Alle medarbejdere og ledere har en chef, de refererer til, og som løbende evaluerer og vurderer deres arbejde. Men for bestyrelsen, som det allerøverste led, er det anderledes. Der er ingen over, andre end aktionærerne. Derfor må bestyrelsen evaluere sig selv. Men det er ikke altid lige nemt, skriver PwC.
Problemet med selv-evaluering ligger i selve ordet. Man skal gøre det selv. Og det er ikke nemt at forsøge at se objektivt på sig selv og sine kollegaer. Alligevel bør man ikke afskrive en bestyrelsesevaluering, for der er mange fordele at hente, og den kan gøre en stor forskel for bestyrelsens overordnede præstation, mener PwC.
Bestyrelsesevaluering kan hjælpe bestyrelsen med at identificere mangler i bestyrelsens kompetencer, så man har en bedre sammensat bestyrelse. På den måde sørger man for, at bestyrelsen har alle de nødvendige færdigheder og erfaringer til at støtte op omkring virksomhedens strategi. Det kan også hjælpe til at forbedre gruppedynamikker. I sidste ende, forbedrer det både den individuelle og den samlede bestyrelses præstation.
Derfor bør man foretage bestyrelsesevaluering. Individuelle evalueringer af bestyrelsesmedlemmer er med til at afdække, hvilken værdi hvert enkelt medlem bidrager med i bestyrelseslokalet. Gennem anonymiseret feedback kan typisk bestyrelsesformanden få indsigt i de enkelte medlemmers styrker og svagheder, og hvor de brillerer, og hvor der er plads til forbedring. Det er et godt værktøj til at identificere medlemmer, der er uengagerede, dovne, og ikke lever op til forventningerne.
Disse evalueringer er også et signal til investorer om, at formanden er dedikeret omkring opgaven at holde bestyrelsens medlemmer ansvarlige for deres præstationer.
Ifølge PwC’s forskning er der et klart ønske blandt de daglige ledelser om mere udskiftning i bestyrelsen. 89 pct. mener, at mindst ét medlem bør udskiftes, mens 41 pct. mener, at to eller flere bør træde tilbage. Til sammenligning mener 48 pct. af bestyrelsesmedlemmerne selv, at der er behov for udskiftning, men kun 4 pct. ser behov for at udskifte mere end to medlemmer.
Dette indikerer, at der er forskel i opfattelsen af behovet for fornyelse mellem den daglige ledelse og bestyrelsen.
Undersøgelsen viser også, at bestyrelsesmedlemmer ofte er tilbageholdende med at trække sig frivilligt, hvilket kan være en kilde til frustration blandt ledende medarbejdere, som oplever, at nogle af medlemmerne sidder for længe.
Hvorfor er nogle bestyrelser alligevel tilbageholdende? Mange mennesker undgår at modtage feedback. Især når den er anonym og ikke nødvendigvis positiv. Det gælder også for bestyrelsesmedlemmer, der ofte ser evalueringer som en trussel mod bestyrelsens dynamik og kultur. Der er en frygt for, at den gode stemning kan blive udfordret.
Blandt de almindeligste grunde til tilbageholdenhed er, at 53 pct. mener, at de eksisterende bestyrelses- og udvalgsvurderinger allerede er tilstrækkeligt robuste. Mens 25 pct. frygter, at evalueringerne vil have en negativ indvirkning på bestyrelsens kollegiale samarbejde. Derudover anser 23 pct. indsatsen som større end fordelen, mens 20 pct. angiver modstand fra bestyrelsesformanden som en hindring. Endelig er 8 pct. af bestyrelserne ikke om bord på grund af modstand fra CEO’en, og 4 pct. mener, at evalueringerne er for tidskrævende.
Hvordan sikrer man den mest effektive evalueringsproces? For at opnå brugbare resultater i bestyrelsesevalueringer er fortrolighed, objektivitet og ærlighed afgørende. Desværre viser PwC’s forskning, at mange evalueringer lider under uærlige svar. For at imødegå dette bør bestyrelser overveje at inddrage en uafhængig tredjepart til at facilitere processen, hvilket dog kun en fjerdedel af bestyrelser gør i dag. Bestyrelsesmedlemmer vurderes typisk ud fra:
- Mødedeltagelse
- Grad af forberedelse
- Aktiv deltagelse under møder
- Evne til at kommunikere og udtrykke idéer
- Villighed til at lytte og anerkende andre synspunkter
- Forståelse af virksomheden og industrien
- Evne til at arbejde sammen med andre bestyrelsesmedlemmer og ledelsen
- Hvad bestyrelsesmedlemmet gør godt
- Hvad bestyrelsesmedlemmet bør gøre anderledes
- Overordnet bidragsniveau De mest effektive bestyrelser etablerer en evalueringsproces, der inkluderer en solid opfølgning. Dette indebærer, at resultaterne omsættes til konkrete tiltag med løbende forbedringer.
MAL