Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulEkstern KommunikationBestyrelsen skal holde sig i baggrunden, når virksomheden kommer i modvind i...

Bestyrelsen skal holde sig i baggrunden, når virksomheden kommer i modvind i pressen

Det kan være svært for bestyrelse og direktion at holde hovedet koldt, når virksomheden pludselig bliver angrebet i pressen og på sociale medier – både hvis kritikken er rimelig, og hvis den er misforstået. Men tålmodighed, åbenhed og ærlighed er ikke desto mindre måden at håndtere det på, lyder det fra et rekrutteringsfirma.

Det er sjældent, at mindre og mellemstore virksomheder for alvor bliver ramt af kritik i pressen. Den ”fornøjelse” er i de fleste tilfælde forbeholdt de større og børsnoterede virksomheder.

Men så meget mere overraskende er det, når det alligevel sker. Og det kan også være hårdere end tidligere, fordi de sociale medier, der er kommet til,virker som en mikrofon. Især nå man er uvant med processen, kan det være svært at holde hovedet koldt, når bruger efter bruger skriver negative kommentarer om virksomheden – ofte uden at have sat sig mere end overfladisk ind i, hvad sagen går ud på.

Derfor er det godt at have forberedt sig mentalt på den dag, hvor kritikken hagler ned over virksomheden. Korn Ferry gennemgår i en artikel på siden “Dealing With A Media Crisis” nogle gode regler for, hvordan man håndterer en holmgang med pressen.

Ifølge rekrutteringsfirmaet skal man ikke lade sig kyse af det ændrede mediebillede med sociale medier. Spillereglerne er grundlæggende de samme, som de hele tiden har været.

En mulig begynderfejl for den virksomhed, der ikke er vant til at tale med pressen, er, at bestyrelsesformanden kommer på banen. For ham/hende er det en naturlig reaktion, at angrebet er så alvorligt, at den formelt set øverst ansvarlige i virksomheden skal håndtere det. Men det kan sende et dårligt signal til omverdenen og herunder i særdeleshed til eksterne investorer. De kan se det som en mistillid til den daglige ledelse, når bestyrelsesformanden udtaler sig.

Generelt set er rådet til virksomheder, der bliver ramt af mediekritik, enkelt: Vær åben og ærlig. Det kan være kontra-intuitivt, hvis det faktisk er tilfældet, at virksomheden har begået en alvorlig fejl, og man helst vil feje den ind under gulvtæppet. Men netop i det tilfælde gør det allermindst ondt værre, hvis virksomheden lukker sig som sig selv. Altså: Jo hurtigere, man kan synke spyttet og erkende sine fejl, jo bedre står man i mediestormen – også selv om det hele ser negativt ud, mens det står på.

I andre tilfælde er kritikken urimelig eller misforstået, eller virksomhedens fejl er hændelig. I det tilfælde vil rygmarvsreaktionen være vrede og afvisning. Men igen: Den slags kommer man ingen vegne med. Det bedste råd er stadig tålmodigt at forklare journalister og vrede borgere på sociale medier, hvorfor virksomheden har gjort, som den har gjort, og herunder at fremhæve, hvad man har lært og vil gøre anderledes fremover.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind