Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind

Mange bestyrelser har ikke nok indsigt

Bestyrelsesmedlemmer i danske bestyrelser uddannes alt for lidt. De har ofte for ringe føling med, hvad der sker i virksomheden og i dens omverden.

De deltager for sjældent på messer og i forhandlinger med vigtige forretningspartnere. Og de er for lidt involveret i forretningsudvikling og i udviklingsprojekter. Det betyder, at når de endelige beslutninger kommer frem til bestyrelseslokalet, så sidder der i bedste fald en stribe personer med en sporadisk fællesviden. Sjældent er der mere end én eller to, som ved, hvad der bliver taget stilling til. Sådan lyder det opsigtsvækkende budskab fra en af landets mest erfarne bestyrelsesmedlemmer, advokat Ejvind Sandal, som har mange års erfaring fra næsten alle hjørner af dansk erhvervsliv og et utal af bestyrelsesposter.

Grundlæggende mener han, at danske bestyrelser kan gøre det meget bedre: ”For nye bestyrelsesmedlemmer tager det typisk 2-3 år at komme rigtig ind under huden på virksomheden og forstå, hvordan den og branchen fungerer. Og det er afgørende med en løbende undervisningsindsats. For det er alt for farligt at overlade afgørende beslutninger til en bestyrelse, som i virkeligheden ikke ved, hvad der foregår,” siger Ejvind Sandal.

Han mener ikke, det er nok med fire årlige bestyrelsesmøder. ”Så vil bestyrelsen ikke kunne give direktionen et kvalificeret modspil. Men hvad værre er, så kan bestyrelsen heller ikke give direktionen et kvalificeret medspil.”

Udvikling mod konsulentbestyrelser: Sandal vurderer, at bestyrelserne de seneste år har udviklet sig fra at være kontrolbestyrelser – til i højere grad at være konsulentbestyrelser, hvor hvert bestyrelsesmedlem har en særlig kompetence, der kan bidrage til selskabets udvikling – og som direktionen kan trække direkte på. ”Kontrolbestyrelserne er kendetegnet ved, at de nikker, når virksomheden giver overskud, og konsulentbestyrelserne er kendetegnet ved, at de enkelte bestyrelsesmedlemmer har noget konkret at bidrage med,” siger han.

Sandal mener altså, at bestyrelsesmedlemmer bør spille en rolle som konsulent direkte overfor direktionen omkring konkrete projekter. ”Det skulle gerne være sådan, at bestyrelsen kan være en kompetencegruppe, hvor de enkelte bestyrelsesmedlemmer har direkte dialog med ledelsen, når der er behov for det.

Man skal ikke skamme sig over, at der i bestyrelsen er nogen, der ved lidt mere end andre. Og samtidig er det en vigtig del af den uddannelse af bestyrelsesmedlemmerne, der er behov for.” Han ser det som noget usundt, hvis alle bestyrelsesmedlemmerne har samme begrænsede viden om selskabet, opnået alene gennem skriftlige oplæg op til næste bestyrelsesmøde:

”Bestyrelsesmedlemmer er nødt til at have så meget viden, at direktøren ikke med sikkerhed ved, hvad bestyrelsesmedlemmerne ikke ved. Man kan se tendensen i de store internationale selskaber, hvor dele af bestyrelsen graver sig dybere ned i problemstillingerne ved at etablere særlige bestyrelsesudvalg, eksempelvis omkring regnskab og risikostyring.”

Bestyrelsesudvalg er ikke vejen frem: Han mener dog ikke, at bestyrelsesudvalg er vejen frem: ”De fleste danske virksomheder er ikke store nok til, at der dannes egentlige revisionsudvalg. Men de enkelte bestyrelsesmedlemmer kan jo godt – via deres særlige erfaring og indsigt – forberede udredninger for bestyrelsen eller bistå direktionen med konkrete opgaver. Så hovedsigtet med bestyrelsesudvalg er rigtigt. Som bestyrelsesformand anvender jeg selv denne fremgangsmåde. Hvis der er et særligt vanskeligt spørgsmål, bestyrelsen skal tage stilling til, beder jeg nogle gange et bestyrelsesmedlem med den fornødne indsigt om at gå dybere ind i problemstillingen, evt. ved at tage et møde med direktøren eller en fagdirektør. Herefter kan dette bestyrelsesmedlem så komme tilbage til bestyrelsen og fortælle, hvordan han ser på sagen. Det fører ofte til en god dialog, hvor man kommer dybere ned i sagerne.

” Men kræver det ikke meget tid af de enkelte bestyrelsesmedlemmer? ”Jo, for nogle af medlemmerne gør det. Men det er jo ikke alle bestyrelsesmedlemmer, som behøver at have dyb brancheindsigt. Der kan også være bestyrelsesmedlemmer, som er med på grund af en særlig specialkompetence. Det kan være omkring eksempelvis regnskab eller finans.” Ejvind Sandal mener også, at der i danske bestyrelser er for lidt fokus på habilitet – eller rettere sagt inhabilitet. ”Normalt skal bestyrelsesmedlemmer være meget, meget inhabile, før de forlader bestyrelseslokalet, og hvis de ikke er meget, meget inhabile, forlader de ikke lokalet, fordi de ikke selv har en oplevelse af, at de er inhabile,” siger han.

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind