Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeFire nye trends i topledelse under COVID-19

Fire nye trends i topledelse under COVID-19

Som alle andre har topledere lært en hel masse under coronakrisen. Blandt andet er topledelsernes fokus på stakeholderforhold, i modsætning til et snævert shareholderfokus, gået fra at være noget, man talte om, til at være noget man også agerer konkret på. Opgaven er nu at befæste og udbygge de mange landvindinger, der er sket, anfører McKinsey.

Et halvt år inde i coronakrisen er det allerede en kliché at sige, at verden aldrig bliver den samme. Men sådan er det nu engang, og kunsten er nu at identificere ændringerne mere præcist – altså at skille det, som vil blive stående, ud fra det, som vil falde tilbage i den gamle gænge.

For erhvervslivets topledelser giver McKinsey fire bud på nye fænomener, som konsulenthuset har iagttaget gennem samtaler med sine kunder, og som man håber og anbefaler vil blive stående:

Større mod og handlekraft: En af de ting, der gjorde indtryk, da det brændte allermest på tilbage i foråret, var, hvor meget der pludselig kunne lade sig gøre. Det var ikke blot det, at medarbejdere arbejdede hjemmefra og at rejser blev erstattet af videomøder.

Der blev også hevet organisatoriske pyramider ned, hverdagens bureaukrati blev fejet til side, og nye produkter og ydelser blev lanceret nærmest fra den ene dag til den næste, fordi efterspørgslen pludselig var der. Mange af disse ændringer var der tænkt over lang tid forinden – de var blot aldrig blevet gennemført. Eksempelvis er telekonsultationer hos læger blevet langt mere almindelige. Det er et koncept, der indebærer højere produktivitet, og som i mange tilfælde passer både læge og patient langt bedre.

Så kan man spørge sig selv: Hvorfor skulle der en pandemi til for at skabe gennembruddet? Der er flere elementer i det – dels en almindelig konservatisme. Men både læger og patienter har måske også haft svært ved at overskue at tage hul på det, med alt hvad det indebærer i henseende til at anskaffe og at implementere den nødvendige teknologi.

Men virksomhedsledere kan lære af den handlekraft, de pludselig viste, da det brændte på, og de kan tænke over, hvilke andre ting, de ville trumfe igennem, hvis situationen var til det. Måske kan de selv skabe situationen.

Og så bør de sikre sig mod at tabe de landvindinger, der er sket under coronakrisen. Medarbejdere og andre stakeholdere skal forstå, at udgangspunktet for forretningen efter krisen ikke er tilstanden fra januar, men fra nu.

Ledere sætter et eksempel med deres adfærd: Mange har en to do-liste i hovedet, men under coronakrisen har ledere også lært værdien af en to be-liste: Da alt pludselig var anderledes, og medarbejderne følte angst, var det ekstra vigtigt at vise ansigtet og ikke bare signalere styrke og overblik, men også at være ærlig om egen usikkerhed og menneskelige svagheder.

Det er ikke bare et spørgsmål om at vise ansigtet og sige de rigtige ord, men også f.eks. om at klæde sig passende til lejligheden – hvor det passende i én situation kan være nålestribet habit, og i en anden t-shirt og skindjakke. Princippet rækker videre, nemlig til at det også er vigtigt, hvordan virksomhedens ledere og andre repræsentanter præsenterer sig overfor kunder også øvrige stakeholdere.

Gennembrud for stakeholder-ledelse: Gennem nogle år har diskussionen om virksomheders formål, andet end at tjene penge, fyldt meget. Men den har nok i høj grad holdt sig i bestyrelses- og direktionslokalerne – det er her, man har frygtet, at et entydigt fokus på aktionærerne med tiden ville få øvrige stakeholdere til at se virksomheden som ligegyldig, eller måske endda som en belastning. Men medarbejderne eller de øvrige stakeholdere har ikke nødvendigvis ænset de store ændringer.

Dét ændrede sig brat med coronakrisen. Nu, hvor virksomhederne observerede presserende problemer hos de meget omtalte stakeholdere, trådte mange af dem i karakter og hjalp til; også selv om det ikke gav direkte økonomisk mening. Virksomhedsledere, som har brugt lang tid på at overveje og diskutere deres virksomheds plads i verden, kunne pludselig som det mest naturlige se, hvad denne plads bestod i. Det glemmer de næppe igen lige med det første.

Netværk blev pludselig levende: Alle ved, at det er godt at have et netværk, men mange er alligevel blevet overraskede over, hvor vigtigt det kan være. Dette er, mener McKinsey, den mest interessante (men også mindst omtalte) åbenbaring som følge af coronakrisen. Toplederne har inspireret hinanden, også på tværs af nogle branchemæssige skel, som normalt er en barriere.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind