Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsidePraktisk BestyrelsesarbejdeBestyrelseskompetencerGuide: Tre typer som er gode forandringsledere

Guide: Tre typer som er gode forandringsledere

Historien har vist, at bag mange erhvervsskandaler står fantastisk dygtige topchefer og ledere. Deres problem har blot været, at batteriet af kvalifikationer ikke har omfattet det, der skal til for at håndtere en bestemt udfordring, der har tromlet ind over erhvervslivet siden globaliseringens og internetalderens indtog: At virksomhedens marked og omgivelser pludselig ændrer sig fundamentalt. Det amerikanske it-konsulenthus CTPartners har gjort den erfaring, at gode forandringsledere kan kategoriseres i tre typer, og at det er hensigtsmæssigt at mindst en af dem er repræsenteret højt oppe i virksomhedens ledelse. De tre typer, som bliver beskrevet i guiden ”3 change agents you need on your team”, er:

The Disruptor: The Disruptor kender du måske fra dit professionelle liv som en kværulant og lidt af en særling. Det er en type, der konsekvent ser ting anderledes end de fleste andre, og som insisterer på, at der ikke er nogen grund til at følge normen. Kombineret med stærke visioner og betydelig begavelse er det en fortrinlig egenskab på den måde at turde stå ved sine egne analyser, i stedet for blot at købe den gængse opfattelse. Det er særligt relevant på det strategiske niveau, når virksomheden skal finde helt nye veje. For mange vil det være en næsten uoverkommelig opgave at skulle tænke verden helt fra bunden. For the disruptor forekommer det helt naturligt. Hvor hans eller hendes karaktertræk måske kan opleves som forstyrrende i nogle sammenhænge, vil han/hun til gengæld typisk ikke gøre meget væsen af sig i øvrigt, men i stedet foretrække at arbejde alene eller som leder af små grupper.

Men der er behov for tillid fra topchefen, også i de situationer, hvor the disruptor afviser strategiske manøvrer, der for alle andres øjne er velfungerende. Med sit fraværende behov for rampelys og grandiositet vil the disruptor ofte også ”gemme sig” i små virksomheder. Den gode nyhed for de store virksomheder er, at karakteren til gengæld forholdsvis nemt lader sig omplante til nye arbejdspladser og brancher. Man skal blot være opmærksom på, at man skal være parat til at give plads til de særlige egenskaber, de kommer med.

The Innovator: The Innovator er til gengæld en type, der ofte vil ride på en bølge af sympati og opbakning. Det er nu engang lettere at sælge det budskab, at der er noget nyt, man kan gøre, som vil booste virksomheder, end at der er noget af det gamle, der er ubrugeligt. Karakterens første instinkt vil i øvrigt heller ikke være at kassere det gamle, men at tilpasse og forbedre det. Tilmed er the innovators ofte intelligente, kreative og problemknusere af natur. Det er ikke dem, der mister modet ved første udfordring.

Karakteren har oprindeligt naturligt hørt hjemme i forskning og udvikling, men under globaliseringen og digitaliseringen har der også været brug for dem i alle andre afdelinger, f.eks. finans, it og HR. Deres begrænsning ligger mest i, at deres karriereforløb er ganske lineære. The innovators holder sig typisk inden for det område og den branche, hvor de er begyndt, om end de kommer højere og højere op i hierarkiet. Hvad der kan sætte dem i stå er, hvis de oplever, at deres bestræbelser og positive energi bliver afvist af de nære kolleger – f.eks. i en direktion. Men hvis de får opbakningen, vil de typisk være meget loyale over for organisationen. De løber ikke af pladsen.

The Transformer: The Transformer kombinerer the disruptor og the innovator. Han/hun formår både at se det, som ikke virker i det nuværende set-up, og det som vil virke i fremtiden. The transformer er frygtløs og har en enorm selvtillid, som får medarbejdere og kolleger til at følge med, selv om disse ikke selv forstår baggrunden for de forandringer, der bliver gennemført. Han/hun kan desuden uden større problemer omplantes til helt andre typer virksomheder og brancher end dem, han/hun har konkret erfaring med. Evnerne rækker til hurtigt at finde de medarbejdere og den viden, der skal til for at løse de som udgangspunkt fremmedartede problemer. Og med alle disse fortrinlige kvalifikationer og egenskaber – hvorfor ansætter virksomhederne så ikke the transformer fra starten og undlader at bekymre sig om de to andre? Primært fordi the transformer er så sjældent forekommende. Det er den fødte ledertype. Der er ikke nok til alle virksomheder.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind