Det er en kedelig stund for investorer og analytikerne, når CEO og CFO begynder telekonferencen med at læse op fra seneste regnskabsrapport. Og er det overhovedet nogen nytte til nu om dage, eller skader det bare formidlingen? Dette spørgsmål stiller Adam J. Epstein, der rådgiver SMV’er om governance, i denne artikel.
En af de sidste normale handlinger jeg foretog, før verden gik af lave, var at tage til Best Buy for at købe en kvalitetshøjttaler, jeg kunne bruge til at streame musik gennem, når jeg spiller på trommer. Jeg havde researchet lidt online, men det er vanskeligt at se, hvilke anmeldelser, der er “købte”, så jeg tænkte, at jeg ville udspørge en ekspert.
Jeg havde indsnævret mit udvalg til tre produkter før mit besøg, og efter at have fastslået, hvem der var stedets lydekspert, spurgte jeg vedkommende: “Så, dette er, hvad jeg vil bruge højttaleren til, hvilken af disse 3 vil du foreslå, og hvorfor?” Du ved sikkert allerede, hvad der derefter skete. Personen, der skulle forestille at vide alt om lyd, begyndte at læse op for mig fra de forskellige kasser. Jeg kan huske, at mange ting for gennem hovedet på mig i det øjeblik. Da de alle var decideret uvenlige, valgte jeg bare at sige ”mange tak” og træffe en beslutning på egen hånd. Jeg savner mange ting fra livet før COVID, men dette er ikke en af dem.
En version af dette udspiller sig i slutningen af hvert kvartal på kapitalmarkederne under offentliggørelsen af firmaernes finansresultater, især hos small-cap firmaerne. CEO’en indleder redegørelsen til investorerne med at læse op af sine forberedte bemærkninger, en slags afkortet State of the Union, kan man vel kalde det. Og derefter vil IR-medarbejderne som regel overbevise CFO’en om at bruge det meste af sin tildelte tid til ordret at oplæse alle de finansielle data, der er at finde i pressemeddelelsen om indtjeningen. Du ved, den man… bare læser.
Hvorfor har investorerne brug for, at man læser den finansielle del af pressemeddelelsen om indtjening højt for dem? Kunne den tid ikke anvendes langt mere produktivt ved at forsøge at forklare investorerne,
hvorfor resultaterne er gunstige eller ugunstige sammenlignet med sidste år? Eller endnu bedre, måske CEO’en kunne komme ind på de finansielle resultater, inden ordet bliver givet frit til investorernes Q&A, og investorerne kan simpelthen stille spørgsmål til CEO’en?
Men hvis man skal være fair overfor firmaerne, så begyndte denne praksis utvivlsomt før internettets æra, hvor mange investorer tunede ind på indtjeningsredegørelserne for at høre om resultaterne for første gang. På den baggrund gav det fuldstændigt mening, at CEO’en grundigt redegjorde for resultaterne, men de dage er for længst forbi. Enhver eksisterende eller potentiel investor har adgang til resultaterne i realtid.
En af grundene til, at megavarehusene blødte kunder før sundhedskrisen, var deres ikke-eksisterende kundeservice. Visse børsnoterede virksomheder skal også tænke grundigere over deres kommunikation til investorerne. Ellers vil det samme ske for dem.
Artiklen er med forfatterens tilladelse oversat af Laus Sørensen for Bestyrelsesguiden. Læs om Adam J. Epstein på hans hjemmeside.