Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 24

Sådan afskediger man medarbejdere i 2023

Den engang standard ansigt-til-ansigt tilgang er for mange virksomheder ikke længere praktisk. Udbredelsen af remote-arbejde og den voksende størrelse på virksomheder skaber mere kompleksitet, når det kommer til fyringer. Der er alligevel nogle go-to tips, som stadig holder i 2023

At opsige medarbejdere er et nødvendigt onde som leder. Og det er muligvis den hårdeste disciplin, man kommer ud for. Man bør fokusere på, at fyringen giver god forretningsmæssig mening og er i bedste interesse for både teamet og i sidste ende også den pågældende person, der bliver fyret.

Mange virksomheder har ansatte, der arbejder hjemmefra med størstedelen af kontakten til lederen via en skærm. Afskedigelser er komplicerede nok i forvejen, og det virtuelle aspekt hjælper ikke på sagen. Opsigelser er en delikat og ofte følsom sag og burde også håndteres således.

Derfor kan virksomheder, der afskediger virtuelt, risikere at virke kolde og ufølsomme. Og det kan skade deres omdømme hos både medarbejdere og kunder. I virkeligheden er virksomhedernes ’brand equity’ på spil.

Det er altså vigtigt, hvordan man opsiger medarbejdere – det er noget, de vil huske og tage med sig fremover og snakke med andre om. Derfor bør man holde fast i medfølelse og kommunikation som afgørende holdepunkter, når man står overfor at skulle afskedige en medarbejder, uanset omstændighederne.

Her er syv punkter, som ifølge Harvard Business Review lægger grundstenene for en blåstemplet fyring:

Vent ikke for længe. Ledere fortryder sjældent at have handlet for hurtigt ved en opsigelse. Men det sker ofte, at de har fortrudt at vente for længe. Selvfølgelig bør en fyring være sidste skridt i en retfærdig og gennemsigtig proces, der startede længe før selve opsigelsen. Men man bør ikke gå og væve for længe.

Konferer med HR. Sørg for at have en HR-repræsentant fra virksomheden til at deltage i mødet, da det er juridisk praktisk og mere behageligt at have en ekstra person til stede. Derudover kan HR give et mere fyldestgørende billede af medarbejderens forhold. Måske er der ekstraordinære omstændigheder, der skal tages i betragtning, som HR kan hjælpe med at navigere i.

Gør det kort og simpelt. Den leder, der skal levere de dårlige nyheder, bør have et klart budskab som grundlag for fyringen og ikke mindst være trænet i, hvordan det formidles bedst muligt. De sætninger, der bruges til at opsige medarbejderen, bør være formulerede helt enkle. Eksempelvis: ”Jeg har nogle dårlige nyheder til dig. I dag er din sidste dag”. Angiv herefter årsagen til opsigelsen i en simpel sætning. Vær ærlig og konkret. En vigtig detaljer er at anvende datid, fordi det udelukker argumenter om en ny chance.

Bliv og svar på opfølgende spørgsmål. Man bør være forberedt på at blive og tale med personen, der fyres, og svare på spørgsmål efterhånden, som de dukker op. Inden selve mødet bør man tjekke op på praktikaliteter, som f.eks. fratrædelsesordning, logistik, timing etc. Det vil der helt sikkert komme spørgsmål omkring.

Vis medfølelse. En fyring kan være en vanskelig opgave som leder. Men for den, der bliver fyret, kan det være ligefrem traumatisk. Tilbyd derfor at være hjælpsom. Vis empati for situationen. Tilbyd at skrive en reference eller lave introduktioner, hvis du synes, at den nu tidligere medarbejder har talenter og evner, der kunne være nyttige andre steder.

Planlæg gerne opsigelsen i slutningen af arbejdsdagen. Det virker mest hensynsfuldt, at den tidligere medarbejder kan liste stille og roligt hjemad efterfølgende. Det er ikke sikkert, at vedkommende er klar til at tale om det allerede med kolleger.

Tal med dit team. Hurtigst muligt efterfølgende bør man samle de kolleger, der er berørt af opsigelsen og fortælle dem, hvad der sket. Kommunikationen bør være direkte og ligetil uden at afsløre detaljer om opsigelsen. Man kan i overskrifter fortælle om årsagen bag beslutningen for ikke at gøre andre ansatte nervøse eller anspore sladder.

Fokuser på fremtiden. Det er en udfordrende opgave at opsige en medarbejder, da det kan være følelsesmæssigt drænende. Men det er vigtigt at fokusere på fremtiden for teamet og ikke lade sig påvirke for meget af situationen. Samtidig bør man erkende, at fyringen kan skabe kortsigtede udfordringer for teamet, som eksempelvis en større arbejdsbyrde. Derfor skal der lægges en strategi for, hvordan man håndterer arbejdsbyrden, mens der ledes efter en erstatning.

Morten W. Langer

Guide: Sådan anvendes ChatGPT ansvarligt på arbejdspladsen

Næsten halvdelen af medarbejderne i store erhvervsvirksomheder anvender nu ChatGPT i deres daglige arbejde, viser en ny undersøgelse fra konsulenthuset Korn Ferry. Men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål omkring overvejelserne af brugen: Hvordan kan medarbejdere få mest ud af AI-værktøjet og samtidig undgå dets faldgruber? Her er fem forslag til brug af AI-teknologien på arbejdspladsen.

Det sker sjældent, at nye muligheder på nettet får så stor og hurtig opmærksomhed, som det er sket med ChatGPT.

Den kun måneder gamle AI chatbot har i den grad fanget forretningsverdenens interesse. Ifølge Korn Ferrys undersøgelse blandt store erhvervsvirksomheder anvender 46 pct. af de ansatte allerede ChatGPT til at udføre arbejdsopgaver. Og måske endnu mere sigende påstår mere end 80 pct., at de ser ChatGPT som et “legitimt, gavnligt arbejdsredskab”, der vil blive en fast del af deres arbejdsrutine i fremtiden.

Mange har altså allerede taget ChatGPT under deres vinger og bruger det til forskellige opgaver. Mange enkle opgaver kan automatiseres, eksempelvis som at skrive og opdatere koder, svare på simple kundeforespørgsler, opsummere lange tekster og oprette skabeloner til jobbeskrivelser eller pressemeddelelser.

ChatGPT har potentiale til at hjælpe med at gøre tingene hurtigere, mere effektivt og mere kreativt, hvis man udnytter det ansvarligt. På Wall Street bruges ChatGPT allerede til at analysere tendenser og data, mens salgsteams bruger det til at finde mønstre i kundefeedback og komme med anbefalinger. Driftsteams kan bedre vurdere risici, mens tekstforfattere er hurtigere til at brygge smarte sætninger og slogans.

Der er dog også årsag til bekymringer. Medarbejdere bør være varsomme med deres brug af ChatGPT, da værktøjet kan dele de private data, det modtager via udførelse af opgaver.

Korn Ferry forudsiger, at virksomheder på sigt kommer til at integrere ChatGPT i deres egne interne platforme. Dette vil give medarbejderne mulighed for at generere organisationsspecifikke løsninger uden at frygte, at de kan fodre fortrolig information til en offentlig version af værktøjet.

Derudover er det ikke unormalt, at ChatGPT giver forkerte svar eller citerer biased forskning. ChatGPT har også relativt begrænset viden om verden efter 2021. Så alt aktuelt eller i realtid ligger ikke indenfor rækkevidde.

Umiddelbart virker det svært, måske umuligt, at kontrollere, hvordan medarbejdere anvender ChatGPT. I stedet bør man fokusere på kvalitetskontrol af værktøjets output og lægge vægt på at oplære medarbejdere i ansvarlig brug.

Her er fem forslag til brug af AI-teknologien på arbejdspladsen:

Research. Medarbejdere kan med fordel benytte Chat-GPT til at researche emner og indhente informationer. Det er dog meget vigtigt, at man husker at lave kvalitetskontrol, da information i nogle tilfælde kan være unøjagtig og forældet. Så længe, man gennemtjekker indholdet, er der ikke desto mindre meget at hente på effektivitetsfronten med ChatGPT som researchassistent.

Udkast. ChatGPT kan hjælpe med at oprette et første udkast til et referat, en pressemeddelelse eller et spørgeskema. Automatisering af det initierende arbejde, det første udkast, skitse, kladde giver mulighed for, at man kan have større fokus på at udføre den kreative, mere nuancerede del, som selve maskinen ikke er i stand til.

Man bør også være åben og ærlig over for sine ledere og klienter omkring anvendelsen af ChatGPT som en del af arbejdsgangen. Dermed kan man sammen drøfte bruget af værktøjet og opnå en fælles forståelse af, hvordan det anvendes.

Kodning. Et andet område, hvor AI-værktøjet også har vist sig at være relevant, er til hjælp med kodning. ChatGPT er en udmærket assistent til at skrive og rette computerkode. Man er dog stadig nødsaget til at kontrollere kodningen og gennemgå outputtet.

Brainstorm. ChatGPT kan være en fremragende problemløser. Stil spørgsmål vedrørende en udfordring eller et problem og få input til, hvordan det kan løses. Værktøjets formåen til at hjælpe afhænger naturligvis af den menneskelige brugers evne til at konstruere et fyldestgørende spørgsmål.

Oversættelse. Det er bevist, at ChatGPT er mere præcis end Google som sprogoversætter. Igen er det vigtigt at oversættelserne tjekkes for fejl og misforståelser.

Morten W. Langer

Fra leder i Danske Bank til succesfuld iværksætter

I stedet for at fortsætte den vante karriere som leder i Danske Bank valgte Anders Meinert Jørgensen at gå efter succes med en fintech-startup, Avallone. Her fortæller han om skiftet fra leder i en stor virksomhed til at starte op for igen at blive leder i sin egen virksomhed. ”Jeg har aldrig prøvet noget, der var hårdere – og med en så stejl indlæringskurve”, fortæller han til Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Medarbejdere og ledere i store etablerede virksomheder har sjældent begreb om, hvor svær, ja ofte en næsten umulig, en opgave det er at drive en startup frem mod succes. Sådan lyder budskabet fra Anders Meinert Jørgensen, der efter en lederkarriere i Nordea og Danske Bank, sammen med to andre partnere i 2020 stiftede fintech startup Avallone, der udvikler software til at forhindre hvidvask og sikre transparens for banker og virksomheder.

I dag er virksomhedens 22 medarbejdere tæt på at nå break-even efter en opstart, der har været noget af det sværeste, han nogensinde har prøvet.

Hvor lang tid gik der efter dit skifte fra Danske Bank, til at du igen måtte påtage dig rollen som leder i ”din” iværksættervirksomhed? ”Det var egentligt ret hurtigt, inden for det første halve år til et år. Vi var tre co-founders bag Avallone. I den tid var der ikke nogen at være leder for. Vi havde jo kun hinanden. Men inden for det første halve år, altså fra sommeren 2020 og frem, begyndte vi at ansætte folk.”

Hvordan oplevede du den forandring?
”For mig var det som at vende tilbage til min tidligere rolle som leder. Både i Danske Bank og i Nordea har jeg altid haft lederjobs, så overgangen fra iværksætter til at være leder var meget naturlig. Det var en retur til det normale. Det var en langt større forandring at gå fra lederroller i store organisationer til at være iværksætter i egen startup, hvor vi kun var os selv. Du går faktisk bagud i en leadership pipeline fra at lede ledere – til selv at lave arbejdet som individuel medarbejder, indtil du igen indtager en lederrolle.

Normalt, når man bevæger sig op ad den pipeline som leder, udfører man selv stadigt mindre af det praktiske arbejde. Når man så tager springet fra at være leder i en stor virksomhed til en startup, går man tilbage til selv at producere. Tidligere havde jeg jo sekretærer, personlige assistenter og folk, der lavede alt for mig.

Som iværksætter skulle jeg pludselig selv stå for at ringe til kunder, booke møder og afholde møder. Det var for mig en voldsom forandring. Jeg synes, at det var sundt at prøve, særligt for en leder, som er kommet lidt op i årene. Jeg var selv i midten af 40’erne, da jeg begyndte som iværksætter.

Det var godt for mig igen at mærke, hvordan det er selv at producere noget konkret. Særligt som leder i større organisationer glemmer man, hvad der egentlig skal til for, at ens medarbejdere kan udfylde deres roller.”

Hvorfor glemmer man det?
”Man tager det for givet, at alt det praktiske bliver gjort. Jeg lærte, at man også skal rapportere moms, og man skal også køre lønninger. Alt det, som man i store organisationer er vant til, bare kører. Som iværksætter får man meget mere respekt for alt det arbejde, der skal til for, at en virksomhed kan fungere. Og hvor hårdt det egentligt er.

Jamen, det er jo derfor, at det er sindssygt hårdt at være iværksætter, fordi der er vildt mange ting at tage sig af. Hvis du ikke kører løn, får du et kæmpe problem. Det samme gælder, hvis der ikke er styr på momsregnskabet. Det er ret interessant at vågne op til de realiteter. Samtidig skal du, når det kan lade sig gøre, sørge for at ansætte mennesker til de opgaver, ellers så dør du.”

Hvordan har du oplevet det selv at skulle ansætte folk, uden hjælp fra en stor HR-afdeling? ”Det er selvfølgelig ekstremt vigtigt at finde de rigtige kompetencer, og helst første gang. For du har jo ikke to chancer som startup. Modsat kan man i en stor virksomhed hyre en eller anden person, som så viser sig at være den forkerte. Så kan man have ham eller hende rendende i et år, inden man finder ud af at fyre vedkommende. Ofte går der lang tid, før der bliver gjort noget ved den slags. Den luksus har man ikke som startup: Du skal simpelthen være sikker på, at det virker. Du kan ikke tillade dig at bruge et års løn på den forkerte.

Så hos os, altså som startup, brugte vi ret lang tid på at teste de folk, vi ville ansætte. Det gjaldt både den faglige og tekniske kunnen, men også den sociale kunnen; var det den rigtige person til at indgå i vores team?

Vi brugte mange ressourcer på at være sikre på, at de folk, vi fik ind på holdet, var de rigtige spillere for os.”

Iværksætteren Lars Tvede har i denne interviewserie fortalt, at man som iværksætter ofte bliver betaget af at ansætte folk fra store stillinger i store virksomheder: De må jo vide en hel masse, som han som iværksætter kan bruge i sine startups. Realiteten var ofte, at disse mennesker kom med et mindset, der ikke passede ind i en startup. ”Det er spot on. Langt de fleste, som kommer fra store virksomheder, vil ikke fungere i en startup. De er simpelthen ikke vant til at skulle lave alt selv: Der er ikke nogen, som laver regnskabet. Der er ikke nogen, som har en holdning til design af hjemmesiden. Du har uendelig frihed: Hvis du synes, at det er det rigtige at ringe rundt til kunder, så gør du det.

Den manglende ramme er svær for nogen at håndtere. De går for meget op i løn, biler, kontorstole og alt sådant noget pis, som der er nul tid til i en startup. De vil gerne bygge store organisationer og teams, hvor det er nej-nej, fordi det er der ikke råd til hos os. Det skal vi netop ikke gøre. Vi skal være så effektive som overhovedet mulige. Jo større omkostninger, vi lægger til, jo større er risikoen for at gå konkurs, og at du mister dit job og din ejerandel.

Som iværksætter skal du finde folk, der tænker som iværksætter. I stedet for at se på deres fine titler gælder det om, at man får lukket motorhjelmen op på dem, inden de bliver ansat: Er der faktisk en lille iværksætter gemt derinde? Er det tilfældet, får du nemlig nogen med en stærk erfaring fra corporate plus en modenhed, men som også kan være med til at bygge en startup. De er meget svære at finde. I stedet tror jeg, at du hovedsageligt skal finde folk, som har prøvet at tage rejsen før med startups. Dem kan du så krydre med andre, der kommer fra mere etablerede virksomheder.”

Hvor stejl er læringskurven, når man går fra leder, altså medarbejder, til at være iværksætter? ”I min karriere har jeg taget mange spring med stejle læringskurver. Men det her er absolut den vildeste af dem. Der er ikke noget, der forbereder dig på det. Jeg synes, at jeg før har haft jobs, hvor kompleksiteten har været relativt højt, og hvor det derfor har været svært at opnå succes. Men det er ingenting i forhold til det her.

I de etablerede virksomheder er der mange, som ikke forstår det, fordi de tænker: Nåh, men jeg er i en stor virksomhed, så det er et megasvært job, jeg har. Og det har de også. Men det er ingenting i forhold til en startup. Det er hyperkomplekst og en næsten umulig opgave.

I sidste ende kommer det an på, at når du ser bort fra alle dine faglige kompetencer, hvad er du så for et menneske dernede bagved? Hvor ihærdig er du? Hvor hårdtarbejdende er du? Hvordan tackler du modgang? I en startup er der primært modgang, så det handler om, hvor optimistisk du er indstillet.

Det gælder om at komme ind i kampen, dag ud og dag ind. Man er nødt til at være ekstremt fleksibel, fordi nogle dage har du salgsmøder med store virksomheder, andre dage laver du lønkørsler. Du har simpelthen ikke råd til at være for stolt til at tage alle opgaver.

I bund og grund handler det om, hvordan du er som person. Du er simpelthen nødt til at kaste dig ud i alt det, der skal løses: Okay, jeg ved ikke en skid om det her, men det gælder bare om at komme i gang. Så må jeg finde ud af det, der skal til for at få succes.”

Nu, hvor du er leder igen, kan du pege på ledelsesmæssige beslutninger, der har været afgørende for, at I er kommet så langt, som I er som virksomhed? ”De sidste år har været specielle for startups, fordi der har været corona, krig, økonomisk usikkerhed og andre problemer man har fået kastet i hovedet. Men for os har det handlet meget om at køre vores forretning som en mellemting mellem en etableret virksomhed og en aggressiv startup.

Vi kommer fra vilde cowboy-år, hvor du ikke skulle bekymre dig så meget om dine omkostninger, fordi du nok kunne hente nye penge hos investorerne. Det er slut nu, hvor du skal kunne vokse samtidig med, at du skal kunne vise, at du godt kan vende det om til at tjene penge på driften alene indenfor en overskuelig tid. Så udfordringen har været at kontrollere vores omkostninger.

I sidste ende handler det om det gode danske ord vedholdenhed, simpelthen bare blive ved med at tro på, at det vi gør, er det rigtige. For en startup vil der altid være folk, der fortæller en, at du måske tager fejl. Derfor er vedholdenhed en afgørende evne som iværksætter”.

Peder Bjerge

Sådan prioriterer de bedste CEO’er i 2023

Hvilke tendenser optager verdens topledere netop nu? Det har McKinsey kortlagt i en omfattede undersøgelse: Tre tendenser fylder mest på topchefernes agenda, nemlig digital disruption, makroøkonomisk usikkerhed og geopolitiske brændpunkter.

Konsulentfirmaet McKinsey har spurgt CEO’er for verdens største virksomheder, hvilke trends der har størst indflydelse på deres arbejde i 2023. Tre emner får markant højere prioritet end andre, nemlig 1) nye disruptive digitale teknologier, 2) risikoen for langvarig høj inflation og makroøkonomisk afmatning og 3) eskalering af den geopolitiske situation.

Her gennemgås de tre højest prioriterede temaer i CEO’ernes håndtering af situationen:

Digital disruption. Digitale teknologier er fortsat i førersædet ved topledelsens vigtigste prioriteringer. Især tre punkter bliver fremhævet som fokusområder:

1) Anvende ’advanced analytics’ til at skabe konkurrencefordele. Der er stadig store fordele at høste ved at se dybere ind i anvendelsen af data. Lanceringen af ChatGPT er blot et eksempel på de endnu uanede muligheder, der ligger gemt her. Der ses et kæmpe potentiale i bedre forbrugerindsigter, fremtidsforudsigelser og anbefalinger til beslutningstagere.

2) Forbedre cybersikkerhed, da truslen om cyberangreb er stigende. Man bør overveje modernisering af sin interne og eksterne infrastruktur, udføre løbende kontrol af cybersikkerheden og optræne medarbejdere til at være mere opmærksomme på eventuelle brud.

3) Automatisere arbejde og processer, da manuelt arbejde bør undgås, hvor det kan undgås. Herunder reducere administrative opgaver og dermed optimere processer. Kort sagt, mindske rugbrødsarbejde ved brug af teknologi.

Makroøkonomisk usikkerhed. Høj inflation og generel stor makroøkonomisk usikkerhed har fået CEO’er til at skære ned på omkostninger samtidig med at gribe de muligheder, nedturen byder på. Fokus har været:

1) Reducere driftsomkostninger, da virksomheder bør agere tidligt for at mindske omkostninger, før den faktiske nedtur, og det giver grundlag for at komme stærkere ud af krisen end deres konkurrenter. På den måde står de meget stærkere, når markedet vender igen.

2) Redesigne produkter og services for at tiltrække nye kunder og holde på de eksisterende. Det giver mening at gå offensivt til værks, når resten af verden fokuserer defensivt. 3) Revurdere antagelser for at undersøge om de økonomiske og strategiske antagelser stadig holder stik – og hvis de ikke gør, justere strategien derefter. At være omstillingsparat og tilpasse sig det omskiftelige marked er altafgørende. CEO’er bør revurdere deres strategi løbende.

Geopolitisk uro. Der er konsensus blandt CEO’erne i opfattelsen af det geopolitiske landskab som værende på vej ind i en ny æra. Man bør have en gameplan klar med flere potentielle scenarier for, hvad der sker i de mest presserende brændpunkter. Tre fokuspunkter for CEO’erne er: 1) Mere compliance. Mange virksomheder udvider og forbedrer deres screening af kunder og samarbejdspartnere.

2) Robust leverandørnetværk. De dygtigste CEO’er har allerede adresseret de faldgruber, der er i deres forsyningskæde. Næste skridt er løbende at optimere og sikre, at forsyningskæden og netværket af leverandører er robust, modstandsdygtig og tilpasset omstændighederne.

3) Overvågnings- og varslingssystemer. Succesfulde ledere ved, at man bør have effektive varslingsindikatorer. Evnen til at handle hurtigt i krisetider kan potentielt vende en trussel til en mulighed.

Talent, Ways of Working, Klima
De næste dagsordenener, som også ses som vigtige, er:

Talent. Efter flere år med fokus på at hjælpe medarbejdere igennem pandemien og andre udfordringer, er det nu tid til igen at fokusere på medarbejderperformance og dermed intensivere vurderingen af arbejdsindsatsen.

Ways of Working. Derudover forventer man også at medarbejdere i 2023 vil være mere fysisk til stede, både hos kunder og på kontor. Grunden hertil er, at det i sidste ende er godt for både medarbejdere og kunder – det øger mentorskab, bygger fællesskab, kickstarter innovation og skaber en stærkere følelse af mening på arbejdspladsen.

Klimaforandringer. CEO’er er stadig interesserede i at skabe positive resultater på klimafronten. Især hvis der kan genereres omsætning på den grønne omstilling, altså hvor det giver mening både økonomisk og miljømæssigt at sætte ind.

Morten W. Langer

Toplederinterview: ”Hold fast i din kerne som topleder”

Stifter af fintech startup MyMonii, Louise Ferslev, arbejder dagligt med at finde balancen mellem de opgaver, der dræner hende for energi, og de, der booster hende med ny kraft og kreativitet. I dette interview fortæller hun om sin vej fra iværksætter til at være leder for en fintech i fuld fart frem, og om betydningen af at holde fast i sin kerne. Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge har interviewet.

Louise Ferslev har lige som så mange andre iværksættere fundet sin egen vej fra at være en enmandshær som iværksætter til at være leder for en organisation. Hun har stiftet virksomheden MyMonii, der udbyder en app, som vil gøre det underholdende for børn og unge at lære værdien af penge. Her har virksomheden formået at ændre sit marked fra et B2B, nemlig de danske banker, til et B2C, forbrugerne. Appen er netop lanceret på det tyske marked.

Måske er det mere korrekt at skrive, at hun er på vej til at finde sin egen måde at være leder på. Ruten mod det mål går over et excel-ark over de opgaver, der giver hende ny energi og de, der bare skal af vejen for, at hun kan komme videre med den startup, hun stiftede for syv år og tre måneder siden. Her har hun lært, at noget af det vigtigste for hende som leder af en startup med flere medarbejdere er at holde fast i sin personlige kerne.

Hvor langt henne i din startups levetid gik du fra at være iværksætter til at være leder? ”Det er et godt spørgsmål, fordi man er i virkeligheden allerede leder, når den første medarbejder bliver ansat. Hvis jeg skal prøve at lave en skillelinje, så var det nok, da vi blev en seks stykker. Men allerede med den første ansættelse får man et ansvar for, at vedkommende får sin løn, udvikler sig og har det godt på arbejdspladsen.

Det er først indenfor de sidste par år, at jeg har følt CEO-rollen meget. Årsagen er, at virksomheden er kommet til et stadie, hvor tingene virker. Meget har stabiliseret sig, mens der er andre forhold, hvor processerne skal optimeres, fordi der er krav til, at vi er mere effektive på forskellige punkter. Så jeg vil sige, at CEO-rollen sådan begyndte at kravle ind over det hele. Det handler bl.a. om finansielle ting, altså forhold man typisk ikke elsker som iværksætter, men som man er nødt til at have styr på.”

Hvad er det for ting, du som leder ikke elsker?
”For mit vedkommende handler det meget om driftsopgaver, som er lidt usynlige. Det er i hvert fald, hvad jeg kalder dem inde i mit eget hoved. Det kan være at tjekke, om bogføringen nu er, som den skal være. Om omsætningen nu er rigtig, eller om at forberede materiale til bestyrelsen. Altså ting, som ikke rigtig giver noget kick eller som gør, at virksomheden rykker sig fremad. Men det er nogle forhold, som man er nødt til at få lavet. Og det er nogle opgaver, som vokser og vokser i omfang. Samtidig er de svære at give til andre, når man nu er i den rolle, hvor man har skabt en virksomhed som iværksætter.”

Hvordan oplevede du forandringen?
”Det kommer snigende, synes jeg. Når noget virker i en startup, skal man som iværksætter gå efter at sørge for, at det kommer til at virke endnu bedre. Det handler bl.a. om den strategiske retning for virksomheden. Min rolle er som stifter at få nye idéer, sætte ting i gang og undersøge, hvilke er de klogeste at gå efter og finde argumenterne hvorfor. Forsøge at teste idéerne af og trække i land, hvis der er noget, som ikke virker.

Samtidig skal jeg prøve at fordele opgaverne i teamet alt efter hvem, der synes, hvad er det sjoveste. Den rolle kan jeg virkelig godt lide. Men så er der opgaver, som pludselig popper op som f.eks. en medarbejder, der efter mange år her har fundet et nyt job eller vil starte deres eget. De skal bare videre. Og så står man der og siger fuck: hvordan får vi det nu til at hænge sammen?

Samtidig skal man, når man nu er en virksomhed, som stadig ikke er i plus, også sørge for at hente kapital og sørge for løn til alle medarbejdere. Alt sammen sætter det et pres, som nok er lidt anderledes end at være leder i en stor etableret virksomhed. Som iværksætter har man konstant den usikkerhed hængende over sig, i hvert fald i de tidlige stadier.”

Hvordan gik du til opgaven med at opbygge de nødvendige kompetencer, der kræves af en dagens leder? ”For nogle år siden begyndte HR-opgaver at lande hos mig, og selvom jeg godt kan lide at arbejde sammen med andre mennesker, er det ikke noget, som falder mig naturligt. Her prøvede jeg i nogle måneder at påtage mig en lederrolle, hvor jeg gjorde meget ud af at udfylde rollen på en måde, der ifølge andre skulle være den rigtige.

Men det blev på en eller anden måde noget, jeg tog på mig. Det virkede meget unaturligt for mig at gøre det på en anden måde end min egen. Det kan ende med at blive noget rigtigt skidt, hvis man prøver at gøre alle glade. Også selvom de fleste – på trods af hvad de nu måtte sige – bare gerne vil have, at jeg er mig selv. De kom jo med fra starten, fordi de godt kunne lide mig.

Jeg har i hvert fald lært som noget af det vigtigste, at det gælder om at være sig selv så meget som muligt. Og det handler om at være ærlig og transparant. Hvis nogen stiller alt for mange krav til, at jeg skal ændre mig som leder, hvor jeg ved, at det er for store ændringer fra den jeg er, er jeg begyndt at sige fra: Jeg er leder på den her måde. Jeg er ikke skolet til at være på den anden måde. Jeg er leder for at sætte ting i værk, og det er derfor, at vi som virksomhed er til stede i dag. Jeg er selvfølgelig villig til at skære kanterne til, men jeg er nødt til at være tro mod det, der er kernen i mig.”

Der er skrevet tykke bøger om, hvordan man finder sig selv som leder. Hvad gjorde du? ”Det har jeg aldrig haft problemer med. I min familie er det altid noget, som vi har snakket meget om. Vi har altid talt meget om følelser og livet. Hvad der skal til for at være glad. Alt det, som sker inderst inde. Så det med kernen har jeg, og den ved jeg godt, hvordan jeg holder fast i. Eller rettere jeg ved, hvor den er. Som da jeg forsøgte at være en såkaldt rigtig leder, kunne jeg mærke: hey, det her dur ikke. Det endte bare med at blive værre af, at jeg forsøgte at være en anden end den, jeg er.”

Har det været afgørende for selskabets udvikling?
”Jeg tror, at det har haft en betydning. Jeg har tænkt meget over, hvilke opgaver, jeg er god til, og hvilke jeg ikke er så god til. Og jeg har sådan nogle excel-ark over, hvilke opgaver der dræner mig, ja eller nej. Jeg noterer, om de giver mig ny energi eller tapper de mig for energi. Det er ikke noget, som andre ser, men som jeg bruger for mig selv.

F.eks. er der lige nu nogle meget tunge driftsopgaver, som jeg ikke kan uddelegere, og som tager ret meget af min tid. Det er den klassiske med, at man har startet noget og har fuld knald på med energi. Og rollen passer bare rigtig godt. Men så er der bare så mange driftsopgaver, der gør, at forretningsudviklingen og partnerskaberne bliver skubbet lidt til side.

Så lige nu tænker jeg rigtigt meget over, hvordan jeg kan få tid til opgaver, der også giver mig energi, så jeg ikke kun laver noget, som bare holder virksomheden flydende. Det går lidt tilbage til det, vi talte om tidligere, nemlig de usynlige driftsopgaver.

Selvom det tager rigtig lang tid, er der ingen andre end mig selv, som lægger mærke til, at det bliver gjort. Så lige pludselig har jeg brugt tre dage på sådan noget, hvor ingen rigtigt har følt, at jeg har lavet noget, men jeg har stået for alle de der baggrundsting, der skal til for at holde virksomheden kørende.”

Hvilke af dine evner har bidraget særligt til jeres udvikling? ”Jeg er meget vedholdende, og det skal man være, hvis man gerne vil bygge en virksomhed op og arbejde på, at den en dag giver overskud eller bliver solgt. Det er altafgørende, at man ikke giver op i de hårde perioder. Det er noget, jeg ved, at jeg har, og som mine nærmeste og min forretningspartner siger er noget, de lægger mærke til ved mig. Det er vigtig del af min personlighed.

Ud over det er der nogle store beslutninger, der også har gjort en positiv forskel. Vi var jo en B2B-virksomhed til at starte med. Vi var partner med Nets, en kæmpestor virksomhed, hvor vi fik det hele på plads, så vi kunne gå live ud til brugerne. Vi tog ud til alle bankerne i Danmark og præsenterede vores løsning for dem. Og Arbejdernes Landsbank sagde ja til, at vi byggede og vedligeholdt deres lommepenge-app. Det var et langt sejt træk at komme i mål med det, men når jeg beslutter mig for at få noget igennem, så er der meget stor sandsynlighed for, at jeg kommer i mål med det.

Var Nets og Arbejdernes Landsbank de afgørende partnerskaber for jer? ”Ja, adgangen til Nets’ teknologi var afgørende for, at vi kunne komme ud til bankerne ret nemt. Og Arbejdernes Landsbank var også virkelig en god case, men vi kunne ikke få flere banker ind. Så det stoppede der. Da vi så gik B2C har vi haft to forskellige partnere, hvor den sidste partner har været afgørende for, at vi nu kunne komme ind på det tyske marked. Det er også en stor deal for os. Det er vigtigt for os at få vores navn ud i Tyskland, fordi det er så stort et marked. Her har vi en udfordring foran os. Men der er også allerede dukket mange nye muligheder op for os.”

Peder Bjerge

Iværksætter: det lærte jeg af at se afgrunden foran mig

Efter en truende konkurs for seks år siden har Thor Grabow i dag fået sin virksomhed Linolie & Pigment på ret kurs igen. Han beretter om, hvad han lærte af den truende konkurs og krisehåndteringen: ”Det var den helt rigtige vej at gå at få en bestyrelse”, fortæller han til Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge.

I 2016 fik iværksætteren Thor Grabow et ufrivilligt kursus i krisehåndtering: ”Jeg havde ikke overblik over økonomien. Jeg var evig og altid i produktionen, hvor jeg brugte det meste af min tid på at udvikle produkterne.”

Hans virksomhed Linolie & Pigment A/S i Haderslev var dengang økonomisk så hårdt presset, at den var på randen af konkurs. Hans bank gav ham en sidste chance for at redde virksomheden: Hvis han kunne få sine kreditorer til at lade ham arbejde gælden af, ville banken også støtte virksomheden igen.

”Ellers var det bare ærgerligt. Men heldigvis ville kreditorerne godt være med på planen.”

Når han i dag ser tilbage på den krise, der kunne have lukket hans virksomhed og sendt medarbejderne ud i arbejdsløshed, er det uundgåeligt at spørge sig selv, om det dengang var alle anstrengelserne værd? Hertil lyder svaret: ja.

Men spørger man Thor, om han ville gøre det hele igen, vil svaret være et nej. Også selv om Haderslev-virksomheden i dag har sorte tal og vokser med kunder som de franske stilikoner Louis Vuitton og Christian Louboutin.

Men det kommer vi tilbage til.
Hvad har den oplevelse lært dig som iværksætter og leder om krisehåndtering? ”For det første har jeg lært, at selv om produkterne er vigtige, må man ikke glemme økonomien. Og så har jeg forstået værdien af at lære at give slip. Særligt ved at benytte medarbejdernes kompetencer de rigtige steder og give dem ansvaret for hver deres områder.

Det er bydende nødvendigt, fordi ellers kan man ikke fuldføre alle opgaver godt nok. Derfor har det også været afgørende for mig at ansætte dygtige folk, vise dem den tillid, de har brug for, og lære dem, at de fleste opgaver kan de sagtens klare uden, at jeg nødvendigvis skal blande mig. Så skal de nok vokse med opgaven.”

Hvad har været det vigtigste redskab for dig i den krise? ”Først og fremmest kreativitet. Men også fleksibilitet og hastighed, altså evnen til at omstille sig hurtigt. At kunne se nye muligheder var tvingende nødvendigt, når man står med kniven for struben, som vi gjorde for seks år siden.

Samtidig var det for mig en drivkraft, at guillotinen står lige foran næsen på én. Når det går op for én, at man har kurs lige mod afgrunden, får man rigtigt travlt med at få rettet kursen op. Omvendt, når man står med et langt perspektiv, før det måske går galt, så sker der ikke rigtigt noget. Noget af det værste var med mine børn, der dengang hellere ville flytte over til deres mor, fordi jeg hele tiden var på arbejde. Det vigtigste er familien. Den skal hænge sammen før alt andet. Hvis den ikke gør det, kommer man ud i en helt anden og alvorligere krise.”

Er der nogle af de ting, du lærte under krisen for seks år siden, som du i dag kan trække på i den krise, som byggeriet og boligmarkedet, nogle af dine markeder, nu står i? ”Ja, vi er som virksomhed nødt til at se længere frem, efterhånden som skuden er blevet større og tungere at navigere med. Vi er simpelthen nødt til at være mere fremsynet end før, da vi var en mindre virksomhed. Hvor det før var angsten for guillotinen, der drev mig, har jeg en større ansvarsfølelse i dag end dengang.

Jeg føler mig forpligtet til at sikre, at mine medarbejdere har et godt arbejde, også i morgen. Så ansvaret er ikke blevet mindre. Selvfølgelig er der også økonomien at tage hensyn til. Men den er der ro omkring igen. Som det ser ud nu og her kan vi dog ikke mærke nedgangen i byggemarkedet.

Har du på noget tidspunkt været tæt på at opgive det hele? ”Ja, det har været tæt på mange gange. Spørger du mig i dag, om jeg ville gøre det igen, ville svaret faktisk være et nej. Kampen for virksomhedens overlevelse var for hård, og med de ting, jeg har givet afkald på i den tid, synes jeg der har været for store ofringer i form af privatliv og ikke mindst familietid.

Da jeg begyndte, ville jeg egentlig bare gerne sikre, at håndværket fik lov at leve videre, og at der var ordentlig maling på markedet til danskerne. Men dét altid at skulle levere linoliemaling af høj kvalitet, indebærer også, at man i den grad må knokle i produktionen. Der er meget andet interessant i livet, som jeg også gerne ville have haft plads til i mit liv end virksomheden.

Hånden på hjertet, så kunne jeg have fået et meget mere harmonisk liv, hvis jeg havde valgt at leve mere simpelt. Men jeg havde intet valg, fordi jeg simpelthen var ustoppelig, og jeg kunne kun følge min passion, fordi jeg dengang var fuldstændig solgt til håndværket og ikke mindst produktet.”

Var det under den truende konkurs, at du var ved at kaste håndklædet i ringen? ”Nej, ikke den gang, for jeg vidste ikke, hvad jeg ellers skulle. Jeg kunne ikke andet end at kæmpe. Jeg var jo bundet økonomisk. Var jeg gået ned, var jeg endt med en stor gæld, så den skulle jo arbejdes af på en eller anden måde. Det hele var så hektisk. Jeg havde så svært ved at finde timer nok. Så ind i mellem kunne jeg sidde ved brændeovnen, vi dengang havde i værkstedet, og spørge mig selv, hvad det egentlig var, at jeg havde gang i.

Men jeg kunne ikke se, hvordan jeg skulle komme ud af det med ansvar overfor familie, medarbejdere og banken, hvor jeg havde lånt en masse skejser. Samtidig havde jeg det også forfærdeligt med faren for, at selve håndværket kunne ende med at dø. Det var også dér, at jeg besluttede mig for at få en bestyrelse ind over. Og det viste sig også at være den helt rigtige vej at gå.

I dag er jeg da glad for, at vi overlevede. Jeg er også blevet glad for at lære, hvordan man bliver en god leder og driver en sund virksomhed ordentligt. Det er altså en kunst, når man som jeg gerne vil holde fast i, at det skal være et håndværk og ikke en industrivirksomhed. Du kan se virksomheden som en flyvemaskine, der flyver, selv om den ikke er bygget færdig endnu. Vi er stadig ved at konstruere den. Det er rigtigt spændende at være med til.”

Hvordan har det været at bevæge dig fra at være iværksætter til at træde ind i rollen som egentlig leder? ”Den overgang kom, da vi i 2020 omdannede virksomheden til et aktieselskab. Da jeg gik fra at være en enkeltmandsvirksomhed, skulle jeg vælge, om det skulle være som et anpartsselskab eller et aktieselskab. Jeg valgte det sidste, fordi i et aktieselskab har man en aktiv bestyrelse. Samtidig var jeg meget omhyggelig med, hvem jeg ville have siddende i min bestyrelse. Det var rigtig vigtigt, at det var nogle mennesker, som kunne sparke røv på en ordentlig måde, så jeg kunne lære noget af dem.

Jeg havde brug for at vide mere for at kunne udvikle mig som leder i stedet for at blive stående i produktionen. Det var et meget bevidst valg fra min side. I dag har vi lige fået Connie Damgaard ind som formand for bestyrelsen sammen med to andre erfarne erhvervsfolk. Og det er helt fantastisk, hvad det har betydet for mig. De er lykkedes med at få mig sparket ind på kontoret, så jeg ikke render rundt i produktionen længere.

Det har så krævet, at jeg har fået ansat en driftsleder til produktionen. Her er kunsten at holde den nødvendige afstand. Jeg har i hvert fald skullet vænne mig til, at jeg ikke bare lige kunne rende ned og sige: ’Hvorfor gør du sådan? Du skal jo gøre sådan og sådan.’ Det har været en proces for mig at lære, at jeg skal holde snitterne for mig selv.

Man kunne være tilbøjelig til at tro, at jeg savner at være i produktionen, når jeg nu tilbringer det meste af min tid på kontoret. Men det gør jeg faktisk ikke, for jeg har udlevet den del af min passion. Før var jeg meget optaget af at have håndværket i mine egne hænder, men i dag nyder jeg at give min viden videre til mine medarbejdere og lade dem vokse med opgaven.

Det har bidraget til, at driften af virksomheden og ikke mindst min hverdag er blevet langt mere struktureret. Før kunne jeg være i gang med at blande farver og modtage en opringning fra en byggeplads, hvor de havde problemer. Så ville jeg typisk slukke maskinen, køre derud og først komme tilbage, når problemerne var løst.

Det betød, at jeg kom sent tilbage til en fabrik, hvor maskinerne først skulle rengøres, og før den opgave var færdig blev klokken hurtigt et eller to om natten. Den måde at drive virksomhed på har jeg heldigvis fået ændret markant, da det bestemt ikke er en hverdag, som jeg savner. Tværtimod nyder jeg, at jeg kan tilbringe langt mere tid med min familie og fordybe mig i andre interesser end mit arbejde.”

Hvilke ledelsesredskaber var de vigtigste for, at du fik succes? ”Det altafgørende har været at få en bestyrelse, som har sparket mig i den rigtige retning. Men også at jeg har fået foretaget de rigtige ansættelser i virksomheden. I dag har vi fået nogle gode medarbejdere, der kan bære virksomheden fremad. De er så godt selvkørende, at det har ændret det hele for mig.”

Peder Bjerge

foto: Linolie & Pigment på Facebook

Tvede: ”Jeg er en Gandalf. Det er ikke mig at lede mennesker”

Gennem de seneste årtier har Lars Tvede været med til at stifte en lang række startup-virksomheder. Alligevel undgår han helst at have noget som helst at gøre med personaleledelse. Hvorfor? Det løfter han sløret for i dette lederinterview med Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge, hvor han også fortæller, at hans oplevelse er, at traditionelle corporate-typer i startup virksomheder ofte er en kæmpe skuffelse.

Forfatteren, iværksætteren og investoren Lars Tvede er ikke en god chef. Den dom er ikke afsagt af tidligere medarbejdere eller arbejdstilsynet. Næh, det er såmænd hans egen konklusion. Men hvordan håndterer serieiværksætteren ansvaret for medarbejderne i de mange virksomheder, han har været med til at sætte i verden gennem de seneste årtier?

For at få svaret på det spørgsmål skal læserne en lille tur forbi den britiske forfatter Tolkiens eventyr Ringenes Herre. Men inden da indleder Lars Tvede interviewet med denne sætning:

”Ledelsesopgaven har jeg interesseret mig ekstremt meget for, og jeg har lært rigtig meget om den, selvom jeg ikke er den, som leder personalet.”

Hvornår kommer du frem til den erkendelse?
”Da jeg lavede min første startup, mens jeg var studerende, vidste jeg det jo ikke. Vi var to mennesker, der importerede containere. I mit næste job var vi tre, så her var der ikke ledelsesopgaver som sådan. Her var jeg på gulvet for at eksekvere. Her var det 99 pct. taskorienteret og én pct. ledelsesfokus. Men senere i mit liv oplevede jeg at stifte virksomheder, hvor vi blev mange mennesker. Her fandt jeg bare ud af, at det med at lede mennesker i det daglige ikke er mig.

Jeg var med til at starte en virksomhed sammen med Willy Beckmann, der var iværksætter med virkelig gode resultater på sit CV. Han fortalte mig, at man ikke kan ansætte andre til at køre egne startups. Og det, har jeg i nogen grad erfaret, er sandt. Men alligevel er det lykkedes mig at slippe afsted med det – med overvejende gode resultater.

Hvad får dig til at sige, at personaleledelse ikke er noget for dig?

”Det er min personlighed. Jeg er det, man kalder en funktionel introvert. Når jeg har et startup projekt, er jeg ekstremt fokuseret på det, der skal opnås, og hvordan jeg skal opnå det. Men der opstår alle mulige issues, som ikke har noget med opgaven at gøre.

Det har jeg meget svært ved at forholde mig til, fordi hvorfor gør de ikke bare det, jeg har sagt? Det er ikke, fordi jeg ikke kan være personaleleder; jeg finder det bare mentalt anstrengende. Det trætter mig, mens de andre opgaver, altså de taskorienterede, giver mig energi. De er så spændende. Den slags kan jeg arbejde 70 timer om ugen med uden at blive den mindste smule træt. Mens jeg bliver helt vildt træt af personaleledelsesopgaver.”

Så du er iværksætteren, der hurtigst muligt sætter en anden til at være daglig leder med ansvar for medarbejderne, mens du selv koncentrerer dig om de opgaver, der giver ny energi? ”Ja, eksempelvis i virksomheden Supertrends, som jeg stiftede, er jeg bestyrelsesformand og ikke direktør. Det er et eksempel på, at det er lykkedes mig at få en rigtig god ledelse ind i en startup. Der er nogen af dem, jeg har arbejdet sammen med, som kalder mig Gandalf. Da jeg hørte det, tænkte jeg, at hvis det har noget at gøre med, hvor gammel jeg ser ud, er jeg ikke så glad for det.

Men det, de sagde, var, at jeg normalt er væk, og så lige pludselig kommer jeg med en eller anden fed idé, et godt projekt eller har landet en kunde. I fodbold kalder man den rolle på holdet en sweeper eller libero.”

Men personaleledelse er jo mere end medarbejdersamtaler og at forhandle løn. Det handler også om at finde de rigtige talenter, så virksomheden kan vokse og udvikle sig i den rigtige retning. ”Selvom jeg er funktionel introvert, er jeg god til at netværke. I mit liv har jeg mødt utroligt mange interessante mennesker, som jeg stadig har kontakt med. Her kigger jeg med jævne mellemrum efter, om der er noget, vi kan lave sammen. Og det kan både være at tilknytte dem til en organisation, jeg har startet, eller at vi kan udvikle noget sammen.

Jeg bidrager operationelt til salg. Men også her har jeg min rolle. Salg består af tre elementer: Der er salgsåbning, den midterste fase og afslutningen. Her tænker jeg på, hvor man sælger noget relativt komplekst, hvor du skal have flere samtaler og møder for at gennemføre salget.

Åbningen kan bestå i, at jeg står på en scene og taler til en masse mennesker. Her kan jeg henvise til, at Mette står klar dernede ved udgangen. Mettes rolle er at samle henvendelserne op, sørge for at få aftalt møder og sendt noget materiale til de interesserede. Skulle jeg i stedet for Mette stå klar ved udgangen, ville der gå for meget tabt, fordi jeg ikke er særlig velegnet til den del af salgsprocessen.

Det tager noget tid at finde ud af, hvor man selv er fremragende, og hvor man er forfærdelig. Jeg læste bl.a. på Landbrughøjskolen, hvor jeg under studiet kom til færre og færre af forelæsningerne, fordi jeg havde meget lettere ved at læse end at lytte. Især i starten og ind i mellem senere kom jeg til forelæsninger, hvor en eller anden forelæste om integralregning.

De første ti minutter lyttede jeg, indtil jeg tabte tråden og begyndte at fantasere om at bygge et hus i Spanien eller kiggede på pigerne. Efter de forelæsninger kunne man komme ned til underviser og stille spørgsmål. Så gik jeg som regel ned og spurgte til der, hvor jeg tabte tråden.

Selvom vi stod en halv meter fra hinanden, tabte jeg den ofte igen og begyndte at fantasere om det hus på Mallorca. Det fik mig til at reflektere over, at jeg har en anden måde at lære på end de fleste andre. Så jeg holdt op med at komme til forelæsningerne, hvad der gav mig mere tid, så jeg parallelt kunne begynde at læse på Handelshøjskolen.

Samtidig fik jeg kapacitet til at starte virksomheder som en tredje aktivitet. Den selvforståelse er ekstremt vigtig. Relativt sent begyndte jeg at tage personlighedstests på internettet, og nu kan jeg bedre forstå, hvorfor nogle ting dræner mig for energi, mens andre giver mig mere overskud.”

Hvordan går du til opgaven med at skaffe dig den plads i dine startups? ”Det kræver, at man er god til det, man er bedst til, så folk gerne vil lege med én. Jeg fandt ud af, at jeg er god til at få idéer og forklare folk, hvorfor de idéer var gode. Jeg er også god til at forklare noget, som er komplekst, så folk forstår det. Derfor er der folk, som gerne vil lytte, og ud af dem, er der nogen, som gerne vil med.

Det svære er så at sammensætte det team, der kan eksekvere på det, så jeg kan komme videre til min Gandalf-rolle og måske at stifte nye virksomheder. Og indtil videre er det blevet til 13 virksomheder.

Det vigtigste er, at folk får en god oplevelse med dig. Selvom det ikke er alle projekter, jeg har været med i, som er gået godt, skal de folk, som har arbejdet sammen med mig, synes, at det var en god oplevelse. I iværksættermiljøet er der nemlig en særlig type mennesker, som ikke laver andet end at arbejde for startup virksomheder.

Nogle af dem er stifterne af startups, mens de andre vælger at arbejde der. De sidste kalder jeg guns-for-hire, ligesom gunslingers i det vilde vesten. De lever i en helt anden kultur end dem, som er gode i den nålestribede corporate-verden.

Ansætter man de traditionelle corporate-typer til en startup, er det ofte en kæmpe skuffelse. Lad os sige, at du har en startup med 15 ansatte, hvor du får en person ind, som kommer fra at have ansvaret for 200 medarbejdere i en kæmpe virksomhed. Ofte tænker du: ’Hold da op. Kæmpe ære.’

Men som regel er det en kæmpe fuser. Det har jeg selv prøvet flere gange. Mange andre iværksættere fortæller præcist det samme. Selvfølgelig kan det nogle gange lykkes, men virkeligheden er, at hverdagen i etablerede virksomheder er ekstremt anderledes end i startups.

Arbejder du som leder i en stor koncern, er din kalender fyldt på forhånd af personale-, budget- og orienteringsmøder mm. I en startup har du derimod en tom kalender samtidig med, at der er uendelig meget, der skal gøres. Men du skal selv finde på det. Og virker printeren ikke, må du selv fikse den.

Omvendt, arbejder du med startups, opfører dig ordentligt og i øvrigt leverer noget værdifuldt, uanset om det går godt eller dårligt, vil de gunslingers, som er så afgørende for succes, gerne arbejde med dig igen.”

Hvorfor går man i den fælde med at hente folk ind fra corporate? ”For det første tror man, at de har noget information, man ikke selv har, fordi de sidder i kæmpe systemer, som burde være langt mere professionelt end det, man selv er i gang med. Det har de også, nogle gange.

For det andet tror man ofte, at de er megadygtige, siden de kunne kæmpe sig op til at have så stort et ansvar for budgetter og personale.”

Peder Bjerge

foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Mikkel Bjergsø: Sådan oplevede jeg mit livs værste krise

Stifteren af det verdenskendte bryggeri Mikkeller, Mikkel Bjergsø, kom sidste år ud i en shitstorm, der fik ham til at tvivle på den virksomhed, han havde skabt og drevet frem. Han fortæller Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge om den svære tid og omkostningerne ved at være perfektionist som iværksætter og leder.

Om noget er Mikkel Bjergsø indbegrebet af Mikkeller, det danske mikrobryggeri, han stiftede sammen med Kristian Klarup Keller i 2006. Her mere end 16 år senere har Mikkeller åbnet barer i de fleste verdensdele, bl.a. i Tallinn, hvor Økonomisk Ugebrev fangede Mikkel Borg Bjergsø i telefonen, mens han ventede på sit fly hjem til København.

ØU: Hvor har du oplevet de største hindringer eller kriser som leder? ”Det var, da jeg skulle bygge en organisation, fordi jeg var så involveret i virksomheden. Jeg syntes dengang, at det var ekstremt svært at afgive beslutningskraft; at tro på, at jeg kunne finde folk, som arbejdede i samme retning som mig. Det har været den største hæmsko for Mikkeller. Jeg er så skideperfektionistisk, at det næsten er umuligt at gøre det godt nok.

Det hører jeg også fra ansatte: at det kan være svært at føle, at man kan gøre mig tilfreds. Jeg forventer, at de skal yde 110 pct., fordi jeg selv yder 120 pct. Og jeg ved godt, at det kan man ikke forvente, fordi en ansat får sin løn for at gå på arbejde. Selvfølgelig vil de gerne gøre det godt. Men de har jo ikke det samme incitament til at gå de ekstra skridt.”

Så kulturen er dig?
”Jamen det er rigtigt. I Mikkeller lever vi på stoltheden over vores brand og produkter. Og det har gennemstrømmet alle mine ansatte, at de har været stolte over at arbejde her. Det er et brand, som får ret meget opmærksomhed. Brandet Mikkeller er stærkere end selve virksomheden, og det skaber en særlig kultur. Igen er det mig, som skal gå forrest. Hvis jeg viser stolthed over vores produkter og barer, smitter det forhåbentligt også af.”

Hvordan oplevede du den MeToo-shitstorm, I var ude i forbindelse med anklager om sexisme og dårligt arbejdsmiljø? ”Vores stolthed fik et knæk sidste år, da vi var ude i den MeToo-kritik. Det var ekstremt hårdt, fordi det var en direkte kritik af noget, som jeg har skabt og er stolt af. Når der så kommer den slags kritik udefra, blev jeg meget i tvivl: er brandet og virksomheden i virkeligheden det, jeg selv tror, at det er?

Det tror jeg dog stadig, at det er. Nu er det også kommet på afstand. Men dengang var jeg meget i tvivl om det hele – altså om det var en pissegod virksomhed, som en masse gode mennesker var stolte over at arbejde for. Eller om det bare var noget, jeg havde bildt mig selv ind. Det var ikke en god tid, for nu at sige det mildt.”

Var det følelsen af at være magtesløs overfor kritikken? ”Ja. Nu er Mikkeller, uanset hvad man mener om det, meget personificeret med mig. Heldigvis blev der sidste år ikke rettet direkte anklager mod mig, fordi jeg faktisk havde opført mig ordentligt. Men alligevel var det jo mig, der stod for skud og blev trukket ind i medier for at forsvare mig.

I manges øjne var det jo mig, der havde skabt en dårlig kultur. Det gjorde det ekstra hårdt, når jeg egentlig følte, at jeg ikke havde gjort noget galt. Jo, jeg blev anklaget for, at jeg burde have opdaget det og gjort noget for at stoppe det. Men fakta var, at jeg ikke kendte til de klager. Og så er det svært at gøre noget.

Men når det så er sagt, så tager jeg det på mig. Fordi i sidste ende er det mit ansvar, at tingene fungerer, som de skal; fordi det er min virksomhed. Jeg har selvfølgelig også gjort de ting, der skulle gøres for at rette op på tingene, så det ikke kommer til at ske igen. Jeg ønsker aldrig nogensinde at stå i en sådan situation igen.”

Har du nogensinde været ved at kaste håndklædet i ringen? ”Jeg var tæt på det sidste år. Der var jeg tæt på at løbe væk fra det hele. Man kan faktisk sige, at det har jeg jævnligt: Er livet det værd at arbejde så hårdt og have så mange søvnløse nætter? Nu har jeg de seneste år prioriteret at se mine børn. Men de første mange år så jeg ikke meget til dem. Jeg var altid ude at rejse. Jeg har ofte tænkt, at hvor ville det være fedt bare at være skolelærer: At tage på arbejde kl. otte og komme hjem kl. 16, og så var det ligesom det.

Men jeg er også kommet til den erkendelse, at jeg bare ikke er den type. Jeg har et eller andet mærkeligt drive, hvor jeg altid skal præstere noget ekstra.

Så selv om det har en masse omkostninger, og selv om jeg en gang imellem har lyst til at sige: ’for Satan, nu gør jeg noget andet’, vil det ikke være det rigtige.

Jeg prøvede det i 2020, hvor jeg ansatte en ekstern CEO for at kunne trække mig fra den daglig ledelse. Men det lykkedes ikke, bl.a. fordi jeg ikke kunne acceptere en anden rolle i virksomheden. Også selv om jeg mest havde lyst til at sætte mig på en strand i Thailand efter 16 års arbejde. Jeg må erkende, at lige så længe Mikkeller eksisterer, skal jeg være en stor del af den.”

Er der samarbejder eller partnerskaber, som har været afgørende for, at du fik succes med Mikkeller? ”Der er mange eksempler. Jeg tror meget på, at succes er bygget på partnerskaber og at arbejde sammen med de rigtige mennesker på de rigtige tidspunkter. Det har jeg været meget bevidst om. Men jeg har også haft en del held.

Engang var der en af sælgerne i Mikkeller, som kender mig rigtigt godt, der sagde, at Mikkellers største styrke er min evne til at få folk til at bidrage til virksomheden. Et eksempel er, at vi lavede en øl til Noma, dengang den var blevet kåret til verdens bedste restaurant. Det var en ekstrem gevinst i forhold til vores brand, at vi kunne det. Også SAS og andre har bedt os om at lave øl kun til dem.”

Er de partnerskaber noget, som SAS og Noma har taget initiativ til? ”De første år var det meget mig, som gjorde det. Vi var relativt ukendt. Indenfor vores verden er der noget, der hedder collaborations, hvor man laver øl sammen med andre bryggerier. Det er en kæmpe ting i dag, men jeg lavede nogle af de første i verden sammen med to amerikanske bryggerier, der dengang var blevet kåret som nr. et og to i verden.

Jeg var bare lige startet, men skrev til dem ud fra devisen, at man altid kan få et nej: ’Hej, skal vi ikke lave en øl sammen?’ De sagde begge to ja, og jeg tog til USA for at brygge sammen med dem. Og når de to bedste bryggerier brygger en øl, hvor der står Mikkeller på, er der et helt andet kendskab til vores navn både i USA og resten af verden. Nu er Mikkeller et af de kendte bryggerier, så nu får vi mange henvendelser. Jeg prøver også at give noget tilbage på alt det, jeg har fået ud af at arbejde sammen med andre folk. Når det gælder SAS, var det dem, som henvendte sig til os, om vi ville lave en øl til dem.

Nu har vi fået en kontrakt med Warner Brothers om at lave en Game of Thrones-øl. Igen var det dem, som henvendte sig til os.”

Der er et meget langt stykke vej fra at være ene mand med et bryggerianlæg til det, I er i dag. Er der ledelsesbeslutninger, som har været afgørende for dig på den vej? ”Det er svært at sige, for jeg har bare ansat de mennesker, som jeg selv syntes havde det, der skulle til. I Mikkeller gjorde jeg det – som jeg tror, er meget normalt – at jeg ansatte mine venner, altså dem som stod tættest på. Og det fungerede rigtigt godt i mange år.

Men det er jeg gået væk fra nu, hvor jeg prøver at hente folk baseret på deres kompetencer, og ikke fordi de tilfældigvis stod der. Det er noget, alle virksomheder som min går igennem på et eller andet tidspunkt. Det er måske ikke den rigtige måde at gøre tingene på. Bare fordi man er en god bartender, er man måske ikke den bedste til at sørge for logistik.”

Hvor lang tid gik der, før du udviklede dig fra iværksætter til leder? ”Jeg startede virksomheden sammen med en partner i begyndelsen af 2006, efter han gik ud af virksomheden i 2007, fortsatte jeg alene, hvor jeg også havde et fuldtidsjob som skolelærer ved siden af. Min første ansatte fik jeg i 2009, hvor vi kørte et parløb indtil maj 2010, hvor jeg åbnede min første bar i Victoriagade på Vesterbro. Her var jeg nødt til at ansætte min medarbejder nr. to som bartender. Her skiftede virksomheden karakter.”

Hvordan oplevede du den forandring?
”For mig var det ikke vigtigt at have en virksomhed med ansatte. Det var heller ikke min spidskompetence. Jeg er uddannet skolelærer og har ikke gået på CBS eller sådan noget. Jeg har ingen uddannelse inden for at drive virksomhed. Så det var selvfølgelig en udfordring at skulle have ansvaret for andre.

Jeg er ekstremt perfektionistisk, så det var meget svært for mig at afgive kontrol. Man skal jo kunne stole på, at en ansat kunne gøre tingene ordentligt. Det synes jeg var lidt svært, så jeg brugte meget tid på at tjekke, om de nu også gjorde det ordentligt. Det har egentligt præget min karriere i Mikkeller, at det var svært for mig at afgive kontrollen.”

Peder Bjerge

foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix

Yael Bassan: ”Hvad er et godt liv – for de ansatte og for mig?”

CEO og ejer af Copenhagen Bicycles, Yael Bassan, blev kastet hovedkulds ind i sin fars virksomhed, da han døde. I dag, syv år senere, har hun skabt en succes, der lever af at leje cykler ud til turisterne gennem ho­vedstadens hoteller. Læs Yael Bassans beretning om, hvad hun lærte om ledelse, som fortalt til Økonomisk Ugebrevs Peder Bjerge. ”Jeg vil kun samarbejde med ordentlige mennesker”, siger hun.

Egentlig var Yael Bassan uddannet jour­nalist uden den store viden om at drive den cykelforretning, hendes far havde stiftet. Men efter fa­rens død stod hun overfor valget mellem journalistik eller at blive selvstændig. Efter hun havde gjort sin bachelorop­gave færdig i 2015, valgte Yael Bassan livet som selvstændig og overtog så ledelsen af den virksomhed, der var bygget op omkring at udleje cykler gennem hoteller og en cykelfor­retning i Nyhavn, der også tilbød guidede ture i København.

I dag koncentrerer Copenhagen Bicycles sig om at ud­leje godt 1.500 cykler til turister gennem hoteller.

Hvor langt henne i virksomhedens levetid var I, da du blev leder?

”Jeg blev kastet direkte ud i det, fordi min far døde, og der var ingen planer for, hvad der så skulle ske. Dengang blev jeg fra den ene dag til den anden chef for 11 medar­bejdere uden at vide noget som helst. Så det var noget med at spørge medarbejderne, hvad de lavede, og hvad de fik i løn. Så måtte jeg stole på, at det, de sagde, var rig­tigt. Det var helt kaos. Og jeg vidste ingenting ud over det, min far havde fortalt mig, hvor han havde alting i hovedet. Her var det en fordel, at jeg er uddannet journalist. Det hele var lidt hardcore. Egentlig havde jeg nok foretrukket at starte op alene.”

Hvorfor var det en fordel at være uddannet journalist i den situation?

”Jeg skulle indsamle viden. Jeg skulle stille de rigtige spørgsmål for at finde ud af, hvad det var, jeg ikke vidste. Jeg skulle lære det hele på en gang: lederskab, økonomi, bogføring, jura, HR og alt andet skulle jeg have greb om meget hurtigt. Og jeg var bare 25 år gammel, så det var hårdt. Oven i det skulle jeg også arrangere min fars begra­velse, skrive min bacheloropgave, sælge hans hus, og jeg skulle også lige komme mig over chokket over hans død.

Jeg var lige flyttet sammen med en ny kæreste og hav­de også hold i ryggen. Der var mange ting på en gang, men alt det med virksomheden var hårdt nok i sig selv.”

Hvordan fandt du ud af at være leder? Det er jo ikke nød­vendigvis noget, der falder en naturligt pludselig at være chef for 11 medarbejdere.

”Jeg vil sige, at det at lede falder mig ret naturligt, men det er megasvært at lede medarbejdere, når man ikke ved noget. Det tog mange år at få den nødvendige viden. Plus jeg var bare 25 år, kvinde og fuldstændig ny i jobbet. Så det var svært at få autoritet. Den skulle bygges op fra grunden. Men når det er sagt, er min lederstil heller ikke diktatorisk, men mere lad-os-gøre-det-her-sammen-leder­stilen. På den måde har det ikke være svært. Udfordringen har mere ligget i at skulle skabe tillid til, at jeg faktisk gerne ville alle det bedste.

Det er f.eks. vigtigt for mig, at de også får et godt liv. Lige som jeg tænker meget over, hvilket liv jeg selv ger­ne vil have handler, det for mig også om, hvilket liv mine medarbejdere gerne vil have. Under corona inviterede jeg mine mekanikere ud på rødvin, hvor vi fik vi en lang snak om, hvad vi sammen mente, at det gode liv var.

Det var bl.a. på baggrund af den snak, at jeg valgte at lukke den butik, vi havde åbnet på Hovedbanegården. Det gav dem et langt friere liv, fordi de ikke skulle være i bu­tikken på et særligt tidspunkt, men kunne arrangere deres mødetid ud fra deres familie. Hvis f.eks. børnene har haft en hård morgen, kan man bruge lidt mere tid med dem i stedet for at skulle stresse ud ad døren.”

Er der andre faktorer, som har været afgørende?

”Jeg vil sige, at sparring har hjulpet meget. Men ud over det har det også været vigtigt som leder at spørge sig selv: Hvilket liv vil jeg gerne have? Hvordan vil jeg have det på den her arbejdsplads? Hvilke mennesker vil jeg helst hyre? Og jeg har bestemt hellere at ville ansætte fede menne­sker i stedet for nogle, som kun så gode ud på papiret, fordi jeg tror på, at folk kan lære det meste. Det vigtige er, at det er mennesker, som passer ind i teamet. Samtidig skal det være meningsfuldt, det vi laver. Ellers er det hele lidt ligegyldigt.”

Du kom ind og overtog en virksomhed, hvor din far havde skabt kulturen. Har din fars ledelsesstil været anderledes end din?

”Der er flere måder at være iværksætter på. Der er to klassiske. Den ene er, at du får så mange idéer, at du ikke kan lade være. Den anden er, at du gerne vil være din egen chef. Min far har haft noget af begge dele, men han har primært ligget i den første kategori.

Da jeg begyndte i virksomheden, havde han haft gang i så mange forskellige ting, at jeg var nødt til at skære me­get væk. Der var for meget. Jeg tror ikke, at min far var så bevidst om at være leder, for det var ikke det vigtigste for ham. I stedet var han mere optaget af nye idéer end at lave det samme hele tiden.

Omvendt var det vigtigt for mig, at det vi gjorde, var godt, men vi behøvede ikke at finde på særligt meget nyt. Den perfekte kombination havde nok været mig og min far sammen. Jeg har taget de bedste af min fars idéer og skåret resten væk. Selvfølgelig har jeg også sat nye ting i gang, men det har ikke været min drivkraft. Det har deri­mod været at få det selvstændige liv. Så vores ledelsesstile er forskellige.

Da jeg overtog virksomheden, havde jeg 11 medarbej­dere, som voksede til 28, mens vi i dag er 10 medarbejde­re. Det er butikspersonalet og det administrative, der er skåret fra. Jeg har også ansat min kæreste, mens jeg var på barsel, så han tog mit barselsvikariat. I dag leder vi virk­somheden sammen og er også fælles om vores datter til hverdag. Det er jeg meget taknemmelig for.”

Hvordan reagerede medarbejderne på din anderledes ledelsesstil?

”Jeg tror ikke, at der er nogen tilbage fra dengang for syv år siden, men der er rigtigt mange, som har været der i seks år. Men de har så også kun kendt mig, så jeg kan ikke rigtigt svare på, hvordan de har reageret på, at jeg kom til. Men jeg tror, at de havde det fint med, at jeg var ærlig og bad om hjælp til at finde ud af det.”

Hvilke typer samarbejder var afgørende for virksom­hedens succes?

”Det er samarbejdet med hotellerne, som vi udlejer cykler gennem. Det er helt klart de vigtigste samarbejder. I forhold til hotellerne har jeg haft en klar strategi om, at jeg vil arbejde sammen med dem, som jeg kalder de gode. Altså dem, som er ordentlige mennesker, og som vil mig det godt og ikke udnytte andre.

Det er hotelkæder, som går til det med tilgangen: ’Hvad skal der til for, at du også er her om tre år?’ De andre, der hele tiden forsøger at presse prisen, vil jeg ikke samarbej­de med. Det var en vigtig beslutning.”

Så et godt samarbejde handler om ikke presse prisen unødigt?

”Ja, så synes jeg, at de skal tage en af mine konkurren­ter i stedet. Jeg vil gerne stadig være på markedet om tre eller ti år. Det, synes jeg, handler om ordentlighed. Jeg vil også gerne have, at de er her om ti år. Ellers har jeg ikke nogen kunder. Netop den beslutning har været meget vig­tig, fordi der er mange hoteller, hvor det med cykler er ligegyldigt. Men jeg går op i det, og jeg vil have, at det skal være en ordentlig kvalitet.

Jeg vil ikke kaste nogen under bussen. Men der er an­dre, som har en økonomi, som er svær at gennemskue. Dem gider jeg heller ikke samarbejde med. Der er også hoteller, hvor de ikke vil tage et depositum for cyklerne. Andre taler ikke pænt til mine eller egne medarbejdere. Dem arbejder jeg ikke sammen med.

Hvis alle hoteller var sådan, skal jeg bare ikke være i det marked. Men det, der er sket er, at de sorterede sig selv fra, og det var jo rigtig dejligt. Det var en gave til mig, så skulle jeg ikke bruge tid på at blive snydt. Basalt set handler det om et valg mellem, om man vil have så mange kunder som muligt, så konkurrenterne ikke har dem, eller om man vil have de rigtige kunder. Og jeg vil bare have de rigtige, uanset om det så måtte være få eller mange kunder. Så måtte jeg skalere virksomheden ud fra det. Det viste sig så at være ret mange kunder.

Jeg var f.eks. ude for et hotel, der havde valgt en kon­kurrent, fordi de selv kunne vælge deres pris. Da jeg hørte prisen, sagde jeg: ’Det ved du godt, at han ikke kan leve af.’ Men det var de ligeglade med, så kunne de bare tage en anden, hvis han ikke klarede sig.

Min reaktion var, at så skal jeg ikke samarbejde med dem, om jeg så er den sidste cykeludlejer i Danmark. Sådan behandler man ikke andre mennesker. Den slags fravalg har vi været sindssygt glade for, fordi dem vi så samarbejder med, er vi meget glade for. De er alle noget ganske særligt. Jeg nægter at have ondt i maven, når jeg skal tale med en kunde.”

Peder Bjerge

foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

Log ind