Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind

Guide: Her er den autentiske topleder

Den ”autentiske toperhvervsleder” opfattes ofte som en bedre leder end andre. Men hvad er en autentisk leder egentlig? Ophavsmanden bag begrebet, William George, gennemgår her hovedtrækkene ved den ”autentiske leder”, og hvorfor denne ledertype ofte gør det bedre end andre. Et budskab er blandt andet, at autentisk ledelse kan læres og udvikles. Og denne ledertype kan ofte bedre engagere medarbejdere end egentlige belønninger, lyder budskabet.

Stort set alle ledelsesfilosofier bliver fra tid til anden genstand for gennemgribende kritik. Jo større tilslutning til en ny teori, desto heftigere kommer modargumenterne på gaden. Det har ophavsmanden til ”autentisk ledelse” William W. George fra Harvard Business School netop oplevet. ”Det sidste, ledere behøver i afgørende momenter, er autencitet,” siger Stanford-forskeren Jeff Pfeffer. ”At være dig selv er et forfærdeligt råd,” siger Adam Grant fra Whartons Business School.

Men William George tager kritikken lige så roligt som ordet autentisk dækker over: Ægte og pålidelig. En autentisk leder skal ikke give sig ud for andet end dét, personen er. Han bruger kritikken til for alvor at slå fast, hvad autentisk ledelse er, og hvilken betydning, det har for medarbejderne

For det første er det vigtigt at forstå, hvad autentisk ledelse betyder, da der er mange misforståelser. George mener, at kritikerne fuldstændig har misforstået meningen med det ledelsesprincip, som han udviklede i 2003. Man skal hæfte sig ved betydningen af ordet autenticitet: ægte, troværdig, pålidelig. En autentisk leder skal være ærlig om sig selv. Det er hans eller hendes karakter, der er det vigtigste. Ledelsesstil, kompetence osv. spiller en underordnet rolle.

For det andet er det vigtigt at erkende, at autentisk ledelse er noget helt andet end tillærte ledelsesstile. Autenticiteten bygger på sin egen personlighed.

For det tredje skal ledere erkende, at autentisk ledelse skal udvikles. Det kræver hårdt arbejde, og det tager mange år at nå frem til en autentisk ledelse. Det er altså ikke nok at sige: ”sådan er jeg.” Man undgår heller ikke at lave fejltagelser, og fejl kan gøre særlig ondt, netop fordi lederen forsøger at være autentisk. Er det så personligheden, der er noget galt med?

For det fjerde skal lederen erkende, at essensen af autentisk ledelse er emotionel intelligens, eller EQ. Mennesker med en høj IQ og en lav EQ kan ikke kaldes autentiske ledere. Mens IQ er en konstant faktor livet igennem, er EQ noget, der kan udvikles. Det vigtigste skridt i en EQ-udvikling er at blive klar over sig selv – at kende sig selv.

George siger, at autentisk ledelse ikke er noget, der læres på et lederkursus. Det er en livslang proces, hvor lederen konstant må gennemgå sin livshistorie og sin egen smeltedigel for at finde ud af, hvad der er i den, og hvad det betyder. En autentisk leder vil kun gradvist forstå sig selv, fordi han hen ad vejen opdager nye sider af sig selv. Man piller dermed hele tiden nogle lag af sig, indtil man kommer ind til kernen eller sandheden, som George kalder True North. Først dermed får lederen tillid og styrke til at kunne håndtere vanskelige situationer.

For det femte skal der skabes en metodik i udviklingen af autentisk ledelse. Hver eneste dag skal der sættes tid af til refleksion og indadvendte øvelser. Man skal træde et skridt tilbage fra den pulserende verden, slukke for sin mobiltelefon, sin pc og tv-skærmen og reflektere over det, der er vigtigst. Lederne kan bruge de populære metoder som meditation, mindfulness, bøn eller lange gåture for at ”rense ud” rent mentalt, eller man kan sidde stille og roligt og fordybe sig i sine tanker. Det vigtigste ved disse øvelser er at fjerne sig fra den konstante og overfyldte liste af noget, man skal gøre. I disse stunder bliver det vigtigste i ens liv vigtigere end alle hastesagerne.

Det interessante ved denne del af den autentiske ledelsesproces er, at det svarer nøjagtigt til det, som mange kinesiske ledere gør, og som de mest succesrige vestlige ledere i Kina har lært at gøre.

For det sjette skal den autentiske leder konstant forsøge at få en ærlig tilbagemelding fra kolleger, venner og medarbejdere – om deres ledelsesmetode. George mener, at noget af det sværeste for ledere er at forstå, hvordan andre mennesker ser på dem, også fra mennesker, der ser meget kritisk på dem.

Ved at lytte til sig selv og sine omgivelser bliver det lettere for en leder at skabe en ærlighed i sin omgang med medarbejderne, og dermed bliver det lettere at skabe opbakning bag nogle fælles formål, der er langt bredere end nøgne, økonomiske måltal. På den måde bliver det også lettere at træffe beslutninger, der ikke generer medarbejdere. Den autentiske leder skaber mere respekt, fordi han eller hun viser en ærlighed og oprigtighed i sin ledelse.

Hugo Gaarden

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind