Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 4

Bestyrelsens rolle under en rekonstruktionsproces

Hvis der opstår økonomiske udfordringer i et selskab, bør advarselslamperne blinke i bestyrelseslokalet. Men hvilke muligheder har I for at sikre virksomhedens fremtid? Rekonstruktion kan være en løsning. Torben Buur og Jens Højmark, advokater og partnere i Dahl Advokatpartnerselskab, giver et indblik i rekonstruktionsprocessen og bestyrelsens rolle heri.

Bestyrelsen i et aktie- eller anpartsselskab udgør selskabets øverste ledelsesorgan og bærer – i medfør af selskabsloven – et særligt ansvar for selskabets forhold. Manglende opfyldelse af bestyrelsens pligter kan medføre, at medlemmerne bliver erstatningsansvarlige overfor dem, der måtte have lidt et tab som følge heraf.

Bestyrelsesansvaret bliver naturligvis særligt relevant i selskaber, der bliver insolvente eller går i en rekonstruktionsproces, da der i disse situationer typisk vil være udenforstående kreditorer, som ikke kan opnå dækning for deres krav direkte hos selskabet.

I selskaber, der bliver økonomisk presset og kan have risiko for at blive insolvent eller skulle igennem en rekonstruktionsproces, er det derfor ganske relevant for samtlige bestyrelsesmedlemmer at udvise ekstra omhu med udførelsen af bestyrelsesarbejdet.

Blinker advarselslamperne?

Signalerne, som kan vise om et selskab er økonomisk udfordret, kan antage rigtigt mange former alt efter det enkelte selskab og den konkrete situation.

Rigtigt ofte er det likviditeten, der aktualiserer et behov for handlinger ud fra en simpel beregning af, at forpligtelser overfor medarbejdere, udlejer, pengeinstitut mv. ikke kan honoreres til næste forfald. Derfor, hvis der er udfordringer, er likviditetsstyring den afgørende parameter, selvom dette muligvis medfører meget kortsigtede beslutninger. I praksis medfører det behov for opfølgning og kontrol fra bestyrelsens side.

Andre signaler kan eksempelvis være:

  • Utilsigtet væsentlig opbygning af varelager
  • Forøgelse af debitormasse uden en tilsvarende omsætningsfremgang
  • Konkurs hos en af selskabets større kunder
  • Konstaterede strafbare forhold i organisationen

Det er afgørende, at du som bestyrelsesmedlem sikrer dig løbende korrekt og relevant rapportering, som muliggør et fuldstændigt beslutningsgrundlag, herunder muliggør at du kan opfange advarselslamperne.

Igangsæt et grundigt analysearbejde

Når I konstaterer, at advarselslamperne blinker, er det afgørende, at bestyrelsen straks indleder en analyse af, hvorpå udfordringerne beror, samt hvorledes disse, om muligt, kan overvindes. På den baggrund kan I beslutte og handle forsvarligt og korrekt.

Relevant materiale for dette analysearbejde kan eksempelvis være:

  • Opdateret saldobalance og resultatopgørelse
  • Opdateret likviditetsbudget
  • Aftaler om finansiering
  • Ajourført oversigt over nøgleaftaler (kunder, leverandører, medarbejdere, udlejer, leasinggiver og lignende)
  • Under sådanne analysearbejder vil man oftest med fordel kunne inddrage sine nære rådgivere, herunder revisor, advokat og lignende.

Såfremt analysen viser, at selskabet ikke kan overvinde udfordringerne, bør I som ansvarlig bestyrelse undersøge, hvilke former for rekonstruktion, der kan være relevante. Dette kan indebære identifikation og afvikling af eventuelle ”usunde” dele af virksomheden.

I bør i den sammenhæng fokusere på, at rekonstruktionen medvirker til at begrænse tabet for de involverede parter mest muligt og samtidigt giver virksomheden de bedste muligheder for en fortsat drift.

I forhold til et muligt erstatningsansvar er det afgørende, at I foretager ovennævnte analyse på et relevant belyst grundlag, som – om nødvendigt – senere kan dokumentere, hvorfor I handlede eller undlod at handle.

Forskellige former for rekonstruktion

Formålet med en rekonstruktion er at videreføre en virksomhed, der er levedygtig men midlertidigt ude af stand til at betale sin gæld. Der findes flere forskellige modeller for rekonstruktion, som kan anvendes hver for sig og i kombination med hinanden. Valget af model afhænger af den enkelte virksomhed og den konkrete situation.

Rekonstruktion kan ske såvel indenretligt som udenretligt.

En indenretlig rekonstruktion foregår via skifteretten og er reguleret af konkurslovens regler. En indenretlig rekonstruktion skal indeholde en virksomhedsoverdragelse og/eller en tvangsakkordering af virksomhedens gæld. Reglerne er ikke blevet anvendt i det forventede omfang, bl.a. da reglerne er blevet opfattet som usmidige, tidskrævende og relativt omkostningstunge. Derfor blev der i marts 2021 vedtaget nye regler i konkursloven om rekonstruktion, der indførte flere væsentlige ændringer, som i praksis forventes at kunne udbrede anvendelse af reglerne om rekonstruktion. Dette vedrører bl.a.:

  • Hurtigere mulighed for virksomhedsoverdragelse (”fast track”)
  • Udpegning af tillidsmand bliver en mulighed – ikke længere et krav
  • Skyldner går ikke automatisk konkurs, hvis rekonstruktionen ophører, uden at der er vedtaget en rekonstruktionsplan.

En udenretlig rekonstruktion foregår udenom skifteretten og er ikke reguleret af konkurslovens regler. Dette betyder bl.a., at rekonstruktionen ikke offentliggøres, hvilket kan sikre ro fra omverdenen, mens der arbejdes på en løsning. En udenretlig rekonstruktion beror på en aftale de involverede parter imellem og vil typisk indeholde de samme elementer som en indenretlig rekonstruktion, men er omvendt ikke bundet hertil. En udenretlig rekonstruktion vil oftest bestå i en akkordordning med kreditorerne, herunder en betalingsudsættelse, en virksomhedsoverdragelse eller en kombination heraf. Derudover indebærer en udenretlig rekonstruktion sædvanligvis færre omkostninger end en indenretlig rekonstruktion.

Også konkurs sker via skifteretten og reguleres af konkursloven. En konkurs vil i mange henseender være sidste udvej, såfremt hverken en uden- eller indenretlig rekonstruktion lader sig gennemføre.

Som bestyrelse spiller I en væsentlig rolle i forbindelse med rekonstruktionsprocessen. Undervejs er I i dialog med selskabets rådgivere, typisk advokat og revisor, som analyserer og producerer det materiale, som bestyrelsen skal handle på baggrund af. Det er imidlertid ledelsen, herunder bestyrelsen, som bedst kender den konkrete virksomhed, herunder dens styrker og svagheder. Den rette løsning findes derfor oftest, når der gennemføres en åben og ærlig dialog med rådgiverne. Når den forventeligt mest gunstige løsning kan præsenteres, vil det være ofte være bestyrelsen, som bringer denne videre til virksomhedens væsentlige interessenter, f.eks. pengeinstitut, udlejer eller en afgørende samarbejdspartner.

Alt dette er vigtigt, fordi I som bestyrelsesmedlemmer hver især bærer ansvar som bestyrelsesmedlem så længe, I er en del af bestyrelsen. Og ansvar, som pådrages under funktionsperioden, består også efter, at man måtte være udtrådt af bestyrelsen.

Hvordan udtræder man af en bestyrelse?

Et medlem af bestyrelsen kan imidlertid til enhver tid udtræde af bestyrelsen efter reglerne i selskabsloven § 121. Udtrædelsen sker ved meddelelse til selskabets øvrige bestyrelse, og hvis medlemmet ikke er valgt af generalforsamlingen, tillige til den, som har udpeget den pågældende. Ved udtrædelsen skal medlemmet afregistreres som bestyrelsesmedlem i CVR-registeret.

Et udtrådt bestyrelsesmedlem bærer som udgangspunkt ikke ansvar for den øvrige bestyrelses dispositioner eller undladelser, som sker efter udtrædelsen.

Udtræden ses i praksis eksempelvis i de situationer, hvor et selskab bliver økonomisk trængt, og der i bestyrelsen opstår uenighed om, hvilken handling der er nødvendigt at foretage for at afværge tab eller minimere tab hos kreditorerne.

Forfatterne er Torben Buur og Jens Højmark, begge advokater og partnere i DAHL Advokatpartnerselskab

Økonomisk Ugebrev A/S: Bestyrelsesguiden.dk tilknytter erfaren Senior Director

PRESSEMEDDELELSE

Bestyrelsesguiden.dk tilknytter erfaren Senior Director

Bestyrelsesguiden.dk, som er ejet af Økonomisk Ugebrev A/S, har tilknyttet Christen Dalum som senior Director til at udvikle Danmarks mest omfattende bestyrelsesdatabase med ca. 900 artikler om praktisk bestyrelsesarbejde og ledelse.

Christen Dalums opgave bliver at udvikle Bestyrelsesguiden.dk som det førende opslagsværk for kommende og nuværende bestyrelsesmedlemmer, der ønsker at holde sig skarpe om bestyrelsens nye dagsordener, samt at blive opdateret om vigtige temaer som eksempelvis bestyrelsens selvevaluering, bestyrelsesansvar, bestyrelseskompetencer og om, hvordan man forbereder en bestyrelseskarriere.

Christen Dalum er en af de mest erfarne danske headhuntere med mere end 30 års erfaring i førende executive search firmaer, og han har et omfattende netværk i toppen af dansk erhvervsliv.

”På Økonomisk Ugebrev har vi valgt at satse yderligere på bestyrelsesguiden.dk for at gøre den endnu mere nyttig og brugbar for danske bestyrelsesmedlemmer, der gerne vil holde sig opdateret med nye tendenser i bestyrelseslokalet. Ud over de klassiske bestyrelsesdiscipliner, har vi de seneste år skrevet meget om mulighederne i kunstig intelligens (AI), digital strategi og geopolitiske udfordringer,” siger chefredaktør Morten W. Langer fra Økonomisk Ugebrev.

”Med Christen om bord på bestyrelseguiden.dk forventer jeg, at vi kan blive endnu mere nyttige og relevante for erhvervsfolk, der har bestyrelsesposter i erhvervslivet eller planlægger en bestyrelseskarriere,” siger han.

Om sin nye rolle siger Christen Dalum: ”At være bestyrelsesmedlem er lidt ligesom at være fodboldspiller på landsholdet. Man mødes 6-8 gange om året og skal toppræstere hver gang, også selv om spillerne har forskellige baggrunde. Det kræver noget særligt af de enkelte spillere og landstræneren, altså bestyrelsesformanden. Men det kan læres. Arbejdet med at inspirere uerfarne og erfarne bestyrelsesmedlemmer om nye tendenser i bestyrelsesarbejdet glæder jeg mig meget til. Blandt andet ved at sikre den høje kvalitet i bestyrelsesguiden.dk. ”

Hans baggrund er først positioner som CFO i to større virksomheder. Efterfølgende var han først konsulent i PwC og siden headhunter og ledende partner i J. Friisberg & Partners, efterfulgt af en årrække som partner og managing partner i Heidrick & Struggles.

Siden 2015 har han i eget firma C-DALUM Associates arbejdet med leder- og bestyrelsesrekruttering, herunder med evaluering af bestyrelser samt CAREER ADVISORY opgaver.

Christen Dalum har en B.Com. /HD-eksamen fra CBS i Ledelse og Organisation, samt har været censor samme sted i over 30 år.

Han vil sideløbende med arbejdet for Bestyrelsesguiden.dk fortsat rådgive virksomheder om evaluering af deres bestyrelser og rekruttering af nye bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsesguiden.dk udgiver et ugentlige nyhedsbrev med tre aktuelle guides, artikler eller interviews med aktuelle toperhvervsledere om deres syn på god ledelse og tidens store udfordringer. Læs mere om Bestyrelsesguiden på bestyrelsesguiden.dk.

Yderligere oplysninger:

Christen Dalum – Telefon: +45 20 29 99 11 E-mail: [email protected]

Interview: Ny CEO for MT Højgaard ”vi savnede en klar retning”

En årrække i udlandet, herunder i Rusland, har præget Rasmus Untidts tilgang til ledelse: Man skal lære at leve med volatilitet. Det er en illusion at tro, at man kan planlægge og styre sig udenom krise. I stedet leder han efter det latinske mundheld Ex nihilo nihil fit, af intet opstår ingenting. Skal du stå kriser igennem, er du nødt til at handle, også selvom det kan betyde fejl, understreger han i dette interview med Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Ligesom bankerne mærker byggebranchen som noget af det første, når samfundsøkonomien begynder at hive efter vejret.

”Vi har lært at agere i en meget volatil industri. Vores opgave har først og fremmest været at skabe en robust virksomhed, så vi kan klare os i gode og dårlige tider”, siger Rasmus Untidt, CEO i MT Højgaard.

Den umiddelbare opskrift er at sikre en varieret portefølje af byggeprojekter indenfor forskellige sektorer, lige fra anlægsbyggeri til service. Men går man et spadestik dybere, er han som leder stærkt præget af sin tid som leder i Rusland. Det vender vi tilbage til.

Som det første fremhæver han de seneste års tumult, herunder COVID-19, som ramte netop som han og hans kolleger i den øverste direktion havde lagt de sidste mursten til den nye koncernstruktur. Dengang var han chef for strategiudvikling, en rolle han havde indtil 2022, hvor han overtog posten som CFO, som i september 2024 blev udskiftet med jobbet som CEO.

”Det interessante ved COVID-19-krisen var, at den satte vores nye struktur og fokus på kerneforretningen på en hård prøve. Den viste, at vi kunne klare os. Kombinationen af at navigere i COVID-19 og på bagkant skabe lønsom vækst har været alfa og omega for mig som leder”, siger Rasmus Untidt.

Siden 2014, hvor du kom ind i koncernen, har vi set den tage nogle markante op- og nedture. Stiller den volatilitet i byggebranchen særegne krav til de ledelsesredskaber, du anvender?

”For sjette år i træk har vi vækst og fremgang i driftsindtjeningen. I min første tid her var jeg strategidirektør, hvor vi arbejdede med at finde ind til kernen af forretningen. Det har vi kombineret med at finde frem til attraktive markeder, hvor vi er konkurrencedygtige. Derudover har vi arbejdet med at skabe de rette rammer for vores forretning og sikre noget arbejdsro, så vi kunne levere resultater. Det har krævet en stor grad af tålmodighed.

Samtidig satte vi en klar strategisk retning, og netop det er afgørende i et volatilt marked. Du kommer ikke nogen steder uden en retning. Vores problem i MT Højgaard Holding var før, at vi måske savnede en klar retning. Det vigtigste er, at vi nu har den rigtige retning. Og da vi havde retningen på plads, begyndte vi at skrue op for farten.

Sidst, men ikke mindst, er det afgørende at forstå vores forretningsenheder. Du må ikke sidde begravet i et Excel-ark eller en PowerPoint. Du skal holde mulighederne åbne, så du får den form for optionalitet, hvor du kan gå ind og kalibrere virksomheden alt efter de indre og ydre påvirkninger, der kommer.

Lad mig pege på et eksempel på, hvordan vores marked kan bevæge sig. Vi har nu en solid position indenfor anlægsmarkedet, og det har jo været en stor fordel. Men vi var heldige, at vi fik den position, lige før renten begyndte at bevæge sig opefter, og byggeriet gik ned. Min pointe er, at du ikke kan styre de ydre omstændigheder som f.eks. renten, men du kan forsøge at udnytte dem.

Nu har jeg tidligere arbejdet med strategi, og jeg har lavet rigtig mange fine strategiplaner. Men det er jo virkeligheden, der er afgørende. Og det er man bare nødt til at være bevidst om. Så mit arbejde er i virkeligheden at sikre rammerne, så vi kan udnytte de pludselige skift. Jeg skal sørge for, at vi har gode bankaftaler, og sørge for, at vores investorer stadigvæk vil investere i os. Det er jo min største opgave ved siden af at samarbejde med vores entreprenørfolk om at sætte priser i forhold til de risici, vi har defineret.”

Hvordan gør man det rent praktisk?

”Det gør man ved at gå i indgreb: Du skal lære at forstå og respektere projekterne, fordi vi er en projektforretning, og det er der værdien skabes. Du skal vide, hvad der driver de dygtige projektfolk. Du skal med på månedsgennemgange af projekter. Og du skal respektere deres faglighed, så du får de rigtige informationer. Netop derfor er de knap elleve år, jeg har været i virksomheden, så vigtige.

Hvis man kun er i entreprenørbranchen 1-3 år, lærer man ikke nok. Du skal ind og være der i mange år for at forstå, at en projektforretning kan du ikke styre 100 pct. Det var måske min tilgang til virksomheden i begyndelsen, hvor jeg troede, jeg selv kunne regne den ud. Men det kunne jeg ikke. I stedet var jeg nødt til at forholde mig til, at alle projekter har et vist udfaldsrum, som vi sammen skal indsnævre.

Som CEO er du nødt til at forholde dig til, at vi arbejder med en portefølje af projekter. Og i den portefølje er der noget, der går godt, og andet, som går skidt. Og de skulle jo gerne som minimum balancere ud. Og det har vi historisk haft nogle udfordringer med. Specielt de første fem år, jeg var herude, var vi ikke gode nok til at holde den balance. Vi havde for få ben, hvor vi fokuserede for meget på f.eks. byggeri og renovering uden at have så meget anlægsbyggeri.”

Så din svaghed, da du kom til MT Højgaard, var dine erfaringer fra bl.a. medico- og finanssektoren?

”Jeg var meget skolet af min tid der. Jeg havde en meget analytisk tilgang til tingene. Jeg begyndte i MT Højgaard-koncernen ved at sidde tæt sammen med vores daværende CFO, hvor jeg havde en rådgiverrolle i forhold til ham. Jeg var meget abstrakt i min tilgang, og jeg fandt lynhurtigt ud af, at hvis jeg skulle være til nytte for ham, var jeg simpelthen nødt til at komme ud i forretningen og interagere med de dygtige folk der.

Det har jeg taget med mig lige siden. Hver eneste gang, jeg ansætter folk herude, så siger jeg: Det kan godt være, du er rigtig dygtig, men du skal ned og forstå de her projekter. Lige som musik er der mennesker, der spiller efter noder, og andre, som kan spille efter gehør. Her skal man altså evne begge dele.

Tidligere var jeg sådan en, der sad og programmerede i Excel og var meget glad for det. Jeg siger indimellem, at jeg er en entreprenør blandt bankfolk, og en bankmand blandt entreprenører. Jeg har evnet at tilpasse mig forskellige situationer. Det er noget af det, Rusland også har lært mig.”

Hvad var det konkret, du i Rusland lærte som leder?

”Rusland lærte mig at tage ansvaret. Men det lærte mig også, at du ikke altid kommer i mål, hvis du tror, du bare har ret. Det er kunsten at gå ind og lave et kompromis.

Og det lærte mig også nogle andre dynamikker på en virksomhed, end jeg var vant til. En mere direkte tilgang, kan man sige.

Men du ved nok også nogle af de ting, man oplevede derovre, hvor man bliver lidt hårdfør, fordi det er et andet miljø end Danmark. Jeg tilpassede mig lynhurtigt, men fandt først ud af, hvor meget jeg egentlig har lært af mit ophold derovre, da jeg kom hjem til Danmark.”

Hårdt og uforudsigeligt miljø

Jeg har set det beskrevet som et hårdere og mere uforudsigeligt miljø. Er det din oplevelse?

”I Rusland lærte jeg at acceptere volatiliteten, og forstå, at man ikke kan regne det hele ud på forhånd. Det er igen det, jeg sagde tidligere med udefrakommende omstændigheder: Man kan ikke styre det, men man må prøve at gå ind og få det bedste ud af det. Og igen, hvis man gør det, og så ved, hvor man vil hen, så begynder man også at tage nogle beslutninger, hvor der er en høj grad af bevidsthed om retningen.

Den vigtigste ting, jeg nok har lært, og jeg siger det altid, selvom folk griner af mig: Ex nihilo nihil fit. Det betyder, at intet opstår af ingenting. Det har jeg lært ved at sidde i udlandet: Du skal agere. Du skal gøre noget. Du er nødt til at skabe noget.

Så jeg siger altid til unge mennesker: I skal have mulighed for også at lave fejl. I skal have mulighed for at lave noget. I skal komme med noget, folk kan diskutere og dechifrere. Fordi det er gennem det, at du rent faktisk kommer til at lave den rigtige løsning. Du kan ikke lave det perfekt første gang. Det er der ingen, der kan. Men hvis retningen er rigtig, udligner det sig.”

Hvilken krise eller udfordring har du lært mest af som leder?

”Jeg har lært rigtig meget af at rydde op i vores selskabsstruktur fra syv selskaber til tre selskaber, og være med til at tage de beslutninger, der skulle til. Det skal man have meget stor respekt for, når man går ind og gør det. Vi har solgt selskaber, vi har haft med os siden 1930’erne.

Man skal ikke være et koldt hjerte, men nogle gange skal man lade hjernen tage over. Det har lært mig meget. Man er nogle gange nødt til at tage nogle hårde beslutninger. Det har vi gjort sammen de seneste år. Særligt i vores internationale forretning, der har voldt os store udfordringer de seneste år. Og det er jo nogle udfordringer, som vi selv har skabt. Det må man jo gå ind og tage ansvar for.”

Peder Bjerge

AI: Ny æra for finansiel rapportering og revision

Hvis man som CFO eller revisor ikke allerede er i gang med at implementere AI-løsninger i sine regnskabsmæssige arbejdsprocesser, bør man starte nu. KPMG har undersøgt markedet og forventer inden for tre år, at næsten alle virksomheder har taget skridt mod anvendelse af AI i regnskabsaflæggelse og rapportering.

Kunstig intelligens (AI) er ved at transformere finansiel rapportering og revision. Ikke kun som en teknologisk opdatering, men som et reelt paradigmeskifte.

Vi er ved at bevæge os fra den digitale tidsalder til AI-tidsalderen. KPMG har udarbejdet en rapport om netop dette, der bygger på en undersøgelse af 1.800 virksomheder i seks forskellige industrier på tværs af ti lande, herunder USA, Storbritannien, Tyskland og Japan.

Den handler om, hvordan AI-løsninger allerede er en central del af mange virksomheders værktøjskasse. Hele 72 pct. af de adspurgte virksomheder eksperimenterer med AI eller anvender det selektivt, mens 10 pct. fuldt ud har implementeret AI i deres finansielle rapportering. Det forventes, at næsten alle virksomheder (99 pct.) inden for tre år vil benytte AI i en eller anden form.

At AI får en så hurtig og massiv fremgang inden for netop dette felt, skyldes, at teknologien passer særdeles godt til arbejdet med revision og rapportering. Processer, der er tidskrævende og ofte monotone, kan effektiviseres, så der frigøres tid til opgaver af højere værdi.

Bedre arbejdsprocesser og bekymring om datasikkerhed

Der er naturligvis både godt og skidt at rapportere om AI’s indtræden i finansiel rapportering. Heldigvis mest godt.

Virksomheder, der allerede har taget teknologien i brug, oplever store forbedringer. Der er generelt øget effektivitet blandt medarbejdere, lavere omkostninger og forbedrede arbejdsprocesser f.eks. papirløs bogføring.

AI bruges blandt andet til at forudsige trends, få større indsigt i risici i realtid samt mere og bedre data, så der kan træffes mere nøjagtige beslutninger.

Selvom AI medbringer mange fordele, er der også udfordringer at løse. For virksomheder, der er i begyndelsen af deres AI-rejse, er datasikkerhed og databeskyttelse de største bekymringer.

Andre barrierer inkluderer manglende viden om teknologien, begrænset afgang til AI-ekspertise, usikkerheder om hvilke AI-projekter, man bør prioritere. Når virksomheder bliver mere avancerede i deres brug af AI, skifter udfordringerne typisk karakter. Usikkerheder vedrørende ROI og bekymringer om medarbejderes fremtid bliver mere fremtrædende. F.eks. bliver medarbejdere bekymrede for, om AI’s indtog kan føre til, at de mister deres job.

The AI-leaders: De førende virksomheder

De dygtigste virksomheder inden for brugen af AI i finansiel rapportering, skiller sig markant ud i deres tilgang til at udnytte teknologien. De gør blandt andet følgende:

Risikostyring og stærke rammer. De førende AI-virksomheder opbygger robuste governancestrukturer, der gør det muligt at håndtere potentielle risici. De investerer i tredjepartsrevision og sikrer, at deres løsninger overholder standarder og ‘best practise’. Med disse tiltag minimeres risici og virksomheden beskyttes mod fejl og sikkerhedsproblemer.

Glat implementering. Virksomhederne er proaktive i deres tilgang til AI-implementering. For at sikre en gnidningsfri overgang er ledelsen aktivt involveret i integration af nye systemer. Samtidig udvikler de klare retningslinjer for, hvordan AI bør anvendes. De træner deres medarbejdere grundigt i at forstå og anvende teknologien. Pilotprojekter bruges til at teste løsninger. Det giver virksomheden mulighed for at måle og optimere hen ad vejen.

Etik og gennemsigtighed. Det etiske grundlag for brugen af AI er en vigtig prioritet. Virksomhederne gennemgår regelmæssigt procedurer for at identificere og håndtere eventuelle etiske problemer. De arbejder tæt sammen med eksterne eksperter for at holde sig opdateret på de nyeste etiske standarder og ‘best practise’ på området. Datasikkerhed er særligt højt prioriteret, især når der arbejdes med følsomme oplysninger.

Et stærkt fundament. De førende AI-virksomheder adskiller sig desuden ved at skabe et fundament, der understøtter AI – en teknologisk infrastruktur. Det handler om at skabe en god base for AI at gro på. Udfasning af forældede systemer og introduktionen af papirløs bogføring gør data lettere tilgængelig og reducerer fejl. Disse initiativer sikrer, at AI kan integreres nemmere.

MAL

De nødvendige compliance-foranstaltninger for at beskytte virksomheden mod økonomisk kriminalitet

For det meste foregår sager om økonomisk kriminalitet i det skjulte og er dermed vanskelige at opdage. Det gælder selv for revisorer og compliance-medarbejdere. I andre tilfælde skyldes sagerne ukendskab til regler eller manglende opmærksomhed omkring det problematiske i en vis form for adfærd. Hvis først de interne kontroller, forholdsregler eller politikker i en virksomhed svigter, kan det gå helt galt for virksomheden, skriver Advokat Hans Fogtdal (H).

Resultatet bliver ikke sjældent, at virksomheden, ejere og investorer lider betydelige økonomiske tab og samtidig er i risiko risiko for endog meget alvorligt tab af omdømme.

Det er derfor vigtigt, at virksomheder etablerer de nødvendige compliance-foranstaltninger til sikring mod økonomisk kriminalitet i dets forskellige afskygninger.

Fælles for de fleste af sådanne sager er, at de er ganske komplekse, og at der typisk skal foretages en del undersøgelser eller egentlig efterforskning for at afdække de nærmere omstændigheder.

Et centralt punkt i forhold til at forebygge mod de her omhandlede sager er, at organisationens medarbejdere ved, hvori den forbudte eller problematiske adfærd består. Dette bør derfor analyseres og beskrives. I nogle virksomheder er det forretningsadfærden eller etikken, som skal være i fokus. Her drejer det sig måske særligt om at begrænse risikoen for sager om bestikkelse og returkommission.

Et andet område drejer sig om tab som følge af medarbejderes eller tredjemands kriminalitet mod virksomheden. Denne type sager omfatter især sager om svig, underslæb, mandatsvig, tyveri eller bedrageri.

Endelig har der i de senere år – efter fremkomsten af Danske Bank-sagen –været betydelig fokus på virksomheders involvering i ulovlige penge- og betalingsstrømme. Denne type sager omhandler bl.a. spørgsmål om modtagelse eller håndtering af udbytte hidrørende fra kriminalitet og hvidvask.

Udviklingen af relevante compliance-foranstaltninger for virksomheder til imødegåelse af økonomisk kriminalitet beror dels på egentlige krav, lovgivning og vejledninger fra myndigheder, dels på erfaringer.

I stigende omfang spiller krav fra forsikringsselskaber og banker også en rolle, ligesom foranstaltninger mod bl.a. bestikkelse eller korruption, (overtrædelse af) GDPR og hvidvask ikke sjældent er et særskilt tema i forbindelse med virksomhedsoverdragelser.

Desuden afgiver ledelsen i en række forskellige sammenhænge forskellige ledelseserklæringer, bl.a. om kendskab til sager og overholdelse af sådanne regler. Hvis det senere viser sig, at sådanne erklæringer er afgivet på urigtigt grundlag, kan det føre til ledelsesansvarssager mod de pågældende.

Typiske tiltag for virksomheder vil bestå i udformning af politikker og interne forbud samt udvikling af compliance-programmer, undersøgelsesmetodikker og krav om due diligence, herunder i forbindelse med etablering af kunde- eller leverandørforhold. Indholdet af de forskellige tiltag varierer afhængigt af virksomhedens størrelse, branche, lande der arbejdes i eller der er samhandel med, medarbejderes placering og tidligere erfaringer.

Under alle omstændigheder er det særdeles vigtigt, at virksomheder tager hånd om risikoen ved økonomisk kriminalitet – og ofte vil det være hensigtsmæssigt at anvende ekstern bistand hertil.

Artiklens forfatter er advokat Hans Fogtdal, indehaver af Hans Fogtdal Advokatfirma

Guide: Bestyrelsen rolle i et samfundsansvarligt lederskab

I en 15-siders rapport med titlen ”The Board’s Role in Sustainable Leadership” gennemgår konsulentfirmaet Russell Reynolds et survey, der afdækker hvordan bestyrelserne i en stribe selskaber ser deres egen rolle: One recent survey of board leaders found ESG oversight was seen as the most important business issue for boards – but also one where board leaders were concerned about making near term progress. Why is it so important? There are many reasons why boards are interested in the topic, but they largely boil down to two related issues:

Sustainable business practices result in improved financial performance for corporations. Long gone is the belief that business must choose between doing good and doing well. As one director told us, “we realized very early on that in order to create long-term shareholder value, building a sustainable company is key.” This work can be done in many ways including via new products and services that address specific societal needs, by reimagining the supply chain, and by establishing partnerships and joint ventures with emerging partners. These efforts are not only good for the planet, but increasingly essential for business. One leader told us “you could be the least cost bid, but it doesn’t matter, the ability to say that we measure sustainability and that we have a program helps win business.”

Corporate leaders must be able to explain to their stakeholders what role the corporation is playing in addressing societal challenges. “There are a lot of things we don’t agree on,” said one leader, “but sustainability is a unifying force for employees, customers, even shareholders.” Companies that effectively engage on sustainability issues start by identifying their unique differentiators or areas of comparative advantage, and then leverage them to maximize social and financial value (for example, a global logistics company using its proprietary expertise to help governments coordinate disaster relief).

Morten W. Langer

Guide: Opgrader din personlige arbejdsmodel

For at være en effektiv leder, bør man støtte sig op ad en personlig arbejdsmodel. Det handler om, at man er ekstremt bevidst omkring tid, prioriteter, roller og energi, skriver konsulenthuset McKinsey.

Alle kender situationen, når man får en pop-up besked på sin computer, hvor der står, at man skal huske at opdatere styresystemet. Det sker en gang i mellem, og man gør det, fordi man ved, at på den måde, har man den bedst fungerende computer.

Denne analogi kan faktisk gøre sig gældende for mennesker også, mener McKinsey. Hvis vi tjekker ind en gang i mellem og opdaterer vores personlige arbejdsmodel, vil vi være bedre til at imødekomme arbejdslivet, og alle de udfordringer, det bringer med sig.

Konsulenthuset har identificeret fire drivkræfter, der tilsammen udgør den personlige arbejdsmodel: prioriteter, roller, tid og energi.

De ser på ‘best practise’ for at opbygge og opretholde et sundt og velfungerende arbejdsliv. Meget basalt handler det om, hvordan man arbejder, træffer valg, prioriterer sin tid og opretholder sin energi.

Sandsynligvis vil man mange gange i løbet af sin karriere have behov for at revidere og ændre på sin arbejdsmodel. Blandt andet karriereskift, ny stilling, flytning, nye personlige prioriteter eller helbredsproblemer vil være grunde til en revurdering.

De mest effektive ledere er dem, der løbende opgraderer deres personlige arbejdsmodel. De er mere produktive, arbejder mere bevidst og driver forandring mere effektivt. Man får lyst til at skrive, at det faktisk er altafgørende.

Tjek dine prioriteter. Først og fremmest er klare prioriteter alfa og omega. Hvilket arbejde skal udføres uanset hvad, hvilke problemer er mest presserende, og hvilke muligheder bør forfølges. Her kan man hjælpe sig selv ved at se på de forskellige interessenters forventninger, både de interne og de eksterne.

Hvad forventer bestyrelsen, ledelsen, medarbejderne? Hvad forventer aktionærer, kunder, samarbejdspartnere? Hvilke forventninger skal prioriteres, og hvilke skal tilsidesættes?

Derudover er det vigtigt at forstå, at forandringer sker gennem samtaler. Baseret på de prioriteter, der lige er blevet fastlagt, identificeres de vigtigste møder over de næste måneder.

Forstå din rolle. Når prioriteterne er sat, bør man skabe overblik over de opgaver, man selv vil håndtere, og det arbejde, man vil uddelegere til andre. Fokusér på få højtprioriterede projekter. Identificér hvilke projekter, der kræver personlig involvering. Man kan ikke gøre alt selv.

En leders succes afhænger af, hvordan man får sit team til at arbejde sammen. Find ud af, hvad der skaber mest værdi, og sørg for at de rette personer står i spidsen. Som leder har man også brug for et supportteam, som kan hjælpe med alle mulige administrative opgaver, som man ikke selv bør bruge tid på. Det kan hjælpe en med at fokusere på de vigtigste opgaver og er helt essentielt for at kunne være effektiv.

Administrer din tid. Højt præsterende ledere sætter bevidste, men fleksible, grænser for at værne om deres tid. På den måde sikrer man at kunne fokusere på de vigtigste opgaver. Spørg dig selv: Hvor meget tid vil jeg afsætte til træning og til familietid? Hvornår bør jeg være på kontoret og hos kunder? Hvilke møder kræver mit fysiske fremmøde, og hvem skal kunne kontakte mig – og i hvilket tidsrum?

For at opretholde energi og fokus er det vigtigt at skabe en regelmæssig rytme i sit arbejde. Tag et kig på den årlige kalender. Vær kritisk overfor standardmøder og rutiner, der ikke er topprioriteter. Skab plads til de aktiviteter, der virkelig driver værdiskabelse, og sørg for at finde en balance mellem det forretningsmæssige og det personlige.

Optimer din energi. Det er vigtigt at lytte til kroppens signaler, ellers kan man hurtigt ende i stress og sundhedsproblemer. Men energi handler også om at skabe tid til reflektion. Mange succesfulde ledere planlægger at arbejde fra sommerhus før vigtige møder eller mødes med folk udenfor deres branche for at få et andet perspektiv.

Vigtigst af alt er dog kvaliteten af relationer med familie, venner og ægtefæller. Ledere bør huske at pleje nære relationer både på og uden for arbejdspladsen. Derudover er det vigtigt, at arbejdet skal have mening. Ledere, der engagerer sig i samfundsmæssige forhold eller andre emner, der er større end selve virksomheden, finder ofte energi i at koble deres personlige formål med forretningsresultater.

MAL

Guide: Sådan skaber chefen stærke personlige relationer

God ledelse er under evig forandring, og der opstår hele tiden nye perspektiver på, hvad det indebærer at være en god leder. Ifølge konsulenthuset Heidrick & Struggles er det en stadig vigtigere kompetence, at topledere kan interagere og connecte personligt med ledere i den interne organisation og eksterne interessenter.

Nogle få vigtige ledelseskompetencer viser sig at være ekstra vigtige i det aktuelle udfordrende forretningsmiljø, viser konsulenthusets nyeste forskning.

Det handler kort og godt om evnen til at skabe personlige forbindelser. Ofte viser det sig, at de særligt vigtige ledelseskompetencer har at gøre med mennesker. At kunne inspirere og influere, lære fra sig og tilpasse sig. At kunne opbygge talent og teams og få dem til at blomstre.

Alle disse færdigheder drejer sig om en leders evne til at skabe stærke forbindelser mellem mennesker – både inden for og udenfor virksomheden.

Konsulenthuset kalder dem for ‘connecting leaders’, og det har identificeret fem principper, som ledere kan fokusere på for at styrke deres kompetencer i netop at skabe forbindelser.

Fokuser både på nutid og fremtid. Det handler om at være fremtidsorienteret, mens man samtidig leverer resultater i dag. Ledere bør blandt andet være fremadskuende, digitale og AI-kyndige, fokusere på simplicitet (eliminere organisatorisk rod), beslutsomme og datafokuserede.

Man kan med fordel anvende scenarieplanlægning, hvor man samler økonomi, geopolitiske forhold og andre eksterne kræfter for at udarbejde forskellige potentielle scenarier.

Hav formål og vær modig. Når man står over for usikkerhed og geopolitiske udfordringer, kan man vælge at lukke øjnene og håbe, det går over – eller man kan finde modet til at træffe de svære beslutninger. Mange ledere taler om formål på et teoretisk plan, men færre har modet til at stå fast ved deres værdier, når det bliver svært.

Et personligt formål kan fungere som et kompas, der hjælper organisationen med at navigere gennem kriser, træffe modige beslutninger og tage risici. Det er noget, der holder både lederen oppe og motiverer teamet.

Karakteristika, der hjælper ledere med at handle med formål og mod er, at de er selvbevidste og ærlige over for sig selv. De forstår deres egne styrker og svagheder, og har derved bedre forudsætninger for at finde deres personlige formål – det, der virkelig giver dem energi og mening.

Udnyt andres fulde potentiale. Ledere bør trække på en bred vifte af mennesker med forskellige færdigheder, perspektiver og baggrunde. Jo mere mangfoldig arbejdsstyrken bliver, jo mere komplekst bliver det at være leder. Heidrick & Struggles fremhæver karakteristika som at være inkluderende, empowering (skabe plads til at eksperimentere, afprøve, lære), have fokus på samarbejde og talent.

At mobilisere andres potentiale handler i bund og grund om at fokusere på selve mennesket. Mennesker ønsker at høre til og føle sig værdsat. At deres leder virkelig interesserer sig for dem. En ’connecting leader’ opbygger relationer og skaber tillid ved at selv at være åben, sårbar og udvise gennemsigtighed.

Koordinering af økosystemer. Økosystemer er i dag en central del af mange virksomheders strategi. De engagerer sig i netværk, hvor de deler ressourcer og viden for at finde løsninger på komplekse udfordringer. Økosystemer er fleksible og dynamiske, hvilket giver mulighed for at tilpasse sig hurtigt til ændringer i markedet.

De skaber værdi, som virksomheder ikke kunne opnå alene. Som leder bør man blandt andet være kundefokuseret og have dyb forståelse for kundesegmenter. Opbygge et stort eksternt netværk og have fokus på at investere i innovation gennem samarbejder. Ligeledes er det vigtigt at kunne navigere ubesværet mellem forskellige kulturer, da leverandører, samarbejdspartnere og kunder ofte vil være spredt globalt.

Skab et læringsmindset. En læringsorienteret tankegang understøtter alle de øvrige principper. Hvis man lærer hurtigt, er man allerede fem skridt foran. Det handler om at være nysgerrig og åben. I stedet for at betragte forandringer som trusler, bør man omfavne dem som muligheder.

Der skal være plads til at tage chancer, fejle og – vigtigst af alt – lære af det. Et entreprenant mindset kræver, at man er villig til at tage risici, søge nye idéer, have et åbent sind og udfordre status quo.

MAL

Tre trin til at involvere medarbejderne

Undersøgelser vidner om, at der er store fordele ved at involvere medarbejderne. Det er bl.a. befordrende for vækst. Men der er en grund til, at alle ikke bare giver den fuld gas. Mange ledere vil føle det som en overvindelse, når de f.eks. skal afstå fra at kontrollere medarbejderes arbejde. Morten Dalum, partner i Acadal, der har udviklet software til bl.a. at involvere medarbejdere, skriver i denne artikel om tre konkrete ting, ledere kan gøre.

I dag er virksomheder mere end ét hoved og tusind hænder. Det ved de fleste godt, og de anerkender, at medarbejderinvolvering er vigtig. Men hvor vigtig er det stadig de færreste, der ved.

En undersøgelse fra GreatPlaceToWork blandt 792 virksomheder viser den direkte sammenhæng mellem involvering og vækst på omsætningen.

De 198 virksomheder, der involverede medarbejderne mindst, voksede i snit 4,7 pct. De 198 virksomheder, der tilgængeliggjorde mest, voksede i snit med 26 pct. Der er altså tale om mere end en femdobling.

Involvering er nemlig en evig strøm af gode ting, som påvirker din omsætning. Gallup oplyser fra en anden undersøgelsedisse tal om, hvad de mest involverende nyder godt af, i forhold til de mindst involverende:

33 pct. mere omstillingsparate

17 pct. højere produktivitet

20 pct. højere salg

21 pct. mere profitabel

41 pct. mindre fravær

59 pct. mindre medarbejderudskiftning

Medarbejderinvolvering på skala

I softwarevirksomheden Acadal hjælper vi virksomheder med at få hul på involveringen.

Først og fremmest handler medarbejderinvolvering mere om kultur end teknik. De virksomheder, som rammer den høje ende af væksten, har tilpasset og fintunet deres kultur i årevis for få nedbrudt en masse af de forhindringer, som ødelægger involvering.

Det handler om tillid til hinanden, at fejl og ideer ikke bliver set ned på, og man er villig til at eksperimentere med en masse ideer fremfor de store tunge udrulninger.

Erfaringen fra vores kunder svinger enormt meget på engagementet. Fra meget lidt input til +20 ideer og initiativer pr. medarbejder på en proces. Men resultatet er næsten altid det samme. Folk er blevet hørt og har fået lov til at bidrage, og det er halvdelen af resultatet. Det gør, at man sænker modstanden mod forandringer og flytter sig hurtigere — så skal ideerne nok komme som kulturen modnes til involvering.

Tre erfaringer til at involvere jeres folk

Vi ser tre ting hos de virksomheder, som er virkeligt dygtige til medarbejderinvolvering. Og tilsammen former de den proces, som gør det simpelt, men stærkt.

Her er Mortens erfaringer:

1: Involvering over diktering. Involvering kan ske på mange niveauer, og det første gode råd er at starte meget tidligere, end de fleste gør. Start allerede ved den udfordring, I står overfor, frem for først at involvere, når I kender retningen. Et godt værktøjer at sætte en udfordring, f.eks.: ”Hvordan får vi bedre kundemøder digitalt?”. Og dertil give dem alle de mellemregninger, du sidder med. Hvorfor det er vigtigt? Hvad kan I opnå/undgå, hvis I lykkes? Giv dem en stærk forståelse af, hvorfor det her er vigtigt at løse. Og bed så om deres hjælp — vær ydmyg. Det er dem, som sidder tættest på hverdagens problemer. Så det er også dem, som er bedst til at komme på nye løsninger.

2: Tillid over kontrol. Det næste, du skal gøre, er at blande dig udenom. Lad dine folk tage ansvar for at finde de løsninger, der skal til for at løse udfordringen, du har stillet. Du skal sørge for at give dem de ressourcer, de har brug for i form af tid og økonomi. Det ligger selvfølgelig som en meget indprentet del af ens kultur om, hvordan man arbejder, men tillid til dine folk skaber grundlaget for næste trin. Der er nemlig ingen, som tør gøre noget nyt, hvis de er bange for at fejle — og kontrol bidrager til den følelse.

3: Eksperimenter over planlægning. Det her er skridtet, hvor det hele bindes sammen. At sætte en udfordring og slippe kontrollen er en opskrift på kaos, hvis strukturen mangler. Det, de fleste ville gøre, er at tage en ide fra teamet og så planlægge, hvordan man får den rullet ud i organisationen. Men problemet er jo et problem i første omgang, fordi I ikke kender svaret. Så lad være at lægge alle æg i samme kurv og håbe, I har valgt den rigtige løsning. I stedet, så skal I eksperimentere mere. Når dine folk har fået en god ide, behøver du først høre om ideen, når den er testet og bekræftet som en god retning. Find en metode til at bekræfte eller afkræfte retningen med så få ressourcer som overhovedet muligt.

Lidt kreativitet og så kan du tage et skridt tættere på det næste.

  • Test ideen i lille skala
  • Spørg andre, som har gjort det
  • Lav en spørgerunde hos modtageren
  • Byg en MVP (Minimal viable product).
  • Start manuelt før automatisering

På forhånd aftaler I, hvor mange ressourcer der må bruges på at teste en idé, og så har du givet dine folk grundlaget for at gå hele vejen fra problem til løsning uden at miste kontrollen.

Og nu slipper du for at være bureaukraten, som skal ind over alle beslutninger og sætte farten og lysten ned hos alle.

Høj involvering handler først og fremmest om kultur — men uden en stærk proces, som de tre trin tilsammen danner, så fejler selv de stærkeste kulturer.

Og vil du i gang, så kunne du jo lave et eksperiment for at se om det også virker hos jer.

 

Morten Dalum er partner i software-virksomheden Acadal

Log ind