Årsrapporten er et af årets vigtigste ledelsesdokumenter.
I dette indlæg peger kommunikationsrådgiver Henning Rostung på bestyrelsens ansvar for selskabets årsrapport. Han giver samtidig en hjælpende hånd ved at opstille en oversigt over de områder, særligt de mest aktuelle, man især bør være opmærksom på som bestyrelsesmedlem.
Årsrapporten er et af årets vigtigste ledelsesdokumenter. Derfor er der gode grunde til at ofre rapporten opmærksomhed og bruge tid på den. Det er der nemlig andre, der gør. Enten fordi de skal læse den (medejere, banken, myndigheder m.fl.), eller også fordi
de interesserer sig for virksomheden (medarbejdere, samarbejdspartnere, konkurrenter m.fl.).
Som bestyrelsesmedlem bør man starte med at læse bestyrelsens og direktionens erklæring om rapporten og dens regnskab, også selv om den nok er magen til sidste år. Der står vigtige ord om bestyrelsens ansvar, og det er nyttigt at holde sig for øje. Og læg mærke til, at ledelsens erklæring kommer før revisors.
Årsregnskabsloven giver selvfølgelig også god hjælp til at lave et ordentligt regnskab. Den beskriver dog kun krav, ikke muligheder og naturlige indsatsområder i en kommunikationssammenhæng. Her er nogle vigtige punkter til arbejdet med årsrapporten i
den forestående sæson:
• Virksomhedens mission og strategi: Er det muligt gennem årsrapporten at forstå, hvad virksomheden gør? Hvad lever den af? Dens forretningsidé? Hvor den er nået til? Og hvordan den regner med at komme videre? Hvordan skabes værdierne i virksomheden?
• Virksomhedens værdi: Kommer det til udtryk, hvad den er god til? Hvilke evner (kompetencer), der findes i organisationen? Og hvorfor den kan være en interessant samarbejdspartner? Eller måske værd at købe?
• Relationer til interessenter: Beskriv hvordan virksomheden spiller sammen med de vigtigste stakeholders, særligt kunder, medarbejdere, banker, ejere, branchen og det omgivende samfund.
• Succeserne: Hvad er ledelsen glad for (og hvad er ikke lykkedes)?
• Udfordringer: Alle virksomheder har vanskeligheder at tumle med. Den dygtige ledelse viser overblik over, hvilke udfordringer, man står over for. Og viser, hvordan der arbejdes med dem. Det er ikke troværdigt at lade som om, alt er lyserødt