Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 13

Guide: seks ledelsesstile – og hvornår de bør anvendes

En topleders succes er en direkte afspejling af det team, der arbejder under dem. Derfor er det også lederens fornemste opgave at få sit team til at funkle, altså at få dem til at præstere det bedste, de kan. Det opnås blandt andet ved at tilpasse sin ledelsesstil til de forskellige situationer, man som topleder står overfor, skriver erhvervspsykolog i en gennemgang af seks forskellige ledelsesstile.

Det, der virker smart i én situation, kan falde fuldstændig til jorden i en anden. Psykolog Daniel Goleman har identificeret seks forskellige ledelsesstile, som ledere kan trække inspiration fra alt efter hvilken situation, de står i:

Den autoritære: Sjældent den bedste måde at lede på. Den autoritære ledelsesstil er hierarkisk og minder meget om blot at give ordrer, som medarbejderne så skal adlyde. Selvom denne tilgang kan fungere acceptabelt på kort sigt, kan den på længere sigt have negative konsekvenser for virksomhedens kultur og medarbejdertrivsel.

Denne ledelsesstil giver dog mening i krisesituationer, hvor der kræves hurtig handling. Det kan være nødvendigt, at lederen træder til og udstikker klare instrukser uden diskussioner for at sikre effektiv udførelse.

Den visionære: Inspirerer og motiverer. Den visionære ledelsesstil handler om at sammenkoble arbejdet med et højere formål. Medarbejdere skal forstå, hvordan deres daglige arbejde bidrager til virksomhedens overordnede vision. En visionær leder skaber et miljø, hvor medarbejderne føler sig værdsatte og engagerede. Det handler i høj grad om at sætte klare rammer uden at micromanage, men i stedet stole på medarbejderne og deres evne til selv at udføre arbejdet. Denne ledelsesstil fungerer i mange situationer, især i tider med forandring og usikkerhed, da den giver medarbejderne en følelse af formål og retning.

Den temposættende: Højt tempo og høje standarder. En temposættende ledelsesstil er karakteriseret ved at sætte ekstremt høje standarder og stræbe efter perfektionisme. Det er en resultatorienteret tilgang, hvor både tempoet og forventningerne er høje.

Desværre kan denne ledelsesstil ofte føre til stress og belastning hos medarbejderne, da de konstant presses til den yderste grænse. Det er et trykkogermiljø, hvor det hele kan eksplodere, hvis grænsen overskrides. Selvom denne ledelsesstil sjældent er bæredygtig på lang sigt, kan den under visse omstændigheder være effektiv, hvis medarbejderne er særligt motiverede i en periode.

Den tilknyttede: Fokus på relationer og arbejdsmiljø. En tilknyttet ledelsesstil fokuserer på at opbygge følelsesmæssige bånd mellem medarbejderne. At skabe en følelse af holdånd. Dette indebærer at forme et positivt og støttende arbejdsmiljø, hvor idéer og feedback kan flyde frit. Hvor medarbejderne føler sig værdsatte og sete.

Denne relationsorienterede tilgang bidrager til at skabe et kontormiljø, der udstråler en følelse af fællesskab. Ledelsesstilen fungerer bedst i kombination med andre ledelsesstile, så den ikke står alene. Den er særligt effektiv til at skabe et positivt arbejdsmiljø, som især giver mening, hvis man prøver at hive flere medarbejdere tilbage på kontoret fysisk fremfor at arbejde ’remote’.

Den demokratiske: Giv medarbejdere en stemme.

En demokratisk ledelsesstil handler om at give sit team en stemme og opfordre dem til at bruge den. Det indebærer at få input, lytte til forskellige perspektiver og inkorporere feedback. Det viser medarbejderne, at deres mening betyder noget. At de bliver hørt og respekteret. Denne tilgang styrker medarbejdernes følelse af ejerskab og ansvar.

Den demokratiske ledelsesstil er ideel, når man er usikker på, hvilken fremgangsmåde der er den bedste. Hvis man ønsker at generere nye ideer eller mangler inspiration. Dog er det ikke den bedste strategi, hvis teammedlemmer ikke har den nødvendige erfaring eller kompetencer til at bidrage. I krisetider giver det heller ikke mening.

Den coachende: Personlig udvikling. En coachende ledelsesstil fokuserer på at fremme personlig udvikling hos medarbejderne. Som leder handler det om at forstå og støtte medarbejdernes individuelle mål, både personligt og professionelt. At hjælpe dem med at reflektere over deres fremtidige mål og ambitioner.

Det får medarbejdere til at føle sig sete, værdsatte og motiverede. Denne tilgang til ledelse er særligt effektiv i individuelle samtaler og evalueringer, hvor der kan gives målrettet feedback og skabes rum for refleksion. Men også i hverdagen kan man tilbyde løbende feedback, som hjælper medarbejderne med at udvikle sig og lære nye færdigheder.

MAL

Guide: Modstandsdygtighed kan øge væksten i krisetider

Ifølge konsulenthuset McKinsey klarer modstandsdygtige virksomheder sig ikke kun bedre end deres konkurrenter i krisetider. De accelererer også ind i den nye virkelighed og øger yderligere distancen til konkurrenterne, hedder det i en guide med titlen ”How Europe’s CEOs can build resilience to grow in today’s economic maelstrom”

Europa er ramt af krise. Med Ukraine-krigen, energikrisen og stigende fødevarepriser står vi på kanten af en recession. I tider som denne har virksomheder brug for nye metoder til at opbygge modstandsdygtighed.

Når man forventer en serie af kriser, nytter det ikke noget kun at slukke ildebrande. Før man kommer sig over én krise, banker den næste på døren. Strategien er altså ikke bæredygtig. Modstandsdygtighed bør i stedet ses som en betingelse for overlevelse og forstås som evnen til at håndtere modgang, løbende tilpasse sig og derefter accelerere til vækst.

Ægte modstandsdygtige organisationer kan vende tilbage til fremgang hurtigere end andre, og de trives i et usikkert miljø. De har et godt forsvarsspil, men de formår også at gå til angreb.

McKinsey foreslår en tre-trins raket, nemlig at 1) reagere på aktuelle udfordringer, 2) forudse næste fase af store udfordringer og 3) opbygge en evne til at tilpasse sig til at lægge grundlaget for modstandsdygtig vækst.

Reaktion. Først bør man se kortsigtet på situationen: kortlægge alle områder, der har brug for øjeblikkelig handling og se på, om virksomheden har de nødvendige evner og kompetencer til at reagere tilstrækkeligt på den nuværende situation.

Forudseenhed. Derefter kan man se lidt længere ud i fremtiden. For at forudse og reagere på kriser og muligheder har scenarieanalyse vist sig at være det mest effektive værktøj, så længe det understøttes af de nødvendige data og state-of-the-art analyser. Scenarierne bør stresstestes og forbindes med varslingssystemer.

Tilpasning. Scenarieanalyser kan hjælpe en virksomhed med at imødese potentielle fremtidige udfald gennem simulering og tidlige advarselsindikatorer. Men ikke alt kan forudsiges og forberedes på forhånd. Det er her, tilpasning, den tredje nøgleaktivitet af modstandsdygtighed, kommer ind i billedet. Den modstandsdygtige organisation er nemlig fleksibel: Den er ikke kun i stand til at reagere, men også til at tilpasse sig nye situationer – især de uforudsete.

McKinsey foreslår at se på følgende fem områder for at skabe modstandsdygtighed:

Beslutningshastighed: Virksomhedens struktur bør være agil og fleksibel, så beslutningsprocesser er hurtige. Roller bør være klart definerede, så beslutninger kan udføres effektivt, når de først er truffet. Kort sagt, handling over bureaukrati.

Ejerskabsfølelse: Decentralisering er et vigtigt begreb, da virksomheden drager fordel af ejerskabsfølelse hos medarbejderne, som skabes ved empowerment af individuelle medarbejdere og vidensdeling afdelinger imellem. Virksomheder bør kontinuerligt udfordre status quo ved at motivere til innovation og udforskning af nye muligheder.

Kompetencer: I hvor høj grad en virksomhed er modstandsdygtig afhænger af menneskene, der arbejder der. Find de mest talentfulde mennesker med de rigtige færdigheder, og giv dem de ressourcer de har brug for til at klare nuværende og fremtidige behov.

Kapitalomfordeling: Modstandsdygtige organisationer kan træffe investeringsbeslutninger og omrokere kapital hurtigt baseret på skiftende situationer.

Krisehåndtering: En veldefineret strategi for, hvordan kriser håndteres, er essentiel. Roller og ansvar er allerede fastlagt, så man kan agere hurtigt og effektivt. Lederansvar er klart defineret og kommunikeret.

Modstandsdygtige virksomheder er i stand til at gribe vækstmuligheder selv i svære tider. De udviser overskud i kriser ved at skifte gear hurtigt, afvige fra fare og derefter accelerere ind i nye muligheder gennem tilpasning. Den agile organisationsstruktur og beslutningsprocesser med klart definerede roller og ansvar gør, at alle ved hvad de skal gøre, når stormen kommer.

Der er ingen tvivl om at europæiske ledere står overfor en uafklaret økonomisk situation, hvor de virksomheder, der har svagheder i deres forretningsmodel, potentielt vil opleve eksistentielle risici. Rammen skitseret her kan hjælpe ledere til at se og forstå huller i forretningsmodellen og identificere vækstmuligheder, selv i krisetider.

Morten W. Langer

Topbanner CEO Udsyn
Download gratis White Paper om CEO-Udsyn 2025 til 2030

Guide: Mangfoldighed og inklusion skaber konkurrencefordele

Ifølge konsulentfirmaet Heidrick & Struggles er det ikke længere nok blot at uddelegere mangfoldighedsarbejde til HR-afdelinger. En inkluderende kultur bør gennemsyre hele virksomheden, og det skal bestyrelsen sikre. Virksomheder, der prioriterer mangfoldighed, ligeværdighed og inklusion, overhaler konkurrenterne.

En inkluderende kultur er efterhånden et af de vigtigste pejlemærker, når det kommer til at tiltrække talent for virksomheder i det pressede arbejdsmarked.

Topledere bør derfor fokusere på at kreere et miljø, hvor personer fra alle slags baggrunde kan bidrage med deres evner og færdigheder. Virksomheder, der fejler med dette, risikerer at sakke bagud. Faktisk ved de bedste ledere allerede, at en inkluderende kultur er et strategisk aktiv, der kan accelerere vækst, innovation og ydeevne.

Det rette fokus kan skabe en positiv cirkel, hvor mangfoldige og inkluderende virksomheder kontinuerligt tiltrækker og fastholder de dygtigste talenter og derfor udvikler mere innovative teams, der præsterer bedre. Virksomhederne kan også afspejle deres markeder mere nøjagtigt med mangfoldighed, hvilket i det lange løb øger deres markedsandel.

ifølge Heidrick & Struggles fokuserer 82 pct. af CEO’erne på kulturen i deres virksomhed, herunder at øge medarbejderengagement og forbedre mangfoldighed og inklusion. Men kun 27 pct. af lederne mener, at de opfatter deres virksomhed som inkluderende.

Så hvordan skabes den inkluderende kultur, mange indtil nu har fejlet med at skabe? Konsulenthuset peger på fem kerneprincipper:

Meningsfyldt lederskab. Den vigtigste drivkraft, når det handler om at skabe et kulturskifte hen mod mangfoldighed, ligeværdighed og inklusion, er CEO’en og andre ledende medarbejdere. De bør som rollemodeller tale autentisk om, hvorfor mangfoldighed og inklusion betyder noget for dem – hvorfor det er et strategisk behov, og hvordan det hænger sammen med organisationens formål.

Personlig udvikling. For at opnå en inkluderende kultur kræver det, at ledere er selvbevidste og villige til at opdage personlige blinde vinkler og skifte mindset. Der skal arbejdes bevidst med at udvikle tankesæt og adfærd for at forbedre evnen til at føle tilknytning med medarbejdere og værdsætte de forskelle, der er mellem dem. Ledere skal forstå at sætte pris på de forskellige livsfortællinger og oplevelser, medarbejderne kommer med, og se, hvordan de kan anvendes i arbejdet.

Bredt engagement. I et inkluderende miljø føler medarbejdere sig værdsat, respekteret og støttet. Resultatet er en følelse af engagement, hvor medarbejdere er passionerede omkring deres job og har mere lyst til at levere deres bedste arbejde.

Forskning har vist, at virksomheder, der skaber et miljø, hvor alle stemmer høres, har større sandsynlighed for at være innovative, agile og opnå resultater. Det er derfor afgørende for ledere at få faktabaseret indsigt i, i hvor høj grad medarbejdere føler tilhørsforhold og engagement.

Ledere har også brug for data og indsigt fra forskellige medarbejdergrupper (typisk segmenteret efter demografiske grupper). Derudover kan der hentes indsigter ved at lytte til folks historier. Invitér alle til at deltage i samtalen om inklusion.

Systematisk tilpasning. For at gøre inklusionskulturen bæredygtig, skal den indlejres i samtlige organisationens systemer, processer og politikker. Virksomheder skal gennemgå disse og fjerne eventuelle fordomme, der kan holde visse medarbejdergrupper tilbage eller resultere i forskellige systematiske resultater for forskellige grupperinger.

Repræsentation. For at man kan kalde en virksomhed inkluderende, kræver det at medarbejdere kan se sig selv i organisationen på alle niveauer, især i lederroller. Desværre har mange virksomheder stadig meget homogene ledelser, domineret af et enkelt køn, nationalitet eller kultur. Det nytter ikke alene at hyre et par kvinder til HR/Kommunikation eller at ansætte et par folk med andre kulturelle baggrunde til at repræsentere nye markeder.

Der skal bygges repræsentative teams gennem hele organisationen, kontinuerligt og bæredygtigt. Der bør udvikles en langsigtet og holdbar løsning med en robust pipeline af talenter i stedet for at lave quick-fix løsninger med et par ansættelser.

Der er ingen tvivl om, at virksomheder med en forældet holdning til kulturelle praksisser vil blive udfordret på deres ståsted i fremtiden.

Morten W. Langer

Hent vores gratis White Paper om Talent-og karriereudvikling

White Paper om Talent- og Karriereudvikling

AI-tidsalderen kalder på mere modne topledere

Fremkomsten af generativ AI lægger endnu et lag til et vilkår, som har været her siden den digitale teknologis store gennembrud for nogle årtier siden: Selv den dygtigste specialist kan ikke med nogen sikkerhed sige, hvordan nye opfindelser vil blive anvendt, om overhovedet. Under denne usikkerhed er den bedste leder ikke den, som forstår teknologien, men den, som forstår mennesker. Dét kræver erfaring. Denne artikel indgår i vores artikelserie om anvendelse af AI i erhvervslivet.

Det har altid været de unge, der var først til at tage ny teknologi til sig. Det har større betydning for dem, jo mere kompliceret teknologien bliver. Og det bliver særligt tydelig ved teknologispring, som i disse år generativ AI. Den 20-årige vil alt andet lige være hurtigere end den 40- eller 60-årige til at få værdi ud af de nye systemer og muligheder.

Når det gælder betydningen af nye teknologier for topledere, kan tendensen derimod være den omvendte. En mere kompleks teknologi favoriserer modenhed, når man skal forstå betydningen af – og mulighederne – i nye teknologier.

Stillet helt skarpt op: Hvis en bestyrelse søger en ny topchef, der kan håndtere strategien for omlægning til AI, skal den ikke gå ned i aldersgrupperne for at finde en tilpas kombination af teknologiske kompetencer og ledelsesmæssig erfaring. Den skal snarere helt glemme de teknologiske kompetencer og lede efter en kandidat med stor erfaring fra livet.

Det er den danske ledelseskonsulent Pia Lauritzen, medstifter af Qvest, der i en artikel på Strategy+Business filosoferer over, hvad fremkomsten af kunstig intelligens, og specielt generativ AI, betyder for topledelse.

Man fornemmer, at hun mange gange har fået spørgsmålet om, hvorvidt teknologien kan gøre topledere bedre. Hendes korte svar er nej. Ledelse er ikke et produkt af teknologi, så ledelse vil ikke blive bedre af, at man får smartere maskiner.

Men der er en meget længere historie bag – faktisk én, der fører helt tilbage til den før-industrielle tidsalder. Dengang var den bedste leder dén, som bedst fremstillede virksomhedens produkt, herunder ved at betjene de redskaber, der var til rådighed. Tænk på håndværksmesteren, som til enhver tid skulle være i stand til at sige, hvordan en opgave bedst kunne løses, og han skulle også være i stand til at lære fra sig.

Det var opnåeligt, mens redskaberne blot var simpelt værktøj. Med industrialiseringen kom maskinerne til, og mesteren – nu fabrikschefen – kunne ikke længere være den bedste til at betjene dem alle. Men han skulle forstå maskinerne så godt, at han kunne udnævne de underordnede, som hver især havde kompetencer til at optimere brugen af de enkelte maskiner.

I den digitale tidsalder rækker dét heller ikke længere. Der har alle dage været blindtarme i den teknologiske udvikling – maskiner blev opfundet og imponerede, men det viste sig, at de aldrig for alvor kom i brug, fordi der samtidigt blev opfundet andre maskiner, som var bedre og/eller billigere.

Men med den digitale tidsalder er der kommet så mange blindtarme, at toplederen ikke bare kan ansætte mellemledere og specialister, der har forstand på skidtet, og som kan fortælle, hvor verden er på vej hen. Den slags kan man have mere eller mindre kvalificerede gæt om, men ingen har endelig viden.

Det fordrer en topchef, der har en holistisk indgangsvinkel til tingene, og som ikke fortaber sig i én mulig fremtid. Det handler om at se mønstre i udviklingen, og så bedømme disse mønstre ud fra sin erfaring. Som Pia Lauritzen formulerer det, skal topchefen være en organisatorisk jordemoder: Han eller hun skal ikke føde barnet, men hjælpe det på vej.

Ledelse handler for en stor del om at få mest muligt ud af begrænsede ressourcer. En af de allermest begrænsede ressourcer er tid. Der skal træffes beslutninger hurtigt. Presset opstår ikke kun ved de beslutninger, der skal træffes her og nu. I mange tilfælde kan det opleves mere belastende, at markedsudviklingen gør, at man indenfor et halvt eller et helt år skal træffe en strategisk beslutning, f.eks. om AI.

Med erfaring har man bedre forudsætninger for at forstå, hvor teknologien kan hjælpe stakeholdere, særligt kunder og medarbejdere, til at gøre noget, de gerne vil. Med erfaringen kan man også bedre forstå, hvilke handlinger hos samme stakeholdere, der bliver overflødige – og det hele uden, at man fatter det mindste suk af, hvad der får AI til at fungere.

Sten Thorup Kristensen

Nordeas Mads Skovlund skolet hårdt af finanskrisen

Toplederinterview om kriseledelse: Som landechef og privatkundedirektør i Nordea Danmark er Mads Skovlunds tilgang til kriser særligt præget af hans personlige oplevelser under finanskrisen, hvor han så mennesker miste alt. Han deler her sine vigtigste kriseredskaber med Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Om noget tilhører Mads Skovlund en generation af ledere i den finansielle sektor, der oplevede finanskrisen på tætteste hold. Netop denne krise gav privatkundedirektøren og landechefen for Nordea Danmark nogle vigtige redskaber til at håndtere kriser. Han ser selv perioden som en hård skole, som senere også formede ham som topleder.

Hvad ser du som dine tre vigtigste ledelseserfaringer, som er mest relevante for den økonomisk usikre situation, vi oplever lige nu?

”Jeg må starte et marginalt andet sted: Det særligt interessante ved den virksomhed, jeg repræsenterer, er, at den er over 200 år gammel. Vi har stået i de situationer før, hvor sigtbarheden er lav, og usikkerheden er enorm. Fysikeren Isaac Newton sagde engang, at vi står på skuldrene af andre. Det skal man altid huske. Der er en masse inspiration og løsninger i virksomhedens historie.

Så når jeg kigger på udviklingen, som vi står overfor, så vil jeg gerne sige, at det ikke er for at negligere det, vi står overfor. Men verden har før stået over for ekstrem usikkerhed. Og vi er kommet igennem det ved at holde hovedet koldt. Det er med det afsæt, jeg leder.

Der er tre ting, som jeg altid har et fokus på. Det første og vigtigste er, at virksomhedens retning skal være klar. Uanset om det er en coronakrise, energikrise, flygtningekrise, klimakrise eller den form for krise eller usikkerhed vi står overfor nu, hvor det er en blanding af mange forskellige elementer.

Virksomheden er nødt til at være fuldkommen klar på, hvilken retning den har. Og ikke mindst er man nødt til at have tillid nok til at holde den retning, man har udstukket. Hvis man skifter retning hele tiden, så skaber man en utryghed blandt sine kolleger, der på et tidspunkt også smitter af på kunderne.

Når man har udstukket retningen, eller strategien om du vil, er tålmodighed afgørende. Man skal have tålmodighed nok til, at virksomheden som organisme bliver dygtig til at arbejde med den valgte retning. Jeg vender tilbage til tålmodighed som redskab til at håndtere en krise.

Den sidste ledelseserfaring, som for mig er afgørende for at håndtere den aktuelle krise, er, at uanset, hvor dygtig du er til at fastlægge en retning, skal du passe på med at lade tålmodighed blive en sovepude. Man skal løbende kunne evaluere sig selv, og være klar til at kill your darlings. Er der noget, der ikke virker, skal man fintune uden at gennemføre kæmpe paladsrevolutioner hvert år.

Som leder skal man lade sin organisation have muligheden for at blive i sporet og blive dygtig til den retning, der er valgt. Det er noget, jeg synes, vi altid skal have fokus på. Men særligt i krisetider, eller potentielt begyndende krisetider, er det enormt vigtigt. At der er tillid og tryghed i organisationen. Og det får man med en klar retning.”

I hvilken krise har du hentet netop de her tre ledelseserfaringer?

”Helt personligt har jeg to nedslag at holde mig til. Som det første har jeg Unibanks store krise i 92, så det er før min tid. Jeg begyndte i banken den 1. august 2000. Men nogle af de folk, der netop er gået på pension nu, var med i orkanens øje der.

Deres fortællinger om, hvordan de arbejdede under den krise dengang, holdt hovedet koldt, fandt en retning og stod fast på den, har jeg altid fundet ekstremt inspirerende. Det er en afgørende del af min kreditlærdom, nemlig hvilke fejl man skal undgå på kreditsiden. Man skal have de lange briller på og passe på med at tage for store risici i enkelte segmenter. Hvor enkelt kan det næsten siges?

Det andet nedslag, som var afgørende for mig, er finanskrisen, hvor vi købte resterne af Roskilde Bank, der på det tidspunkt var gået konkurs på grund af både kreditgivning og andre ulyksaligheder. Jeg var ude og snakke med nogle af de kunder, der havde mistet alt, hvad de havde.

Det var første gang i karrieren, hvor det for alvor gik op for mig, hvad en bank leverer: nemlig tryghed, sikkerhed og økonomisk stabilitet. Ikke bare for enkeltkunder, men i virkeligheden for hele samfundet. Når en bank ikke kan det, er det meget ubehageligt både for banken selv, men selvfølgelig også for de enkelte kunder. Jeg beklager, at det lyder kedeligt, men sikkert kredithåndværk er noget af det allervigtigste både før, under og efter en krise.” Hvordan formede finanskrisen dig som leder? ”Det er jo et godt spørgsmål, for jeg har aldrig lavet andet end bank. Krisen formede mig både som leder og mit liv i det hele taget. Altså, det at møde mennesker, der havde mistet alt, hvad de ejede og havde på grund af dårlig rådgivning, kommer jeg aldrig til at glemme.

Vi skal lige huske, at det i dag vil være ulovligt at tage så stor en risiko på sin balance, som Roskilde Bank gjorde. Men vi skal stadig som bankfolk være ydmyge overfor, at det er andres penge, vi har med at gøre. Det var jo ikke nyt for mig. Det havde jeg lært i mine første otte år i Nordea, men det blev meget tydeligt for mig, da jeg selv sad med det mellem hænderne.

Jeg kan stadig huske, når vi tog vores bil, den gamle chefjurist og jeg, for at køre ud til nogle af de kunder. Jeg var ganske ung projektleder dengang, og jeg var simpelthen bange hele vejen derud.”

Hvorfor var du bange?

”Fordi jeg vidste, at de mennesker havde mistet alt, hvad de havde. Jeg var også nervøs, når jeg skulle ud i de filialer, vi havde overtaget, fordi jeg vidste, at jeg så verden helt anderledes, end de gjorde. Selvfølgelig havde både samfundet og Roskilde Bank helst været den erfaring foruden, men for mig var det en meget stor og hård læring.

Jeg har den helt sikkert med i alt, hvad jeg foretager mig som leder.”

Men hvad var du konkret bange for? Du havde intet personligt ansvar for den situation.

”Ja, det ved jeg godt. Men jeg var jo ham, der kom ud og fortalte, at de var konkurs. Jeg havde ikke skabt den situation, men sådan føltes det. Jeg vidste jo, at de havde mistet alt, når vi kom ud til dem. De vidste det bare ikke selv.

Vi havde nok omkring ti møder af den slags. Og det var bestemt ikke rart. Altså rationelt har du helt ret, men jeg kan stadig huske en kunde, hvor familien var nødt til at gå fra et hus, der var nedarvet gennem generationer. Det var nok den værste, fordi det handlede ikke bare om mursten, men om familiens identitet. Alt sammen på grund af systemisk dårlig rådgivning fra deres bank.”

Så værdien af kredithåndværket var den egentlige lære af finanskrisen for dig som leder?

”Men jeg lærte også en anden ting. Da vi købte Roskilde Bank, var det på det absolutte lavpunkt af finanskrisen. Alt var sort. Ligegyldigt hvor du kiggede hen, så du ned i en afgrund. Det var, som om vi stod på toppen af et bjerg et kvart sekund før, vi styrtede ned.

I bagklogskabens klare lys kan jeg se, at bare et år efter begyndte verden at arte sig igen. De løsninger, vi kunne lave med kunderne, blev markant bedre for dem, end hvis vi var blevet tvunget til at lave en løsning lige på det værst tænkelige tidspunkt af krisen.

Det er derfor, at jeg før fremhævede tålmodighed, når vi står over for noget, vi ikke kender. Det er en læring derfra. Pointen er at lade være med at agere med det samme. Tro på den retning, der er sat. Og lad verden komme til dig, så du bedre kan overskue, om der skulle være andre muligheder end dem, du lige tror, der er.”

Fik angsten for at møde de værst ramte kunder under finanskrisen dig til at tvivle på, om du havde valgt det rigtige erhverv?

”Grundlæggende tror jeg på, at det er sundt at tvivle. Den positive side af tvivl er, at den hele tiden presser mig til at gøre det bedre, finde nye veje og løsninger. Jeg er super nysgerrig på at lære fra andre om min tid dengang. Så min tvivl er med til at gøre mig bedre. Men der er to måder at tvivle på. Den negative tvivl er den, hvor tvivlen lammer ens evne til at agere. Hvis jeg skulle nå dertil, har jeg en pligt til at stoppe.”

Hvilke faktorer ser du som de vigtigste for den virksomhed, som du har ansvaret for? Vel næppe geopolitiske konflikter?

”Jeg har faktisk valgt de geopolitiske forhold generelt i banksektoren som vigtige. Hver gang, verden ændrer sig, så ændrer bankverdenen sig med det samme, fordi vi er et globalt afhængigt system. Tag f.eks. krigen mellem Rusland og Ukraine. Mængden af nye sanktioner, vi skal hjælpe virksomheder med at overholde, har jo været et gigantisk arbejde.

Økonomiske svingninger er meget vigtige for en bank. Det holder vi øje med hele tiden. Men jeg vil sige, at hvis man kigger på de markedsbevægelser, vi har været igennem de seneste år, så er det ofte udløst af geopolitiske forhold.”

Peder Bjerge

Esholdt om topledelse: Få mere kontrol, vær ikke bange for at miste den

En af de største tennisspillere gennem tiderne – Bjørn Borg – var i besiddelse af en meget høj mental kapacitet. Hans filosofi var simpel: ”Behold fokus på bolden som spilles nu, ikke på den forrige bold eller på den næste bold. Men på den som er på vej over nettet lige nu. Alene på den måde kan en kamp vindes. På samme måde bør topledere tænke, når de skal håndtere operationelle beslutninger, skriver managing partner Lars Esholdt fra Esholdt Executive Search om den mentale tilgang til at vinde

Denne mentale tilgang til at fokusere på den helt aktuelle problemstilling og løsning, kræver at spilleren kan udviske eventuelle skuffelser fra den forrige måske tabte bold og ikke frygte de næste bolde, der skal spilles. Det handler om mental nulstilling efter hver bold, og det er en krævende disciplin og en kunstart, som også den danske tennisspiller Holger Rune mestrer.

At være i nuet og have mod til at stå der, kan opleves som at afgive kontrol. Men kun på den måde kan sportsudøveren eller toplederen opnå fuld kontrol.

I virkeligheden er det et paradoks: Mange unge i arbejdslivet forsøger at opnå kontrol over karriere ved intens langtidsplanlægning og synes fejlagtigt at tro, at livet er et linært system, som kan planlægges i detaljer og optrænes. Opfattelsen er nærmest, at man skal undgå improvisation for at tackle uventede nederlag på vejen.

Højt potente veluddannede unge formulerer ofte værdien og nødvendigheden af den næste bold, selv om nutiden er det eneste som muliggør dette. Mange fokuserer på fremtiden, de krampagtige bestræbelser, at gøre som de andre.

Men det siger sig selv, at man ikke kan gøre som andre, når man er unik som individ. Dybest set er det en mangel på omsorg og respekt for sig selv – en slags maskinel opfattelse af, hvad et menneskeliv skal/bør være.

Når du ikke længere er bange for at miste kontrol, vil du få mere af den.

Mantraet må være: Gør dit yderste for at vinde, men gør det da med glæde. Nyd det – for uden dette bygges intet bæredygtigt. De mest vellykkede topledere, jeg har haft mulighed for at tale med, havde ikke er færdig plan. Men de havde alle sammen en følelse af sig selv og hvilken lystbetonet kompetence, som de ønskede at udvikle. Og de fleste har udviklet sig som individer, erhvervet nye indsigter og fået nye perspektiver. Og det er netop disse kvaliteter, som vi som headhuntere ønsker at finde i en fremtidig leder.

Støj fra publikum, som råber og skriger ned på banen, kan defokusere en uøvet spiller. Og i den forbindelse er det jo tankevækkende, at Holger Rune i højere grad er begyndt at beholde energien hos sig selv i stedet for at diskutere med andre omkring sig.

Som ung i dag omgives man af uhyre meget støj. Vigtige nyheder, som har reel indflydelse på ens forståelse, blandes med nyheder om en hund, som har gennemgået et sygdomsforløb, eller om kendisser, som har købt en millionvilla. Ja, der er masser af meningsløs tabloidstøj, som man af mange gode grunde bør lukke ude.

Du vinder ikke kampen, hvis du er for optaget af at følge de andres kampe, mens du selv spiller. Du kan muligvis undskylde, at du taber dit eget parti, men det gavner intet. Problemstillingen er ofte, om mennesker egentlig tør vinde  – eller om det er enklere at tabe.

Indgangen til at kunne forstå andre, går gennem en grundlæggende forståelse af sit eget ¨selv¨. Både når det handler om politik, sport, erhvervsliv, unge studenter eller børn, så ønsker vi aktører som har denne ¨selvfølelse¨ – for ellers bliver man alt for påvirkelig over for alt det virvar, som florerer til alle tider.

Det store tab er at vi mister personligheder, meninger, holdninger, mod, vilje, og entreprenørskab. Det fatale tab er, at vi risikerer at blive ulykkelige, og det er også samfundsøkonomisk en meget dårlig forretning.

Morten W. Langer

Guide: Sådan takles uenigheder på arbejdspladsen

Ifølge Konsulenthuset Korn Ferry har der i 2022 været flere konflikter på arbejdspladserne end tidligere. De kommer med fem praktiske råd til, hvordan uenighederne håndteres, så de munder ud i løsninger og ikke i skærpede konflikter.

Et forøget pres på de ansatte i erhvervslivet efter en stribe nye usikkerheder som inflation, recessionsfrygt og geopolitik betyder, at mange medarbejdere føler sig ekstra presset på arbejdspladsen, og det har fået antallet af konflikter til at stige.

Men hvilken effekt har det egentlig i praksis? Problemet er, at konflikter hæmmer den interne kommunikation, og dårlig kommunikation mellem ansatte og ledere resulterer ofte i svagere samarbejde og mere stilstand. Ergo hæmmer konflikter fremdrift på alle planer.

Er man derimod blot uenig, og kan finde ud af at håndtere uenigheden, er det muligt at fortsætte kommunikationen. Man kan lære af hinandens synspunkter og arbejde sammen om at finde den bedst mulige løsning på problemer. Uenigheder kan derfor ende ud i innovationer. Det handler om, at uenigheder ikke må eskalere til konflikter.

Konsulenthuset gennemgår i en guide fem råd til, hvordan man undgår, at uenigheder eskalerer til egentlige konflikter: 1. undgå negativ kommunikation, 2. find fælles fodfæste, 3. lyt med åbent sind, 4. anvend inkluderende sprog, 5. kald elefanten i rummet.

Undgå negativ kommunikation. Når man indgår i en konflikt, er det let at komme til at tale, før man tænker – især hvis bølgerne går højt. Korn Ferry foreslår, at man holder øje med Gottman’s ’Four Horsemen’ of toxic communication , og så vidt muligt undgår dem.

De indebærer a) Kritik: at angribe modpartens karaktertræk, altså gå personligt til værks, i stedet for at fokusere på det specifikke emne som udgør kernen af uenigheden. b) Foragt: at virke overlegen, nedgørende, have manglende respekt og forståelse for modparten c) at være defensiv, som bare er en anden metode til at fraskrive sig ansvaret og dermed skyde skylden på modparten. Og d) at trække tiden ud, at fjerne sig selv fra konflikten uden at ville komme den til bunds.

Find fælles fodfæste. Et vigtigt råd, når der opstår uenigheder på arbejdspladsen, er at fokusere på slutmålet – hvad er det man gerne vil opnå. ’The why’ skal guide parterne henimod en løsning. Følelsen af at være på samme hold vil centrere dialogen om emnet og forhåbentlig lukke ned for personlige angreb og oppustede egoer.

Lyt med åbent sind. Når der opstår uenigheder omkring et emne med flere passionerede personer involveret, begynder man oftest at tænke over sine egne svar og argumenter, snarere end man lytter til hvad de andre har at byde ind med. På den måde er der sjældent noget, der rykker sig. Den optimale fremgangsmåde er at sætte sin egen agenda til side, være tilstede og lytte til, hvad modparten fortæller. Forstå deres synspunkter, stil spørgsmål, grav dybere – vær nysgerrig på at forstå baggrunden for deres holdning, og hvorfor den er vigtig for dem.

Det kræver en god portion selvbevidsthed og kan i særdeleshed være svært, når bølgerne går højt. Men kommunikationen vil uden tvivl flyde lettere, hvis man sigter efter objektivt at forstå, hvor modparten kommer fra.

Anvend inkluderende sprog. Mennesker sanser hurtigt, hvis nogen ved bordet har en forudindtaget agenda, og der bliver sjældent reageret positivt på det. Det er umuligt at kontrollere andres holdninger og tvinge dem til enighed. En diskussion kan hurtigt ende med, at alle taler i munden på hinanden, og hver enkelt forsøger at overtage og ’vinde’ diskussionen.

Men den metode er der intet vundet ved. For at forene dialogen igen, bør man gentage samtalens formål, anerkende andre personers input, fremhæve de pointer der er enighed om, og hvad der anses som værdifuldt input.

Først derefter giver det mening at beskrive uenighederne. Her er det essentielt at være omhyggelig med valg af ord. Brug f.eks. ’og’ i stedet for ’men’, da ordet ’men’ har en negativ klang, hvilket har tendens til at få folk til at lukke af, i kontrast til ’og’ der føles inkluderende og giver større chance for, at modparten bliver ved med at lytte.

Kald elefanten i rummet. Megen tid er spildt i mødelokaler, fordi de færreste har lyst til at sige fra, hvis samtalen går ned ad en irrelevant vej (f.eks. en lavprioritetsopgave eller en decideret dårlig idé), hvor alles tid spildes. Her skal siges fra på den rette måde – helst af lederen, hvis job det er at være opmærksom på, hvad der foregår, og hvad der bliver sagt. At sige udfordrende ting højt, og vise at alle er frie til at sige sit, er befriende og styrkende som team.

Morten W. Langer

CEO Survey 2024: eksternt pres kræver intern forandring

Globale CEO’er forudser store omvæltende forandringer de kommende år, og de ved, at de skal reagere og forholde sig til de ændrede omverdensforhold. Men de er ikke sikre på, om deres virksomheder vil overleve mere end et årti ved at fortsætte den nuværende kurs, viser PwC’s årlige CEO Survey baseret på svar fra 4702 CEO’er. Læs her hovedpunkterne i undersøgelsen.

1) Genopfindelse er et krav. I en tid præget af AI’s ankomst og klimaforandringer er spørgsmålet om, hvordan man skaber værdi, oppe i clouden. Ifølge undersøgelsen har 76 pct. af CEO’erne i de seneste fem år truffet væsentlige beslutninger, der har påvirket deres forretningsmodel fundamentalt. Alligevel tvivler op mod halvdelen af respondenterne på, om det ville være nok til overlevelse i det kommende årti, hvis de blot fortsatte i nuværende spor.

2) Et eksternt pres. Presset til fornyelse kommer fra eksterne kilder. Ny teknologi, ændrede kundepræferencer og klimaforandringer tvinger CEO’er til at ændre måden, de skaber og leverer værdi på. CEO’er står over for en kompleks opgave, hvor de skal tage hensyn ikke kun til kundernes behov, men også til interessenternes ønsker, herunder leverandører, partnere, investorer og samfundet som helhed.

3) Klima og miljø. Klima står som et af de helt store fokusområder. Der er dog store udsving i CEO’ernes fremskridt på området. Omkring halvdelen angiver, at de arbejder på at skabe nye klimavenlige produkter og tjenester, men mange virksomheder halter bagud. Selvom det ikke bliver nemt, bør CEO’er lede efter muligheder for at skabe ’naturpositive’ forretningsmodeller, der ikke kun mindsker risici og styrker finansielle afkast, men også gavner samfundet.

4) AI potentialet. En anden megatrend er generativ AI. Inden for de næste tre år forventer syv ud af ti CEO’er, at AI vil øge konkurrencen, ændre forretningsmodeller og kræve nye færdigheder hos arbejdsstyrken. Generelt ser CEO’er positivt på AI, hvor 60 pct. betragter det som en mulighed snarere end en risiko. Men ikke alle medarbejdere deler disse positive synspunkter. CEO’er skal derfor huske at håndtere de uundgåelige spændinger mellem kortsigtede jobtab og det langsigtede potentiale for jobskabelse over for deres medarbejdere.

5) AI udfordringen. En række eksperter på området udtrykker bekymring over de potentielt store utilsigtede konsekvenser, der kan opstå, når AI’s rækkevidde vokser – og CEO’erne deler den bekymring. Cybersikkerhed, øget risiko for spredning af misinformation og større bias mod specifikke grupper af medarbejdere eller kunder er nogle af de udfordringer, der kan opstå.

6) Forandringsbarrierer. CEO’erne blev spurgt om, hvilke forhindringer de ofte støder på, når de står over for store forandringer. Svarene var meget sektorspecifikke, men der var nogle blokader, flertallet var enige om. Bureaukratiske processer, begrænsede økonomiske ressourcer, medarbejdernes færdigheder og teknologiske evner var nogle af de mest nævnte. Især ineffektivitet var et område af bekymring for mange CEO’er. De rapporterede i gennemsnit, at 40 pct. af tiden brugt på møder, administrative processer og e-mails.

7) Fundamentale forandringer. Den faktiske forandring opstår ofte, når virksomheder tager meningsfulde og omvæltende initiativer. Når de tør tage skridt, der fundamentalt laver om i måden, der drives forretning på. PwC’s analyse af årets data viste en positiv sammenhæng mellem overskudsmarginer og forretningsmæssige tiltag, der havde en stor eller meget stor effekt på respondenternes forretningsmodeller – såsom udvikling og implementering af ny teknologi, nye prismodeller og strategiske partnerskaber.

8) Forventninger til klimaprioriteter. Når CEO’er fastlægger deres prioriteter for de kommende år, anerkender mange, at klimaforandringerne kommer med både særlige muligheder og risici. Næsten en tredjedel forventer, at klimaforandringer vil ændre den måde, de skaber og leverer værdi på i løbet af de næste tre år. Dette forklarer delvist, hvorfor 41 pct. af CEO’erne siger, at deres virksomheder har sat lavere grænseværdier for klimavenlige investeringer sammenlignet med andre investeringer.

9) Hold antennerne ude. I sin erindringsbog fra 1996 skrev den afdøde Andy Grove, tidligere CEO for Intel, at ‘Før eller senere vil kun de paranoide overleve.’ At være paranoid betyder i denne kontekst, at man har antennerne ude, er ekstra opmærksom og holder et vågent øje med, hvad der sker omkring én.

MAL

Ritualer på arbejdet hjælper ansatte med at finde mening

I bogen ’The Ritual Effect’ argumenterer Harvard Business School Professor Michael Norton for de positive effekter af ritualer på arbejdspladsen. Uanset om man elsker eller hader teambuildingøvelser kan de styrke båndene mellem kollegaer og skabe en følelse af større mening og samhørighed, hedder det.

Stort set alle mennesker følger en række rutiner i deres hverdag, både på daglig, ugentlig, månedlig og årlig basis. Det kan være ens morgenrutine, når man står op: børster tænder, tager bad og spiser morgenmad, eller de mere festlige af slagsen, såsom bryllupper, fødselsdage eller fyraftensøl på en fredag. Mange af disse rutiner er faktisk ritualer, og ifølge Norton har de måske større betydning, end vi umiddelbart tror.

Det er dog vigtigt at påpege forskellen mellem vaner og ritualer. Begge dele udføres ofte nogenlunde rutinemæssigt, også ofte ubevidst. Men den store forskel ligger i, at ritualer har større betydning. En vane er mindre væsentlig og har ikke samme evne til at ændre vores mentale tilstand. Ritualer kan nemlig være kraftfulde.

Norton fremhæver: “Vi bruger dem til at ændre vores følelsesmæssige tilstande på mange forskellige måder.” Han fortsætter, “for at berolige os selv, for at motivere os selv og for at skabe forbindelser med andre.” Det kan f.eks. være at høre høj musik på en løbetur for motivationen, tage et langt varmt karbad, hvis man er stresset, eller at skåle med vennerne for at løfte stemningen.

Ritualer på arbejdspladsen

Det er ikke anderledes, når det kommer til arbejdspladsen. Teams med simple ritualer, såsom at drikke kaffe med kolleger eller at starte møder med lidt hyggesnak, før man går i gang med det faglige, rapporterer at finde mere mening i deres arbejde.

Et studie illustrerer tydeligt effekten af grupperitualer på arbejdspladsen. Forskerne bad 122 grupper, hver bestående af tre studerende, der ikke kendte hinanden på forhånd, om at deltage i et eksperiment, der skulle vurdere forbindelsen mellem grupperitualer og arbejdsopgaver.

Alle grupper udførte den samme serie af fysiske opgaver, såsom at klappe hinandens højre skulder tre gange og holde en knyttet næve mod hjertet i syv sekunder. Halvdelen af grupperne stod over for hinanden, mens resten vendte ryggen til hinanden. Efterfølgende blev grupperne bedt om at udføre en brainstormingsession. Dem, der havde stået over for hinanden, vurderede både ritual og brainstormingsessionen som mere meningsfuld. De rapporterede også større sympati for deres gruppe.

At introducere og udføre ritualer på arbejdspladsen kan virke akavet. Især hvis medarbejdere højlydt modsætter sig dem. Alligevel viser forskning, at de virker. De får medarbejdere til at interagere og knytte bånd, også selvom de ikke bryder sig om selve ritualerne.

Og det er vigtigt at huske på, at ritualer på arbejdspladsen kan være alt fra kaffepauser og fællesfrokoster til vandreture og sportsturneringer. Det behøver ikke at være en mere eller mindre akavet ‘holde i hånd’ teambuilding øvelse. Det ser dog ud til at give bedst resultater, hvis ledere opfordrer medarbejderne til at finde deres egne ritualer.

Norton anbefaler disse tre trin:

1) Observer. Er der nogle hyggelige rutiner, som medarbejdere allerede ubevidst praktiserer? Læg mærke til normer og rutiner, og udvid dem til ritualer ved at skabe bevidsthed om dem. Støt op om det, der allerede sker.

2) Hold det medarbejderdrevet. Find måder at opfordre medarbejderne til at skabe deres egne teamritualer. Igen – støt op om det, der allerede sker.

3) Giv ressourcer. Hvis et team f.eks. spiser frokost sammen hver torsdag, kan man opfordre til, at der oprettes en pulje på virksomhedens regning, hvor man kan tage ud at spise en gang om måneden.

Til sidst er det vigtigt at nævne, at ritualer ikke er en tryllepille, der skaber forandringer natten over. Ritualer bringer mennesker tættere sammen og vil på sigt opbygge en medarbejderstab med større tillid og samhørighed.

Det er denne langsigtede fordel, der gør ritualer så værdifulde på arbejdspladsen. Ved at investere tid og energi i at etablere meningsfulde ritualer kan virksomheder skabe en kultur, der fremmer samarbejde, trivsel og engagement blandt deres medarbejdere.

MAL

Log ind