Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 2

Tid til at ansætte en AI-chef i topledelsen?

Det er ikke nødvendigvis den rette løsning for alle virksomheder at ansætte en AI-chef på direktionsniveau. Hvis man spørger konsulenthuset Russell Reynolds afhænger svaret af flere elementer, blandt andet hvor store ambitioner man har.

AI er allerede i gang med at forandre vores verden. Alt tyder på, at vi kun er i starten af den store omvæltning. At vi står overfor en massiv forandring, der stadig er svær helt at forestille sig.

Derfor bør man som bestyrelse og topledelse være åben og nysgerrig. Og det gælder især for virksomheder. Hvis de vil følge med forandringen, benytte den, profitere på den, kræver det investering. I ressourcer, i mennesker og i teknologi. Men hvor meget og hvordan – og hvornår?

Hvilke profiler, der er nødvendige, afhænger af virksomhedens mål og ambitionsniveau. Derfor giver det mening at tage et skridt tilbage og overveje hvilke stillinger, der bedst matcher virksomhedens overordnede strategi.

For mange virksomheder vil der allerede være en Chief Information Officer (CIO) eller en Chief Data Officer (CDO) i ledergruppen. Det naturlige spørgsmål er så, om der også bør ansættes en Chief AI Officer. Svaret på det spørgsmål afhænger af flere faktorer. Helt kort og firkantet, kan man ridse følgende scenarier op:

1) Hvis målet primært er at anvende AI til at forbedre produktiviteten, kan det være en god idé at ansætte en AI-leder med et operationelt fokus.

2) Er fokus derimod på at forbedre kundeoplevelser og interaktioner med forbrugerne, vil en AI-leder med et kommercielt fokus være det bedste valg.

3) Hvis man derimod er klar til at tage det store skridt og har ambitiøse AI-planer, kan det være den rette løsning at ansætte en Chief AI Officer i topledelsen. En, som i tæt samarbejde med CEO’en, kan arbejde strategisk for at transformere virksomheden.

Man kan også overveje disse tre AI-roller

Udover en Chief AI Officer kan det være relevant at se på andre ledende stillinger, der kan indgå i et supplerende AI-team. Her er tre mulige roller:

AI Transformationschef: Denne rolle er ideel, hvis målet er at implementere en AI-strategi på tværs af virksomheden. Stillingen kræver ikke nødvendigvis dyb teknisk AI-ekspertise, men en god forståelse af virksomheden samt erfaring med ledelse og forandringsprocesser er vigtig.

AI Produktchef: Denne person fungerer som brobygger mellem den tekniske og den kommercielle verden. Det kræver en dyb teknisk forståelse kombineret med gode kommunikationsevner. På den måde, bør man kunne omsætte teknologiske løsninger til produkter, der imødekommer forbrugernes behov.

AI Innovationschef: En mere overordnet rolle, hvor målet er at løfte virksomheden til et nyt niveau. Derfor er det vigtigt at have kendskab til både AI, virksomhedens strategi og de muligheder AI medbringer. Denne person skal kunne udfordre eksisterende tankegange og skabe en klar vision for fremtiden.

Chief AI Officer eller ej?

En Chief AI Officer er en systemtænker, der ser virksomheden oppefra og har overblikket. De forstår både kundernes behov, kender de forskellige afdelinger, og ved hvad der kræves for at udvikle og implementere AI. De har en overordnet rolle, der går ud på at samle alle enderne, og sikre at strategien drives fremad.

Derudover har en Chief AI Officer også ansvaret for at holde øje med juridiske og etiske spørgsmål. Et meget væsentligt område i en tid hvor AI-teknologi udvikler sig hurtigt, og reguleringer stadig bliver udarbejdet.

Hvis man har en ambitiøs strategi og virkelig ønsker at skabe en markedsændring, kan en Chief AI Officer være en meningsfuld ansættelse. En Chief AI Officer kan også være en god løsning, hvis man ønsker at sende et tydeligt signal om virksomhedens fremtidige retning. Rollen viser både medarbejdere og markedet, at man er seriøs omkring AI. Det kan også hjælpe med at tiltrække AI-talenter.

Dog peger Russell Reynolds på, at en Chief AI Officer nok kun er en overgangsrolle. På et tidspunkt, når AI bliver en integreret del af den daglige drift, ligesom internettet er i dag, vil behovet for en særskilt lederrolle måske forsvinde. Men den tid er ikke nu. I dag er der et stort behov for ledere, der kan håndtere transformationen og forstår teknologien i dybden.

MAL

Guide: Klassiske greb for at plukke de højeste digitale frugter

Virksomheder bliver hele tiden rådet til at være med helt fremme på den digitale front. Men i virkeligheden skal man ikke fokusere så meget på, at teknologien er digital, som at den er ny og dermed giver nye muligheder internt og eksternt. Anskuet sådan kan man bruge gamle og velkendte strategiske tænkemåder som tilgang til de digitale løsninger, vurderer konsulenthuset McKinsey.

Denne artikel bliver skrevet med udsigt til en reol med fysiske ringbind, der indeholder papir. De tilhørte en forhenværende medarbejder, de bliver meget sjældent åbnet, og de vil næppe overleve næste flytning eller hovedrengøring. Sådan er status i erhvervslivet: Stort set alle virksomheder er digitaliserede. De har ikke længere nogen bogstavelig papirgang, og langt det meste processtyring og kommunikation sker digitalt.

Det betyder dog ikke, at virksomhederne kan læne sig trygt tilbage. Nu er barren hævet, så man skal bruge digitale redskaber på en endnu mere avanceret måde, hvis man vil være blandt vinderne. Det fremhæver McKinsey i en guide. Den gode nyhed fra konsulenthuset er, at virksomhederne kan bruge de samme strategiske redskaber, som de altid har brugt til at håndtere ny teknologi.

Den simpleste strategiske udfordring er at differentiere sine produkter eller ydelser således, at man undslipper den hårdeste priskonkurrence.

Det har f.eks. den amerikanske producent af landbrugs- og entreprenørmaskiner, John Deere, formået. Virksomheden har historisk været indbegrebet af fysisk arbejde med olie på fingrene, men nu har den investeret stort i IoT-løsninger, hvormed kunderne kan sidde hjemme ved pc’en og få data, som gør deres forretning bedre. I samme boldgade har bilproducenterne taget konsekvensen af, at der i dag er meget software i en bil. De kappes nu om at lave de softwareløsninger, som giver den højeste værdi for brugerne.

En variant af det samme er at modificere produktet, så det måske bliver lidt ringere, men også meget billigere. Denne merværdi kan virksomheden så dele med sine kunder. I Storbritannien og USA er der f.eks. opstået ejendomsmæglerkæder baseret på digital værdiansættelse af ejerboliger. Så længe boligerne er tilstrækkeligt standardiserede, kan man på den måde spare betydelige omkostninger.

Sparede omkostninger fører til højere produktivitet. Men netop derfor er en anden af de klassiske strategiske overvejelser endnu mere relevant: Gevinsten bør ikke kun ligge i, at man kan spare omkostninger, men også at man kan sælge mere for det samme arbejde.

Det er en dobbeltøvelse, som mange virksomheder har været igennem i forbindelse med coronaen. Eksempelvis dagligvarebutikkerne øgede deres omsætning uden at øge kapacitetsomkostningerne tilsvarende. Andre måtte hurtigt ud i spareøvelser for at kompensere for mistet omsætning. Og atter andre opdagede mere eller mindre tilfældigt mere effektive måder at gøre ting på, som at mødes på nettet frem for at bruge mange timer i fly og lufthavne for det samme møde af nogle få timers varighed.

En tredje strategisk specialitet handler om investeringer. Gennem de seneste årtier har capital light-strategier, hvor man kun leaser ejendomme, biler, kontormaskiner og andet udstyr, været populære på aktiemarkedet. Men også før denne trend var det naturligvis vigtigt for den enkelte virksomhed, at dens regnskaber ikke blev belastet af unødigt store renter og afskrivninger.

Det kan være fint at have det mest centrale hovedsæde og det nyeste på materielfronten, men det er ikke nødvendigvis profitabelt. Den samme overvejelse skal man igennem, når man investerer i it. Her finder man spektakulære historier om virksomheder, der har haft succes i kraft af meget omfattende platforme.

Men virksomheder, der står overfor it-investeringer, skal også være opmærksomme på, at den slags er undtagelsen. Langt de fleste virksomheder er jo dybest set nichevirksomheder, og de skal tilrettelægge deres kapacitet efter det.

Men heller ikke hvis man er blandt de førende i en branche, skal man nødvendigvis være forrest på it-fronten. Det er den amerikanske detailhandelskæde Walmart et godt eksempel på. Den har i den grad sit ophav i fysiske butikker, og endda mange og meget store af slagsen.

Men på trods af de store investeringer i mursten, og den hårde konkurrence fra det teknologisk førende Amazon, er den i dag også blandt de største i USA indenfor dagligvarehandel på nettet.

Sten Thorup Kristensen

Bestyrelsens dokumentation et sikkerhedsnet

Bestyrelsen bør grundigt overveje om den skriftlige dokumentation omkring bestyrelsesarbejdet er tilstrækkelig.

Rejses der erstatningssager mod bestyrelsen kan det blive afgørende, at den kan dokumentere en række aspekter omkring bestyrelsesarbejdet, herunder beslutninger og beslutningsgrundlag. Med andre ord er det ikke sikkert, at alene et bestyrelsesreferat er tilstrækkeligt.

Ifølge en artikel i The Corporate Board med overskriften ”Best Practice for Documenting Board Meetings” kan dokumentationskravene række videre, eksempelvis om informationsindsamling, sagsbehandling og selve beslutningsprocessen.

”By employing best practices of documenting your board’s meetings, you will not only avoid the embarrassment of becoming a corporate governance failure headline, you will also improve your board’s ability to supervise the company and protect yourselves from li- ability,” hedder det.

Det fremhæves, at bestyrelsesmedlemmer og deres rådgivere ofte fokuserer mest på at afdække sig for bestyrelsesansvar. Men faktisk kan en første klasses dokumentation også forbedre og effektivisere bestyrelsens arbejde og sparringen med den daglige ledelse.

For det første vil mere fokus på dokumentering af bestyrelsens arbejde forøge bevidstheden om, at bestyrelsen får det rigtige og tilstrækkeligt indsigtsfuldt baggrundsmateriale. Med andre ord igangsættes en proces, hvor bestyrelsen løbende drøfter, hvordan informationsindsamling, bearbejdning af materialet og beslutningsprocessen styrkes.

For det andet forbedrer det bestyrelsens mulighed for at give den daglige ledelse og bestyrelsessekretariatet gode råd og vejledning om, hvordan baggrundsmateriale skal indsamles og bearbejdes. Systematisk indsamling og organisering af baggrundsdata gør det tillige lettere for bestyrelsen at overskue materialet og trække de centrale oplysninger ud. I sidste ende kan det medvirke til, at beslutninger træffes på et mere oplyst grundlag.

For det tredje giver fuldstændig dokumentation af bestyrelsens arbejde, blandt andet i bestyrelsesreferater, bedre mulighed for at bestyrelsen kan bedømme sit eget arbejde i den årlige selvevaluering. Med skriftlig dokumentation om bestyrelsens dagsordener, løbende debatter, prioritering af tiden og en liste med løste og uløste opgaver, er grundlaget for at vurdere bestyrelsesarbejdet langt bedre.

Samtidig anbefales det, at bestyrelsesreferater fra de seneste 2-3 møder bør læses igennem før hvert bestyrelsesmøde, så man er klædt godt på, og så der bliver en rød tråd i bestyrelsens arbejde.

I artiklen fremhæves det, at der typisk udarbejdes korte eller lange bestyrelsesreferater:

Kort bestyrelsesreferat. I det korte bestyrelsesreferat, som de fleste steder er standard, gennemgås alene bestyrelsens endelige beslutninger og bestyrelsens handlinger. Eksempelvis: ”Efter drøftelse af punktet vedtog bestyrelsen følgende resolution:….”De korte referater har den fordel, at de er koncise, lette at skrive, lette at forstå, hurtige at gennemlæse og svære at fordreje.

Men til gengæld siger de ikke ret meget mere end at referere beslutninger. De går ikke bag om beslutningerne og beskriver bestyrelsesmedlemmernes forskellige synspunkter, udvalgte afgørende problemstillinger og baggrundsmaterialet. Og de ansporer ikke bestyrelsen til at forbedre informationsindsamlingen og den efterfølgende bearbejdning.

Langt bestyrelsesreferat. Det anbefales, at den korte form anvendes, når der er tale om mindre betydningsfulde eller formalistiske beslutninger, mens den lange form anvendes i centrale og mere betydningsfulde afgørelser. Det kan eksempelvis være ved større beslutninger om køb og salg af virksomheder, store investeringsbeslutninger, ledelseshonorarer, større gældsoptagelse og ikke-uafhængige transaktioner, samt optioner og bonus til topledelsen.

Det lange bestyrelsesreferat går således meget mere i dybden med de centrale dagsordenspunkter. Her beskrives bestyrelsens baggrundsmateriale, dens debat og rationalet bag bestyrelsen endelige beslutning. Her gennemgås altså den præsenterede information og de særlige temaer, som bestyrelsen har drøftet.

Den lange form beskytter bestyrelsen langt bedre mod efterfølgende ansvar, fordi den viser, at bestyrelsen har behandlet sagen professionelt og seriøst. Ulempen ved det lange bestyrelsesreferat er, at det tager længere tid at skrive, er mere krævende at gennemlæse og lettere at fordreje.

Morten W. Langer

Whitepaper - bestyrelsesnetværk
Download gratis whitepaper om Bestyrelsesnetværk og redskaber

Skal ledere have svar på alt? Nej, men være nysgerrige

Nogle topledere tror fejlagtigt, at de skal have svar parat på alt. Men så skyder de sig selv i foden. De stopper med at stille spørgsmål, med at være nysgerrige og åbne – og det ender med at spænde ben for dem. Konsulenthuset Russell Reynolds dykker ned i værdien af nysgerrighed, hvorfor den er så vigtig, og hvordan man kultiverer den.

Når ledere i løbet af et arbejdsliv, kravler op ad karrierestigen og opsamler erfaring, har de efterhånden prøvet lidt af hvert. De ved meget – men ikke alt. Problemet opstår, når de tror, at de ved alt, kan svare på alle spørgsmål, og løse alle problemer. For det er aldrig sandheden. Det kan føre til, at man som topleder bliver selvtilfreds og stoler for meget på egen dømmekraft. Egoet tager over, hovmod opstår.

Det ender typisk med, at man som leder sidder fast. Bruger samme metode som man plejer i stedet for at søge nye løsninger. Baserer alt på tidligere erfaring, i stedet for at søge nye indsigter. En stagnation, som i sidste ende hæmmer en som leder – især i en verden i konstant forandring, hvor viden og evnen til at tilpasse sig er altafgørende.

Succesfulde ledere har en anden tilgang. Fremfor alt er de nysgerrige. De fremmer løbende læring, stiller spørgsmål, er åbne for nye ideer og relationer. De er villige til at blive udfordret, og de har ikke noget imod at blive sagt imod. Målet er jo, trods alt, at skulle præstere bedst muligt – og det opnås blandt andet ved at være nysgerrig.

Men nysgerrighed bør bruges strategisk. De mest effektive ledere strukturerer deres nysgerrighed målrettet, så det ikke ender i kaos. Hvis man stiller spørgsmål til alt, bliver det uhensigtsmæssigt og kan forstyrre fokus. Man kan komme til at bruge unødvendige ressourcer og gå ned ad veje, der ingen steder fører hen.

Det handler om at skabe en kultur, hvor nysgerrighed og læring er en naturlig del af hverdagen under kontrollerede forhold. Hvis man formår dette, kan det bringe følgende fordele:

1) Optimal problemløsning. Nysgerrige ledere har et åbent sind, når de står overfor et problem. De anvender ikke blot de samme løsninger, som de plejer. I stedet ser de på problemet fra flere vinkler, graver dybere, analyserer og bringer utraditionelle løsninger i spil.

2) Bedre beslutningstagning. Nysgerrige ledere søger aktivt efter information, der udfordrer deres antagelser. De vil altid gerne gøres klogere. Denne konstante jagt på viden sikrer, at de har en bred mængde informationer og flere perspektiver, før de træffer beslutninger. Det resulterer i mere informerede og afbalancerede beslutninger.

3) Mere succesfulde transformationer. Nysgerrige ledere er mere åbne overfor forandring. De er i stand til at ændre strategier, omfavne ny teknologi og lede deres teams gennem transformationer med både tillid og entusiasme.

4) Stærkere relationer. Nysgerrighed skaber ægte interesse for andre, hvilket fører til dybere og mere meningsfulde relationer. Nysgerrige ledere stiller spørgsmål, lytter opmærksomt og forsøger altid at forstå forskellige perspektiver.

5) Kontinuerlig vækst. Nysgerrighed er en vigtig drivkraft for personlig udvikling. Nysgerrige ledere er mere tilbøjelige til at træde ud af deres komfortzone, være åbne og fleksible. De bliver ved med at holde sig opdateret og forbedre deres færdigheder. Som konsekvens forbliver de relevante.

Hvordan bliver man en mere nysgerrig leder?

1) Man bør starte med sig selv. De bedste ledere er nysgerrige på sig selv. De kender sig selv, ved hvad der udløser stress og ved også hvordan de skal komme ovenpå igen.

2) Et stærkt netværk. Ledere har brug for brede netværk – både internt, eksternt og på flere niveauer. De bedste ledere modtager input fra mange forskellige vinkler.

3) Inkludér andre perspektiver bevidst. Dygtige ledere inkluderer perspektiver fra alle hjørner i deres beslutningsprocesser. Uanset hvor skarp en leder end måtte være, vil de klare sig bedre, hvis de aktivt inddrager andre, når der opstår udfordringer. Kunsten at spørge om hjælp, få input og medtage andre perspektiver er uden sammenligning. Man skal modstå fristelsen til at klare alt alene.

4) Storytelling. At være historiefortæller kan være en effektiv måde at udvise autenticitet og sårbarhed på. Dog skal man sikre sig, at ens historie ikke lyder overfladisk eller påtaget. Her giver det mening med øvelse og feedback for at udvikle et par fængende historier.

MAL

Guide: Sådan opnår du den første bestyrelsespost

Jagten på den første bestyrelsespost er ikke uden udfordringer: Der er mange kandidater, få åbne bestyrelsesposter – og så skal man være et match både på kvalifikationer, kulturelt og socialt. Konsulenthuset Spencer Stuart rådgiver om, hvordan man maksimerer sine chancer for at opnå en bestyrelsespost.

At skrive bestyrelsesmedlem på CV’et er noget mange erhvervsledere stræber efter at opnå. Men det er ikke alle, som det vil lykkedes for, da bestyrelser ændrer sig langsomt, og udskiftningen er konsekvent lav.

Alligevel er chancerne for udefrakommende større end tidligere. Sammensætningen af bestyrelser har nemlig gennemgået en stor udvikling. Headhunting-processen er blevet langt mere målrettet og professionel. Hvor det tidligere har været meget netværksbaseret, er der i dag en større bevidsthed om at finde det rette match gennem en mere professionel søgeproces.

At finde det rette fit til bestyrelseslokalet handler ikke kun om, hvilke perspektiver, man kan tilbyde, hvilke fagkompetencer, man besidder, eller hvilken baggrund man kommer fra. Mindst lige så vigtigt er det, om man passer ind – både personligt og kulturelt – og om man kan spille bold med de andre bestyrelsesmedlemmer.

Faktisk kan interviewprocessen ofte ses som en generalprøve på, hvordan man vil fremstå i bestyrelseslokalet, hvor både kompetencer og kemien med resten af bestyrelsen er afgørende.

Mulighederne for at få en bestyrelsespost er altså begrænsede. Så hvordan forbereder man sig bedst muligt på at få en bestyrelsespost i hus? Det har Spencer Stuart undersøgt nærmere:

1) Forbered dig grundigt. Som ved ethvert jobinterview bør man forberede sig grundigt. Man bør gøre sig klog på virksomheden og dens bestyrelse, branche, forretninger, risici og muligheder. Det kan man blandt andet gøre ved at lytte til de seneste kvartalsvise analytikermøder, gennemgå virksomhedens nyeste pressemeddelelser og regnskaber, forstå hvordan virksomhedens og konkurrenters aktie har udviklet sig over de seneste par år og kontakte branchefolk med indsigt.

2) Lær om menneskene. At kende baggrundene på ledelsesteamet og bestyrelsesmedlemmer kan hjælpe med at forstå, hvordan man selv vil passe ind. Hvilken værdi man kan tilføre, hvilken rolle og ansvarsområde man kan forvente at udfylde.

Man kan udforske virksomhedens hjemmeside om corporate governance og se nærmere på listen over nuværende bestyrelsesmedlemmer, deres biografier, retningslinjer og vedtægter. Derudover kan man se på topledelsen og deres biografier, komitéerne, antal bestyrelses- og komitémøder, bestyrelsesmedlemmers honorarer og gennemgå seneste stemmeresultater for at se hvordan landet ligger.

3) Hvordan kan du bidrage? Når alt kommer til alt, handler det om hvilken værdi, man kan tilføre. Man bør reflektere over, hvordan man kan bringe værdi til bestyrelsen og gøre den stærkere. Netop dette bør være i fokus i en interviewsituation – ikke ens personlige gevinst ved at indgå i bestyrelsen.

Det er en fordel at bruge specifikke eksempler fra tidligere karriere til at besvare spørgsmål om, hvor man kan hjælpe til og komme med indsigter.

Spencer Stuart lister en række spørgsmål, som med stor sandsynlighed vil komme på banen, blandt andet: Hvorfor er du interesseret i at indgå i denne bestyrelse? Hvilken værdi mener du, du kan tilføre denne bestyrelse? Hvad er dine forventninger til at sidde i denne bestyrelse? Hvad er dine vigtigste professionelle højdepunkter? Hvordan vil dit ekspertiseområde hjælpe os med at udvikle virksomhedens langsigtede strategi?

4) Er der et match? Ikke at forglemme er dette en gensidig proces. Vurderingen foregår fra begge sider. Man bør føle sig nogenlunde sikker i sine beslutninger, når man siger ja til samarbejdet, da bestyrelsesarbejde generelt er et flerårigt engagement.

I den anledning kan det være en god idé at få afklaret, om der er grobund for et positivt samarbejde, som begge parter vil få noget ud af. Man kan spørge om følgende: Hvorfor overvejer I at tilføje mig til bestyrelsen? Hvad er jeres onboarding-proces? Hvordan vil I beskrive bestyrelsens kultur? Hvad har været de mest udfordrende spørgsmål, som denne bestyrelse har stået overfor, og hvordan har bestyrelsen håndteret dem? Hvordan vil I beskrive dynamikken mellem bestyrelsen og ledelsesteamet?

MAL

Guide: Hvad nu hvis ”ny normal” bliver til ingen normal

En krise kommer næsten pr. definition som en overraskelse, og i hvert fald kan man ikke forudsige, hvad den næste krise mere præcist kommer til at handle om. Alligevel er det muligt at gøre noget for at øge sandsynligheden for, at man har et team, der kan håndtere situationen.

Ordet krise er kommet på mode. At dømme efter hvad folk siger, befinder vi os i en sump af klimakrise, energikrise, logistikkrise, ulighedskrise, diversitetskrise, plastikkrise og meget andet, som man kan google sig frem til, hvis man mangler tidsfordriv en søndag eftermiddag.

Den amerikanske tænketank The Conference Board vurderer i en guide, at vi står i en æra, hvor det ikke giver mening at tale om ”en ny normal”, som man gjorde efter finanskrisen: Der er slet ingen normal mere. De giver virksomhederne syv råd til, hvordan de skal navigere i denne æra.

Om vi faktisk lever i en tid med mange kriser og rystelser, kan man filosofere over. Meget opstandelse handler i virkeligheden om ting, man frygter skal ske, men som man glemmer igen, når de ikke sker alligevel.

Eksempelvis er der mange gange advaret om en nært forestående lavkonjunktur gennem det seneste tiårs uafbrudte højkonjunktur. Vi blev ramt af coronaen, men i årtierne forinden var der vel en håndfuld andre nye virale sygdomme, som hver især fik meget omtale og vakte stor bekymring, men som aldrig kom til vores del af verden.

Men ubestrideligt er det, at kriser kommer hen ad vejen, og at det er godt at bygge en solid organisation til at modstå dem. Så her er de syv råd fra tænketanken:

Vær beredt på simultane kriser. Alle store virksomheder har i dag skuffeplaner for, hvad de gør i tilfælde af definerede kriser, f.eks. som følge af naturkatastrofer, it-kriminalitet eller recession. Men man skal også forberede sig på, hvad der sker, hvis flere af disse kriser optræder samtidigt. Ser man en risiko for et hackerangreb, som det vil koste dyrt at rydde op efter, må man også tage højde for, at det kan ske under en finansiel krise, hvor det er svært at skaffe finansiering til formålet.

Vær sikker på, at bestyrelsen har kriseerfaring.
Virksomhederne bliver i forvejen tudet ørerne fulde af råd om kompetencer og profiler, som bør være repræsenteret i bestyrelsen. Men det vil være gavnligt, hvis man også har bestyrelsesmedlemmer, som har erfaring med at håndtere kriser. Den gode nyhed er, at efter coronaen er der mange kandidater, der har den kompetence på CV’et.

Vær sikker på, at bestyrelsesmedlemmerne har tid til at passe opgaverne. I hvert fald i USA har det under coronaen været et konkret problem, at mange bestyrelsesmedlemmer, der pludselig skulle være med til at træffe store beslutninger, dårligt havde tid, fordi de var optaget af kriseledelse i deres daglige arbejde. Man skal altså ikke have alt for mange bestyrelsesmedlemmer, som i en normal situation kun lige akkurat kan klare alle de opgaver, de har påtaget sig. Så knækker elastikken under en krise.

Evaluer krisehåndteringen undervejs. Efter en krise er det logisk for bestyrelsen at evaluere, hvordan den har håndteret situationen. Men det er bedre, hvis man også kan overkomme det undervejs – bl.a. fordi det i de fleste tilfælde er svært at afgøre, hvornår krisen er slut.

Læg vægt på, at topchefen indgyder tillid til stakeholdere. Enhver krise skaber sine store ledere – dem, som signalerer, at de har en fast hånd på roret og ved, hvor deres land eller virksomhed skal hen. Det er svært, grænsende til umuligt, at vurdere om kandidaterne til CEO-posten vil have disse egenskaber i en konkret krise. Men man kan vurdere kandidaternes evne til at kommunikere med diverse stakeholdere.

Planer for ”arvefølge” i ledelsen skal være klar. Dette er en generel anbefaling, som også gælder uafhængigt af kriser. Men i en sådan bliver det ekstra vigtigt, at man har afløsere parat, ikke bare til CEO’en, men også til de øvrige koncerndirektører. Krisen i sig selv kan gøre det nødvendigt at skifte ud, som hvis en direktør blev ramt af corona. Men det kan også vise sig, at direktørerne er uegnede i den trængte situation.

Overveje at udvide krisestaben. Washington og Beltzer har undersøgt de krisestabe, virksomhederne satte i spidsen for at håndtere corona, og det viser sig, at selv om de i høj grad handlede om at sikre personalet, var der kun HR-chefer i hver anden krisestab. Dem, som normalt arbejder med risikostyring, var endnu sjældnere medlemmer. Det forekommer uhensigtsmæssigt.

Sten Thorup Kristensen

Topbanner CEO Udsyn
Download gratis White Paper om CEO-Udsyn 2025 til 2030

Kvinder rekrutteres i familien

Der er kommet flere kvinder i bestyrelseslokalerne i danske virksomheder. Det har ikke mindst lovkravet fra 2012 medvirket til. Større virksomheder skal fastsætte måltal og udarbejde politikker for en ligelig kønsfordeling i deres topledelser, typisk bestyrelser.

Og det er lykkedes. Men et nyt ph.d. studie fra Økonomisk Institut ved Københavns Universitet viser nu også, hvor kvinderne så kommer fra. Og konklusionen er ifølge ph.d. Esther Chevrot-Bianco meget overbevisende, at kvinder med familiære bånd til siddende bestyrelsesmedlemmer og direktører har mere end dobbelt så stor chance for at blive rekrutteret.

”Ser du på potentielle kvindelige kandidater, der alle er højt kvalificerede, så er det kvinderne med familieforbindelser, som har fået lettet vejen til bestyrelseslokalet, mens situationen er uændret for alle de andre,” forklarer hun.

Dermed har loven nok skabt flere kvindelige bestyrelsesmedlemmer, men spørgsmålet er, om det er de mest kompetente kvinder, der nu sidder i bestyrelseslokalerne.

Studiet sætter spørgsmålstegn ved den reelle effekt: I stedet for at understøtte bredere mangfoldighed i bestyrelserne og lette vejen for alle kvalificerede kvinder har loven især banet vejen for flere familierelaterede bestyrelsesudnævnelser.

I studiet viser hun, at andelen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer med familieforbindelser til siddende bestyrelsesmedlemmer og administrerende direktører steg efter 2011, og dermed sluttede en faldende tendens i årene forinden.

Også før reformen var det en afgørende faktor for kvindelige bestyrelsesmedlemmer at have familiære forbindelser. Før reformen havde en tredjedel af kvinderne familieforbindelser til bestyrelsesmedlemmer eller administrerende direktører før deres bestyrelsesudpegning, mens det blot var 10 procent blandt mændene. Reformen har forstærket denne forskel.

”Det er en risiko. Sammenligner man kvalifikationerne hos kvindelige bestyrelsesmedlemmer med og uden familieforbindelser, har dem med forbindelser en tendens til at være mindre kvalificerede målt på uddannelse og topledererfaring,” siger Esther Chevrot-Bianco.

Årsager

Hun mener ikke, at rekrutteringen af kvinder gennem familieforbindelser er et forbigående fænomen.

”De store forskelle mellem kvinder og mænd indikerer kraftigt, at kvinder generelt er meget mere afhængige af familienetværk. Det var også tilfældet før indførelsen af kvoten, men den nye kvote har forstærket mønstret. Forskellene tyder også på, at mange kvinder mangler adgang til traditionelle forretningsnetværk og er afhængige af familienetværk for at kunne kompensere.”

Hun peger på, at en af årsagerne kan være, at virksomhederne for at spare tid og penge har trukket på deres familienetværk.

Hun mener derfor, resultaterne bør lægge op til en diskussion om, hvordan man sikrer en bredere kvinderekruttering. For rekruttering gennem familierelationer og andre nære sociale netværk kan både forfordele mere kvalificerede kandidater og påvirke bestyrelsernes generelle kompetencer negativt.

 

Kvoter

Som mulige modtræk peger Esther Chevrot-Bianco også på mere gennemsigtige ansættelsesprocesser som en vej at gå. Regulering kan f.eks. sikre, at virksomheder offentliggør ledige bestyrelsesposter, herunder kvalifikationskriterier, inden de udnævner nye bestyrelsesmedlemmer.

”Hvad vi ikke bør gøre, er at konkludere, at kvoter som sådan er dårlige. Loven har faktisk øget andelen af kvinder i bestyrelser, hvilket er et klart fremskridt. Men på kort sigt har kvoter nogle utilsigtede konsekvenser, vi må håndtere.”

Henrik Denta

 

Læs hele undersøgelser her: https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2021/10/kvinder-i-bestyrelser-det-bliver-i-familien/

CEO-interview Karlstromer: Fleksibilitet afgørende i kriser

Opgiv at forudsige fremtiden. I stedet er evnen til at agere hurtigt og fleksibelt selv som en stor koncern med tusinde medarbejdere afgørende i en økonomisk usikker virkelighed, lyder det fra GN Store Nords CEO Peter Karlstromer i dette interview. Men hvordan gør man det i en virksomhed med mere end 155 års akkumuleret historie, kultur og ikke mindst bureaukrati, spørger Økonomisk Ugebrevs Peder K. Bjerge.

Peter Karlstromer, CEO for GN Store Nord, fremhæver, at det første man som topleder – eller mellemleder – skal gøre sig klart, er, at ledelse handler om at mobilisere energi og mennesker til at bevæge sig i den samme retning. I løbet af det år, han indtil nu har bestridt posten som øverste operativ chef for den danske teknologikoncern, har han derfor brugt tid sammen med resten af ledergruppen på at diskutere de tre vigtigste faktorer for GN som virksomhed.

”Den første er at være virkelig optaget af kunderne. Det betyder, at man er nødt til at få alle medarbejdere til at udvise en ægte interesse for kunderne, forstå deres forretning, deres behov og også markederne bredt set – både hvor de er i dag, men også hvad vi mener vil ske i fremtiden. Det er her, det hele starter.

Den anden er generelt, men endnu vigtigere i dag med den usikkerhed vi står midt i, at få ting til at ske, at få eksekveret. Du kan tænke nok så mange fine og gode tanker. Men det nytter intet, hvis du ikke er i stand til at eksekvere. Altså hvis du ikke har en handlingsorienteret kultur og ledelse, betyder det ikke noget, hvor godt dit tankesæt er. Det kræver en enkel organisationsstruktur. Ellers er det ikke muligt for os at handle hurtigt. Vi skal have en kultur, der stræber efter enkelhed og undgår overdrevet bureaukrati.

Den tredje er god ledelse af mennesker. I sidste ende er vi omkring 7.000 mennesker, og vi har cirka 1.000 ledere. Vi skal virkelig sikre, at de er gode ledere, der inspirerer deres teams og sikrer, at vi får de resultater, vi ønsker. Vi har godt 1.000 teams i GN, hvor det er afgørende, at teamlederne forstår, hvor vi er på vej hen som virksomhed, hvor det er enkelt for dem at arbejde godt sammen.”

Hvordan kan man undgå bureaukrati til fordel for fleksibilitet i en virksomhed som GN med en 155 års historie bag sig?

”Du har helt ret. Hvis du ser på de markeder, hvor vi er til stede, er vi ikke den største virksomhed i alle disse sektorer. Vi skal være store nok til at være slagkraftige, men vores styrker skal være smidighed, hurtighed og eksekvering.

Vi indførte en ny styringsstruktur for cirka et år siden, hvor vi tog det gamle høreapparatfirma og lydfirma og skabte en koncernstruktur, hvor jeg blev udnævnt til koncernchef. Vi brugte det som en platform til at stille en masse vigtige spørgsmål: Hvordan skal vi operere? Og hvordan kan vi operere på en enklere måde?

Jeg mener, at vi virkelig har forenklet vores styring og den måde, vi tænker om vores virksomhed. Jeg tror, at retningen er tydeligt sat. Og vi har gjort nogle meget gode fremskridt. Men vi har stadig en del arbejde foran os for at nå derhen, hvor vi får fuldt udbytte af vores størrelse og kompetencer på tværs af virksomheden på en ubureaukratisk måde. Så det er noget, vi bruger meget tid på sammen. Især med mit ledelsesteam for at sikre, at det er gennemført i hele organisationen i alle kerneområder.”

Hvordan går du rent praktisk til værks for at skabe en enklere organisation?

”Jeg kan give dig et eksempel. Tidligere havde vi flere teams, der alle arbejdede med produktion, logistik og forsyningskæde. Nu har vi oprettet ét globalt team, der forsøger at finde fællesnævnere, så vi ikke gør tingene på så mange forskellige måder. Vi ser også på grænsefladerne mellem vores data- og driftsorganisation og vores tre divisioner – kommunikationsløsninger til virksomheder, udstyr til gaming og høreapparater. Vores kunder i disse tre markeder stiller selvsagt meget forskellige krav. Men i vores udvikling af den bagvedliggende teknologi er der mange fællesmængder. Vi forsøger at sikre, at disse grænseflader er så enkle som mulige.

Her er det vigtigt at sætte tonen fra toppen. Noget af det kan løses i topstrukturen, men derefter handler det om at bede vores medarbejdere om at komme med idéer til, hvordan vi kan blive hurtigere og mere enkle. Jeg tror, vi er godt på vej i den rigtige retning, men vi kan blive endnu bedre.”

Og det er ikke noget, man kan gøre natten over, formoder jeg?

”Det er nok både en forbandelse for gamle virksomheder og store virksomheder. Det sker meget nemt, at der opstår komplekse arbejdsgange, hvis ikke ledelsen presser på i den modsatte retning for at undgå det. Nu prøver vi virkelig at gøre den enkelhed til en styrende tanke i den måde, vi arbejder på.”

Som den tredje vigtige faktor for, at virksomheden fungerer godt, nævnte du i begyndelsen god ledelse som afgørende. Hvordan fremmer man det konkret ned gennem organisationen?

”En forudsætning for dette er at definere, hvad vi mener med god ledelse. Som jeg nævnte i begyndelsen, har vi diskuteret det meget i mit ledelsesteam, den øverste ledelse. De tre punkter, jeg opsummerede for dig, er faktisk, hvad vi vil holde alle ledere ansvarlige for.

Vi kalder det endda vores ledelsesforpligtelser. Det handler om passionen for vores kunder, ledelse med fokus på handling og at få tingene til at ske. Vi opsummerer det i sætningen ”Embrace to win”, som handler om stærk, inkluderende ledelse blandt folk i teams, så de kan bidrage. Det betyder, at vi med godt lederskab ønsker at skabe en mangfoldig arbejdsplads, der tiltrækker de bedste talenter over hele verden, herunder kvinder, mænd, nationaliteter osv., og sørge for, at de bliver værdsat for deres individuelle styrker og bidrag og arbejder godt sammen.

Vi har defineret det godt og lanceret det blandt de øverste 200 ledere i vores virksomhed. Kort efter har vi udvidet det til alle vores ledere, som udgør omkring 1.000. Nu gennemfører vi mange samtaler om dette, mange træningssessioner, og som i alle virksomheder bruger vi det som et vigtigt parameter, når vi ansætter eller forfremmer folk. Vi forsøger også at give hinanden feedback: Hvor står vi her? Hvad gør vi godt? Og hvad kan vi gøre bedre? Jeg tror, det handler meget om at skabe et fælles sprog og sige, at dette er, hvad god ledelse er. Det tager selvfølgelig tid, før alle lever op til denne standard, men vi støtter folk undervejs for at sikre, at de kan udvikle sig som ledere i denne retning.”

I vores serie med toplederinterviews har Klaus Holse, formand for Dansk Industri, peget på, at hans generation af top- ledere står i en uvant situation med geopolitisk og økonomisk usikkerhed. Hvad mener du om den pointe?

”Jeg tror, der er meget sandhed i det. Klaus er en klog mand, som også er næstformand i vores bestyrelse. Jeg læste også den artikel. Den var interessant. Jeg mener, at det er rigtigt, at der er nogle meget stærke kræfter i verden, der har skabt mere usikkerhed end tidligere.

Jeg vil undlade at kalde det en krise. Det er nok ikke sådan, jeg tænker på det, men mere som usikkerhed, hvor vi skal tage højde for flere ubekendte, end der har været i meget lang tid. Og jeg tror, at det virkelig har fået os til at spørge os selv, hvordan vi kan øge fleksibiliteten i vores forretningsmodeller for at sikre, at vi kan navigere bedre og hurtigere i denne noget usikre tid.

Min pointe er, at det er meget svært at sige, hvad der vil ske de næste tre, fem eller ti år. Vi forsøger at håndtere det ved at sikre, at vi har mere fleksibilitet i vores forretningsmodeller end måske tidligere.”

Hvilken krise eller udfordring i denne virksomhed har du lært mest af?

”Bredere betragtet er det i de virkeligt vanskelige tider, at man lærer meget. Her vil jeg fremhæve den første globale krise, hvor jeg var en mere senior leder, nemlig finanskrisen i 2007-2009. På meget kort tid gik verden fra en følelse af sikkerhed til en hel del usikkerhed med hensyn til det globale økonomiske miljø. Det fik mig til at tænke meget og reflektere meget. Jeg fik en dybere erkendelse af vigtigheden af fleksibilitet og evnen til at navigere i det eksterne miljø.

Hvis jeg så ser på GN, har vi i dag fået en stabil virksomhed, hvor vi er bevidste om de muligheder, vi har foran os. Men da jeg kom ind i virksomheden, havde den flere vanskeligheder. Vi kunne ofte læse i nyhederne om dem. Der var en vis usikkerhed blandt medarbejderne om, hvor vi var på vej hen: Hvordan skal vi tænke om vores virksomhed? Hvor godt eller hvor dårligt står det til, essentielt set?

For mig blev det ret hurtigt klart, at det er vigtigt med meget ærlig og direkte kommunikation både internt og eksternt om, hvor vi står, og hvordan vi tackler udfordringerne. Det gav folk håb om, at der var en vej frem. Jeg tror, vi har opnået det i høj grad over de sidste 12 til 18 måneder, og jeg føler mig meget godt tilpas med det.”

Peder Bjerge

Top AI-performers har seks særlige unikke træk

AI, kunstig intelligens, har fået meget opmærksomhed – rigtig meget. Men for mange virksomheder er det stadig svært at finde den reelle værdi i anvendelsen. Konsulenthuset Boston Consulting Group ser på, hvordan de dygtigste topledere og virksomheder formår at høste frugterne.

Masser af erhvervsvirksomheder har investeret, ansat medarbejdere og lanceret pilotprojekter inden for AI. Men kun 26 pct. af virksomhederne har endnu fundet ud af at bruge AI til at skabe faktisk merværdi.

Undersøgelsen viser, at det samlede aktionærafkast er 60 pct. højere, og de opnår 40 pct. højere afkast på investeret kapital. Disse virksomheder excellerer også på ikke-finansielle faktorer, såsom indsendte patenter og medarbejdertilfredshed. De er AI top-performers, og de har seks karakteristiske træk, der adskiller dem fra andre.

1) De fokuserer både på kerneforretning og støttefunktioner. En almindelig misforståelse er, at AI’s værdi hovedsageligt ligger i at effektivisere og reducere omkostninger i støttefunktioner. Men faktisk ligger den største værdi i kerneforretningen. Her genererer topperformers 62 pct. af værdien.

2) De er mere ambitiøse. Forventningerne til vækst fra AI i 2027 er for topperformers 60 pct. højere end andre virksomheder. Derudover forventer de at reducere omkostninger med næsten 50 pct.

Tre fjerdedele af de mest visionære virksomheder fokuserer på innovation i kerneforretningen. Til sammenligning gør kun 10 pct. af andre virksomheder det – og hvis de overhovedet bruger AI, er det primært til at forbedre produktiviteten.

3) De investerer strategisk i nogle få højt prioriterede muligheder. Topperformers forfølger i gennemsnit ca. halvt så mange muligheder som andre. De fokuserer altså kun på de mest lovende initiativer og forventer mere end dobbelt så stort afkast af investeringen i 2024 sammenlignet med andre virksomheder.

4) De benytter AI både til at reducere omkostninger og skabe indtægter. Næsten 45 pct. af topperformers anvender AI til at reducere omkostninger på tværs af afdelinger, sammenlignet med kun 10 pct. af andre virksomheder.

5) De fokuserer mere på mennesker og processer end på teknologi. Topperformers investerer 10 pct. af deres ressourcer i algoritmer, 20 pct. i teknologi og data og 70 pct. i mennesker og processer, hvilket ifølge BCG er de vigtigste faktorer der understøtter succes.

6) De har meget hurtigt rettet fokus mod Gen AI. Topperformers bruger både prædiktiv AI og Gen AI – og de er hurtigere til at indsluse det, hvilket åbner op for muligheder inden for content creation og sammenspil mellem andre værktøjer og platforme.

7 trin mod AI-værdi

Top-performers baner vejen for AI, men andre virksomheder kan stadig nå at indhente dem. Efter at have set på tilgangen til ekstra værdiskabelse hos de førende virksomheder, har BCG samlet en række råd til, hvordan man hurtigt og effektivt kan skabe værdi af AI:

1) Topledelsen skal gå forrest og sætte en modig strategi. Man bør være forberedt på at støtte op om initiativerne over flere år.

2) For at maksimere den potentielle værdi af AI bør man udvikle en afbalanceret portefølje af initiativer. Det kan omfatte effektivisering af daglige processer, transformation af hele forretningsfunktioner og nye forretningsmodeller.

3) Fokusér på få initiativer med stor effekt. Start eventuelt med implementering af ét til tre tiltag med høj ROI, der er lette at implementere.

4) Man bør sikre, at den nødvendige infrastruktur for disse initiativer er til stede. Især med hensyn til IT-systemer og adgang til data.

5) Identificér, hvor der mangler viden, og investér i at lukke en eventuel kløft. Det kan være nødvendigt først at fokusere på teknologiske og datarelaterede udfordringer, men kompetencer relateret til mennesker og processer er også vigtige.

6) Sørg for, at implementeringen fokuserer på hele transformationen – både mennesker og processer. Dette inkluderer at udvikle nye arbejdsmetoder, talenter, forny processer og forbedre beslutningstagning.

7) Sørg for at sikre ansvarlig implementering af AI i alle initiativer ved at skabe gennemsigtighed, kontrol og ansvar. Dette hjælper med at overholde etiske retningslinjer og lovkrav samt håndtere forretningsrisici.

MAL

Log ind