Tusindvis af bøger er skrevet af kloge folk om, hvad der er god ledelse, og hvordan man udfører god ledelse i praksis. Det er ikke nogen stor hemmelighed, at god ledelse i enhver virksomhed er afgørende for dens performance og økonomiske resultater. Det er ligeså velkendt, som at det er nødvendigt med ilt for at trække vejret. Topledelserne i de fleste virksomheder har konstant fokus på at investere i bedre ledelse, og de ser det ofte som det vigtigste HR udviklingsområde i virksomheden. Men det helt store spørgsmål er, hvilken ledelsesmæssig adfærd der skal fremmes, skriver Mckinsey i en analyse af de vigtigste ledelsesgreb.
Lederskab er på mange måder blevet en stor blandet teoribog, med rigtigt mange teorier og rigtigt mange tilgange. Ja, hvor man som topleder konkret skal sætte ind for at udøve bedre ledelse, kan virke uoverskueligt, fordi der er rigtig mange muligheder. For at nævne nogle eksempler i flæng, kan man prioritere at følge andre rollemodeller, man kan efterstræbe hurtig beslutningstagning, definere nye visioner eller skabe nye ledere, som er gode til at tilpasse sig en foranderlig omverden. Eller skal man som topchef forsøge at udvikle sin kommunikation til organisationen, så den i højere grad fremmer sammenhold, entusiasme eller noget andet?
Hvor man skal sætte ind er der ingen konsensus om, hverken blandt praktikere eller i den akademiske verden, så der kan være stor risiko for, at man sætter ind de forkerte steder. McKinseys skriver, at hele 43 % af toplederne er usikre på, om de anvender ressourcerne rigtigt på lederudvikling. Konsulenthuset har imidlertid forsøgt at identificere nogle konkrete ledelsesdiscipliner for topledere, som ofte giver resultater. Konklusionen er baseret på et udvalg af 20 konkrete ledelsesdiscipliner eller særlig ledelsesadfærd, som er testet af overfor 189.000 personer i 81 organisationer. De har hver vurderet, hvad de ser af vigtige ledelsesdiscipliner i deres egen organisation.
De fire konkrete ledelsesdiscipliner, som fremhæves som de vigtigste, er:
For det første at løse konkrete problemer effektivt. At løse problemer effektivt handler langt hen ad vejen om, at der træffes beslutninger på et velinformeret og gennemanalyseret grundlag. Så det handler ikke om at træffe hurtige beslutninger på et løst grundlag, hvilke ofte kaldes handlekraft. Det vigtige er at grundlaget for at træffe beslutningen – eller løse problemet – sker efter indsamling af data, analyse af alle relevante informationer og grundig overvejelse af forskellige muligheder. Først herefter kan der træffes en effektiv beslutning, eksempelvis om hvordan et problem skal håndteres.
For det andet at operere med stærkt fokus på at opnå konkrete resultater. Toplederskab handler ikke kun om at udvikle og kommunikere visioner og målsætninger. Men det handler i høj grad også om at følge op på de konkrete opgaver og projekter for at opnå konkrete resultater. Topledere, der har fokus på at opnå konkrete resultater, plejer at lægge vægt på effektivitet og produktivitet, og de prioriterer de arbejdsopgaver og projekter, som er mest værdiskabende.
For det tredje skal toplederen lægge stor vægt på at søge forskellige perspektiver på virksomhedens muligheder: For enhver topleder er det vigtigt, at man konstant forsøger at være opdateret på nye tendenser, som påvirker virksomhedens organisation og virksomhedens omverden, så man kan bidrage med nye perspektiver og ideer til, hvordan organisationen skal arbejde, og i hvilken retning, virksomheden bør udvikle sig i. Topchefen skal altså kunne se tingene i det store perspektiv, og det er vigtigt, at han kan se forskel på de vigtige og uvigtige tendenser.
For det fjerde skal topchefen være god til at hjælpe og motivere andre: Gode topledere sørger for at hjælpe andre ledere i organisationen gennem sparring og ved at sikre sig, at de har det godt med arbejdet og på arbejdspladsen. Det kræver altså, at topchefen evner at fornemme hvordan andre har det, og hvordan de personligt fungerer i organisationen og med de opgaver, de har ansvaret for. Ved at være oprigtig og vise oprigtig interesse for de chefer, han omgiver sig med i hverdagen, opbygges der tillid, bedre mulighed for gensidig inspiration og lyst til at hjælpe kolleger med at overveje eller løse konkrete problemstillinger. McKinsey påpeger, at de fire ledelsesdiscipliner naturligvis kun er en grov rettesnor for, hvad der er vigtigt for den enkelte topleder, og at meget afhænger af den konkrete situation og de aktuelle udfordringer.