Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeGuide: Vær proaktiv om omdømmet

Guide: Vær proaktiv om omdømmet

Virksomheder har alle dage været bekymrede for deres omdømme og forsøgt at tage godt hånd om det. Men spørgsmålet er blevet stadig vigtigere i takt med, at virksomheder er blevet globaliserede og at internettet – og især de sociale medier – har gjort det muligt at sprede dårlige nyheder med lynets hast. Derfor må også bestyrelser i langt højere grad end tidligere forberede sig på det værste. Disse forberedelser skal omfatte langt mere end at have gode advokater og kommunikationsfolk i baghånden. I seneste udgave af The Corporate Board gives en tjekliste, bestyrelsen kan følge i sit arbejde om virksomhedens omdømme:

Afgræns risikoen: En skade på omdømmet vil ofte være relateret til andre skader: Er der f.eks. et af virksomhedens produkter, der viser sig at være farligt, vil der også være betydelige omkostninger ved at trække produktet tilbage. Derfor er det vigtigt både at forstå sammenhængen og at holde skæg for sig og snot for sig – og gøre sig klart, at omdømmedelen stiller sine egne krav til handling.

Konkretiser risikoen: Et dårligt omdømme gør kun rigtigt ondt, hvis den negative holdning aflejres hos stakeholdere, man er afhængig af. Derfor må man allerede i forberedelsen spørge sig, selv hvem de vigtige stakeholdere blandt kunder, leverandører, myndigheder og så videre er. Dernæst: Hvilke faktorer kunne tænkes at påvirke disse aktørers holdning negativt? Herunder skal man også tage højde for, om ændringer i ens strategi kunne tænkes at skabe utilfredshed og vrede. Eventuelt kan man identificere indikatorer på, at omdømmet er for nedadgående hos grupper af aktører. Endelig skal man handle på den viden, man har analyseret sig frem til, og prøve at inddæmme negative holdninger. Ideelt set skal det indarbejdes i virksomhedens kultur, således at det sker automatisk.

Analyser det bestående: De fleste virksomheder har allerede en klar opfattelse af deres omdømme, og herunder skader på det. Derfor starter man ikke på bar bund. Men når man giver området ekstra og bevidst fokus, må man også finde ud af, hvad man allerede har – således at man ikke uforvarende kommer til at fjerne sunde mekanismer, og således at man omvendt netop får fjernet de usunde mekanismer, der måtte være.

Første trin i dette arbejde er at forhøre direktionen om, hvordan de i dag ser trusler mod virksomhedens omdømme, og hvordan de tager højde for det. Direktionen vil naturligvis også have en opfattelse af, hvilke stakeholdere, der er relevante. Man kan også indsamle holdninger fra disse stakeholdere samt andre, man måtte komme i tanke om. Det kan være i form af interviews. Men det kan også være i form af tilgængelige undersøgelser og holdninger, der f.eks. kommer til udtryk i analyser og på blogs. Næste trin er så ud fra dette materiale at konkretisere sit udgangspunkt: Hvordan er virksomhedens omdømme i dag? Hvilke forhold lægger de forskellige aktører vægt på? I denne fase er det også vigtigt at forstå, at omdømme er subjektivt, og at man altså skal have f.eks. sure, usaglige kommentarer på Facebook med i puljen.

Vær proaktiv: Med dette arbejde på plads bør man kunne svare på tre spørgsmål: Hvilke typer af hændelser kan man forudsige vil give en betydelig, negativ indvirkning på omdømmet? Hvilke styrkepositioner har man til at stå imod med? Og hvilke tendenser i omgivelserne kunne tænkes at ændre hele billedet, så man skal foretage den grundlæggende gennemgang på ny?

Brug den nye teknologi: En række nye softwareprodukter, der enten allerede er på markedet, eller som er på vej til det, gør det muligt at opdage skade på omdømmet tidligt. Sådanne produkter kan f.eks. gennemgå artikler i andre lande og finde subjektive beskrivelser af ens virksomhed eller produkter, og tilsvarende kan de følge sladderen på sociale medier. Ved hjælp af big data kan man også opfange subtile ændringer i forbrugernes adfærd. Det kan alt sammen forekomme omfattende, men artiklens forfattere – Henry Ristuccia og Michael Rossen – runder af med konstateringen af, at det langt fra er givet, at virksomhederne eller deres bestyrelser skal lave mere arbejde for at beskytte omdømmet. I mange tilfælde handler det blot om at prioritere anderledes og at være opmærksomme på sammenhænge mellem handlinger og omdømme.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind