Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 27

Kommentar: Når formanden sidder for længe

En stribe store danske erhvervsvirksomheder er de seneste år røget ind i alvorlige vanskeligheder med en bestyrelsesformand, der har siddet ved roret i rigtig lang tid. Sidder formanden i mange år for bordenden i bestyrelseslokalet kan det hindre et fordomsfrit syn på struktur, strategi og ledende medarbejdere i virksomheden, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne kommentar.

Bliver nogle bestyrelsesformænd for store danske virksomheder for længe på deres post?

Spørgsmålet rejser sig efter, at flere store virksomheder de seneste år er løbet ind i uventet modgang med en formand, der har – eller havde – siddet længe på posten. Om der er en direkte årsagssammenhæng er et åbent spørgsmål. Men meget tyder på, at der kan være grund til selvransagelse i en del bestyrelser.

Den danske overgrænse for, hvornår et bestyrelsesmedlem – eller en formand – kan anses for at være uafhængig sættes ved 12 års medlemskab. Problemet er, at bestyrelsesformænd hurtigt kan blive ”en del af systemet” og identificerer sig med den struktur, daglige ledelse og strategi, som de selv har fået på plads, lang tid før der er gået 12 år. Et aktuelt eksempel er Ørsted, hvor Thomas Thune Andersen har været formand fra 2014. I den periode har virksomheden været gennem store strategiskift og uro om både lederskab og ejerskab. Thomas Thune Andersen har i den første periode uden tvivl haft en stabiliserende funktion. Men de seneste år har historien været en anden, og krisen står nu i lys lue. Et snarligt formandsskifte i Ørsted kunne derfor signalere, at der nu er brug for gennemgribende nytænkning og en ny formand.

Et andet eksempel er GN Store Nords Per Wold-Olsen, som var formand for bestyrelsen fra 2008 til 2023. I de første år drev han en turnaround-proces, der antageligt reddede virksomheden og gjorde den til en af de mest succesfulde danske virksomheder.

Men i 2021 og 2022 gik det galt, især fordi det kostbare opkøb af SteelSeries skuffede. Per Wold-Olsen trak sig fra formandsposten i 2023, og efterfølgende er der sket gennemgribende udskiftninger i ledelsen og tiltrængt ændring af virksomhedens struktur.

Spørgsmålet melder sig, om Per Wold-Olsen trods sin imponerende indsats i for høj grad begyndte at identificere sig med den daglige ledelse, strategi og struktur, han i høj grad selv havde lanceret.

I Vestas var Bert Nordberg formand fra 2012 til 2023. I begyndelsen af denne periode medvirkede han også til en imponerende turnaround i virksomheden, der i de seneste år ligesom sine peers er løbet ind i betydelige problemer. Spørgsmålet er, om han efter sin indledende formandssucces og skabelsen af et nyt Vestas, er gået i dybden med de kritiske spørgsmål til de seneste år udvikling.

I ISS var Lord Allen af Kensington formand fra 2013 til 2020. Det var en periode, hvor bestyrelsen måske for længe accepterede stadigt mere skuffende resultater. I Bang & Olufsen var Ole Andersen formand fra 2010 til 2020, og med al respekt for den afdøde og hans omfattende kompetencer, var det ikke en periode, hvor det gik frem for B&O. I Coop var Lasse Bolander formand fra 2008 til efteråret 2023. Det var heller ikke en periode med fremgang for Coop. Formanden kom vel i så høj grad til at identificere sig med den virksomhed, som han har præget meget markant, at gennemgribende ændringer blev vanskelige eller udskudt.

Governanceeksperten David Larcker fra Stanford Business School har udtrykt det således overfor Financial Times: ”A typical director spends a couple of years getting to know the company strategy and the board followed by some very productive years. But they migth become less active, more complacent and too close to management as they near a decade of tenure.”

Men der er endnu et problematisk aspekt af lange formandsperioder. Det blev klart, da Kåre Schultz ifølge en ny bog blev droppet som kandidat til topchefstillingen i Novo Nordisk, fordi han var kommet på kant med Sten Scheibye. Han var formand for Novo Nordisk i perioden 2006-2013 og for Novo Holdings fra 2013-2018. Sten Scheibye var altså i 12 år en afgørende beslutningstager i Novo-sfæren.

Set fra en kritisk medarbejders side kunne han i 12 år bremse for Kåre Schultz’ karriere. Uanset Sten Scheibyes faktiske motiver og hensigter demonstrerer episoden, at en formand, der sidder i lang tid, kan dæmpe nogle ansattes lyst til at blive: De kan komme til at tænke, at ”med den formand får jeg aldrig en chance” – om det så er en realistisk bedømmelse af situationen eller ej.

Morten A. Sørensen

Guide: De 8 vigtigste prioriteter for CEO’en i 2024

De fleste CEO’er kan sikkert blive enige om, at de er mættede af ekstern støj og forstyrrelser. Situationen er, at topledelserne slukker ildebrande i øst og vest, agendaer bliver forskudt, og planer lavet om. Konsulenthuset McKinsey har udarbejdet en slags 2024-briefing til CEO’en for at skære igennem larmen. Hvad bør den rette dagsorden for det kommende år indeholde? Altså: Hvad er aktuelt vigtigst for CEO’en?

Det er ikke til diskussion, at jobbet som CEO er krævende. Og det ser ikke ud til at ændre sig, tværtimod. Kun få år efter den globale pandemi er verden stadig ikke faldet til ro igen. Måske er det ’the new normal’: Krig, inflation, usikkerhed præger samtiden.

Aldrig har CEO’er skulle navigere gennem en tykkere tåge. Derfor er det let at miste overblikket, ikke mindst når man konstant er i kriseberedskab. Konsulentfirmaet har udpeget, hvad de mener er de otte vigtigste prioriteter for CEO’er i 2024. En rettesnor til at hjælpe med at skære igennem larmen og holde snuden i sporet.

Så hvad skal på agendaen i det nye år? Hvor skal kræfterne fokuseres? Skåret helt ind til benet: Hvad er vigtigst?

Her er de otte vigtigste agendaer for CEO’erne i 2024

1) Generativ AI går fra proof of concept til skala.
CEO’erne kommer ikke udenom generativ AI. Havde man boet under en sten det seneste år, havde man sandsynligvis alligevel hørt om det. Det er muligvis årets (eller årtiets) største historie, da det i sin grundessens er revolutionerende. CEO’er skal afgøre følgende tre ting: Hvilke dele af virksomheden kan drage fordel af AI? Hvordan skalerer man anvendelse? Og hvordan det vil ændre ens branche generelt?

2) Slå konkurrenterne i den digitale æra. På nuværende tidspunkt er vi godt inde i den digitale æra. Virksomheder er langt inde i deres digitalisering. Mange har kastet sig ud i at eksperimentere med AI. De er i gang med at implementere det og finde ud af, hvordan de udnytter det bedst muligt. Desværre opnår ret få de ønskede resultater. Det skyldes typisk, at de ikke har gjort det grundlæggende benarbejde, der følger med digitaliseringen. Det kræver organisatoriske ændringer og omstruktureringer at få det maksimale ud af en digitaliseringsproces.

3) Overgangen til vedvarende energi er nu. For meget snak, for lidt handling. Det er den korte overskrift, der skildrer status på den grønne omstilling. Miljøregningen stiger år for år, men virksomheder holder igen med at investere deres kapital. Der ligger dog store gevinster at hente, hvis man tør gå ind i den nye bølge af grønne tech-virksomheder, som springer frem i disse år.

4) Hvad er din unikke superkraft? De fleste gigantvirksomheder har typisk en eller to superkræfter, som ligger til grund for deres succes. Det, der gør dem unikke. Det, der gør, at de skiller sig ud fra mængden. Ved at være usædvanligt dygtig på et eller to felter kan en virksomhed fjerne sig fra de overfyldte, konkurrenceprægede markeder til sin egen liga og få rampelyset helt for sig selv.

5) Kend værdien af dine mellemledere. Virksomheder skal grundigt genoverveje deres ledelsesfilosofi, når det kommer til mellemledere. En mellemlederstilling behøver ikke blot være et stop på karrierestigen for at komme endnu højere op i hierarkiet. Det kan sagtens være destinationen – og en velrespekteret og anerkendt en af slagsen. Mellemledere udgør nemlig kernen i mange virksomheder med deres store berøringsflade og helt essentielle hands-on arbejdsindsats.

6) Geopolitik: Opbyg modstandsdygtighed. Hvad er det næste, der sker? Ingen ved det. Det er meget svært at lave forudsigelser om fremtiden. Det er de fleste CEO’er enige om. Derfor bør ledelser forberede sig på lidt af hvert. Gennemgå forskellige scenarier. Både de sandsynlige og de mindre sandsynlige.

7) At navigere i vejen til vækst. Vækst vil altid være topprioritet for CEO’en, men vejen dertil er sjældent ligeud. Nogle gange handler det om at erobre markedsandele, andre gange handler det om at udvide til nye ukendte markeder. Og i andre tilfælde handler det om at gå planken ud og springe ud i noget helt nyt. Vigtigst er det, at ledelsen finder den rute, der fungerer for dem.

8) Et nyt perspektiv på makroøkonomi. Nogle CEO’er venter stadig på makroøkonomisk stabilitet. Det kommer nok ikke til at ske lige foreløbig, så at indtage venteposition kommer man ikke langt med. Førende virksomheder udnytter usikkerheden: De tager aktivt stilling til deres risikovillighed og investerer nær bunden af cyklusser – og så går de op i scenarieplanlægning.

MAL

Psykologisk sikkerhed nøglen til effektive og glade ansatte

Der er en del misforståelser omkring betydningen af psykologisk sikkerhed på arbejdspladsen. Sikkerhed betyder ikke, at medarbejdere skal ’nurses’, eller at man giver dem lang linje. Det betyder heller ikke, at der forventes mindre af dem. Tværtimod er motivationen større og ambitionerne højere i et psykologisk sikkert arbejdsmiljø. Konsulenthuset BCG har i en stor international undersøgelse analyseret betydningen af psykologisk sikkerhed på arbejdspladsen.

Psykologisk sikkerhed betyder, at man kan tale åbent på arbejdspladsen. At man tør tage risici uden at være bange for at blive kritiseret eller nedgjort. Medarbejdere, der føler sig psykologisk sikre, er mere tilbøjelige til at udfordre status quo, indrømme fiasko og anse fejltagelser som en mulighed for at blive bedre. De tør være deres autentiske selv.

At være ærlig kommer dog med den fodnote, at det bør stå sammen med empati og respekt. Det er netop den balance, der er så uhyre vigtig. Den kræver en blanding af retningslinjer og ledelsesmæssige rollemodeller. Der findes dog stadig myter om psykologisk sikkerhed:

Man skal undgå konflikter: Når medarbejdere er tilpas på arbejdspladsen, føler de sig trygge og tør spørge ind til konfliktfyldte emner, debattere idéer og dele deres holdning åbent.

Medarbejderne er pakket ind i vat: Psykologisk sikkerhed betyder ikke, at man ser bort fra dårlig præstation. Det betyder derimod, at man giver direkte feedback, så folk kan lære af deres fejl.

Alle medarbejdere er lige ansvarlige for psykologisk sikkerhed: Lederne sætter tonen. De er rollemodeller og bør signalere, hvilken adfærd der vil blive belønnet, og hvilken der ikke tolereres.

Kun teams med problemer har brug for det: Alle teams drager fordel af et psykologisk sikkert arbejdsmiljø. Konsulentundersøgelsen viser et direkte forhold mellem empatisk ledelse og følelsen af psykologisk sikkerhed på arbejdspladsen. Empatisk ledelse afføder mange positive resultater: Betydelig øget motivation og glæde samt en følelse af at være værdsat og respekteret. Alt sammen noget, der bidrager til at gøre arbejdspladsen mere inkluderende, en vigtig faktor for at tiltrække og fastholde talenter.

Empatiske ledere skaber et sikkert arbejdsmiljø ved at støtte medarbejdere i vanskelige situationer og vise respekt for deres perspektiver, følelser og livssituationer. De værdsætter andres følelser og oplevelser, samt anerkender hvordan disse kan variere fra person til person.

Data viser, at de positive virkninger af psykologisk sikkerhed er særligt markante blandt kvinder, personer med forskellige etniciteter og LGBTQ+ medarbejdere. Forbedret psykologisk sikkerhed fører til positive resultater for alle medarbejdere, men har ekstra stor effekt på disse medarbejdergrupper.

Det er altså udligningsfaktoren, der bringer medarbejdere med forskellige baggrunde op på samme niveau af glæde på arbejdspladsen – og kan dermed være en afgørende faktor i at skabe en mangfoldig arbejdsplads.

Så, hvordan er man en empatisk leder? Sæt tid af til deling og læring: Ved begyndelsen af møder kan man sætte et par minutter af til, at medarbejdere kan dele noget personligt eller noget nyt, de har lært. Som leder kan man også dele ud af egne succeser og udfordringer. Når ledere er sårbare, sætter det tonen for psykologisk sikkerhed i et team.

Reflekter med teamet: Hold møder, hvor der er mulighed for at reflektere over, hvordan teamet klarer sig. Deltagerne kan dele tanker om, hvad der går godt, hvad der går mindre godt, og komme med forslag til forbedringer.

Vær åben og autentisk: Del åbent om egne fejl og læringer. Ledere har ikke alle svar og ved at være åben omkring det, styrker man medarbejdernes mulighed for at dele deres egne ideer uden frygt for at blive nedgjort.

Udfordr idéer, ikke personer: Når man giver feedback, bør enhver kritik fokusere på substansen i arbejdet, ikke personen der udførte arbejdet. Anerkend medarbejdere for deres bidrag til processen, selv når de ikke lander på den perfekte idé eller resultat.

Undgå ikke uenighed: Medarbejdere skal føle sig trygge ved at udfordre idéer og praksis, selv hvis det skaber konflikt eller uenighed.

Overvej kulturel kontekst: Medarbejdere kan komme fra forskellige kulturer, og ikke alle er komfortable med frit at dele tanker og følelser. Man kan og bør ikke tvinge andre til at åbne sig.

MAL

Uddannelse som AI-case: Balance mellem fordele og ulemper

Uddannelsesinstitutioner og kursusvirksomheder frygter, at generativ AI skal gøre det nemmere for eleverne at snyde sig til eksamensbeviser og diplomer. Men de undervurderer de positive muligheder i uddannelsessektoren, vurderer finanshuset Morgan Stanley. AI-teknologi vil også kunne spare mange arbejdstimer, som dermed kan overføres til selve undervisningen.

Uddannelsesinstitutioner har i mange år ligget i et våbenkapløb med digital teknologi. Den giver ikke bare eleverne bedre muligheder for at søge informationer. Den giver dem også bedre mulighed for at snyde ved prøver og eksaminer. Svaret har været programmer og processer, der skal fange plagiering.

Set fra den vinkel er generativ AI blot endnu en oprustning i våbenkapløbet. Nu kan de studerende med lethed frembringe unikke tekster, som ikke umiddelbart er kopiering. Den automatiske reaktion fra mange uddannelsesinstitutioner har været at forbyde generativ AI, i hvert fald under eksaminer.

Meget på spil

Men uddannelsesinstitutionerne er for hurtige på aftrækkeren, skriver finanshuset i en analyse. Om Morgan Stanly har ret eller tager fejl er en interessant case. Den illustrerer, hvor meget der er på spil, og hvorfor virksomheder eller brancher ikke kan afgøre, hvad man stiller op med den nye teknologi.

Uddannelse og læring foregår ikke bare på offentlige skoler, gymnasier og universiteter, som vi kender det i Danmark. I udlandet tæller uddannelsessektoren også private universiteter, foruden masser af virksomheder, der mod betaling tilbyder f.eks. diplomuddannelser og kurser i alt mellem himmel og jord. Morgan Stanley skønner, at den globale uddannelsesbranche i 2025 kan generere merværdi for 200 mia. USD alene ved at anvende generativ AI.

En stor del af beløbet fremkommer ved besparelser. Eksempelvis er generativ AI også et aktiv på uddannelsesinstitutionernes side i det digitale våbenkapløb: Der bliver brugt oceaner af tid på at kontrollere for plagiater, men dette arbejde vil nye systemer, baseret på kunstig intelligens, kunne gøre hurtigere og bedre.

Virtuelle assistenter vil kunne tage over i mange andre praktiske funktioner, f.eks. at besvare de mange spørgsmål, som nye studerende eller kursister naturligt vil have. Men værdien kommer ikke kun gennem besparelser. Den nye teknologi giver også mulighed for at skabe helt nye ydelser, som vil være til gavn for både eleverne og deres nuværende eller kommende arbejdsgivere. Endnu i dag modtager mange virksomheder kun eksamensbeviset fra ansøgere for at sikre sig, at det faktisk findes, og at ansøgeren faktisk har gennemført uddannelsen.

Hvad uddannelsen reelt har givet af relevante kundskaber er svært at gennemskue ud fra eksamensbeviset. Det står foran en ændring: Med generativ AI vil uddannelsesinstitutionen kunne tilpasse en målrettet beskrivelse af eleven/kursisten til en hvilken som helst potentiel arbejdsgivers behov.

Også uddannelsesinstitutionerne selv agerer halvt i blinde i dag, når det gælder om at holde sig opdateret om ny viden, forskning og empiriske resultater. Uddannelsesinstitutioner vil kunne få stor glæde af at lade generativ AI tygge sig igennem de myriader af nye data og oplysninger, der hele tiden bliver genereret – med henblik på at holde sig opdateret og eventuel tilrette undervisningsmaterialet, så det er aktuelt.

Morgan Stanley understreger, at man heller ikke skal være blind for de problemer, som generativ AI kan skabe for uddannelsesinstitutioner. Budskabet er blot, at sektoren generelt endnu tillægger disse problemer for stor vægt i forhold til de positive muligheder, der også er.

Som i så mange andre brancher gælder det også for ”uddannelsesbranchen”, at det på langt sigt er usandsynligt, at man overhovedet har en valgmulighed. Nogle fremmelige kursusvirksomheder er allerede begyndt at eksperimentere med mulighederne i generativ AI, og alle andre kan blive tvunget til at følge trop, hvis de ikke vil tabe i konkurrencen og komme til at fremstå stadigt mere gammeldags og irrelevante.

Morgan Stanley hæfter sig også ved det generelle billede på tværs af brancher. Finanshuset skønner, at næsten halvdelen af alle jobfunktioner i løbet af få år vil blive ændret som følge af generativ AI. Det er usandsynligt, at denne megatrend går forbi de virksomheder og institutioner, der skal udstyre os alle med kundskaber, lyder det.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Sådan sikres et effektivt bestyrelsesarbejde

Hvordan sikrer bestyrelsesformanden, at bestyrelsen arbejder mest effektivt? Ifølge konsulenthuset Egon Zehnder gælder det om at tage fat i alle processer, både før, under og efter bestyrelsesmødet. De anbefaler seks veje til at få det optimale ud af bestyrelsesarbejdet.

1. Planlægning af bestyrelsesmøder.Hvor hyppigt bør bestyrelser mødes i løbet af et år? Det er ikke så ligetil, som det før har været. En stadigt hyppigere måde at gøre det på er at holde et mindre antal meget lange møder. Det vil typisk være heldagsmøder. Men når dagen er for lang og intens, bliver man træt. Man begynder at zone ud og får ikke stillet de relevante spørgsmål og taget de nødvendige diskussioner. Det kan altså let blive ineffektivt.

I stedet kan man planlægge halvdagsmøder eller endnu kortere møder, hvor man fokuserer på specifikke emner og derved begrænser antallet af heldagsmøder.

Det er også blevet en hel del nemmere at planlægge hyppigere kortere møder, da muligheden for at gøre det online er mere anvendt end tidligere. Det kan især være relevant, hvis man har et helt specifikt emne på dagsordenen, der skal tages stilling til med kort tidsfrist. Man bør altså ikke begrænse sig til at have lange kvartalsvise bestyrelsesmøder, når man nu har muligheden for at tage lidt kortere møder lidt oftere.

2. Udarbejdelse af agenda.Inden hvert bestyrelsesmøde bør udarbejdes en dagsorden. Bestyrelsesformanden bør indhente input til, hvad der skal på den agenda. Hvad rør sig, hvad er relevant, hvad skal prioriteres? Input kan komme fra andre bestyrelsesmedlemmer. Men også fra ledende medarbejdere eller aktionærer.

Det er vigtigt at udarbejde en balanceret dagsorden, hvor der skal sættes tilstrækkelig tid af til de forskellige emner. Hvis man skal skynde sig igennem en tjekliste og ikke når at komme ordentlig rundt om emnerne, nytter det alligevel ikke noget. Man bør også tage højde for spørgsmål og give plads til, at diskussionerne kan udvikle sig.

3. Hold udvalgsdebatter i de relevante udvalg. Tillid mellem bestyrelsesmedlemmerne er afgørende. I større virksomheder med bestyrelsesudvalg skal den samlede bestyrelse respektere de beslutninger, der indstilles fra de enkelte udvalg, som typisk består af medlemmer med særlige kompetencer. Af den grund bør man stole på de beslutninger, der bliver taget i de forskellige komitéer. Der bør ikke bruges tid på at diskutere dem nærmere ved bestyrelsesmøderne. Det er kort sagt spild af tid.

4. Forberedelse af materiale.For at kunne holde det mest effektive bestyrelsesmøde bør bestyrelsen klædes på med relevant information, og det skal ske før mødet. Alle bør have de påkrævede dokumenter i hænde mindst en uge før mødet. Ligeledes bør det enkelte bestyrelsesmedlem privat afsætte tid til at læse materialet igennem og forberede relevante spørgsmål.

Materialet til bestyrelsesmøderne skal også være komprimeret og tygget igennem. Direktionen bør udarbejde sammenfatninger af de mest relevante pointer og nedkoge de mere komplekse emner, så det centrale er fremhævet. Men det uddybende materiale bør også være vedhæftet, så bestyrelsesmedlemmerne selv kan bestemme, hvor meget i dybden, de har lyst til at gå.

5. Mødereferat.Man skal ikke underkende betydningen af et præcist mødereferat. Det skal tages seriøst og laves omhyggeligt og med præcision. Referatet skal fange mødets samlede essens, men også selve ordene og idéerne fra de forskellige bestyrelsesmedlemmer.

Referatet skal så vidt muligt beskrive, hvordan bestyrelsen kom frem til en beslutning, samt dokumentere eventuelle uenigheder i den proces. Hvis referatet er fyldestgørende, bør man være i stand til at forstå, hvad der er foregået, selvom man ikke selv var til stede. Bestyrelsesmedlemmer får typisk tilsendt et udkast til referat efter mødet. Her bør de omhyggeligt læse det igennem og kommentere, hvis de føler, noget er udeladt eller misforstået.

6. Den nødvendige administrative infrastruktur. Så hvordan sørger man for, at alle disse processer bliver håndhævet? Hvem er ansvarlig? Kort sagt, hvordan får man det til at ske?

Det kræver flere personer med forskellige ansvarsområder. En meget klar form for infrastruktur, som skal opbygges af medarbejdere med erfaring indenfor det lovgivningsmæssige og sekretariatet. En struktureret proces er nødvendig. Overordnet er det formanden, sammen med CEO’en, som skal sikre rapporteringsstrukturen.

MAL

CEO-guide: Seks prioriteter ved udvikling af en AI-strategi

Mange topledere river sig selv i håret: Det kræves af dem, at de forholder sig strategisk til en teknologi – generativ AI – der endnu er langt fra køreklar. Men fortvivl ej, lyder budskabet fra konsulenthuset PwC. Det er lige nu ikke vigtigt, at man har en fuldt færdig strategi, men derimod at man arbejder frem mod den. I denne fase er tvivlen ikke en fjende, men en ven, lyder det. Artiklen er en del af artikelserien om erhvervslivets anvendelse af kunstig intelligens.

Hvad er jeres AI-strategi? Dette spørgsmål, formuleret på forskellige måder, får topledere igen og igen fra små og store aktionærer, fra analytikere, fra kreditgivere og fra medier. Det er dog nok sjældent, at toplederne giver det korte svar, der strengt taget er det mest sandfærdige: At de endnu ikke har nogen strategi.

Generativ AI har stået højt på verdens dagsorden, siden ChatGPT så dagens lys i november 2022. Men, fremhæver PwC i en guide, den er endnu så ny, og så mange faktorer er ukendte, at det for de færreste giver mening at have nogen egentlig strategi.

Konsulenthuset anfører, at det er vigtigt, at virksomhederne ikke lader sig presse til at beslutte en strategi, før det giver mening. Indtil da skal de overveje de forskellige mulige elementer, og konsulenthuset angiver seks tvivlspunkter i prioriteret rækkefølge:

Modsætningen mellem at arbejde hurtigt og at afværge risici. Mange topledere føler sig klemt som en lus mellem to negle, idet de kan se, at kapitalen søger mod generativ AI og altså tror på dens perspektiver. Samtidig er det åbenlyst, at der er risici forbundet med teknologien. Denne modsætning skal man imidlertid tage til sig som noget, der skaber en sund dynamik, mener PwC. Men en sådan positiv dynamik forudsætter, at man er omhyggelig med sin politik for at anvende AI ansvarligt. Den sætter rammerne for den interne debat.

AI-strategien skal tilpasses den eksisterende digitale strategi. Virksomheder har haft digitale strategier i et halvt århundrede, og ofte er det påfaldende, så uambitiøse de er. Mange ting i verden foregår stadig ganske håndholdt. Derfor er det stadig relevant at lægge planer for digitalisering.

Men nu skal disse justeres efter, hvad funktioner baseret på generativ AI kunne tænkes at have brug for af data, ligesom det skal gentænkes hvilke typer af datasæt, der kan komme fra AI-systemerne.

Eksperimenter med skalering som bagtanke. Når man sætter it-folk til at udvikle noget nyt, vil de ofte begynde med at præsentere et pilotprojekt. Ikke et ondt ord om det, for der er mange dårlige erfaringer med at installere store, men uprøvede, it-systemer. Topledere skal imidlertid heller ikke uden videre acceptere, at man foreløbig kun kan lave et lille system og så se, hvordan det fungerer. Det lille og det store udelukker ikke nødvendigvis hinanden. Og tryktesten for pilotprojektet kan være, om det kan skaleres op, hvis det viser sig at være velfungerende.

Husk at høste produktivitetsgevinster. Mange investeringer er på overfladen en succes, men er alligevel fiaskoer i den forstand, at det aldrig lykkes at høste de tiltænkte besparelser – produktiviteten stiger ikke så meget som håbet. Det skyldes bl.a. psykologiske grunde, som at det er svært at fyre folk, selvom der strengt taget ikke er brug for dem. Generativ AI lokker med enorme produktivitetsgevinster, men for at de skal realiseres, må toplederne holde næsen i sporet og enten reinvestere de første gevinster, eller planlægge en reduktion af staben – eller eventuelt en kombination af begge.

Sæt medarbejderne i centrum. Undersøgelser viser, at mens toplederne er mere eller mindre enige om, at generativ AI vil betyde store ændringer i personalebehovet, er deres ansatte mere end usikre på, hvad der skal ske. Det sidste måske på grund af en menneskelig konservatisme, hvor man ikke tror på store forandringer, før man ser dem udfolde sig. Situationen er uholdbar, og toplederne bør i god tid kommunikere ned i organisationen, at det ikke bare handler om at spare lønkroner. Der kommer også nye muligheder og udfordringer.

Samarbejd med de sædvanlige samarbejdspartnere. De største virksomheder fylder meget i mediebilledet, men selv de allerstørste af dem er afhængige af det netværk af leverandører, storkunder og andre, der er med til at skabe hverdagen. I dette ”økosystem” af små og store virksomheder kan også mange af de pointelle gevinster ved generativ AI ligge begravet.

Sten Thorup Kristensen

Roccamore-stifter: Mine ansatte skal have ja-hatten på

Interview om ledelseserfaringer: Grundlæggeren af skomærket Roccamore, Frederikke Antonie Schmidt, har en systematisk proces til at sikre de rigtige medarbejdere til virksomheden. Hun vil have ansatte, som ejer deres deadline og deres arbejdsopgaver. ”De skal råbe højt, hvis de ikke kan nå det eller udføre dem. Siger de ikke noget, hvis de ikke kan løse opgaverne, flyder tingene”. Og så skal de have ja-hatten på: ” Kort sagt skal de kunne finde løsninger i stedet for at se begrænsninger”, siger hun i lederinterview med fagredaktør Peder Bjerge.

Frederikke Antonie Schmidt tøver overhovedet ikke, da hun bliver bedt om at fremhæve de fire vigtigste ledelseserfaringer, hun har gjort sig gennem karrieren, der har slået mærket Roccamore fast i det danske modelandskab:

”Den første må være at finde et værktøj, der gør dig i stand til at ansætte folk, som ikke er ligesom dig”, siger hun for næsten i samme åndedrag at levere den næste vigtige ledelseserfaring: ”Den næste er at stole på sin egen mavefornemmelse, selvom du ikke kan forklare hvorfor.” Som den tredje fremhæver hun, at det vigtigste ved ledelse er, at det aldrig nogensinde handler om hende som leder: ”Man kan også udtrykke det som, at man som leder skal sætte andre i centrum”.

Den sidste ledelseserfaring handler om at være bevidst om, at folk vil have mulighed for at påvirke deres egen arbejdsdag og de projekter, de har ansvaret for: ”Selvbestemmelse er med til at skabe accountability”.

I forhold til din første ledelseserfaring, hvordan har du selv fundet frem til det bedste redskab til at ansætte medarbejdere? ”Jeg anvender en talenttest, fordi jeg fra starten vidste, at jeg ikke er særlig god til at navigere mellem hvilke mennesker, der ville være dygtige i virksomheden kontra de mennesker, jeg kan lide. Og jeg var ikke interesseret i at ansætte folk, som jeg kun har det sjovt sammen med. Jeg har brug for folk, som både kan løfte deres opgaver, og som jeg godt kan lide. Jeg har brug for den kombination.

Jeg fandt frem til den talenttest, som er ret fed. Den er bygget op om, at alle mennesker har 32 talenter, hvor de tolv mest markante er de vigtigste.

Og efter at have anvendt den test gennem efterhånden mange år kan jeg ret hurtigt gennemskue, hvad det er for mennesker, der har det rigtige fit til Roccamore. De har alle de samme tre talenter. Jeg ved af erfaring, at dem, der ikke har de talenter, heller ikke synes, at det er sjovt at være her. Eller også arbejder de ikke godt nok.

Samtidig har jeg matchet mine og virksomhedens behov, så jeg kan ret hurtigt se, når vi har tomme huller. Hvis der er nogle, som siger op, flytter eller ikke længere er en del af virksomheden, har jeg et overblik over, hvem der smutter, og hvem er det, vi har brug for nu. Jeg skal have hele pladen fuld. Ellers ender det med tunnelsyn, hvor det bare bliver en omgang mennesker, som synes, at vi alle sammen er fede, og at det bare er verdens bedste idé at lave lige det der.”

Hvilke tre talenter er det, som er afgørende for at passe ind i virksomheden? ”Det vigtigste er den, som hedder responsible. At man er ansvarlig eller accountable. De mennesker er dem, som ejer deres deadline og deres arbejdsopgaver. De råber højt, hvis de ikke kan nå det eller udføre dem. Ikke-responsible mennesker siger ikke noget, hvis de ikke kan løse opgaverne. De lader tingene falde.

Og du kan gå rundt og lege detektiv for at finde ud af hvornår og hvordan. Og hvorfor er det ikke lavet? Det er nok noget af det mest stressende, jeg nogensinde har prøvet, da jeg skulle forsøge at opdage, hvad andre mennesker ikke har gjort. Det er meget mere roligt at arbejde sammen med folk, der har styr på deres ting. Det er ikke så vigtigt, at vi arbejder perfekt eller når alting, men det er afgørende, at vi har kommunikationen omkring det.

Det andet talent hedder organizing, som jeg selv betegner evnen til at navigere i det kaos, som en vækstvirksomhed altid er. De synes, at det er sjovt. Det er evnen til at kapere mange forskellige informationer, som kommer ad mange forskellige kanaler på samme tid. Og det kan alle i Roccamore.

Det skal de kunne. Ellers vil de blive overvældet over alle de mange projekter, vi har gang i, og de mange informationer, som kommer parallelt. De, der ikke kan det, bliver stressede over, at der hele tiden kommer noget nyt. Og de kan aldrig være helt sikre på, hvad der skal til for at gennemføre projekterne, fordi de hele tiden ændrer sig.

Det sidste er et positivt talent. Der er seks forskellige positive talenter. Det er ligegyldigt, hvilket af dem du har, bare du har ét af dem. Det handler om at have en ja-hat. Hvis jeg kommer til dig med en opgave eller et eller andet går i stykker fem minutter i lukketid, skal du kunne finde ja-hatten frem: Ja, det finder vi en løsning på. Kort sagt skal du kunne finde løsninger i stedet for at se begrænsninger.”

Som din anden ledelseserfaring siger du, at man skal stole på sin mavefornemmelse, selvom man ikke kan forklare hvorfor. Hvordan har du lært det? ”I starten af Roccamore gjorde jeg rigtig mange ting, og tog rigtig mange beslutninger baseret på, hvad jeg troede, andre mennesker ville synes var det rigtige at gøre. Det gik altid galt. Efter noget tid kunne jeg simpelthen ikke rumme følelsen af, at når ting gik galt, ville det have fungeret, hvis jeg i stedet havde gjort tingene på min måde.

Det var jo mig, der bestemte, så jeg kunne for pokker bare gøre det på min egen facon. Min måde virker for mig. Men det tog noget tid til at have nok selvtillid til at turde kunne det. Jeg er ikke uddannet til at drive virksomhed. Så i begyndelsen havde jeg en forventning om, at det ville jeg ikke vide nok om. Der var nok andre, som vidste bedre. Det lyder logisk. Men realistisk set er det kun dig selv, som ved, hvad der fungerer for dig og din virksomhed.

Jeg har senere læst mig til, at mavefornemmelse er den del af din hjerne, som ikke har adgang til sprog. Det er faktisk ikke din mave, men din hjerne, som prøver at fortælle dig noget. Men fordi den ikke har adgang til ord, kan den ikke formulere en tanke. I stedet anvender den følelser gennem dit nervesystem. Derfor er en ubestemmelig mavefornemmelse lige så valid som formulerede tanker.”

Hvem forsøgte du at kopiere i stedet for at følge din egen mavefornemmelse? ”Jeg kopierede nærmest alle, jeg kunne komme i nærheden af, som havde prøvet at bygge virksomheder op. Jeg mødtes med utroligt mange mennesker i begyndelsen, fordi jeg ville hente inspiration til, hvordan jeg skulle gøre.” Hvad mener du med den tredje ledelseserfaring: God ledelse handler ikke om dig? ”Et eksempel var en dag, der var virkelig hård. Mit privatliv var messed-up. Jeg kom på arbejde og skulle så rumme et andet menneskes behov for at snakke om, at hun var bange for at tage sin hund med til dyrlægen.

Jeg kan huske, at jeg under den samtale tænkte: for fuck’s sake, kan du ikke bare få styr på det der? Det kommer ikke mig ved! Men det gør det jo.

Jeg er leder, og det er mit ansvar at rumme min ansattes behov. Det var jo ikke en lang samtale. Vi brugte ikke mange timer på det. Men jeg oplever ret ofte, at en af de ting, en leder skal kunne, er at rumme de andre menneskers behov først.

Jeg forestiller mig, at det er lidt det samme som at være mor. Jeg er ikke selv mor, men jeg tænker, at det er lidt i samme retning. Det kan være enormt hårdt at høre på andre have det slemt i forhold til den ene opgave, de har ansvaret for: Vil du gerne høre lidt om de 48 opgaver, jeg har liggende på mit bord?

Men at sige det kan man ikke tillade sig som leder. Du er nødt til at leve med, at der ikke er nogle, som kommer og klapper i hænderne over det, du præsterer. Specielt når du samtidig er ejer, er der aldrig nogensinde nogle af de andre, der siger ”godt arbejde” til mig. Det er altid mig, der skal sige det til dem. Det tog lidt tid, men nu har jeg fundet fred med det. Det er ikke mine medarbejdere, som skal validere mig. Det er mig, som skal validere dem. Jeg skal ikke finde den bekræftelse hos dem. Den må jeg få et andet sted.”

I forhold til samtalen om hunden kunne man argumentere for, at den samtale ikke har sin plads på en arbejdsplads. ”Det kan man sagtens, det er bare ikke en særlig venlig måde at tale til et andet menneske på. Hun vil føle sig afvist. I en virksomhed som vores handler det meget om, at vi er fælles om at styre den her båd. Og hvis man sætter nogle ud på spidsen på den måde, føler de sig ikke som en del af fællesskabet. Som leder er det ikke op til mig at vurdere, hvor vigtigt det er for dig. Min opgave er at rumme det.”

Kan du uddybe din ledelseserfaring om accountability? ”For mig har det været ret naturligt, at de folk, som skal løse opgaverne, er med fra starten. Hvis de er med til at sætte retningen fra starten, tager de mere ejerskab for det, end hvis de bare fik udstukket opgaven. Hvis du ikke kan forklare mig, hvorfor jeg skal gå til højre, jamen så går jeg ikke til højre. Så nemt er det. Det er meget barnligt, men det illustrerer meget godt, hvorfor det er vigtigt at give folk det nødvendige ejerskab.”

Peder Bjerge

Guide: Spørgsmål om bæredygtighed enhver CEO bør stille

Bæredygtighedsagendaen er overordnet superenkel. Vi har et stort problem, der skal løses. Dykker man ned i det, bliver det hurtigt meget komplekst. Der er ikke en simpel løsning. Det kræver vision og pragmatik. Konsulenthuset Bain & Company har listet tre kritiske spørgsmål, alle CEO’er bør stille.

Klimakrisen vil medføre store forandringer af to grunde: For det første vil vi blive nødt til at tilpasse os den nuværende situation ved aktivt at bidrage til at bremse klimaforandringer. For det andet kræver det store investeringer at forhindre alvorligere kriser i fremtiden. Videnskaben er altså klar: At håndtere klimakrisen kræver en kombination af nye teknologier, politikker og ændringer i adfærdsmønstre.

Mindre end 40 pct. af virksomhederne ser ud til at nå deres bæredygtighedsmål. Det handler om vandforbrug, affaldsreduktion og bevarelse af biodiversitet. Bain har talt med tusindvis af topledere rundt omkring i verden, der erkender deres rolle i at tackle klimakrisen. De ved godt, at de skal handle. Men bekymringen er stor.

Mange ledere føler, at de præsenteres for alt for enkle løsninger på en ekstremt kompleks problemstilling. Der eksisterer en voksende kløft mellem virksomheders offentlige løfter om klimamål og deres evne til at opfylde dem. Faktisk halter de fleste store virksomheder bagefter. Hele tre ud af fire ledere mener, at de ikke reelt har integreret bæredygtighed i deres forretning.

Det er ikke altid nemt at skulle forene kortsigtet profit med miljømæssige og sociale forpligtelser. Derfor er flere ledere blevet skeptiske og har nærmest fået allergi overfor det forenklede billede af bæredygtighed, der temmelig firkantet lover nye muligheder og højere afkast.

Hvad skal man så gøre ved alt dette? At træffe afgørende og kloge beslutninger om bæredygtighed kræver en blanding af vision og pragmatisme. Man kan starte med at stille tre spørgsmål til næste strategimøde:

1. Hvad bidrager vi positivt med i verden, og hvad er vores formål som virksomhed? Debatten om bæredygtighed bør ikke kun være defensiv og handle om, hvad man ikke gør ’godt nok’. Den bør også handle om ’impact’, det unikke aftryk man sætter på verden, i positiv forstand. Langsigtede planer bør være rodfæstede i netop dette.

2. Hvilken pris betaler menneskeheden for vores vækst?Et ubehageligt, men afgørende spørgsmål. Hvis man forstår, hvad disse omkostninger er, og hvad de potentielt kan blive i fremtiden, bliver det også nemmere at formindske eller kompensere for dem.

3. Hvad vil stå i vejen for os, og hvad vil vi løbe tør for?Knaphed og mangel er allerede noget, der tales meget om. Alle eventuelle risici, klimaforandringerne kan skabe, bør identificeres. Især når det kommer til mangel på råmaterialer og arbejdskraft.

Dagsordenen bør indeholde teknologi, politik og adfærd

Det er vigtigt, at man arbejder med bæredygtighedsdagsordenen på de tre forskellige niveauer: Teknologi, politik og adfærd. Det vil kræve en kombination af de tre at tackle de udfordringer, vi står overfor.

Teknologi: Mange ledere sammenligner fejlagtigt omkostningerne ved ældre velkendte teknologier med omkostningerne ved helt nye grønne teknologier. Man bør huske på, at der er konkurrencemæssige fordele at hente ved at innovere og at blive markedsleder på et nyt felt. Samtidig vil omkostninger over tid falde, når man finder ud af at optimere og effektivisere den nye teknologi.

Politik: Nogle grønne teknologier vil kræve det rette lovgivningsmæssige miljø at vokse i. Derfor bør det være på agendaen at samarbejde som branche for at skabe nogle politiske rammer, som giver mening for branchen. Hvis man forsøger at formindske sit aftryk ved nye teknologier og innovative løsninger, bør man sørge for, at der er de rette forhold politisk til at det kan lade sig gøre.

Forbrugeradfærd: Mange ledere tror fejlagtigt, at forbrugeradfærd er en konstant, og at forbrugere ikke vil og ikke kommer til at ville betale ekstra for mere bæredygtige løsninger. Men forbrugernes adfærd er altid i forandring. Research viser, at forbrugere forventer at betale mere for bæredygtige produkter de kommende år, og nogle gør det allerede. Tendensen går klart den vej. Jo mere, forbrugere kan se klimakonsekvenser med deres egne øjne, jo mere bekymrede bliver de, og jo mere vil de betale for klimavenlige løsninger.

MAL

Guide: Her er topledernes ti vigtigste udfordringer

Konsulenthuset McKinsey har interviewet mere end 2500 erhvervsledere verden over, om hvordan de ser fremtiden, og hvor de ser de største udfordringer. De har indsnævret deres resultater til ti vigtige brændpunkter, som alle virksomheder bør forholde sig til.

1. En hurtigere, mere fleksibel og stærkere organisation. Konsulenthusets research viser, at halvdelen af virksomhederne er uforberedte på de udfordringer, der ligger på lur. Netop nu, i en særdeles uforudsigelig og ustabil omverden, har det stor betydning, at man er to skridt foran, når det kommer til eksterne kriser. Det kan nemt være afgørende, når det kommer til overlevelse og succes.

2. Hybridarbejde: Den nye balance mellem ’in-person’ og ’remote’.Efter corona har ni ud af ti virksomheder taget hybridmodellen til sig, altså et miks mellem hjemmearbejde og ”på kontoret”. De fleste er glade for denne udvikling, da den tilbyder frihed og fleksibilitet. Til gængæld mangler der struktur og støtte omkring modellen: hvilke arbejdsopgaver udføres bedst, når man er fysisk til stede sammen? Og hvad er konsekvensen af, at man alligevel gør det online?

3. Mere AI. Mere end to tredjedele af virksomhederne forventer at investere yderligere i AI over de kommende år. De virksomheder, der går forrest, har implementeret AI i blandt andet HR-processer, organisatoriske strukturer og anvender det til at optimere ways-of-working.

4. Nye måder at tiltrække og fastholde medarbejdere. Flere medarbejdere er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved deres arbejdsliv. De tjekker ind med sig selv for at se, om det liv, de lever, stemmer overens med deres mål og værdier. Det betyder også, at de stiller højere krav til deres job. Så hvis man vil holde fast i sine dygtigste medarbejdere, kræver det skræddersyede løsninger til deres individuelle ønsker.

5. Øget kompetencekløft. Selvom nye teknologier er en afgørende del af virksomhedernes fremadrettede strategi, så føler kun fem pct. af virksomhederne, at de besidder de nødvendige færdigheder til at omsætte strategierne til virkelighed. Man bør prioritere opbygningen af en integreret enhed bestående af mennesker, processer og teknologi for at lukke kompetencekløften og sætte virksomheden i front.

6. Få mest ud af talentet.Undersøgelsen viser, at blot fem pct. af medarbejderne står for hele 95 pct. af værdiskabelsen i en virksomhed. Især i et stramt jobmarked er det derfor afgørende at placere toptalenterne i de mest kritiske stillinger, hvor deres potentiale kan skabe den største værdi. Dette involverer ofte at relokere dem strategisk.

7. Inspirerende og motiverende lederskab.Den nuværende ledelsesstil er under forandring. I dag står ledere overfor et større ansvarsområde, der strækker sig over økonomi, bæredygtighed og medarbejdernes trivsel. At være en effektiv leder indebærer, at man altid er opdateret om, hvad der foregår omkring én, og at man har fingeren på pulsen. Det kræver en høj grad af selvbevidsthed og evnen til at inspirere og motivere.

8. Manglende fremskridt med mangfoldighed. Virksomheder med en mangfoldig ledelse præsterer bedre end dem, der scorer bundkarakterer på diversitet. De seneste år er flere og flere virksomheder også begyndt at arbejde seriøst med mangfoldighed, lighed og inklusion. Møder bliver afholdt og Initiativer iværksat. Alligevel er der stadig en kløft mellem det, man siger, man vil gøre, og det, der faktisk bliver gjort. Der er stadig lang vej til det reelle mangfoldige og inkluderende arbejdsmiljø, som de fleste stræber efter. Det kræver en systematisk indsats, ikke enkeltstående initiativer.

9. Mental sundhed. 90 pct. af virksomhederne tilbyder deres medarbejdere muligheden for at dyrke mere mindfulness gennem f.eks. yogatimer, medlemskab til meditationsapps eller ekstra fridage. Til trods for dette forbliver mental sundhed og trivsel et alvorligt problem. Kernen i udfordringen er, at der forsøges at symptombehandle. Man bør i stedet komme ned til roden af problemet og finde frem til de underliggende årsager. Selvom det er mere komplekst på kort sigt, vil en sådan tilgang på lang sigt give betydelige fordele.

10. Effektivitet (eller mangel på samme). Effektivitet har genindtaget toppen af dagsordenen. Omverdenslandskabet er under forandring, hvilket kræver tilpasning af interne strukturer. Uden risikerer man ineffektivitet, og det kan blive dyrt. Et fladt hierarki er ofte at foretrække, så informationer nemt kan rejse fra top til bund og omvendt. Roller og ansvar skal stå klokkeklart, så alle ved præcis hvad de er ansvarlige for, og hvem de rapporterer til.

MAL

Log ind