FINANS

Ledelse

Formue

Life Science

Samfundsansvar

Bestyrelsesguiden

Trader

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filtrer på kategorier
Årshjul
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
CEO-profil & CEO-skift
Ejerlederens bestyrelse
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Intern-Ekstern Kommunikation
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Temaserier
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Forside Praktisk Bestyrelsesarbejde Bestyrelsens Digital strategi Den ukyndige bestyrelses guide til at håndtere ny teknologi

Den ukyndige bestyrelses guide til at håndtere ny teknologi

Bestyrelsesmedlemmer er sjældent helt unge, og stor erfaring er ikke et ubetinget gode, når man skal forstå og vurdere ny teknologi. Men det er ikke desto mindre en af bestyrelsens opgaver at gøre netop dét. En konsulent på området kommer med forslag til, hvordan man griber sagen an.

Da Facebook-stifteren Mark Zuckerberg tidligere var kaldt til høring i det amerikanske senat, endte det i nok så høj grad med at blive pinligt for nogle af de spørgende senatorer, der demonstrerede en dyb uvidenhed om, hvordan digitale medier fungerer som forretninger. Man kan grine af det, men det er et generelt vilkår, at folk, der er kommet op i årene, har svært ved at forstå ny teknologi – hvilket er en ulempe, hvis de samtidig er nået til en højtstående lederpost, f.eks. i en virksomhedsbestyrelse.

Maureen Conners fra San Fransisco, der er et erfarent bestyrelsesmedlem og rådgiver virksomheder om brugen af digitale værktøjer som vækstdrivere, kom i en nylig artikel med fem forslag til, hvordan den teknologisk ukyndige bestyrelse griber sagen an:

Vedtag en plan for teknologisk læring i bestyrelsen. Det er ikke kun i bestyrelsen, at man kan mangle viden – det gælder hele vejen ned gennem organisationen, og også dem, der i dag er unge, vil hurtigt blive ældre og have svært ved at forstå de nye redskaber, de ikke selv er flasket op med. Læringen kan bestå i efteruddannelse, seminarer og lignende, men der er også talrige gode muligheder for e-læring – i mangel af bedre er en søgning på Google eller Youtube en god start. Bestyrelsen kan også inddrage sig selv i programmet.

Udpeg eksperter. At det er hensigtsmæssigt, at der er en generel høj viden om teknologi i organisationen, står ikke i modsætning til, at nogle skal have det som opgave at besidde og forvalte særlig ekspertise. Det gælder naturligvis it-chefen og lederne i teknologirelaterede enheder. Men også udvalgte menige medarbejdere kan have denne funktion, ligesom det kan være relevant at tilknytte faste konsulenter.

Vurder de forskellige teknologier og deres implikationer for virksomheden. En af de opgaver, bestyrelsen med fordel kan stille direktionen, er at holde øje med de forskellige nye teknologier og fremlægge scenarier for, hvad de kan betyde for virksomheden. Dette kan både være positivt, hvis virksomheden kan vinde nye kunder, og negativt, hvis den kan blive disruptet. At udarbejde og opdatere sådanne scenarier kræver noget arbejdskraft, men er i øvrigt relativt ligetil.

Det svære er at holde øje med hvilke nye teknologier, der kommer op – det er en dynamisk verden fuld af buzzwords. Maureen Conners nævner kunstig intelligens, virtual reality, argumentet reality (hvor man kombinerer virkeligheden med en digitalt tilført dimension), voice activation, blockchain og selvkørende biler. Bemærk at big data og internet of things, som for få år siden blev betragtet som det helt store for fremtiden, er fraværende på listen.

Tilfør bestyrelsen yderligere indsigter og kompetencer. Med alt, hvad man kan gøre for at hæve kompetenceniveauet i organisationen, kommer man ikke uden om, at også bestyrelsesmedlemmerne personligt skal løfte deres viden, eller i det mindste vedligeholde den viden, de har. Det er ikke nok, at man har en komite eller et enkelt til formålet udpeget medlem til at holde øje med den teknologiske udvikling. Bestyrelsesmedlemmerne kan tilkalde ekspertise i form af f.eks. konsulenter til alt fra læring til sparring. Den kan også kræve periodiske indberetninger fra de it- og risk management-ansvarlige, f.eks. i sammenhæng med kvartals- og årsrapporter.

Genovervej, hvem de kommende konkurrenter er.
A.P. Møller – Mærsk har udpeget Amazon som den største konkurrent i fremtiden. Det er måske endnu ikke klart for investorerne, hvad koncernens ledelse vil med den konstatering, men linjen i det er ifølge Maureen Conners rigtig nok: Almindeligvis ser virksomheder sig selv som en del af et marked, hvor de skal kæmpe mod et antal mere eller mindre veldefinerede, gamle konkurrenter. Men om få år kan konkurrencen komme fra en helt anden kant. Det er ikke givet, at det sker, men det er bestyrelsens opgave at være opmærksom på, at det kan ske, og at forestille sig hvor den nye trussel vil komme fra.

Seneste artikler

Guide: Den transformative topchef i coronaens efterspil

Mange topledere føler givetvis, at de med coronakrisen har stået i spidsen for transformationer nok i denne omgang. Men erfaringen siger, at kursdyk på...

Krisen giver virksomheder chance for digitalt tigerspring

Mange medarbejdere har set deres virksomheder ændre sig på den digitale front over det seneste halve år under coronakrisen. Men det betyder ikke, at...

Studie: Virksomheder får store afkast på bestikkelse

Virksomheder, der betaler bestikkelse, får i gennemsnit pengene mere end otte gange igen – altså hvis de ikke bliver opdaget. Nyt forskningsstudie belyser, hvad...

Seneste Temaer

Gratis 

e-bog

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

- og modtag Ole Borchs bog Succes I En Dansk Bestyrelse

Gratis 

e-bog

Tak for din tilmelding

Vi har sendt en mail, hvor du skal bekræfte din tilmelding

Hvis du allerede er tilmeldt, så modtager du en mail med bogen.