Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulStrategiGuide: Ti grundlæggende regler for at skabe stærk vækst

Guide: Ti grundlæggende regler for at skabe stærk vækst

Konsulenthuset McKinsey har analyseret vækstmønstrene hos de 5000 største børsnoterede selskaber og kommet op med en plan – ti initiativer, som kan guide virksomheder mod større vækst. Jo flere tiltag, en virksomhed mestrer, desto større er belønningen. Desværre er det kun mindre end halvdelen af virksomhederne, der mestrer mere end tre af initiativerne, og kun 8 pct. lykkedes med mere end fem.

1) Konkurrencefordelen er vigtigst. For at opnå en konkurrencemæssig fordel er det afgørende, at fundamentet er i orden: en stærk og skalérbar forretningsmodel. Det handler først og fremmest om at sikre sin position i markedet med en unik forretningsmodel som udgangspunkt.

2) Udnyt trends. Man bør prioritere hurtigt voksende og profitable markeder. Hoppe med på trenden, når vækstkurven går opad. Hvis man allerede er etableret i et attraktivt opadgående marked, bør man fortsætte med at investere her for at holde sig foran konkurrenterne. Oplever man derimod udfordringer og stagnation på sit nuværende marked, bør man omlægge sine ressourcer hurtigst muligt.

3) Undgå at blive en efternøler. Det er ikke tilstrækkeligt blot at følge med markedet – man bør overgå det. Overgå sine konkurrenter. Konsulenthusets analyse viser, at det at vokse hurtigere end gennemsnittet i sin branche kan give op til fem procentpoint ekstra i årligt afkast. Man bør derfor undgå at sakke bagud og blive en efternøler.

4) Boost kerneforretningen. Det er afgørende at have fokus på sit primære marked. En sund kerneforretning er fundamentet for succes. Uden en velfungerende grundstamme er det usandsynligt, at man kan vokse stærkt. Faktisk lykkedes det kun én ud af seks virksomheder med under gennemsnitlig vækst i deres kerneforretning at overgå konkurrenterne.

5) Se ud over kernen. McKinseys undersøgelse viser, at gennemsnitligt 80 pct. af en virksomheds vækst stammer fra dens kerneforretning, mens de resterende 20 pct. kommer fra sekundære industrier eller nye markeder. Dog varierer denne fordeling afhængigt af sektor. Virksomheder, der ekspanderer til tilstødende industrier, opnår i gennemsnit 1,5 procentpoint højere årligt afkast end deres branchefæller.

6) Voks hvor der er synergi. Når man ser ud over sin kerneforretning, bør man fokusere på områder, hvor der er klare synergier. Udvidelse til nært beslægtede segmenter kan give op til to ekstra procentpoint i vækst. Lighedspunkter mellem eksisterende og nye segmenter er til gengæld afgørende, da de indikerer, om en virksomhed er en naturlig ejer eller ej.

7) Bliv en lokal helt. Det er afgørende at vinde på sit hjemmemarked. Ligesom det er vanskeligt at vokse, hvis kerneforretningen ikke trives, er det usandsynligt at øge væksten, hvis man ikke klarer sig godt på sit lokale marked. McKinseys undersøgelse viser, at kun én ud af fem virksomheder med vækst under medianen i deres lokale region formåede at overgå deres konkurrenter. Derfor bør virksomheder prioritere at blive lokale helte, før de overvejer ekspansion til nye markeder.

8) Gå globalt. Udvidelse til internationale markeder kan være en kraftfuld vækststrategi, hvis man har en konkurrencefordel, der kan overføres internationalt. Ifølge McKinseys undersøgelse kom cirka halvdelen af væksten blandt virksomhederne fra markeder uden for deres hjemregioner. For succesfuldt at udvide er det derfor afgørende at have en klar og skalérbar konkurrencefordel. Uden denne fordel vil virksomheder sandsynligvis finde det svært at konkurrere med lokale aktører, der har dyb forståelse for det lokale marked.

9) Opkøb med en struktureret tilgang. Kombinationen af organisk vækst og regelmæssige opkøb står stærkest. Ifølge McKinseys forskning står M&A for cirka en tredjedel af omsætningsvæksten. Strukturerede opkøbere – virksomheder, der gennemfører mindst to små eller mellemstore opkøb om året med et klart tema – overgår ofte deres konkurrenter.

10) Det er okay at skære ned for at vokse. For at fremme vækst kan det være nødvendigt at trimme sin portefølje. Virksomheder, der anvender ‘skære ned for at vokse’-metoden, sælger ofte ud i et eller to år, men formår da at vokse konsekvent i de øvrige år. Virksomheder bør derfor overveje at beskære porteføljen periodisk ved at sælge langsomt voksende dele og investere i nye, mere lovende områder og på den måde optimere deres ressourcer.

MAL

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind