Industri 4.0 er ikke blot på vej – den er her allerede; den er blot svær at overskue. Læs i denne artikel om, hvordan de virksomheder, der hidtil har haft succes med den nye teknologi, typisk har grebet tingene an.
I dag ved ethvert barn, at opfindelsen af dampmaskinen i 1700-tallet satte gang i en industriel revolution i England. Men sådan har man næppe set det i samtiden. Man har givetvis set, at noget stort var i gang, men man har måske nok så meget knyttet det til de nygravede kanaler, til mineindustri i stor skala og til teknologiske landvindinger i tekstilindustrien – plus en mængde opfindelser og fænomener, som vi for længst har glemt igen.
Sådan er det også med det, der bliver betegnet som den fjerde industrielle revolution (de to mellemliggende var kendetegnet ved henholdsvis elektricitetens udbredelse omkring år 1900 og computerens indtog et halvt århundrede senere). Vi ved, at der sker en masse med digitalisering, internet of things, automatisering, cloud computing og så videre.
Vi ved ikke, hvor det ender. Men vi kan se, at der er vindere og tabere i selve processen, og at de første er dem, som forstår udviklingen og formår at lukrere på den. Derfor gælder det om at være med på vognen, og til den ende bringer Strategy+business i en artikel en handlingsplan på seks punkter – udarbejdet ud fra de generelle mønstre hos de hidtidige vindere.
Punkt 1: Læg en strategi helt fra starten af. Vurdér, hvor din virksomhed skal hen med f.eks. digitalisering, og sammenlign med hvor den faktisk er. Fastlæg delmål på vejen hen mod slutmålet. Prioritér de tiltag, der kan hjælpe i denne henseende. Saml opbakning fra ledere på alle relevante niveauer og sørg for, at det nødvendige engagement hos medarbejderen bliver skabt.
Punkt 2: Begynd med pilotprojekter. Det er et markant træk ved Industri 4.0 (som tiden under og efter den fjerde industrielle revolution også bliver kaldt), at det er tilladt at fejle. Der skal sættes nogle projekter i søen, og nogle af dem vil dø, men andre vil overleve og blive succeser. Det skal dog ikke være mere løsrevet fra sammenhængen, end at man tilstræber, at pilotprojekterne indeholder elementer af det, som man forestiller sig skal være fast praksis, når engang strategien er fuldført.
Punkt 3: Definer de kompetencer, virksomheden mangler. Pilotprojekterne giver en erfaring om, hvad virksomheden er god til i Industri 4.0, men også hvad den ikke er god til. Disse huller i kompetencerne skal i første omgang identificeres og beskrives, i anden omgang fyldes ud. Det kan være gennem tilkøb af teknologi eller virksomheder, men det handler naturligvis også om at ansætte de rigtige mennesker, og at sørge for den fornødne uddannelse og fastholdelse af vigtige medarbejdere.
Punkt 4: Bliv eminent til dataanalyse. Entusiasmen omkring big data er måske ikke, hvad den har været, men konklusionen af dette er ikke, at big data ikke er vigtigt – blot at potentialet måske ikke er helt så stort som tidligere opfattet, og at det bliver sværere at nå det. En ting er at samle de myriader af data, som teoretisk set kan give et udbytte. Noget andet at få noget meningsfuldt og retvisende ud af dem. Det kræver erfaring, hvilket igen kræver samarbejde på tværs af organisationen, således at man ikke bruger hver sin metodik i de forskellige funktioner eller skal opfinde den dybe tallerken forfra hver gang. Igen er pilotprojekter også en god vej frem, men igen således at de er knyttet til slutmålet.
Punkt 5: Tilstræb at blive en digital virksomhed. Hvis det fulde potentiale i Industri 4.0 skal udnyttes, kan virksomhedens ledelse og medarbejdere ikke opfatte situationen således, at man laver det samme som hidtil, nu blot med digitale hjælpemidler. Man skal tænke sig selv ud fra den digitale teknologi og spørge sig selv, hvordan den kan udnyttes, og hvilken effekt den sandsynligt vil have på branchen. Ledelsen har en vigtig rolle i at
sørge for, at dette budskab kommer ind på medarbejdernes rygrad. Man kan også tænke på det sådan, at man ikke skal fra A til B – man skal snarere over i en anden tilstand, for Industri 4.0 har ikke noget slutpunkt.
Punkt 6: Se virksomheden som en del af et økosystem. En egenskab ved Industri 4.0 er – lidt firkantet sagt – at man går fra arbejdsdeling til samarbejde. Selv om en virksomhed bliver ved med at producere det samme produkt, og kun det, vil
kunden se det i sammenhæng med leveringen og forskellige andre serviceydelser. Altså må virksomheden som et minimum gå i tætte alliancer med andre virksomheder, der kan håndtere de øvrige dele, hvilket er kontraintuitivt for mange virksomheder, der har været vant til at holde sine processer dybt fortrolige.