Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelsesguiden Brief
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Køb adgang
Log ud Log ind
Alle artikler Side 24

Interview med magasin-direktør – fra konkurs til kreativitet

Toplederinterview: Da Magasin du Nords ejere gik konkurs tilbage i 2021, var adm. direktør Peter Fabricius’ største svendestykke som topleder at sikre selve virksomheden en god vej videre frem, fortæller han i interviewet med Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder K. Bjerge. Konkursen førte ham og virksomheden ud på en ny rejse – fra stramt styret datterselskab til nye muligheder for kreativt selv at udvikle virksomheden. Selskabet, der efter konkursen blev overtaget af tyske ejere, har de seneste tre regnskabsår givet et driftsoverskud (EBITDA) på over en halv milliard kr.

Ifølge Magasin du Nords adm. direktør Peter Fabricius skal man som leder hele tiden være klar på, at ledelse ikke er en statisk størrelse:

”Vi tilpasser altid ledelse til det problem, vi forsøger at håndtere. I stedet for at tale om strategisk ledelse, er den i mit tilfælde mere situationsbestemt. Det vil sige, at den afhænger af, hvilke problemer, jeg forsøger at løse.

Helt grundlæggende arbejder jeg bedst med analyse af, hvad der foregår. For mig er det vigtigt at have tal på de ting, så det er sort på hvidt. Det giver en ordentlig og grundig tilgang til det, som man kan konkludere på i fællesskab. Samtidig arbejder jeg med, at der altid er flere øjne på det, vi arbejder med. Bare lige for at sikre, at vi rammer rigtigt. Måske er det ikke det, som man traditionelt betegner som ledelse, men for mig er det fundamentet, der altid skal være på plads.

Når vi taler om ren ledelse, arbejder jeg bedst med at sætte vide rammer, som den enkelte leder helst selv skal udfylde. Jeg deler så mange informationer som muligt med dem om, hvad jeg gerne vil have, hvorefter den enkelte leder selv må konkludere, hvad det konkret betyder for ham eller hende. Jeg er ikke en micro-manager. Det vil ikke fungere i vores organisation. Jeg forventer til gengæld, at de kommer tilbage med en refleksion på de ting, der er blevet sagt.”

Men hvis I står i en økonomisk usikker kriselignende situation, bliver rammerne så ikke meget mere snævre for, hvad din ledergruppe kan foretage sig?

”Det kommer an på, hvilket område, de har. Det er klart, at står vi i en krise, og det har vi gjort nogle gange, rykker vi tættere sammen. Meget hurtigt. Således at vi holder flere møder, nogle gange dagligt, hvor vi får en præcis update på, hvor vi er.

Behovet for at koordinere bliver akut, når det f.eks. er en covid-krise, hvor vores butikker pludselig bliver lukket. Her er det klart, at vi hver dag skal have et fuldstændigt overblik: Hvor mange penge har vi? Hvad kan vi aftale med vores leverandører? Hvad er situationen? Hvad gør vi med medarbejderne? Hvad siger regeringen? Alt det her.

Det har været måden, vi har håndteret det på. Og den, synes jeg egentlig, har vist sig at være meget robust. Her bliver ledelse mere centralt funderet, som f.eks. når vi er blevet solgt. Eller hvis vores ejere går konkurs, hvad vi også har været ude for i flere omgange. Senest med vores ejere fra Debenhams (britisk butikskæde), der meget pludseligt gik konkurs i 2021.

Det, jeg lærte mest af dengang, var, at man hele tiden skal huske, at der også kommer en tid efter konkursen. Man er nødt til at gøre sig pinligt bevidst om, at du kan godt stå mellem modstridende interesser i forhold til ejerne, fordi du har et ansvar, du har skrevet under på overfor kreditorer, leverandører og mere til. Det er meget, meget vigtigt, at vi som lederteam kan se os selv i øjnene, når alting er landet. Når man har skrevet under på noget, og er ansvarlig juridisk, kan man ikke bare lige lave den ene eller anden løsning, som man tror holder.

Man skal have for øje, hvad juraen kan holde til, og hvad man selv kan være med til.”

Hvis vi ser bort fra det juridiske, hvordan oplever du, at kravene til dig som leder blev skærpet med Debenhams’ konkurs?

”Man er nødt til at forsøge at indgyde de ansatte så meget sikkerhed som muligt. Du skal sørge for at skabe en så robust plan som overhovedet muligt. Ellers kan medarbejderne ikke have tillid til ledelsen. Og det arbejdede vi selvfølgelig intenst med. Husk på, at en god plan for vores forretning i allerhøjeste grad er afgørende for vores egen overlevelse. Den fik vi ret hurtigt etableret. Samtidig holdt vi en tæt dialog i managementteamet om de ting, vi kunne tale om.

Det er jo klart, at på daværende tidspunkt som CFO var der også ting, jeg ikke kunne dele med andre. Men det, man så kan dele, skal man dele, så de andre er så godt klædt på som muligt, og så de har de informationer, de skal bruge for at passe på deres del af forretningen. Det forudsætter, at man har en plan, og det havde vi. Hvis man ikke har en plan, så er det en helt anden situation.”

Hvordan håndterede du kommunikation i forhold til medarbejdere, kunder og leverandører i den situation, hvor det kunne gå alle veje?

”Vi forsøgte at fortælle fuldstændig sandfærdigt, at der isoleret set ikke var problemer i vores forretning. Og vi fandt også ret hurtigt ud af to ting: Enten kunne ejerne rejse nye penge, eller også blev vi solgt. Det sidste havde vi jo prøvet før. Og da vi alligevel er en ret selvstændig virksomhed, skulle det såmænd nok blive godt. Og det var det, vi kommunikerede.

Situationen er en helt anden, hvis man selv har underskud med at drive sin butik. I den situation kan man ikke gøre meget andet end at fortælle, hvad man regner med at kunne gøre. Men vi stod et andet sted. Kunderne havde tillid til os. Og fordi vi selv havde en god plan, var det lettere for os at håndtere turbulensen omkring os. Vi sørgede for at have en meget tæt dialog med vores samarbejdspartnere, der forstod præcis, hvor vi stod. Vi har altid holdt de ting, vi har lovet dem. Så længe, man gør det, så stabiliserer skibet sig ret meget i søen.”

Hvordan oplevede du konkursen som topleder – og kunne du tage noget positivt med derfra?

”Det var en af de større lektier, både fagligt og personligt. Jeg kom ind i en ganske anden rolle og indlæringskurve, fordi jeg blev direktør på Magasin efter salget. Den omgang var mit personlige svendestykke. Så har der været nogle positive oplevelser, jeg også har lært rigtig meget af. F.eks. overtagelsen af vores ejendomme. Orkestreringen af tilbagekøbet var en kæmpe milliardhandel for os, som landede rigtig godt. Ikke en krise, men en meget stor transaktion.”

Hvad var det vigtigste, du lærte i det forløb?

”Det var, hvad der egentlig er muligt. Og hvordan man gennemfører så stor en handel, og vide hvordan man skal sætte barren og reflektere over vores økonomi i et helt andet lys. Altså udvide rammerne for den der måske lidt stereotype tanke, man godt kan have, når man har været et datterselskab, hvor moderselskabet dikterede meget præcist, hvad der blev forventet. Når man så bliver sat fri, sprudler de kreative idéer.

Både som CEO og som virksomhed finder man ud af, at når vi kan gøre det, kan vi gøre mange andre ting. Vi lærte at udvikle vores virksomhed inden for nogle videre rammer, end vi før havde haft. Det har været meget gavnligt, fordi vi begyndte at finde på alt muligt spændende.

Du får stimuleret din kreativitet i organisationen enormt meget: Nu er f.eks. vi lige i gang med at åbne vores første stand-alone-butik i Hillerød i et meget mindre format end et normalt stormagasin. Kan vi lykkes med det?

Alligevel får vi det gjort. Vi får det eksekveret. Vi aftaler åbningsdato. Det er hurtigt. Det viser for mig, hvor meget vi kan som virksomhed, hvis man vil det. Det er et udtryk for den kreativitet, vi fik frigjort, da vi gennemførte den store ejendomstransaktion.”

Du fik i virkeligheden bedre mulighed for at drive forretning, da du blev ”sat fri”?

”Der indtraf en kæde af reaktioner. Min første indgang til det var, at vi skulle prøve at se, om vi kunne stå økonomisk meget stærkere end tidligere. I den forbindelse var det klart, at vores ejendomme er vores brand. Så det er en rigtig skidt ting at have dem på andres hænder.”

Hvad var de vigtigste ledelsesredskaber for dig som CEO under krisehåndteringen?

”Her vil jeg gå tilbage til, at man er nødt til at lave sin analyse, sit risikoscenarie. Du skal finde ud af, hvad der kan ske her i den pågældende situation: Sørg for at have en stærk økonomisk plan. Du skal arbejde på at beskytte virksomheden så meget som muligt, og så hurtigt som muligt. For man ved jo ikke, hvor lang tid man er i en krise.

Så jo hurtigere man reagerer, jo hurtigere man laver sin analyse og sin plan ud fra den, jo bedre står man ledelsesmæssigt. I en sådan krise er det først og fremmest økonomi, der tæller. Den, der er mest robust, vinder.

Det er mindre vigtigt, om man nu får snakket med den ene eller den anden. Man skal vælge sine kampe, og det er en hård prioritering. Man skal skynde sig for at få maksimeret sit finansielle beredskab. For alle spørgsmålstegn, der dukker op, skal der være en plan B.

Det kræver selvfølgelig, at man som CEO har et indgående kendskab til virksomheden. Det havde jeg med mange år i virksomheden. Så jeg kunne ret hurtigt se nogle scenarier, som måske ikke var 100 pct. i virksomhedens interesse.”

Peder Bjerge

Konkurrencen om AI skærpes med Europa som taber

Kampen om at udvikle den dominerende Large Language Model (LLM) intensiveres. Elon Musks virksomhed Grok har på få måneder rejst milliarder i et forsøg på at overgå rivalerne Gemini, Claude, ChatGPT og Llama. Men slaget er langt fra færdigt, intet er afgjort. Finanshuset ING har gennemgået den nuværende status i AI-kapløbet

USA sidder for tiden på de fem bedste sprogmodeller. Det skyldes blandt andet tilgængeligheden af computerkraft og størrelsen af investeringer: De er større end noget andet sted. Dermed vil USA sandsynligvis fortsætte med at være anfører på AI-markedet i den nærmeste fremtid.

Dermed vil USA også være bedre rustet end Europa til at høste de fordele, som AI fører med sig. Det er især produktivitetsforbedringer, det handler om. Allerede nu er der forskel i produktiviteten mellem USA og Europa til USA’s fordel. Og det ser ud til, at kløften kun vil vokse sig større de kommende år, i takt med at AI bliver implementeret og gevinster realiseret. Det er meget uheldigt for europæisk konkurrenceevne, hvor EU-bureaukratiet er begyndt at se problemet med den seneste rapport fra Draghi om planøkonomiske indsatser.

Men hvorfor halter Europa allerede bagud i AI-ræset?

Daniel Ek og Mark Zuckerberg har påpeget, at lovgivning er en af grundene til, at Europa ikke har lige så mange førende tech-virksomheder. Hvis Europa kan lægge sin lovgivning tættere op ad USA, vil det være bedre rustet til at drage fordel af AI.

Finanshuset mener, at regulering ikke er den eneste vigtige forskel mellem USA og Europa:

For det første er det amerikanske arbejdsmarked mindre stift. Det gør det lettere for amerikanske virksomheder at reducere arbejdsstyrken og mindre omkostningstungt at investere i teknologi, der kan erstatte arbejdskraft.

For det andet er der mere privatkapital investeret i nye teknologier i USA. Omvendt er det sværere at investere på tværs af grænserne i EU.

For det tredje spenderer den amerikanske regering meget mere på AI end de europæiske støtteordninger.

Det er klart, at de amerikanske reguleringer og initiativer også har ulemper og risici, men de forklarer, hvorfor USA er bedre positioneret til at profitere af AI end Europa. Der findes for tiden fem avancerede LLM’er:

  • OpenAI’s GPT-4
  • Anthropics Claude 3.5
  • Googles Gemini 1.5
  • Metas Llama 3.1
  • xAI’s Grok-2

Alle fem modeller har krævet milliardinvesteringer for at nå dette niveau. Vi snakker beløb på 5-10-15 mia. USD. De kommer blandt andet fra giganterne Microsoft, Amazon og Google. Men dette er kun begyndelsen.

De store investeringer, der allerede er lagt, markerer nemlig ikke slutningen på finansieringen af LLM’er, men er snarere en advarsel om, hvor langt der er igen. Det er værd at bemærke, at OpenAI’s Sam Altman har sagt, at der er et investeringsgab på 7 billioner USD, der skal efterkommes, for at generativ AI kan nå sit fulde potentiale.

Selvom 7 billioner USD kan virke overdrevet, er det meget sandsynligt, at LLM’er fortsat vil tiltrække milliarder i investeringer de kommende år. Det er derfor ikke overraskende, at Alphabet, Amazon, Meta og Microsoft har forpligtet sig til at investere næsten 200 mia. USD i år (op fra 130 mia. USD sidste år).

Denne investering er primært rettet mod opførelsen af datacentre og køb af chips, som er nødvendige for at træne og implementere LLM’er. Selvom disse investeringer viser, at generativ AI har stort potentiale, medfører mere investering også større risiko. Og det kan tage år, før investeringerne giver afkast. Hvis investeringerne fører til overkapacitet (dvs. for meget computerkraft), kan det skabe betydelige risici for virksomhederne.

Omvendt er store investeringer i computerkraft gode nyheder for AI-startups. Mens de store tech-virksomheder producerer computerkraft (den nødvendige processorkraft og lagerkapacitet til at køre applikationer, behandle data og udføre komplekse beregninger), forbruger startups blot denne kapacitet, da de ikke har ressourcerne til at udvikle deres egen.

I de kommende måneder er det sandsynligt, at kløften i AI-fremskridt vil blive større både mellem lande og virksomheder. For virksomhederne er det endnu ikke klart, hvem der vil blive den dominerende aktør inden for sprogmodeller. USA er dog klart i en førende position.

MAL

Fem tegn på at en lederkandidat har resultatintelligens

Hvilke egenskaber skal der til for at en topchef er i stand til at løse en særlig vanskelig problemstilling, der kræver nytænkning og risikovilje? Rekrutteringsfirmaet Russel Reynolds gennemgår fem karakteristika for topchefen eller mellemlederen, der besidder disse evner.

Resultatintelligens hos toplederen er vigtig i en koncern, især hvis den står over for en større strategisk transformation. Rekrutteringsfirmaet Russel Reynolds løfter i en guide sløret for hvad man ser på, når man skal finde en lederaspirant med høj resultatintelligens. Der er fem parametre:

1. Kandidaten har en klar og definerbar vision for, hvad der skal ske, og deler derudfra udfordringen op i de komponenter, der skal til for at nå målet. Undervejs i processen følger han hyppigt op for at sikre sig, at alt går, som det skal.

2. Kandidaten er ensporet i sin bestræbelse på at få, hvad der skal til for at nå målet. Det kan være flere penge, flere medarbejdere eller noget tredje. Kandidaten vil således ofte være kendt som den, der laver larm, og som – måske til kollegers fortrydelse – alligevel bliver belønnet med de ønskede ressourcer.

3. Kandidaten sætter sig grundigt ind i, hvilke normer og regler der gælder. Men han undersøger samtidig, hvilke af dem, der kan bøjes, og hvilke som er mest hæmmende for at nå slutmålet.

4. Kandidaten søger de nødvendige samarbejdspartnere – og kun dem. Andre bliver sorteret fra, også selvom de har status, og omgivelserne presser på for, at de skal have en plads i projektet. Kandidaten er villig til at tage dette slagsmål og at være mål for kritik.

5. Kandidaten er realistisk ved evalueringer. Han ser et tilbageslag eller regulært nederlag i øjnene – men lader sig blot ikke stoppe af det. I stedet starter en intens søgning efter en anden vej, der vil føre frem til det ønskede mål.

Ud fra disse parametre kan bestyrelsen stille spørgsmål til en kandidat. Hvis situationen er, at virksomheden er trængt af nye konkurrenter eller ny teknologi, vil et oplagt første spørgsmål være, hvordan kandidaten vil gribe denne udfordring an. Det gode svar er, at han vil analysere situationen, herudfra definere en målsætning, og så igen ud fra dette vurdere, hvad der skal til for at nå den. Det dårlige svar vil være generaliserende og ukonkret.

Eksemplet Musk
For Russel Reynolds, der har et amerikansk udgangspunkt, er Elon Musk det store eksempel på høj resultatintelligens. I disse år går en stor del af hans tid med, hvad der ligner et vanvittigt projekt om at etablere en koloni på Mars. Men, som det påpeges: Hvis man nu engang har den vision, så er det den rigtige rækkefølge at sige det lige ud, og ud fra det begynde i det små og arbejde med omkostningseffektive raketopsendelser og så videre.

Og manden har haft succes med det før: I dag er fintech et buzzword og noget, som vi alle regner for en realitet. Men i 2000, da Elon Musk blev medejer af Paypal, virkede det endnu abstrakt for de fleste, at en nystiftet virksomhed ville konkurrere med en verden af giganter i den finansielle sektor. Paypal er aldrig blevet dominerende som andre netbaserede virksomheder er det i deres nicher. Men det overlevede blandt andet dot.com-krisen, og med et par hundrede mio. brugere har selskabet det stadigvæk godt.

Fem råd, hvis du går efter karrierevej nummer to

Utallige er historierne om folk, hvis karriere pludselig stopper brat, fordi selskabets bestyrelsen ønsker fornyelse i virksomheden. Men som tidligere topleder bør man ikke forlade sig på, at en heldig tilfældighed også kommer til én med nye spændende  tilbud, eksempelvis en anden lederstilling eller bestyrelsesposter. Man bør i stedet for grundigt forberede et karriereskifte

”The great resignation” er over os: Efter pandemiens har erhvervsfolk over hele verden skiftet job som aldrig før. Men hvordan det end er, betyder manglen på arbejdskraft, at der ikke bare er større muligheder for at skifte spor i karrieren. Der er også et behov for, at flere end ellers viser denne fleksibilitet og gør sig parat til enten at skifte branche, eller at skifte til en anden lederrolle end tidligere.

Konsulentfirmaet Korn Ferry giver fem råd til dem, der går efter en ”karrierevej nummer to”:

Overvej det grundigt og sæt et klart mål: Mange store karrierespring opstår mere eller mindre tilfældigt, fordi man får tilbudt eller bliver gjort bekendt med en konkret ny jobmulighed. Men man er bedre stillet ved at give det en solid overvejelse: Hvad er det, man søger? Hvad giver motivation og arbejdsglæde? Og hvad er det ultimative mål med karriereskiftet? Det sidste bør stå som en ”nordstjerne” for bestræbelserne, mener Korn Ferry.

Træk på brede netværk: Intuitionen vil nok umiddelbart tilsige, at man går stille med overvejelser om et stort jobskifte. Men det er kun et stykke hen ad vejen en hensigtsmæssig taktik. Ved at dele nogle af overvejelserne med kolleger, branchefæller, coaches, rekrutteringsfirmaer og andre kan man være heldig at sætte gang i kæder af begivenheder, der i sidste ende fører til det nye job. Det er også godt at tale med personer, der har erfaring med den type jobs, man sigter efter, om, hvad arbejdet indebærer.

Lav research og hæv dit kompetenceniveau: Dem, som skifter branche, vil ofte bagefter erfare, at deres viden om den nye branche forinden var beskeden. Typisk vil man mangle viden om, hvilke muligheder, der er – man kender måske de største aktører, men ikke de mindre, og man kender heller ikke alle nicherne omkring branchen. Den slags kan man søge sig frem til på nettet. Og her kan man også finde indikationer på, hvilke kvalifikationer, der er efterspurgt. Disse kvalifikationer kan man så søge udbygget, eksempelvis gennem deltagelse i kurser.

Gennemgå dit CV: Når man har godt gang i karrieren, kan det være vanskeligt at gentænke sit CV. Erfaringen er jo, som den er. Men man skal gøre indsatsen, for skifter man karrierespor, vil man også henvende sig til en ny målgruppe, der er interesseret i andre ting. Man kan eventuelt lave flere versioner af CV’et, som fremhæver forskellige kompetencer, og afprøve, hvordan de virker – hvilke spørgsmål, de giver anledning til hos modtagerne.

Gentænk dit brand: Det er ikke bare de konkrete punkter på CV’et, der skal gentænkes, men hele det, man kunne kalde det personlige brand. Det handler ikke om at lyve eller at fremstille et skønmaleri af sig selv. Men hvis man f.eks. er CFO og ønsker sig en karriere som CEO, vil bestyrelserne ikke være interesserede i, hvor dygtig man har været til at holde orden på den nuværende arbejdsgivers finanser. De vil være interesserede i, hvordan man håndterer personaleledelse og strategisk arbejde.

 

Bestyrelser for kommunale selskaber skal klædes bedre på

Landets kommuner ejer typisk en lang række selskaber inden for forsyning, affald og miljø, samt institutioner inden for undervisning og kultur, som har hver deres bestyrelse. Ofte bliver hovedparten af sæderne i disse bestyrelser besat af valgte kommunalpolitikere, som altså skal fungere som bestyrelsesmedlemmer. Men det er en risikabel affære at sende lokalpolitikere ud i bestyrelserne, uden en uddannelse i ryggen, skriver Peter Agergaard fra Board Education i dette indlæg

I det private erhvervsliv er det noget nær utænkeligt, at en stor dansk virksomhed ansætter en person uden de rette kompetencer og uden ledelseserfaring i en chefstilling. Ligeledes ses der meget på de enkelte bestyrelsesmedlemmers fagkompetencer. Men frem for alt er det afgørende, at alle bestyrelsesmedlemmer kender noget til arbejdet i en bestyrelse, arbejdsprocesserne, formalia og har kendskab til deres personlige ansvar.

Men når det gælder besættelsen af posterne i kommunale bestyrelse bliver posterne ofte fordelt på baggrund af mandatfordelingen ved det seneste kommunalvalg og efter en konstitueringsaftale. Der er altså tale om et puslespil, der skal gå op. Og en række personer, der skal udfylde de nødvendige ansvarsområder.

Det er problematisk, for det betyder, at politikere i en del tilfælde hverken har det erfaringsgrundlag eller de kompetencer, der gør, at de er klædt på til at tage stilling til komplekse problemstillinger og eksempelvis store anlægsinvesteringer.

Der kan også opstå et dilemma for politikeren, der på den ene side er valgt til at varetage virksomheden og bestyrelsens interesser, og på den anden side er folkevalgt. Det er ikke altid de samme interesser, og det kræver en vis professionalisme at skille tingene ad og vide, hvor man har det formelle ansvar.

En bestyrelsespost indebærer et ansvar og stiller store krav til den enkelte. Det er ikke blot en netværksfremmende tilføjelse til det politiske CV. Enhver bestyrelsespost kræver kompetencer, som man ikke nødvendigvis har på forhånd.

Det rette match er afgørende
Når udpegningsretten ligger hos kommunerne og partierne, bliver kravet til og ansvaret for at sikre, at man tildeler den rette kasket til den rette politiker endnu større. Det kan nogle gange se ud som om, at det er tilfældighederne, der råder, når fordelingen sker. Kommunalbestyrelsen må og skal vælges ind, fordi de brænder for det forestående kommunale arbejde.

Derfor bliver det også kommunernes og partiernes ansvar at sikre, at de enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer enten allerede har eller hurtigt tilegner sig de rette kompetencer, der følger med de poster, de skal varetage. Det vil både gavne institutionen, den demokratiske repræsentation og den enkelte. Derfor er et øget fokus på kompetencer og det rette match nødvendigt – og løsningen kan blive, at flere lokale og regionale politikere får en bestyrelsesuddannelse.

Bestyrelsesuddannelser vil professionalisere bestyrelsesarbejdet
Hvis flere politikere får mulighed for at tage en bestyrelsesuddannelse, vil det både styrke fagligheden hos den enkelte politiske repræsentant og være med til at udvikle de personlige kompetencer, der i lige så høj grad er en del af bestyrelsesarbejdet. Det er ikke nødvendigvis nemt at indtræde i en selvejende institutions bestyrelse som politiker, og man må skelne mellem politiske interesser og varetagelsen af institutionens interesser.

Som bestyrelsesmedlem er man først og fremmest en del af en ledelse, der har mål og ambitioner for institutionen, og sekundært er man en repræsentant for byrådet. Med en uddannelsesmæssig ballast vil politikere blive bedre klædt på til at indtræde i landets bestyrelser, og det vil styrke professionaliseringen af bestyrelsesarbejdet, når politikere for fremtiden skal være en del af store beslutningsprocesser, der kan påvirke alt fra velfærdsområderne til erhvervstiltag, forsyning og grøn omstilling.

Indlægget er skrevet af Peter Agergaard fra BOARD EDUCATION, som udbyder bestyrelsesuddannelser rettet mod bestyrelsesmedlemmer i kommunale bestyrelser og institutioner. Læs mere på www.board-governance.com

Guide: Evaluering af CFO’ens styrker og svagheder

Hvad kendetegner de mest succesfulde CFO’er, og hvilke udfordringer kæmper mange stadig med? Konsulenthuset Egon Zehnder giver svarene – og guider til, hvordan tidens CFO’er kan leve op til en rolle i rivende udvikling.

CFO-rollen møder stigende krav og udfordringer i takt med, at virksomhedernes omverdensforhold bliver mere komplekse og digitaliserede. For at kunne imødekomme dem er det afgørende at forstå, hvad der kendetegner en succesfuld CFO. Hvad skiller de bedste fra resten?

Svaret ligger i de kompetencer, der ofte skal styrkes – de områder, hvor mange CFO’er halter efter, men som kan være nøglen til succes.

Vigtige styrker

Styrker og svagheder hos den nuværende eller en potentiel CFO bør identificeres for at sikre, at de kan leve op til forventningerne. Konsulenthuset ser, at disse kompetencer er særligt vigtige for en succesfuld CFO – ikke kun for den daglige drift, men også for deres evne til at drive virksomheden fremad strategisk og digitalt:

1) Strategisk overblik: Dygtige CFO’er udmærker sig ved at have et langsigtet overblik. De lægger strategi, planlægger ud i fremtiden og indtænker virksomhedens overordnede formål. De forudser markedstendenser og forbereder sig på fremtidige udfordringer og muligheder.

2) Ledelse og motivation: Effektive CFO’er er gode til at opbygge og lede teams. De motiverer deres medarbejdere og dyrker et arbejdsmiljø, der værner om samarbejde og respekt på alle niveauer i virksomheden.

3) Finansiel ekspertise: Kernen i en CFO’s arbejde er og bliver finansiel indsigt. Fra komplekse datamodeller til omfattende budgetstyring og rapportering.

4) Tilpasningsevne og innovation: De bedste CFO’er er dem, der hurtigt tilpasser sig nye omstændigheder og bruger innovative løsninger til at takle udfordringer. De holder virksomheden robust og konkurrencedygtig.

Almindelige udfordringer

Selv de bedste CFO’er har områder med plads til forbedring. For at sikre konstant udvikling og stærk ledelse er det vigtigt at identificere disse svagheder og tage hånd om dem. I dagens finansielle landskab er der særlige udfordringer, som kræver ekstra fokus. Nedenfor er listet de mest almindelige områder, hvor CFO’er typisk kan styrke deres ballast:

1) Modstand mod forandring: Nogle CFO’er kan have svært ved at følge med tidens hurtige tempo. At skulle håndtere forandringer, konstant udvikling og nye teknologier er blevet en del af jobbet. Og hvis CFO’er finder det udfordrende, bør virksomheder bistå dem i form af kontinuerlig læring og støtte i at holde sig opdateret på nye tendenser. For det er et ’must have’ at være forandringsparat.

2) Kommunikationsproblemer: En CFO bør kunne kommunikere komplekse emner og data på en let og forståelig måde, så der ikke opstår misforståelser. Det kan afhjælpes med kommunikationstræning, hvis det ikke ligger naturligt til en som person.

3) Teknologiforskrækket: Man kommer til at hæmme effektiviteten, hvis man ikke benytter sig af de nye teknologier, der er til rådighed i dag. Man bør fremme en kultur for teknologisk innovation og tilbyde træning i finansielle værktøjer.

At vælge den rette kandidat…

… er altså ikke blevet nemmere de seneste par år.

I takt med, at kravene vokser, bliver puljen af kandidater, der kan leve op til forventningerne, mindre. Den ideelle CFO bevæger sig fra at være tekniske finanseksperter til at skulle påtage sig bredere ansvarsområder. Rollen har været under markant udvikling de seneste mange år – og er det på mange måder stadig.

8 ud af 10 CFO’er fortæller, at de har oplevet en betydelig ekspansion i deres opgaver og ansvar de seneste fem år. CFO’erne skal altså kunne agere bredere og have en mere fleksibel indstilling til deres job. Derfor bør man være grundig og omhyggelig med sin ansættelsesproces. Den bliver mere kompleks.

For at finde den rette kandidat er det vigtigt at inkludere detaljerede interviews med scenariebaserede spørgsmål. Løbende performanceevalueringer er også nødvendige for at sikre, at CFO’en fortsat udvikler sig og ikke hænger fast i fortidens løsninger. Evalueringerne sørger for, at CFO’ens rolle løbende tilpasses virksomhedens skiftende behov. Det er nøglen til effektiv finansiel ledelse.

MAL

Guide: Kendetegn ved det gode lederskab i krisetider

Bløde værdier som empati, gennemsigtighed og fleksibilitet burde prioriteres, når krisen buldrer og fremtiden ser usikker ud, skriver konsulenthuset Bain & Company i en guide

Kravene til den ”gode leder” steg drastisk, da Covid-19 krisen ramte samfundet og erhvervslivet. Mange nye uforudsete situationer skulle håndteres: hjemmearbejde, nye rutiner og økonomisk turbulens. Nu står vi igen overfor en ny tid, som ingen kunne have forudset – den menneskelige og økonomiske tragedie, nemlig Ukraine-krigen, en lurende energikrise og usikre makroøkonomiske udsigter.

Konsulenthuset skriver, at man ret beset kan se de seneste to år som en generalprøve for tiden, der venter forude. Der stilles igen nye krav til erhvervslivets topledelser – både på individniveau, i teams og i bredere organisatoriske sammenhænge.

Men det er sådan, verden ser ud i dag: I konstant forandring. Topledere, der formår at bruge den nuværende krise til at reflektere, lære og tilpasse sig vil være bedre positioneret til at stå stærkere og håndtere fremtidige udfordringer, lyder budskabet.

Fremadrettet ses vindervirksomhederne at leve op til følgende krav:
• Kunderne skal opleve, at virksomheden hjælper dem med eventuelle nye problemstillinger i kølvandet på den nye multikrise.
• Medarbejderne skal opleve, at de føler sig trygge og bliver inspireret til at lære, vokse og hjælpe virksomheden med at nå sit formål.
• Aktionærerne skal opleve, at ledelsen arbejder langsigtet, da de normalt vil værdsætte vedvarende succes fremfor kortvarig profit.
• Lokalsamfundet skal opleve og beundre, at virksomheden bidrager til deres velfærd.

For topledelsen handler det om hele tiden at stoppe op, reflektere over hvad der sker i omgivelserne og internt i virksomheden og være parat til at tilpasse sig nye situationer. For at indkapsle og fuldt udnytte den viden, man tillærer sig undervejs, nævner konsulenthuset tre spørgsmål man som topleder bør stille sig selv.

  1. Hvordan har jeg forandret mig som person i forhold til de nye omverdensforhold?Gode ledere kender sig selv. De er selvbevidste, ved hvad der påvirker deres væremåde og kender deres reaktionsmønster. De ved, at især i krisetider er det afgørende at være åben og villig til at lære af erfaringer, altså have et ”learning mindset”, som Bain & Company beskriver som følgende:
    • At stole på sine medarbejdere og bakke dem op.
    • At lytte aktivt til sine medarbejdere – lære dem at kende, høre hvordan de har det og derved skabe samhørighed.
    • At vise sårbarhed. Tiden lige nu er usikker for mange brancher, og det virker mere troværdigt at stå ved, at man som leder ikke har alle svarene.
    • At missionen er større end én selv (krisetider tester vores ”sense of purpose” – hvad er meningen med det hele, og hvad er virksomhedens rolle i det?)
  2. Hvordan har mit samspil med teamet forandret sig?Teams, der stoler på deres leder, performer bedre. Troværdig, pålidelighed og fortrolighed ansporer tillid. Mange ledere kæmper med at være fortrolige med deres medarbejdere, selvom det er den vigtigste faktor i at opbygge tillid. Teams, hvor medarbejdere kender hinanden personligt og derved forstår hinanden bedre, har højere produktivitet og performer bedre.
  3. Hvordan tager jeg del i organisationen nu anderledes end før?Kommunikation med medarbejderne i stressende tider skal gribes anderledes an, da mental larm betydeligt reducerer evnen til at rumme nye informationer og forholde sig til dem. Derfor er det vigtigt at holde beskeder korte og præcise, kommunikere med empati – gerne via afdelingsledere og topledere, som medarbejdere nærer ekstra stor tillid til.

Kort sagt vil talentfulde topledere i denne tid gøre status over, hvad de har lært i løbet af de seneste to år. De, der øger tilliden i alle deres rækker og sætter empati, gennemsigtighed og ydmyghed først, vil være bedre rustede til at styre udenom uventede bump på vejen forude, lyder budskabet fra konsulenthuset.

Morten W. Langer

Topbanner CEO Udsyn
Download gratis White Paper om CEO-Udsyn 2025 til 2030

MeToo på bestyrelsens agenda

Hvad gør bestyrelsen, hvis virksomhedens direktør har svært ved at holde hænderne for sig selv i forhold til yngre repræsentanter for det modsatte køn? Det er en problemstilling, vi kun vil komme til at møde oftere og se mere af, og derfor er bestyrelsen nødt til at være klædt godt på, mener advokat og partner i Dahl Advokatpartnerselskab Dan B. Larsen.

”Den tid er for længst ovre, hvor man helt selvfølgeligt ville have ladet de flotte økonomiske resultater tale. For tyve år siden havde valget formodentligt været let – men sådan er det ikke i dag” siger Dan B. Larsen.

”MeToobevægelsen skal tages alvorligt. Har man ansat en leder, der gentagne gange krænker medarbejderne seksuelt, kan han/hun være nok så dygtig og levere nok så flotte resultater; som ansvarlig bestyrelse har man kun én vej.”

Ifølge Dan B. Larsen gælder det så meget mere, hvis selskabet har en skarpt profileret politik på området. I det tilfælde, bliver bestyrelsen dobbeltramt, hvis der foregår systematiske krænkelser, og bestyrelsen undlader at gribe ind. Og bestyrelsen skal være opmærksom på, at det ikke kun er den krænkende direktør, der får sit gode navn plettet. Den dårlige omtale rammer også selskabet og den passive bestyrelse.

Retssikkerheden

Der knytter sig endnu et dilemma til disse sager om seksuelle krænkelser, nemlig den mistænkte krænkers retssikkerhed.Situationen kan især blive problematisk, hvis der er tale om et enkeltstående tilfælde, hvor den påståede krænker sværger på, at han/hun aldrig har rørt klageren.

”Her kan man som bestyrelse også nemt komme til at træde forkert. For hvem siger, at det er klageren, der har ret? Kan der ligge andre motiver bag klagen? Og ikke mindst – hvordan finder bestyrelsen hoved eller hale i en sådan sag” siger Dan B. Larsen.

Advokatundersøgelser løser ikke problemet. Men en bortvisning eller opsigelse alene på baggrund af en enkeltstående klage kan meget nemt føre til en erstatningssag mod selskabet. Da mange direktører gerne vil være fri for en retssag med dette tema, kan sagerne oftest afsluttes for lukkede døre med et forlig. Forløbet efter advokatundersøgelsen vedrørende den tidligere TV-vært Jes Dorph-Petersen viser ifølge Dan. B. Larsen også, at man skal være endog meget omhyggelig med, hvordan sådan en advokatundersøgelse i givet fald gribes an.

Whistleblower

Via en whistleblowerordning vil systematiske eller gentagne krænkelser ofte komme for en dag. Klagernes risiko for at blive eksponeret og senere fyret er mindre, når en sådan ordning er etableret, men det løser stadig ikke problemet med det enkeltstående tilfælde.

”For det første er klageren nødt til at give afkald på anonymitet – for man kan ikke gå videre med sådan en sag uden at kende navn på både krænker og krænket, og for det andet kan det ofte ende med en situation, hvor det er påstand mod påstand. Her er det vigtigt, at whistleblowerordningen administreres udenom ledelse og bestyrelse, så både ledelse og bestyrelse kan sige sig fri for at have påvirket proces og sagsbehandling” siger Dan B. Larsen.

Advarsel

Er der tale om ”påstand mod påstand”, vil den forsigtige bestyrelse udstede en advarsel ved en påstået krænkende adfærd, selvom det netop ender med en ”påstand mod påstand”situation. Simpelthen for at kunne reagere prompte, hvis der senere kommer en lignende anmeldelse.

”Her skal man så også huske på, at den, der har anmeldt en krænkelse via en whistleblowerordning, nyder en omfattende beskyttelse. Derfor nytter det ikke noget, at direktøren eller andre, når stormen har lagt sig, påbegynder en chikane mod vedkommende eller afskediger den pågældende. I begge tilfælde kan det udløse betydelige erstatningsbeløb til medarbejderen” siger Dan B. Larsen.

Det gode råd

En løsningsmulighed kan for nogle synes at være, at man sætter trofaste medarbejdere til at ”holde øje med” en direktør, der har svært ved at styre hormonerne, når der er alkohol på bordet, så han/hun ikke laver ulykker? Men en sådan løsning dur på ingen måde, mener Dan B. Larsen.

”Nej – absolut ikke! For så har bestyrelsen netop demonstreret, at denne kendte til problemet, men ikke ville tage de fulde konsekvenser heraf”.

Det gode råd til bestyrelsen er i stedet at overlade det til uvildig administrator af whistleblowerordningen at beslutte, om der skal indledes en uvildig undersøgelse. Sker det, skal det være uden ledelsens eller bestyrelsens deltagelse. Den person, der forestår undersøgelsen, får adgang til interviews af de personer, der kan bidrage til sagens oplysning og til at gennemgå relevante e-mails og dokumenter, og til sidst at orientere de involverede personer om undersøgelsens formål og mulige udfald.

”Når resultatet af en uvildig undersøgelse foreligger, skal udfaldet af undersøgelsen afrapporteres til de involverede parter – evt. på anonym basis med de bevismæssige konsekvenser det eventuelt kan have.Herefter kan bestyrelsen tage stilling” lyder rådet fra Dan B. Larsen, advokat og partner hos Dahl Advokatpartnerselskab.

Dan B. Larsen er advokat og partner i Dahl Advokatpartnerselskab

Guide: 15 signaler på, at CEO underpræsterer

Bestyrelsens fornemmeste opgave er at sikre at udpege den rette person for virksomhedens daglige ledelse, altså den adm. direktør. Men opgaven er svær, og konsekvenserne er store, hvis man vælger forkert. Konsulentfirmaet Russell Reynolds lister 15 tegn hos CEO’en, der bør give anledning til handling.

Efterfølgerplanlægning, der stammer fra den internationale term “succession”, er en af bestyrelsens vigtigste og kritiske opgaver. Valget af den rette person kan transformere virksomheden, mens et forkert valg kan have omfattende og meget kostbare konsekvenser.

Problemet er, at tegn på underpræstation hos CEO’en kan være meget subtile og svære at se i starten. For at hjælpe med denne udfordring har Russell Reynolds udviklet en liste med 15 tegn, bestyrelsen bør være opmærksom på hos CEO’en. Disse tegn kan indikere, hvordan CEO’en performer, og hvornår det er tid til at skride til handling.

De fem følgende tegn bør give anledning til akut handling fra bestyrelsens side:

1) Ringe økonomisk performance: Manglende opfyldelse af økonomiske og finansielle mål, vedvarende tab, fald i aktionærværdi.

2) Tab af markedsandel: Kontinuerlig tilbagegang i virksomhedens markedsandel plus en manglende plan for generobring.

3) Etiske eller juridiske problemer: Adfærd, der overtræder etiske eller juridiske værdier eller standarder.

4) Manglende opfyldelse af strategiske mål: Manglende evne til at gennemføre de strategiske mål, man har fastsat i bestyrelsen.

5) Manglende tilpasning til markedsændringer: Manglende evne til at tilpasse sig et skiftende marked eller teknologiske fremskridt, som resulterer i tab af konkurrenceevne.

De ti følgende tegn er mere subtile, men stadig vigtige indikatorer, man bør holde øje med.

6) Manglende ansvarstagen: Tager ikke ansvar for fejl eller for virksomhedens udfordringer, helt generelt.

7) Ineffektiv krisehåndtering: Manglende evne til at navigere i krisesituationer og finde stabilitet i det ukendte. Potentielt skadende for virksomhedens omdømme.

8) Virksomhedskultur på detour: Forringelse af kulturen, faldende arbejdsmoral, giftigt arbejdsmiljø grundet CEO’ens lederskab.

9) Tab af tillid fra interessenter: Ledelsesteamet, investorer, kunder, eksterne interessenter og partnere mister tilliden til CEO’ens evne til at lede virksomheden.

10) Kommunikationsproblemer: Løbende problemer med kommunikation, gennemsigtighed, evnen til at formidle virksomhedens vision og strategi.

11) Anstrengt forhold mellem bestyrelse og CEO: Konflikter i forholdet mellem CEO og bestyrelse, som hæmmer effektiv ledelse, godt samarbejde og beslutningstagning.

12) Tab af værdifulde medarbejdere: Risiko for at miste talentfulde medarbejdere på grund af utilfredshed med CEO’ens ledelse.

13) Tilbagegang, der bliver ved: At bestyrelsen griber ind, støtter op eller tilføjer ekstra ressourcer forbedrer ikke CEO’ens præstation.

14) Dårlig håndtering af feedback: Modtager gentagne gange feedback om præstationsproblemer uden at tage det til sig og ændre handlingsmønster. Tager dårligt imod konstruktiv feedback.

15) Manglende overensstemmelse med virksomhedens nuværende stadie: Mangel på sammenhæng mellem CEO’ens erfaring, kvalifikationer og ledelsesstil og virksomhedens næste udviklingsfase. Man er simpelthen ikke den rette person på nuværende tidspunkt.

Konsulenthuset påpeger, at listen kan føles som almen viden for mange bestyrelsesmedlemmer. Alligevel bliver CEO’er, der underpræsterer, ofte hængende alt for længe.

Det kan der være mange grunde til: Frygt for, at det vil skabe uro, bekymringen for at blive opfattet som for kritisk, manglende objektivitet, ikke kunne finde ud af at tage de nødvendige samtaler, balancen mellem at støtte CEO’en og samtidig italesætte bekymringer og ønsket om at vise tillid til virksomheden og dens fremtid.

Hvis der opstår en situation, hvor CEO’en bør udskiftes akut, er det vigtigt, at bestyrelsen står klar med en plan. Man bør have identificeret Interne ledere, der kan træde til i en nødsituation. Bestyrelsen bør også overveje, hvem blandt deres egne medlemmer der kan stå til rådighed. At have en plan er afgørende og et minimumskrav.

MAL

Log ind