Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
Alle artikler Side 17

Guide: Spørgsmål om bæredygtighed enhver CEO bør stille

Bæredygtighedsagendaen er overordnet superenkel. Vi har et stort problem, der skal løses. Dykker man ned i det, bliver det hurtigt meget komplekst. Der er ikke en simpel løsning. Det kræver vision og pragmatik. Konsulenthuset Bain & Company har listet tre kritiske spørgsmål, alle CEO’er bør stille.

Klimakrisen vil medføre store forandringer af to grunde: For det første vil vi blive nødt til at tilpasse os den nuværende situation ved aktivt at bidrage til at bremse klimaforandringer. For det andet kræver det store investeringer at forhindre alvorligere kriser i fremtiden. Videnskaben er altså klar: At håndtere klimakrisen kræver en kombination af nye teknologier, politikker og ændringer i adfærdsmønstre.

Mindre end 40 pct. af virksomhederne ser ud til at nå deres bæredygtighedsmål. Det handler om vandforbrug, affaldsreduktion og bevarelse af biodiversitet. Bain har talt med tusindvis af topledere rundt omkring i verden, der erkender deres rolle i at tackle klimakrisen. De ved godt, at de skal handle. Men bekymringen er stor.

Mange ledere føler, at de præsenteres for alt for enkle løsninger på en ekstremt kompleks problemstilling. Der eksisterer en voksende kløft mellem virksomheders offentlige løfter om klimamål og deres evne til at opfylde dem. Faktisk halter de fleste store virksomheder bagefter. Hele tre ud af fire ledere mener, at de ikke reelt har integreret bæredygtighed i deres forretning.

Det er ikke altid nemt at skulle forene kortsigtet profit med miljømæssige og sociale forpligtelser. Derfor er flere ledere blevet skeptiske og har nærmest fået allergi overfor det forenklede billede af bæredygtighed, der temmelig firkantet lover nye muligheder og højere afkast.

Hvad skal man så gøre ved alt dette? At træffe afgørende og kloge beslutninger om bæredygtighed kræver en blanding af vision og pragmatisme. Man kan starte med at stille tre spørgsmål til næste strategimøde:

1. Hvad bidrager vi positivt med i verden, og hvad er vores formål som virksomhed? Debatten om bæredygtighed bør ikke kun være defensiv og handle om, hvad man ikke gør ’godt nok’. Den bør også handle om ’impact’, det unikke aftryk man sætter på verden, i positiv forstand. Langsigtede planer bør være rodfæstede i netop dette.

2. Hvilken pris betaler menneskeheden for vores vækst?Et ubehageligt, men afgørende spørgsmål. Hvis man forstår, hvad disse omkostninger er, og hvad de potentielt kan blive i fremtiden, bliver det også nemmere at formindske eller kompensere for dem.

3. Hvad vil stå i vejen for os, og hvad vil vi løbe tør for?Knaphed og mangel er allerede noget, der tales meget om. Alle eventuelle risici, klimaforandringerne kan skabe, bør identificeres. Især når det kommer til mangel på råmaterialer og arbejdskraft.

Dagsordenen bør indeholde teknologi, politik og adfærd

Det er vigtigt, at man arbejder med bæredygtighedsdagsordenen på de tre forskellige niveauer: Teknologi, politik og adfærd. Det vil kræve en kombination af de tre at tackle de udfordringer, vi står overfor.

Teknologi: Mange ledere sammenligner fejlagtigt omkostningerne ved ældre velkendte teknologier med omkostningerne ved helt nye grønne teknologier. Man bør huske på, at der er konkurrencemæssige fordele at hente ved at innovere og at blive markedsleder på et nyt felt. Samtidig vil omkostninger over tid falde, når man finder ud af at optimere og effektivisere den nye teknologi.

Politik: Nogle grønne teknologier vil kræve det rette lovgivningsmæssige miljø at vokse i. Derfor bør det være på agendaen at samarbejde som branche for at skabe nogle politiske rammer, som giver mening for branchen. Hvis man forsøger at formindske sit aftryk ved nye teknologier og innovative løsninger, bør man sørge for, at der er de rette forhold politisk til at det kan lade sig gøre.

Forbrugeradfærd: Mange ledere tror fejlagtigt, at forbrugeradfærd er en konstant, og at forbrugere ikke vil og ikke kommer til at ville betale ekstra for mere bæredygtige løsninger. Men forbrugernes adfærd er altid i forandring. Research viser, at forbrugere forventer at betale mere for bæredygtige produkter de kommende år, og nogle gør det allerede. Tendensen går klart den vej. Jo mere, forbrugere kan se klimakonsekvenser med deres egne øjne, jo mere bekymrede bliver de, og jo mere vil de betale for klimavenlige løsninger.

MAL

Guide: Her er topledernes ti vigtigste udfordringer

Konsulenthuset McKinsey har interviewet mere end 2500 erhvervsledere verden over, om hvordan de ser fremtiden, og hvor de ser de største udfordringer. De har indsnævret deres resultater til ti vigtige brændpunkter, som alle virksomheder bør forholde sig til.

1. En hurtigere, mere fleksibel og stærkere organisation. Konsulenthusets research viser, at halvdelen af virksomhederne er uforberedte på de udfordringer, der ligger på lur. Netop nu, i en særdeles uforudsigelig og ustabil omverden, har det stor betydning, at man er to skridt foran, når det kommer til eksterne kriser. Det kan nemt være afgørende, når det kommer til overlevelse og succes.

2. Hybridarbejde: Den nye balance mellem ’in-person’ og ’remote’.Efter corona har ni ud af ti virksomheder taget hybridmodellen til sig, altså et miks mellem hjemmearbejde og ”på kontoret”. De fleste er glade for denne udvikling, da den tilbyder frihed og fleksibilitet. Til gængæld mangler der struktur og støtte omkring modellen: hvilke arbejdsopgaver udføres bedst, når man er fysisk til stede sammen? Og hvad er konsekvensen af, at man alligevel gør det online?

3. Mere AI. Mere end to tredjedele af virksomhederne forventer at investere yderligere i AI over de kommende år. De virksomheder, der går forrest, har implementeret AI i blandt andet HR-processer, organisatoriske strukturer og anvender det til at optimere ways-of-working.

4. Nye måder at tiltrække og fastholde medarbejdere. Flere medarbejdere er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved deres arbejdsliv. De tjekker ind med sig selv for at se, om det liv, de lever, stemmer overens med deres mål og værdier. Det betyder også, at de stiller højere krav til deres job. Så hvis man vil holde fast i sine dygtigste medarbejdere, kræver det skræddersyede løsninger til deres individuelle ønsker.

5. Øget kompetencekløft. Selvom nye teknologier er en afgørende del af virksomhedernes fremadrettede strategi, så føler kun fem pct. af virksomhederne, at de besidder de nødvendige færdigheder til at omsætte strategierne til virkelighed. Man bør prioritere opbygningen af en integreret enhed bestående af mennesker, processer og teknologi for at lukke kompetencekløften og sætte virksomheden i front.

6. Få mest ud af talentet.Undersøgelsen viser, at blot fem pct. af medarbejderne står for hele 95 pct. af værdiskabelsen i en virksomhed. Især i et stramt jobmarked er det derfor afgørende at placere toptalenterne i de mest kritiske stillinger, hvor deres potentiale kan skabe den største værdi. Dette involverer ofte at relokere dem strategisk.

7. Inspirerende og motiverende lederskab.Den nuværende ledelsesstil er under forandring. I dag står ledere overfor et større ansvarsområde, der strækker sig over økonomi, bæredygtighed og medarbejdernes trivsel. At være en effektiv leder indebærer, at man altid er opdateret om, hvad der foregår omkring én, og at man har fingeren på pulsen. Det kræver en høj grad af selvbevidsthed og evnen til at inspirere og motivere.

8. Manglende fremskridt med mangfoldighed. Virksomheder med en mangfoldig ledelse præsterer bedre end dem, der scorer bundkarakterer på diversitet. De seneste år er flere og flere virksomheder også begyndt at arbejde seriøst med mangfoldighed, lighed og inklusion. Møder bliver afholdt og Initiativer iværksat. Alligevel er der stadig en kløft mellem det, man siger, man vil gøre, og det, der faktisk bliver gjort. Der er stadig lang vej til det reelle mangfoldige og inkluderende arbejdsmiljø, som de fleste stræber efter. Det kræver en systematisk indsats, ikke enkeltstående initiativer.

9. Mental sundhed. 90 pct. af virksomhederne tilbyder deres medarbejdere muligheden for at dyrke mere mindfulness gennem f.eks. yogatimer, medlemskab til meditationsapps eller ekstra fridage. Til trods for dette forbliver mental sundhed og trivsel et alvorligt problem. Kernen i udfordringen er, at der forsøges at symptombehandle. Man bør i stedet komme ned til roden af problemet og finde frem til de underliggende årsager. Selvom det er mere komplekst på kort sigt, vil en sådan tilgang på lang sigt give betydelige fordele.

10. Effektivitet (eller mangel på samme). Effektivitet har genindtaget toppen af dagsordenen. Omverdenslandskabet er under forandring, hvilket kræver tilpasning af interne strukturer. Uden risikerer man ineffektivitet, og det kan blive dyrt. Et fladt hierarki er ofte at foretrække, så informationer nemt kan rejse fra top til bund og omvendt. Roller og ansvar skal stå klokkeklart, så alle ved præcis hvad de er ansvarlige for, og hvem de rapporterer til.

MAL

Selvkørende AI bliver den næste store innovation

Om få år vil AI-systemer ikke bare kunne levere mere eller mindre nyttige informationer, oversættelser og guides. De vil også kunne planlægge komplekse processer og f.eks. sige til, hvis de behøver mere viden om et eller andet. Den næste generation af såkaldte autonome AI systemer kan blive en endnu større revolution, end generativ AI er i dag. Men denne gang er det muligt for virksomhederne at forberede sig i god tid.

Den benovelse, som generativ AI blev mødt med ved introduktionen i 2022, har for længst fortaget sig. For er der i virkeligheden tale om noget, som med nogen rimelighed kan betegnes som intelligens? Det er uden tvivl nyskabende, at blandt andet ChatGPT kan finde informationer fra flere kilder og give en samlet fremstilling af dem. Men grundlæggende er det stadig blot en søgemaskine. Og brugeren skal selv forholde sig til, om det, der bliver fundet frem, er sandt eller falskt.

Men et nyt teknologispring er på vej, skriver Boston Consulting Group (BCG) i en artikel. Og denne gang kan det vise sig at være den store revolution: Med såkaldt autonom AI vil systemerne ikke længere blot levere en mellemregning, som måske kan bruges. De vil i højere grad kunne levere færdige løsninger ved selv at finde ud af, hvordan mellemregninger kan sættes sammen til noget brugbart.

BCG fremhæver, at hvor de fleste virksomheder blev overraskede over, at generativ AI pludselig var en realitet, har de muligheden for at forberede sig på autonom AI. Konsulenthuset vurderer, at den næste generation AI vil være på markedet om tre til fem år.

For at forstå autonom AI kan man forestille sig en fabrik, der fremstiller noget relativt simpelt, f.eks. kartoner til drikkevarer. Fabrikken registrerer nye kundebehov. Og ud fra dette input kommer udviklere op med løsninger, som vurderes på kvalitet og omkostninger. Herefter sættes en produktionslinje op, og der indkøbes råvarer og tjenesteydelser i form af f.eks. transport.

Den tænkte virksomhed anvender måske allerede i dag AI flere steder i processen. Men med autonom AI vil den få et samlet svar på, hvad den skal gøre fra start til slut. Systemerne vil også selv kunne afgøre, hvilke andre teknologier eller anden software, der skal anvendes.

Antag at den samme tænkte virksomhed har brugt fokusgrupper til at afgøre hvilke produktserier, der skal satses på. Rigtige, levende mennesker er inviteret ind og har kommenteret, hvordan de oplevede forskellige løsninger. For tiden eksperimenteres med at lade generativ AI overtage i hvert fald dele af dette arbejde. Hvis virksomheden f.eks. vil opdatere sit valg af farver til nyeste mode, kan den, i stedet for at indkalde fokusgruppen, bede ChatGPT fortælle om, hvordan de påtænkte farvenuancer opleves i forskellige sammenhænge. Alene sociale medier og blogs indeholder enormt kildemateriale, når det kommer til smag, mode og livsstil.

Men her er den generative AI’s mangler i forhold til kildekritik en ulempe. Systemerne kan finde materiale at arbejde med, men de kan ikke se svaghederne i dette materiale. Det vil autonom AI kunne, og her vil systemerne sige til, hvis de mener, at det er relevant at skaffe bedre data, f.eks. gennem meningsmålinger.

Fire handlemuligheder

Selvom systemer baseret på autonom AI endnu ligger nogle år ude i fremtiden, er der ting, som virksomhederne kan gøre allerede nu.

For det første kan man undersøge, om der er relevante løsninger indenfor autonom AI under udvikling, og i givet fald overveje et samarbejde med udviklerne. Sådan øger man sandsynligheden for at være på forkant.

For det andet kan virksomheder også begynde at indrette deres it-systemer på, at de ikke bare skal bidrage med data til AI – informationsstrømmen skal også kunne gå den anden vej, så autonom AI vil kunne sende forespørgsler og kommandoer til de eksisterende systemer.

For det tredje kan man så småt begynde at tage højde for, hvad autonom AI vil betyde for behovet for arbejdskraft i fremtiden. Serviceydelser, der i dag forekommer komplekse, og som kræver højt kvalificeret arbejdskraft, kan om ti år være en stangvare, der bliver spyttet ud af en computer.

Endelig for det fjerde kan man begynde at overveje de etiske implikationer, den nye teknologi vil medføre.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Ekspertråd til den nye generation af CFO’er

Det internationale konsulenthus Heidrick & Struggles har interviewet 42 økonomidirektører og spurgt dem, hvad der kræves for at lykkes i CFO-rollen. I bund og grund alle de ting, de gerne selv ville have vidst, da de først begyndte i CFO-karrieren.

CFO’en bør i dag tilgå emner, som ikke tidligere har fået samme opmærksomhed, blandt andet bæredygtighed og samfundsansvar. Også teknologi kommer til at spille en endnu større rolle, end den allerede gør. Fordi data er bredt tilgængelige nu, er der mindre fokus på at udarbejde dem og større fokus på at anvende dem. Derudover bør man have en fleksibel tilgang til sit lederskab. Konsulenthuset Heidrick & Struggles har samlet hovedpunkterne fra deres interviews og kogt dem ned til otte punkter:

1) Relationer og kommunikation. Forventningen til CFO’ens eksterne og interne kommunikationsevner er klart større end tidligere. Både i kvalitet og kvantitet. I forhold til kvantitet bør CFO’en sætte tid af til at opbygge relationer til investorer, bestyrelsesmedlemmer, direktion, etc. Det er et område, der bør prioriteres.

Derudover skal man gøre sig klart, hvem man kommunikerer med. Vær transparent og ligefrem. De færreste har brug for den helt detaljerede tekniske forklaring. Forenkl tingene og hold det simpelt. Hvis man gerne vil forbedre sine kommunikationsevner, kan man med fordel hyre en coach. At kunne formidle er en nødvendighed som CFO.

2) CEO’ens højre hånd. Som CFO er det uhyre vigtigt, at man har et positivt forhold til sin co-pilot, CEO’en. Der bør opbygges gensidig tillid gennem ærlighed og åbenhed. Man er et team. Alligevel skal man som CFO være i stand til at udfordre CEO’en og fungere som sparringspartner. En basal måde at fremme relationen på er at have kontor tæt op ad hinanden, så man har mulighed for at tale sammen ofte og også have en uformel og personlig jargon.

3) Samarbejde med bestyrelsen. Ens rolle til bestyrelsesmøder som CFO er at bidrage til diskussioner, forklare ting, komme med forslag. Ens vigtigste dagsorden er dog at muliggøre datadrevne beslutninger. Det er ens job at formidle relevant information til bestyrelsen, så den kan have bedre diskussioner og dermed tage bedre beslutninger. Det handler meget om at forenkle. Skabe maksimal effekt på minimal tid. Ingen bestyrelse har nogensinde bedt om flere sider at læse.

4) Det handler ikke kun om tal. I dag er CFO’en både økonomiansvarlig og strategisk leder. Hvor det tidligere stort set kun handlede om tallene, er det nu i meget højere grad en kommerciel tankegang, der lægges vægt på. Man bør have en strategisk tilgang, kende den sektor man arbejder i ud og ind – generelt at have det store overblik. Man kan ikke bare sidde med næsen i tallene.

5) Kompetencegabet. Når man starter i sit første CFO-job, er chancen for, at man er fuldt påklædt til at varetage alle de nye funktioner, tæt på nul. Der vil være mangler i værktøjskassen, og det er også ok. En af de første prioriteter bør være at få udfyldt hullerne i de kompetencer, man har brug for for at være succesfuld i jobbet. Vælg et par af de mest presserende emner på agendaen og dyk ned i dem.

6) Team og talent. En af de første opgaver som ny CFO er at sørge for, at man har det rette team omkring sig. Vurder den nuværende talentpulje og sæt kursen for, hvordan den skal se ud fremover. En del af at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere afhænger af ens lederevner.

Empati, ydmyghed, autenticitet står stærkt hos en respekteret leder. Ledelsesstilen har også ændret sig meget hos denne generation. Tidligere var den mere hierarkisk, hvor den nu er fokuseret mere omkring teamwork, hvor lederen nærmere fungerer som træner for et hold.

7) Digitalisering og tech. Fordi teknologi ligger som grundsten i de fleste finansielle aktiviteter, er det et naturligt ansvarsområde for CFO’en. At se på hvordan teknologi bedst muligt kan øge effektivitet, reducere omkostninger, fremdrage skarpere og hurtigere indsigter. Man bør have en sund forståelse af systemer og processer samt et klart overblik. Nysgerrighed på nye teknologier, og at man er åben overfor anvendelse af dem, blandt andet AI, er en vigtig ingrediens for fremtidens CFO’er.

8) ESG. ESG er et andet område, der ofte ryger under CFO’ens paraply. Grunden er, at ESG-mål smelter sammen med de finansielle mål: energiforbrug, udledninger, medarbejderrelaterede KPI’er. I nogle virksomheder er rollen som ESG-ansvarlig integreret i CFO’ens rolle, i andre tilfælde videregiver CFO’en data til en bæredygtighedsansvarlig. Uanset, er ESG ikke længere kun et punkt på dagsordenen, men bør være en integreret del af forretningen.

MAL

Sådan bør topledelsen navigere i æra af global usikkerhed

Verden er meget omskiftelig, og derfor er det vanskeligt at planlægge. Det, der fungerede tidligere for virksomheden, er ikke længere nødvendigvis tilstrækkeligt, skriver konsulenthuset Spencer Stuart om den turbulente tid, vi lever i. Hvis man vil overleve, må man ændre mindset. Og det er bestyrelsens opgave at få det til at ske. Her er tre konkrete greb til at gå i gang.

Geopolitiske spændinger, valutasvingninger og inflation, hastige teknologiske fremskridt samt en øget risiko for brud på cybersecurity. Det eksterne miljø er mildt sagt ustadigt. De risici, virksomheder står overfor nu, er grundlæggende anderledes, end de har været før – og de skifter med større hastighed end nogensinde. Den nye verden, med nye udfordringer, kræver nye ’actions.’

Konsekvenserne kommer til at ramme bredere, end man tidligere har set. Man kan ikke ignorere tendenserne, selvom man som virksomhed fokuserer nationalt. Det er ikke længere et spørgsmål om ’hvis’ noget sker, men rettere ’når’ det vil ske.

Alle bør gennemgå risici og forberede sig. Derfor bør bestyrelser gå forrest, støtte og vejlede deres adm. direktører. De skal være proaktive i at overvåge og mindske eksterne risici. Man gør klogt i at være på forkant. Hvis man blot reagerer henad vejen, er man allerede bagud. Spencer Stuart beskriver tre greb, som bestyrelser kan gå i gang med:

1) Udvid og prioriter risikobegrebet yderligere. Det, der sker udenfor virksomheden, er lige så vigtigt, som det der sker indenfor virksomheden. Eksterne risici bør altså være et fast punkt på dagsordenen på hvert bestyrelsesmøde. Man bør definere og prioritere de vigtigste risikoområder, som der løbende tjekkes op på. Også mellem bestyrelsesmøderne bør CEO’en holde bestyrelsen opdateret på, hvordan situationen ser ud, og hvis der er kritiske udfald.

Derudover kan det være en fordel at ændre i sammensætningen af bestyrelsen. Hive nye kompetencer ind. For eksempel en ekspert på et særligt risikofyldt område. En ekspert kan tilbyde grundig vejledning og viden, som vil være uvurderlig, især hvis emnet er meget komplekst.

Hertil bør man være meget konkret med, hvem der har ansvaret for at overvåge de forskellige risici:

Hvem har det overordnede ansvar i bestyrelsen og hvem har det daglige ansvar i driften?

2) Opbyg et netværk af informationsstrømme. I dag er der en tendens til, at virksomheder udelukkende stoler på offentlige kilder for at forstå, hvad der foregår i verden omkring dem. I en tid, hvor det eksterne miljø spiller så afgørende en rolle, virker det mærkeligt, at der ikke investeres mere i opdateret og pålidelig ekstern information. Kort sagt bør man forbedre sine informationsstrømme. Det kan man blandt andet gøre ved at opbygge et netværk af eksterne rådgivere med specialiseret ekspertise. Disse rådgivere kan tilbyde ægte indsigt og stå til rådighed for opfølgende spørgsmål.

Selvom det ikke er usædvanligt at søge hjælp udefra, er det stadig sjældent at have specialister tilknyttet til at belyse emner som cybersikkerhed, geopolitik eller klimaforandringer – ikke desto mindre vil det give en klar fordel, da man kan navigere bedre. Dette er ikke kun en god idé under en specifik krise, men også som forarbejde, hvor eksperterne kan være med til at belyse potentielle risici og give mulighed for at forberede sig.

3) Forbedre CEO’ens økosystem. Udover at være velinformeret, skal CEO’en være superfleksibel, klar til at rykke hurtigt, træffe vanskelige beslutninger og være parat til at justere kursen, når det er nødvendigt.

Det kan betyde, at topledelsen og CEO’en selv skal tænke ud af boksen og måske endda skabe nye stillinger, så de kan følge med markedet. Eksempelvis kan man oprette en Chef for Geopolitik. Ligesom da rollen som Chef for Bæredygtighed blev en del af ledergruppen for at tage hånd om den voksende miljøagenda. Det er også en mulighed at dele ansvaret for forskellige risici imellem flere ledere. Hvordan den øverste ledelse arbejder sammen, bliver også ved med at udvikle sig. De dygtigste ledelsesteams i dag er agile med horisontale strukturer – det er altså langt fra de gamle, mere lukkede og hierarkiske metoder.

Det her er et afgørende øjeblik for bestyrelser, en tid hvor det er vigtigt at stille nogle svære spørgsmål. Er der fuld forståelse af de risici, der kommer udefra? Hvordan de påvirker virksomheden? Og hvilke nye kompetencer skal hentes ind for at kunne håndtere dem?

MAL

Jan Johan Kühl: ikke nok at skøjte hen over isen

 

Som leder af kapitalfonden Polaris fremhæver Jan Johan Kühl vigtigheden af at være tæt på den egentlige forretning i de virksomheder, Polaris investerer i. Og det handler om meget mere end blot at nærlæse alle nøgletal, understreger han overfor Økonomisk Ugebrevs fagredaktør Peder Bjerge.

Som uindviet læser kunne man let forledes til at tro, at kapitalfonde først og fremmest ser på nøgletallene i de virksomheder, de investerer i. Selvfølgelig er tallene vigtige, men ifølge Jan Johan Kühl, managing partner i Polaris, er der andre faktorer, som er lige så afgørende. Måske endda meget vigtigere.

”Som den første ledelseserfaring vil jeg fremhæve som meget væsentlig transparens eller ærlighed. For mig handler det at skabe tillid primært om at være ærlig og om at kunne stå ved det, man foretager sig. Med Polaris driver jeg en forretning baseret på tillid. Vi producerer ikke fysiske produkter som sådan. Vi er jo bare en flok mennesker. Og hvis du ikke finder virksomheder, som vil investeres i, har vi ingen forretning. Det er en meget fundamental ting, at dem du har med at gøre, har tillid til dig.

Nu er tillid jo godt. Men det er ikke nok at have tillid, man er også nødt til at vise tillid. Det udelukker ikke, at vi gerne vil være meget tæt på de forretninger, vi køber ind i. Vi lever af at give virksomhederne, vi investerer i, mange frihedsgrader, men også at følge dem meget tæt. Det har også været min erfaring, at måden, man får ting til at flytte sig på, er ved at være meget tæt på og have rimeligt styr på forretningen. Netop det vil jeg fremhæve som min anden vigtigste ledelseserfaring. Det dur simpelthen ikke at skøjte hen over det.”

Handler det om at dykke helt ned i virksomhedens nøgletal? ”Nej, det er bredere end tallene. Da vi ejede Babysam, havde jeg selv fået tre børn og var ude i forretningen. Det, vi oplevede der, var måske meget lavpraktisk, men det vender jeg jo tilbage til og bruger meget aktivt for at finde ud af, hvordan man kunne øge salget. Man skal være tæt på den måde, virksomheden fungerer – og ikke kun forstå tallene men på alle parametre. Man skal tale med medarbejderne. Da vi overtog Molslinjen, var vi faktisk selv holdt op med at bruge den. Det var blevet for dyrt at tage den. Men da jeg så rejste med dem for første gang i tre-fire år, kunne jeg mærke den stemning, der var ombord: god service og fine medarbejdere. Jeg kunne mærke, at maskinen kørte. Og det kan den kun, hvis de ansatte er fuldt til stede. Det kan man som investor kun mærke ved at være der, helt tæt på.

Min pointe er, at det at være tæt på, handler om meget mere end tallene. Jeg reagerer f.eks., hvis jeg hører, at der er problemer med en kunde. Selvfølgelig kan kunden være galt på den. Så ved jeg det. Men de færreste folk gør noget væsen ud af en sag, hvis der ikke er et eller andet om det. Det er også med til at skabe respekt blandt kunderne for virksomheden, at de bliver taget alvorligt.

Inden jeg kom til Polaris havde jeg faktisk i 12 år drevet to virksomheder som direktør (Icopal og Monarflex, red.). Inden da har jeg været strategikonsulent og oprindeligt aktieanalytiker. Så jeg har stået på den anden side af hegnet. Jeg har både prøvet den strategiske, operationelle og finansielle side og kender den konsulentmæssige værktøjskasse.”

Hvad er den tredje ledelsesmæssige erfaring, som du vil fremhæve som vigtig? ”Det er en gammel traver i forhold til ledelseshåndværket, nemlig at få de rigtige mennesker med om bordet. Man kan snakke meget om det her. Men når det virkelig spiller, kan man mærke, at der er kraft i det. En af mine kolleger udtrykte det sådan, at når vi kom ud fra møder, var vi kommet frem til beslutninger, som han selv ikke ville have overvejet.

Det er den store fordel ved at være sammen i en gruppe, som bare fungerer godt og er med til at præstere noget, som hver enkelt ikke ville have været i stand til, fordi vi spiller hinanden gode. Her skal man være opmærksom på, at det ikke kun er på samme niveau, men også op og nedefter i organisationen, op mod bestyrelse og ned blandt medarbejderne.”

Så det handler om at sammensætte det rigtige hold? ”Ja, men også at få det til at spille rigtigt sammen. Og når det ikke spiller rigtigt på holdet, kan man også mærke det. Når der er knas i maskinen, når der er ting, man ikke vil diskutere. Så sidder man bare i hver sin lille silo og holder på sit. Det er afgørende, at man får alle ting op på bordet, diskuterer dem og kommer frem til en konklusion.

Min fjerde pointe handler om at have mod og retning. Altså at have modet til at sige: nu er det så det, vi gør. Medmindre, der er bred konsensus om tingene, er det i sidste ende en leders opgave at træffe beslutningen om, hvilken retning man skal tage. Og det gælder, uanset hvilken lederrolle man har i en organisation, at man har modet til at træffe beslutninger.”

Så skal man vel også have fat i de folk, der sidder med fingrene nede i de praktiske processer, for at få det rigtige beslutningsgrundlag? ”Ja, det er meget vigtigt. Det har også den fordel, at de får mærket efter, hvilket miljø deres direktør arbejder i. Det giver lederne lige under den øverste ledelse en klar fornemmelse for, hvilken retning der bliver sat fra bestyrelsens side. Og hvilke forventninger der ligger. Det har meget stor værdi. Den anden fordel er, at bestyrelsen omvendt også får mulighed for at føle dem lidt på tænderne.” Men handler det i sidste ende ikke om Stalins sandhed, tillid er godt, kontrol er bedre? ”Jo måske, men det skal ikke forstås som kontrol-kontrol. I stedet skal det forstås som en mulighed for at udfordre gængse sandheder, at man får set på andre parametre i forretningen end bare tallene. Tag med sælgerne ud til kunderne eller gå en tur gennem produktionen. Eller som med Molslinjen, rejs med færgen. Her fornemmer man meget hurtigt, om der er styr på forretningen, om stemningen er god eller ej.”

I forhold til din tredje ledelseserfaring, nemlig at sammensætte det bedste hold og få dem til at spille rigtigt sammen, hvad gør man konkret, når det så ikke fungerer? ”Der er mange måder at gøre det på. Det ene er at få skabt den rigtige ramme; du kan kalde det ledelsesmøder eller fora, hvor man får talt tingene igennem. I Polaris har vi to niveauer. Vi har et egentligt ledelsesmøde hver mandag, hvor vi får talt forretningen igennem. En gang om måneden tager vi så helt op i helikopteren, hvor vi ser på nogle lidt mere overordnede bevægelser i markedet og vores retning gennem dem. Det er der nemlig en fare for, at man kan komme til at glemme det i det daglige.

Samtidig skal man lige huske det, man kan kalde stuegangen, hvor man får fulgt op på folk løbende. Det har en værdi, at man indimellem lige tjekker ind hos de forskellige. Det kan være, når man er ude at rejse sammen.

For mig er det næsten aldrig et formelt møde. Det er mere sådan noget med at høre, om der nu er styr på det. Så man lige får mærket efter, hvor de forskellige er. Og det handler ikke bare om at kontrollere, om de nu har fået eller gennemgået salgstallene fra sidste uge. I stedet går det mere på at høre, hvad der bliver arbejdet på lige nu.

Ved siden af det, er vi gode til at tage emner og udfordringer op i plenum, fordi det har en værdi, at man tager op sammen, hvad der giver bekymringer. Så det gælder om både at have fora, hvor man struktureret følger op på de forskellige ting, og det at tage en stuegang, hvor der lidt mere ustruktureret bliver mærket efter, hvordan det går med de forskellige. Det sker måske ikke hver uge, men det gør det ikke mindre vigtigt. Ud over det, er der også alle de bløde ting, hvor man sammen laver noget udenfor forretningen for at få den nødvendige lim.”

Så pointen er, at man ikke må glemme det mere bløde til fordel for de hardcore tal? ”Ja, man skal have respekt for, at uanset om folk står ude ved maskinerne eller sidder ved skrivebordene, har de noget konkret at byde ind med. Da jeg var direktør, var der meget at hente ved bare at stå og vende tingene sammen med en maskinoperatør, der ofte også har tanker om, hvordan tingene kunne gøres anderledes. Uanset hvor, man befinder sig i organisationen, gør man sig umage med det, man nu gør. Som oftest har folk en faglig stolthed, som gør det værdifuldt at få deres input. Ofte er det noget, de undrer sig over: Hvorfor kommer ordrerne altid for sent? Eller hvorfor stiller man ikke tingene derover? Meget tit er det input, som kan være med til at gøre tingene bedre og mere effektivt.”

Som din ledelseserfaring nr. fire nævnte du mod og retning: Er det fordi man som leder altid skal træffe beslutninger på mere eller mindre ufuldstændigt grundlag? ”Du kan sige, at selvom man har partnerskaber og bestyrelser, er der tidspunkter, hvor man skal give svar på, hvad det er vi skal gøre. En eller anden skal sige, at det er så det vi gør. Det mod skal man finde. Når det så går galt, og det gør det indimellem, så er det let at se, hvor det peger henad.”

Peder Bjerge

Kunstig intelligens giver store kompetenceudfordringer

Virksomheder bør hurtigst muligt få styr på, hvilke relevante kompetencer medarbejderne besidder i forhold til kunstig intelligens (AI), fremhæver konsu­lentfirmaet Boston Consulting Group. Sandsynligvis vil der ikke være nok ledige AI-specialister på arbejds­markedet, så intern efteruddannelse bliver en vigtig del af løsningen.

Nye vigtige teknologier bringer altid overraskelser i forhold til, hvordan den vil påvirke de ansatte, organisationen og det daglige arbejde. Alligevel var nogle af de vigtigste følger af introduktionen af internettet for 30 år siden forholdsvis li­gefremme: Den enkelte medarbejder fik adgang til meget mere viden og information, og der kunne skrues markant ned for de sindrige, logistiske systemer med gammeldags postbesørgelse.

Generativ AI er måske en endnu større revolution. Men uanset, om det er tilfældet eller ej, er den i hvert fald sværere at overskue. Derfor forestår et vigtigt arbejde i virksomhedernes HR-afdelinger med at analysere organi­sationen med henblik på at omlægge arbejdet på en øko­nomisk optimal måde.

Naturligvis ser de store konsulenthuse et forretnings­mæssigt potentiale i at bidrage til disse omlægninger. Bo­ston Consulting Groups (BCG) koncept hedder GenAI Work­force Productivity Diagnostic, og konsulenthuset forklarer i en artikel på sin hjemmeside nogle af principperne bag det.

Det siger næsten sig selv, at første skridt er at analyse­re, hvilke muligheder og krav der for den enkelte virksom­hed følger af generativ AI. Vi skal ikke gå i detaljer med det her, men det er ikke et skridt, man skal gå let hen over – der skal tænkes kreativt for at opstille scenarier, og man skal være parat til at følge udviklingen og justere planen, hvis et scenarie viser sig at gøre andre mindre relevante.

Næste skridt er at analysere, hvilke kompetencer man har i organisationen. Dette foregår grundlæggende ved at se på, hvad den enkelte medarbejder kan, og hvilket po­tentiale der vil være ved efteruddannelse mv.

BCG går lidt rundt om den varme grød og skriver om, at generativ AI vil frigive tid til, at medarbejderne kan be­skæftige sig med andre og nye vinkler, end de hidtil har været i stand til.

Den hårde virkelighed er naturligvis, at hvor nogle medarbejdere vil blive endnu mere essentielle for virk­somheden, vil andre tabe betydning og i nogle tilfælde simpelthen blive overflødige.

Dette må man håndtere på en måde, så man tager hensyn til dem, som er taberne i spillet, og så man ikke skaber unødig uro i organisationen, men samtidig uden at det blokerer for at høste gevinsterne ved generativ AI. For en stor del handler det om, at virksomheden løbende holder sine medarbejdere orienteret om, hvor man er på vej hen.

BCG fremhæver, at det ikke er så enkelt, at man bare kan indføre lidt AI her og der i organisationen. En sådan tilgang vil måske nok spare nogle penge her og nu, men strategisk set vil den ikke rykke det store. Hertil kræves en overordnet plan, hvor de forskellige AI-relaterede tiltag tænkes sammen, og hvor man, som nævnt, er parat til at justere kursen ud fra den udvikling, man faktisk ser.

I BCG’s koncept indgår, at virksomheder tegner et vej­kort – ”a roadmap” – der skitserer den transformation, man er på vej ud i. Altså en plan, hvor man definerer de forskellige skridt, der skal til for at nå frem til målet. Når den er på plads, må ledere på forskellige niveauer i orga­nisationen træffe nogle vigtige beslutninger: Hvordan vil man i praksis omlægge processerne? Og hvordan vil man måle, om det fungerer efter hensigten?

Herefter er der ”kun” personaleledelsen tilbage. Der vil f.eks. typisk være pilotprojekter. Sådanne risikerer nemt enten at få for meget eller for lidt opmærksomhed, så le­deren skal være opmærksom på at give opmærksomhed til fremtidens mulige løsninger, men uden at negligere det, som fungerer her og nu.

Lederne skal også klædes på til den svære opgave, som forandringsledelse er. Medarbejderne skal holdes til ilden, og deres naturlige bekymringer skal adresseres – dels af menneskelige hensyn, men også for at undgå, at desillusi­on breder sig og spænder ben for forandringen.

BCG har en ydelse, de gerne vil sælge, men der er for­mentlig hold i firmaets afsluttende advarsel: Omstillingen til generativ AI er så kompliceret, at selv den mest digitalt modne virksomhed er nødt til at være omhyggelig med sin personaleledelse, hvis det skal gå godt.

Sten Thorup Kristensen

Guide: Ind med karrierepuslespil, ud med karrierestige

Man bør ikke bare partout gå efter forfremmelsen. Nogle gange er den bedste vej på længere sigt ikke blot frem og opad. Læs her om karrierepuslespillet.

Dem, der er ombord på karri­eretoget, deler ofte en fælles drøm om at avancere og stige i graderne til at blive chef. Det er naturligt at stræbe efter at klatre op ad den vel­kendte karrierestige.

Alligevel er stadigt flere kvikke medarbejdere begyndt at se på deres karriere som et puslespil snarere end en stige, skriver konsulenthuset Korn Ferry. I stedet for at søge efter den traditionelle rute, omfavner de ideen om at udvikle et karrierepuslespil. Det giver dem mulighed for at påtage sig forskellige roller på samme niveau, samtidig med at de tilegner sig færdigheder, der vil komme dem til gavn senere i deres karriere.

Den lidt mere ’old school’ tankegang om at forfølge en årlig eller to-årlig forfremmelse er blevet overhalet af en mere nuanceret tilgang. Ved at opbygge et karrierepusle­spil kan medarbejdere investere tid og energi i at udvikle sig bredt og tilegne sig færdigheder, der vil forberede dem til større udfordringer og muligheder i fremtiden.

Skiftet i mentalitet er mere holistisk og langsigtet. På sigt kan det hjælpe med at skabe en mere bæredygtig og tilfredsstillende karriere. Her er fem måder, man kan komme i gang med karrierepuslespillet på.

1) Lad dig ikke begrænse. Ikke alle job indeholder en naturlig karrierevej, der leder opad mod større ansvar og højere lønninger. Men dette bør ikke ses som en begræns­ning, tværtimod. Ved at omfavne puslespilstankegangen og tænke horisontalt i stedet for udelukkende vertikalt, åbner man for flere muligheder. Man bør tage et skridt tilbage og overveje, hvordan man kan udvide sine kom­petencer og lære nye færdigheder. Hvordan kan man bidrage positivt på tværs af virksomheden? Det vil åbne døren for en mere alsidig karriere. Det handler om at se det store billede.

2) Prøv noget nyt. At finde nye muligheder indenfor samme virksomhed kan være en win-win situation. Man kan udforske andre teams eller personlige interesseom­råder og prøve kræfter med nye færdigheder og opbygge en bredere kompetencebase.

Alt sammen i et trygt miljø, hvor man allerede er be­kendt med kulturen og strukturen. I sidste ende kan det lede til et potentielt karriereskifte, hvis det er det, man er interesseret i.

3) Fokuser på det du elsker. Hvis man ønsker at sætte skub i karrieren, er et helt naturligt sted at starte at re­flektere over, hvad der virkelig betyder mest i ens arbejds­liv. Hvad er det, der giver en mest energi og tilfredshed? Identificeringen af disse aspekter kan tjene som nøgle­element i ens karrierevej fremadrettet. Når man har en klar forståelse af sine kernekompetencer og passioner, er det klogt at tage en samtale med sin nærmeste leder om fremtiden. Dette kan åbne for muligheder i andre afdelin­ger eller teams.

4) Se karrierepuslespillet som en tankegang. Uanset om man er i begyndelsen af sin karriere eller befinder sig i den mere erfarne ende, kan karrierepuslespillet være en værdifuld måde at tænke på sin professionelle udvikling på. Konceptet giver fleksibilitet og muligheder for både nyuddannede og de mere senior.

For dem, der er i starten af deres karriere, kan puslespil­let være en ideel tilgang. De er ofte ivrige efter at udforske forskellige roller, funktioner, virksomheder og brancher for at få en bredere forståelse af arbejdsmarkedet.

Ved at hoppe fra brik til brik i puslespillet kan de opbyg­ge en imponerende vifte af erfaringer og kompetencer. På den anden side kan karrierepuslespillet også appellere til de mere erfarne medarbejdere, især dem der begynder at tænke på pension. Selvom pension er i horisonten, kan nogle ønske at fortsætte med at udfordre sig selv og finde nye eventyr, inden de trækker sig tilbage.

5) Udeluk ikke en forfremmelse. Hvis man føler, at man er klar til nye udfordringer, men der ikke umiddelbart er udsigt til en forfremmelse i den nuværende rolle, er det en overvejelse værd at se på mulighederne for en anden stilling. Dette kan give den nødvendige erfaring og kom­petencer til at positionere en bedre til fremtidige forfrem­melser og udvikling. Mange arbejdsgivere værdsætter an­satte, der viser sig at være tilpasningsdygtige og villige til at arbejde på deres færdigheder. Ved at tage initiativ til at skifte til en anden rolle viser det, at man er dedikeret og omstillingsparat.

MAL

Ok at tage fejl på den rigtige måde

Det er ikke per definition forkert at tage fejl. At lære at fejle på den rigtige måde, kan lære os at trives. Det er undertitlen på en spændende bog ”Right Kind of Wrong” skrevet af professor Amy Edmondson fra Harvard University. Fejltagelser kan være forudsætningen for, at vi gør det rigtige. Ligesom når forskere laver talrige forsøg og prøver ideer af – indtil der er et gennembrud. Journalist Hugo Gaarden anmelder bogen.

Forfatteren skriver i indledningen, at de fleste ikke bryder sig om at lave fejl. Hvis det sker, fejer man det ofte ind under gulvtæppet. Men så lærer man ikke af fejlene. Så bruger man ikke den nødvendige tid på at analysere, hvad der gik galt. Det værste er, at hvis vi kun fokuserer på at finde årsagen til fejl hos andre eller i omgivelserne. Dermed får vi ikke den lærdom og viden, som en gennemgang af vores egne fejl giver.

Amy Edmondsons studie af fejltagelser begyndte for 20 år siden, hvor hun ville undersøge, hvorfor der var stor forskel på kvaliteten af teamwork på to hospitaler. Hun troede, at det bedste teamwork ville føre til færre medicinske fejltagelser. Men det stik modsatte var tilfældet.

Det hold, der ifølge en gængs opfattelse fungerede bedst, lavede de fleste fejltagelser. Det lærte hende, at fejltagelser kan være en fordel, og det gav hende mod på at gøre dette til kernen i sit akademiske liv.

Hun krydrer også bogen med nogle kendte citater, der tit siger mere end 100 siders bogtekst. F.eks. Winston Churchill: ”Succes er at snuble fra fejltagelse til fejltagelse uden at miste entusiasmen”. Robert F. Kennedy: ”Kun de, der tør tage gruelig galt, kan opnå storslåede resultater”. Og Thomas A. Edison (den elektriske pæres opfinder): ”Jeg har ikke lavet fejl. Jeg har bare fundet 10.000 måder, der ikke fungerer”. Edison-citatet er netop kernen i det at betragte fejltagelser som en lære- og udviklingsproces. Fejl kan ganske enkelt være nødvendige for at komme videre og se et problem fra nye sider.

Edmondson taler om ”elite fejltagelsesudøvere”. Hun har talt med talrige mennesker om psykologi og organisationsadfærd, og hun har opsamlet store mængde data fra talrige undersøgelser. Hun skelner skarpt mellem tåbelige fejltagelser og lærerige fejl, og det fører hende til kernen: Det rigtige forkerte – hvis man ellers kan kalde right kind of wrong dét.

Derfor beskriver hun også nogle virksomheder, der hylder fejltagelser, netop fordi ledelsen og medarbejderne skelner mellem dumme og kloge fejltagelser, som når bankfolk siger, at man ikke skal smide dårlige penge efter gode, eller når de skelner mellem ærlige og ærgerlige tab. Nogle tab og fejltagelser er nødvendige byggesten i en udviklings- og forskningsproces.

Medicinalvirksomheden Eli Lilly begyndte i 90’erne at holde ”fejltagelsesparties”, hvor målet var at værdsætte de gennemtænkte risici, der er nødvendige for at skabe forskningsmæssige fremskridt, og som fører til fejl. Fejltagelse skal altså ikke nødvendigvis kritiseres.

Men fejltagelserne skal dog begrænses, og netop ved åbent at fortælle om dem og ved at hylde de, der tør lave fejl, bliver årsagen til fejlene udbredt til f.eks. en hel forskningsafdeling, så alle lærer om det, og så ”synderen” med sindsro kan fortælle om fejlene.

I mange firmaer kan der mærkes en hel befrielse, når der indføres den ånd, at fejltagelse ikke skal skjules, men tales om og værdsættes. Ved at tale om det, opdager man også de sårbarheder, der er i enhver virksomhed. Derved undgår man, at nogle succeser kan ende katastrofalt.

Sagen er den, at alt forskningsarbejde normalt sker i små pilotprojekter. Hvis de bliver en succes, kan det få ledelsen til at lancere produktet med det samme uden at få produktet testet i det fulde markedsmiljø overfor konkurrenter. De fejl, der opdages ”i marken”, bliver ikke altid synlige i en testperiode. Derfor bliver nogle produkter skabt på basis af en succes – og ender som en fejltagelse. Det betyder, at man virkelig skal gøre sit hjemmearbejde for at forberede sig på en proces, hvor der kan laves mange fejl. Det gælder i allerhøjeste grad for iværksættere, der ofte ikke har tålmodighed eller penge til at forberede en virksomhedsstart eller et nyt produkt.

Men det kan også ramme store selskaber som Boeing, der med sit MAX-fly skøjtede hen over den tidkrævende testproces og ikke ville erkende fejl, fordi man troede, man vidste det hele – med katastrofale følger.

Right Kind of Wrong, Amy Edmondson, Penguin House, 350 sider, 18,48 pund.

Hugo Gaarden

Log ind