Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulHr PolitikkerSådan afskediger man medarbejdere i 2023

Sådan afskediger man medarbejdere i 2023

Den engang standard ansigt-til-ansigt tilgang er for mange virksomheder ikke længere praktisk. Udbredelsen af remote-arbejde og den voksende størrelse på virksomheder skaber mere kompleksitet, når det kommer til fyringer. Der er alligevel nogle go-to tips, som stadig holder i 2023

At opsige medarbejdere er et nødvendigt onde som leder. Og det er muligvis den hårdeste disciplin, man kommer ud for. Man bør fokusere på, at fyringen giver god forretningsmæssig mening og er i bedste interesse for både teamet og i sidste ende også den pågældende person, der bliver fyret.

Mange virksomheder har ansatte, der arbejder hjemmefra med størstedelen af kontakten til lederen via en skærm. Afskedigelser er komplicerede nok i forvejen, og det virtuelle aspekt hjælper ikke på sagen. Opsigelser er en delikat og ofte følsom sag og burde også håndteres således.

Derfor kan virksomheder, der afskediger virtuelt, risikere at virke kolde og ufølsomme. Og det kan skade deres omdømme hos både medarbejdere og kunder. I virkeligheden er virksomhedernes ’brand equity’ på spil.

Det er altså vigtigt, hvordan man opsiger medarbejdere – det er noget, de vil huske og tage med sig fremover og snakke med andre om. Derfor bør man holde fast i medfølelse og kommunikation som afgørende holdepunkter, når man står overfor at skulle afskedige en medarbejder, uanset omstændighederne.

Her er syv punkter, som ifølge Harvard Business Review lægger grundstenene for en blåstemplet fyring:

Vent ikke for længe. Ledere fortryder sjældent at have handlet for hurtigt ved en opsigelse. Men det sker ofte, at de har fortrudt at vente for længe. Selvfølgelig bør en fyring være sidste skridt i en retfærdig og gennemsigtig proces, der startede længe før selve opsigelsen. Men man bør ikke gå og væve for længe.

Konferer med HR. Sørg for at have en HR-repræsentant fra virksomheden til at deltage i mødet, da det er juridisk praktisk og mere behageligt at have en ekstra person til stede. Derudover kan HR give et mere fyldestgørende billede af medarbejderens forhold. Måske er der ekstraordinære omstændigheder, der skal tages i betragtning, som HR kan hjælpe med at navigere i.

Gør det kort og simpelt. Den leder, der skal levere de dårlige nyheder, bør have et klart budskab som grundlag for fyringen og ikke mindst være trænet i, hvordan det formidles bedst muligt. De sætninger, der bruges til at opsige medarbejderen, bør være formulerede helt enkle. Eksempelvis: ”Jeg har nogle dårlige nyheder til dig. I dag er din sidste dag”. Angiv herefter årsagen til opsigelsen i en simpel sætning. Vær ærlig og konkret. En vigtig detaljer er at anvende datid, fordi det udelukker argumenter om en ny chance.

Bliv og svar på opfølgende spørgsmål. Man bør være forberedt på at blive og tale med personen, der fyres, og svare på spørgsmål efterhånden, som de dukker op. Inden selve mødet bør man tjekke op på praktikaliteter, som f.eks. fratrædelsesordning, logistik, timing etc. Det vil der helt sikkert komme spørgsmål omkring.

Vis medfølelse. En fyring kan være en vanskelig opgave som leder. Men for den, der bliver fyret, kan det være ligefrem traumatisk. Tilbyd derfor at være hjælpsom. Vis empati for situationen. Tilbyd at skrive en reference eller lave introduktioner, hvis du synes, at den nu tidligere medarbejder har talenter og evner, der kunne være nyttige andre steder.

Planlæg gerne opsigelsen i slutningen af arbejdsdagen. Det virker mest hensynsfuldt, at den tidligere medarbejder kan liste stille og roligt hjemad efterfølgende. Det er ikke sikkert, at vedkommende er klar til at tale om det allerede med kolleger.

Tal med dit team. Hurtigst muligt efterfølgende bør man samle de kolleger, der er berørt af opsigelsen og fortælle dem, hvad der sket. Kommunikationen bør være direkte og ligetil uden at afsløre detaljer om opsigelsen. Man kan i overskrifter fortælle om årsagen bag beslutningen for ikke at gøre andre ansatte nervøse eller anspore sladder.

Fokuser på fremtiden. Det er en udfordrende opgave at opsige en medarbejder, da det kan være følelsesmæssigt drænende. Men det er vigtigt at fokusere på fremtiden for teamet og ikke lade sig påvirke for meget af situationen. Samtidig bør man erkende, at fyringen kan skabe kortsigtede udfordringer for teamet, som eksempelvis en større arbejdsbyrde. Derfor skal der lægges en strategi for, hvordan man håndterer arbejdsbyrden, mens der ledes efter en erstatning.

Morten W. Langer

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind