Vejen mod den første bestyrelsespost vil for de fleste også være præget af nogle praktiske opgaver, ligesom enhver anden jobsøgning. Opgaverne omfatter blandt andet udarbejdelse af et godt CV, overveje hvordan man arbejder med et search firma og indstille sig på, hvordan søgeprocessen foregår, og forberedelse af interview med virksomheden.
Det ”bedste” CV: Det er ikke normalt at udarbejde et CV, når man kandiderer til en bestyrelsespost. Men til gengæld er det en god disciplinering omkring det at fremhæve din bestyrelsesrelevante erfaringer.
Overvej hvad der er dine styrkesider, i forhold til det, man normalt forventer af et bestyrelsesmedlem. Hvis du allerede har bestyrelseserfaring så fremhæv de specielle opgaver, du har været med til at løse, eksempelvis entré på nye markeder, produktudvikling, M&A eller frasalg, turn arounds eller kapitalrejsning.
Vær præcis, når du beskriver dine resultater, anvend gerne tal, og søg at adskille dig fra normen af bestyrelsesmedlemmer.
At arbejde med searchfirmaer: Nutidens bestyrelser forventes at gennemføre en systematisk, transparent og uafhængig søgeproces, hvor det er slut med, at gamle forretningsforbindelser eller netværk får en fortrinsstilling.
Søgeprocesserne i dag i de store og mellemstore virksomheder gennemføres ofte af searchfirmaer med speciale i bestyrelsesrekruttering. Er man på udkig efter bestyrelsesposter, kan det derfor være en god idé at gøre sig synlig i forhold til de førende searchfirmaer indenfor bestyrelsesrekruttering.
En måde at holde sig varm på, er at tilbyde at hjælpe searchfirmaerne med at foreslå egnede kandidater til bestyrelser, hvor profilbeskrivelsen ikke lige passer på én selv. Vær opmærksom på, at mange searchfirmaer hele tiden er på jagt efter talenter, som senere kan blive relevante til en bestyrelsespost. Derfor kan det ofte betale sig at gøre sig synlig tidligt i karrieren.
Selve søgeprocessen: Virksomheder i dag ser det som en vigtig opgave at finde de rigtige nye bestyrelsesmedlemmer. Det betyder, at der ofte startes med at definere den ønskede profil til den ledige bestyrelsespost. Searchfirmaet deltager ofte i denne indledende proces med at definere den rette profil.
I den indledende søgeproces findes op til 12-15 relevante navne, og på baggrund af en indledende vurdering – sammen md virksomheden – udpeges 4-6 personer på en shortliste. I en første runde bliver de 4-6 personer interviewet af searchfirmaet, og med udgangspunkt heri udarbejder searchfirmaet skriftlige rapporter om hver enkelt kandidat.
På den baggrund udvælges 3-4 kandidater, som virksomheden mødes med. Hvis 1-2 udvælges vil der typisk blive taget referencer på den fra tidligere arbejdspladser eller andre bestyrelsesformænd.
Forberedelse til interviewet: Der vil sjældent være tale om en form, som et almindeligt jobinterview. Ofte vil det være mere uformelt. Men derfor er det alligevel en god idé at forberede sig.
Forberedelsen kan eksempelvis være at have svar parat på følgende spørgsmål: Hvorfor vil du gerne være bestyrelsesmedlem? Hvad kan du bidrage med til bestyrelsen? Kan du give eksempler på beslutninger og actions, som har gjort en forskel for en virksomhed? Har du eksempler på fornyelse eller turn around af en virksomhed?
Kan du give eksempler på, at du med held har udfordret konventionel visdom? Har du været involveret i konfliktløsninger? Kan du give eksempler på situationer, hvor du har udvist principfasthed og/eller en høj etisk standard? Hvordan vil dine venner og ligesindede beskrive dig? Hvad er de tre præstationer i din karriere, som gør dig mest stolt?
Selve interviewet: Under selve interviewet er det vigtigt, at du markerer dig selvstændigt. Det kan eksempelvis ske ved, at du viser, at du har gjort dit hjemmearbejde med virksomheden, dens strategi – og at du viser interesse i den.
Vær dig selv: Vær åben og vær engageret. Vær bevidst om, hvorfor du gerne vil være bestyrelsesmedlem i firmaet, og hvad du kan tilbyde. Forbered spørgsmål om virksomheden og dens strategi, seneste begivenheder, og om bestyrelsen og afholdelse af bestyrelsesmøder. Vær ikke bange for at stille udfordrende spørgsmål om mulige ”sager” for virksomheden. Husk ikke at snakke hele tiden. Det er også vigtigt at kunne lytte.