Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Køb adgang
Log ud Log ind
Alle artikler Side 45

Derfor lægger dansk CEO kritisk rapport åbent frem

Den globale minegigant Rio Tinto med danske Jakob Stausholm i spidsen har som noget helt usædvanligt fremlagt en konsulentrapport om, hvor dårligt arbejdsmiljøet er i virksomheden. Og det er virkelig dårligt, bl.a. med udbredt mobning. I stedet for at forsøge at gå under radaren, har selskabets ledelse valgt tage livtag med problemerne. Det kan gøre det nemmere at tiltrække både investorer og medarbejdere.

De fleste større virksomheder gennemfører jævnligt undersøgelser af medarbejdernes tilfredshed. En bredere offentlighed hører næsten kun om disse undersøgelser, når der er fremgang i arbejdsglæden. Så enten bevæger verden sig mod et zenit af vidunderlige arbejdspladser, eller også går ledelserne stille med dørene, når tilfredsheden falder.

Lad os tage for givet, at det sidste er tilfældet (selv om det ikke udelukker, at arbejdspladser også er blevet bedre). En topledelses naturlige instinkt vil tilsige den at gå stille med sine fiaskoer og endnu mere stille, hvis der også er regulære svigt fra ledelsens egen side.

Men er det den rigtige vej at gå?
Ved at holde det beskidte vasketøj skjult, undgår man selvfølgelig noget dårlig PR her og nu. Men omvendt, ved at udstille dårligdommene for alverden, sender ledelsen det ultimative signal om, at den vil gøre noget for at løse problemerne.

Det er den jo nødt til, når nu disse problemer er kendt for alverden. Det er et positivt signal ikke bare til investorerne, men i nok så høj grad til nuværende og kommende medarbejdere, som det er blevet sværere at fastholde og rekruttere – og som jo nok kender sandheden alligevel.

Et af verdens største mineselskaber, britisk/australske Rio Tinto, der har den tidligere Mærsk-chef Jakob Stausholm som CEO, har valgt den radikale løsning at fortælle åbent om, hvor dårlig en arbejdsplads virksomheden er for de næsten 50.000 medarbejdere. For en meget stor del af dem har det i perioder været meget ubehageligt at møde på arbejde fremgår det af en eksternt udarbejdet rapport, der for nylig blev offentliggjort.

”Oplysningerne i denne rapport er dybt foruroligende for mig og må også være det for alle andre, der læser dem. Jeg giver min dybfølte undskyldning til alle på holdet, nu og i fortiden, som har lidt på grund af denne adfærd. Det er ikke sådan et selskab, vi vil være. Jeg føler skam og enorm fortrydelse, ved at have erfaret omfanget af mobning, sexchikane og racisme i Rio Tinto”, udtalte Jakob Stausholm i den medfølgende pressemeddelelse.

Mineselskaber har et notorisk dårligt ry. Når menneskeheden forbruger naturressourcerne hurtigere, end det er bæredygtigt på langt sigt, er det konkret dem, som graver mineralerne op af jorden og tjener på det. Ofte er det tilmed sket uden den store omtanke for hverken den lokale natur eller de lokale samfund. Den bebrejdelse har også lydt specifikt mod Rio Tinto.

Samtidig foregår arbejdet ofte ved, at medarbejderne bliver udsendt og arbejder i en mine i f.eks. nogle måneder, før de igen vender tilbage til hjemmet. Det indebærer, at medarbejderne arbejder koncentreret i mange uger, og i de få fritimer sover de – eller keder sig. I den stemning opstår nemt gnidninger. Endvidere har mineselskaberne traditionelt en maskulin kultur, på den dårlige måde.

Mineselskaber kan ikke undværes
Men verden kan ikke bare ekskludere mineselskaberne. Mange af de mineraler, de udvinder, er for det første helt nødvendige for den grønne omstilling. For det andet er selskaberne nøglespillere i henseende til at øge bæredygtigheden i udvindingen generelt.

Derfor – og for at sikre tilgængelig arbejdskraft – har mineselskaberne både en interesse i og en mulighed for at tage deres plads i det gode selskab af ordentlige, samfundsansvarlige virksomheder. Og det er den bestræbelse, Jakob Stausholm har reageret på med den usædvanlige bodsgang i al offentlighed.

Rapporten viser, at 12 procent af medarbejderne i Rio Tinto har oplevet racisme indenfor de seneste fem år. Generelt rammer det især de udsendte medarbejdere, men der er en stor koncentration af racisme mod visse lokale grupper af medarbejdere – f.eks. aboriginals i Australien. En stor del af racismen er måske en variant af et endnu mere udbredt problem, nemlig mobning. Det har hele 52 procent af medarbejderne oplevet. Jakob Stausholm har lovet, at der bliver iværksat konkrete initiativer for at skabe et bedre arbejdsmiljø i virksomheden.

Sten Thorup Kristensen

Cybersikkerhed – stil de rigtige spørgsmål

Bestyrelser skal behandle truslen om cyberangreb forretningsmæssigt og ikke teknologisk. Det er ikke længere kun store multinationale selskaber, der risikerer at blive udsat for et cyberangreb, der kan lamme virksomheden i lang tid og koste dyrt, set i relation til virksomhedens størrelse. Den danske regering har optrappet sine advarsler og hjælp til virksomheder om at sikre sig, de store konsulenthuse skærper deres fokus, og fra KPMG lyder rådet nu til bestyrelserne, at de skal stille andre og mere direkte spørgsmål til ledelsen i virksomheden. 

Når topledelserne i virksomhederne bliver spurgt, hvordan de griber muligheden an af et cyberangreb, svarer de fleste: “Der er en plan” og “Det er højt på bestyrelsens dagsorden.”  

Men hos konsulenthuset KPMG har de ligesom mange andre steder med bekymrede miner kunnet konstatere en kraftig optrapning af cyberangreb, både i antal og i den professionalisme, hvormed de er udført. Og det får nu konsulenthuset til at ændre sin rådgivning. 

Direkte spørgsmål 

”Bestyrelsen bør i stedet stille ledelsen nogle mere direkte spørgsmål, der fordrer nogle mere direkte svar. Eksempelvis bør bestyrelsen spørge både ledelsen, og sig selv, hvor forberedt virksomheden er på at stå over for en fire-til seks ugers afbrydelse af driften som følge af et cyberangreb? Hvordan vil det påvirke kundeservicen? Hvad vil det betyde for leverandører og samarbejdspartnere? Kan virksomheden honorere de kommende lønudbetalinger? Er der penge til at betale leverandører? Og hvordan vil en eventuel afbrydelse påvirke virksomhedens lovgivningsmæssige og juridiske forpligtelser?” 

Sådan lyder et uddrag af rækken af konkrete spørgsmål, som virksomheden bør stille sig selv og besvare på en fyldestgørelse måde for bestyrelsen, lyder det fra KPMG i en ny stor rapport med titlen Cyber Security Considerations 2022, hvor KPMG opstiller otte vigtige punkter, der alle anses for at være elementer i enhver virksomheds overvejelse af, hvordan truslen om cyberangreb skal tackles. 

Corona-pandemien medførte en voldsom stigning af antallet af hjemmearbejdspladser, hvoraf mange er kommet for at blive. Medarbejderne er blevet digitalt engagerede, og ifølge KPMG står en så hyperforbundet verden over for voksende cyberrisici på flere globale fronter. Cyberkriminelle bruger stadigt mere sofistikerede værktøjer og teknologier, hvilket udvider den udfordring, organisationer står over for med at sikre og opbygge skræddersyet cyberforsvar og -support. 

Direkte spørgsmål 

Også den danske regering nærer samme frygt, og ikke mindst en stigende frygt i kølvandet på den russiske invasion af Ukraine. Derfor lancererede regeringen i starten af marts måned nye initiativer, der skal dæmme op for truslen fra cyberangreb. 

Med invasionen er der nu god grund til at øge opmærksomheden på cybersikkerheden hos danske virksomheder, lyder det fra erhvervsministeren, der blandt andet lancerede en pulje på 50 mio. kr. til at styrke sikkerheden i små og mellemstore virksomheder. Tidligere undersøgelser har nemlig vist, at 40 pct. af de danske små og mellemstore virksomheder har et for lavt sikkerhedsniveau i forhold til deres risiko.  

”Den russiske aggression er en god anledning til at øge opmærksomheden på cybersikkerhed i de danske virksomheder. Vi har tidligere set, hvordan det kan få store konsekvenser for danske virksomheder, hvis man bliver ramt af et cyberangreb, og vi ved, at russiske hackere før har rettet computermusen mod vestlige mål. Derfor vil jeg gerne opfordre alle danske virksomheder til at tage et ekstra kig på cybersikkerheden. Og så er jeg glad for, at vi også kan give en ekstra hånd til de virksomheder, der har brug for hjælp til at øge sikkerheden.” siger erhvervsminister Simon Kollerup. 

Debat om forretningen 

Også hos Deloitte er der større fokus på cybersikkerhed, og her råder de også bestyrelser til at se på forretningen – ikke på de teknologiske løsninger. 

”Mange bestyrelsesmedlemmer har jo en alder, hvor de ikke er vokset op i en digital verden. Men det her er en forretningsmæssig diskussion, ikke en teknisk diskussion. Løsningen er teknologier, men det er eksempelvis en diskussion om, hvor kommer de største trusler fra. Jeg oplever ofte en frygt hos bestyrelsesmedlemmer for, at det her forstår de ikke. Når vi så fortæller dem, at det er en forretningsmæssig diskussion, bliver de helt lettet. Og det er en supervigtig vej ind i det for bestyrelserne, for så kan alle være med” siger Mette Louise Kaagaard, leder af Risk Advisory i Deloitte Danmark. 

Og af netop samme grund advarer hun mod, at problemerne eller opgaven bliver skubbet ind til IT-afdelingen, der så skal tage de store tunge beslutninger og præsentere dem i et sprog fyldt med IT jargon, som bestyrelsesmedlemmer måske har svært ved at følge med i. 

Nøglepunkter 

Nogle af nøgletiltagene i KPMG’s rapport handler blandt andet om at overveje og diskutere følgende spørgsmål. 

  • Lav en overgang fra traditionel sikkerhedstænkning omkring fortrolighed og tilgængelighed af data, og begynd at tænke på at sikre integritet og robusthed. 
  • Engager vigtige organisatoriske interessenter til at forpligte sig til en sikkerhedsstrategi, der kan beskytte organisations- og kundedata, håndtere risici og er følsom over for kort- og langsigtede forretningsprioriteter. 
  • Omformuler tænkningen på ledelsesniveauet, når den vedrører sikkerhed ved at fokusere på praktiske virksomhedsrisici frem for omkostninger og hastighed. 
  • Tænk mindre på operationelle nøglepræstationsindikatorer (KPI’er) og nøglerisikoindikatorer (KRI’er), og fokuser på temaer og tendenser i de underliggende data: typer hændelser, interne og eksterne programhuller og datarelaterede aktiviteter, der er i gang, planlagt eller afventer godkendelse. 
  • Opbyg relationer med nøgleforretningsområder ved at øge bevidstheden om, hvor hurtigt de kan nå målene ved at integrere sikkerhed i forhold til, hvad de kan miste i tilfælde af et brud. 

Hele KPMG-rapporten kan læses her 

https://home.kpmg/dk/da/home/indsigt/2022/02/cybersikkerhedsovervejelser-2022.html 

 Henrik Denta 

Peter Hermann: Her er mine fem vigtigste ledelseserfaringer

Topdanmarks CEO Peter Hermann fortæller her om sine fem vigtigste ledelseserfaringer til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge. Blandt andet siger han om vigtigheden af åben og ærlig kommunikation: ”Det er trist at se medarbejdere blive afskediget, fordi deres ledere ikke har været ærlige eller gode nok til at gøre opmærksom på forhold, der krævede forbedring.”

”Ledelse er et fag som alle andre, der skal holdes ved lige og trænes, uanset hvor langt man er kommet i sin karriere.” Denne sætning er meget sigende for Peter Herman, CEO i Topdanmark, og hans tilgang til det at være leder for en af Danmarks største finansielle virksomheder.

1. Åben og ærlig
”En af de vigtigste ledelseserfaringer, jeg har gjort mig gennem tiden, er, at man skal være åben og ærlig overfor dem, man arbejder sammen med. Direkte og konkret feedback er den bedste måde at hjælpe alle på, uanset om det drejer sig om én selv, medarbejderne eller virksomheden som helhed. Det er trist at se medarbejdere blive afskediget, fordi deres ledere ikke har været ærlige eller gode nok til at gøre opmærksom på forhold, der krævede forbedring.

Er man som leder åben og ærlig, tror jeg, at medarbejderne også giver bedre feedback, så man selv kan forbedre sig. Det betyder også, at man som leder kan hjælpe dem til en anden adfærd, uddannelse eller noget helt andet. Det synes jeg faktisk, at man skylder sine medarbejdere. Gør man det, er jeg sikker på, at man i dialog kan nå til gode løsninger, som gør, at man passer bedre sammen i en verden, som er i konstant forandring.

Min tilgang til ærlighed hænger helt sikkert sammen med, at min far var dommer i Højesteret. Som højesteretsdommer får man et våbenskjold med et motto, og på min fars våbenskjold stod netop ordene ’åbenhed og ærlighed’. Det har nok præget mig en hel del under min opvækst, og til tider har mine forældre måske endda været bekymrede for, om jeg var for ærlig f.eks. overfor mine lærere i skolen.”

2. Forstå forretningen og dens værdikæder
”Jeg har altid gået meget op i at forstå forretningen og dens værdikæder. For mig handler det om, at de rigtigt gode ledere er mere end bare dygtige indenfor deres eget fag. De formår også at bidrage til og præge andre områder af organisationen.

Vi lever i en tid, hvor vores verden er blevet mere kompleks. Derfor er vi også mere afhængige af hinanden på tværs af virksomheden, hvor succes så meget desto mere afhænger af en team-indsats. Ser man på virksomheder i verden, er der en tendens i retning af tværgående organisationsformer frem for de funktionsopdelte siloer.

Det er netop fordi, synergierne opstår i mødepunkterne mellem de forskellige funktioner, og det er også her, man finder de bedste løsninger frem for at orientere sig efter de enkelte siloer.

Alle i en virksomhed arbejder i virkeligheden med noget større. Så hvis man som leder har en bedre forståelse for, hvad man kan gøre for at sikre, at input kommer ind på den bedst mulige måde, gør man det nemmere for ens egne medarbejdere at levere et bedre og hurtigere output til de personer, som skal aftage det. Har man denne forståelse for værdikæderne, bliver man en bedre sparringspartner på tværs af virksomheden.

Som sagt i en verden, hvor virksomheder bliver mere matrix-baserede, er det ikke nok at agere op og ned. De fleste chefer begynder med at have fokus på deres medarbejdere, for senere at finde ud af, at det er en god idé at lede opefter for at skabe sig ro for den irriterende chef ovenover.

Ikke desto mindre vil jeg mene, at i vores moderne verden er det mindst lige så vigtigt at lede til siden. Det er lige præcist på den måde, værdikæderne kommer til at hænge sammen, så kunderne får det bedst mulige produkt, der passer for dem og ikke bare i forhold til den enkelte silo internt i virksomheden.

Nu er jeg jo uddannet aktuar, hvor det handler om detaljerne i den højere forsikringsmatematik, men på et tidspunkt begyndte jeg at interessere mig for ledelse. Det blev jeg frarådet: Det skal du ikke som aktuar. Men jeg begyndte ved siden af at læse en HD i ledelse for at vise min leder, at jeg rent faktisk mente det. Men også for at blive klogere på de andre elementer end de hardcore matematiske.

I den forbindelse fik jeg i PFA, hvor jeg arbejdede dengang, mulighed for at komme ind i nogle roller, hvor jeg fik en større forståelse af, at hvis jeg nu kunne hjælpe dem med at levere input, kunne jeg være med til at forbedre vores egne forhold. Jeg har altid haft en naturlig interesse for at finde ud af, hvad det egentlig er for en virksomhed, jeg er en del af.”

3. Det rationelle er ikke nok
”Du er nødt til at forstå, at det ikke kun er de rationelle argumenter, som vinder. Som leder er det ikke nok kun at have fokus på resultatorienteret ledelse. Ofte skal der både bruges hjerne og hjerte. Det er en af de ting, som jeg har måttet lære på den hårde måde.

Engang som ung leder fik jeg en analyse, som skulle beskrive, hvordan jeg var som leder. Personanalysen viste, at jeg havde en masse ideer og fokus på resultater. Men hjertet var ikke så stort. Gennem tiderne har jeg fundet ud af, at rationaliteten er drivkraften for mig. Det hænger også meget godt sammen med min uddannelse som aktuar. Men man er bare nødt til at huske, at det ikke er drivkraften for alle. Følelser og værdier kan være en meget større motivationsfaktorer for nogle.

Så det er ikke kun de rationelle argumenter, som kan vinde. Der er rigtigt meget mellem himmel og jord. Mange, ikke bare i de yngre generationer, leder efter formålet med det, vi arbejder med. Og skal man forstå, hvad det er, der driver ens team, er man nødt til at forstå, at det ikke er nok at komme med rationelle argumenter. Skal du som leder skabe sammenhængskraft, er du nødt til at tale til både hjerne og hjerte.”

4. Drøm stort
”En erfaring, som jeg selv rigtigt godt kan lide, er, at man skal turde drømme stort. Jeg er overbevidst om, at det kun er gennem store ambitioner, man kan flytte ting. Det er sådan med den komplekse verden, at de forandrer sig med stor hastighed, uanset om det gælder teknologi, bæredygtighed eller kultur. Det kan være mange ting, som forandrer sig hurtigt. Her skal man turde være meget ambitiøs.

Hvis vi skulle have mødtes på mit kontor, ville den første plakat, du ville se på min væg, være et citat fra Michelangelo (italiensk kunster, 1475-1564, red.), der peger på, at den største fare ikke er, at vi sigter for højt og rammer forbi, men at vi sigter for lavt og når målet. Det er selvfølgelig superanstrengende til tider. Men det er også det, der gør, at vi når nye højder, som vi ikke havde troet var mulige.

Et eksempel, der illustrerer det meget godt, er i forhold til cykeltyverier. Det tager lang tid at behandle, fordi der er meget interaktion med kunden frem og tilbage. Hvis man siger, at det vil man nedbringe med 25 procent, så begynder man allerede at regne på, hvor man kan skære lidt i de forskellige processer. Men det giver et helt andet resultat, hvis man begynder med at sige, at det hele må maksimalt tage to timer, før kunden står med pengene i hånden. Går man til noget med høje ambitioner, tvinger du også nogle mennesker til at tænke ud af boksen. Måske er det anstrengende, men der kommer også ekstremt meget energi ud af at nå endnu bedre resultater.”

5. Løft dig over detaljerne
”Denne hænger lidt sammen med den foregående. Når man nu som leder er ambitiøs med høje mål, skal man også huske at fokusere på det vigtigste. Her vil jeg igen pege på aktuarstudiet, hvor der er meget matematik og mange detaljer. Hvis man begraver sig i detaljerne, kan man nemt miste overblikket og tiden til at kunne spotte de vigtige muligheder og de store synergier.

Det er noget, som jeg stadig kæmper med, nemlig at jeg gerne vil være med overalt. Jeg vil gerne være med til at sparre med idéer og have meninger, men jeg er trods alt blevet bedre til at løfte blikket og fokusere på, hvad der er det vigtige i det her. Og så kan det godt være, at du ikke vinder alle slagene, men du vinder krigen.

Jeg tror, at jeg i min tidligere tid som leder måske var for forhippet på, at alle detaljerne skulle forstås. Nu fokuserer jeg mere på, hvor det er, vi skal hen. Jeg tror, at der er mange ledere, som ligesom mig har skullet lære det, fordi de er blevet ledere, fordi de var gode til deres fag. Man er nødt til at huske, at det at være leder er noget andet end at være den bedste specialist.”

Peder Bjerge

Ny lov skal sikre flere kvinder i bestyrelseslokalerne

Med to nye lovforslag tager regeringen nu et stort skridt for at få flere kvinder ind i danske bestyrelser og i toppen af de danske virksomheder, både de private og de offentlige. 

Lovforslagene har allerede afstedkommet omfattende debat, analyser og sammenligninger med forholdene i andre lande. Og vil fortsat gøre det. Med forslaget forpligtes ca.  2400 private virksomheder til at opstille måltal for kønssammensætningen i deres øverste ledelseslag. 

Det bliver op til virksomhederne selv at sætte det måltal, som de mener er realistisk i forhold til deres branche. Men regeringen vil følge op, så de virksomheder, der når deres mål, får sat nogle nye mål, indtil de når en ligelig fordeling af kvinder og mænd i de øverste ledelseslag og bestyrelser. 

Med lovforslaget forpligtes private virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i de øverste ledelsesniveauer, til at udarbejde en politik, der har til formål at øge det underrepræsenterede køn. 

Og så vil regeringen skabe øget åbenhed og gennemsigtighed om virksomheders og institutioners arbejde med at øge andelen af det underrepræsenterede køn i ledelsen via offentligt tilgængelige hjemmesider, der giver mulighed for at sammenligne og følge udviklingen. 

Ligestillingsministeren står for lovforslaget, der bidrager til en mere ligelig kønssammensætning i toppen af den offentlige sektor. Ligestillingsminister Trine Bramsen siger: 

”I Danmark bryster vi os ofte af at være et af verdens mest ligestillede lande. Men når det kommer til kvinder i ledelse, sakker vi bagud i forhold til rigtig mange lande. Det er regeringens ambition, at vi skal have flere kvindelige topledere i både dansk erhvervsliv og i den offentlige sektor. Vi ønsker et samfund, hvor både kvinder og mænd har mulighed for at få indflydelse og sidde med om bordet, når beslutningerne træffes. Det vil lovforslagene understøtte.” 

Erhvervsminister Simon Kollerup er ansvarlig for lovforslaget vedrørende kønssammensætningen i de store private virksomheder: 

”Desværre ser vi stadig en skæv fordeling af kønnene i de øverste ledelseslag ude i vores virksomheder. Og selvom det går fremad, går det simpelthen for langsomt. I regeringen vil vi derfor indføre krav om, at de største danske virksomheder skal sætte et måltal for kønsbalancen, indtil der er opnået en lige fordeling af kvinder og mænd. Samtidig vil vi skabe mere åbenhed og gennemsigtighed om virksomhedernes måltal og kønsbalance. For det skal ikke være ens køn, men ens talent og gode idéer, der afgør, om man får en topstilling i dansk erhvervsliv.” 

Se lovforslaget fra e3rhvervsminister Simon Kollerup jer. 

https://www.ft.dk/ripdf/samling/20211/lovforslag/l117/20211_l117_som_fremsat.pdf 

 Henrik Denta 

Topcheferne skal genopfinde sig selv efter pandemien

I marts 2020 skiftede frasen ”pas på dig selv” betydning. Det var ikke længere blot en generel høflighed, men en konkret opfordring til at undgå at blive smittet. Nu, hvor pandemien er på nippet til at blive erklæret afsluttet, er der igen en ny mening med ordene: Nu handler de om at finde sig til rette med de ændrede vilkår og processer, som er opstået under pandemien. Det gælder ikke mindst for topcheferne, som nu står i skudlinjen for en udskiftning.

Pandemien kom som et chok i de tidlige måneder af 2020, og her to år senere leverer den igen en overraskelse. Denne gang heldigvis af positiv karakter: Med omikron-variantens dominans ser det ud til, at vi undgår årelange processer med revaccinationer og mere eller mindre hårde nedlukninger.
I stedet bliver der hurtigt opbygget en generel modstandskraft i befolkningen, så corona med lidt held er et uaktuelt emne for virksomheder allerede i næste smittesæson til efteråret. Set fra topledernes synsvinkel vender verden altså tilbage til noget normalt. Men så alligevel ikke: konsulenthuset KornFerry advarer i en gennemgang topledere mod uden videre at vende tilbage til tidligere rutiner.

Trætte topchefer
Mange ting har ændret sig de seneste år, og en af dem er meget personlig: Arbejdspresset og stressniveauet har været stort gennem de to pandemi-år, og nogle vil have behov for at lade batterierne op – simpelthen at sætte noget tid af til at nyde livet og være sammen med familien.
Men det handler ikke kun om at pleje sig selv på det personlige plan. Overgangen fra en fase til en anden er også et oplagt tidspunkt for bestyrelser til at udskifte topledere. På den måde lever mange CEO’er for tiden farligt. En ny undersøgelse fra AlixPartners viser, at hele 72 procent af topcheferne frygter at blive fyret i 2022.
Man forøger sine chancer for at blive i jobbet ved hurtigt at tage bestik af den nye situation og vise, at man er den, der kan pege på en vej frem gennem den. I den henseende er det i første omgang vigtigt at genopbygge netværk.
Gennem to års pandemi er mange af de sædvanlige arrangementer – f.eks. konferencer, messer og investormøder – blevet aflyst. Det har været et fælles vilkår, at kontakter skulle foregå på Zoom og lignende internettjenester. Men som mange har erfaret, er de langt fra en fuldgod erstatning for det fysiske møde, hvor man ser hinanden i øjnene og kan supplere med sociale aktiviteter.

Det gælder altså om at finde ud, at hvordan man nu skal genpleje netværket. De konferencer, man plejede at deltage i, bliver ikke nødvendigvis genoplivet.
Konsulenthusets næste råd er en klassiker: Ikke at lade en god krise gå til spilde. Nok er vi tæt på en hverdag efter coronaen, men som man vil erindre, er der også i en hverdag altid noget, som er højt på dagsordenen, og som man opfatter som særligt problematisk.
Lige nu er det f.eks. problemet med de overbelastede logistikkæder. De medfører ekstra omkostninger, men også en chance for at håndtere dem bedre end konkurrenterne og dermed opnå en konkurrencefordel. Det kan f.eks. handle om at få justeret nettet af underleverandører, så disse er tættere på, hvor varen skal bruges.
Hjemme i egen virksomhed vil der typisk være et problem med medarbejderne: Mange af dem har været isolerede – og de føler sig også sådan. De mangler kontakt til kolleger, og de har måske mistet fornemmelsen for, hvad de er en del af. Det er særligt problematisk for de medarbejdere, der er ansat under pandemien.

Frustrerede medarbejdere
KornFerry anbefaler som noget meget konkret at oprette mentorprogrammer, så nye medarbejdere kan lære af de mere erfarne. Men mere generelt må ledelsen overveje, hvordan den kan skabe eller styrke holdånden i virksomheden. Netop til den del har kommunikationen på nettet vist sig at være håbløst utilstrækkelig. Netbaseret kommunikation fungerer fint mellem mennesker, der i forvejen har noget sammen. Men dette ”noget” skal i mange tilfælde genopbygges.
Men det er ikke bare de menige medarbejdere, der kan have mistet færten af, hvad deres chefer ønsker af dem. Det omvendte gælder i høj grad også. Den chef, som gennem to år kun har oplevet medarbejderne via mails, chat-beskeder og lejlighedsvise telefonsamtaler, kan nemt overse hvilke drømme, ambitioner og ikke mindst frustrationer, den enkelte medarbejder har.

Sten Thorup Kristensen

Henrik Plougmann Olsen: mine fire vigtigste ledelseserfaringer

CEO for Metro-selskabet og fra 1. maj ny adm. direktør i Hovedstadens Forsyningsselskab, Henrik Plougmann Olsen, løfter sløret for sine fire vigtigste ledelseserfaringer. Efter COVID har han oplevet generationsforskelle omkring, hvordan de ansatte ønsker at arbejde. ”De kommende medarbejdere stiller sikkert nogle krav til vores ideer om distancearbejde, som vi ikke kan gætte nu, og derfor er det vigtigt, at vi arbejder med, at tingene hele tiden vil ændre sig”, fortæller han til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Henrik Plougmann Olsen har de seneste tolv år haft det øverste ansvar for driften og udvidelsen af Metroen i hovedstaden. Den 1. maj skifter han til job som adm. direktør for Hovedstadens Forsyningsselskab (HOFOR), hvor han først og fremmest skal være med til at drive den grønne omstilling videre. Læs her om de vigtigste erfaringer, som har formet ham som leder.

1. Fra økonomi til den grønne omstilling
”Hvis man kunne spole tiden tilbage til dengang, jeg blev leder første gang, ville man have oplevet en leder, der var meget KPI-orienteret. Det har også meget at gøre med min baggrund. Jeg er startet med økonomi, hvor det handlede om at få tallene til at passe. Jeg arbejdede meget med at finde besparelser og i det hele taget at få styr på økonomien. Vi taler om en tid, hvor den offentlige økonomi var lidt mere anstrengt end i dag. Så der var en stor opgave med at få tingene til at hænge sammen økonomisk.
Når jeg ser tilbage på det i forhold til, hvor jeg sidder i dag, befinder jeg mig et sted, hvor det KPI-fokus, som man naturligvis stadig er nødt til at have, er blevet suppleret af det, som man i gamle dage kaldte de bløde værdier, altså diversitet, godt arbejdsmiljø og mange andre emner.
Hertil skal man så lægge den grønne dagsorden, hvor man skal kunne tænke det bæredygtige ind i drift og mål. Som virksomhed må man erkende, at der er rigtigt mange unge mennesker, der, når de søger nyt arbejde, ser på, om man som virksomhed har forholdt sig til de aktuelle agendaer. Hvis vi kun taler med dem om de økonomiske resultatmål, kommer vi til at tale forbi mange af dem.
Jeg har bevæget mig fra at have et enøjet økonomifokus til at se mere holistisk på min rolle som topleder, hvor jeg nu har flere formål at arbejde efter. Jeg bruger i dag meget mere af mit fokus på at understøtte bl.a. den grønne omstilling.”

2. Hør på dem, der siger dig imod
”Med tiden har jeg også lært den kunst, der handler om, hvor vigtigt det er at blive sagt imod som leder, og hvor vigtigt det er at høre på dem, der siger en imod og lære af dem og det, de siger.
Det handler i høj grad om at sikre, at vi f.eks. i en ledelsesgruppe har en god diversitet. Det kan være i forhold til køn, nationalitet og alder. Men det har også ofte noget at gøre med uddannelsesbaggrund og erfaringer, som fx hvor man tidligere har arbejdet. I det offentlige eller det private, produktion eller kommunikation osv.? Den dialog, der kommer ud af, at de forskellige perspektiver mødes, er superinteressant.
Det skaber af og til udfordringer. Og det hænder, at jeg bliver skældt ud af mine medarbejdere her i selskabet for, at det er besværligt at skulle forholde sig til så mange meninger og input. Men det er nødvendigt, hvis man skal løse sine opgaver på en god måde. Hvis jeg skal give et konkret eksempel, så larmer det ofte, når man anlægger metro, og det vil anlægsfolkene ikke nødvendigvis have det største problem med.
Men for de medarbejdere, som tager sig af naboerne til byggeriet, er støjen det største problem. Skal man have de to verdener til at mødes, kræver det, at folk, som arbejder med anlæg, respekterer, at nabodialogen er vigtig. Og selvfølgelig også den anden vej rundt. Eksemplet viser, at vi alle sammen skal gå sammen, før vi kan lykkes med at lave en god kollektiv transport.
Her har det været en rigtig god oplevelse for mig at se, hvordan det foregår, når man sætter mange forskellige mennesker til at løse den opgave. Balancen er selvfølgelig, at det ikke må blive til en rundbordssamtale, som kører i ring og ikke kommer videre. Så vi øver os i at sige, at der er en tid til at diskutere, og så er der en tid til at afgøre.”

3. Udfordring i ledelse med stort digitalt indhold
Ledelsesmæssigt har alt det, der handler om digitalisering, fyldt rigtigt meget for mig de senere år. Metroen er født førerløs, så på den måde har vi et meget stort teknologiindhold i det, vi går og laver i Metroselskabet. Men her i de senere år har vi især arbejdet med at digitalisere vores design og anlægsfaser.
Og noget af det, som har været en stor udfordring for mig, har været, at jeg jo ikke er digitaliseringsekspert: Så hvordan går man så ind i det som topleder? Hvordan forholder du dig til det, så du kan bevare dit ledelsesmæssige greb om opgaverne? Hvordan får jeg skabt det rigtige fokus på at skabe værdi gennem digitalisering? Der er jo en masse dygtige medarbejdere her, som ved meget mere om digitalisering end mig.
Jeg har talt meget med min ledergruppe om dette dilemma. Mange af os er jo i en alder, som godt kan huske en tid, hvor internettet ikke var der. Da digitaliseringen først startede, og forandringen skulle drives igennem selskabet, måtte vi blive ved med at kommunikere til vores medarbejdere, at vi ikke var eksperterne, men det, vi kunne hjælpe med, var at drive beslutningerne fremad.
Vi kunne hjælpe med at skabe forandringen i organisationen i forhold til nye måder at arbejde på. Vi skulle skabe rammerne, der gjorde det muligt at skubbe digitaliseringen frem. Som ledergruppe blev vi nødt til at sige åbent til vores medarbejdere, at vi ikke er eksperterne, så det var vigtigt, at de sagde til, hvis der var noget, vi havde sendt forkert afsted i organisationen.
Konkret kom der på et tidspunkt faktisk nogle medarbejdere, der gjorde os opmærksomme på, at vi ikke havde fået truffet de rigtige beslutninger om en ordentlig IT-arkitektur i forhold til det, vi gerne ville. Her var vi nødt til at spole tilbage for at træffe de rigtige beslutninger. Det at skabe den åbenhed til at vi kunne nå at rette op på fejl, har været meget interessant at arbejde med og lære af som leder.”

4. Hvordan leder man på distancen
”Det sidste område, jeg gerne vil nævne, handler om COVID-19 og hjemmearbejde. Det har også udfordret os som ledelse de senere år, og det kommer til at fylde en del i fremtiden. Så hvad pokker gør man i den situation?
De fleste virksomheder har nok prøvet, hvor svært det er at lede på distancen. Det skulle vi jo også hurtigt omstille os til i Metroselskabet. Jeg har været imponeret over, hvor omstillingsparate medarbejderne har været på alle områder. Men det ændrer ikke ved, at vi i ledelsen af selskabet har skullet nå frem til, at ledelse er endnu vigtigere, når man sidder langt væk fra hinanden.Fordi der bliver et behov for at være tydeligere, når det hele foregår på skærmen. Så vi har brugt rigtigt mange kræfter på at være tydelige omkring vores ledelse, og der er anvendt endnu mere tid på ledelsesopgaver for de personaleansvarlige. Samtidig har vi også brugt meget energi på at finde ud af, hvad vi skulle gøre, når vi kom tilbage fra COVID-19. Hele diskussionen om hjemmearbejde har fyldt meget i vores virksomhed: hvilken hjemmearbejde-politik har vi, når vi har overstået COVID-19?
En af de ting, jeg har opdaget, er, at jeg som topleder skulle tale med alle medarbejdere, da de har meget forskellige forventninger til, hvad der skal ske, når en mere normal hverdag vender tilbage. Der er ansatte, som ønsker, at alt bliver som før: altså hjemmearbejde var noget, man tyede til, når man skulle have leveret en vaskemaskine, eller der kom en håndværker.
Omvendt er der medarbejdere, som tænker, at de kan løse alt hjemmefra. Vi behøver stort set ikke at være fysisk sammen. Og udover, at vi er forskellige mennesker med forskellige behov og baggrund, udfører vi også forskellige opgaver, der skal tages hensyn til.
Jeg sætter fokus på det, fordi det udfordrer ledelsens valg af politik, at der er så mange forskellige holdninger og behov. Man er nødt til som leder at gøre det tydeligt for medarbejderne, at der er de forskellige tilgange til det emne. Uanset hvordan man vender og drejer det, vil nogle medarbejdere stadig foretrække at mødes fysisk til et møde, hvor andre har det helt omvendt.
Det skal man som leder have medarbejderne til at afklare med hinanden. De kan ikke forvente, at ledelsen skal tage stilling til hvert eneste møde, og hvordan det skal afholdes – og de skal huske på, at de ikke er enige om det.
Hvis jeg skal gøre en hel masse mennesker uret ved at generalisere, så oplever jeg, at det handler meget om generationsforskellene. I gennemsnit er der flere yngre medarbejdere, som hellere vil have hjemmearbejde, mens de ældre foretrækker at møde op fysisk. Når jeg nævner det, er det fordi, jeg tror, at vi i fremtiden får en udfordring i forhold til de generationer, som nu og i fremtiden kommer på arbejdsmarkedet.”

Peder Bjerge

Her er vederlagsudvalgets vigtigste opgaver i 2022

De fleste større børsnoterede selskabers bestyrelser har nedsat en såkaldt vederlagskomité, der tager sig af overordnede forhold omkring ledelsesaflønning, herunder aktieoptioner og bonus, som skal tænkes sammen med virksomhedens strategi, organisation og HR-udfordringer. Med det aktuelle arbejdsmarked og stigende inflation står vederlagsudvalget med nogle nye store udfordringer i 2022.

I løbet af 2021 strammede arbejdsmarkedet for alvor til, og det blev et stadig større problem for mange virksomheder at tiltrække den nødvendige arbejdskraft, herunder erstatte det stigende antal medarbejdere, der søgte andre græsgange.

På tværs af mange industrier har denne knaphed på arbejdskraft, og skærpet konkurrence om de dygtigste talenter, lagt pres på lønningerne i opadgående retning. Det har været et vigtigt spørgsmål for vederlagsudvalget eller bestyrelsen at forholde sig til, hvordan man bedst kunne forholde sig til den stigende udfordring.

Et andet nyt tema for vederlagsudvalget er, hvordan virksomheden har skullet forholde sig til den stigende inflation i samfundet. Det er ikke overraskende, at der vil komme et stigende pres på virksomhederne for at kompensere de ansatte for stigende priser og en udhulet realløn.

Og så bør vederlagsudvalget også forholde sig til, om bestyrelsen på tilstrækkelig vis har skabt sammenhæng mellem topledelsens lønpakker relateret til ESG-komponenter og selskabets strategi, målsætninger og eksterne kommunikation baseret på ESG.

Krigen om talent: Arbejdsmarkedet gennemgik i 2021 en kæmpe omvæltning, hvor arbejdsløsheden nåede nye bundniveauer, jobrotationen skød i vejret, og virksomhederne klagede deres nød over ikke at kunne skaffe arbejdskraft. Nølende er der ved at være politisk opbakning for, at Danmark skal lukke op for mere udenlandsk arbejdskraft. Under alle omstændigheder kalder situationen på, at vederlagsudvalget søger at rådgive den daglige ledelse om, hvordan den kan arbejde med at tiltrække arbejdskraft og ikke mindst fastholde virksomhedens vigtigste talenter. Det er i det aktuelle miljø en strategisk opgave, som bestyrelsen også bør involvere sig i.

Det handler ikke kun om aflønning, men også om en stribe blødere elementer. Eksempelvis hvordan virksomheden kan sikre balance mellem privatliv og arbejdsliv, fleksibilitet i arbejdstiden omkring hjemmearbejde, og ikke mindst klare oplæg til mulige karriereveje for den enkelte. I udlandet har der været eksempler på stay-on bonusudbetalinger til menige medarbejdere, ligesom vi har set det for grupper af danske sygeplejersker i det offentlige.

Inflation skaber lønpres: De seneste måneder har stigende priser på råvarer, landbrugsvarer, energi og transport for alvor sat sig i først engrospriserne og derefter i forbrugerpriserne. Og disse spill-over effekter er næppe færdige med at folde sig ud.

Økonomer frygter nu, at de stigende forbrugerpriser vil udløse krav på arbejdsmarkedet om højere lønninger for at kompensere, og det kan meget let medføre en prisløn spiral, som fører inflationen betydeligt højere op. I budgetlægningen for 2022 kan man næppe undgå at tage højde for, at der skal gives højere lønninger, i hvert fald til nogle personalegrupper, som er mere lønfølsomme.

ESG-komponenter i lønpakker: Der vil i 2022 komme et stigende pres på de store danske virksomheder om at sikre en bedre kobling mellem ESG-politikker og aflønnning af topledelsen. Udadtil kan det virke meget hult, at man siger, at arbejde med klima, CO2 emissioner og andre ESG-forhold står højt på bestyrelsens dagsorden, og at man så ikke også søger at motivere topledelsen for at arbejde for disse målsætninger.

Økonomisk Ugebrev har påvist, at relativt få store danske selskaber har taget fat på arbejdet, men rapporteringskvaliteten halter stadig ganske alvorligt i de allerfleste selskaber. Der er brug for konkrete oplysninger om de konkrete målepunkter og også gerne nogle målsætninger. Omkring ESG forhold har der hidtil været mest fokus på bestyrelsens kompetencer, sammensætning, uafhængighed, mangfoldighed og at det enkelte bestyrelsesmedlem ikke har for mange bestyrelsesposter. Men det er oplagt, at proxy rådgiverne, ISS og GlassLewis også begynder at lægge vægt på de andre forhold i selskabernes rapportering, og at der er sammenhæng mellem ord og handling.

Morten W. Langer

Gennemgangen er baseret på en guide , skrevet af rådgivere fra et amerikansk rådgivningsfirma indenfor ledelsesaflønning.

Jeppe Christiansen: Her er mine fem vigtige ledelseserfaringer

Finansvirksomheden Maj Invests CEO og hovedaktionær Jeppe Christiansen fortæller om sine fem vigtigste ledelseserfaringer. En af dem handler om, at man skal acceptere, at der sker fejl: ”Alle mennesker laver fejl. De eneste, som ikke laver fejl, er dem, som ikke laver noget. Og det er også en fejl”, fortæller han til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

I sit daglige arbejde i fondsmæglerselskabet Maj Invest er CEO Jeppe Christiansen meget bevidst om de forskellige roller, han indtager i erhvervslivet.

”Jeg optræder som ejer, direktør og bestyrelsesmedlem, som er tre forskellige roller. I Maj Invest er jeg storaktionær og direktør, og i andre virksomheder, vi investerer i, er jeg typisk med som bestyrelsesmedlem eller ejerrepræsentant. Så indledningsvis er det meget vigtigt at være sig sin rolle bevidst, så man ikke kommer til at gå for langt eller for kort, om jeg så må sige. Når det så er sagt, har jeg valgt at sætte fokus på fem meget generiske emner, som jeg tænker, er de vigtigste for mig.”

1. Tålmodighed
”Fra toppen er noget af det vigtigste, når man har med virksomheder at gøre, tålmodighed. Vi lever i en tid med Breaking News, hvor der sker noget hele tiden. Om den opfattelse er rigtig, ved jeg ikke, fordi der sker jo altid noget. Det gjorde der også for 60 år siden. Men det at bevare tålmodigheden og give sig den tid, det tager, er under alle omstændigheder meget vigtigt.

Mange siger, at de arbejder langsigtet uden rigtigt at gøre det. Jeg møder så mange, der siger, at de investerer langsigtet, for ugen efter at spørge til, hvad der nu er sket, og man skal ændre kurs. Så det er ikke så nemt, som det lyder. Konkret skal man passe på med ikke bare lynhurtigt at svare på alting.

Nu lever jeg i en verden, hvor vi beskæftiger os meget med, hvad der foregår på fondsbørsen. Her får man jo kontant afregning hvert sekund. Så her skal man i særlig grad være forsigtig. Men jeg tror egentlig, at det gælder alle former for virksomheder. Også politik for den sags skyld, hvor man en gang i mellem kommer til at træffe beslutninger alt for hurtigt.

Det er en meget stor fare, som også har noget at gøre med, hvordan den menneskelige hjerne fungerer. Men som virksomhedsleder skal man altså være rationel i sit mindset og ikke lade sig styre af, hvilke input man tilfældigvis udsættes for. I stedet skal man gøre sig sammenhængen og historikken klart, før man tager sin beslutninger.

Jeg siger ikke, at man ikke skal være vågen og klar til at agere. Men faren er, at man kommer til at reagere for hurtigt og lave fejl, som kunne være undgået, hvis man havde været mere tålmodig.”

2. At lede er at lytte
”Man skal forstå sin rolle rigtigt. Og med det mener jeg ikke det, jeg indledningsvis nævnte i forhold til at være ejer, leder og medlem af bestyrelsen, men selve det at forstå sin rolle som leder. Her skal man særligt være opmærksom på ikke selv at snakke hele tiden, men i stedet for være god til at lytte.

Det handler i virkeligheden om at være ydmyg og reflekterende, fordi i rollen som leder er der jo mange, som gerne vil høre på en. Alle kan jo godt lide at høre deres egne stemmer, hvorfor man som leder skal være meget bevidst om, hvilke rolle man har. Ens medarbejdere lytter ikke nødvendigvis til en selv personligt, men derimod efter, hvad direktøren mener, og hvad virksomheden mener. Man skal passe på, at egoet ikke vokser sig for stort og i stedet forsøge at holde sig ydmyg og reflektere.

Det betyder jo ikke, at man skal lytte til alle, fordi ens tid er jo knap, så man er nødt til at prioritere. Man skal både kunne sige ja og nej. Man skal vide, hvem man skal lytte til. Det er faktisk ret vigtigt, at man forstår sin opgave.”

3. Undgå vrede
”Min personlige holdning er, at man skal undgå vrede. Som leder har man et særligt ansvar for at forblive rationel. Selvfølgelig må man gerne vise følelser. Men man skal passe på ikke at ryge ud i de yderste hjørner af følelsesregistret. Særligt skal man passe på med at optræde vredt og surt, men i stedet forsøge at se verden gennem de lyse briller og acceptere, at alle mennesker kan begå fejl.

Faktisk er det noget, jeg plejer at sige, når jeg har introduktionssamtaler med nye medarbejdere. Vi har i dag lidt over 100 medarbejdere, og jeg har altid en længere samtale med hver enkelt til at begynde med. En af de ting, jeg altid siger, er, at de skal huske, at vi alle sammen begår fejl. Herinde er der aldrig nogen, som bliver fyret for at lave fejl. Men man er forpligtet til at lære af sine fejl.

Samtidig har vi selvfølgelig lavet et system, som gør, at når det gælder de alvorlige steder, hvor fejl ikke må ske, skal beslutningerne gennem flere led. Men alle mennesker laver fejl. De eneste, som ikke laver fejl, er dem, som ikke laver noget. Og det er også en fejl.

Så det er vigtigt at være modig og turde lave fejl. Forudsætningen er blot at have et åbent og transparent system, hvor man lærer af sine fejl. Man skal have en kultur, hvor man forstår, at i virksomheder træffer man beslutninger forbundet med risiko. Derfor er det vigtigt ikke at hidse sig op, og acceptere at der kommer til at ske fejl. I stedet skabe en kultur, hvor fejl bliver brugt konstruktivt.

Hvis man som almindelig medarbejder mødes af vrede fra chefen, kommer der ikke noget positivt ud af det. I stedet kan der komme noget godt ud af, at man får at vide, at det er forkert, eller det der gør vi ikke. Det er også fint at få at vide, at et stykke arbejde ikke er godt nok og skal laves om. Man skal kunne give hård feedback.”

4. Keep it simple, stupid
”En ting, jeg har oplevet så mange steder, og som virkeligt skaber problemer, er kompleksitet. Det, at når man vokser, bliver tingene indviklede. Umærkeligt udvikler der sig lange beslutningsstrukturer, efterhånden som virksomhederne vokser sig større. Her opstår let en selvtilfredshed, hvor man lader stå til. Det gælder simpelthen om at bruge noget tid på at forsimple ting og få essensen frem.

Det er nok vigtigere end nogensinde før, fordi med globalisering er verden blevet et stort sammenhængende system. Nu arbejder vi som en del af det finansielle system, hvor der nærmest kommer nye regler og regulering en gang om ugen. Nu er finanssektoren særligt ramt, men det gælder i virkeligheden mange brancher som f.eks. medicin og sundhed. Her er det en kæmpe fare, at kompleksiteten bliver så stor, at medarbejderne ikke kan overskue det hele. Man er nødt til at bekæmpe kompleksitet og gøre tingene enkle. Hver gang man som chef opfinder noget nyt, en møderække eller et eller andet nyt, skal man også huske at få lukket ned for noget andet. Jeg prøver en gang om året at tænke over, om der er nogle møder i vores virksomhed, som vi skal have lukket ned.

I Skandinavien er en af vores store fordele, at vi generelt arbejder med meget flade ledelsesstrukturer. Selvfølgelig skal der være forskellige lag i en organisation, hvor man skal gøre sig klart, hvornår og hvem der skal informeres, og hvornår der bare skal træffes en beslutning. I dag ønsker man, at alle – medarbejdere, aktionærer og samfund – er godt informeret om alting.

Og det er også godt at have ambitionen om at være åben og transparent, men man skal bare passe på, at man ikke dør i informationsmængderne. Det er ikke alting, som er lige relevant. Man er nødt til at bruge tid på, hvem der skal vide hvad. Det letteste er at skrive CC alle mulige, men alle dør af tidsmangel. Bekæmpelse af kompleksitet gælder både informationer og beslutningsstrukturer, så man ikke sander til som virksomhed.”

5. Se de store linjer
”Som virksomhed og leder er man nødt til at løfte sig lidt op for at kunne se de store linjer. I økonomi og investering er der nogle basale sammenhænge, som man skal prøve at forstå og respektere.

Vi prøver at bruge historien. Den historiske udvikling er jo et katalog over, hvad der virker og ikke virker. Dog skal man passe på med at tro, at historien gentager sig slavisk. Men de mønstre, man ser i historien af lignende situationer, gentager sig, så derfor kan man lære ufatteligt meget af at kigge på historien.

Det handler om, at vi mennesker i de mange forskellige roller, vi nu kan have som fædre, mødre, forbrugere, medarbejdere og mange andre, udviser den samme adfærd i forhold til at være pessimistiske eller optimistiske. Det kommer i de samme bølger, som man kan se forekomme historisk. Derfor kan man sige, at historien aftegner et billede af, hvad der har virket og det modsatte.

Jeg siger altid, at man skal bruge noget tid på at forstå den historiske udvikling og løfte sig lidt op for at se, hvad vi kan bruge de erfaringer til i dag. Jeg er ikke så naiv, at der kommer til at ske det samme som før i tiden, men man kan lære rigtigt meget af det. I hvert fald vores branche er det fuldkommen afgørende.”

Peder Bjerge

Ledelseskultur: Nu starter revolutionen på direktionsgangen

2021 forstærkede konturerne af ny skelsættende ledelseskultur i danske virksomheder. I det nye år, 2022, bør den blive mainstream som et eksempel på virksomhedernes deltagelse i at løse de accelererende samfundskriser. Men erhvervslivet har et stykke vej for at opnå den ønskede tillid i befolkningen: 56 procent mener ikke, at man kan stole på virksomhedernes udmeldinger, fremgår det af nyt globalt tillidsbarometer. Mandag Morgen-stifter Erik Rasmussen tegner i denne analyse et billede af den nye ledelseskultur.

Signalerne er fortsat spredte, men entydige – og der bliver stadigt flere. En stille, men skelsættende transformation udspiller sig i disse år i flere store danske virksomheder. Den handler om lederskab og måden, den udøves på. Interviewet i Berlingske op mod nytår med topchefen på Danfoss, Kim Fausing, er et godt eksempel: Han bekendtgjorde en ny lederrolle med ordene: “Jeg er begyndt at tænke anderledes som topchef”.

Udtalelsen refererer til en beslutning om at være mere synlig i offentligheden, om at tage et bredere ansvar samt at tage et internationalt førerskab i en bæredygtig omstilling. Det forklarer også en markant opprioritering af koncernens strategiske kommunikation, anført af statsminister Mette Frederiksens tidligere stabschef Martin Rossen.

Kim Fausings udmelding er symptom på en tendens, der de seneste år har bredt sig i større dele af erhvervslivet og kan forudses at accelerere de kommende år. I 2021 har stadigt flere topchefer på samme måde signaleret holdninger, der kan betegnes som en stille revolution på direktionsgangen.

Det understreges også af følgende udtalelse fra Mærsk-chefen Søren Skou: “Vi har ikke kun fokus på bundlinjen. Vi kan kun eksistere som en integreret del af det samfund vi lever i”. Det samme kommer også til udtryk, når store virksomheder hejser “regnbueflaget”.

Igennem efteråret 2021 har Økonomisk Ugebrev beskrevet elementer til “revolutionen” og en ny virksomhedskultur (se tekstboks efter artiklen). Den udvikling kan forudses forstærket i 2022 og efterfølgende år. Det skyldes bl.a., at store samfundskriser som bl.a. pandemier og klimaforandringer vil skabe øget fokus på virksomhedernes samfundsansvar. I et virksomhedshistorisk perspektiv vil dette årti antageligt blive karakteriseret som et gennemgribende paradigmeskifte.

Det paradigmeskifte har ét centralt omdrejningspunkt: Troværdighed. Omend det lyder elementært, er begrebet under stigende pres i hele verden, og medmindre der skabes optimal troværdighed til samfundets topledere, bliver det umuligt at gennemføre de nødvendige løsninger på de globale kriser. Det betyder, at paradigmeskiftet nødvendigvis skal accelereres for at opnå den ønskede effekt. Udfordringen kan aflæses af “Trust Barometer 2021”, der årligt gennemføres af den internationale konsulentvirksomhed Edelman blandt 33.000 personer i 28 lande.

Den viser et generelt fald i tilliden til såvel politiske ledere, religiøse ledere og erhvervslivets topchefer. Selv om erhvervslederne kan trøste sig med en lidt højere tillidsscore end eksempelvis politikernes, er det stadig kun 48 procent, der udtrykker en generel tillid til virksomhedernes ledere. 56 procent mener heller ikke, at man kan stole på virksomhedernes udmeldinger. Virksomhederne enten misinformerer eller overdriver, ifølge undersøgelsen. Til gengæld mener 86 procent, at netop topcheferne har en forpligtelse til at engagere sig i samfundets problemer.

Analysen afdækker både en risiko og en mulighed for virksomhedernes ledere: Risikoen er netop et kombineret tab af såvel troværdighed som indflydelse – og dermed øget risiko for en indskrænkning af frihedsgrader gennem stadigt flere statslige reguleringer – forstærket af pres fra et voksende antal aktivistgrupper.

Den udvikling er allerede i gang. Men den vil eskalere, såfremt virksomhederne ikke formår at demonstrere øget samfundsansvar. Muligheden er til gengæld at skabe optimal troværdighed omkring erhvervslivets lederskab. Netop under store samfundskriser skal virksomhederne og deres ledere bevise, at de kan levere bæredygtige og troværdige svar.

Det vil styrke topchefernes position overfor regeringer og politikere, offentligheden generelt og deres medarbejdere. I samme takt øges deres indflydelse og frihedsgrader. Derfor er den aktuelle situation en oplagt chance for at gennemføre et historisk paradigmeskifte.

Nu er erhvervslivet en kompleks og mangehovedet størrelse, som man ikke umiddelbart får til at marchere i takt – og slet ikke om gennemgribende transformationer. Særinteresserne afviger eksempelvis meget mellem grønne teknologivirksomheder og den fossile industri.

Men enhver “revolution” næres og styres af frontløbere, der sætter barren og dokumenterer gevinsten ved at omstille sig med rettidig omhu.

Internationalt har bl.a. Unilevers tidligere topchef, Paul Polman, demonstreret, hvordan samfundsansvar og økonomisk ansvar kan være hinandens forudsætninger. Et stigende antal internationale virksomheder bekræfter samme udvikling. Det er altså muligt både at være bedst i verden og bedst for verden.

En kreds af fremtrædende danske topchefer har taget samme standpunkt. Udover Søren Skou og Kim Fausing tæller de bl.a. Ørsteds Mads Nipper og Novos Lars Fruergaard. De har til fælles at erkende, at det i dag ikke handler om at leve stille, men at forholde sig til de udfordringer, samfundet konfronteres med, og hvor de repræsenterer en del af løsningen. Ligesom danske virksomheder har taget fronten i udviklingen af grønne teknologier, kunne de gøre det samme med at demonstrere det lederskab, der ud fra alle vurderinger bliver et centralt konkurrenceparameter i resten af dette tiår.

Hvis man uddrager fællesnævneren i de 17 elementer til en ny ledelseskultur – som er beskrevet i tidligere artikler i Økonomisk Ugebrev og kort gengivet nedenfor – bliver det en fortælling om den største, vigtigste og hurtigste transformation i erhvervslivet siden 2. Verdenskrig.

Men det bliver også en fortælling om et markant udskilningsløb mellem de virksomheder, der i tide forstod og udnyttede de nye vilkår og den gruppe, der ventede, lurepassede eller blot var for skeptiske for længe. De virksomheder, der ikke indenfor de næste ca. 3000 dage – frem mod 2030 – har gennemført deres egne revolutioner, vil sikkert få svært ved at overleve hen mod slutningen af tiåret.

Det bliver et opgør med en række af de fundamentale læresætninger fra business schools samt indhøstede praktiske erfaringer. Det opgør gælder ikke kun erhvervslivet, men hele samfundet og er en forudsigelig konsekvens af de voldsomme udfordringer og kriser, vi skal håndtere de nærmeste år.

Vi har talt om dem igennem adskillige år. De er fremhævet igen og igen i World Economic Forums årlige Global Risk Report. Men de gennemgribende handlinger har ladet vente på sig. Derfor skal et efterslæb indhentes hurtigt.

Hvad den transformation handler om, er meget forskellig fra virksomhed til virksomhed, bl.a. afhængigt af branche og udgangspunkt. Men fælles for dem er nogle af de basale erkendelser, som flere danske topchefer har udtrykt og begyndt at handle på. Men kravet er, at flere følger i samme spor, og at tempoet øges. Derfor bør udsigten for 2022 være, at de få udmeldinger der gengives i denne artikel, bliver mainstream inden årets udgang.

Konturerne af en ny ledelseskultur

I Økonomisk Ugebrev har jeg i efteråret 2021 beskrevet en række eksempler, der tilsammen danner konturerne af fremtidens ledelseskultur. De er ikke udtømmende, men illustrerer den nye virkelighed, lederne skal forholde sig til. Her følger hovedpunkterne:

De nye vilkår:

1. Globale kriseløsninger bliver fremtidens største markeder
2. Staten definerer vilkårene for en ny markedsøkonomi
3. Nye partnerskaber udvisker grænserne mellem private og offentlige sektorer
4. Bæredygtighed bliver et eksistensvilkår
5. Virksomhederne skal redefinere deres formål

De nye muligheder

1. Forstå en ny virkelighed
2. Identificér nye typer løsninger
3. Etablér nye partnerskaber
4. Skab en ny fortælling

Det nye lederskab

1. Nytænk virksomhedens konkurrenceparameter
2. Præcisér hvordan samfundsansvar skal udøves
3. Sikre at virksomhedens nye succeskriterier gennemsyrer hele organisationen
4. Forstærk samarbejdet mellem bestyrelse og direktion
5. Bliv en rollemodel

De nye risici

1. Fornyelseskravet
2. Digitaliseringskravet
3. Hastighedskravet

forandringforandringErik Rasmussen

Log ind