Hvilke færdigheder er toneangivende hos erhvervslivets mest succesfulde CEO’er? Konsulentfirmaet Heidrick & Struggles har udarbejdet en analyse på grundlag af deres erfaringer med topchefernes vej mod toppen. De kalder det ’Route to the Top’ research.
Bestyrelsens vigtigste opgave og ansvar er at udvælge og ansætte den bedst mulige CEO til virksomheden. Dette valg er afgørende for virksomhedens fremtid, og bestyrelsen tager den normalt superseriøst. Men det er ikke en let opgave, især ikke når markedet ændrer sig hele tiden og kravene til CEO’en ligeså. Så hvilke egenskaber gør, at en CEO går fra at være god til at være eminent? Det giver Heidrick & Struggles et bud på i en analyse:
Først og fremmest spiller velafbalanceret erfaring en central rolle. Der bør være en rød tråd i CEO’ens karriereudvikling. Og det er et plus, hvis man har bevæget sig lidt rundt omkring. Men de allerdygtigste CEO’er i 2024 besidder også nogle kvaliteter, der adskiller dem fra resten af ”flokken” af dygtige CEO-kandidater. Blandt andet har de følgende fire fælles kvaliteter:
- De har et formål med deres lederskab. De ved, at det ikke kun handler om dem selv og deres ego.
- De besidder en stabil karakter. Har forståelse for egne styrker og svagheder.
- De går ydmygt til opgaven. Prioriterer at lytte og lære.
- De fremmer fællesskab. Agerer leder for virksomheden som helhed.
Nogle finder ud af tidligt i deres karriere, at deres største ønske er at blive CEO. De er stærkt drevet af præstation og et personligt ønske om at nå til tops. De allerdygtigste ledere derimod, er en anden type. Det er dem, hvis motivation findes i selve arbejdet. De elsker deres virke, og derfor er de gode til det.
Denne type topleder bliver typisk ’opdaget’ af seniorledere eller bestyrelsen. Deres engagement i virksomheden tiltrækker positiv opmærksomhed fra øverste lag, som oftest vil forsøge at rykke dem frem i bussen, og på den måde udstikkes vejen til CEO-stillingen. Ikke fordi de selv har sat kursen eller haft spidse albuer, men fordi andre ser noget i dem.
Disse ledere har haft fokus på nutiden, og på at bidrage der, hvor de er. Ikke på at rykke op i hierarkiet. Det betyder ikke, at disse ledere ikke er ambitiøse, eller at de ikke ønsker CEO-rollen – men det er ikke sådan, det starter.
Denne type leder er klar over, at de er forpligtede til noget, der er større end dem selv. I deres rolle skal de stå til ansvar overfor medarbejdere, kunder, investorer og bør tage beslutninger, der servicerer disse grupper bedst muligt – ikke deres eget ego. Egoet vil være tilfredsstillet allerede ved udnævnelsen.
Dem, der klarer sig bedst i CEO-rollen, besidder en stabil karakter. De har benene plantet solidt på jorden, og deres værdier er rodfæstede i at ville virksomhedens bedste. De hviler i både deres styrker og deres svagheder – og netop det er en styrke i sig selv.
De diskuterer derfor åbent bekymringer og mangler med bestyrelsen. Hvis de behøver hjælp, beder de om den. Konsulenthuset forklarer billedligt, at de mest effektive CEO’er i dag fungerer som dirigenter. De er komfortable med at spille en ledende rolle, men deres virkelige arbejde ligger i at fremhæve styrker hos hvert enkelt medlem af orkestret.
Hvis man når til tops og forventer, at man kan det hele fra første dag som CEO, kan man glemme det. At påtage sig en CEO-stilling vil altid medføre en stejl læringskurve.
De går ind til rollen med begyndermentalitet og ydmyghed, i stedet for at tro på, at de kan det hele i forvejen. Heidrick & Struggles refererer til CEO som ‘chief everything officer’, hvor man bevæger sig i en evig tåge. Der vil hele tiden opstå situationer, som man ikke har været ude for før. Den eneste måde at komme igennem dette, er at være klar på at lytte og lære – hele vejen igennem.
I 2024 er der især én evne, der skiller sig ud som værende ekstra vigtig. Nemlig evnen til at samle og lede på tværs af grænser og overbevisninger. Polarisering og opdeling fylder rigtig meget i landskabet lige nu, og det er uhyre vigtigt at ledere formår at se udover deres egne overbevisninger og være anfører for alle – ikke kun dem der spiller på samme hold.
De bedste CEO’er sætter egne værdier til side, når de overvejer, hvad der er bedst for virksomheden. De har relationer og venskaber på tværs af grænser og overbevisninger. De samler og engagerer medarbejdere – ikke det modsatte.
MAL