Annonce
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Filtrer på kategorier
Årsbudget/likviditet
Årsforventning
Årshjul
Bestyr.evaluering
Bestyrelsens Arbejdsprocesser
Bestyrelsens Digital strategi
Bestyrelsens håndtering af risici
Bestyrelsens Information
Bestyrelsens Kompetencer
Bestyrelsens Kriseforebyggelse
Bestyrelsens Rapportering
Bestyrelsens Strategiarbejde
Bestyrelsesansvar
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesevaluering
Bestyrelsesformandens Guide
Bestyrelsesformandens Guide|Forbered din Bestyrelseskarriere
Bestyrelsesformandens Guide|Kvinder i Bestyrelsen
Bestyrelseskompetencer
Bestyrelsesuddannelser
Branchetendens
CEO-profil & CEO-skift
Det lærte jeg om ledelse som iværksætter
Ejerlederens bestyrelse
Ekstern Kommunikation
Evaluering Af Ceo
Evaluering Revision
Featured
Featured|Toplederinterview
Forbered din Bestyrelseskarriere
Forbered din Bestyrelseskarriere|Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formandens Opgaver
Generalforsamling
Generalforsamlingen
Halvårsstatus
Hr Politikker
Intern-Ekstern Kommunikation
IT & Digitalisering
IT & Digitalisering
Karriere
Kvinder i Bestyrelsen
Ledelse under COVID-krisen
Ledelse under Ukraine-krisen
Ledelsesvederlag
Mangfoldighed
Medarbejdervalgte Bestyrelsesmedlemmer
Mine 5 vigtigste ledelseserfaringer
Praktisk Bestyrelsesarbejde
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesansvar
Praktisk Bestyrelsesarbejde>Bestyrelsesevaluering
Praktisk Bestyrelsesarbejde>CEO-profil & CEO-skift|Featured|Toplederinterview
Regnskabsaflæggelse
Revisorer
Risikostyring
Samfundsansvar
Strategi
Temaserier
Toplederinterview
Toplederkommunikation
Toplederlønninger
Transformation og omstilling
Uncategorized
Virksomhedskultur & Mangfoldighed
Vurdering Af Risici
White Paper for bestyrelser
Log ud Log ind
ForsideÅrshjulHr PolitikkerKarriereudvikling øverst på HR-dagsorden. Her er tre taktikker.

Karriereudvikling øverst på HR-dagsorden. Her er tre taktikker.

Coronatidens nedlukninger og efterfølgende større udbredelse af hjemmearbejde har gjort mange yngre medarbejdere usikre på, hvor de står i karrieren. Heldigvis kan de nye digitale redskaber også bruges til at rette op på dette, så karriereudviklingen faktisk bliver mere effektiv, end den var før.

Alle ved det: I en tid med mangel på arbejdskraft må virksomheder gøre sig lækre som arbejdsgivere. Og det hensyn er bare blevet endnu større post-corona, hvor det ikke bare handler om at kunne hyre og fastholde ansatte, men også om at få dem til at møde op på kontoret og holde kontakten til deres kolleger.

Derimod vil det nok overraske de fleste, hvad den vigtigste komponent i disse bestræbelser er. Ifølge Heidrick & Struggles er det hverken kontorindretning eller personalearrangementer. Det er noget mere praktisk anvendeligt for medarbejderne: Karriereudvikling. Ifølge en guide på konsulentfirmaets hjemmeside det konkrete enkeltpunkt, som flest HR-chefer (godt en tredjedel) peger på som det vigtigste lige nu.

Det er især de yngre generationer på arbejdsmarkedet, der er optagede af, at de bevæger sig fremad i karrieren. Sådan vil det altid være, men lige nu er der god grund til, at de er bekymrede. De har arbejdet hjemmefra gennem et par år, og de kan have svært ved at vurdere, hvor de står.

I den situation lader de sig endnu mindre end sædvanligt spise af med højtidelige forsikringer og politikker fra arbejdsgivernes side. De vil have noget konkret. Konsulentfirmaet foreslår tre taktiske greb til at tilfredsstille denne efterspørgsel:

Overvej virtuelt lederskab: Det første greb er simpelt: Når man arbejder hjemmefra, er det mindre vigtigt, at man er fysisk tæt på sin arbejdsplads. Dermed kan man også stille medarbejderne lederstillinger, de tidligere var afskåret fra af rent geografiske årsager, i udsigt – og endda selv få en smidigere organisation.

Det vil naturligvis sjældent være ideelt, at en chef ikke kan være jævnligt sammen med sine medarbejdere. Men i en kortere periode går det ofte alligevel, og det kan være langt at foretrække, hvis alternativet er at rekruttere en helt ny chef udefra, mens den interne kandidat selv siger op fra virksomheden.

Hjælp medarbejdere til at hjælpe sig selv: En ambitiøs medarbejder vil i langt de fleste tilfælde selv arbejde med udviklingen af sin karriere (og hvis ikke, kan det næsten være lige meget). Det er altså ikke bare et spørgsmål om, hvordan virksomheden kan løfte medarbejderen frem, men også hvordan den kan understøtte det, som han eller hun selv gør.

Her kan de digitale kommunikationsformer, som vi har vænnet os til, igen bruges. Mentorprogrammer er blevet nemmere at opsætte og vedligeholde, fordi det ikke længere er så vigtigt, at parterne mødes fysisk jævnligt, eller overhovedet. Man kan altså forbinde medarbejderen under udvikling med den helt rigtige mentor, uanset hvor i verden denne befinder sig. Man kan også oprette fora, hvor medarbejdere på tværs af organisationen kan inspirere og støtte hinanden.

Et godt og tidløst råd er at følge de største talenter ekstra tæt – f.eks. med udviklingssamtaler hvert halve år. Det er måske noget, virksomhederne tenderer mod at forsømme i hverdagens travlhed, men i den nuværende situation er det ekstra vigtigt at huske det. Og igen, de digitale løsninger giver mulighed for at invitere flere, som kunne have relevante input til medarbejderen, med til udviklingssamtalerne.

Bliv bedre til den digitale kommunikation: En forsknings- og udviklingsafdeling fortalte om et problem, den konstaterede under coronaen: Når møderne var digitale, blev forskerne endnu mere fokuserede på at præsentere data og tekniske detaljer for cheferne – som på deres side var frustrerede, fordi de især gerne ville høre om bundlinjen; altså de muligheder og udfordringer, produkterne under udvikling førte med sig.

Anekdoten er meget typisk: Selv om de digitale møder har fordele, har de også ulemper; herunder at man har svært ved at fornemme hinanden. Det skal man arbejde med, hvis de digitale møder for alvor skal have brugbarhed i sammenhæng med karriereudvikling.

Et forslag er simpelthen at holde kurser i, hvordan man deltager i et digitalt møde. Alle kan finde ud af at logge sig på, men det handler også om at kende de tilknyttede features, der kan få en diskussion til at forløbe smidigt, og at forstå de psykologiske begrænsninger i mødeformen.

Sten Thorup Kristensen

Du skal være abonnent for at læse denne artikel

499 kr. årligt
  • Søgbar videns-base med over 700 guides og artikler
  • Fokus på bestyrelsens aktuelle dagsordenener
  • Alt om bestyrelsesansvar, strategiarbejdet, kompetencer osv.
  • Opdateres løbende med aktuelle artikler og guides
  • Sikrer, at du er opdateret med al nyt om bestyrelsesarbejde
  • En guldgrube, hvis du forbereder en bestyrelseskarriere
  • Årsabonnement giver ubegrænset adgang
Er du allerede abonnent?

Seneste artikler

Seneste Temaer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

– og modtag Ole Borchs bog
“Succes i en dansk bestyrelse”

Når du trykker "modtag bogen" bliver du tilmeldt Bestyrelsesguidens ugentlige nyhedsbrev samt markedsføring via mail.

Gratis
e-bog

Log ind