IT er for mange virksomheder ”blot” et nyt instrument til at udføre kendte discipliner, såsom markedsføring eller logistik. Men det er også en disciplin i sig selv, og i kombination med professionaliseringen af bestyrelsesarbejdet har mange virksomheder verden over reageret ved at søge bestyrelsesmedlemmer, der har særlig indsigt på området.
Men går man som virksomhed den vej, er det naturligvis vigtigt, at man finder den rette person. Rekrutteringsfirmaet SpencerStuart har forhørt sig om erfaringerne i en lang række virksomheder, og opsummerer resultaterne i en artikel på sin hjemmeside.
Ambassadørrolle for den digitale ekspert
Den digitale ekspert i bestyrelsen vil ofte få en rolle som ambassadør i flere forskellige dimensioner. Han eller hun skal ikke blot formidle hvilke muligheder, it-leverandører kan give, men omvendt også formidle virksomhedens ønsker til it-branchen. Man taler i høj grad forskellige sprog og befinder sig næsten i forskellige verdener, hvor it-folkene måske er meget optagede af big data i sig selv, mens det er virksomhedernes rolle at stille med den helt praktiske vinkel: Hvad kan det bruges til?
Ambassadørrollen går jævnligt igen internt i virksomhederne, hvor direktørerne vil have mere indsigt i de nyeste it-tendenser end de typisk lidt ældre bestyrelsesmedlemmer. En digital ekspert med erfaring fra bestyrelsesarbejde beskriver sin opgave sådan, at han skal få sine bestyrelseskolleger videre fra at spørge hvad de nye løsninger består i, til at spørge hvorfor man skulle vælge dem.
Afhængigt af virksomheden – dels dens branche, dels de kompetencer, den besidder i forvejen – kan den digitale ekspert i bestyrelsen således have væsentligt mere arbejde end andre bestyrelsesmedlemmer. Det er derfor vigtigt, at man forinden valget afstemmer forventningerne: Virksomheden skal gøre sig klart, hvad den forventer af kandidaten, der på sin side skal gøre sig klart, hvad han eller hun er i stand til at levere. Et andet aspekt er, at kandidaten måske drømmer om en større karriere som bestyrelsesmedlem, og derfor har et ønske om at få nøgleposter i andre dele af bestyrelsesarbejdet.
Hvilken type digital kompetence ønskes?
Et yderligere vigtigt forarbejde er at gøre sig klart, hvilke typer af digital kompetencer, man efterspørger. En ekspert i sociale medier har ikke nødvendigvis nogen særlig kompetencer inden for big data eller omvendt. Dette kan lyde meget banalt og selvfølgeligt, men ifølge SpencerStuart er det et punkt, hvor nogle rekrutteringsbureauer har ramt ved siden af skiven: De har ikke været i stand til at skelne mellem de forskellige typer af kompetencer og har blot fokuseret på udgangspunktet ”digitalt”.
På et andet felt er den generaliserende betragtning imidlertid mere relevant: Det har vist sig, at digitale eksperter med en markedsmæssig erfaring generelt fungerer bedre som bestyrelsesmedlemmer end dem, der helt har fokus på teknologien.
Men allerførst skal man som virksomhed naturligvis overveje, om man overhovedet ønsker en digital ekspert i bestyrelsen. En sådan må for alt i verden ikke blive et alibi for netop ikke at gøre noget – det er vigtigt, at den samlede bestyrelse bakker op om det digitale indhold i strategien.
Endvidere er det ret forskelligt fra branche til branche, hvor stort behovet er. I nogle virksomheder vil det således ikke være relevant at afsætte særlige bestyrelsesressourcer til den digitale udvikling, mens det i andre vil være for lidt med kun en digital ekspert i bestyrelsen.
Sådan er det også, når man kigger ud over toppen af dansk erhvervsliv. ”Jeg kunne godt forestille mig, at der er virksomheder, hvor andre kompetencer kommer foran, når man analyserer hvilke parametre der er afgørende for succes. Men det er oplagt, at f.eks. de fleste virksomheder, der henvender sig direkte til forbrugere, er nødt til at tænke i sociale medier. Ved business to business er det mindre vigtigt,” siger Tom Jacobsgaard.
Sten Thorup Kristensen