre? Og jeg har bestemt hellere at ville ansætte fede menne­sker i stedet for nogle, som kun så gode ud på papiret, fordi jeg tror på, at folk kan lære det meste. Det vigtige er, at det er mennesker, som passer ind i teamet. Samtidig skal det være meningsfuldt, det vi laver. Ellers er det hele lidt ligegyldigt.”

Du kom ind og overtog en virksomhed, hvor din far havde skabt kulturen. Har din fars ledelsesstil været anderledes end din?

”Der er flere måder at være iværksætter på. Der er to klassiske. Den ene er, at du får så mange idéer, at du ikke kan lade være. Den anden er, at du gerne vil være din egen chef. Min far har haft noget af begge dele, men han har primært ligget i den første kategori.

Da jeg begyndte i virksomheden, havde han haft gang i så mange forskellige ting, at jeg var nødt til at skære me­get væk. Der var for meget. Jeg tror ikke, at min far var så bevidst om at være leder, for det var ikke det vigtigste for ham. I stedet var han mere optaget af nye idéer end at lave det samme hele tiden.

Omvendt var det vigtigt for mig, at det vi gjorde, var godt, men vi behøvede ikke at finde på særligt meget nyt. Den perfekte kombination havde nok været mig og min far sammen. Jeg har taget de bedste af min fars idéer og skåret resten væk. Selvfølgelig har jeg også sat nye ting i gang, men det har ikke været min drivkraft. Det har deri­mod været at få det selvstændige liv. Så vores ledelsesstile er forskellige.

Da jeg overtog virksomheden, havde jeg 11 medarbej­dere, som voksede til 28, mens vi i dag er 10 medarbejde­re. Det er butikspersonalet og det administrative, der er skåret fra. Jeg har også ansat min kæreste, mens jeg var på barsel, så han tog mit barselsvikariat. I dag leder vi virk­somheden sammen og er også fælles om vores datter til hverdag. Det er jeg meget taknemmelig for.”

Hvordan reagerede medarbejderne på din anderledes ledelsesstil?

”Jeg tror ikke, at der er nogen tilbage fra dengang for syv år siden, men der er rigtigt mange, som har været der i seks år. Men de har så også kun kendt mig, så jeg kan ikke rigtigt svare på, hvordan de har reageret på, at jeg kom til. Men jeg tror, at de havde det fint med, at jeg var ærlig og bad om hjælp til at finde ud af det.”

Hvilke typer samarbejder var afgørende for virksom­hedens succes?

”Det er samarbejdet med hotellerne, som vi udlejer cykler gennem. Det er helt klart de vigtigste samarbejder. I forhold til hotellerne har jeg haft en klar strategi om, at jeg vil arbejde sammen med dem, som jeg kalder de gode. Altså dem, som er ordentlige mennesker, og som vil mig det godt og ikke udnytte andre.

Det er hotelkæder, som går til det med tilgangen: ’Hvad skal der til for, at du også er her om tre år?’ De andre, der hele tiden forsøger at presse prisen, vil jeg ikke samarbej­de med. Det var en vigtig beslutning.”

Så et godt samarbejde handler om ikke presse prisen unødigt?

”Ja, så synes jeg, at de skal tage en af mine konkurren­ter i stedet. Jeg vil gerne stadig være på markedet om tre eller ti år. Det, synes jeg, handler om ordentlighed. Jeg vil også gerne have, at de er her om ti år. Ellers har jeg ikke nogen kunder. Netop den beslutning har været meget vig­tig, fordi der er mange hoteller, hvor det med cykler er ligegyldigt. Men jeg går op i det, og jeg vil have, at det skal være en ordentlig kvalitet.

Jeg vil ikke kaste nogen under bussen. Men der er an­dre, som har en økonomi, som er svær at gennemskue. Dem gider jeg heller ikke samarbejde med. Der er også hoteller, hvor de ikke vil tage et depositum for cyklerne. Andre taler ikke pænt til mine eller egne medarbejdere. Dem arbejder jeg ikke sammen med.

Hvis alle hoteller var sådan, skal jeg bare ikke være i det marked. Men det, der er sket er, at de sorterede sig selv fra, og det var jo rigtig dejligt. Det var en gave til mig, så skulle jeg ikke bruge tid på at blive snydt. Basalt set handler det om et valg mellem, om man vil have så mange kunder som muligt, så konkurrenterne ikke har dem, eller om man vil have de rigtige kunder. Og jeg vil bare have de rigtige, uanset om det så måtte være få eller mange kunder. Så måtte jeg skalere virksomheden ud fra det. Det viste sig så at være ret mange kunder.

Jeg var f.eks. ude for et hotel, der havde valgt en kon­kurrent, fordi de selv kunne vælge deres pris. Da jeg hørte prisen, sagde jeg: ’Det ved du godt, at han ikke kan leve af.’ Men det var de ligeglade med, så kunne de bare tage en anden, hvis han ikke klarede sig.

Min reaktion var, at så skal jeg ikke samarbejde med dem, om jeg så er den sidste cykeludlejer i Danmark. Sådan behandler man ikke andre mennesker. Den slags fravalg har vi været sindssygt glade for, fordi dem vi så samarbejder med, er vi meget glade for. De er alle noget ganske særligt. Jeg nægter at have ondt i maven, når jeg skal tale med en kunde.”

Peder Bjerge

foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

BCG: 10 grunde til optimisme i 2023

Et af verdens førende konsulenthuse vurderer, at der er grund til optimisme, når vi her i starten af 2023 kigger ind i resten af året. De mener altså, at det nye år bliver markant mere positivt end det gamle år, når det gælder betydningen af ’gamechanging’ opfindelser. Her er de tendenser, man som toperhvervsleder skal holde øje med i 2023.

Hvis man kan kalde 2022 for et kriseår, kunne 2023 meget vel være året for udvikling og innovation. Det år, hvor vi for alvor kommer tættere på at løse nogle af planetens mest udfordrende problemer: klima, energi, sundhed, mad og humanitære kriser – som alle er blevet accelereret af Ruslands invasion af Ukraine. Ej at forglemme en kæmpe økonomisk usikkerhed. Det har inspireret erhvervsledere verden over til at styrke deres engagement til samfundet.

Det globale konsulenthus Boston Consulting Group skriver på det grundlag, at der er stor grund til optimisme i 2023. Innovationer, der har ligget og luret de seneste par år, får endelig den opmærksomhed, de fortjener. Det gælder alt fra vedvarende energi, bæredygtigt landbrug og forbrugsgoder. Ti BCG-eksperter fortæller, hvad de ser som de mest banebrydende muligheder, man skal holde øje med i 2023. Her er hvad de sagde:

1. Fremskridt indenfor batteriproduktion til elbiler:
Det er en stor udfordring at producere den mængde batterier, det kræver at holde overgangen til elbiler på sporet – og tiden er knap. Men nu ser det ud til, at alle brikkerne er ved at falde på plads, da producenter og leverandører er begyndt at omfavne den næste bølge af batteriteknologier.

2. Opblomstring af bæredygtige fødevaresystemer:
Man har anerkendt, at der er brug for en drastisk ændring i den måde, vi producerer fødevarer på, hvis der skal være mad nok til at brødføde hele kloden. Ud fra den devise ses interessante globale partnerskaber, der har til formål at transformere det globale fødevaresystem.

3. Den grønne industrielle revolution starter nu:Efter mange år med snak ser det ud til, at politiske og investor initiativer endelige sætter skub i klimatiltagene. 2023 kan blive året, hvor man kommer til at se store produktionsvirksomheder satse seriøst på at nedsætte CO2-udledningen af deres forsyningskæder.

4. Nyt banebrydende partnerskab om retfærdig energiomstilling:Flere internationale partnere er gået sammen om at yde finansiel og teknisk støtte for at hjælpe lavtlønslande med at nedsætte CO2-udledningen – samtidig med at håndtere de omkringliggende kritiske problemstillinger, som landene kæmper med.

5. Lovende løsninger på nogle af landbrugets mest komplekse udfordringer:En voksende gruppe innovatører viser, at det er muligt at fremstille produkter, der er billigere, bedre for planeten og efterspurgt af kunderne. De udvikler måder til at skabe et bæredygtigt og modstandsdygtigt fødevaresystem ved at lære af og arbejde med naturen.

6. ’Deep Design’ kan afhjælpe de store systematiske problemer: Der er betydelige fremskridt i det, der kaldes “Deep Design”, som gør det muligt at bygge AI-baserede simuleringer af sociale og økonomiske kompleksiteter. Det kommer til at give et nyt grundlag for at forstå og håndtere bl.a. klimakrisen og social ulighed.

7. En ny æra af bæredygtige fødevarer: De innovative og bæredygtige fødevarer accelerer lige nu i vækst, da de endelig rammer plet hos forbrugerne, både i form af smag, sundhed og bæredygtig produktion – som endelig når en skala, der også gør prisen konkurrencedygtig.

8. Find digitalt talent netop nu: 2022 var et særdeles hårdt år for Big Tech, der har fyret tusindvis af medarbejdere. Til gengæld efterlades traditionelle virksomheder med muligheden for at drage fordel af den ledige talentmasse. Hvis man har brug for medarbejdere, der kan gennemføre en digital transformation, er der en unik mulighed for at rekruttere netop nu.

9. Transformerende forandring med ansvarlig AI:
Den brede offentlighed er skeptisk overfor brugen af AI. Men i en kombination med menneskelig ekspertise og dømmekraft kan man lukke tillidskløften hos forbrugerne. Men det kræver gennemsigtighed om, hvornår AI anvendes, hvordan algoritmer påvirker beslutninger, etc.

10. Øget virksomhedsaktivisme og understreget ’purpose’: Kriserne de seneste år har påvirket virksomhederne til at genoverveje deres rolle i samfundet, med øget opmærksomhed på emner som klima, retfærdighed, menneskerettigheder, etc. Man ser også dristigere virksomhedsaktivisme og mere ambitiøse miljø-, social- og governance målsætninger. Den udvikling vil blive forstærket.

Morten W. Langer

Danielsen: Vi startede med ”jægersoldater”

Iværksætteren, hovedaktionær Kaare Danielsen, skabte jobportalen Jobindex, der i dag er vokset til en koncern med mere end 300 medarbejdere og er børsnoteret på First North med en markedsværdi på 1,4 mia. kr. Undervejs har han som leder taget store sats for at drive sin virksomhed frem mod endnu større andele af det danske jobmarked. Den tidlige vækst afhang af en særlig type medarbejdere, som Kaare Danielsen betegner som jægersoldater. Fagredaktør Peder Bjerge har snakket med Kaare Danielsen.

Da Kaare Danielsen første gang under et ophold i USA så internettet, var han ikke i tvivl: Her var grundlaget for hans næste startup. I modsætning til mange andre tech-iværksættere var han godt forberedt som leder på de udviklingsfaser, hans virksomhed skulle igennem. Men man er som leder og iværksætter også nødt til at kunne reagere hurtigt og tage de nødvendige chancer. Også selvom afstanden mellem succes og fiasko er meget lille, understreger Kaare Danielsen i dette interview.

Hvor langt henne i din startups levetid gik du fra at være iværksætter til at være leder? ”Det skete relativt tidligt. Det hele begyndte som et enmandsfirma for 27 år siden i 1996, hvor jeg startede i USA. Da vi kom hjem til Danmark i 1998, var firmaet vokset til tre medarbejdere. Allerede der var jeg chef. Du kan sige, at jeg har været leder de sidste 25 år. Men der er forskel på at være direkte leder for en håndfuld medarbejdere til at have rollen for et helt firma, hvor man er leder for andre ledere. I dag har vi tre grupper, hvor jeg er leder for nogle direktører, som så har ansvaret for andre. Der er meget forskellige måder at lede på. I den første fase er det meget hands-on, hvor man f.eks. skal kunne håndtere folks personlige problemer og lignende. Nu handler det mere om kommunikation, og hvordan man udøver ledelse gennem fredagsmøder og den slags. Jeg er selvfølgelig stadig leder for dem, der refererer direkte til mig. Men nu har jeg ansvaret for 300 medarbejdere, som jeg ikke altid kender navnene på.

Ofte begynder iværksættere som en enmandshær, hvor de lærer ledelse gennem learning-by-doing. Var det også sådan for dig? ”Det har det været. Jeg begyndte alene for senere at få det, jeg kalder et udvidet enmandsfirma, hvor der er folk til at tage sig af nogle opgaver. I den fase kan du overskue det hele og kan bede folk om at gøre det ene eller det andet. Næste skridt er, at det udvikler sig til et egentligt firma med forskellige afdelinger, hvor du er nødt til at overlade opgaver til andre og leve med, at de nogle gange gør tingene på en anden måde, end du selv ville have gjort.

Den største forskel indtræder faktisk ved ansættelse af medarbejder nummer et. Når du går fra at være én person til at være to. Ellers var det, da jeg gik fra at drive et udvidet enmandsfirma til at være nødt til at have forskellige afdelinger. Altså der, hvor jeg går fra at være eneste leder til at være flere ledere. Og jeg ved, at der er en afdeling derovre, som jeg ikke rigtigt har styr på, men jeg må stole på, at de ved, hvad de laver. For mig opstod den situation, da vi fik en salgsafdeling. Jeg er uddannet programmør med en ph.d. i datalogi. Alt salg er ikke rigtigt mit speciale, så til det ansatte jeg en salgsdirektør.”

Hvilke ledelsesmæssige beslutninger har været vigtigst for din succes? ”Det er et godt spørgsmål. Det vigtigste var at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Jeg var i USA, hvor internettet voksede lidt, før det gjorde i Danmark. Det betød, at jeg lavede et firma baseret på nettet på det helt rigtige tidspunkt. Det er altid nemmere at skabe en stor virksomhed, hvis man rider på bølgen af ny teknologi, som netop slår an. Det er den vigtigste faktor bag vores succes. Selvom vi har været rimeligt forsigtige, har vi alligevel taget nogle store chancer, som f.eks. da vi købte to andre firmaer, først Computerworld og dernæst Stepstone med IT-jobbank. De to eller tre firmaer var tilsammen næsten lige så store som vi var dengang, så det var lidt af en mundfuld. Vi tog de chancer, fordi det ikke var muligt at opbygge en stor virksomhed uden at tage de spring en gang imellem. De sats er så heldigvis gået godt.”

Og som iværksætter er man vel nødt til tage de chancer? ”Ja, første gang var, da jeg droppede mit faste job for at stifte et firma. Men jeg havde en fordel, fordi jeg havde prøvet at være iværksætter før. Mens jeg læste, havde jeg lavet et par skakprogrammer. Her er vi tilbage i starten af 80’erne, hvor jeg lavede skakcomputere, der blev produceret i Hong Kong og solgt over hele verden.

Det finansierede mine studier og lidt til. Her fik jeg smag for at være iværksætter. Det var jo sjovt at lave noget, som blev solgt i hele verden. Jeg tjente også en del på det, hvad der betød, at jeg havde en sum penge i banken til næste gang, jeg fik en god idé til et firma. Og da jeg så internettet for første gang, var jeg ikke i tvivl om, at her var en teknologi, der ville vende fuldstændigt op og ned på hele verden: Nu var det bare om at starte et nyt firma. Men jeg var lidt i tvivl om, hvad det skulle være. Først var jeg mest til at lave et konsulentfirma, som skulle hjælpe banker og forsikringsselskaber med at komme på nettet. Og det nåede jeg faktisk også at lave. Jeg hjalp bl.a. BG Bank med at lave deres første hjemmeside. Men sideløbende med det havde jeg lavet et par andre sites.

Men min kone var nedkommet med tvillinger og var ikke særligt vild med, at jeg var i Danmark og lave konsulentarbejde. Så jeg besluttede mig for at droppe mine første idéer, både konsulentarbejde og skakprogrammerne, og udvikle Jobindex i stedet.

Så min fordel i forhold til at stifte Jobindex var, at jeg havde prøvet det før, som f.eks. at få en hel masse vejledninger fra det offentlige: Hvis man føler sig ensom, skal man bare stifte et ApS, for der kommer det ene brev efter det andet fra det offentlige.”

Hvad fik dig til at tage de store chancer med at købe f.eks. Computerworld? Det synes ikke at være et indlysende match for Jobindex. ”Med købet af Computerworld fulgte et jobsite, som hed JobWorld, der var interessant, fordi det er meget fokuseret på IT-området, der var i vækst. Man havde også en række kurser for ledige, som passede godt ind. Så der var noget sammenfald, men når du laver et sådant opkøb, kan du lave nok så mange beregninger. I sidste ende kommer det an på en mavefornemmelse: Tror du på det, eller gør du ikke? Det var en chance at tage. Men jeg er ikke bange for at tage den slags risici, hvis det føles rigtigt. Vi har også lige købt et andet medie, Alt om Data, hvor vi heller ikke vidste, hvad det var, vi købte. Det viste sig så at være et rigtigt godt lille firma. Vi endte med at købe Computerworld, fordi amerikanerne havde besluttet sig for, at nu ville de altså af med det her, og der var ikke andre, som var i stand til at tage en beslutning i løbet af under en måned.”

Så i sidste instans handler den slags indkøb for dig om en mavefornemmelse?

”Ja, meget ofte. Man er nødt til at acceptere, at man skal tage den slags beslutninger på et ufuldstændigt grundlag. Meget ofte kan du ikke få de rigtige data. Og der er faktorer som kultur, som du ikke kan nå at blive klogere på ved at læse dig gennem regnskaber. Her er man nogle gange bare nødt til at kaste sig ud i nogle ting og håbe, at det går godt.”

Hvilke samarbejder eller/og partnerskaber var afgørende for succes? ”I begyndelsen havde vi et samarbejde med TV2 om et jobsite. Det var med til at blåstemple os i omverdenen. Det var nok det vigtigste, selvom det løb ud i sandet, da TV2 skiftede strategi. Men vi afprøvede også andre tiltag. Vi havde også et samarbejde med Alta Vista (amerikansk søgemaskine stiftet i 1995, red.), hvor vi forsøgte at slå igennem i hele Europa under navnet AltaVista Job. Når jeg ser på Google forsøge at komme ind på det marked, er det egentlig det samme, vi forsøgte for 20 år siden. Desværre blev Alta Vista udkonkurreret. Hvis ikke det var sket, kunne Jobindex være blevet verdensomspændende.

Det er en anden lære, nemlig at der er meget lille afstand mellem succes og fiasko. Oven på dotcom-krisen i år 2000-02 havde vi 20.000 kr. tilbage på bankbogen, så var der gået bare én ting mere galt der, kunne vi være gået nedenom og hjem dengang. Meget ofte er det tilfældigheder, der gør forskellen.”

Hvordan forbereder man sig på det som leder?
”Man er nødt til at leve med usikkerheden. Det har jeg ikke det store problem med. Man kan lægge nogle planer, hvis det skulle gå galt. Man er nødt til at have en plan A, B og måske C. Men man er også nødt til at acceptere, at der sker uventede ting, som det der Corona.

Vi havde en plan for, at medarbejderne kunne arbejde hjemmefra i tilfælde af brand, men vi havde ikke en plan for, at halvdelen af omsætningen bare forsvandt. Her hjælper det til gengæld at være hurtige til at reagere. Det har vi været gode til.

Vi har aldrig taget mod venture kapital, som har givet konkurrenter muligheder, vi ikke har haft. Til gengæld har vi været gode til at udnytte muligheder, når de bød sig. Som f.eks. købet af Computerworld.”

Peder Bjerge

foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Manden bag Cocohagen: Fra krise til succes som iværksætter

Uden en krone på lommen og med medarbejdere fra det lokale jobcenter skabte Asbjørn Diemer en startup, Cocohagen, der efter en livstruende krise er en økonomisk succes. Han fortæller her til fagredaktør Peder Bjerge, hvordan kæmpe vækst også kan udløse økonomiske problemer, og hvad han gjorde for at redde virksomheden, som nu er inde i en rigtig god gænge. ”Jeg begyndte at tabe håret. Jeg fik store sorte rande under øjnene. Og nu er mit hår ved at blive gråt”, fortæller han om kriseperioden.

Mens han stadig arbejdede som politibetjent, satte Asbjørn Diemer sig for at bygge en virksomhed på at sælge økologiske kakaotrøfler. Fra en beskeden start uden den store kapital i et beskedent industrikøkken står han i dag efter en krise med en virksomhed, hvis plantebaserede trøfler nusælges i kaffekæder verden over.

Virksomheden har været truet på overlevelse. Hvorfor det? ”Vi havde i 2020-2021 en vækst på 60 pct., hvor det meste lå i andet halvår. Vi havde omsætningsrekorder hver måned. Vi havde nogle ekstremt store likviditetstræk og stor lagerbinding. Den store omsætningsvækst betød, at jeg måtte bruge mange penge på personale for at kunne nå det hele. Men vores samhandelsbetingelser både up- og down stream passede ikke sammen.

Jeg havde for korte betalingsbetingelser til mine leverandører og for lange betalingsbetingelser til mine kunder. Det var alle store kunder, der øgede omsætningen voldsomt. De havde løbende måned plus 30 dage og lignende, mens leverandørerne havde 14 dage. Det betød, at jeg i november 2021 måtte opsige halvdelen af mine medarbejdere, fordi likviditeten blødte. Det var en kæmpe udfordring.”

Hvordan har du tacklet det rent personligt?
”Det seneste halve år har været enormt hårdt på et personligt plan, hvor jeg har kæmpet for Cocohagens overlevelse. Det har gjort, at jeg har fået virksomheden lidt ud i en armslængde. Det, der tidligere har været benzin på bålet, har været, at jeg var så følelsesmæssigt engageret i alt. Jeg har været ude i alle dens kroge af virksomheden. Nu har jeg lagt lidt mere afstand til den, hvad der har været meget sundt. F.eks. ansatte jeg for tre måneder siden en driftschef, der tidligere var logistikchef i Lagkagehuset. Vores samspil er helt anderledes, end hvis vedkommende var ansat for et år siden på grund af den stejle indlæringskurve, jeg har været igennem under vores krise. I dag er det nok for mig, at tingene bliver løst godt – end, at de bliver løst efter mit hoved.”

Hvilke partnerskaber har været afgørende for, at du fik succes? ”Jeg tror, at det vigtigste var, da jeg fik Joe And The Juice-kæden som kunde. Det har haft stor betydning, fordi de kom ind med en kæmpe volumen, repræsenteret på markeder i 19 lande. Det har med syv-mile-skridt udviklet forretningen, så vi kunne håndtere lignende kunder. Her til sommer fik vi Espresso House ind som kunde. Og det kunne vi absorbere meget mere gnidningsfrit, fordi vi havde lært af det andet forløb.”

Hvad har krisen lært dig om likviditetsstyring?
”Aktieselskabet Cocohagen er i dag fuldstændig gældfrit. Vi har en enkelt leasingaftale på en maskine. Ellers ejer vi alt selv. Vi har ikke engang en driftskredit. Vi er fuldstændigt selvkørende. Her til februar betaler vi vores sidste afdrag på coronapakken. Når det er væk, skylder vi ikke en krone.

Det er resultatet af, at vi i årets første seks måneder har skåret alt ind til benet. Alt gik efter at opbygge likviditet. Samtidig havde vi en flot vækst på toplinjen første halvår 2022, hvor vi også reducerede lønomkostningerne med 50 pct. Det betød, at vi gik fra et underskud på en halv mio. til et overskud i samme størrelse.”

Hvad var den afgørende byggeklods i den positive vending? ”Det var en vild periode, hvor jeg fokuserede på det kommercielle, fordi det var det, som skulle redde forretningen, salg, salg og salg. Vi satsede på eksisterende produkter, vi havde på hylderne og bremsede for en tid udviklingen af nye produkter. Det skete med meget stor succes. På den ene side er det et sort hul i min bevidsthed, fordi det har trukket så mange tænder ud for mig personligt. Jeg begyndte at tabe håret. Jeg fik store sorte rande under øjnene. Og nu er mit hår ved at blive gråt.

På den anden side gjorde det meget for selskabet, der har vækst på alle nøgletal. Det, der havde været en krise, gjorde den til en veltrimmet maskine, hvor vi har et knivskarpt fokus, hvor vi kan levere til kaffekæder i verden. Fra Humlebæk til USA har vi en lead time på en fem-seks dage. Så i dag bruger jeg kun min tid, hvor det giver mest værdi for virksomheden i stedet for at være tovholder på alle dele af forretningen.”

Var det der, hvor du var tættest på at give op?
”Nej, det var jeg ikke. Det har intet med de sidste seks måneder til halvandet år at gøre. Jeg var fuldkommen fokuseret på at få virksomheden igennem krisen. Personligt har jeg aldrig nogensinde været ved at kaste håndklædet i ringen. Jeg har aldrig været tæt på at give op, men jeg har tilbudt at afstå min del af Cocohagen, hvis ikke jeg kunne få det på min måde. Her har jeg været meget ultimativ.”

Hvad er de to vigtigste ting, som du har lært om ledelse i din tid som iværksætter? ”Jeg har lært, at jeg skal være mere modtagerorienteret. Jeg har fejlagtigt tænkt, at den bedste måde at motivere folk på var at give dem de muligheder, jeg selv ville efterstræbe. Det, der giver mig glæde i hverdagen, er at kunne sætte min egen signatur på det.

Men når det gælder de mennesker, jeg har omkring mig, vil det være et problem, hvis det ikke er der, de finder deres tryghed. Hvis deres tryghed er fast løn, 8-16 job og faste rammer, er det noget, jeg før har været dårlig til at håndtere. Jeg er rigtig god til at inspirere andre og være en modpol for andre mennesker. Jeg skal passe på med at skubbe folk fra mig.

Jeg har lært, at det vigtigste ved at være iværksætter ikke handler om iværksætteri. Alle kan iværksætte. Det vigtige er at være vedholdende. Det er det, man skal tale om i stedet for at sætte iværksættere på en piedestal. I virkeligheden er det interessante, hvem der er i stand til at klare sig, når det brænder på. Enten har du det, eller også har du det ikke.”

Hvor langt henne i din startups levetid gik du fra at være iværksætter til at være leder? ”Det gjorde jeg stort set med det samme. Jeg startede Cocohagen i et lille industrikøkken. Dengang var jeg betjent hos Københavns Politi, og jeg havde en idé om, at jeg kunne gøre begge ting sideløbende. Samtidig var mit barn nr. to kommet til verden lige der. Alligevel havde jeg en idé om, at jeg kunne bruge et par dage om ugen på at producere og et par dage på at sælge den næste uge. Men det viste sig ikke at kunne holde stik.

Inden jeg første gang kørte ud for at sælge, havde jeg lavet sådan en bucket list over de ti forhandlere, jeg allerhelst ville have, og alle ti kunder sagde ja med det samme. Og i løbet af et døgn havde de bestilt mere. Der gik maksimalt en uge, fra jeg fakturerede første gang, til jeg fandt ud af, at det kunne jeg umuligt køre uden at have medarbejdere til at hjælpe mig.

Indenfor virksomhedens første levemåned henvendte jeg mig til det lokale jobcenter og fik en asylansøger, der hedder Moussa fra Mauretanien, som skulle i jobtræning. Han var en pensionsmoden herre, som hjalp til i produktionen. Det var min første medarbejder. Det muliggjorde, at jeg kunne koncentrere mig om salget.

Hvordan motiverer man medarbejdere, der kommer gennem Jobcentret? ”Jeg tror, at jeg har anvendt jobcentret til det, som det netop var sat i verden for. Indenfor den første måned havde jeg haft kontakt med alle de medarbejdere, der sad på de forskellige ressortområder på jobcentret.

Nogle havde med asylansøgere at gøre. Andre med folk i fleksjob osv. Det gjorde, at jeg havde en hel del ansatte igennem. Det var ikke med henblik på at slippe så billigt som muligt, men i stedet for så nemt som muligt at kunne afprøve en eventuel medarbejder, der så kunne fastansættes på almindelig vilkår. Jeg filtrerede dem, så nogle røg ud, mens andre blev. Mit samarbejde med jobcenteret var en forudsætning for, at jeg kunne komme i gang.

Hvilke ledelsesmæssige beslutninger var afgørende for, at du fik succes? ”Det er nok to meget modsatrettede beslutninger, jeg tog på forskellige tidspunkter. Til at starte med var det at satse på ung og ofte uuddannet arbejdskraft. Der har været flere, som er begyndt som ungarbejdere, altså under 18 år, som senere er blevet fast i Cocohagen.

Og omvendt med et andet fortegn har jeg ændret kurs med det. På grund af den bedre økonomi kan jeg gå ud og finde nogle personer med helt andre kompetencesæt, som kan løfte forretningen til et andet niveau. De har en viden, som jeg ikke selv har. Jeg tænker lidt, at det er en floskel, som man kan læse på en af de første sider i en CBS-lærebog, at det er det, man skal gøre. Men den banale viden har jeg ikke gjort brug af. Det er et klart paradigmeskifte.”

Peder Bjerge

foto: Cocohagen på Facebook

Log ind