Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 3

AI: Ny æra for finansiel rapportering og revision

Hvis man som CFO eller revisor ikke allerede er i gang med at implementere AI-løsninger i sine regnskabsmæssige arbejdsprocesser, bør man starte nu. KPMG har undersøgt markedet og forventer inden for tre år, at næsten alle virksomheder har taget skridt mod anvendelse af AI i regnskabsaflæggelse og rapportering.

Kunstig intelligens (AI) er ved at transformere finansiel rapportering og revision. Ikke kun som en teknologisk opdatering, men som et reelt paradigmeskifte.

Vi er ved at bevæge os fra den digitale tidsalder til AI-tidsalderen. KPMG har udarbejdet en rapport om netop dette, der bygger på en undersøgelse af 1.800 virksomheder i seks forskellige industrier på tværs af ti lande, herunder USA, Storbritannien, Tyskland og Japan.

Den handler om, hvordan AI-løsninger allerede er en central del af mange virksomheders værktøjskasse. Hele 72 pct. af de adspurgte virksomheder eksperimenterer med AI eller anvender det selektivt, mens 10 pct. fuldt ud har implementeret AI i deres finansielle rapportering. Det forventes, at næsten alle virksomheder (99 pct.) inden for tre år vil benytte AI i en eller anden form.

At AI får en så hurtig og massiv fremgang inden for netop dette felt, skyldes, at teknologien passer særdeles godt til arbejdet med revision og rapportering. Processer, der er tidskrævende og ofte monotone, kan effektiviseres, så der frigøres tid til opgaver af højere værdi.

Bedre arbejdsprocesser og bekymring om datasikkerhed

Der er naturligvis både godt og skidt at rapportere om AI’s indtræden i finansiel rapportering. Heldigvis mest godt.

Virksomheder, der allerede har taget teknologien i brug, oplever store forbedringer. Der er generelt øget effektivitet blandt medarbejdere, lavere omkostninger og forbedrede arbejdsprocesser f.eks. papirløs bogføring.

AI bruges blandt andet til at forudsige trends, få større indsigt i risici i realtid samt mere og bedre data, så der kan træffes mere nøjagtige beslutninger.

Selvom AI medbringer mange fordele, er der også udfordringer at løse. For virksomheder, der er i begyndelsen af deres AI-rejse, er datasikkerhed og databeskyttelse de største bekymringer.

Andre barrierer inkluderer manglende viden om teknologien, begrænset afgang til AI-ekspertise, usikkerheder om hvilke AI-projekter, man bør prioritere. Når virksomheder bliver mere avancerede i deres brug af AI, skifter udfordringerne typisk karakter. Usikkerheder vedrørende ROI og bekymringer om medarbejderes fremtid bliver mere fremtrædende. F.eks. bliver medarbejdere bekymrede for, om AI’s indtog kan føre til, at de mister deres job.

The AI-leaders: De førende virksomheder

De dygtigste virksomheder inden for brugen af AI i finansiel rapportering, skiller sig markant ud i deres tilgang til at udnytte teknologien. De gør blandt andet følgende:

Risikostyring og stærke rammer. De førende AI-virksomheder opbygger robuste governancestrukturer, der gør det muligt at håndtere potentielle risici. De investerer i tredjepartsrevision og sikrer, at deres løsninger overholder standarder og ‘best practise’. Med disse tiltag minimeres risici og virksomheden beskyttes mod fejl og sikkerhedsproblemer.

Glat implementering. Virksomhederne er proaktive i deres tilgang til AI-implementering. For at sikre en gnidningsfri overgang er ledelsen aktivt involveret i integration af nye systemer. Samtidig udvikler de klare retningslinjer for, hvordan AI bør anvendes. De træner deres medarbejdere grundigt i at forstå og anvende teknologien. Pilotprojekter bruges til at teste løsninger. Det giver virksomheden mulighed for at måle og optimere hen ad vejen.

Etik og gennemsigtighed. Det etiske grundlag for brugen af AI er en vigtig prioritet. Virksomhederne gennemgår regelmæssigt procedurer for at identificere og håndtere eventuelle etiske problemer. De arbejder tæt sammen med eksterne eksperter for at holde sig opdateret på de nyeste etiske standarder og ‘best practise’ på området. Datasikkerhed er særligt højt prioriteret, især når der arbejdes med følsomme oplysninger.

Et stærkt fundament. De førende AI-virksomheder adskiller sig desuden ved at skabe et fundament, der understøtter AI – en teknologisk infrastruktur. Det handler om at skabe en god base for AI at gro på. Udfasning af forældede systemer og introduktionen af papirløs bogføring gør data lettere tilgængelig og reducerer fejl. Disse initiativer sikrer, at AI kan integreres nemmere.

MAL

De nødvendige compliance-foranstaltninger for at beskytte virksomheden mod økonomisk kriminalitet

For det meste foregår sager om økonomisk kriminalitet i det skjulte og er dermed vanskelige at opdage. Det gælder selv for revisorer og compliance-medarbejdere. I andre tilfælde skyldes sagerne ukendskab til regler eller manglende opmærksomhed omkring det problematiske i en vis form for adfærd. Hvis først de interne kontroller, forholdsregler eller politikker i en virksomhed svigter, kan det gå helt galt for virksomheden, skriver Advokat Hans Fogtdal (H).

Resultatet bliver ikke sjældent, at virksomheden, ejere og investorer lider betydelige økonomiske tab og samtidig er i risiko risiko for endog meget alvorligt tab af omdømme.

Det er derfor vigtigt, at virksomheder etablerer de nødvendige compliance-foranstaltninger til sikring mod økonomisk kriminalitet i dets forskellige afskygninger.

Fælles for de fleste af sådanne sager er, at de er ganske komplekse, og at der typisk skal foretages en del undersøgelser eller egentlig efterforskning for at afdække de nærmere omstændigheder.

Et centralt punkt i forhold til at forebygge mod de her omhandlede sager er, at organisationens medarbejdere ved, hvori den forbudte eller problematiske adfærd består. Dette bør derfor analyseres og beskrives. I nogle virksomheder er det forretningsadfærden eller etikken, som skal være i fokus. Her drejer det sig måske særligt om at begrænse risikoen for sager om bestikkelse og returkommission.

Et andet område drejer sig om tab som følge af medarbejderes eller tredjemands kriminalitet mod virksomheden. Denne type sager omfatter især sager om svig, underslæb, mandatsvig, tyveri eller bedrageri.

Endelig har der i de senere år – efter fremkomsten af Danske Bank-sagen –været betydelig fokus på virksomheders involvering i ulovlige penge- og betalingsstrømme. Denne type sager omhandler bl.a. spørgsmål om modtagelse eller håndtering af udbytte hidrørende fra kriminalitet og hvidvask.

Udviklingen af relevante compliance-foranstaltninger for virksomheder til imødegåelse af økonomisk kriminalitet beror dels på egentlige krav, lovgivning og vejledninger fra myndigheder, dels på erfaringer.

I stigende omfang spiller krav fra forsikringsselskaber og banker også en rolle, ligesom foranstaltninger mod bl.a. bestikkelse eller korruption, (overtrædelse af) GDPR og hvidvask ikke sjældent er et særskilt tema i forbindelse med virksomhedsoverdragelser.

Desuden afgiver ledelsen i en række forskellige sammenhænge forskellige ledelseserklæringer, bl.a. om kendskab til sager og overholdelse af sådanne regler. Hvis det senere viser sig, at sådanne erklæringer er afgivet på urigtigt grundlag, kan det føre til ledelsesansvarssager mod de pågældende.

Typiske tiltag for virksomheder vil bestå i udformning af politikker og interne forbud samt udvikling af compliance-programmer, undersøgelsesmetodikker og krav om due diligence, herunder i forbindelse med etablering af kunde- eller leverandørforhold. Indholdet af de forskellige tiltag varierer afhængigt af virksomhedens størrelse, branche, lande der arbejdes i eller der er samhandel med, medarbejderes placering og tidligere erfaringer.

Under alle omstændigheder er det særdeles vigtigt, at virksomheder tager hånd om risikoen ved økonomisk kriminalitet – og ofte vil det være hensigtsmæssigt at anvende ekstern bistand hertil.

Artiklens forfatter er advokat Hans Fogtdal, indehaver af Hans Fogtdal Advokatfirma

Guide: Bestyrelsen rolle i et samfundsansvarligt lederskab

I en 15-siders rapport med titlen ”The Board’s Role in Sustainable Leadership” gennemgår konsulentfirmaet Russell Reynolds et survey, der afdækker hvordan bestyrelserne i en stribe selskaber ser deres egen rolle: One recent survey of board leaders found ESG oversight was seen as the most important business issue for boards – but also one where board leaders were concerned about making near term progress. Why is it so important? There are many reasons why boards are interested in the topic, but they largely boil down to two related issues:

Sustainable business practices result in improved financial performance for corporations. Long gone is the belief that business must choose between doing good and doing well. As one director told us, “we realized very early on that in order to create long-term shareholder value, building a sustainable company is key.” This work can be done in many ways including via new products and services that address specific societal needs, by reimagining the supply chain, and by establishing partnerships and joint ventures with emerging partners. These efforts are not only good for the planet, but increasingly essential for business. One leader told us “you could be the least cost bid, but it doesn’t matter, the ability to say that we measure sustainability and that we have a program helps win business.”

Corporate leaders must be able to explain to their stakeholders what role the corporation is playing in addressing societal challenges. “There are a lot of things we don’t agree on,” said one leader, “but sustainability is a unifying force for employees, customers, even shareholders.” Companies that effectively engage on sustainability issues start by identifying their unique differentiators or areas of comparative advantage, and then leverage them to maximize social and financial value (for example, a global logistics company using its proprietary expertise to help governments coordinate disaster relief).

Morten W. Langer

Guide: Opgrader din personlige arbejdsmodel

For at være en effektiv leder, bør man støtte sig op ad en personlig arbejdsmodel. Det handler om, at man er ekstremt bevidst omkring tid, prioriteter, roller og energi, skriver konsulenthuset McKinsey.

Alle kender situationen, når man får en pop-up besked på sin computer, hvor der står, at man skal huske at opdatere styresystemet. Det sker en gang i mellem, og man gør det, fordi man ved, at på den måde, har man den bedst fungerende computer.

Denne analogi kan faktisk gøre sig gældende for mennesker også, mener McKinsey. Hvis vi tjekker ind en gang i mellem og opdaterer vores personlige arbejdsmodel, vil vi være bedre til at imødekomme arbejdslivet, og alle de udfordringer, det bringer med sig.

Konsulenthuset har identificeret fire drivkræfter, der tilsammen udgør den personlige arbejdsmodel: prioriteter, roller, tid og energi.

De ser på ‘best practise’ for at opbygge og opretholde et sundt og velfungerende arbejdsliv. Meget basalt handler det om, hvordan man arbejder, træffer valg, prioriterer sin tid og opretholder sin energi.

Sandsynligvis vil man mange gange i løbet af sin karriere have behov for at revidere og ændre på sin arbejdsmodel. Blandt andet karriereskift, ny stilling, flytning, nye personlige prioriteter eller helbredsproblemer vil være grunde til en revurdering.

De mest effektive ledere er dem, der løbende opgraderer deres personlige arbejdsmodel. De er mere produktive, arbejder mere bevidst og driver forandring mere effektivt. Man får lyst til at skrive, at det faktisk er altafgørende.

Tjek dine prioriteter. Først og fremmest er klare prioriteter alfa og omega. Hvilket arbejde skal udføres uanset hvad, hvilke problemer er mest presserende, og hvilke muligheder bør forfølges. Her kan man hjælpe sig selv ved at se på de forskellige interessenters forventninger, både de interne og de eksterne.

Hvad forventer bestyrelsen, ledelsen, medarbejderne? Hvad forventer aktionærer, kunder, samarbejdspartnere? Hvilke forventninger skal prioriteres, og hvilke skal tilsidesættes?

Derudover er det vigtigt at forstå, at forandringer sker gennem samtaler. Baseret på de prioriteter, der lige er blevet fastlagt, identificeres de vigtigste møder over de næste måneder.

Forstå din rolle. Når prioriteterne er sat, bør man skabe overblik over de opgaver, man selv vil håndtere, og det arbejde, man vil uddelegere til andre. Fokusér på få højtprioriterede projekter. Identificér hvilke projekter, der kræver personlig involvering. Man kan ikke gøre alt selv.

En leders succes afhænger af, hvordan man får sit team til at arbejde sammen. Find ud af, hvad der skaber mest værdi, og sørg for at de rette personer står i spidsen. Som leder har man også brug for et supportteam, som kan hjælpe med alle mulige administrative opgaver, som man ikke selv bør bruge tid på. Det kan hjælpe en med at fokusere på de vigtigste opgaver og er helt essentielt for at kunne være effektiv.

Administrer din tid. Højt præsterende ledere sætter bevidste, men fleksible, grænser for at værne om deres tid. På den måde sikrer man at kunne fokusere på de vigtigste opgaver. Spørg dig selv: Hvor meget tid vil jeg afsætte til træning og til familietid? Hvornår bør jeg være på kontoret og hos kunder? Hvilke møder kræver mit fysiske fremmøde, og hvem skal kunne kontakte mig – og i hvilket tidsrum?

For at opretholde energi og fokus er det vigtigt at skabe en regelmæssig rytme i sit arbejde. Tag et kig på den årlige kalender. Vær kritisk overfor standardmøder og rutiner, der ikke er topprioriteter. Skab plads til de aktiviteter, der virkelig driver værdiskabelse, og sørg for at finde en balance mellem det forretningsmæssige og det personlige.

Optimer din energi. Det er vigtigt at lytte til kroppens signaler, ellers kan man hurtigt ende i stress og sundhedsproblemer. Men energi handler også om at skabe tid til reflektion. Mange succesfulde ledere planlægger at arbejde fra sommerhus før vigtige møder eller mødes med folk udenfor deres branche for at få et andet perspektiv.

Vigtigst af alt er dog kvaliteten af relationer med familie, venner og ægtefæller. Ledere bør huske at pleje nære relationer både på og uden for arbejdspladsen. Derudover er det vigtigt, at arbejdet skal have mening. Ledere, der engagerer sig i samfundsmæssige forhold eller andre emner, der er større end selve virksomheden, finder ofte energi i at koble deres personlige formål med forretningsresultater.

MAL

Guide: Sådan skaber chefen stærke personlige relationer

God ledelse er under evig forandring, og der opstår hele tiden nye perspektiver på, hvad det indebærer at være en god leder. Ifølge konsulenthuset Heidrick & Struggles er det en stadig vigtigere kompetence, at topledere kan interagere og connecte personligt med ledere i den interne organisation og eksterne interessenter.

Nogle få vigtige ledelseskompetencer viser sig at være ekstra vigtige i det aktuelle udfordrende forretningsmiljø, viser konsulenthusets nyeste forskning.

Det handler kort og godt om evnen til at skabe personlige forbindelser. Ofte viser det sig, at de særligt vigtige ledelseskompetencer har at gøre med mennesker. At kunne inspirere og influere, lære fra sig og tilpasse sig. At kunne opbygge talent og teams og få dem til at blomstre.

Alle disse færdigheder drejer sig om en leders evne til at skabe stærke forbindelser mellem mennesker – både inden for og udenfor virksomheden.

Konsulenthuset kalder dem for ‘connecting leaders’, og det har identificeret fem principper, som ledere kan fokusere på for at styrke deres kompetencer i netop at skabe forbindelser.

Fokuser både på nutid og fremtid. Det handler om at være fremtidsorienteret, mens man samtidig leverer resultater i dag. Ledere bør blandt andet være fremadskuende, digitale og AI-kyndige, fokusere på simplicitet (eliminere organisatorisk rod), beslutsomme og datafokuserede.

Man kan med fordel anvende scenarieplanlægning, hvor man samler økonomi, geopolitiske forhold og andre eksterne kræfter for at udarbejde forskellige potentielle scenarier.

Hav formål og vær modig. Når man står over for usikkerhed og geopolitiske udfordringer, kan man vælge at lukke øjnene og håbe, det går over – eller man kan finde modet til at træffe de svære beslutninger. Mange ledere taler om formål på et teoretisk plan, men færre har modet til at stå fast ved deres værdier, når det bliver svært.

Et personligt formål kan fungere som et kompas, der hjælper organisationen med at navigere gennem kriser, træffe modige beslutninger og tage risici. Det er noget, der holder både lederen oppe og motiverer teamet.

Karakteristika, der hjælper ledere med at handle med formål og mod er, at de er selvbevidste og ærlige over for sig selv. De forstår deres egne styrker og svagheder, og har derved bedre forudsætninger for at finde deres personlige formål – det, der virkelig giver dem energi og mening.

Udnyt andres fulde potentiale. Ledere bør trække på en bred vifte af mennesker med forskellige færdigheder, perspektiver og baggrunde. Jo mere mangfoldig arbejdsstyrken bliver, jo mere komplekst bliver det at være leder. Heidrick & Struggles fremhæver karakteristika som at være inkluderende, empowering (skabe plads til at eksperimentere, afprøve, lære), have fokus på samarbejde og talent.

At mobilisere andres potentiale handler i bund og grund om at fokusere på selve mennesket. Mennesker ønsker at høre til og føle sig værdsat. At deres leder virkelig interesserer sig for dem. En ’connecting leader’ opbygger relationer og skaber tillid ved at selv at være åben, sårbar og udvise gennemsigtighed.

Koordinering af økosystemer. Økosystemer er i dag en central del af mange virksomheders strategi. De engagerer sig i netværk, hvor de deler ressourcer og viden for at finde løsninger på komplekse udfordringer. Økosystemer er fleksible og dynamiske, hvilket giver mulighed for at tilpasse sig hurtigt til ændringer i markedet.

De skaber værdi, som virksomheder ikke kunne opnå alene. Som leder bør man blandt andet være kundefokuseret og have dyb forståelse for kundesegmenter. Opbygge et stort eksternt netværk og have fokus på at investere i innovation gennem samarbejder. Ligeledes er det vigtigt at kunne navigere ubesværet mellem forskellige kulturer, da leverandører, samarbejdspartnere og kunder ofte vil være spredt globalt.

Skab et læringsmindset. En læringsorienteret tankegang understøtter alle de øvrige principper. Hvis man lærer hurtigt, er man allerede fem skridt foran. Det handler om at være nysgerrig og åben. I stedet for at betragte forandringer som trusler, bør man omfavne dem som muligheder.

Der skal være plads til at tage chancer, fejle og – vigtigst af alt – lære af det. Et entreprenant mindset kræver, at man er villig til at tage risici, søge nye idéer, have et åbent sind og udfordre status quo.

MAL

Tre trin til at involvere medarbejderne

Undersøgelser vidner om, at der er store fordele ved at involvere medarbejderne. Det er bl.a. befordrende for vækst. Men der er en grund til, at alle ikke bare giver den fuld gas. Mange ledere vil føle det som en overvindelse, når de f.eks. skal afstå fra at kontrollere medarbejderes arbejde. Morten Dalum, partner i Acadal, der har udviklet software til bl.a. at involvere medarbejdere, skriver i denne artikel om tre konkrete ting, ledere kan gøre.

I dag er virksomheder mere end ét hoved og tusind hænder. Det ved de fleste godt, og de anerkender, at medarbejderinvolvering er vigtig. Men hvor vigtig er det stadig de færreste, der ved.

En undersøgelse fra GreatPlaceToWork blandt 792 virksomheder viser den direkte sammenhæng mellem involvering og vækst på omsætningen.

De 198 virksomheder, der involverede medarbejderne mindst, voksede i snit 4,7 pct. De 198 virksomheder, der tilgængeliggjorde mest, voksede i snit med 26 pct. Der er altså tale om mere end en femdobling.

Involvering er nemlig en evig strøm af gode ting, som påvirker din omsætning. Gallup oplyser fra en anden undersøgelsedisse tal om, hvad de mest involverende nyder godt af, i forhold til de mindst involverende:

33 pct. mere omstillingsparate

17 pct. højere produktivitet

20 pct. højere salg

21 pct. mere profitabel

41 pct. mindre fravær

59 pct. mindre medarbejderudskiftning

Medarbejderinvolvering på skala

I softwarevirksomheden Acadal hjælper vi virksomheder med at få hul på involveringen.

Først og fremmest handler medarbejderinvolvering mere om kultur end teknik. De virksomheder, som rammer den høje ende af væksten, har tilpasset og fintunet deres kultur i årevis for få nedbrudt en masse af de forhindringer, som ødelægger involvering.

Det handler om tillid til hinanden, at fejl og ideer ikke bliver set ned på, og man er villig til at eksperimentere med en masse ideer fremfor de store tunge udrulninger.

Erfaringen fra vores kunder svinger enormt meget på engagementet. Fra meget lidt input til +20 ideer og initiativer pr. medarbejder på en proces. Men resultatet er næsten altid det samme. Folk er blevet hørt og har fået lov til at bidrage, og det er halvdelen af resultatet. Det gør, at man sænker modstanden mod forandringer og flytter sig hurtigere — så skal ideerne nok komme som kulturen modnes til involvering.

Tre erfaringer til at involvere jeres folk

Vi ser tre ting hos de virksomheder, som er virkeligt dygtige til medarbejderinvolvering. Og tilsammen former de den proces, som gør det simpelt, men stærkt.

Her er Mortens erfaringer:

1: Involvering over diktering. Involvering kan ske på mange niveauer, og det første gode råd er at starte meget tidligere, end de fleste gør. Start allerede ved den udfordring, I står overfor, frem for først at involvere, når I kender retningen. Et godt værktøjer at sætte en udfordring, f.eks.: ”Hvordan får vi bedre kundemøder digitalt?”. Og dertil give dem alle de mellemregninger, du sidder med. Hvorfor det er vigtigt? Hvad kan I opnå/undgå, hvis I lykkes? Giv dem en stærk forståelse af, hvorfor det her er vigtigt at løse. Og bed så om deres hjælp — vær ydmyg. Det er dem, som sidder tættest på hverdagens problemer. Så det er også dem, som er bedst til at komme på nye løsninger.

2: Tillid over kontrol. Det næste, du skal gøre, er at blande dig udenom. Lad dine folk tage ansvar for at finde de løsninger, der skal til for at løse udfordringen, du har stillet. Du skal sørge for at give dem de ressourcer, de har brug for i form af tid og økonomi. Det ligger selvfølgelig som en meget indprentet del af ens kultur om, hvordan man arbejder, men tillid til dine folk skaber grundlaget for næste trin. Der er nemlig ingen, som tør gøre noget nyt, hvis de er bange for at fejle — og kontrol bidrager til den følelse.

3: Eksperimenter over planlægning. Det her er skridtet, hvor det hele bindes sammen. At sætte en udfordring og slippe kontrollen er en opskrift på kaos, hvis strukturen mangler. Det, de fleste ville gøre, er at tage en ide fra teamet og så planlægge, hvordan man får den rullet ud i organisationen. Men problemet er jo et problem i første omgang, fordi I ikke kender svaret. Så lad være at lægge alle æg i samme kurv og håbe, I har valgt den rigtige løsning. I stedet, så skal I eksperimentere mere. Når dine folk har fået en god ide, behøver du først høre om ideen, når den er testet og bekræftet som en god retning. Find en metode til at bekræfte eller afkræfte retningen med så få ressourcer som overhovedet muligt.

Lidt kreativitet og så kan du tage et skridt tættere på det næste.

  • Test ideen i lille skala
  • Spørg andre, som har gjort det
  • Lav en spørgerunde hos modtageren
  • Byg en MVP (Minimal viable product).
  • Start manuelt før automatisering

På forhånd aftaler I, hvor mange ressourcer der må bruges på at teste en idé, og så har du givet dine folk grundlaget for at gå hele vejen fra problem til løsning uden at miste kontrollen.

Og nu slipper du for at være bureaukraten, som skal ind over alle beslutninger og sætte farten og lysten ned hos alle.

Høj involvering handler først og fremmest om kultur — men uden en stærk proces, som de tre trin tilsammen danner, så fejler selv de stærkeste kulturer.

Og vil du i gang, så kunne du jo lave et eksperiment for at se om det også virker hos jer.

 

Morten Dalum er partner i software-virksomheden Acadal

Guide: Sådan håndterer de bedste ”arvefølgen” i direktionen

En af bestyrelsens vigtigste opgaver er at have en køreklar plan for, hvad der skal ske, når CEO’en går eller bliver gået – og hvem der skal tage over. Det er imidlertid noget, som bestyrelser håndterer vidt forskelligt. En af vanskelighederne er, at diskussionen om kommende topledere er filtret ind i de strategiske diskussioner og personlige hensyn.

Umiddelbart ser det nemt ud: Bestyrelsen sørger for at samle en håndfuld navne på nye mulige topchefer, man kan ringe til, hvis den nuværende topchef mere eller mindre pludseligt træder tilbage. I praksis er det mere indviklet, for de navne, man har på listen, kan hurtigt blive forældede. En siger måske ja til en større stilling i en anden virksomhed, og en anden gør noget dumt, der ekskluderer ham fra listen, og en tredje har ikke længere de kompetencer, virksomheden har brug for.

Men svært eller ej: Bestyrelsen bør have tænkt over arvefølgen i direktionen, og den skal have en plan klar for det. PricewaterhouseCoopers oplister på Harvard Law School Forum on Corporate Governance syv ting, der efter deres erfaring kendetegner de bestyrelser, der er sluppet bedst afsted med at løse den svære opgave.

De er enige om hvilke evner og erfaringer samt personlighed, den rette kandidat besidder. Diskussionen om arvefølgen er tæt knyttet til diskussioner om strategi. Man kan først danne sig en mening om, hvem den ideelle kommende CEO vil være, når man har gjort op med sig selv, hvilke udfordringer virksomheden vil møde i de kommende år, og hvordan den skal angribe dem. Bestyrelsen skal dog også tage højde for andre ting, f.eks. om en kandidat matcher virksomhedens kultur.

De ved, hvem der har ansvaret. Det er bestyrelsen, der ansætter en ny CEO, og dermed er det også op til bestyrelsen at forberede denne proces. Der er dog mange, der vælger at lægge det ned i et underudvalg, eller til CEO’en. I så fald er det vigtigt, at der er klarhed om udvalgets præcise opgaver og ansvar for rapportering til den øvrige bestyrelse. Bestyrelsen skal også tage stilling til, i hvilket omfang den eksisterende CEO skal involveres i arbejdet.

De har en konkret plan med bl.a. en tidslinje. Arvefølgeplanen behøver ikke være meget formel. Den kan godt være et afsnit i et mødereferat, eller måske ikke engang det, hvis man er meget omhyggelige med fortroligheden. Men de bedste bestyrelser har en konkret nedskrevet plan – komplet med programmer for lederudvikling og beskrivelser af procedurer og tidsplan for løbende opdatering af planen.

De har en plan for nødsituationen. Én ting er den velplanlagte afløsning af en CEO, der går på pension, eller som skal videre i sin karriere. Noget andet er den situation, hvor der pludseligt er brug for en ny CEO, f.eks. på grund af dødsfald, sygdom eller en pludselig opstået skandale.

Den oplagte løsning i disse situationer er at indsætte et af de andre direktionsmedlemmer som midlertidig CEO. Men det går også bedst, hvis bestyrelsen forinden har haft møder med disse direktører, så man er bedre klædt på til at vælge mellem dem. Der kan også være andre muligheder – f.eks. at det er et bestyrelsesmedlem, der skal træde til som midlertidig CEO.

De påbegynder diskussionen tidligt. Det kan forekomme akavet at diskutere ny CEO, hvis den eksisterende er relativt nyansat og måske endda har succes. Netop på den baggrund forsømmer mange bestyrelser at have en arvefølgeplan. Der er dog veje til at komme udenom det akavede – f.eks. at gøre det til et fast halvårligt dagsordenspunkt, som omhandler alle i ledelsen, og dermed også hvem der før eller siden skal afløse bestyrelsesmedlemmerne selv.

De tænker på det meget lange sigt. De bestyrelser, der er allerdygtigst til arvefølgeplanlægning, overvejer ikke blot hvem, der kan afløse CEO’en, men også hvem der nogle år længere ude kan afløse afløseren. De interesserer sig nemlig for hele pipelinen af lederemner, begyndende ved de senest ansatte elever og den interne talentudvikling. At følge denne pipeline giver også bestyrelsen mulighed for over mange år at opbygge et personligt forhold til kommende ledere.

De forstår betydningen af den gode start. Afløseren for den nuværende CEO skal ikke bare findes, men på et tidspunkt også hjælpes ind i jobbet. Selv den dygtigste topleder har brug for, at hans arbejdsgivere sætter tid af til at introducere ham til den praktiske hverdag. Samtidig sender en meget synlig onboarding et klart signal til omverdenen om, at bestyrelsen står bag sin topchef.

Sten Thorup Kristensen

Ny Sydbank-chef vil ændre bankens ledelseskultur

I sidste instans handler ledelse – krise eller ej – om at være der for de mennesker, man har ansvaret for. Den lektie lærte Sydbanks nye CEO i et engelsk fængsel med hårde kriminelle. I et interview med Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge løfter han sløret for den nye ledelseskultur, der skal bære Sydbank gennem et usikkert marked.

I 2017 mødte Mark Luscombe, Sydbanks nye koncernchef, John McLaughlin, en mand han betegner som sit forbillede, når det gælder god ledelse. Luscombe besøgte fængslet HMP Oakwood, der er et af fire britiske fængsler drevet af G4S-koncernen, og hvor McLaughlin var indsat som chef for at rydde op.

”De første to år, hvor G4S kørte fængslet, var det det værst performende fængsel i England”, siger Luscombe.

Men John McLaughlin fik ryddet op ved at vise de indsatte tillid. ”Han lykkedes med at flytte det til det bedst performende fængsel i England. Og nøglen til det er, at han interesserer sig for andre mennesker. Det, synes jeg, var en kæmpe læring. Nemlig at god ledelse er ikke noget, man skaber for sig selv, men det, man er for andre mennesker.”

Netop den pointe er fundament for Mark Luscombes tilgang til ledelse i et usikkert marked, som bankerne sammen med resten af erhvervslivet står i lige nu. Han er dog uenig i, at Danmark står midt i en krise, som i vores nabolande. Men han medgiver, at situationen herhjemme er usikker:

”Vi kan godt nok se, at regnskaberne fra de danske virksomheder viser lidt svaghedstegn. Men vi er jo ikke begyndt at se nogen som helst stigning i antallet af konkurser. Der er jo heller ikke noget i bankernes regnskaber, der indikerer problemer hos erhvervskunderne.

Man kan være bekymret for, hvornår den svage europæiske økonomi begynder at slå igennem i Danmark. Vi ved heller ikke, hvad den nye amerikanske præsident vil indføre af handelsrestriktioner. Samtidig er der en forventning om en stejlere rentekurve på sigt i USA, hvor vi ikke kender konsekvenserne for dansk økonomi.

Vi ser en usikkerhed hos forbrugerne: På trods af en stigende realløn øger danskerne ikke deres forbrug. Det har konsekvenser for detailhandlen.”

Hvad er så de ledelseserfaringer, der er mest relevante for et marked præget af usikkerhed?

”Det vigtigste er kundetilfredshed. Uanset om det går godt eller skidt. Man kan godt have et dårligt kvartal, man kan måske også have et dårligt år. Men hvis kunderne er glade, så har man stadig et godt fundament at stå på. Men klarer du dig dårligt finansielt, og dine kunder heller ikke er glade, så har du et problem. Så det er det primære for mig.”

Men det vil alle virksomheder og deres chefer jo skrive under på. Hvorfor skulle det være anderledes i Sydbank?

”Ja. Måske. Alle vil sige det. Men jeg er ikke sikker på, at alle har indrettet sig på en måde, der understøtter det udsagn. Jeg vil give dig et eksempel: I Sydbank har vi en aflønningspolitik, hvor vi giver variabel aflønning. Men det er et meget lille element, hvor langt fra alle medarbejdere får det. Det er et bevidst valg. Vi vil ikke give incitamenter til at træffe kortsigtede eller opportunistiske beslutninger.

Vores aflønningspolitik skal understøtte et langsigtet fokus. Vi kalder os selv en relationsbank. I det ligger der, at man har noget, der strækkes over tid. Og hvis du agerer opportunistisk i din tilgang til kunderne, har du ikke relationen i lang tid.

Jeg har arbejdet i en amerikansk virksomhed, hvor den variable aflønningskomponent fyldte mere. I min optik harmonerer det ikke med at tænke langsigtet på kundetilfredshed, fordi det incitament, du giver dine medarbejdere, tilsiger en mere kortsigtet tidshorisont.”

Hvilke andre geværgreb kan man anvende til at sikre kundetilfredshed?

”Vi har jo kommet med en ny strategi, hvor ledelseskultur og ledelsesadfærd er ret vigtige komponenter. Selvfølgelig kan man læse vores nye strategi med en vis skepsis. Det kan jeg godt forstå, for man kan ikke forvente, at læseren umiddelbart forstår, hvilke tanker der ligger bagved, og hvordan den bliver italesat internt.

Vi har valgt at formulere det som ”værdi for alle gennem rådgivning og relationer”. Og tankesættet bag den er, at forudsætningen for at kunne levere et godt afkast til vores ejere er loyale kunder. Det forudsætter, at vores medarbejdere er glade.

Så afgørende for os er at sikre, at vores medarbejdere trives og synes, at det her er en fantastisk arbejdsplads.

Der ligger en kæmpestor ledelsesmæssig opgave. Så i den nye strategi har vi valgt at sætte fokus på at sige, hvad det er for en ledelseskultur, vi skal have i banken, der kan understøtte det her.”

Hvordan vil du ændre bankens ledelseskultur?

”Skinnerne er lagt i forhold til selve bankdriften. Det har jeg ikke tænkt mig at ændre på. Til gengæld vil jeg arbejde med ledelseskulturen. Sammen med resten af direktionen og vores niveau to-områdedirektører sætter vi fokus på, hvad vil det sige at være leder i Sydbank.

Tag nu vores områdedirektør for Tyskland: Hvad er hans primære ansvar? Er det at drive forretningen i Tyskland, eller er det at være en del af den øverste koncernledelse i Sydbank og være med til at drive Sydbank?

Jeg gør meget ud af, at alle vores områdedirektører skal være med, når vi er samlet. Og så kan det godt være, at de skal sidde på møder og høre om noget, de ikke har noget at gøre med i hverdagen. Men de skal stadig interessere sig for det og forstå det, fordi de er en del af den øverste ledelse i banken.”

Hvorfor er det skifte i ledelseskulturen nødvendigt i forhold til din forgængers kurs?

”Det er ikke et strategisk skifte, men et kulturskifte i forhold til den måde, som banken er blevet ledet på, op til jeg overtog jobbet. Det har været det rigtige for den tid, som Sydbank har været igennem. I starten af 2010 kunne du tale om en bank i tæt på krise, hvor man var nødt til at have en central styring af banken.

Vi er nødt til at lægge endnu flere beslutninger ud decentralt. Der er nødt til at være endnu mere autonomi i de enkelte dele af organisationen. I forvejen har vi en relativt flad organisation i Sydbank. Men vi er faktisk nødt til at lægge endnu flere beslutninger ud. Vi er nødt til at have en kultur, hvor man kan tale sammen på tværs, uden at det skal forbi direktionen.

Det sikrer agilitet og eksekveringskraft. Hvis organisationen er for hierarkisk inddelt, går dialogen opad og ikke til siden. Vi har i den her nye strategi sat virkelig meget fokus på det her, vi kalder samarbejde på tværs.

Det kræver, at du har nogle ledere, der er parat til at træffe beslutninger og også har tillid til, at deres medarbejdere kan gøre det samme. Men man skal også være bevidst om, at når der er stor autonomi ude i organisationen, så stiller det ret store krav til de ledelsesmæssige kompetencer, der er.”

Hvilke krav mener du specifikt?

”Man kan ikke bare sige, at når jeg har uddelegeret beslutningskompetencen, er jeg en dygtig leder. Og det var så det. Nej, det er ansvarsforflygtigelse. At uddelegere beslutningskompetence stiller krav til at følge op, at kunne motivere og i forhold til at kunne coache.

Men også i forhold til ens eget reaktionsmønster i den situation, hvor der bliver lavet en fejl. Fordi det er nu engang sådan, at når du uddelegerer beslutningskompetence, så bliver der også lavet fejl. Og dine reaktioner som leder på det er enormt afgørende for, hvorvidt den, der har begået fejlen, vil være indstillet på at træffe beslutninger alene igen.

Hvis det første, du gør, er at give dem et gok i nødden, vil de i hvert fald blive mere risc adverse næste gang. Skal du undgå det, skal du italesætte en fejl rigtigt. I de 3-4 måneder, jeg har haft ansvaret, har vi haft nogle enkeltsager, hvor vi af forskellige grunde har tabt penge.

Mit reaktionsmønster hver gang har været at sige: Godt, ved vi, hvor fejlen er begået? Min pointe er, at vi skal lære af det for at sikre, at det ikke sker igen. Vi skal netop ikke begynde at gokke nogen i nødden.

Vi skal ikke være en matrix-organisation, men vi skal være i stand til at arbejde på tværs på en måde, hvor vi har tillid til, at medarbejderne kan arbejde mere autonomt. Og det skal vi have indrettet vores ledelseskultur efter.”

Hvor ser du de afgørende forskelle på en matrix-organisation og der, hvor du vil hen?

”Jeg har prøvet at arbejde i en matrix-organisation. Den kommer med nogle fordele, men den kommer også med nogle kæmpe ulemper. I et matrix-univers skal du altid forholde dig til, hvilken af dine to referencer, som er den vigtigste. Hvis de to chefer ikke er enige om retningen, efterlader det dig som medarbejder med et stort problem.

Den hører en anden tid til. Den agile organisation er i min optik en mere dynamisk størrelse, hvor du har et team, der går på tværs, så du får noget af det, som en matrix-organisation har, men det er et mere dynamisk setup. Og det tror jeg mere på.”

Peder Bjerge

AI: Fire økonomiske fremtidsscenarier

Fremkomsten af kunstig intelligens (AI) minder meget om internettets revolution i slutningen af 1990’erne. Dengang vakte internettet stor begejstring og blev betragtet som “the next big thing”. Om AI kommer til at have samme økonomiske effekt er stadig for tidligt at sige noget om. Til gengæld har Rabobank opstillet fire mulige scenarier for markedets modtagelse af AI. Nogle mere optimistiske end andre.

Selvom hypen omkring AI er stor, er det for tidligt at bekendtgøre, hvordan det vil forandre vores samfund. Der er mange usikkerheder og mange ubekendte faktorer. Flere initiativer befinder sig stadig i deres spæde faser. Mange forretningsmodeller er endnu ikke fuldt udformede.

Teknologien har langt fra nået sit fulde potentiale. Sandheden er, at det stadig kan tage årtier, før man kan drage endelige konklusioner om AI’s reelle indflydelse. Finanshuset har i den forbindelse udarbejdet fire mulige fremtidsscenarier for AI.

Produktivitet og efterspørgsel stiger.

I det første scenarie antages, at der vil blive foretaget store investeringer i AI. Det vil blive udbredt hurtigt og anvendt af mange – produktiviteten vil stige. AI vil især hjælpe med vejledning og beslutningstagning, hvilket kommer til at gøre det muligt for en større del af arbejdsstyrken at udføre opgaver og træffe beslutninger, der tidligere var forbeholdt eksperter.

Det vil fjerne dyre flaskehalse og generelt transformere den måde, man tænker på menneskelig ekspertise. Nogle ekspertområder vil blive irrelevante, mens andre vil få endnu større værdi. Samlet set vil den menneskelige ekspertise blive udvidet til en bredere gruppe, hvilket forbedrer både lighed og produktivitet – og skaber en radikal omstrukturering af arbejdsmarkedet.

Alt i alt antages det, at AI-revolutionen både vil øge produktiviteten og reducere uligheden, hvilket giver virksomheder mulighed for at producere og sælge flere varer og tjenester. Det vil sætte økonomien på en højere vækstrate og åbne op for større potentiale på lang sigt.

Produktivitet stiger, efterspørgsel hænger efter.

I det andet scenarie antages det stadig, at AI-værktøjer øger produktiviteten. Dog sker implementering i meget højt tempo med en meget stejl læringskurve. AI-værktøjer bliver hurtigt tilgængelige til lave priser, hvilket betyder, at der ikke kommer det forventede boom i AI-investeringer, som i første scenarie.

Mange opgaver, der tidligere krævede menneskelig kreativitet, bliver i stedet overtaget af ChatGPT-lignende værktøjer. De medarbejdere, der ender med at miste deres job, har svært ved at finde nye kvalificerede stillinger. Deres færdigheder bliver forældede.

Der er dog stadig job i sektorer, der er mindre påvirket af AI, såsom servicejobs. Men mange vil ende i lavere betalte jobs. Nogle vil drage fordel af AI, men størstedelen vil ikke opleve de store gevinster.

Efterspørgsel stiger, produktivitet hænger efter.

Scenarie tre trækker paralleller til internetrevolutionen i slutningen af 1990’erne, hvor store investeringer og hurtig udvikling af teknologi skabte stor optimisme. Ligesom i det første scenarie ser vi store investeringer og en stigning i efterspørgslen. Men på trods af dette kæmper virksomhederne for at finde de nødvendige ressourcer til at imødekomme den stigende efterspørgsel.

AI bidrager endnu kun begrænset i store dele af økonomien. Den samlede produktivitet viser sig kun at stige marginalt. Selvom generativ AI er spændende og sjovt at eksperimentere med, er teknologien stadig upålidelig og indebærer en vis risiko.

Den kan dog sagtens bruges til kreative opgaver, hvor der er mennesker involveret. Men realiteten er, at anvendelse af AI er langt mere udfordrende, end man oprindeligt havde forudset. Som resultat er udrulningen af AI begrænset til et mindre antal sektorer og jobs.

Stagnation.

I dette relativt dystopiske scenarie fører fremkomsten af AI ikke til et produktivitetsboom, men derimod til en forværring af samfundsmæssig ulighed. Teknologien er nyttig, men dens gevinster er fordelt ujævnt. Det giver en konkurrencefordel til et begrænset antal virksomheder og en lille del af arbejdsstyrken – dem, der fuldt ud forstår at udnytte AI.

Som følge heraf mister mange arbejdstagere deres tidligere beskæftigelse og tvinges til at finde ringere betalte jobs i andre sektorer. Der er en voksende kløft mellem dem, der drager fordel af AI, og dem, der ikke gør. Det skaber social utilfredshed og uro, som ender i reguleringer, der begrænser den videre udbredelse af AI.

MAL

Log ind