Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 2

Tre principper: Sådan opbygges en stærk bestyrelsesdynamik

For mere end et årti siden formulerede Deloitte tre principper, som de kaldte bestyrelsens ABC: Attitude, Behavior, Candor – og nu, mange år senere, er disse principper stadig relevante. En bestyrelse, der er dynamisk, harmonisk og fungerer godt som helhed, er stærkere rustet til at klare strabadserne forude.

Mange forskellige faktorer skal være opfyldt for at skabe en succesfuld bestyrelse. Det er ikke nok, at bestyrelsesmedlemmerne har de rette færdigheder og erfaringer. At deres CV’er er imponerende, at de er behagelige mennesker.

Bestyrelsen bør sammensættes af personer med unikke kompetencer, der komplementerer hinanden og skaber et stærkt samlet team. Det kræver de rette dynamikker og et harmonisk samarbejde. Deloitte koger det ned til ‘The ABC of board room dynamics’, som handler om, at bestyrelsesmedlemmerne besidder den rette attitude, adfærd og åbenhed for at kunne fungere optimalt sammen.

Når disse principper praktiseres konsekvent, leder det meget ofte til en bedre performende bestyrelse. For mere end et årti siden blev disse principper udarbejdet. Det faktum, at de stadig er lige så relevante i dag som dengang, understreger både enkelheden og styrken i principperne.

Attitude

Attituden er fundamentet for samarbejdet. Bestyrelsesmedlemmernes indstilling spiller en afgørende rolle for, hvordan samarbejdet kommer til at udfolde sig. Hvor effektivt arbejdet bliver. En nysgerrig og åben attitude kan fremme konstruktive samtaler og åbne for nye idéer.

Omvendt kan en negativ indstilling lukke ned for emner, skabe dårlig stemning og ende ud i, at man får truffet nogle ringe beslutninger. Det er derfor vigtigt, at medlemmerne har en positiv og løsningsorienteret indstilling.

Samtidig skal man være opmærksom på ikke at falde i fælden med at blive en ‘pleaser’ – en, der altid søger at behage andre og undgå konflikter. Selvom det kan virke tiltalende at undgå uenigheder, fører medløberi sjældent til noget positivt.

Bestyrelser, der undgår at tage konfrontationer, risikerer at miste muligheden for at diskutere vigtige emner.

Dette er en udfordring, som mange bestyrelser står overfor, og derfor er det vigtigt at finde en balance, hvor uenigheder håndteres konstruktivt uden at gå på kompromis med den nødvendige kritiske diskussion.

Adfærd

Adfærd er betinget af attitude. Som eksempel nævner Deloitte, at en eftertænksom attitude kan fremme adfærd, der sætter fokus på risikorelaterede problemer. Mens en holdning baseret på integritet kan sikre, at virksomheden overholder høje etiske standarder.

Bestyrelsens kemi som helhed spiller også en stor rolle for, hvordan gruppen agerer. Det er derfor vigtigt, at der er gensidig respekt mellem medlemmerne. Respekt for hinandens erfaringer, perspektiver og styrker.

Hvis medlemmerne ser værdien i hinandens forskelligheder og arbejder godt sammen, kan bestyrelsen træffe bedre beslutninger. Det er grundlæggende for at kunne udnytte bestyrelsens fulde potentiale.

Derudover er det afgørende, at bestyrelsesmedlemmerne ikke bare læner sig op ad hinanden. Men at de har modet til at stille de svære spørgsmål, tænke kritisk og engagere sig i åbne diskussioner. Når medlemmerne kommer med forskellige perspektiver og tør udfordre hinandens synspunkter, bliver der truffet bedre beslutninger.

Åbenhed

Åbenhed i en bestyrelse bygger på et fundament af tillid og troværdighed. Dette kræver en kultur, der fremmer ægte dialog og respekt, og hvor medlemmerne er villige til at lytte og lære af hinanden. Tillid er helt centralt i denne proces. Det starter med at skabe en kultur, der bygger på formål, integritet og gensidig respekt.

Bestyrelsesmedlemmer, der udviser empati og er pålidelige, spiller en vigtig rolle i at opbygge denne tillid. Når man har tillid til hinanden, er man også mere villig til at dele vigtige oplysninger og tage kritiske diskussioner op.

Når bestyrelsesmedlemmer føler sig trygge, kan de kommunikere åbent, modtage feedback og være mere modtagelige for andre synspunkter. Det skaber et miljø, hvor alle kan bidrage konstruktivt.

MAL

Guide: Kunsten at sælge bæredygtighed

Når virksomheder køber ind, er bæredygtighed et af de vigtigste kriterier. Mere end nogensinde før. De skal nå ambitiøse bæredygtighedsmål, og omverdenen skriger på grønne løsninger. Alligevel har mange leverandører endnu ikke indset, hvor kritisk det står til, og lever ikke helt op til de krav, som deres kunder stiller. Bain & Company har lavet en undersøgelse blandt 500 B2B-købere og -sælgere. Den identificerer fire centrale områder, der kan hjælpe virksomheder med at optimere salget af bæredygtige produkter og tjenester.

Bæredygtighed er nu rykket op som den tredjevigtigste prioritet, når virksomheder køber ind. Mere end en tredjedel af virksomhederne fortæller, at de er villige til at skifte leverandør, hvis bæredygtighedskravene ikke bliver opfyldt. Og næsten 60 pct. siger, at de vil være villige til at gøre det inden for tre år.

Desværre ser det ud til, at leverandørerne ikke rigtig har opfattet dette. Selvom 85 pct. af leverandørerne rapporterer, at de integrerer en vis grad af bæredygtighed i deres produkter og tjenester, mener kun 27 pct. af dem, at de har stor viden om deres kunders faktiske bæredygtighedsbehov. Der er altså en kommunikationskløft, som bør indsnævres.

Det kræver, at leverandørerne kan forstå deres kunder, handle hurtigt og være mere systematiske i deres tilgang til bæredygtighed. Disse fire handlinger kan hjælpe virksomheder med at ændre og accelerere, hvordan de sælger bæredygtige produkter og tjenester:

1) Brug data til at blive klog på de bæredygtige kunder. Virksomheder bør systematisk identificere de kundesegmenter, der er mest interesserede i bæredygtighed. Kortlæg al nødvendige data omkring dem: Hvor meget de forbruger, hvor stor vægt de lægger på bæredygtighed, hvilke specifikke aspekter af bæredygtighed de er mest optagede af, og hvilke mål de har sat.

Det kan f.eks. være emissionsmål, cirkularitet, biodiversitet, gennemsigtighed eller sociale aspekter. Først når man har den slags detaljeret forståelse af kunderne, kan man tage næste skridt.

2) Skab en bæredygtig Value Proposition. Efter at have segmenteret kunderne og blevet klogere på dem, kan man gå i gang med at kreere en Value Proposition. Det betyder, at de bæredygtige aspekter skal oversættes til konkrete fordele for kunderne. At formidle bæredygtighedens sande værdi til kunderne er afgørende. Salgsteamet skal nemt kunne kommunikere værdien på en måde, der passer til den enkelte kunde.

Kunder har ry for at overvurdere, hvad de er villige til at betale. Men Bains undersøgelse viser, at næsten 50 pct., er villig til at betale 5 pct. mere eller derover. Kun 6 pct. sagde, at de ikke ville betale ekstra. Der er altså villighed til at betale en vis merpris.

Problemet ligger i, at kunderne har meget lidt forståelse for, hvad de betaler ekstra for. To tredjedele fortalte, at de har en lav eller gennemsnitlig forståelse af, hvad der retfærdiggør prisen på deres leverandørers bæredygtige tilbud. 45 pct. mener ikke, at deres leverandører tydeligt angiver den økonomiske gevinst af investeringen. Det begrænser deres vilje til at betale ekstra.

3) Styrk dit salgsteam. At sælge bæredygtige produkter og tjenester kræver andre færdigheder og værktøjer end salg på traditionel vis. Sælgerne skal virkelig forstå, hvordan deres tilbud kan støtte kundernes bæredygtighedsagenda. Det betyder, at virksomheder skal udstyre deres salgsstyrker med den rette viden og digitale værktøjer. Indtil nu har virksomheder ikke taget denne tilgang, da kun 35 pct. henvender sig specifikt til bæredygtighedsbevidste kunder.

4) Udnyt alle veje til værdiforøgelse.

Bæredygtige produkter og tjenester hjælper ikke kun kunderne med at nå deres bæredygtighedsmål. De giver også kunderne nye måder at skabe værdi på. Blandt andet ved at hjælpe dem med at opnå øgede markedsandele, skifte til mere attraktive kundesegmenter, opnå højere profitmarginer eller opkræve en premiumpris.

Virksomheder bør derfor huske at tilpasse deres pris til den samlede værdi, som de tilbyder kunderne. For mange kunder vil bæredygtighed alene ikke retfærdiggøre en højere pris. Men når kunden forstår et produkts samlede værdi, kan man retfærdiggøre en prisforhandling.

MAL

Bestyrelsen skal holde sig i baggrunden, når virksomheden kommer i modvind i pressen

Det kan være svært for bestyrelse og direktion at holde hovedet koldt, når virksomheden pludselig bliver angrebet i pressen og på sociale medier – både hvis kritikken er rimelig, og hvis den er misforstået. Men tålmodighed, åbenhed og ærlighed er ikke desto mindre måden at håndtere det på, lyder det fra et rekrutteringsfirma.

Det er sjældent, at mindre og mellemstore virksomheder for alvor bliver ramt af kritik i pressen. Den ”fornøjelse” er i de fleste tilfælde forbeholdt de større og børsnoterede virksomheder.

Men så meget mere overraskende er det, når det alligevel sker. Og det kan også være hårdere end tidligere, fordi de sociale medier, der er kommet til,virker som en mikrofon. Især nå man er uvant med processen, kan det være svært at holde hovedet koldt, når bruger efter bruger skriver negative kommentarer om virksomheden – ofte uden at have sat sig mere end overfladisk ind i, hvad sagen går ud på.

Derfor er det godt at have forberedt sig mentalt på den dag, hvor kritikken hagler ned over virksomheden. Korn Ferry gennemgår i en artikel på siden “Dealing With A Media Crisis” nogle gode regler for, hvordan man håndterer en holmgang med pressen.

Ifølge rekrutteringsfirmaet skal man ikke lade sig kyse af det ændrede mediebillede med sociale medier. Spillereglerne er grundlæggende de samme, som de hele tiden har været.

En mulig begynderfejl for den virksomhed, der ikke er vant til at tale med pressen, er, at bestyrelsesformanden kommer på banen. For ham/hende er det en naturlig reaktion, at angrebet er så alvorligt, at den formelt set øverst ansvarlige i virksomheden skal håndtere det. Men det kan sende et dårligt signal til omverdenen og herunder i særdeleshed til eksterne investorer. De kan se det som en mistillid til den daglige ledelse, når bestyrelsesformanden udtaler sig.

Generelt set er rådet til virksomheder, der bliver ramt af mediekritik, enkelt: Vær åben og ærlig. Det kan være kontra-intuitivt, hvis det faktisk er tilfældet, at virksomheden har begået en alvorlig fejl, og man helst vil feje den ind under gulvtæppet. Men netop i det tilfælde gør det allermindst ondt værre, hvis virksomheden lukker sig som sig selv. Altså: Jo hurtigere, man kan synke spyttet og erkende sine fejl, jo bedre står man i mediestormen – også selv om det hele ser negativt ud, mens det står på.

I andre tilfælde er kritikken urimelig eller misforstået, eller virksomhedens fejl er hændelig. I det tilfælde vil rygmarvsreaktionen være vrede og afvisning. Men igen: Den slags kommer man ingen vegne med. Det bedste råd er stadig tålmodigt at forklare journalister og vrede borgere på sociale medier, hvorfor virksomheden har gjort, som den har gjort, og herunder at fremhæve, hvad man har lært og vil gøre anderledes fremover.

Sten Thorup Kristensen

Retsvæsenets juryer kan lære virksomheder noget om mødekultur

Juryens arbejdsform går stik imod mange af de tiltag, virksomheder forsøger sig med for at undgå, at møder kommer til at sluge alt for meget tid. Men konceptet har bevist sit værd og gennem 800 år sikret rå beslutningskraft, selv i de mest penible situationer.

Møder kan være godt, gammeldags træls, når f.eks. diskussionen kommer ud på et sidespor, eller når en eller flere deltagere kommer med deres egne dagsordner. Mangt og meget har virksomheder gjort for at undgå alt for meget tidsspilde på den konto. Typisk arbejder man med faste tidsrammer, der skal tvinge deltagerne frem mod en konklusion, og i nogle sammenhænge skal deltagerne også stå op, så de ikke bliver fristet til at blive ved i det uendelige, bare for hyggens skyld.

Det kan alt sammen være udmærket. Men klummeskriveren Bartleby i The Economist peger på et mødekoncept, der er gået i en helt anden retning, men som ikke desto mindre har leveret solide resultater siden senmiddelalderen.

Der er tale om de juryer, man bruger i de angelsaksiske retsvæsener, og som også har påvirket hverdagen i bl.a. danske domstole.

Formen opstod i England i det 12 århundrede og blev oprindeligt brugt til at afgøre nabostridigheder om f.eks. skel. Siden blev den også taget i anvendelse i strafferetten.

Kendetegnende for konceptet er, at juryen har en meget klart defineret opgave. Som Bartleby bemærker: Den skal afgøre, om den tiltalte er skyldig eller ej, og den kan ikke vælge at dreje temaet til f.eks. at handle om, hvorvidt den omhandlede forseelse overhovedet burde være strafbar, eller om det var bedre at indrette retsvæsenet på en anden måde.

Til sammenligning: Hvor mange gange er det ikke sket i en virksomhed, at mødedeltagere har undveget den problemstilling, de havde på bordet, ved at begynde at diskutere noget andet?

En anden ting er det med varigheden. Den er der ikke lagt begrænsninger på. Begrænsningen ligger alene i, at deltagerne skal løse det problem, de har fået forelagt.

Og så er er antallet af deltagere. Det har været 12 helt fra starten i Henrik 2.’s tid, hvilket er en indikation for, at man gennem tiden har fundet dette antal passende som en afvejning mellem to hensyn – at få forskellige tilgange til problemstillingen, og at forsamlingen skal være overskuelig. Også de danske nævningeting i landsretterne havde indtil 2008 12 deltagere. Nu er tallet dog sat ned til 9.

En ting mere om sammensætningen: Man er omhyggelig med udvælgelsen. Deltagerne skal komme fra forskellige sider af samfundet, og de må ikke forud være tilbøjelige til at nå en bestemt konklusion.

Sidst, men ikke mindst, gør man sig umage med at præsentere sagens forskellige fakta og synsvinkler for juryen. Det sker i form af vidneudsagn og advokaternes fremlæggelser under retssagen.

Af en række forskellige grunde er jury-formen sjældent fuldt ud anvendelig ved møder i en virksomhed. Men måske kan man i forskellige sammenhænge lade sig inspirere af dens bestanddele.

Og engang imellem kan man vælge at bruge hele pakken. Det kan for eksempel være, hvis virksomheden skal flytte til nye og større lokaler. Det vil have betydning for alle ansatte.

Direktionen kan finde en håndfuld muligheder, som opfylder de strategiske behov, og som ligger inden for den økonomiske ramme, og derefter sætte en ”jury”, sammensat af ansatte på forskellige niveauer og fra forskellige afdelinger, til at blive enige om, hvilken løsning der er bedst.

Sten Thorup Kristensen

Atea-CEO: Ledelse står overfor ukendt digital udfordring

Toplederinterview: Det afgørende ledelsesredskab i en krise er en høj grad af tillid til, at organisationens ledelsesteam kan operere decentralt og fleksibelt, understreger Kathrine Forsberg, CEO for den danske del af IT-koncernen Atea. Men eftervirkningerne af pandemikrisen stiller også topledere over for en digital udfordring, som de færreste endnu har fundet ud af at håndtere. Og mere hjemmearbejde skaber generel risiko for, at kvinderne bliver endnu mindre synlige, og at de mister momentum i forfremmelserne, fortæller hun Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Kathrine Forsberg er ikke i tvivl om, hvad der i nyere tid har præget hende mest som topchef og givet hende ledelseserfaring afgørende for den situation, virksomheden står i med stor økonomisk og geopolitisk usikkerhed:

”Min største udfordring som leder var lige efter, at jeg blev administrerende direktør for Atea i Danmark den 1. marts 2020. Det var i runde tal efter 10-11 dage, inden Mette Frederiksen lukkede hele landet ned. Så når vi taler om at håndtere pludselige kriser, blev jeg jo kastet ind i en sådan som ansvarlig for 1.400-1.500 medarbejdere.

I Atea Danmark var vi 165 ledere med alt fra folk, jeg kunne sende hjem med det samme, til andre, som det var problematisk at sende hjem. Det var ikke et problem med mange af vores stabsfunktioner. Men vi drifter jo også samfundskritiske infrastruktursystemer, som f.eks. lægevagten og nødopkald til 112.

Der var altså en masse medarbejdere, jeg ikke bare kunne sende hjem. Vi sælger også IT-udstyr, som bruges i en lang række virksomheder, nogle af dem samfundskritiske. Også her kunne vi ikke lukke for salget i de kommende måneder.

Kort sagt var der ikke nogen ”one size fits all”. Jeg kunne ikke som topleder – og meget ny på posten – træffe én beslutning, der passede på hele organisationen. Det ville ikke fungere. Den erfaring har været en af mine vigtigste som topchef i de kriser, vi har stået i, og også i de usikre tider, vi står i nu.

Det er afgørende at have en høj grad af tillid både til medarbejdere og til alle de ledere, man har i sin organisation. Lige fra ledere i første linje til mellemledere og op til direktionen. Det var en stor udfordring for mig, i hvor høj grad jeg var nødt til at give slip på beslutningskraften og overgive beslutningerne til den enkelte leder.

I krisesituationer – pandemien som et eksempel – er der ikke standardløsninger. Ja, vi kunne sende nogle medarbejdere hjem, mens vi på et lager måtte overlade det til en lokal leder at indrette lageret i zoner, så arbejdet kunne fortsætte.

Min pointe er, at i kriser er man som CEO nødt til at kunne uddelegere beslutninger og have is i maven samt tilstrækkelig tillid til at give slip på den topstyring, som for de fleste ville være det instinktive valg. Den erfaring, som nød lærte mig, vil jeg helt sikkert tage med mig i den nuværende situation.”

Hvorfor er erfaringerne fra pandemien relevant i dag, hvor vi står i en helt anden krise?

”Jeg tror, det er relevant, fordi det var første gang, jeg blev kastet ud i så stor en krise. Og når vi kigger på det danske samfund, uanset om du taler om det offentlige eller det private, var det vel første gang, vi som samfund blev ramt af en krise, som krævede helt nye ledelsesredskaber, som vi ikke var forberedt på.

Det var første gang, i hvert fald for mig som topleder, at jeg blev testet i, hvordan jeg og organisationen håndterer en pludselig opstået krise, som kræver noget helt andet af os. At have tillid til sine ledere og i højere grad uddelegere beslutninger er simpelthen en nødvendig ledelsesmæssig kompetence i dag, når vi står med de geopolitiske udfordringer, vi har. Uanset om det handler om krig i Europa eller den grønne omstilling.

Selvfølgelig er der udfordringer, hvor man kan tage et strategisk view med planer og strategier, men når f.eks. forsyningskæderne pludselig bliver afbrudt af et skib, der ligger på tværs i Suezkanalen, eller der er uro over en mulig kinesisk invasion af Taiwan – altså geopolitiske forhold – hvordan navigerer vi i det?

Du kan ikke planlægge for alt, og det rammer forretningen forskelligt. I min situation har det i høj grad været en afgørende forandring at lægge mange beslutninger ud til vores ledere i organisationen med de nødvendige kompetencer og have tillid til, at de træffer de rigtige beslutninger.” Er det krisen du lærte mest af fagligt som leder? ”Ja, jeg lærte ekstremt meget af den krise. Ud over det, jeg har nævnt om uddelegering og tillid til mange ledere, som jeg jo som ny øverste chef ikke kendte så godt. At tro på, at de virkelig kunne eksekvere, det har jeg lært meget af.

Også de efterfølgende konsekvenser, altså omkring det ændrede arbejdsliv vi har i dag med den hybride arbejdsplads. Vi står i en helt anden arbejdssituation end for fem år siden med balancen mellem folk, der arbejder hjemme, og dem på kontoret, eller hvor de nu arbejder fra. Det har fundamentalt ændret, hvad vi som ledere skal håndtere efter pandemien.”

Hvilke udfordringer stiller det dig overfor som leder?

”De ledelsesmæssige udfordringer, som optager mig lige nu, handler om, hvordan vi fastholder en virksomhedskultur, når flere arbejder hjemmefra. Noget andet, jeg er optaget af, er, hvordan man spotter talenter på distancen. Alle os, der har gået på CBS eller taget en ledelsesuddannelse, er opdraget til at holde øje med, hvem der kommer tidligt på kontoret eller arbejder længe.

Typisk er det dem, der er meget synlige, som bliver forfremmet. Men nu har vi en helt anden måde at arbejde på, hvor mange er væk. Så hvordan sikrer vi, at deres præstationer også bliver anerkendt? Hvordan giver vi dem en karriere på lige fod med dem, der er på kontoret 50 timer om ugen?

Samtidig viser undersøgelser, at det ofte er kvinderne, der benytter sig af hjemmearbejde. Kombinerer du det med vores manglende evne til at få øje på talenter på distancen, hvad betyder det så for kvindernes mulighed for forfremmelse? Udfordringen er at udvikle en ledelseskultur, hvor vi bliver bedre til at spotte high performance hos dem. Vi skal undgå, at det kun er de synlige, der løber med forfremmelser og lønforhøjelser.”

Hvordan løser du selv den udfordring? Du kan se, at virksomheder i stigende grad kræver, at medarbejderne kommer tilbage på arbejdspladserne.

”Vi ser en høj produktivitet, uanset om folk arbejder på kontoret eller hjemme. Selvfølgelig er der steder, hvor det kan svipse. Men jeg har egentlig tillid til, at mine ledere har styr på, at de fastsatte mål bliver nået, men jeg er bekymret for, at især kvinderne bliver overset. ’

Jeg har ikke det fulde svar på den udfordring. Alle os ledere er opvokset med en anden tilgang til ledelse. Jeg bruger meget tid på at drøfte det med kolleger, fordi det er en ledelsesmæssig kompetence, vi endnu ikke mestrer helt. Selvfølgelig har vi KPI’er til at måle præstationer, men jeg tror, vores ledelseskultur stadig er bundet til synlighed.”

Hvad er for dig de vigtigste ledelsesredskaber til at håndtere en krise eller økonomisk usikker situation, som vi aktuelt står i?

”Nu er Atea en salgsvirksomhed, så det absolut vigtigste for mig som leder er nærhed til vores kunder. Når der opstår en krise, rammer den ikke kun os – den rammer hele samfundet. Og eftersom Atea er leverandør til både private virksomheder og offentlige institutioner, kan vi mærke den bredt. Derfor er nærhed til kunderne første prioritet.

Først og fremmest gælder det om at finde ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe vores kunder i situationen. Kun ved at være tæt på kunderne er vi både synlige for dem og i stand til at bistå dem bedst muligt med de udfordringer, de står overfor. Jo tættere du er på kunderne, jo bedre kender du deres forretning, og jo stærkere relationer bygger du op over tid. Det betyder, at vi hurtigere og mere kvalificeret kan hjælpe dem. Sådan er det bare.

For det andet er det afgørende at have en strategisk fleksibilitet. Ja, det er godt at have en strategi, så vi ved, hvor vi er på vej hen, men en krise betyder, at vi kan blive ramt af uventede hændelser. Det kan være en pandemi, cybersikkerhedstrusler eller geopolitiske forhold. I alle tilfælde har vi brug for strategisk fleksibilitet, så vi konstant kan prioritere ud fra, hvad der er vigtigst for vores kunder.

Vi anvender bl.a. et analyseredskab, der hedder CIO Analytics, hvor vi får svar fra mere end 1.000 IT-beslutningstagere i Norden. Her kunne vi se i 2024, at mens den grønne omstilling længe har været øverst på dagsordenen, er det nu cybersikkerhed, der topper IT-beslutningstagernes agenda. Igen handler det om at kunne agere fleksibelt og hurtigt i forhold til kundernes behov.

Mit tredje vigtige ledelsesredskab er at lægge beslutninger ud til lederne i første linje og tro på deres evne til at eksekvere. Når det handler om, hvad der er bedst for kunderne og markedet, er det dem, der er tættest på, som har de bedste forudsætninger for at træffe de rigtige beslutninger.”

Peder Bjerge

Tid til at ansætte en AI-chef i topledelsen?

Det er ikke nødvendigvis den rette løsning for alle virksomheder at ansætte en AI-chef på direktionsniveau. Hvis man spørger konsulenthuset Russell Reynolds afhænger svaret af flere elementer, blandt andet hvor store ambitioner man har.

AI er allerede i gang med at forandre vores verden. Alt tyder på, at vi kun er i starten af den store omvæltning. At vi står overfor en massiv forandring, der stadig er svær helt at forestille sig.

Derfor bør man som bestyrelse og topledelse være åben og nysgerrig. Og det gælder især for virksomheder. Hvis de vil følge med forandringen, benytte den, profitere på den, kræver det investering. I ressourcer, i mennesker og i teknologi. Men hvor meget og hvordan – og hvornår?

Hvilke profiler, der er nødvendige, afhænger af virksomhedens mål og ambitionsniveau. Derfor giver det mening at tage et skridt tilbage og overveje hvilke stillinger, der bedst matcher virksomhedens overordnede strategi.

For mange virksomheder vil der allerede være en Chief Information Officer (CIO) eller en Chief Data Officer (CDO) i ledergruppen. Det naturlige spørgsmål er så, om der også bør ansættes en Chief AI Officer. Svaret på det spørgsmål afhænger af flere faktorer. Helt kort og firkantet, kan man ridse følgende scenarier op:

1) Hvis målet primært er at anvende AI til at forbedre produktiviteten, kan det være en god idé at ansætte en AI-leder med et operationelt fokus.

2) Er fokus derimod på at forbedre kundeoplevelser og interaktioner med forbrugerne, vil en AI-leder med et kommercielt fokus være det bedste valg.

3) Hvis man derimod er klar til at tage det store skridt og har ambitiøse AI-planer, kan det være den rette løsning at ansætte en Chief AI Officer i topledelsen. En, som i tæt samarbejde med CEO’en, kan arbejde strategisk for at transformere virksomheden.

Man kan også overveje disse tre AI-roller

Udover en Chief AI Officer kan det være relevant at se på andre ledende stillinger, der kan indgå i et supplerende AI-team. Her er tre mulige roller:

AI Transformationschef: Denne rolle er ideel, hvis målet er at implementere en AI-strategi på tværs af virksomheden. Stillingen kræver ikke nødvendigvis dyb teknisk AI-ekspertise, men en god forståelse af virksomheden samt erfaring med ledelse og forandringsprocesser er vigtig.

AI Produktchef: Denne person fungerer som brobygger mellem den tekniske og den kommercielle verden. Det kræver en dyb teknisk forståelse kombineret med gode kommunikationsevner. På den måde, bør man kunne omsætte teknologiske løsninger til produkter, der imødekommer forbrugernes behov.

AI Innovationschef: En mere overordnet rolle, hvor målet er at løfte virksomheden til et nyt niveau. Derfor er det vigtigt at have kendskab til både AI, virksomhedens strategi og de muligheder AI medbringer. Denne person skal kunne udfordre eksisterende tankegange og skabe en klar vision for fremtiden.

Chief AI Officer eller ej?

En Chief AI Officer er en systemtænker, der ser virksomheden oppefra og har overblikket. De forstår både kundernes behov, kender de forskellige afdelinger, og ved hvad der kræves for at udvikle og implementere AI. De har en overordnet rolle, der går ud på at samle alle enderne, og sikre at strategien drives fremad.

Derudover har en Chief AI Officer også ansvaret for at holde øje med juridiske og etiske spørgsmål. Et meget væsentligt område i en tid hvor AI-teknologi udvikler sig hurtigt, og reguleringer stadig bliver udarbejdet.

Hvis man har en ambitiøs strategi og virkelig ønsker at skabe en markedsændring, kan en Chief AI Officer være en meningsfuld ansættelse. En Chief AI Officer kan også være en god løsning, hvis man ønsker at sende et tydeligt signal om virksomhedens fremtidige retning. Rollen viser både medarbejdere og markedet, at man er seriøs omkring AI. Det kan også hjælpe med at tiltrække AI-talenter.

Dog peger Russell Reynolds på, at en Chief AI Officer nok kun er en overgangsrolle. På et tidspunkt, når AI bliver en integreret del af den daglige drift, ligesom internettet er i dag, vil behovet for en særskilt lederrolle måske forsvinde. Men den tid er ikke nu. I dag er der et stort behov for ledere, der kan håndtere transformationen og forstår teknologien i dybden.

MAL

Guide: Klassiske greb for at plukke de højeste digitale frugter

Virksomheder bliver hele tiden rådet til at være med helt fremme på den digitale front. Men i virkeligheden skal man ikke fokusere så meget på, at teknologien er digital, som at den er ny og dermed giver nye muligheder internt og eksternt. Anskuet sådan kan man bruge gamle og velkendte strategiske tænkemåder som tilgang til de digitale løsninger, vurderer konsulenthuset McKinsey.

Denne artikel bliver skrevet med udsigt til en reol med fysiske ringbind, der indeholder papir. De tilhørte en forhenværende medarbejder, de bliver meget sjældent åbnet, og de vil næppe overleve næste flytning eller hovedrengøring. Sådan er status i erhvervslivet: Stort set alle virksomheder er digitaliserede. De har ikke længere nogen bogstavelig papirgang, og langt det meste processtyring og kommunikation sker digitalt.

Det betyder dog ikke, at virksomhederne kan læne sig trygt tilbage. Nu er barren hævet, så man skal bruge digitale redskaber på en endnu mere avanceret måde, hvis man vil være blandt vinderne. Det fremhæver McKinsey i en guide. Den gode nyhed fra konsulenthuset er, at virksomhederne kan bruge de samme strategiske redskaber, som de altid har brugt til at håndtere ny teknologi.

Den simpleste strategiske udfordring er at differentiere sine produkter eller ydelser således, at man undslipper den hårdeste priskonkurrence.

Det har f.eks. den amerikanske producent af landbrugs- og entreprenørmaskiner, John Deere, formået. Virksomheden har historisk været indbegrebet af fysisk arbejde med olie på fingrene, men nu har den investeret stort i IoT-løsninger, hvormed kunderne kan sidde hjemme ved pc’en og få data, som gør deres forretning bedre. I samme boldgade har bilproducenterne taget konsekvensen af, at der i dag er meget software i en bil. De kappes nu om at lave de softwareløsninger, som giver den højeste værdi for brugerne.

En variant af det samme er at modificere produktet, så det måske bliver lidt ringere, men også meget billigere. Denne merværdi kan virksomheden så dele med sine kunder. I Storbritannien og USA er der f.eks. opstået ejendomsmæglerkæder baseret på digital værdiansættelse af ejerboliger. Så længe boligerne er tilstrækkeligt standardiserede, kan man på den måde spare betydelige omkostninger.

Sparede omkostninger fører til højere produktivitet. Men netop derfor er en anden af de klassiske strategiske overvejelser endnu mere relevant: Gevinsten bør ikke kun ligge i, at man kan spare omkostninger, men også at man kan sælge mere for det samme arbejde.

Det er en dobbeltøvelse, som mange virksomheder har været igennem i forbindelse med coronaen. Eksempelvis dagligvarebutikkerne øgede deres omsætning uden at øge kapacitetsomkostningerne tilsvarende. Andre måtte hurtigt ud i spareøvelser for at kompensere for mistet omsætning. Og atter andre opdagede mere eller mindre tilfældigt mere effektive måder at gøre ting på, som at mødes på nettet frem for at bruge mange timer i fly og lufthavne for det samme møde af nogle få timers varighed.

En tredje strategisk specialitet handler om investeringer. Gennem de seneste årtier har capital light-strategier, hvor man kun leaser ejendomme, biler, kontormaskiner og andet udstyr, været populære på aktiemarkedet. Men også før denne trend var det naturligvis vigtigt for den enkelte virksomhed, at dens regnskaber ikke blev belastet af unødigt store renter og afskrivninger.

Det kan være fint at have det mest centrale hovedsæde og det nyeste på materielfronten, men det er ikke nødvendigvis profitabelt. Den samme overvejelse skal man igennem, når man investerer i it. Her finder man spektakulære historier om virksomheder, der har haft succes i kraft af meget omfattende platforme.

Men virksomheder, der står overfor it-investeringer, skal også være opmærksomme på, at den slags er undtagelsen. Langt de fleste virksomheder er jo dybest set nichevirksomheder, og de skal tilrettelægge deres kapacitet efter det.

Men heller ikke hvis man er blandt de førende i en branche, skal man nødvendigvis være forrest på it-fronten. Det er den amerikanske detailhandelskæde Walmart et godt eksempel på. Den har i den grad sit ophav i fysiske butikker, og endda mange og meget store af slagsen.

Men på trods af de store investeringer i mursten, og den hårde konkurrence fra det teknologisk førende Amazon, er den i dag også blandt de største i USA indenfor dagligvarehandel på nettet.

Sten Thorup Kristensen

Bestyrelsens dokumentation et sikkerhedsnet

Bestyrelsen bør grundigt overveje om den skriftlige dokumentation omkring bestyrelsesarbejdet er tilstrækkelig.

Rejses der erstatningssager mod bestyrelsen kan det blive afgørende, at den kan dokumentere en række aspekter omkring bestyrelsesarbejdet, herunder beslutninger og beslutningsgrundlag. Med andre ord er det ikke sikkert, at alene et bestyrelsesreferat er tilstrækkeligt.

Ifølge en artikel i The Corporate Board med overskriften ”Best Practice for Documenting Board Meetings” kan dokumentationskravene række videre, eksempelvis om informationsindsamling, sagsbehandling og selve beslutningsprocessen.

”By employing best practices of documenting your board’s meetings, you will not only avoid the embarrassment of becoming a corporate governance failure headline, you will also improve your board’s ability to supervise the company and protect yourselves from li- ability,” hedder det.

Det fremhæves, at bestyrelsesmedlemmer og deres rådgivere ofte fokuserer mest på at afdække sig for bestyrelsesansvar. Men faktisk kan en første klasses dokumentation også forbedre og effektivisere bestyrelsens arbejde og sparringen med den daglige ledelse.

For det første vil mere fokus på dokumentering af bestyrelsens arbejde forøge bevidstheden om, at bestyrelsen får det rigtige og tilstrækkeligt indsigtsfuldt baggrundsmateriale. Med andre ord igangsættes en proces, hvor bestyrelsen løbende drøfter, hvordan informationsindsamling, bearbejdning af materialet og beslutningsprocessen styrkes.

For det andet forbedrer det bestyrelsens mulighed for at give den daglige ledelse og bestyrelsessekretariatet gode råd og vejledning om, hvordan baggrundsmateriale skal indsamles og bearbejdes. Systematisk indsamling og organisering af baggrundsdata gør det tillige lettere for bestyrelsen at overskue materialet og trække de centrale oplysninger ud. I sidste ende kan det medvirke til, at beslutninger træffes på et mere oplyst grundlag.

For det tredje giver fuldstændig dokumentation af bestyrelsens arbejde, blandt andet i bestyrelsesreferater, bedre mulighed for at bestyrelsen kan bedømme sit eget arbejde i den årlige selvevaluering. Med skriftlig dokumentation om bestyrelsens dagsordener, løbende debatter, prioritering af tiden og en liste med løste og uløste opgaver, er grundlaget for at vurdere bestyrelsesarbejdet langt bedre.

Samtidig anbefales det, at bestyrelsesreferater fra de seneste 2-3 møder bør læses igennem før hvert bestyrelsesmøde, så man er klædt godt på, og så der bliver en rød tråd i bestyrelsens arbejde.

I artiklen fremhæves det, at der typisk udarbejdes korte eller lange bestyrelsesreferater:

Kort bestyrelsesreferat. I det korte bestyrelsesreferat, som de fleste steder er standard, gennemgås alene bestyrelsens endelige beslutninger og bestyrelsens handlinger. Eksempelvis: ”Efter drøftelse af punktet vedtog bestyrelsen følgende resolution:….”De korte referater har den fordel, at de er koncise, lette at skrive, lette at forstå, hurtige at gennemlæse og svære at fordreje.

Men til gengæld siger de ikke ret meget mere end at referere beslutninger. De går ikke bag om beslutningerne og beskriver bestyrelsesmedlemmernes forskellige synspunkter, udvalgte afgørende problemstillinger og baggrundsmaterialet. Og de ansporer ikke bestyrelsen til at forbedre informationsindsamlingen og den efterfølgende bearbejdning.

Langt bestyrelsesreferat. Det anbefales, at den korte form anvendes, når der er tale om mindre betydningsfulde eller formalistiske beslutninger, mens den lange form anvendes i centrale og mere betydningsfulde afgørelser. Det kan eksempelvis være ved større beslutninger om køb og salg af virksomheder, store investeringsbeslutninger, ledelseshonorarer, større gældsoptagelse og ikke-uafhængige transaktioner, samt optioner og bonus til topledelsen.

Det lange bestyrelsesreferat går således meget mere i dybden med de centrale dagsordenspunkter. Her beskrives bestyrelsens baggrundsmateriale, dens debat og rationalet bag bestyrelsen endelige beslutning. Her gennemgås altså den præsenterede information og de særlige temaer, som bestyrelsen har drøftet.

Den lange form beskytter bestyrelsen langt bedre mod efterfølgende ansvar, fordi den viser, at bestyrelsen har behandlet sagen professionelt og seriøst. Ulempen ved det lange bestyrelsesreferat er, at det tager længere tid at skrive, er mere krævende at gennemlæse og lettere at fordreje.

Morten W. Langer

Whitepaper - bestyrelsesnetværk
Download gratis whitepaper om Bestyrelsesnetværk og redskaber

Skal ledere have svar på alt? Nej, men være nysgerrige

Nogle topledere tror fejlagtigt, at de skal have svar parat på alt. Men så skyder de sig selv i foden. De stopper med at stille spørgsmål, med at være nysgerrige og åbne – og det ender med at spænde ben for dem. Konsulenthuset Russell Reynolds dykker ned i værdien af nysgerrighed, hvorfor den er så vigtig, og hvordan man kultiverer den.

Når ledere i løbet af et arbejdsliv, kravler op ad karrierestigen og opsamler erfaring, har de efterhånden prøvet lidt af hvert. De ved meget – men ikke alt. Problemet opstår, når de tror, at de ved alt, kan svare på alle spørgsmål, og løse alle problemer. For det er aldrig sandheden. Det kan føre til, at man som topleder bliver selvtilfreds og stoler for meget på egen dømmekraft. Egoet tager over, hovmod opstår.

Det ender typisk med, at man som leder sidder fast. Bruger samme metode som man plejer i stedet for at søge nye løsninger. Baserer alt på tidligere erfaring, i stedet for at søge nye indsigter. En stagnation, som i sidste ende hæmmer en som leder – især i en verden i konstant forandring, hvor viden og evnen til at tilpasse sig er altafgørende.

Succesfulde ledere har en anden tilgang. Fremfor alt er de nysgerrige. De fremmer løbende læring, stiller spørgsmål, er åbne for nye ideer og relationer. De er villige til at blive udfordret, og de har ikke noget imod at blive sagt imod. Målet er jo, trods alt, at skulle præstere bedst muligt – og det opnås blandt andet ved at være nysgerrig.

Men nysgerrighed bør bruges strategisk. De mest effektive ledere strukturerer deres nysgerrighed målrettet, så det ikke ender i kaos. Hvis man stiller spørgsmål til alt, bliver det uhensigtsmæssigt og kan forstyrre fokus. Man kan komme til at bruge unødvendige ressourcer og gå ned ad veje, der ingen steder fører hen.

Det handler om at skabe en kultur, hvor nysgerrighed og læring er en naturlig del af hverdagen under kontrollerede forhold. Hvis man formår dette, kan det bringe følgende fordele:

1) Optimal problemløsning. Nysgerrige ledere har et åbent sind, når de står overfor et problem. De anvender ikke blot de samme løsninger, som de plejer. I stedet ser de på problemet fra flere vinkler, graver dybere, analyserer og bringer utraditionelle løsninger i spil.

2) Bedre beslutningstagning. Nysgerrige ledere søger aktivt efter information, der udfordrer deres antagelser. De vil altid gerne gøres klogere. Denne konstante jagt på viden sikrer, at de har en bred mængde informationer og flere perspektiver, før de træffer beslutninger. Det resulterer i mere informerede og afbalancerede beslutninger.

3) Mere succesfulde transformationer. Nysgerrige ledere er mere åbne overfor forandring. De er i stand til at ændre strategier, omfavne ny teknologi og lede deres teams gennem transformationer med både tillid og entusiasme.

4) Stærkere relationer. Nysgerrighed skaber ægte interesse for andre, hvilket fører til dybere og mere meningsfulde relationer. Nysgerrige ledere stiller spørgsmål, lytter opmærksomt og forsøger altid at forstå forskellige perspektiver.

5) Kontinuerlig vækst. Nysgerrighed er en vigtig drivkraft for personlig udvikling. Nysgerrige ledere er mere tilbøjelige til at træde ud af deres komfortzone, være åbne og fleksible. De bliver ved med at holde sig opdateret og forbedre deres færdigheder. Som konsekvens forbliver de relevante.

Hvordan bliver man en mere nysgerrig leder?

1) Man bør starte med sig selv. De bedste ledere er nysgerrige på sig selv. De kender sig selv, ved hvad der udløser stress og ved også hvordan de skal komme ovenpå igen.

2) Et stærkt netværk. Ledere har brug for brede netværk – både internt, eksternt og på flere niveauer. De bedste ledere modtager input fra mange forskellige vinkler.

3) Inkludér andre perspektiver bevidst. Dygtige ledere inkluderer perspektiver fra alle hjørner i deres beslutningsprocesser. Uanset hvor skarp en leder end måtte være, vil de klare sig bedre, hvis de aktivt inddrager andre, når der opstår udfordringer. Kunsten at spørge om hjælp, få input og medtage andre perspektiver er uden sammenligning. Man skal modstå fristelsen til at klare alt alene.

4) Storytelling. At være historiefortæller kan være en effektiv måde at udvise autenticitet og sårbarhed på. Dog skal man sikre sig, at ens historie ikke lyder overfladisk eller påtaget. Her giver det mening med øvelse og feedback for at udvikle et par fængende historier.

MAL

Log ind