Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 74

Guide: Topledelsen kommer ikke ud i alle kroge

To afdelinger i samme virksomhed bliver gennemsnitligt ledet lige så forskelligt som to selvstændige virksomheder. Det er et af de overraskende resultater i et amerikansk studie, der på en ny måde måler anvendelsen af ledelsesinstrumenter og den praktiske værdi af dem.

”Management-lingo” bliver ofte omtalt nedladende som tidens buzzwords – med en underforstået pointe om, at der er meget varm luft i det. Men i store træk virker de ledelsesinstrumenter og -principper, som vi ofte får fra god praksis for corporate governance. Bruger man disse instrumenter, har man f.eks. markant højere produktivitet og overskud, end hvis man ikke bruger dem. Det er det glade budskab fra et banebrydende studie fra Harvard.

Men der følger en konklusion med, som er meget mindre munter, set fra direktionsgange og bestyrelseslokaler: Det er faktisk meget vanskeligt, grænsende til det umulige, at udbrede ledelsesprincipperne til alle virksomhedens afdelinger rundt omkring i verden eller til forskellige geografiske lokationer.

Det er nemlig i langt højere grad andre faktorer end de centrale beslutninger, der afgør, hvordan den lokale ledelse fungerer. Og dette i en grad så to fysiske enheder, f.eks. fabrikker, fra én virksomhed ikke ledelsesmæssigt vil ligne hinanden mere, end to uafhængige fabrikker gør.

Nye forskningsmetoder
At studiet ikke tager udgangspunkt i virksomheder, men i fysiske enheder, er en af to ting, der adskiller det nye studie fra sædvanlige forskningsmetoder. Den anden er, at succeskriteriet ikke er aktiekurser, regnskabsmæssige overskud eller lignende, der kan være resultatet af tilfældigt held eller uheld. I stedet har forskerne haft adgang til data fra de undersøgte enheder, således at de f.eks. kan måle arbejdsproduktiviteten og udviklingen i samme.

Det holdes op mod konkrete data om de ledelsesinstrumenter, der anvendes. Disse data har man fra US Census Bureau, der har foretaget en simpel spørgeskemaundersøgelse. F.eks. er enhederne blevet spurgt, om de anvender performancemål, i givet fald med hvilken frekvens, og hvordan medarbejdere belønnes med bonusordninger og forfremmelser.

Forskerne finder meget store forskelle i, hvor mange af ledelsesinstrumenterne de forskellige erhvervsenheder bruger. En fjerdedel bruger meget få, og en anden fjerdedel bruger mere eller mindre hele paletten.

Som nævnt er den positive effekt af at bruge instrumenterne meget tydelig, og det gælder på tværs af forskellige brancher og virksomhedstyper. Men spørgsmålet er så, hvad der får nogle virksomheder til at vælge henholdsvis til og fra, når det nu tydeligvis ikke er initiativerne fra hovedkontoret, der dominerer i den sammenhæng? Forskerne identificerer fire faktorer:

For det første har konkurrencen betydning. I brancher med hård konkurrence overlever kun de bedste, og de dårligste må stramme sig an for at have en chance for at hænge på. Forskerne registrerer, at forøget konkurrence hurtigt efterfølges af bedre ledelse. Konkurrencen måles indirekte ud fra det tillæg, som virksomhederne kan lægge på priserne i forhold til marginale omkostninger. Jo lavere tillæg, jo hårdere konkurrence, er tesen, men reelt omfatter målemetoden dermed også brancher, hvor problemet er, at produkterne ikke længere er så efterspurgte.

For det andet og måske mere overraskende: Stram regulering har en negativ effekt på kvaliteten af den udførte ledelse. Det går imod en tese, der i hvert fald i vores gennemregulerede land er populær; nemlig at regulering motiverer virksomhederne til at være oppe på dupperne. Forskerne finder tværtimod, at regulering af arbejdsmarkedsforhold gør virksomheder sløve, mens fravær af regulering motiverer dem til at selv at finde på gode systemer og normer. Der er dog kun målt på denne ene kategori af regulering, så det kan være anderledes, hvis man f.eks. undersøgte miljøregulering.

For det tredje bidrager det positivt, hvis enhederne er placeret i geografisk nærhed af nogen, de kan lade sig inspirere af. Således vil to konkurrenter begge vinde ved at lægge deres produktionsfaciliteter ved siden af hinanden. Det giver højere produktivitet på begge anlæg, end hvis de lå i hver sin by.

For det fjerde har det positiv betydning, hvor veluddannet arbejdskraften er. Forskerne undersøger dette ved at måle afstanden fra de enkelte erhvervsenheder til nærmeste college. I Danmark er det en kendt sag, at mange virksomheder gerne vil ligge i nærheden af højere uddannelsesinstitutioner, for at kunne få kvalificerede kandidater. Men dette giver altså ikke blot virksomheden konkrete kompetencer – det giver den også mulighed for at forbedre sin ledelse.

Guide: Fremtidens digitale rapportering

Den digitale revolution har endnu kun haft beskedne effekter på den finansielle afrapportering. Men det vil sandsynligvis ændre sig i de kommende år, så virksomhederne kommer i et kapløb om at tilfredsstille regnskabsbrugernes ønsker.

For fire år siden ankrede A.P. Møller – Mærsk et af sine nye triple E-skibe op i København og Aarhus og inviterede offentligheden ombord. Det blev et tilløbsstykke, ikke mindst blandt selskabets mange danske investorer. Men snart vil den slags fremvisninger måske synes gammeldags: Med den virtual reality-teknologi, der hastigt bliver udbredt, kan samtlige investorer over hele verden på en langt enklere vis få fremvist skibe, havneanlæg, borerigge og alt andet materiel, koncernen råder over. Endnu er digitaliseringen ikke slået meget igennem på selskabernes årsrapporter.

Groft sagt ligner de sig selv, som de så ud for 10 og 20 år siden, bortset fra at de fleste nu læser dem på en pdf-fil. Men et gennembrud kan være på vej, hvor digitaliseringen – som på alle andre områder – ikke bare ændrer brugernes forventninger til formen, men også til indholdet.

Britiske Financial Reporting Lab har i en rapport skitseret, hvad fremtidens digitale rapportering kommer til at bestå af. Skitseringen er baseret på, hvad regnskabsbrugerne gennem undersøgelser har udtrykt ønske om.

Interaktive årsrapporter
Den største forventede ændring er, at årsrapporten i en eller anden grad bliver interaktiv. Man skal dog ikke forestille sig samme udvikling som inden for f.eks. tv, hvor de store stationer forsvinder og afløses af mange små udbydere, som tilbyder folk at sammensætte præcis det billedmedie, der passer dem. Der er blandt regnskabsbrugere en forståelse for, at essensen af en årsrapport, også i den beskrivende del, er, at virksomheden har et budskab, som den skal aflevere.

Men brugerne kan have forskellige behov for at få fremhævet enkeltelementer, og de kan have forskellige ønsker til detaljeringsgraden. For én bruger er det måske bedst, at de centrale informationer er klemt sammen i en overskuelig tabel. Mens en anden ønsker adgang til big data-analyser i en form, der gør dem direkte sammenlignelige med tilsvarende tal fra andre sammenhænge.

Muligheden for at give langt flere oplysninger åbner dog for et nyt problem: Det bliver ekstremt omkostningstungt, hvis ledelsen eller revisorer skal verificere det hele. Det skal man finde en form til at håndtere. Det kan være, at nogle oplysninger slet ikke skal verificeres, eller at de skal verificeres af personer længere nede i virksomhedens hierarki. I samme åndedrag kan det nævnes, at det er vigtigt, at årsrapporten også skal bevare sin uforanderlighed: De data, der bliver præsenteret, skal forblive der, også i årene efter rapporteringsperiodens afslutning, og regnskabsbrugerne skal være trygge ved, at det er sådan.

De nye muligheder vil generelt udfordre dem, som står for formidlingen. Årsrapporten skal stadig være overskuelig og nem at finde rundt i. Det stiller blandt andet krav til søgefunktionen, som allerede i dag kan være vanskelig at bruge – med mindre man søger på meget specifikke nøgletal, kan man være usikker på, om man med et givent søgeord når frem til al den information, som rapporten indeholder om det ønskede emne. Også på links, henvisninger og kildereferencer vil brugerne sandsynligvis komme til at stille større krav.

Produktion og distribution
Men oven i alt det, som regnskabsbrugerne vil forvente, er der nogle rent praktiske udfordringer med dels fremstillingen af rapporten, dels distributionen af den. For så vidt angår produktionen overtager man nogle restriktioner fra nutidens rapportering: Det vil næppe være gangbart, hvis rapporteringen bliver meget dyrere end nu, og rapporteringen skal også være kompatibel med det, man har i dag. Endelig skal opgaven være nem for dem nede i organisationen, der skal levere data og andet materiale.

For så vidt angår distributionen skal rapporteringen grundlæggende tjene to herrer: Dels myndighederne, dels alle andre. Det sidste indebærer, at informationerne skal være nemme at tilgå for den menige ikke-professionelle bruger, og at de skal komme hurtigt. Men det skal altså ske under den restriktion, at også myndighedernes krav til formidlingen og anvendte systemer er overholdt. Et sidste de facto-krav har i hvert fald alle danske virksomheder vænnet sig til i den nuværende, og for rapporteringens vedkommende tidlige fase af digitaliseringen: Det skal være gratis for alle at rekvirere årsrapporten, eller det miks af medier, som i fremtiden vil udgøre det, vi i dag forstår ved en årsrapport.

Guide: Erhvervsledere kan lære af biologien

De fleste erhvervsledere kender det: Man har et godt produkt, som man ved, at nogle derude har brug for. Alligevel er det en kamp op ad bakke at få fremstillet og solgt sit produkt. Tusind ting og personer gør modstand, og endda ofte ud fra nogle bevæggrunde, der synes irrationelle eller malplacerede. 

Hvordan skal erhvervslederen så forstå og håndtere det mangehovedede uhyre, som modstanden virker som? The Bosten Consulting Group kommer i en analyse med et lidt alternativt bud: Konsulent – huset foreslår , at man tænker i biologiske termer, idet man ser virksomheden som en organisme og omgivelserne som dens habitat.

Som bekendt er naturen et farligt sted, hvor organismer konstant bliver angrebet af andre organismer. Engang imellem kommer der også invasive arter, som ændrer hele spillet og konkurrencesituationen, eller en art forsvinder, med en tilsvarende effekt. Men selv uden sådanne dramatiske begivenheder er det en misforståelse, at der findes stabile habitater. Arterne er hele tiden under udvikling for at kunne klare sig bedre, på bekostning af andre arter.

Således begynder erhvervslederen at kunne se sin virksomhed i det lille dyr på skovbunden: Man er selv en kompliceret organisme, og man lever i en verden, der bringer ondt og godt – i nogle situationer fordi et andet dyr har ønsket at gøre ondt eller godt Men som regel er det bare tilfældigt, hvad der sker. Bosten Consulting Group opstiller seks parametre, som man kan agere efter i en verden, der kører efter nogle af de samme lovmæssigheder, som biologien kører efter:

Dyrk det heterogene: Smitsomme sygdomme er belastende, men de er bedre end alternativet: At blive slået ihjel af den første fjendtlige virus, der kommer forbi. Enhver organisme indeholder et komplekst forsvarssystem, som til tider kan kræve store ressourcer, men som er nødvendigt til at modstå trusler, hvis art man ikke kan forudsige. På samme vis kan en virksomhed beskytte sig ved i et vist omfang at handle imod det umiddelbart logiske – f.eks. ved at ansætte folk, der har en anden kultur end virksomhedens, eller ved at holde fast i produktlinjer, og dermed nogle kompetencer, som aktuelt ikke tjener penge hjem.

Byg op med moduler: I områder med mange skovbrande ved man, at disse brande ikke bare skal slukkes hurtigst muligt. At en del af skoven brænder ned betyder, at denne del i de følgende år vil stå frisk og svær at antænde. Uden denne effekt tæller man ned til den helt store brand, hvor hele skoven brænder. Tilsvarende kan virksomheder tænke i brandmure, der sikrer dens beståen, selv om en del brænder ned. Det kan være ved en konglomeratopbygning, men det kan også være ved, at virksomheden har produkter eller markeder med lav indbyrdes afhængighed.

Flere forsvarsmekanismer: Immunsystemet er ikke vores eneste forsvar mod smitsomme sygdomme. Mange vira når slet ikke så langt, fordi de bliver bremset af en så simpel ting som vores hud. Oversat til virksomheder har mange fjernet de første forsvarsmekanismer ved at barbere omkostningerne for langt ned. LEAN kan f.eks. være godt, men hvis man har fjernet den del af de daglige møder, hvor medarbejderne nævner uforudsete problemer, kan det også være fatalt.

Forvent overraskelser, men reducer risikoen: 
I naturen er det umuligt at forudsige, hvad der vil ske, men dyr lærer sig f.eks. hvor og hvornår der er særlig grund til at være opmærksom på farlige insekter. Mange virksomheder glemmer den tilsvarende øvelse: De ved, at der er mange opstartsvirksomheder, der vil tage deres marked, men de kan ikke forestille sig, at det faktisk vil lykkes for en af dem, så de nøjes med at forholde sig til det på et anekdotisk plan.

Brug feedback: Det er ikke uforbeholdent sådan, at det dyr i flokken, der bedst tåler sult, kulde og andre trusler, er det stærkeste. På lang sigt er der fordele ved at være sart, fordi det motiverer individet til at løse problemerne, mens de endnu er små. Tilsvarende er det ikke godt for en virksomhed, hvis den pr. automatik undertrykker den umiddelbart uønskede adfærd fra medarbejderne: Brokkerierne eller de irriterende, ivrige råd fra menige medarbejdere. Meget af dette er værdiløst, men det er også i denne pulje, man finder tidlige advarsler om, at noget er vejen.

Husk tilliden: På mange måder vinder kontrol frem, blandt andet som følge af myndighedskrav, og myndighederne kan også stille krav til markedsføring, reklame og så videre. Men tillid er en afgørende komponent i mange arters overlevelse. Ikke sådan at tilliden kan stå alene – der vil som regel være en leder, der jævnligt disciplinerer de andre individer – men i det daglige skal gruppens medlemmer kunne stole på hinanden.

Ledelser skal tænke på andet end profit

Den Meningsfulde Virksomhed. Knap 90 procent af alle virksomheders topchefer vurderer, at det bliver nødvendigt for deres organisationer at skifte fokus fra ”ren profit” til værdiskabelse for en bredere kreds af stakeholdere, viser survey. I en tid, hvor erhvervslivets omdømme ikke er for godt med erhvervsskandaler (OW Bunker), regnskabsfusk, hvidvasksager og skattelymisbrug, er der en stigende erkendelse blandt CEO’er og bestyrelser af, at det ikke kun handler om at skabe profit. Det er en gammel debat, men nu er det alvor.

Undersøgelsen viser grundlæggende, at en stor andel af erhvervslivets topchefer mener, at der er behov for at organisationerne skifter fokus fra ren aktionærtænkning til værdiskabelse for bredere grupper af stakeholdere, og det også er nødvendigt at arbejde mere langsigtet med virksomhedens strategi og forretningsudvikling – frem for efter kortsigtede finansielle mål. Det fremgår af en undersøgelse, som for nylig blev fremlagt ved en konference i regi af blandt andet the International Corporate Governance Network (ICGN) og the International Integrated Reporting Council (IIRC).

Behov for nyt paradigme
Kommentarerne til undersøgelsen understøtter, at der er brug for et nyt paradigme, hvor virksomheders succes vil afhænge af ”værdiskabelsen” for flere forskellige stakeholder grupper.

I det gennemførte survey er topledelserne blevet spurgt om, hvad de tror, der bliver afgørende for deres virksomheds langsigtede succes: 90 procent peger på det forhold, at de skal ”imødekomme forventninger og behov hos deres kunder.” 80 procent peger på profitabilitet og finansielt afkast for investorerne. Men ikke meget efter kommer med en svarandel på 75 procent ”inspiration og motivation af de ansatte.” Tankevækkende er det altså, at de moderne topledere ret beset skal tænke mere på deres kunder end deres aktionærer.

Et andet vigtigt budskab fra topledelserne er, at de skal til at vægte den langsigtede strategiske planlægning meget tungere. Hele 2/3 af de adspurgte topledere peger på, at de selv bør tænke mere langsigtet. Samtidig er der en klar overvægt af topledere, der mener, at investorerne helst ser, at virksomhederne tænker langsigtet. Det vil dog i høj grad afhænge af selskabets aktionærstruktur, idet typiske kortsigtede hedgefonde og spekulationsfonde næppe er enige i den vurdering.

79 procent af bestyrelsesmedlemmerne tror faktisk, at en mere langsigtet tilgang til strategi vil forbedre selskabets langsigtede værdiskabelse. Dette skal læses i sammenhæng med, at hele 93 procent mener, at det er vigtigt at kommunikere klart og tydeligt, hvordan virksomheden skaber værdi til de eksterne interessenter.

Men det gennemførte survey afslører også, at der er et gab mellem den ønskede og den faktiske eksterne kommunikation: ”Despite executives globally agreeing on the increasing value of understanding and communicating the value creation potential of their organisations, the survey clearly highlights a significant ‘knowledge and skills gap’ that needs to be addressed. Only a handful of executives feel that they currently have the management and reporting information to understand and interpret the future drivers of their business in order to make strategic decisions.”

Værdi af ekstern kommunikation
Under alle omstændigheder er der blandt bestyrelsesmedlemmerne en udbredt forståelse af, at netop den eksterne kommunikation kan anvendes til at skabe forståelse for virksomhedens muligheder for at skabe værdiskabelse på den kortsigtede, mellemsigtede og langsigtede bane. Hele 93 procent af de adspurgte bestyrelsesmedlemmer mener, at corporate reporting er altafgørende for at skabe forståelse for virksomhedens værdiskabelseshistorie.

Konklusionen lyder, at der ikke er én enkelt løsning på udfordringerne, men at ekstern rapportering rettet mod alle vigtige stakeholdere vil hjælpe med at skabe langsigtet succes. Budskabet er således, at bestyrelserne skal bistå den daglige ledelse med at adressere nogle af disse kommunikationsmæssige udfordringer, med henblik på også at fremme andre mål end profit, eksempelvis finansiel stabilitet og en bæredygtig udvikling.

”The concept of shareholder value can actually lead to dysfunctional short-termism, so there is need for a more long-term value creation initiative, especially in Wall Street.’ Purpose beyond profit is an imperative in today’s world and this will only be achieved through a better understanding and communication of the wider factors, which contribute to value creation and building successful relationships with a range of stakeholders,” hedder det.

Morten W. Langer

”Professionelle” i bestyrelsen trækker ned

Det bliver ellers anset for at være en dyd, at bestyrelsesmedlemmer er uafhængige og ”professionelle” – i betydningen at de ikke har andet arbejde end at være bestyrelsesmedlem. Men en ny amerikansk forskning underminerer den gængse opfattelse.

Gennem de seneste mange års arbejde med god selskabsledelse er man kommet til at betragte det som en selvfølge, at det er en fordel, at bestyrelser er uafhængige og består af fuldtids ”professionelle” bestyrelsesmedlemmer.

Men forestil dig, at du aldrig før har hørt om fænomenet og skulle tage stilling til, om det var smart at vælge bestyrelsesmedlemmer, der ikke var involveret i den daglige drift af andre virksomheder. Ville du være nervøs for, om disse bestyrelsesmedlemmer havde føling med det aktuelle forretningsmiljø og markedsforholdene, måske med tendens til at være fantaster og imperiebyggere?

I så fald ville din mistanke være velbegrundet, viser en videnskabelig undersøgelse foretaget af forskere fra University of Toronto og George Washington University. Det er en undersøgelse, der kan vende op og ned på mangt og meget i toppen af ikke mindst dansk erhvervsliv.

Undersøgelsen viser nemlig, at aktiemarkedet ofte reagerer negativt, når der bliver udnævnt professionelle bestyrelsesmedlemmer.

Det kunne i sig selv skyldes, at aktiemarkedet reagerer uhensigtsmæssigt, eller at udnævnelserne bliver fulgt af en erkendelse af dybereliggende problemer i virksomhederne. I virkeligheden kan det altså være disse erkendelser, der får investorerne til at sende kursen ned. Man kan altså ikke udelukke, at miseren er knyttet til virksomhederne og ikke de professionelle bestyrelsesmedlemmer.

Professionelle træffer dårligere beslutninger
Ikke desto mindre er det påfaldende, at de professionelle bestyrelsesmedlemmer tenderer mod at træffe ”anderledes” og dårligere beslutninger end andre bestyrelsesmedlemmer: De støtter oftere opkøb, som aktiemarkedet reagerer på med en mistro, der skal vise sig berettiget, idet de finansielle resultater bliver dårligere – end i virksomheder uden professionelle bestyrelsesmedlemmer.

Analysen er foretaget på baggrund af et datamateriale med 8266 personer, der havde en eller flere bestyrelsesposter, men ikke anden beskæftigelse, i perioden fra 2003-2013. Udnævnelserne er sammenholdt med finansielle resultater, data for aktiemarkedet og oplysninger om fusioner og opkøb, således at lidt over 46.000 ”virksomhedsår” indgår. Konklusionerne er altså baseret på et meget omfattende datasæt.

Små profitable virksomheder uden vækst
I udgangspunktet er de virksomheder, der vælger professionelle bestyrelsesmedlemmer, mere profitable end andre virksomheder. Men de er også mindre, har mindre vækst, og de har færre produktkategorier, som imidlertid er spredt på flere geografiske markeder. Der tegner sig altså et billede af virksomheder, som trods god indtjening, oplever sig selv som sårbare.

Det kan være baggrunden for, at disse virksomheder er mere tilbøjelige til at foretage opkøb, og disse opkøb kan være strategisk velbegrundede, selv om de har en relativt lav succesrate: Måske er virksomheden nødt til at tage en chance, hvis den skal bestå i markedet.

På den anden side har tidligere studier vist, at selskaber med dårlig selskabsledelse generelt foretager flere opkøb. Og de professionelle bestyrelsesmedlemmers bidrag på denne front er tydeligt – jo flere af dem, jo flere opkøb. Forskerne tilskriver det, at de professionelle vil bruge mindre energi på en kritisk bedømmelse af direktionens forslag og på at forsvare investorernes værdier.

Professionelle træffer skødesløse beslutninger
Også andre delresultater tyder på, at det er en faktor, at de professionelle bestyrelsesmedlemmer – på trods af, at de har helliget sig til hvervet – træffer mere skødesløse beslutninger.

F.eks. er ikke-professionelle bestyrelsesmedlemmer faktisk mere tilbøjelige til at reagere med en fyring, hvis en topchef ikke leverer de lovede resultater. De professionelle investorer er også mindre tilbøjelige til at gøre topchefens løn performanceafhængig.

Det sidste kan dog tolkes både positivt og negativt. Det kan tænkes, at de professionelle faktisk bedømmer topchefens kvalifikationer, i stedet for blot at se på lønningerne i andre virksomheder.

Forskerne er heller ikke helt skråsikre om, at en lavere omsætning i virksomheder med flere professionelle bestyrelsesmedlemmer afspejler en ligefrem sammenhæng mellem årsag og virkning. Men faktum er, at sammenhængen findes.

Sten Thorup Kristensen

Om skiftet fra det lille til det store lederskab

De fleste ledere er begyndt i det små. De har f.eks. som unge fået ansvaret for den afdeling, de arbejdede i. Selv om de også viser sig dygtige til denne begrænsede opgave, kan de få et chok, når de bliver ledere på et højere niveau. Professor Michael D. Watsom fra lederuddannelsen IMD deler udfordringen op i syv delementer, som også den allerede erfarne topleder kan bruge i en vanskelig situation.

Fra specialist til generalist: En virksomheds afdelinger er subkulturer med deres egne regler og sprog. Ledere, som rykker op på et overordnet niveau, må derfor arbejde hårdt for at lære at forstå og bruge alle relevante begreber og ”sprog”. F.eks. kan en medarbejder med baggrund i marketing ikke bare lige adoptere stilen i forsknings- og udviklingsafdelingen. Men han kan opnå kendskab til de centrale begreber, redskaber og ideer, der anvendes i de forskellige afdelinger. Det er vigtigt, at den nybagte leder forstår nok til selv at være i stand til at foretage kvalificerede valg af ledere til de enkelte afdelinger.

Fra analytiker til integrator: Den primære opgave for lederen på gulvet – den funktionelle leder – er at udvikle og motivere sine folk til analytisk dybde på det relevante fokusområde. Som modsætning hertil må den generelle leder håndtere teams på tværs af funktioner, med den hensigt at løse vigtige, organisatoriske udfordringer. Den nybagte leder må altså lære at håndtere sammensatte problemer, og endnu vigtigere, at foretage valg om, hvad der er vigtigst for organisationen. Lederen skal også være klar til at samle bolden op, når der opstår problemer, som ingen person eller afdeling umiddelbart finder det naturligt at tage ansvar for, men som ikke desto mindre skal løses.

Fra taktiker til strateg: Den generelle leder vil i højere grad end den funktionelle foretage og kommunikere strategiske beslutninger. Alt i alt må de være i stand til præcist at definere, hvad mission og målsætninger består i, de nødvendige nøglekompetencer, strategien og visionen for forretningen (altså hvad, hvem, hvordan og hvorfor). De skal også være i stand til hurtigt at bevæge sig mellem det taktiske og det strategiske niveau (henholdsvis træer og skov). Men det er især vigtigt, at de vænner sig til den strategiske tankegang, der består i at identificere mønstre i komplekse informationer, at beskrive disse mønstre for andre, og at forudsige reaktioner på mønstrene fra stakeholdere og konkurrenter.

Fra murer til arkitekt: Efterhånden som ledere rykker op i systemet, bliver de i stigende grad ansvarlige for at lægge fundamentet for, at organisationen kan yde sit bedste. Det vil sige at skabe det miljø, hvori forretningsmæssige gennembrud kan ske. For at kunne dette, må de forstå hvordan strategi, struktur, systemer, processer og talenterne interagerer. De skal også være eksperter i principperne for organisatorisk design, forretningsprocesser og personaleledelse. Kun få potentielle topledere modtager nogen formel oplæring i organisationsudvikling, hvilket gør dem dårligt klædt på til at være arkitekterne i deres egne organisationer, eller blot at være kvalificerede til at forstå de ydelser, konsulenterne på området sælger.

Fra at løse problemer til at sætte dagsorden: 
Mange ledere har første gang vist deres talent ved at løse konkrete problemer, men når de kommer op i overordnet position må de i højere grad fokusere på at sætte dagsordenen for organisationen. Dette indebærer at identificere og prioritere trusler, og at kommunikere dette på en måde, der sætter organisationen i stand til at handle. Det ultimative mål er at ruste organisationen til af sig selv at tænke sådan, således at virksomheden er den, der leverer de nye løsninger på sit marked.

Fra kriger til diplomat: Effektive ledere ser fordelen ved proaktivt at forme omgivelser og at styre vigtige relationer med udenforstående parter, herunder myndigheder, NGO, medier og investorer. De identificerer mulighederne for, at man i samarbejde med andre virksomheder kan medvirke til at skabe spillets regler. Den funktionelle leder er som modsætning hertil blot fokuseret på at optimere sin egen afdelings arbejde.

Fra birolle til hovedrolle: For den funktionelle leder kan det være godt nok at være effektiv i egen ret. Den generelle leder vil derimod stå midt på scenen og blive betragtet som en rollemodel, med hvad dertil hører af forventninger. Uanset om det lederen gør er klogt eller ej, tenderer rygtet om det til at forplante sig ned gennem virksomheden og sætte en norm. På længere sigt vil lederen også blive en model ved nyansættelser, hvormed der er skabt en selvforstærkende cirkel – ond eller god.

Artiklen er med tilladelse fra IMD oversat og lettere forkortet af Økonomisk Ugebrev Ledelse.

Guide: Seks trin til en succesfuld fusion

Vi har hørt om det tusinde gange: Fusioner, der enten skuffer eller overrasker positivt. Det sidste er ikke entydigt godt, selv om aktionærerne umiddelbart er glade. Det optimale vil være, hvis man som køber har fuldstændig forstået, hvad man har købt. 

Velkendt er det, at meget kan få en fusion til at gå skævt – også selvom synergieffekterne mellem de to virksomheder er helt oplagte. I en guide beskriver Boston Consulting Group i seks punkter, hvordan man holder fusionsprocessen på sporet. Organisatorisk samarbejde mellem due diligence og integration: Erfaringen viser, at det er meget almindeligt, at synergieffekterne er vurderet forkert, allerede inden et opkøb er aftalt.

En typisk fejlmargin er 20 procent på skønnede omkostningssynergier og 10 procent på omsætnings synergier. Det er der flere grunde til. Due diligence-teamet vil ofte arbejde under tidspres, og der kan være usaglige interesser i at skyde for højt eller for lavt. Men den måske mest typiske synder er manglende samarbejde mellem due diligenceteamet og de operative folk, som kommer bagefter for at integrere de to virksomheder og gøre de skønnede synergieffekter til virkelighed. Det kan være løsningen, at de operative folk bliver tildelt en hovedrolle allerede under due diligence processen, påpeges det.

Benyt ”karantæne”-hold: Ventetiden på myndighedsgodkendelsen vil være nervepirrende for enhver ledelse, der foretager et tilkøb eller indgår en fusion. Det kribler i fingrene efter at komme i gang, men fortrolighedsregler gør det vanskeligt. Indtil transaktionen er godkendt, er det jo to forskellige virksomheder, der af konkurrencemæssige hensyn ikke må udveksle hemmeligheder.

Problemet kan løses med såkaldte clean teams. Man skal forestille sig en gruppe, der bliver placeret for sig selv og skal beskæftige sig med fusionen, og ikke andet. Det kan være eksterne konsulenter, eller det kan være medarbejdere, som får en bonus for at bære den risiko, at de må forlade virksomheden, hvis fusionen falder til jorden. Clean teams kan f.eks. gennemgå begge virksomheders kundedatabaser og undersøge, om samme kunde får helt forskellige vilkår fra de to virksomheder, og i givet fald forberede oplæg til, hvad man gør ved det.

Tænk i best case: Realisme er godt, men ikke i den ”billige” form, hvor man i realiteten blot vælger den mageligste løsning. I en fusionsproces er det tværtimod vigtigt, at man – eventuelt med udgangspunkt i overslagene fra due dilligence-processen – gransker de mest optimistiske vurderinger, og måske endda lægger nye lag til dem. Det er dog afgørende vigtigt, at det ikke blot er baseret på håb og fornemmelser. Tværtimod er det en del af øvelsen, at man kan dokumentere og underbygge de positive muligheder. På den måde skaffer man sig vigtig viden i den nye, fusionerede organisation.

Ping pong om konkrete målsætninger: De sidste kan ledelsen ikke nå frem til på egen hånd, men den kan naturligvis heller ikke blot overlade det til integrationsteamet eller andre ansatte i virksomheden. Målsætningerne må altså udarbejdes i et samspil mellem de forskellige instanser. Boston Consulting Group har sin egen model for, hvordan det kan foregå – se den beskrevet mere udførligt i guiden, som der linkes til i artiklens start.

Forfølg ny omsætning med samme ildhu som besparelser: For nogle år siden var omkostningsbesparelser den store dagsorden i erhvervslivet, og det var også især med det motiv, man indgik i fusioner. Det er også så dejligt intuitivt, at man kan spare penge ved f.eks. at slå to parallelle distributionssystemer sammen. Desværre glemmer man ofte de gevinster, der kan være på toplinjen, og de fleste vil også opleve det sådan, at de via deres salg og markedsføring i forvejen gør alt for at øge omsætningen. Men også her kan de særlige muligheder efter en fusion – med lidt omhu – være talrige. F.eks. kan der opstå muligheder for krydssalg til de fusionerende selskabers respektive kunder. Ledelsen må grundlæggende angribe området på samme måde, som man angriber omkostningerne: Analysere mulighederne, sætte høje, men realistiske, mål og bygge de organisatoriske strukturer, der skal til for at realisere dem. De sidste vil ofte bestå af teams med medlemmer fra begge virksomheder.

Følg fremgangen nøje: Hvor lang tid skal en ledelse systematisk følge, hvordan det går med at realisere synergier? Boston Consulting Groups svar er: Indtil den sidste gevinst er høstet. Og i mindst de første to år skal afrapporteringen være månedlig. Konsulenthuset baserer sit råd på den erfaring, at meget lidt giver sig selv – det kræver målrettet arbejde, hvis ikke fusionen i bedste fald skal ende med, at man blot plukker de lavest hængende frugter.

Guide: Optimér med digitale menneskeanalyser

Såkaldte digitale ”menneskeanalyser” (People Analytics) forudses at blive en central videreudvikling af erhvervslivets HR funktioner. Det handler om at udnytte nye redskaber og systemer til at måle, om medarbejdernes handlinger er optimale, og om organisationen giver plads til den optimale brug af de menneskelige ressourcer i virksomheden. 

Erhvervsledere har brug for meget mere viden om, hvordan de ansatte agerer, og om virksomheden skaber de bedst mulige rammer, hvis virksomhederne skal videre ud af den vej, der hedder effektiviseringer og at gøre tingene ”smartere” og bedre. Faktisk er der i den nye digitale verden ved at opstå en stribe redskaber, som kan hjælpe erhvervslederne med denne forståelse.

I en rapport fra Deloittes CFO Insights gennemgås nogle af de nye værktøjer til at foretage ”digitale menneskeanalyser”:

For det første skal virksomhedens ledelse erkende, at de nye analyser ikke er noget, der bare overlades til HR-afdelingen, og de skal heller ikke udføres af en underafdeling i HR. Analyserne skal gøre brug af big data fra alle dele af virksomheden. Men de skal også bruge alle mulige andre informationer. Derfor er der brug for en ny afdeling for ”People analytics”, som kan arbejde på tværs og sikre sig input fra alle dele, og dermed også have en selvstændig ledelse.

For det andet skal ledelsen gør sig klart, hvad formålet med people analytics er: Det er at afkode og forstå, hvad der skal til for at skabe bedre resultater. Medarbejdere kan miste gejsten og motivationen. Men kan man måle, hvordan og hvornår det sker, og hvordan det påvirker effektivitet og kvalitet i arbejdet? Hvordan virker et svagt eller et stærkt engagement på effektiviteten og produktiviteten?

Med digitaliseringen kan den slags faktisk måles. På samme måde er det blevet lettere at finde ud af, i hvilke geografiske områder, arbejdstider og med hvilke ledelser, medarbejderne skaber de bedste resultater. På samme måde gør big data det lettere at måle, hvad kunderne sætter pris på – når der er interaktion med de ansatte.

For det tredje gør menneskeanalyserne det muligt at få et her-og-nu billede af forholdene, så nye data straks kan omsættes i konkrete handlinger. Det gør det også muligt at måle, hvis der er ændringer i de ansattes adfærd, og måske hvorfor der er ændringer. Det er måske hér, at nogle medarbejdere kan blive bekymrede. Når de konstant måles, bliver de så også presset til konstante forbedringer?

Adfærdsanalyse af medarbejderne
Spørgsmålet er relevant, lyder det i analysen, for ved brugen af f.eks. kunstig intelligens, AI, kan analyserne ikke blot bruges til at vurdere, hvor meget medarbejderne får fra hånden. Men analyserne kan også bruges til at danne et adfærdsmønster, der kan forudsige, om medarbejderne udviser tillid, og om der er risiko for svig eller tegn på faldende effektivitet.

Med AI kan der laves computeranalyser af medarbejdernes personlighed og ærlighed – som når efterretningsvæsener bruger løgnedetektorer. Analyserne kan eksempelvis også spotte, om der sker misbrug af overarbejde. En række virksomheder som SAP, Oracle, Workday, ADP og Ultimate Software har lavet modeller, der bruges til at udarbejde analyserne.

For det fjerde skal både ledelse og medarbejdere dog erkende, at systemet dybest set ikke handler om overvågning. Men om at gøre virksomheden så velfungerende og produktiv som mulig. Det kan altså også handle om at sikre, at der er et godt arbejdsmiljø og at de ansatte er tilfredse.

Kan træthed hos medarbejdere måles, giver det også en mulighed for at forbedre forholdene for medarbejderne. Det bliver muligt at hyre medarbejdere, der passer bedre til bestemte funktioner, når man har et knivskarpt billede af, hvad der er behov for, og hvilken type medarbejder, der klarer opgaverne bedst. Ligesom regneark i mange år har været styretøjet for virksomheden, og ikke bare for finansafdelingen, får people analytics med det digitale input også en tilsvarende vigtig funktion i virksomhederne.

For det femte skal virksomhederne erkende, at der skal arbejdes på tværs og med alle discipliner, og at der er behov for en flerårig træning af medarbejderne. Den menneskelige faktor kommer for alvor i højsædet, og virksomheden skal sikre sig, at de menneskelige data ikke misbruges.

Guide: Universelle principper for god ledelse

Hvad er ligheden mellem en idealistisk chokoladevirksomhed og en producent af beton? Den er overraskende stor, konstaterede ledelsesforskeren Eric J. McNulty, da han interviewede to topchefer med meget forskellig baggrund.

Ved det første indtryk udbyggede de to topchefer, henholdsvis Sophi Tranchell fra Devine Chocolate og Bill Sandbrook fra US Concrete, blot fordommene. Mens førstnævnte har en fortid som aktivist mod apartheid, og sender sine medarbejdere til Ghana for at opleve vilkårene for producenter af chokoladebønner, har sidstnævnte militær baggrund. Men de agerer i samme verden, og de skal begge tiltrække og motivere moderne mennesker som ansatte og ledere.

Eric J. McNulty sammenfatter i en artikel på stategy+business læren fra de to interviews:

Ansæt folk, der ser en mening i din virksomhed: Det er almindelig kendt, at især den yngre generation går højt op i, at deres arbejde har en dybere mening. For virksomhederne indebærer det imidlertid ikke blot, at de skal søge at præsentere en sådan mening for potentielle ansatte – de skal også udsøge sig kandidater, som de tror vil se en mening i den pågældende aktivitet.

For Devine Chocolate ligger det nogenlunde til højrebenet, når man hjælper fattige afrikanske bønder ved at give gode priser for deres råvarer. Men også når man handler med beton, har man en fordel: I en verden af digitalisering er der mange, som ønsker at beskæftige sig med noget konkret, synligt og fysisk.

Sæt klare mål: Både chokolade og beton bliver solgt på mange og vidt forskellige delmarkeder. Men det er vigtigt, at medarbejderne bevarer overblikket og ved, hvad virksomheden arbejder for. Derfor skal man ikke sprede sig på for mange målsætninger ad gangen, og de mål, man har, skal gøres synlige og forståelige. Det er i denne sammenhæng, at Sophi Tranchell sørger for at sende sine folk til Ghana. Punktet indebærer også, at der skal være en åbenhed og en ærlighed i kommunikationen til medarbejderne. Også selv om det i nogle situationer, hvor f.eks. forretningshemmeligheder er i spil, kan være vanskeligt.

Giv medarbejderne mulighed for at nå personlige mål: På ét punkt er den nye generation på arbejdsmarkedet ikke anderledes end den gamle: Der er regninger, der skal betales, og det fordrer nogle valg, som er mere af nødvendighed end af lyst. Det bedste er, hvis arbejdsgiveren kan tilbyde begge ting, og det handler i vidt omfang om at give gode karrieremuligheder, i to dimensioner: Medarbejderne skal kunne dygtiggøre sig og se vejen til forfremmelse, og samtidig skal de mere idealistiske sider af arbejdet være tydelige. Og jo, også beton har i høj grad en idealistisk side – trods et måske kedeligt ry er det et materiale, der har nogle helt unikke egenskaber, som skaber store muligheder i henseende til arkitektur og bæredygtighed.

Byg en positiv kultur: I enhver virksomhed er formelle regler nødvendige, og der må også være procedurer til at afværge fejl. Men det har en grænse, for der skal også være en åben og inkluderende kultur, så medarbejderne føler, de har plads til at røre sig på, og til at eksperimentere og lære, uden at helvede bryder løs første gang, de kommer til at gøre noget, som viser sig at være uhensigtsmæssigt. Det fremmer også den positive kultur, at man kan have det sjovt på arbejdet, og at hierarkiet ikke er alt for snærende. Noget så simpelt, som at cheferne viser, at de også kan være sammen med de menige medarbejdere i en mere social sammenhæng, kan gøre en stor forskel.

Lederskabet er ikke noget mål i sig selv: Lederskab handler næsten pr. definition om at få andre til at gøre noget, de ellers ikke ville have gjort. Men det er vigtigt at huske, at de teknikker, man kan lære i den henseende, er midler – ikke mål i selv. Det er således ikke kun medarbejderne, der skal have en højere målsætning med eller glæde ved deres arbejde. Det gælder også topcheferne. I de to cases suger topcheferne næring fra deres ungdomserfaringer:

Tranchell er fra sin tid som aktivist motiveret af, at hun sammen med et hold kan skabe forandringer i verden, og hun er stolt af, at det er lykkedes med Devine Chocolate, selv om firmaet i udgangspunktet bryder markedsøkonomiens tyngdelov ved at betale højere priser end nødvendigt for råvarerne.

Sandbrook på sin side er med sin militære baggrund opdraget til, at fiasko ikke er en valgmulighed, og at den nødvendige succes i nogle tilfælde skal komme på trods af alle odds. Det, at opnå det (næsten) uopnåelige, er meget karakterdannende, og det er noget, som også giver Sandbrook stor tilfredsstillelse i arbejdet med at drive en betonproducent.

Log ind